Massa grijs voor niet-grijze massa 1 Mode Broekpak alternatief voor het mantelpakje Langerechte truien blijven 'in DINSDAG 25 AUGUSTUS 1992 REDACTIE HENRIETTE VAN DER H Tasjes uit de jaren vijfig Mogen in sommige trends de accessoires eigenlijk best achterwege worden gelaten, andere vragen er juist om. Zo zijn in de androgyne trend de opvallende, vooral zil verkleurige sieraden onontbeerlijk: sierlijke, zelfs wat barokke bijoux in de masculine stijl la Dietrich en zware kettingen in de stijl van de 'rockers'. Maar misschien nog belangrijker dan de sieraden zijn komende winter de tassen. En dan zeker die, welke thuishoren in de kleurige 'kunst-trend'. Hiervoor ko men veel ouderwets aandoende handtasjes van kunst stof of lakleer op de markt in vaak keiharde kleuren. Tasjes, die de klok weer helemaal terugdraaien naar de jaren vijftig en zestig. Heldere kleuren dagen uit tot spel met contrasten Het broekpak blijft voorlopig een veel gezien alternatief voor het mantelpak. De jasjes variëren nogal" qua sty ling. Naast verlengde colberts tot ruim over de heupen met een reverskraag en een single-breasted sluiting met één, twee of drie knopen, zijn er ook nog wat jasjes met een double-breasted sluiting met vier of zes kno pen. Soms gaan ze weer vergezeld van een gilet. Maar aanmerkelijk groter is het aanbod van getailleer de, kraagloze jasjes tot net op de heupen, soms met een ronde hals en een vrij vierkante belijning (in de stijl van Chanel), soms met een ronde of een v-hals en een me talen rits in de prinsesselijn (jaren zeventig) of vrij kort, met een kleine reverskraag en voorzien van opvallende stoffen knopen (in de stijl van de jaren zestig). Behalve op rokken worden ze gedragen op smal gesne den broeken met sigarettepijpen tot net boven de en kels, op 'pyjamabroeken' met royale, rechte pijpen of op ski-broeken, dan wel ribcord-broeken met iets toelopende pijpen. De lange broek kan komende winter ook weer worden vervangen door hot-pants met sim pele rechte pijpjes, wintershorts of leggings. Kuitlange rok is weer terug De kuitlange rok in een sluike belijning (vierbaans, met plis- séplooien of recht met een door- knoopsluiting) is te rug. Hoewel de meeste rokken nog een flink stuk van de bovenbenen vrijla ten (kokermodellen, plissé- en plooirok ken als variaties op de vroegere tennis- rokjes). De terugkeer van de lange rok heeft ook z'n uitwerking op de jurk. De klassieke robe-manteau en de gedrapeerde korte jurkjes, die al sinds jaren pas op de plaats maken, krij gen concurrentie van tubevormige, kuitlange japonnen en overgooiers in de prinsesselijn, maar ook van korte jurk jes in de X-lijn met een uitwaaierende vier-baans-rok. Lange, rechte truien met een col, een v-hals of ronde hals, maar zonder boord blijven een belangrijk item, gecombineerd met een kort strak rokje of met een ski broek of leggings. Onder jasjes worden doorgaans dunne turtle-neck- öf geribbelde coltruitjes gedragen in plaats van blouses. Wel duiken er steeds meer verlengde overhemdblouses op als alternatief voor de lange truien, die soms ook nog vergezeld gaan van lange vesten. Deze blouses val len soepel tot een flink eind over de heupen, hebben een eenvoudige blousekraag en hooguit één borstzakje, maar zijn doorgaans bont gedessineerd. Jas met inzet en capuchon van imitatie-luipaardbont. foto ap Namaak bont in opmars Op het gebied van jassen hoeven we ook niet op veel nieuws te rekenen, behalve dan dat de namaak-bontjas en de cape flink oprukken. Halflange en driekwart jassen in de A-lijn en kuitlange redingotes vertegenwoordigen nog steeds de elegante city-trends, terwijl de meer sportieve stijlen veel half lange modellen omvatten met een bolle of juist vier kante belijning (stoere joppers). Parka s blijven in, maar we komen volgende winter ook veel dik gewatteerde jacks tegen met capuchons met een bontrand. En voor de trendy 'rockers' stoere leren jasjes met grote kragen en opvallende ritssluitingen. Silhouet foto epa Een beetje ecologie bij Castelbajac. foto epa Direct in het verlengde hiervan ligt een kleine trend voor een beperkte doelgroep, de non-conformistische types, die zich met stoere, leren kle ding (bij voorkeur zwart met veel zil verkeurige kettingen) het imago wil len aanmeten van bendeleiders, die met hun motoren de achterbuurten van grote steden onveilig maken. De ecologische trend, een voortzet ting van de cocooning-look van de voorgaande seizoenen speelt in op de niet-aflatende interesse in het milieu. Deze trend heeft dank zij de bolle vor men, zachte ijspastels en rustieke structuurstoffen een vriendelijk en warmer karakter. In deze trend manifesteert de na tuur zich vooral met afbeeldingen van ijsbeertjes, pinguins, eekhoorns en zeehonden en met veel Noorse mo tieven, samengevoegd tot strepen. Het 'handschrift' van de natuur blijkt ook uit vage veegdessins, waarvoor de structuur van ijs of boomschors als voorbeeld heeft gediend. Grote, veel kleurige geometrische motieven on dersteunen ten slotte het spel der contrasten, dat in de mode wordt ge speeld. Bont, maar iets minder couture- achtig en wat rustieker is de casual- trend, waarin ruiten en patch-work- dessins een hoofdrol vervullen. Kleuren Grijs in al z'n verschijningsvormen, van antraciet tot parelgrijs en licht grijs, voert de boventoon. Maar daar naast omvat dit kleurengamma veel afgeleide tinten, die aan de ondefini eerbare schakeringen van beton en asfalt doen denken. 'Koel' zijn ook de vergrijsde pastels; ijsblauw, lavendel, aqua, rendiermos- groen, lila, rozehout en perzik, die veelal in combinatie met ecru of bruin worden gebruikt. Warmer, maar toch ingetogen zijn bordeaux-rood, pruim en verschillende bruinnuances. Al deze kleuren lijken echter te ver bleken bij de zonnige tinten oranje, rood, gras- en biljartgroen, paars, fuchsia en pink, kobaltblauw, citroen en maisgeel, welke in combinatie met elkaar of met grijs dan wel zwart wor den gebruikt. Zwart fungeert overi gens niet alleen als sterke accentkleur, maar herovert ook een groot deel van het in de afgelopen seizoenen verlo ren terrein als overall-kleur. Dessins De behoefte aan eenvoud, die zo dui delijk uit de nieuwe mode spreekt, manifesteert zich zowel in de afwezig heid van opvallende details als in het ontbreken van veel dessins. Des te opvallender worden daar door de resterende dessins en dan. met name de ruiten, die in praktisch alle mogelijke vormen aanwezig zijn; van simpele Vichy-, pied de-poule- en pied-de-coq-ruiten tot veelkleurige Mardras- en biokruiten, tartans, tweed- en houthakkersruiten en rui- ten-patch-workdessins. Minder in het oog springend zijn de strepen: stijlvol le krijtstrepen, maar ook pyjama-stre pen, 'clubstrepen' en visgraatmotie ven. Stoffen Warme, behaaglijke materialen met een 'zachte greep' bepalen groten deels het stoffenbeeld: veel geruwde en vervilte of harige wolsoorten, dou- ble-face-stoffen, flanel, ribcord, gevul de en doorgestikte materialen, grove bouclé en tweeds. Opvallend is het gebruik van vooral stevige stoffen, waardoor de kleding soms een nogal geconstrueerde, zelfs 'gemetselde' in druk maakt. Veel minder geldt dit voor de soepele tricotstoffen, waaron der angora en de cool-wool-soorten, alsmede voor de velours-varianten en allerlei moderne materialen als mi cro-fibres, gewassen zijde, maar ook kunststoffen als nylon, stretch-mate rialen en kunstbont. Britse modemakers blikken terug in het verleden. Het silhouet blijft voorlopig nog soe pel en vrouwelijk. De trapezium-vo mige A-lijn, de getailleerde X-lijn de sluike prinsesselijn wisselen elkaar af. De schouders zijn enigszins breed, de taille is (met uitzondering van de A-lijn) zichtbaar, maar zeker niet ingesnoerd. De rokzoom lijkt weer wat meer derhevig aan de wetten van de zwaar tekracht en neigt tot zakken, hoewel de dijbenen doorgaans nog voor een flink deel zichtbaar blijven. Maar de kuitlange rokken keren in een sluike foto epa belijning in het modebeeld terug. Wat de roklengte betreft is er de ze winter keus uit kuitlang of zeer kort. Grijs. De kleur bij uitstek met een negatieve klank. En toch gaat grijs het komend seizoen maken. Maar dan wel in een geheel nieu we betekenis. Grijs is opgewaardeerd tot 'signaalkleur' van de vrouw van de 'nieuwe tijd', die de rust zoekt van het leven in har monie met haar eigen persoonlijkheid. Grijs is het symbool gewor den van de authenticiteit. Een functie die nog wordt onderstreept door de eenvoud in de vormgeving van de kleding. Het duidelijkst komt dit tot uitdruk king in de nieuwe androgyne trend, die nogal wat gelijkenis vertoont met de mode van midden jaren tachtig. Een stijl met een mannelijke uitstra ling, maar van een vrouwelijke gratie en verfijning. Met een vleugje nostal gie wordt hierin teruggeblikt naar de jaren dertig, veertig en vijftig. De tijd van Marlène Dietrich en Greta Garbo met hun wat rigide kostuums en stropdasjes, van Audrey Hepburn in haar 'kleine zwarte jurkjes', maar ook naar de jaren zeventig met de aan sluitende broekpakken vol metalen ritsen. Herfst- en wintermode 92/93 Een geruite pantalon van Shetlandwol combineert Christian Lacroix met een gestreept jasje dat hij voorziet van een fraaie appicatie. foto epa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10