'Niet met het hoofd
in de wolken lopen'
'Media hebben house compleet vernaggeld'
Cultuur Kunst
Informeel Dans Overleg opgericht
Verzet Cannon tegen
plan nieuwe bioscoop
DINSDAG 11 AUGUSTUS 1992
11
redactie cees van hoore annemiek ruvgrok
leiden Het eerste openluchtfilm
festival op het Leidse Vrouwen
kerkplein heeft gisteravond een
kleine honderd bezoekers getrok
ken.
De organisatoren, het Kijkhuis
en het Praethuys, verkeerden, na
alle plensbuien van gisteren, tot
op het laatste moment in onze
kerheid of de voorstelling wel
kon doorgaan. Maar toen het om
tien uur droog was werd dan toch
het filmdoek ontrold tussen de
restanten van de voormalige
Vrouwenkerk. Tijdens de voor
stelling viel er geen druppel re
gen. Op het witte scherm van 3
bij 6 meter werd de speelfilm
'Yojimbo' van de Japanse regis
seur Akira Kurosawa vertoond.
Een samoerai-film waarvan het
verhaal een beetje op een wild
westfilm lijkt. Met het unieke ca
merawerk en de choreografie zet
te deze rolprent de trend voor de
vele spaghetti-westerns.
Het filmfestival duurt nog de
hele week. Voor vanavond staat
'Nostalghia', van de Russische re
gisseur Andrej Tarkovski op het
programma. Een film die het
vooral hebben van mooie beel
den. Morgenavond wordt 'Cry
Baby' van John Waters vertoond.
Donderdagavond staat 'Bagdad
Cafe' van Percy Adlen op het pro
gramma, vrijdagavond 'Jacob's
Ladder' van Adrian Lyne. Zater-
d, tenslotte, wordt de
klassieker 'The Big Store' met The
Marx Brothers vertoond waar
Groucho in een warenhuis onder
zoek doet naar corruptie.
Het openluchtfilmfestival, mo
gelijk gemaakt door de bijdragen
van een aantal Leidse onderne
mers. De filmvoorstelling is daar
om gratis toegankelijk. Alle voc
stellingen beginnen om 22.00
HENK BOUWMAN
Solution begint
nieuwe seizoen
met rock roll
Solution is helemaal klaar voor
het nieuwe seizoen. De zaal van
het jongerencentrum, aan de
Van de Endelaan 7 in Hillegom,
is de afgelopen weken in een
nieuw jasje gestoken. Iedereen
wordt, aanstaande zaterdag,
daarom in de gelegenheid ge
steld het vernieuwde pand te
bekijken tijdens een gecombi
neerde open dag en een rock
roll festival.
De deuren van Solution gaan
om 14.00 uur open. Het jonge
rencentrum zal vanaf dat tijd
stip bol staan van de stijl uit de
jaren 50 en 60. Dat wil zeggen:
pettycoats, zuurstokken en
Rock a Billy-muziek. Op het
buitenterrein staan originele
Amerikaanse wagens, een Edsel
en een Dodge Coronet, uit de
jaren vijftig opgesteld. Een da
me op een Henkei scooter uit
1958 laat te toenmalige life-style
Twee specialisten op het ge
bied van vetkuiven en sui
kerspinnen staan klaar om de
(oudere)jongeren van een
nieuw kapsel te voorzien. Ok
het zogeheten 'haar op zolder'
is geen probleem. Verder zijn er
rock roll dansdemonstraties
te zien en zijn er allerlei spullen
uit de jaren vijftig spullen te
koop.
In de grote zaal van Solution
treedt 's avonds de rock roll-
band Shaking Silhouets op. De
ze viermansformatie timmert al
tien jaar aan de weg en speelde
onder meer in het voorpro
gramma van de Flying Soucers
en de Gigantjes. De toegang is
van de middag tot middernacht
geheel gratis.
Op donderdag 20 augustus
wordt in Solution het eerste te
kenfilmfestival gehouden, aan
vang 20.00 uur.
Jaco
daar na deze prijs verandering
De mooiste prijs voor de kersverse winnaar van het Hen
drik Andriessen Orgelconcours, laco van Leeuwen, zou
het geven van een reeks concerten zijn. ,,De mensen grij
pen zo snel naar de bekende namen. Als jong organist
krijg je helaas maar weinig kansen om je te bewijzen.
Maar misschien komt daar na deze prijs verandering in.
Wie weet."
i saskia stoelinga
Orgelconcert van Vincent de Vries
lisse Organist Vincent de Vries geeft donderdag 13 augustus
een concert op het Adema-orgel van de St. Agathakerk in Lisse.
Op het programma staan onder meer werken van J.S. Bach, j.
Stanley en H. Andriessen. Het concert begint om 20.15 uur.
Kaarten zijn op de avond van het concert verkrijgbaar in de kerk.
'Tentoonstellingen' in Fodor
amsterdam In Museum Fodor in Amsterdam vindt van 26 sep
tember tot 25 oktober een serie van zes gelijktijdige presentaties
plaats, ontworpen en ingericht door acht vormgevers en beel
dend kunstenaars. De titel is 'Tentoonstellingen'. Benno Prem-
sela, Aldo van Eek, Martin Viser/Joke van der Heyden, Arno van
der Mark/Jan van Grunsven, Jouke Kleerebezem en Stephen
Graig zijn door Fodor gevraagd hun visie te geven op het ten
toonstellen.
Concours Ensembles Oude Muziek
utrecht» In Utrecht vindt op 27 en 28 augustus het zesde Inter
nationaal Concours Ensembles Oude Muziek plaats. Aan dit
concours doen acht ensembles mee. Zij komen uit Italië, de Ver
enigde Staten, Duitsland, Zweden, het GOS, Groot-Brittannië en
Nederland. Het evenement wordt gehouden in het gebouw voor
Kunst Wetenschappen aan de Mariaplaats. De voorronde op
donderdag begint om 13.30 uur. De finale is een dag later en
vangt aan om 19.30 uur.
amsterdam anp
Een groep van twintig freelance dansers en cho
reografen heeft het Informeel Dans Overleg (IDO)
opgericht. Dat moet dienen als intensief open
discussieplatform voor onder anderen choreogra
fen, dansers, critici en zakelijk leiders. Het plat
form heeft een voorlopig informele status, waar
door het „dwars door gevestigde belangen en po
sities" kan gaan.
Aanleiding voor de oprichting is de discussie
over de adviezen van de Raad voor de Kunst,
waarin onder meer werd gepleit voor de totstand
koming van een Platform voor de Moderne Dans.
Daaruit bleek dat intensiever en gestructureerder
overleg over de ontwikkelingen in de moderne
danssector wenselijk is.
De komende jaren richt het IDO zich op de ver
betering van de sociale en materiële posities van
de individuele danskunstenaars en dansgroepen
en de verhoging van de kwaliteit van het manage
ment en de marketing. Het informele overleg kan
volgens het IDO uitmonden in diverse officiële
formaties. Gedacht wordt aan een organisatie die
de belangen behartigt van Moderne Dans, een
Stichting Moderne Theaterdans Amsterdam, een
produktschap Dans, een IJsbreker/Bimhuis voor
de Moderne Dans of een servicebureau voor on
afhankelijke choreografen.
Organist Jaco van Leeuwen (30),
sinds 1986 woonachtig in
Noordwijk, is geen ontevreden
man. Zeker niet na zijn presta
tie in de Domkerk in Utrecht af
gelopen vrijdagavond. De prijs
van 5000 gulden komt hem ook
goed van pas. Alleen hij zou ook
zo graag met een zekere regel
maat voor een groot publiek
spelen. Waarom?
„Als achtjarige was ik al beze
ten van het orgel in Goes, mijn
geboorteplaats. Een Marcussen-
orgel dat net was gerestaureerd.
Toen al droomde ik er al van
om daar eens een groot concert
op te mogen geven. Van Leeu
wen is nu dirigent en organist
van de twee koren het kerk
koor en het Vesperkoor van
de Grote St. Jeroenskerk in
Noordwijk-Binnen. En hij geeft
privélessen op orgel en piano.
Werk waaraan hij veel arbeids
vreugde beleeft. Toch blijft er
iets in hem knagen. „Kijk, toen
ik in 1980 orgel en piano begon
te studeren aan het Nederlands
Instituut voor Kerkmuziek in
Utrecht stond het geven van
concerten mij al voor ogen. Ik
heb daar in 1985 keurig het
einddiploma kerkmuziek be
haald. Toen ben ik naar het
Sweelinckconservatorium in
Amsterdam gegaan om mij ver
der te specialiseren als uitvoe
rend organist. Dat is ook gelukt.
naai orgelconcours voor Grego
riaanse muziek. Ja, en dan krijg
je het gevoel om door te gaan,
nog meer te pakken."
Om den brode toog hij naar
Noordwijk. Februari 1992 zag
hij in een vakblad een oproep
staan voor het Hendrik An
driessen Orgelconcours. „Nu of
nooit", dacht hij. Muziek opge
vraagd en aan het studeren ge
slagen. „Ik moest me echt op
Andriessen toeleggen, want zo
veel had ik niet van die man ge
speeld." Met de dag werd Van
Leeuwen enthousiaster. De eer
ste ronde bestond uit het inzen
den van een geluidsband met
twee verplichte werken, waar
onder een muziekstuk van
César Franck. Van Leeuwen
werd geselecteerd.
Acht kandidaten werden uit
genodigd voor de tweede ronde,
vorige week maandag in de St.
Jozefkerk in Haarlem. Daar
moesten zij de voorgeschreven
werken van Hendrik An
driessen, diens zoon Jurriaan,
en Albert de Klerk spelen. Op
nieuw werd Van Leeuwen gese
lecteerd. Vrijdagavond in de
Domkerk in Utrecht, met heel
veel beroemde Andriessens on
der het publiek, moest hij de
strijd aanbinden met twee an
dere organisten: Jan-Piet Knijff
en David Jansen. De jury zag in
hem de onbetwiste winnaar en
stelde een zeer lovend rapport
samen. Hij werd geroemd om
zijn instrumentbehandeling en
ook zijn speeltechniek was gaaf.
Winnaar Jaco van Leeuwen:
„Natuurlijk was ik heel blij.
Maar je moet het ook weer niet
overtrekken. Het leven gaat
door. Mijn koren en leerlingen
staan te wachten. En die heb
ben niets aan een leermeester
die met zijn hoofd in de wolken
loopt. Ik voel me op dit moment
gewoon een beetje
D-Shake en de vaderlandse house:
leeuwarden» jacob
De Cannon Groep Nederland
zal niet accepteren dat in Am
sterdam-Noord een bioscoop
complex wordt gebouwd door
het filmconcem Wamer Bro
thers. Dat zegt algemeen direc
teur W. van Wouw van Cannon
in reactie op de plannen van het
Warner-concern om aan het
Buikslotermeerplein in de
hoofdstad een mega-bioscoop
neer te zetten met een capaci
teit van 2.750 stoelen.
Het Amerikaanse Filmbedrijf
heeft volgens de WD-wethou-
der E. Peer (Ruimtelijke Orde
ning) van het stadsdeel Noord,
half juni een intentieverklaring
afgegeven voor de bouw van het
complex. In december stemt de
deelraad over de komst ervan,
maar Peer verwacht niet dat de
raad zich tegen het project
keert. De bouw, die maximaal
20 miljoen gulden kost, past in
de herinrichting van het Buik
slotermeerplein. Warner Bro
thers weigert tot nog toe ieder
commentaar. Cannon-directeur
Van Wouw voert momenteel in-
gesprekken met de
centrale stad over de bouw van
bioscoopcomplex aan de IJ-
achter het Centraal Sta-
Deze zogenaamde multi
plex zou uit acht filmzalen be
staan en plaats bieden aan
2.500 bezoekers. De bouw vergt
een investering van rond de 25
miljoen gulden.
Eind augustus presenteert de
Amsterdam Waterfront Finan
cieringsmaatschappij (AWF) de
maquette en bijbehorende
plannen voor de IJ-oevers. Een
woordvoerder van de AWF wil
de maandag niet ingaan op de
plannen voor de bouw van het
bioscoopcomplex voor Cannon.
Volgens Van Wouw is de
bouw van een mega-bioscoop
aan het Buikslotermeerplein
onvereenigbaar met de plannen
van Cannon. De centrale stad
moet volgens hem op korte ter
mijn met vertegenwoordigers
van het stadsdeel om de tafel
gaan zitten, om een en ander op
elkaar af te stemmen.
House-fenomeen D-Shake: „Het moet een hele schok zijn geweest v
dat zo'n plaat met alleen maar een harde beat een hit kon worden.
House-fenomeen D-Shake zag
van zijn eerste grote hit in bin
nen- en buitenland 200.000
exemplaren over de toonbank
rollen. Zijn nieuwste cd 'Set The
Controls For The Heart Of The
Groove' mag er ook al wezen.
Toch is de man achter D-Shake
niet echt optimistisch over de
staat waarin house zich mo
menteel bevindt. „De media
hebben de house compleet ver
naggeld."
Boudisque-baas Fred Berk
hout brengt me naar de Staats
liedenbuurt, waar D-Shake do
micilie houdt. „Het is wat, de
baas van de platenmaatschappij
die de journalist achterop de
Fiets naar zijn artiest vervoert",
zucht hij. Het is wat, maar het
heeft ook wel weer wat. In de
house gaat het er immers net
even anders aan toe dan in de
ouderwetse muziek. Neem nou
het krappe zijkamertje, waarin
D-Shake voor 30.000 gulden
aan apparatuur heeft staan en
waar hij tegenwoordig zijn pla
ten maakt.
Aad de Mooy heet in de wan
deling Le Beau, is de grote man
achter D-Shake en werkt ook
wel onder de namen Shake Inc.
en Time Warp. „Maar dat is een
geintje." Hij speelde rond 1980
in allerlei experimentele band
jes, ging onder invloed van New
Orders Blue Monday' en hip
hop thuis muziek maken.
Maakte videoclips voor hits van
Royal House en Kraze en raakte
zo besmet met de house-bacil.
Met 'Yaaah'/Technotrance'
scoorde hij een even onver
wachte als grote hit: ruim
200.000 exemplaren gingen er
wereldwijd over de toonbank.
Enkele singles later is er de cd
'Set The Controls For The Heart
Of The Groove', met dank aan
Pink Floyd. „Een overzicht van
wat ik tot nu toe gedaan heb.
De consument is er wel mee in
zijn sas, dat blijkt wel uit de ver
koopcijfers, en de critici vragen
of het niet een onsje meer had
mogen zijn, of er niet wat meer
nieuwe nummers op hadden
gekund. Zo ontstaat er een heel
vertekend beeld in de media,
alsof ik me heb lopen drukken
of zo. Maar dat was de bedoe
ling helemaal niet."
Media
Le Beau onderhoudt toch al een
gespannen relatie met de me
dia, die volgens hem mede
schuldig zijn aan de teloorgang
van de house. „Ze hebben er
weinig kaas van gegeten. Sinds
de media erop gesprongen zijn
is de house wel goed vernag
geld, vind ik. Enerzijds door de
sensatiepers, anderzijds door
goedwillende journalisten die
zich nou ook met house enga
geren maar eigenlijk van toeten
noch blazen weten. Mensen
house-beleving niet verder
<t dan een
half jaar. Daar
hand schijtziek van."
„Kijk, house is gewoon groot
geworden op de dansvloer, in
de clubs. Die enorme groei is
echt iets van het laatste jaar,
maar toen konden de media er
ook niet langer omheen. Daar
voor was het lange tijd een on
dergronds fenomeen.
'Yaaah'/Technotrance' is
enorm geboycot door de radio
en door Countdown. In die tijd,
ruim anderhalf jaar geleden,
wisten de media niet eens dat er
zoiets als een house-beweging
was. Ik kwam tot nummer 28,
maar op grond van de verkoop
cijfers nad dat nummer vijf of
zo moeten zijn. Het moet een
hele schok zijn geweest voor die
ouwe piggelmees daar in Hil
versum dat zo'n plaat, die in
wezen puur club was, dus geen
melodie maar alleen maar een
harde beat, dat dat een hit kon
worden, ik ken anecdotes dat
de eindredacteur van Count
down zijn veto uitsprak over
'Yaaah' in zijn programma.
Kon-ie geestelijk niet aan of zo.
Terwijl er nou hits in de top-40
staan waarvan zelfs ik denk:
nou nou, dat dat een hit wordt."
Dansmuziek
„House is een volksbeweging
geworden. Het exclusieve ka
rakter, de sjeu, is er vanaf, dat is
een duidelijke zaak. Het is ver
waterd. Een heleboel muzikan
ten en bezoekers van het eerste
uur zijn afgehaakt. En het zijn
de media die het doen Kijk,
sensatie, prima. Voor mijn part
schrijf je dat op elke party kilo's
pillen van de hand gaan en dat
iedereen in een g-string loopt.
Dat zal me worst wezen. Maar
die onwetendheid, die zit me
tot hier."
Le Beau wil zichzelf niet pes
simistisch noemen ten opzichte
van de house. „Maar het is niet
meer wat het was. Het is eigen
lijk al afgelopen, al noemen de
media het nog steeds house. Ik
wil niet zeggen dat het met de
dansmuziek afgelopen is, maar
het stempeltje house gaat eraf.
Ik vind het nog steeds prachtig
om een bepaald soort house te
maken. Aan de andere kant ben
ik op zoek naar nieuwe dingen.
Maar je weet precies hoe dat
gaat: als ik straks kom met iets
van 100 lyeats per minute dan
haalt iedereen zijn neus op.
Toch gaat het die kant we! op.
Tempo's van 100, 120 bpm,
meer melodie, meer groove',
meer subtiele ritmes. En dan
gaan er koppen rollen. Nu is het
heel gemakkelijk om 5000 pla
ten te verkopen en uit de kosten
te komen. Maar staks gaat het
wel degelijk om echte ideeën,
echte muzikale inbreng, echte
stemmen, echte creativiteit ook.
En dan zal wel blijken wie de
langtte adem heeft.