Del A mi tri: mooie, sombere liedjes Theater gaat door ondanks oorlog 7912» 59 4?9 Cultuur&Kunst Volwassen prestatie Jaco van Leeuwen /WAAN DAG 10 AUGUSTUS 1992 Schotse rockgroep voor drie concerten in Nederland Lang niets gehoord van de Schotse rockgroep Del Amitri. Twee en een half jaar geleden hadden ze in Nederland een bescheiden hit met dat prachtige liedje 'Nothing ever happens'. En alsof ze het over zichzelf afgeroepen had den: daarna gebeurde er niets meer. Tot er begin deze zomer eindelijk een Nederlandse tour nee werd aangekondigd en een nieuw album 'Change Everything' verscheen. Laten we de titel niet weer bij voorbaat profetisch interpreteren. Maar het is een mooie plaat vol sombere liedjes. Mooie sombere liedjes. Zuidkoreaanse film over Vietnam-oorlog seoul Na de Verenigde Staten kan Zuid-Korea nu ook zijn Viet- nam-syndroom in de bioscoop verwerken. De film 'White Bad ge' over de Zuidkoreaanse deel name aan de Vietnam-oorlog, trekt dezer dagen volle zalen in Zuid-Korea. De film, gebaseerd op een boek van de oorlogscor respondent Ahn Jung-Hyo, ver haalt over de ervaringen van een groep Zuidkoreaanse solda ten op het slagveld, en over de moeilijkheden van twee van hen om zich weer in de burger samenleving aan te passen. Vol gens regisseur Chung Ji-Young is het de eerste keer dat de Zuidkoreaanse deelname aan de Oorlog op het witte doek be handeld wordt. Net als eerdere Amerikaanse bioscoopkrakers als 'Apocalypse Now' en 'Platoon' hekelt de film de bar baarsheid van de oorlog, met name in een scene die de wreedheden van Zuidkoreaanse soldaten tegen Vietnamese bur gers uitbeeldt. Pleinbioscoop rotterdam De Stichting Openluchtbio scoop organiseert van dinsdag 18 augustus t/m zaterdag 29 au- igustus op het Rotterdamse Schouwburgplein Pleinbio scoop '92. Op een scherm van 12 bij 18 meter zullen in deze periode 10 speelfilms worden vertoond. De voorstellingen be ginnen om 21.30 uur en zijn gratis toegankelijk. haarlem peter bruyn Justin Currie, zanger, bassist en belangrijkste songschrijver van de groep, zit in de kantine van de televisiestudio en staart naar zijn bord met salade. Ik heb hem in het verleden spraakza mer meegemaakt. Gitarist Iain Harvie die tien jaar geleden sa- rhen met Currie aan de wieg van Del Amitri stond, begrijpt dat er bij een interview toch wat gezegd moet worden. „Toen 'Nothing ever happens' hier een hit was, vertrokken we net naar Amerika, om daar uitgebreid te toeren. Dat was achteraf gezien niet zo'n succes. We hadden waarschijnlijk beter toen naar het Europese vasteland kunnen komen. Enfin, terug uit Amerika was de plaat hier al geen hit meer en had de platenmaat schappij weinig zin om nog te investeren in Nederlandse con certen. Jammer." In Groot-Brittannië ging het Del Amitri ondertussen voor de wind. Terwijl Currie en Harvie na het verschijnen van hun de buutalbum, in 1985, weer snel in de vergetelheid raakten en baantjes als kelner en barman moesten zoeken, werden er van de tweede plaat 'Walking Hours' aan gene zijde van de Noordzee meer dan driehon derdduizend exemplaren ver kocht. 'Nothing ever Happens' was er een top-10 hit. In Enge land en Schotland spelen ze ook voor grote en volle zalen. Het nieuwe album 'Change Everything' mist weliswaar een absolute uitschieter als 'No thing ever happens', maar is in de breedte sterker dan de voor ganger. De Schotse invloeden, waardoor Del Amitri in het ver leden nog wel eens associaties opriep met groepen als Big Country en Deacon Blue, zijn vrijwel geheel verdwenen. De referenties zijn Amerikaans ge worden. Liedjes waarop de akoestische gitaren overheer sen, zoals bij sommig werk van Dylan en Springsteen op diens 'Nebraska'-album. De rockender stulcken hebben wel wat van de hippe Black Crowes, die het kunstje op hun beurt weer van de Faces hebben afge keken. Justin knikt. „Wij zijn be- invloed door mensen die echte songs schrijven. Zoals The Replacements in Amerika. En natuurlijk hebben we veel naar The Faces geluisterd." Eenzaam 'Nothing ever Happens' is teke nend voor de thema's van de songs op het vorige album. Liedjes over (jonge) mensen die zich eenzaam en verstoten voe len in het kille Verenigd Konink rijk onder toen nog Mar- gareth Thatcher. Op 'Change Everything' heeft Justin's een zaamheid vooral met liefdesver driet te maken. En hij schrijft en zingt er niet melancholiek of te leurgesteld over, maar meestal ronduit bitter. Currie zwijgt en lijkt in zijn bladsla verdiept. Mompelt dan:„Well...., liefdes verdriet is toch een basisthema in de rock? Ik kan het niet uit leggen. Zo gebeurt het gewoon. En ik vind songs schrijven nu eenmaal niet gemakkelijk." Justin Currie en lain Harvie: „Wij zijn we veel naar The Faces geluisterd." „Er zijn liedjes die lopen en liedjes die niet lopen," trapt Iain Harvie de toch al wijd open staande deur nog wat verder in. „En de liedjes die lopen, die ko men op onze plaat." Maar Del Amitri weet het lief desverdriet wel met veel drama te omgeven. Mooi romantisch drama. Het grootse gebaar, waarbij de cliché's van het sen timent boven zichzelf uitgetrok ken worden. Currie knikt. „Dat klopt wel, ja." Maar Iain Harvie lijkt het nu allemaal wat te vaag te gaan vinden. Hij praat liever over de Amerikaanse stadion- tournee als voorprogramma van Melissa Etheridge. „We hebben een haat/liefde-verhouding met dat land. Je kunt er een fantasti sche tijd hebben, maar er is ook zoveel bullshit. Als we er weer heen gaan wil ik het liefst in die kleine clubs spelen, waar het zweet en bier van de muren druipt." Justin Currie prikt zijn vork zorgvuldig in een augurkje. Is hij nu werkelijk zo somber als zijn liedjes doen voorkomen? De zanger kijkt op. Voor het eerst. ,Ach, dat valt eigenlijk wel mee." Concertll|st- 15 aug. (middag) Leeuwarden, Bultenpop-festival; 15 aug. (avond) Wateringen, Waterpop festival; 20 sep. Amsterdam, Melk weg. Jeff Porcaro (38) overleden new york» Jeff Porcaro, slagwerker van de Amerikaanse band Toto en een van de meest gevraagde sessiedrummers in de lich te muziek, is op 38-jarige leeftijd overleden. Als doodsoorzaak wordt hartstilstand genoemd, mogelijk mede ten gevolg van een vergiftiging door pesticide. Porcaro was ondanks zijn 38 jaar een legendarische drummer. Sinds 1977 was hij een vaste kracht van Toto. Samen met Hal Blaine en Steve Gadd behoorde Porcaro tot de beste sessiedrummers. Hij speelde op honderden platen, onder meer bij Steely Dan, Bruce Springsteen, Dire Straits, Paul Young en John Fogerty. Porcaro had overal in de wereld drum- kits kant en klaar staan op strategisch gekozen lokaties, zodat hij onmiddellijk en desnoods op afroep aan het werk kon gaan. Heavy Metal fans gaan uit hun bol montreal Heavy Metal fans in het Canadese Montreal zijn za terdagavond uit hun bol gegaan nadat een uitverkocht rockcon- cert van Faith No More, Guns N' Roses en Metallica was afge broken. Volgens de politie liepen minstens drie agenten en tien relschoppers lichte verwondingen op en werden er zeker twaalf arrestaties verricht. James Hetfield, de zanger van Metallica, werd zaterdagavond met tweedegraads verbrandingen in zijn gezicht en aan zijn handen en armen in het ziekenhuis opgeno men nadat een rekwisiet was ontploft. Het optreden van Guns N' Roses was eerder afgebroken nadat zanger Axl Rose proble men met zijn stem had gekregen. Het zou daarna tot rellen zijn gekomen toen een aantal van de 53.000 concertgangers het sta dion verliet. Toeschouwers vergeten even de dagelijkse hel in Serajevo Ikonenexpositie in Noordwijk Een verzameling van ongeveer honderd huis-, reis- en kerkikonen is vanaf 15 t/m 30 augustus te zien in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. De collectie is zeer gevarieerd en komt uit verschillende perioden. De ikonen, voomamlijk Russische, zijn af komstig uit particuliere verzamelingen. De collectie is volgens de or ganisatoren met zorg, liefde en vakkennis bij elkaar gebracht. Om de kwaliteit van een ikoon te kunnen herkennen, moet men veel kijken, vergelijken en zich laten voorlichten door deskundigen die veel en/a- ring hebben. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur. Op de foto: Ikoon voorstellende Maria Kazanskaja, afkomstig uit Rusland (1700), tempera op hout. foto pr sarajevo tony smith (ap) Buiten: slachtpartijen, vernie lingen en barbarisme. Binnen: podiumverlichting, grime en een kans om te lachen en verge telheid te vinden. Voor de thea tergroep Obala houdt de voor stelling niet op. In een stad waar dagelijks tra gedies op straat plaatsvinden is het publiek de avantgardis- tische theatergroep dankbaar omdat zij volgens een toe schouwer de mensen „de kans biedt om in de hel nog te kijken naar komedie." „We nodigen mensen uit om te komen kijken en zich een uur lang te ontspannen", aldus re gisseur Miro Purivatra. „Aan het einde van de voorstelling reali seren ze zich dat ze de hel bui ten vergeten waren." De groep, die op internatio nale festivals veel succes oogstte met moderne stukken zoals 'Ta toeage Theater', stelt haar de rivier gelegen theater drie maal per week rond het mid daguur open. Dit tijdstip is doorgaans het minst gevaarlijke uur van de dag in Sarajevo. Theaterliefhebbers weten de weg: via een verlaten speeltuin, door een gat in de muur, langs een rij gehavende garages en door een deur aan de achter kant van het podium. De zaal met zijn 60 oncom fortabele houten zitplaatsen is Tijdens een recente voorstel ling van 'Sterf als een Man', een zwartgallige komedie van lokale makelij, zat een hoge Bosnische kolonel naast een medewerker van president Alija Izetbegovic. „Dit is ons antwoord op de si tuatie", aldus Purivatra. „Ik heb besloten hier te blijven en te doen wat ik het beste kan." „Wanneer dat nodig is pak ken ook wij een wapen en vech ten mee", voegt hij nog toe. „Op dit moment is het echter belangrijk voor de stad en de wereld om niet te vergeten dat we behoren tot Europa." De inwoners van Sarajevo die ervoor gekozen hebben om in hun eens zo prachtige stad te blijven, beschouwen hun aan vallers als barbaren die er op uit zijn de rijke cultuur van de Bosnische hoofdstad te vernieti gen. Srdjan Vuletic, een twintigja rige filmstudent, herinnert zich dat hij op 16 april meedeed aan een demonstratie van ongewa pende, fluitende betogers tegen de oorlog. Ze stuitten op zojuist door de Servische milities opge worpen barricades. „We konden onze ogen niet geloven", aldus Vuletic, een et nische Serviër. „Ze schoten op de menigte terwijl wij doorgin gen met fluiten. Het grappige is dat ze er vandoor gingen." „Dat schot was het begin van een andere werkelijkheid Het was de eerste scène uit de oor logsfilm die Bosnië geworden is vanaf dat moment wist ik dat alles mogelijk was." De toneelwereld is niet onbe kend met de gruwelen van de oorlog in Sarajevo. De mooie en jonge actrice Deane Divljan ver loor een been tijdens een gra- naataanval op de stad. Het net voor de oorlog aange kochte en gerenoveerde theater van Obala in het centrum van de stad werd direct getroffen. Mensen klimmen nu door de gaten in de muren naar binnen en lopen over het podium waar ze niet kunnen worden geraakt door de kogels van sluipschut ters, aldus Purivatra. „Vólgende week gaan we een verzameling hedendaagse kunst ophangen, die ons door be vriende buitenlandse kunste naars is gefaxt", aldus Purivatra. „Zo kan men tenminste naar iets moois kijken rent voor zijn leven." Leden van het Obala theater kijken door een gat in de muur die als in gang wordt gebruikt. De hoofdingang van het theater is buiten gebruik nadat hij door sluipschutters kapot was geschoten. Ondanks het ge weld gaan de voorstellingen van het toneelgezelschap gewoond door. foto ap utrecht rob van der hilst Het internationale Hendrik An- driessen Orgelconcours in de Domkerk in Utrecht is gewon nen door de 30-jarige organist Jaco van Leeuwen uit Noord wijk. De jury, bestaande uit Al- bert de iÓerk, Jan Jansen en de Belgische organist Stanislas De- riemaecker, kende aan hem de eerste prijs (5000 gulden) toe voor zijn uitwerking van com posities van wijlen Hendrik An- driessen (passacaglia), Jurriaan Andriessen (een sepciaal in op dracht geschreven 'Aspetti di H.FA') en Albert de Klerk (pre ludium en fuga). De jury kende geen tweede prijs toe. Wel werden de derde prijs toegewezen aan de overige twee finalisten: Jan-Piet Knijff uit Haarlem en David Jansen uit Utrecht. Aangezien laatstge noemde zoon is van jurylid Jan Jansen besloot de organisatie van het concours onder andere de funktionele juryvoorzitter Manus Willemsen, voormalig afdelingshoofd muziek van de KRO, stemvoegdheid te verle- De finale van het Andriessen concours, dat werd bijgewoond door alle zoons en dochters van de jubilerende Nederlandse componist (Hendrik Andriessen werd honderd jaar geleden ge boren) werd door enkele hon derden belangstellenden be zocht. Na afloop van het juryberaad van het Aridriessen Orgelcon cours dankte de oudste zoon van wijlen Hendrik Andriessen, Nico Andriessen, namens zijn aanwezige componerende broers Jurriaan en Louis en zijn zussen, voor de 'schitterende' uitvoering van zijn vaders orgel muziek. Een sympathiek gebaar je gens deelnemers, jury en orga nisatie van het even sympathie ke Utrechtse orgelconcours. Die jury had het blijkbaar niet ge makkelijk om de prijzen onder de finalisten te verdelen. Tij dens de prijsuitreiking kon uit de woorden van juryvoorzitter Manus Willemsen worden op gemaakt dat voor de jury niet het jeugdige elan van de deel nemers doorslaggevend was ge weest, maar of er sprake was van, heel gewoon, volwassen ar tistieke prestaties. Hun conclu sie: geen tweede prijs. Wat die volwassenheid betreft gooide eerste prijswinnaar Jaco van Leeuwen (30) inderdaad de hoogste ogen. Alleen al uit de door hem gekozen volgorde van de verplichte finalestukken was sprake van een heel muzikale benadering. Hij creëerde daar mee een soort van sonate: als inleiding de rustige passacaglia van Hendrik Andriessen, daarna als hoofdmoot de meerdelige 'Aspitti di H.FA.' van zoon Jur riaan waarin rust en beweeglijk heid elkaar afwisselen. En als finale de sprankelende preludium en fuga van Albert de Klerk. Deze presentatie ge tuigde van een Jcnappe over all visie, dat werd voortgezet in de even gedetailleerde als smeuïge uitwerldng van de drie stukken apart. De eerste prijswinnaar le verde ook wat instrumentbe handeling aangaat de beste prestaties. Wat speeltechniek betreft: in technisch opzicht leverden alle deelnemers gave prestaties. In muzikaal opzicht echter viel te beluisteren dat de een er wel In slaagde een muzikaal vertoog te ontwikkenen, eerste prijswin naar Jaco van leeuwen, en de overigen eigenlijk niet. Of an ders gesteld: niet zo goed, niet helder. Derde prijswinnaar Jan- Piet Knijff (lichting 1966) had op een of andere manier de 'lijn' van Jurriaan Andriessens drie luik (plus introductie en epi loog) niet goed te pakken. Bij mede-prijswinnaar David Jan sen was dit wel het geval, maar deze jonge organist (lichting 1971) gaf een hogere prioriteit aan het vinden van originele re gistraties dan goed wasvoor de muzikale uitdrukking. BES 1335333 flpÉffll püB GROTE WITTS WAkili I c. jjxstMÜS MAGER BOLLEN V^A CSf RUNDER- 4stuks ffcn komkommer GEHAKT voor UTERPAK rirstuk „5"!!.' hoeks 1 msu 0hs I e1deks 1-89 |ij 0ks hoeks 9t.u 0», HEEL POND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9