'Als ik alles kon vertellen...' Rtv show 'We moeten keuzes maken, en dat doen we heel aardig' VRIJDAG 31 JULI 1992 Lou van Rees, een allesdoener die makkelijk kan stoppen Om een lang verhaal kort te maken, het concert verliep per fect. En na afloop kwam er ie mand van Revlon met een enorm boeket bloemen, waar aan een roodwitblauw lint hing met daarop de letters van de fir ma. Een fotograaf drukte af, Mariene pakte de bloemen aan, zag niks en ging vervolgens het publiek bedanken. Nou maakte ze altijd een buiging van negen tig graden en wat gebeurde, ze zag de naam van die firma op dat lint staan. Kwaad flikkerde ze bloemen weg, liep op me af en brieste: Lou, can't you read the contract, als die foto's wor den gepubliceerd zal je een mil joen dollar moeten dokken. Als een idioot ben ik achter de foto graaf aangerend, heb hem als de sodemieter het filmpje afge pakt." even te kwaad toen regisseur René Stokvis me een pracht van een beker in m'n handen stop te. Zo een met een marmeren voetstuk, zo mooi, zo duur ook. Maar verder ben ik natuurlijk gauw uitgepraat over dat pro gramma. Als ik daarentegen al les zou kunnen vertellen wat ik als impresario heb meege maakt, was ik morgenochtend nog niet uitgepraat." Het verhaal dat Lou van Rees afsteekt over zijn carrière als impresario vangt aan in 1950. Pontificaal had hij zijn partij meegeblazen in het orkest van Boyd Bachmann, een Deen van het recalcitrante type. „Over succes hadden we niet te kla gen, maar het boterde onder ling niet meer. Dat wil zeggen, Bachmann lag met iedereen overhoop. Hij noemde ons al tijd zijn veertien betaalde vijan den. En dat waren we ook, in wezen hadden we een ontzet tende hekel aan die kerel." Het orkest had z'n langste tijd wel gehad en dat besefte ook Bachmann. En zo geviel het dat Van Rees door Bachmann werd gepolst om met hem op tournee door Engeland te gaan langs de Moss Empire Theaters en wel als instrumentalist/aangever. En Van Rees zei ja, ook al hoor de Bachmann niet bepaald tot zijn vriendenkring. „Ik heb een half jaar plezierig met hem ge werkt. Hij deed aardig, ook al omdat Bachmann me nodig had. In Londen ontmoette ik or kestleiders als Vic Louis, Tito Buma en Geraldo. Why don't you bring us to Holland, vroe gen ze. Ik ben meteen aan het werk gegaan. Op het ministerie van sociale zaken hadden ze geen bezwaar tegen de komst van die Engelse orkesten, mits ik ervoor kon zorgen dat Neder landse artiesten de omgekeerde richting op gingen. Ik heb toen het bureau 'International Band Exchanges' opgezet, die uitwis selingen met Engeland regelde. En zo konden de Ramblers, de Skymasters, het sextet Johnny Meyer en Pia Beek naar de over kant." Italiaanse invasie Het artiestenverkeer dat Van Rees regelde tussen Nederland en Engeland werd almaar druk ker. In die tijd werkte hij inten sief samen met de Britse impre sario Harold Davison. De zaken gingen zo goed dat de heren be sloten de wereld in tweeën te delen: Davison nam het Weste lijk halfrond voor z'n rekening, Van Rees ruwweg gezegd de rest. „Ik bracht een complete invasie van Italiaanse orkesten op gang. Righi Saito, Enzo Gal- lo, noem maar op. Echt blij wa ren de Nederlandse musici niet met de komst van al die Italia nen. Hier in Holland werd altijd op de klok gespeeld. Maar die gasten keken niet op een mi nuut, die zaten niet achter de piano, die stonden erachter, on gelooflijk wat een elan." Van het een kwam het ander, de ene relatie trok de andere aan en zo kreeg Van Rees het voor mekaar om vrijwel 'tout' artistiek Amerika naar Neder land te halen. Dat kwam zo: „Op zekere dag hing Davison aan de lijn. Hij vraagt: Lou, do you want to have Stan Kenton. Ik zeg: How much. Hij zegt: 4.000 gulden. Ik zeg: oké, pak Gaandeweg leerde Van Rees leven met de nukken en grillen van bepaalde artiesten. Des noods kroop Lou door het stof voor hen, liet hij zich bewust vernederen door de verwende vedettes om ze op het podium te krijgen. Interesseerde hem geen moer, in militaire dienst had hij door toedoen van een mispunt van een overste een brede rug en veel eelt op z'n ziel gekregen. „Ik heb wel altijd een tafellaken gepakt om ze na hun concert uit te wuiven. Het kwam, het speelde en het boek ging voor mij vervolgens dicht." Met Frank Sinatra heeft Van Rees ondanks 's mans reputatie nooit problemen gehad. Voor de som van 150.000 dollar haal de hij The Voice in 1975 naar Nederland, twee jaar later nog maals voor hetzelfde bedrag. „Kijk, met Sinatra weet je waar je aan toe bent. Er wordt een contract opgemaakt van 40 pa gina's, niets wordt aan het toe val overgelaten, de zaal moet tot de laatste plaats bezet zijn en er moeten in z'n kleedkamer 40 flessen drank van 40 merken staan. En snacks, veel snacks. Liz Taylor kwam ook nog langs in z'n kleedkamer. Na het con cert waren er maar 4 flessen ge opend. Afijn, ik begeleidde Si natra naar de auto, ging weer naar boven en wat denk je: alle flessen weg, verdwenen, foetsie. Zijn veiligheidsmensen hadden zich over de drank ontfermd en dat was dat." Als de bliksem Maar praat hem niet van de Amerikaanse zangeres Billy Holiday, die hij in 1954 voor een paar concerten naar Nederland had laten overkomen. Grijze ha ren kreeg hij van haar. Ze moest op voor haar tweede concert, maar al wie aanwezig was geen Billy Holiday. „Ik als de bliksem naar Krasnapolsky gereden. Me vrouw was vertrokken, zeiden ze daar. Met een jongen van de receptie ben ik toch maar boven gaan kijken. We gingen haar ka mer in, de radio stond keihard aan, maar Holiday was in geen velden, of wegen te bekennen. We stonden op het punt de ka mer uit te gaan, hoorden we op eens 'uh, uh'. Lag ze hartstikke stoned onder het bed. Ik zeg: I am Lou, you have a concert to do. Zij murmelt: Who the heil are youWat bleek, ze was wel degelijk op tijd vertrokken. Maar de taxi raakte verzeild in de omgeving van de Hemweg, het industriegebied van Amster dam, deprimerender kan bijna niet. Het was er hartstikke don ker, Billy kreeg het er benauwd, afijn, ze nam de chauffeur in de Dubbele Nelson en ze zijn te ruggereden naar 'Kras'. Zo goed en zo kwaad als het ging kreeg ik haar toch de bühne op. Ze zong, ik zal het nooit vergeten, als eerste lied 'Nice work if you can get it'. En ja, toen begon ze aan haar tweede lied. Billy be gon ineens vervaarlijk heen en weer te zwaaien met de micro- STARDOM Louv foon, niet veel later sloeg ze te gen de vlakte. De mensen die nog in de zaal zaten heb ik keu rig het geld teruggegeven." Een gril van z'n latere huis vriend Lionel Hampton draaide voor Van Rees ook uit op een dure grap. Op verzoek van de Amerikaanse jazzmusicus had de impresario en promotor van concerten zestien vliegtuigstoe- len gereserveerd. Van Rees, ook niet gek, telde de koppen, nadat Hampton en z'n gevolg op Schiphol waren geland. En kwam niet verder dan veertien man en twee papegaaien in een kooi. Voor zestien man betalen was hem net iets te gortig. „Die papegaaien waren van Gladys, z'n vrouw. En die kooi en had ze op de lege stoelen naast haar in het vliegtuig neer gezet. Ik zeg tegen Hampton, ik zie maar 14 personen en dus betaal ik voor 14 personen. Ze waren naar hier gekomen voor twee concerten, de eerste stond geprogrammeerd om kwart over acht in de Kurzaal in Sche- veningen. Goed, het werd kwart over acht en Hampton zei: Well, mister Van Rees, what about the money for transportation, you have to pay for 16 persons, an ders komt er geen concert. Het publiek begon inmiddels te joe len en te fluiten. Om kwart voor negen heb ik Hampton uitbe taald. De dames en heren ve detten misbruiken het publiek graag als machtsmiddel." Uitverkocht Voor z'n affiches had Van Rees nooit een ontwerper nodig, hij vervaardigde ze zelf. In de da gen dat de televisie als medium nog in het embryonale stadium van ontwikkeling verkeerde, stelde Siebe van der Zee hem de vraag welk affiche hij zelf het mooiste vond. „Ik liet de came ra pennen naar het affiche waaronder 'uitverkocht' stond. Gelukkig heb ik vele malen het opschrift 'uitverkocht' onder mijn affiches mogen plakken." Hij is er nooit toe gekomen z'n activiteiten in de betrekkelij ke veiligheid van een besloten vennootschap onder te brengen en zichzelf te benoemen tot di recteur. „Maar ik heb me geluk kig altijd goed ingedekt. Ik ver diende genoeg om een verlies van 50.000 gulden op te vangen. Ik zou het nu anders doen, het kan nu gebeuren dat je voor enorme bedragen aansprakelijk wordt gesteld." Wat dat betreft heeft hij ge leerd van akkevietje met Marie ne Dietrich. Voorwaar een ta melijk lastige tante, maar Lou had geen kind aan haar tijdens een bezoekje aan het dieren park in Wassenaar. Mariene liet zich van haar liefste zijde zien, oog in oog met de chimpansees. So far, so good. „Ik werd opgebeld door de firma Revlon. Lou, zeggen ze, als wij jou 10 mille in je handen stoppen, mogen wij dan voor de deur van Tuschinsky flesjes par fum uitdelen en na het concert Dietrich een bloemetje in haar handen drukken. Ik zeg, da's goed, mits jullie voldoen aan de conditie dat er geen reclame of andere poespas wordt gemaakt. Managers Hij verzorgt nu amusement op cruiseschepen. Complete ballet ten laat Van Rees inschepen. En hij engageert artiesten zonder tussenkomst van hun managers en sub-managers. Moet Van Rees niks van hebben. Er be staat volgens hem een wezenlijk verschil tussen een impresario en een manager. „Een manager werkt op provisiebasis. Ik ben nooit manager geweest. Ik ben impresario, een vrije onderne mer die bijvoorbeeld op eigen risico en op eigen kosten musi cals en evenementen naar Ne derland haalt. Als ik een artiest nodig heb, laten we zeggen Lee Towers of Anita Meijer, dan vraag ik: joh, ben je vrij. En zegt hij of zij ja, dan zeg ik: mooi, ik heb hier een schnabbel van 7.000 gulden, regel de rest maar met je manager. Ik ga niet met een manager praten, kom n Het wordt allemaal minder, zegt Van Rees. Alleen de gages worden almaar hoger. Want: er zijn in dit land 3.000 manage- mentbureautjes, die gezamen lijk de prijs opdrijven. „Het mooiste is dat die managers een en dezelfde artiest aanbieden. Zo prijzen ze de artiesten er zichzelf uit de markt. Voor min der dan 5.000 gulden komt vrij wel niemand meer. Een aardap pelboer die in zakken aardappe len heeft gehandeld kan niet in artiesten handelen. Het is nu zelfs zo erg dat een artiest van zijn manager een verbod krijgt opgelegd om op te treden ir een tv-programma. Er zijn figu ren die 30 procent provisie be dingen. Volkomen in strijd met de wet op de arbeidsbemidde ling allemaal. Maar hoe rede neert de Nederlandse regering: Iedere goochelaar, buikspreker en zanger die van de straat is, daar hoeft geen ww-uitkering aan te worden betaald. Daarom wordt het in Den Haag allemaal door heel wijd gespreide vingers gezien." In alle oprechtheid verklaart Van Rees moeite te hebben met het ouder worden. Gelukkig, zegt hij ook, heeft hij vrienden van 45 jaar. Ze zien hem als hun leeftijdgenoot en houden hem jong. Met stoppen mag hij dan naar eigen zeggen geen moeite hebben, als het aan Van Rees ligt laat de grote finale var show nog even op zich wach ten. „En als die dan moet begin nen, dan bij voorkeur op de bühne of tijdens het werk. Lie ver niet in het ziekenhuis. Ik maak altijd geintjes met foto grafen. Er is er altijd wel weei een die een leuk achtergrondje heeft gezien voor een portret. Ja, zeg ik dan, je wilt zeker de al lerlaatste foto van mij knippen. Wat mij betreft mogen er nog heel wat foto's van me geno men worden. Want er gaat even goed heel wat verloren als ik straks de pijp uit ga. Een die zeven talen spreekt, om maar wat te noemen." Van het concert des levens kent ook hij niet exact het program. Wanneer de grote Finale van zijn show aanbreekt, Lou van Rees weet het niet en wil het ook niet weten. Maar over concerten en programma's van artiesten hoeft geen mens hem iets te vertellen. Als impresario haalde hij vrijwel alle groten der aarde naar hier. Frank Sinatra, Shirley Bassey, the Jackson Five, Engelbert Humperdinck, Tom Jones, Count Basie, Andy Williams, Ella Fitzgerald, Liza Minelli, Diet rich, Piaf, te veel namen om op te noemen. „Harder dan hard werken en eerlijker dan eerlijk werken, dat is altijd mijn stelre gel geweest." De leeftijd die hij even char mant als ijdel verzwijgt („Ik ben even oud als jij, alleen een paar jaartjes ouder") vertelt anders, maar de jeugd heeft hem nog n:« verlaten en op zijn beurt is Van Rees vooralsnog niet van plan achter geraniums en knol begonia's te gaan kniezen. Gebronsd en wel ziet Van Rees er patent uit. Geen onsje vet te veel. Het overkomt hem nog geregeld dat hij hooguit 58, 59 jaar wordt geschat. Dat geeft hem, zeventiger Lou van Rees zegt het eerlijk, een onvoorstel bare kick. Ook al calculeert hij dan in dat ze hem niet minstens 65 durven schatten. Wat hij in zijn leven niet heeft gedaan en meegemaakt, valt te verwaarlo zen. Hij studeerde biologie, was musicus en chef d'equipe van de Nederlandse Knokke festival gangers, hing als 56-jarige nog de stuntman uit en beweegt zich nog altijd door de amuse mentswereld als impresario. „Juist omdat ik zoveel activitei ten heb ondernomen, ben ik al tijd in staat geweest om van de ene op de andere dag te stop pen." Hoe trots was met name zijn moeder niet, toen jonge Lou be sloot biologie te gaan studeren. En hoe verdrietig ook, nadat zoonlief had besloten er de brui aan te geven. Maar Lou wilde nu eenmaal de muziek in, mee deinen op de tonen van de jazz die in die tijd in opkomst was. „Ik ging muziek studeren en formeerde een eigen orkest. La ter heb ik het orkest van Boyd Bachmann gespeeld, als saxofo nist en klarinettist. Van de ene op de andere dag ben ik ermee gestopt. Zonder spijt heb ik mijn instrumenten opgeborgen en nooit meer aangeraakt." Zo zit Lou van Rees nu een maal in elkaar. Heeft hij een maal een besluit genomen, dan heeft het geen enkele zin te pro beren hem nog op andere ge dachten te brengen. Over is over, voorbij is voorbij, basta basta. Na twintig jaar z'n mede werking te hebben verleend aan TROS' eigen spartelspektakel 'Te Land, ter zee en in de lucht' trad Van Rees zaterdag in Val- kenswaard voor de laatste maal op als keurmeester en voorzitter van de jury. Op 7 augustus is te zien hoe de TROS waardig af scheid van hem nam. Emotioneel „Ik heb er altijd met plezier aan meegewerkt. Mij is nog ge vraagd een jaartje door te gaan, maar na 20 jaar vind ik het wel letjes. Eerlijk gezegd kreeg ik het, emotioneel als ik ben, nog Lou van Rees haalde vele 'groten der aarde' naar Holland. Hier The Jacksons, links naast hem Michael Jackson. archieffoto STRIPS BOLLEBOOM Topmodel Linda Evangelista heeft het hoog in haar mooie bol. Voor minder dan 10.000 dollar per dag komt ze haar bed niet eens uit. Sterker nog: voor een dagje kleding showen vraagt de dame in kwestie zelfs het dubbe le. Journaal-lezeres Pia Dijkstra is in blijde verwachting. De leiding NOS-Laat of andere NOS-programma's op Nederland 3 zullen tijdens de Olympische Spelen alleen voor sportbeelden worden onderbroken als er kans is op een Neder landse gouden of zilveren medaille. In an dere gevallen moeten de kijkers buiten de geplande, rechtstreekse Nederland 3-uit- zendingen voor directe beelden overscha kelen naar buitenlandse zenders. „We kunnen nu eenmaal niet aldoor sport uitzenden, ook niet tijdens de Olym pische Spelen", zegt Heinze Bakker, eindre dacteur van Studio Sport. „Er gebeurt meer op de wereld dan sport alleen. We moeten dus keuzes maken, en dat doen we tot nu toe heel aardig." Dinsdagavond moesten judoliefhebbers de olympische strijd om brons, die in het voordeel van de Nederlandse judoka's Irene de Kok en Theo Meijer werd beslist, via BRTN of Eurosport volgen. De NOS kreeg deze beelden pas binnen toen NOS-Laat al bezig was. Besloten werd de judowedstrij den pas na NOS-Laat op het scherm te brengen. Bakker: „We hebben nog wel overlegd met de redactie van NOS-Laat, maar we be sloten ons aan de regels te houden die we vóór de Olympische Spelen overeen zijn ge komen. We breken alleen in bij andere pro gramma's als er vreselijk spannende dingen gebeuren, dus als het om goud of zilver gaat. En in die 'spannende' gevallen maakt het niet uit of het eventueel om een minder populaire sport gaat. Goud is goud." Anne van Egmond gaat weg bij de TROS. De grote bazen vinden dat Anne te veel KRO is gebleven en dat beetje 'truttige' kunnen ze natuurlijk niet gebruiken bij die 'flitsende' omroep. ik Zanger Jason Donovan heeft een vriendin met de welluidende naam Tara Owens. In de Engelse pulpbladen, maar ook in de seri euze pers werd regelmatig ge schreven dat Donovan homo- sexueel zou zijn. En wat dan nog denken wij, maar de Engelsen zijn wat dat betreft minder ruim denkend. De Britten kunnen nu dus opgelucht ademhalen. BOES van het Journaal is minder geluk kig met deze ontwikkeling. Zij vreest dat Pia, als de baby er is, het bijltje erbij neerlegt. Dat biedt wel perpectief voor Harmen Siezen. Hij presenteert het nieuws op wat 'ongelukkiger tij den'. Pia's baby kan mogelijk een handje helpen om Siezen het 'Acht Uur Journaal' weer te laten presenteren. ik Volendammer JanTuyp van de popgroep BZN heeft meer noten op zijn zang. Hij is druk in de weer om zijn vliegbrevet te halen. En niet voor zo'n kleine Cessna, maar voor niets minder dan een Boeing 747. Collega Jan Keizer koestert nu de stille hoop dat BZN ooit nog eens een eigen vliegtuig kan aanschaffen. Pia Dijkstra in verwach ting. foto roland de bruin Heinze Bakker, eindredacteur van Studio Sport:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8