'Computers roepen wel degelijk emoties op' 'Arme' NOS doet het met doorsnee beelden RTV SHOW WOENSDAG 29 JUL11992 8 Ad Visser: van Toppop tot chipmusicus Ad Visser houdt niet van terugkijken. „Wat gisteren is ge beurd, is gebeurd. Dat hebben we gehad. En in mijn geval was het meestal ook nog leuk, dat geluk heb ik ook nog." Van hem had de AVRO voor de zomerse- rie 'Het was stil op straat' (Deel 6, 20 augustus op tv) dan ook geen aflevering aan het pro gramma Toppop hoeven wij den. „Maar ik heb er niets op tegen, hoor. Het programma heeft vijftien jaar gelopen, van 1970 tot 1985. Dat is erg lang vooreen televisieprogramma." Toch maar even terugkijken met Ad Visser, die al die jaren de presentator van Toppop was. Meteen een mooie gelegenheid om met hem te praten over de dingen waarmee hij zich nu be zighoudt. „Zelf dacht ik in 1970 dat Toppop het niet langer dan twee seizoenen zou volhouden. Dat is de gemiddelde tijd voor een programma. Trouwens, het eerste jaar zonden we nog in zwart-wit uit. Ongelooflijk hè? We vonden het in 1970 ook al ongelooflijk, want er was al lang en breed kleurentelevisie." Jamsessies „Het is vanaf het begin leuk ge weest. We zaten in studio Belle- vue in Amsterdam. Het was een knusse ruimte in het hartje van Amsterdam, gebouwd door Wim Sonneveld, die ooit eens het plan had zelf televisiepro- dukties te gaan maken. Dat is er nooit van gekomen. Maar wij hadden er een fijne studio aan. Vooral omdat het in Amsterdam was. Veel van de artiesten die bij ons optraden, logeerden in de stad. Vaak bleven ze in de lunchpauzes in de studio, hiel den ze jamsessies. Desgevraagd kon je meespelen. Kun je je het voorstellen: de Beegees en Ad Visser op gitaar?" „Ik leerde de musici op een heel andere manier kennen. Dat was voor mij een van de grote attracties van het programma. Ik werkte bij Phonogram. Dat zal ik even uitleggen: eigenlijk wilde ik na de middelbare school zelf de muziek in. Maar ik wilde eerst een lange reis ma ken en ik had geld nodig. Als va kantiewerk ben ik toen bij een platenmaatschappij gaan wer ken. Maar ik vond het daar zo leuk, dat ik bleef. Bovendien had ik zo de kans de commer ciële kant van het muziekvak te leren. Nooit weg voor later, dacht ik toen. Ik heb nooit zo'n haast gehad om zelf profmuzi kant te worden. Ik heb altijd ge dacht: dat komt wel, overigens zonder dat doel uit het oog te verliezen. Ik was al heel vroeg van mening dat je met kleine sprongen vaak harder opschiet dan door zaken te forceren. Maar je moet wel doorwerken, altijd." „Terwijl ik in dienst was bij de platenmaatschappijen, ben ik mede door mijn ontmoetingen met artiesten ideeën voor radio programma's gaan ontwikkelen. Communicatie, de media: daar heeft het altijd om gedraaid in mijn leven. Een van die pro gramma's was de Superclean- dreammachine. Daarin be steedde ik aandacht aan indivi duele artiesten, niet aan groe pen. Mensen, van wie ik vond dat ze eigenzinnig en ook erg goed bezig waren. Later zijn heel veel van die mensen ook inderdaad als solist beroemd geworden." „En zo ontstond bij de AVRO het idee om Toppop te starten. Er werd een screentest gehou den. Het zag zwart van de men sen. Ik dacht: nou, dat was het dan. De volgende dag ben ik met vakantie gegaan. Na een paar dagen werd ik gebeld. Er lagen tickets klaar. Of ik maar terug wilde komen, want de op namen begonnen en ze wilden mij als presentator." Blij „Ik was blij. Ten eerste was het programma met z'n grote in spraak van het publiek een mooie tegenhanger van m'n ra dioprogramma's, maar in de tweede plaats kon ik op deze manier de musici in hun werk meemaken en niet zoals via mijn vaste baan in een onder handelingspositie." „In de platenbranche hoorde ik net iets te vaak: ik voel dat die en die artiest het gaat maken. Of: ik meen, ik denk dat of dat. Toen dacht ik: dat is me alle maal een beetje te onbestemd. Zou hierop geen strakkere disci pline kunnen worden toegepast. Toen heb ik mijn baan bij de platenmaatschappij opgezegd en ben ik marketing gaan stu deren aan de universiteit in Amsterdam." „Mijn studie was weer een schakeltje in de ketting. Vervol gens heb ik, Toppop liep onder wijl maar door, mijn eigen pro- duktiemaatschappij opgericht. Ik heb op die manier veel pro gramma's aangeleverd. De serie 'De wereld volgens..' bijvoor beeld, met Peter Faber, Ton van Duinhoven en Jeroen Krabbé. Als uitvloeisel van Toppop heb ik ook nog quizzen en intervie wprogramma's gepresenteerd. Maar op een gegeven moment dacht ik: nu is het mooi ge weest. En in 1982 ben ik een ei gen project gestart: Sobrietas. De basis was mijn science fic- tion-roman. Het boek werd be geleid door een soundtrack en een single, gezongen door Da niel Sahuleka. Het boek kwam in de boeken toptien, de lp kwam in de top tien en de single 'Giddy-up a gogo' kwam in de top vijf." „Het boek is inmiddels ver taald, onder meer in het Duits. In Italië sloeg de plaat zo aan dat ik een uitnodiging kreeg om te komen optreden. Daar stond de heer A. Visser dus opeens in de Arena van Verona met z'n electronische muziek. Je kan begrijpen dat ik toen de smaak van optreden goed te pakken heb gekregen. Bovendien had ik de zekerheid dat wat ik had ge maakt, aansloeg. Er was dus alle reden om op de voortgeslagen weg door te gaan. Inmiddels heb ik al heel wat projecten achter de rug met het door mij opgerichte Amsterdamse Com puter Ensemble." De orkestleider stelt de leden voor aan het publiek. „Het zijn geen mensen. Het zijn compu ters, mijn computers. Ik sta op het podium, omge'ven door m'n computers, die beeld zowel als geluid produceren." Hart „Ik ben ervan overtuigd dat computermuziek de volgende stap in de ontwikkeling van de muziek is. In de reguliere mu ziek wordt al wel gebruik ge maakt van computers, maar dat gaat vaak vanuit een dubbele moraal, zo van: je kan niet om computers heen. Maar je moet ze eigenlijk niet als computers herkennen, want eigenlijk, zo wordt beweerd, hebben compu ters geen warmte, kunnen ze geen emoties oproepen. Daar mee ben ik het volstrekt oneens. Sterker nog, ik ben overtuigd van het tegendeel." stonden de coureurs al onder de douche. Om vijf voor half een kwam Griselda Visser weer in beeld om de kijkers een span nend slot van de ploegentijdrit in het vooruitzicht te stellen. Op z'n Hilversums naar een climax pratend, zei Griselda: „De Ne derlanders zijn inmiddels gefi- nished, maar wie zijn de echte kanshebbers?" Alsof Teletekst de uitslag een kwartier eerder al niet wereld kundig had gemaakt. Bij de NOS hebben ze als gemiddelde doelgroep twaalfjarigen voor ogen, maar dan kennelijk wel kinderen uit de tijd van tante Hannie, dat lieve mens van zeg maar dag met je handjes. Hallo Hilversum, de huidige generatie twaalfjarigen is groot gegroeid met de computer en weet ook feilloos de Teletekstknop op de zapper te vinden. 099 Over zappen gesproken: voor het volleybal en het hockey zijn we aangewezen op het buiten land, maar de NOS biedt wel Sierd de Vos. En die kan zulke doordachte vragen stellen. Deze bijvoorbeeld aan Monique Knol. „Wat is het verschil tussen goud en brons?" En wat we al vermoedden bevestigde Moni que: het zit 'm in de kleur. Maar niet Sierd, maar Eurosport slaat en verslaat alles. Als je zo'n dom geboren, blijkbaar nooit iets bijgeleerd hebbende woor- dengorgelaar over de Spielma- chervan de Duitse hockey - mannschaft hoort brabbelen „daar heb je het Duitse kale monster, maar Fischer is wel een goeie hockeyer", wordt er gezwetst in een ruimte waar de eerste de beste dorpsomroeper het Spaans benauwd van zou krijgen. Alleen al uit commer ciële overwegingen acht het IOC het van belang dat zoveel mogelijk tv-stations deelnemen aan het olympische mediaspek takel. Maar er zou toch wat voor te zeggen zijn om ook verslag gevers aan kwalificatie-eisen te onderwerpen. Nu heeft het er de schijn van dat een vocabulai re van 300 woorden volstaat om er lustig op los te kunnen lullen. Dat kan De Coubertin toch niet hebben bedoeld met: alleen het deelnemen is belangrijk? ZOGEZEGD Jeroen Krabbé werd wegens 'gekte' afgekeurd voor militaire dienst „Als mijn man 's avonds om 11 uur hartstikke moe thuiskomt en terecht niet aanspreekbaar is, dan knap ik ook weieens een keer goed af. Thuis is het dus niet ge zellig. Het gewoon kneuterig kletsen over niets, dat kan haast niet meer. Ik vind het moeilijk om 's avonds naar vrienden te gaan, omdat ik jaloers ben als ik zie dat iemand gewoon om zes uur thuiskomt. Dan denk ik: wat komt die man doen? Is hij ontsla gen of zo?" (Ria Lubbers in Privé) ..Iemand als Paul van Vliet heeft vanaf het begin een vast publiek opgebouwd, dat met hem mee is blijven groeien. Ik moest dus steeds opnieuw beginnen en daar had ik geen trek meer in. Mensen van achttien willen op het toneel jonge artiesten zien, geen lui van mijn leeftijd." (Gerard Cox in VARA TV-magazine) „Sinds ik slanker ben, voel ik me ronduit beroerd. Soms ben ik licht in m'n hoofd, zelfs duizelig. Ik voel me ook veel slapper dan voorheen. Ik ben daarom de laatste tijd ook weer wat minder streng voor mezelf. Laatst las ik dat vier borrels per dag goed zijn voor je hart. Daar houd ik me weer graag aan." (Kees Schilper- oort in Story) „Ik was 17 en wilde heel graag acteur worden. Ik kon toen echt niet in militaire dienst gaan. Tij dens de keuring speelde ik mijn eerste glansrol. Bij alles wat ik moest doen, begon ik meteen te huilen. Ik at ook niet en hield me afzijdig van de andere jongens, waardoor ik meteen een out-cast werd. Nog diezelfde dag werd ik afgekeurd wegens gekte. Ik had mijn zin." (Jeroen Krabbé in Privé „Ik vind dat een televisie-station bijna dictatoriaal moet worden geleid. Er moet iemand zijn die zegt: dit is de koers." (Ruud Hen driks in Nieuwe Revu) „Iemand heeft me eens gezegd: als je met Reve begint, wordt het nooit iets met Mulisch. En ja, 'De Avonden', dat is natuurlijk een leeservaring, dat kom je zelden tegen. Ik herlees dat nog steeds elk jaar. 'De Aanslag' vond ik wel knap, maar het raakte me toch niet echt." (Connie Palmen in Nieuwe Revu) „Ik geniet wel van de bekend heid. Het probleem is alleen nu dat men denkt dat ik naïef ben en niet weet wat er aan de hand is. Vooral dat ze voordeel uit me kunnen slaan. Dat zal niet ge beuren. Ik ben niet van plan de grootste geldmachine van Holly wood te worden. Ik wil gewoon acteren, leuke rollen spelen en gerespecteerd worden." (Luke Perry uit de serie 'Beverly Hills 92010' in de Veronica gids) Waarom was op de Duitse tv de Olympische vol leybal-interland Cuba-Nederland wel rechtstreeks te zien en op Nederland 3 niet? Waarom zond de NOS maandagavond de hockey-damesinterland Nederland-Engeland niet rechtstreeks uit en de BBC wel? Via de telefoon werden deze vragen in de afgelopen dagen honderden keren gesteld aan NOS en dagbladen. Antwoord: De NOS kan minder geld steken in de rapportage van de Barcelona-beelden dan de Duitse en Engelse tv en als gevolg daarvan selec teert de redactie van Studio Sport anders dan de tv-sport-redacties van de omliggende landen. De Duitse tv heeft miljoenen marken gespen deerd aan een eigen satelliet-verbinding met Bar celona: Desgewenst kunnen 24 uur per etmaal rechtstreekse beelden uit Spanje worden betrok ken. De NOS daarentegen is afhankelijk van het doorsnee-pakket van de Europese Omroep Unie (EBU), dat vanuit Barcelona de wereld in wordt gestuurd. In dit pakket worden Olympische wed- strijdbeelden verpakt, die in alle landen van de EBU het meest gevraagd worden. Volleybal en hockey zijn sporten, die in de meeste Europese landen helemaal niet populair zijn. Gevolg: Zeker de wedstrijden, die in de voor rondes worden gespeeld, worden niet in het EBU- pakket aangeboden. „Als de Nederlandse ploeg de voorrondes doorkomt gaan we natuurlijk ook rechtstreeks de wedstrijden van de halve finales doorgeven", aldus een woordvoerder van de NOS. „Datzelfde geldt voor hockey, dat in nog minder landen als een populaire sport wordt beschouwd. Zouden wij de voorrondes ook uitzenden, dan zouden we per minuut 250 gulden moeten beta len. Nederland-Cuba duurde drie uur, alleen aan zendkosten dus rond f 45.000, maar bovendien kunnen we dan drie uur lang geen andere Olym pische beelden van finales bij andere sportonder delen - zwemmen bijvoorbeeld - niet rechtstreeks uitzenden." Redacteuren van Studio Sport hebben in Span je wel de mogelijkheid naast de EBU-beelden ei gen reportages te maken. Die reportages zijn bij voorbeeld in de NOS-Journaals te zien. Studio Sport: „Maar bij dat alles staat niet alles onwrikbaar vast. Als zich bij hockey of volleybal sensationele ontwikkelingen voordoen, dan kun nen we altijd nog omschakelen naar beelden bui ten het doorsnee-EBU-aanbod. Toen het Neder lands voetbalelftal enkele weken geleden niet tot de finale doordrong zijn we gestopt met de EK- journaals. Het geld, dat daarmee werd uitge spaard, kon worden overgeheveld naar de ver slaggeving van Tour de France of Olympische Spelen." STRIPS BOLLEBOOM BOES CLOSE UP Olympisch gezwets in de ruimte e strijd om het W olympische ereme- M taal mag menigeen in Barcelona dan stilaan opzwe pen tot hoge goudkoorts, bij de NOS is het vooralsnog niet alles goud dat er blinkt. Integendeel. Nog voordat de olympische toorts Barcelona in vuur en vlam had gezet, presen teerde de NOS zich in de strijd om de gunst van de kijker als een deelnemer zonder preten ties. Tijdens de openingscere monie toonden de respectabele sportcommentatoren Jansma en Reitsma zich veelzijdig in hun eenzijdigheid. De heren kennen hun pappenheimers op en rond het sportveld. Al kan dat ook tegenvallen. Zo moest Jansma zaterdag het olympi sche wie-is-wie boek raadple gen om 'Magie' Johnson te kun nen identificeren. Zo maar stellen dat het blikveld van Reitsma en Jansma niet verder reikt dan de comervlag, respectievelijk de rand van de verspringbak zou een wel erg boude bewering zijn. Maar ge zegd moet worden dat Theo en Kees niet veel moeite deden de kijkers van het tegendeel te overtuigen. Als Jansma in een corpulente sopraan Teresa Berganza meent te herkennen, getuigt dat van culturele armoe. Uiteindelijk is de Barcelona-clip van Montserrat Caballé en Freddy Mercury al een paar jaar in omloop. Nog even, en ook de operadiva's en heldentenoren moeten worden voorzien van rugnummers. 999 Dat die Jansma ondanks lichtja ren microfoonervaring nog steeds praat alsof hij de laatste trein moet halen en daardoor soms moeilijk te verstaan is, is nog daaraantoe. Maar als Kees meent z'n informatie dwars door een aria van Placido Do mingo te kunnen toeteren, vraagt hij erom door knallend vuurwerk te worden overstemd. Qok Reitsma, de gedegenheid zelf als sportverslaggever, ging op cultureel terrein onderuit als een brekebeen. Tot twee keer toe leverde Theo de niet geringe prestatie het overbekende Drinklied uit La Traviata uit te schelden voor de even befaam de Triomfmars van Verdi. Da's Theo Reitsma. ongeveer hetzelfde als honkbal verwarren met cricket. Of klei- duivenschieten met turnen. Om bij de laatste sport te blij ven: in de wereld van loop flicflacs, loopsalto's, radslagen, breedte as-rotaties, afsprongen en kinderarbeid kun je ex- bondscoach Hans van Zetten natuurlijk wel om een bood schap sturen. Die hockeyer van Brian hoeft helemaal niet naast hem te zitten om de punten door te geven, dat kan Van Zet ten zelf ook nog wel. Hans heeft Hans ook helemaal niet nodig om de kijkers te wijzen op het risico van overroteren tijdens de doorgedraaide strekbeweging, horend bij de Yamamoto- sprong die vlak voor de landing zo'n fraai visueel beeld kan op leveren. Als weinig andere com mentatoren is Van Zetten echt een expert, die het zelfs niet ontgaat als iemands kleine teen een centimeter te wijd is ge spreid. Nagenoeg de hele olympische tv-uitzending van zondagmor gen werd in beslag genomen door de 100 kilometertijdrit. Da's afzien hoor, als elke pe daalomwenteling verbaal wordt begeleid door Evert ten Napel. Hoe nietszeggend z'n woorden- diarree feitelijk is, bleek toen 'oranje' 25 kilometer voor de fi nish in beeld kwam. Ten Napel constateerde terecht dat een coureur was afgehaakt. Maar wie precies, daar was hij nog niet uit toen de heren gedrieën de finish passeerden. Want het ging allemaal zo snel, ze zagen er in dat oranje allemaal eender uit en de rugnummers waren door die verblindende Cata laanse zon ook zo verrekte moeilijk zichtbaar. Laten we ter verdediging van Ten Napel op merken dat niet iedere wieier- deskundige in staat is wielren ners aan hun zit te herkennen, uiteindelijk maakte Barend Barendse ooit de legendarische opmerking geen namen maar rugnummers te willen hebben. Maar dan nóg moet het moge lijk zijn om in een tijdspanne Kees Jansma. foto dijkstra waarin tijdrijders 25 kilometer plegen af te leggen, te achterha len wie eraf is. Maar hoe nadrukkelijk Ten Na pel ook een beroep deed op het incasseringsvermogen van de kijkers, de grootste stunt haalde de NOS zondag zelf uit. „De Duitsers en Italianen zien het eremetaal in de verte blinken", kon Evert nog net roepen, voor dat Hilversum abrupt de ver binding met Barcelona verbrak om het Twaalf uur-Journaal erin te knallen. Eerst de gasten aan tafel lekker maken en dan de hoofdschotel toch niet opdienen, maar pas later als opgewarmde prak ser- 999 Om tien over twaalf wist NOS- Teletekst te vertellen dat de Duitsers het goud hadden ge wonnen. En wat doet de in Spaanse manana-stemming verkerende redactie van Studio Sport na het journaal dat abso- luut niet kon worden uitgesteld? De als altijd aan alle kanten immende Griselda mocht de jkers kond doen van het in tern genomen besluit om eerst even een kijkje te nemen in het zwembad. Elders in Barcelona

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8