De zonnedak-muziek van Swing Out Sister Verhuizing Guernica kost half miljoen Cultuur Kunst Britse actrice Maxine Audley (69) overleden DIG ROS n HkfiMiP - MAANDAG 27 JUL11992 redactie' cees van h annemiek ruygrok (CHEF) Nieuw album 'Get in touch with yourself De lach van Andy Connell schalt over de zwoele parkeer plaats van de Countdown-studio in Bussum. Corinne Drewery smoort haar verbazing veiligheidshalve in een koele teug Mexicaans bier. Swing Out Sister krijgt voor gedragen uit een biografie van de eigen platenmaat schappij: „Onze muziek, een modernisme voor de jaren negentig? Staat dat er echt? Mogen we even lachen?" bussum «ton de jong Connell en Drewery zijn twee bedaarde Britten, die toevallig zonnedakjes- en cabrioletmu- ziek van een hoog gehalte ma ken. Lekker swingende muziek voor onderweg, zeker voor deze tijd van het jaar, middle of the road, maar: een modernisme? Die pretentie blijken ze in het geheel niet te hebben. „Misschien willen de i van de platenmaatschappij ons niet meer zo nadrukkelijk met de jaren zestig associëren", ver moedt Andy. „Dat imago had den we misschien wel een beetje. Maar met 'een moder nisme voor de jaren negentig' overdrijven ze de boel. Ach, hoe gaan die dingen... Je maakt eens een video-clip die er 'n beetje sixty's uitziet en voor je het weet zit je aan een imago vast. Die dingen worden helemaal uit hun proporties getrokken." Co rinne: „We nemen ons eigen imago lang niet zo serieus als we misschien wel zouden moe ten doen." Andy: „Je probeert als artiest juist labels te voorkomen. Dat klinkt misschien een beetje af gezaagd, want elke band zal dat zeggen, maar het is wèl zo... Net zo goed als je een politicus niet moet vragen naar z'n politiek, moet je een popmuzikant niet vragen wat voor muziek hij nou eigenlijk maakt." Onmiskenbaar Het antwoord op die vraag, zo men die nog aan Connell en Drewery zou willen stellen, wordt al beantwoord door het nieuwe album, 'Get in touch with yourself. Onmiskenbaar Swing Out Sister, met die glas heldere vocalen van Drewery en die onafscheidelijke blazers en strijkers. De single 'Am I the sa- me girl', een bewerkte cover van het oude nummer 'Soulful strut', spreekt in dat opzicht klare taal. Toch heeft de koers zich ten opzichte van de eerste twee albums ('It's better to travel' en 'Kaleidoscope world') licht gewijzigd. De muziek kent wat meer zuidelijke, Latijn- samerikaanse invloeden, maar een bewuste stijlbreuk is niet gezocht. Andy Connell: „Die zuidelijke invloeden liggen er niet te dik bovenop, moet ik zeggen. We hebben er ook niet nadrukkelijk naar gestreefd. We hebben wèl geprobeerd om de grote clichés te vermijden en in plaats daar van die Latijnse mood een beetje te vangen." „We hadden onszelf wel een paar restricties gesteld", meldt Corinne. „We wilden wat sim peler uitpakken dan de vorige plaat. Er was sterk de neiging om onze muziek erg 'vol' te stoppen, dat kon je goed mer ken op 'Kaleidoscope world'. Het nieuwe album moest wel toegankelijk blijven, vonden we, maar het is er naar ons idee één zonder verf geworden." „Het muzikale klimaat is een beetje verzadigd, door alle tech no- en samplingtechnieken. Je hoort steeds vaker een ge- bruiksonvriendelijk geluid, zon der hart, zonder soul. De hele songstructuur is veranderd, maar de tijd komt dat mensen liedjes gaan herontdekken, des noods aan de hand van oude covers. Voor veel mensen, die opgroeien met dat techno-ge- doe, is dat niets minder dan een nieuw beginpunt. Die moeten in feite muzikaal heropgevoed worden. Liever een goede cover dan iets slechts stelen." Verveling Connell: „Uit herhaling ontstaat al gauw verveling en dat moet je natuurlijk zien te voorkomen. We hebben geen hekel aan ons eigen geluid, maar het is net als met mensen die erg van choco la houden. Als je er te veel van eet, komt de chocola op goed moment vanzelf je keel uit." Berichten, als zouden Dre wery en Connell 'Get in touch with yourself zelfs in het Spaans willen opnemen, wor den voorlopig tegengesproken: „We hebben het er wel over ge had, maar dat we het ook daad- „We nemen ons eigen imago lang niet zo serieus als we misschien wel zouden moeten doen." werkelijk gaan doen, dat is nog een beetje voorbarig. Het zou mooi bij de muziek passen, la ten we het zo zeggen. Het zou eens iets anders zijn, maar je moet ook uitkijken dat je i Voorlopig verveelt het leven dat popsterren van hun reisbe- in de popbusiness Swing Out stemmingen niets anders zien Sister geen moment. Connell en dan vliegvelden, taxi's, hotelka- Drewery hebben (promotie- Jreisjes naar Japan en de Vere nigde Staten in het verschiet, Spaanstalige album geen een beetje afhankelijk van hoe flater slaat. Bovendien mag het de nieuwe plaat gaat lopen. Aan ook geen namaak worden." de veelgehoorde jammerklacht i studio's doet het duo „Je moet jezelf een motief ge ven", vindt Corinne. ,,Als je klaagt dat je niets van je reisbe- foto gpd ton de jong stemmingen ziet, moet je maar een paar uur langer opblijven, of een extra hotelnacht boeken. Dat ligt, kortom, helemaal aan jezelf, of je het een beetje aan trekkelijk houdt. Ik moet er in elk geval niet aan denken, dat ik elke avond verveeld op een po dium zou staan." Nieuwe directeur Volkenkunde leiden Dr. S.B. Engelsman wordt per 1 augustus de nieuwe di recteur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. Hij volgt ir. E.M. Storm op, die de functie van directeur ad interim beldeedde. Engelsman was voor zijn benoeming adjunct-direc teur van het Rijksmuseum Boerhaave. Japanse cultuurmanifestatie leiden Studenten Japanse Taal en Cultuur aan de Rijksuniversi teit Leiden organiseren van 22 tot en met 28 augustus een cultu reel evenement, genaamd Tanuki Matsuri. Allerlei aspecten ko men aan bod, zoals Japanse drums, calligrafie-demonstraties, inktschilderingexpositie, boekverkoop, foto's, origami (papier- vouwkunst) en ikebana (bloemschikkunst). Op 28 augustus is er een presentatiedag voor verenigingen die zich met Japanse cul tuur bezig houden. Daarop zullen ondermeer demonstraties handboogschieten te zien zijn. Van 25 t/m 28 augustus is er ook een Europees congres voor studenten Japanologie. Expositie boekkunstenares den haag Nathalie d'Arbeloff is boekkunstenares. Dat wil zeg gen dat zij als schilder, graficus en schrijver het boek gebruikt voor speelse invallen en serieuze ideeën. Haar werk van 1974 tot nu is tot en met 10 oktober te zien in het Haagse Rijksmuseum Meermanno Westreenianum/Museum van het Boek aan de Prinsessegracht 30. Het museum is geopend van maandag t/m zaterdag van 13.00-17.00 uur. Zon- en feestdagen gesloten. 'Bloempotjes' in Delft delft» Tulpenvazen worden ze genoemd. De porseleinen of aar dewerken bloempotten met tuitjes die vooral aan het eind van de zeventiende eeuw werden gemaakt. In die tijd ontstond een ware 'Tulpomania'. Toch werden in de tuitjes niet alleen tulpen, maar ook hyacinten gestopt. Een verzameling van 40 topstukken is onder de titel 'Bloempotgens met tuyten, Delftse tulpenvazen 1680-1720' te zien in het stedelijk museum Het Prinsenhof in Delft. Tot en met 6 september. Openingstijden: dinsdag tot en met zaterdag 10.00-17.00 uur, zondags 13.00-17.00 uur. Pijporgel voor Brabants orkest den bosch De Bossche orgelmakers Pels Van Leeuwen leggen de laatste hand aan de bouw van een groot en bijzonder pijpor gel. Het instrument is gemaakt voor het Brabants Orkest. De ko mende weken wordt het technische deel van het orgel in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven geplaatst. Daarmee is ook de voltooiing van de concertzaal die op 2 september wordt geopend, een feit. De orgelbouwers zijn met het karwei 1,5 jaar bezig. In maart 1993 is het orgel geheel klaar. Honderd specialisten, zware veiligheidsmaatregelen Medewerkers van het Prado in Madrid zijn bezig de 'Guernica', het beroemde schilderij van Pablo Picasso, gereed te maken voor verhuizing. Giste ren verhuisde het naar het Koningin Sofia Centrum voor Moderne Kunst, eveneens in de Spaanse hoofdstad gevestigd. foto efe barcelona gpp Het bekendste schilderij van Pa- blo Picasso, de 'Guernica', is gisteren onder zeer zware vei ligheidsmaatregelen verhuisd van het Prado Museum in Ma drid naar het een kilometer ver derop gelegen Reina Sofia Mu seum. De verhuis-operatie, waarvan het exacte tijdstip tot het laatste moment geheim was gehouden, begon om negen uur en duurde ruim vijf uur. Meer dan honderd specialis ten waren bij de verhuizing be trokken, terwijl tientallen zwaar bewapende politieagenten de route van het Prado naar het Reina Sofia hadden afgezet. De verhuizing heeft bijna een half miljoen gulden gekost. Het was trouwen§ de vierde keer dat het enorme doek van de Guernica naar een andere plaats werd ge transporteerd, sinds Picasso het in 1937 schilderde. Vorige week zondag was de Guemica voor het laatst te zien geweest in een dépendance van het Prado Museum in het nabij gelegen Pare de Retiro. Vanaf het moment dat de Guemica in 1981 vanuit New York naar Ma drid kwam, heeft het in dit bij gebouw van het Prado, het Cason del Buen Retiro, meer dan tien miljoen bezoekers ge trokken. Enkele maanden geleden gaf de minister van cultuur goed keuring aan de omstreden ver huizing. van de Guernica naar het in 1991 officieel geopende Museum voor Moderne Kunst, Reina Sofia. Ondanks ernstige bezwaren van de directie van het Prado bleek het argument dat de Guemica het pronkstuk van het Reina Sofia moest wor den, doorslaggevend. Volgens de minister moet het Prado zich concentreren op de Spaanse kunst van vóór 1881, het jaar waarin Picasso geboren werd, en zal het Reina Sofia het nationale museum worden voor alle Spaanse kunst na die tijd. Picasso schilderde de Guemi ca begin 1937 in opdracht van de regering van de Spaanse Re publiek voor de Wereldtentoon stelling van Parijs. Het doek van 3,55 bij 7,82 meter is Picasso's persoonlijke interpretatie van het bombardement door Duitse oorlogsvliegtuigen op het Baski- sche stadje Guemica, tijdens de toen nog niet besliste burger oorlog tussen Republikeinen en de Nationalistische troepen van dictator Franco. Bij dit bombar dement kwamen 1600 perso nen, voornamelijk vrouwen en kinderen, om het leven. Picasso liet het schilderij aan het einde van zijn leven aan de Spaanse staat na, maar onder de nadrukkelijke voorwaarde dat het niet in Spanje tentoon gesteld mocht worden voordat de democratie er hersteld was. Vandaar dat het doek, dat alge meen als het meesterwerk van de schilder wordt beschouwd, tot 1981 in 'ballingschap' ver bleef in het New Yorkse Muse um voor Moderne Kunst. Alleen in 1955 was het buiten de VS te zien, toen het een triomfantelij ke tocht door Europa maakte. In 1981, het jaar waarin de honderdjarige geboorte van Pi casso werd herdacht, kwam het doek uiteindelijk in Spanje aan en omdat er geen goede plek in het Prado museum zelf voor be schikbaar was, werd het tijdelijk opgehangen in een dépendan ce. Picasso had in zijn testa ment namelijk ook bepaald dat hij het schilderij het liefst in het Prado wilde zien hangen. Ook speelde daarbij mee, dat Picas so tijdens de burgeroorlog nog even directeur van het Ma- drileense museum is geweest. De controverse over de plaats waar de Guemica zou moeten hangen, ging overigens niet al leen tussen het Prado en het Reina Sofia. Ook de Baskische stad Guernica claimde om be grijpelijke redenen het werk, evenals de stad Barcelona. Daar is reeds een Picasso-museum. Verder heeft Barcelona op alle manieren geprobeerd om de Guemica tijdens de Olympische Spelen ten toon te stellen in het stad. In het Reina Sofia zal de Guemica niet het enige werk van Picasso zijn. Ook 63 andere schetsen en schilderijen uit de nalatenschap van de in Malaga geboren schilder zullen daar een plaats krijgen, evenals een groot deel van het door Dali en Miro aan de Spaanse staat na gelaten werk. Overleden Arletty (1898-1992) Arletty, een van de grootste Franse filmactrices, is op 94- jarige leeftijd overleden. De in een Parijse voorstad in een eenvoudig gezin als Léonie Bethiat geboren actrice maakte naam met een legendarische optreden in de films 'Hotel du Nord' en 'Les Enfants du Paradis' van Marcel Carné. Arletty, die in de jaren twintig debuteerde in de music-hall cabarets en mannequin was bij Poiré, begon haar filmloopbaan gelijktijdig met de opkomst van de sprekende film in de jaren dertig. Ze werd geroemd om haar schoonheid en toonde haar met soms venijnige spotlust omgeven raadselachtigheid in zo'n 50 films. Geen regisseur wist Arletty's artisticiteit beter te benutten dan Camé, die haar in 1939 in 'Le Jour se léve' tegenover Jean Gabin zette, die met haar de raadselachtige 'Visiteurs du Les Soir' (1942) maakte en, met groot internationaal succes, 'Les Enfants du Paradis' (1945). Nadat zij door de filmstudio's werd afgewimpeld wegens een verhouding met een Duitse officier tijdens de oorlog, keerde Arletty terug naar het toneel. Ze behaalde triomfen ir Tennessee Williams' 'A streetcar named Desire' er Monstres Sacrés' van Jean Cocteau. „Het theater was vi mij een luxe", verklaarde ze Arletty hernieuwde de kennismaJdng met de cinema in Carné's 'L'Air de Paris' uit 1955. In 1962 trad ze nog op in Darryl Zuckers epos over de Tweede Wereldoorlog, 'De langste dag'. Daarna trok Arletty, die werd getroffen door een oogziekte die uiteindelijk tot blindheid leidde, zich terug in haar flat in Parijs, waar ze haar memoires, getiteld 'Je suis comme je suis' schreef. De Britse actrice Maxine Audley, die be kend werd als de koningin in Charlie Chaplins 'A King in New York', is in haar woonplaats Londen overleden. Ze stierf op 69-jarige leeftijd aan een hartaanval, zo heeft de familie meegedeeld. Audley's loopbaan strekte zich uit over meer dan 50 jaar. Haar bekendste films zijn 'A King in New York' (1956), waarin ze naast Charlie Chaplin de koningin vertolkte, en 'The Prince and the Showgirl' (1957), waarin ze naast Marylin Monroe en Sir Laurence Oli vier optrad. Maxine Audley speelde ook in 'Our man in Havana' met Alec Guinness en trad met Peter Finch op in 'The Trials of Oscar Wil de' (1960). Later was zij de vedette in een aantal historische tv-series van de BBC.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9