Kriskras het land door met de Zomertruuk 'Wat ik schrijf, klopt bijna altijd' Rtv show Tussen leven en dood 'Portiek vier' op herhaling MAANDAG 27 JUL11992 10" De kleine waarheid van gossip-journalist Henk van der Meyden EO toont keerzijde Japanse werkdrift AMSTERDAM CPD Op 31 juli komt de musical 'Josephine' terug naar Neder land. Op die dag presenteert Willem Nijholt, voorafgaande aan de voorstelling in de Am sterdamse RAI, de cd van de musical. Produktie: Van der Meydens impresariaat 'Stard ust'. Teksten: I.DA Washing ton, pseudoniem van Henk van der Meyden. Komend najaar is Henk van der Meyden boven dien in de hoedanigheid van tv- presentator op het AVRO- scherm te zien. Voor het pro gramma 't Was stil op straat (20 september) presenteert Henk van der Meyden met gepaste trots: Willy Walden en Piet Muyselaar, Henk Elsink, de Mounties en Wim Sonneveld. „Het is zo fantastisch om al dat oude theater terug te zien. Wal den en Muyselaar: wat goed is, blijft goed. Wim Sonneveld. Het is televisie zoals die niet meer wordt gemaakt. Er is een tijd ge weest dat artiesten de ruimte kregen om nummers uit te bou wen. 'De Spreekstalmeester' van Sonneveld duurde acht mi nuten. Tegenwoordig zouden ze zeggen: 'Doe dat maar in twee Wim Sonneveld: dat was wat, toen hij dood ging. Ik had hem de dag ervoor nog aan de tele foon gehad, vanuit het zieken huis. Hij gaf geen interviews, aan niemand, maar hij telefo neerde wel. Vanuit z'n zieken huisbed. de godganse dag. Dat is misschien ook z'n dood ge worden. Hij moest stil liggen en dat kon hij niet. Zo belde hij ook mij. Een uur lang heeft hij fegen me gerateld. En ja, na tuurlijk mocht het in de krant. Kom ik de volgende dag op de redactie, om m'n verhaal na te kijken. Krijg ik de boodschap: Wim Sonnveld is dood. Ik belde z'n impresario John de Crane. Ik zeg: is dat waar, is Sonneveld dood? Nee hoor, zegt De Crane, ik ben gisteren nog bij hem ge weest, het gaat goed met hem. Over een paar dagen mag hij naar huis, maar ik zal het voor je checken. De Crane belt even later terug, 't Was waar. Dat was voor mij, hoe zeg je dat mo dem: heauy." Wil je niet iveer eens een ei gen televisieprogramma? „Een talkshow? Er zijn tegen woordig meer talkshows dan zendgemachtigden. Vroeger deed ik behalve de presentatie ook de produktie. Slapeloze nachten had ik ervan: hoe krijg ik een mengeling van onder werpen bij elkaar? Nu zie ik dat die programma's een redactie hebben van negen man. En wat zie je op het scherm, dèt wat ik 's morgens al in de krant heb gelezen. Het zijn agenda-pro gramma's geworden. Voor de omroepen zijn ze natuurlijk wel aangenaam goedkoop. Nee, ik bedenk liever programma's. Daar zijn we nu ook mee bezig in Stardust: mijn vrouw Monica (Strotmann red.) en ik. Ik ben nu eenmaal een man van idee- en. Zo erg zelfs, dat Monica me soms moet afremmen." Op de fiets v,Ik ben altijd zo geweest. Van het begin af aan. Nou, helemaal in het begin niet. Dat zal zo'n achtendertig jaar geleden zijn. Toen ben ik begonnen in de journalistiek, bij de Nieuwe Haagsche Courant: de scheep- vaartberichten. de postduiven- berichten, al die ellende. Ver- Henk van der Meyden: „Ik v gelezen." slaggever op de fiets. Na twee jaar moest ik in dienst en toen ik er uit kwam, was er een vaca ture bij De Telegraaf." „Daar was ik blij mee. Ik was, en ben nog steeds, journalist en ik wil door zo veel mogelijk mensen worden .gelezen. En de Telegraaf was de grootste krant. Bovendien was de toenmalige hoofdredacteur Stokvis de eer ste hoofdredacteur in Neder land die besefte dat een krant ook aantrekkelijk voor vrouwen moet zijn. Tot die tijd waren de Nederlandse kranten mannen- kranten. Ja, daar mocht ten hoogste een zogenaamde vrou wenpagina in: met recepten en breipatronen. En als er weer eens een vrouw in een traditio neel mannenberoep was be noemd. Maar van een krant een mengeling maken van wat mannen en vrouwen interes seert: dat was er niet bij." „Stokvis realiseerde zich, naar Engels voorbeeld, dat een com plete krant toekomst had. En zo wilde hij dus ook een showpagj- na. Dagelijks. En ik moest die gaan maken. Per slot van reke ning had ik, zo wist hij, wel eens een hoorspel geschreven. Dus ik had verstand van radio. Ik had namelijk voor het programma Radioscoop hoorspelen ge schreven. 'Sprong naar de vrij heid' bijvoorbeeld. Dat ging over Hongaarse vluchtelingen die uit een trein waren gespron gen. Ook eens iets over ver moorde zendelingen. En gere gisseerd door Kommer Kleijn. Maar goed, op grond daarvan meende Stokvis dat ik affiniteit met de media had." „Ger Lugtenburg van de AVRO zei tegen me: iedere dag een pagina, dat hou jij geen week vol. Ik zei: ik ben ook bang van niet. Maar dat is dus mee gevallen. Ik heb jarenlang zelfs negen pagina's per week ge maakt: zes Privépagina's en een vrouwenpagina, een tiener- poppagina en een Modem Le ven-pagina. Het is discipline. Dat hoort bij elk vak, dus ook bij de journalistiek. Je kan je niet permitteren om het een periode kalm aan te doen, want dan ben je de draad kwijt." - Wanneer ben jij je actief met theater gaan bezighouden? „Eigenlijk vrij snel al en ook vrij plotseling. In 1966 was ik met Emmy Verheij in Moskou, op het Tsjaikovski-concours en dat won zij. Een paar dagen la ter was ze bij me thuis en ik vroeg aan haar: wat zou je nou nog willen bereiken? Nou, zei ze, het Concertgebouw. En ik, ook drie glazen wijn op, zei: dan regelen we dat toch. Een week later stond ze in het Concertge bouw, met Herman Krebbers en Christian Bor. Mij was het in de eerste plaats om een verhaal be gonnen." „Ik had de volle medewerking van m'n hoofdredacteur. Nu wil STRIPS BOLLEBOOM DEN HAAG MONIQUE BRANDT Een man klemt zich krampach tig vast aan het hekje bij een metro-station in Tokio, zijn ak tetas zwaait doelloos om hem heen. Even later struikelt hij en belandt, midden op straat, on der een kar met tijdschriften. De keurig in kostuum gestoken zakenman komt van een van de vele verplichte avondjes-uit met zijn collega's. Hij is stomdron ken. Als hij weer wat is bijgeko men, vertelt hij voor de camera van de Franse tv-ploeg dat hij alleen door drank de stress van zijn werk van zich afkan zetten. „De Japanse cultuur is zo ver moeiend. Ik wil ook nog van mijn leven kunnen genieten." De zakenman staat niet alleen met zijn klachten over het zwa re bestaan van werkende Japan ners, zo blijkt uit de documen taire 'Japan, de keerzijde van het succes', die de EO morgen uitzendt. Achter het grote won der van de Japanse economie gaan veel sociale problemen schuil. De eerste vermoeid heidsverschijnselen doen er hun intrede. Dat is niet zo vreemd, als je bedenkt dat werkweken van 60 tot 65 uur er heel normaal zijn. Van de werk nemer wordt bovendien volledi ge toewijding aan de onderne ming geëist. Inclusief regelma tig een avondje doorzakken met collega's. Ga je niet, dan zou de felbegeerde promotie weieens in gevaar kunnen komen. Er is geen ruimte voor kritiek of protest, pogingen van vak bonden om de feodale mentali teit te doorbreken, lopen door gaans op niets uit, vertelt de Ja panse socioloog Kamata Satos- hi: „De formule van de Japanse econmomie is gebaseerd op één vaste stelregel: de arbeider moet je niet laten léven, maar ook niet doden." De Franse 'werkpriester' An- dré l'Henoret is een van de mensen die hoe dan ook blijven vechten voor een beter bestaan van de Japanse arbeiders. l'Henoret werkt al 25 jaar als lasser, frezer en kraanmachinist in Japanse bedrijven, en heeft van dichtbij gezien hoe mens onterend de arbeidsomstandig heden soms zijn in het land van de rijzende zon. Onderaannemer De priester woont en werkt in de industriestad Kawasaki, waar zich vele kleine bedrijfjes bevin den van onderaannemers. Zij maken de produkten die door de grote ondernemingen op de markt worden gebracht. Het is een kwetsbare branche, want de bedrijfjes zijn meestal afhanke lijk van de wensen van het moe derbedrijf. Als het - vaak mon delinge - contract wordt opge zegd, betekent dat doorgaans het einde voor de onderaanne- De arbeiders werken er vol- Een Japanse arbeidster aan de lopende band maakt bloembollen klaar voor verzending. gens de priester onder 'barbaar se omstandigheden': het zijn dagarbeiders, die een derde van het normale loon verdienen. Sociale zekerheid, of een 'luxe' als betaalde vakantie bestaat niet De laatste jaren maken deze bedrijfjes - gedwongen door een gebrek aan arbeidskrachten - steeds meer gebruik van illegale arbeiders. Uit de hele wereld komen ze toestromen: Iran, Pakistan, Bangladesh, Liberia, Zuid-Amerika. Bij het ministerie van arbeid schat men hun aan tal op 100.000, de socioloog Sa- toshi meent echter dat er vier maal zo veel illegalen in Japan verblijven. „De economische belangen gaan voor alles. Door het tekort aan arbeidskrachten kiest de regering voor een struisvogelbeleid", zegt Satoshi. De dronken zakenman heeft zich inmiddels weer wat her steld. Hij schikt zijn kleding, en vervolgt zijn weg naar huis. Hij moet de volgende ochtend im mers weer vroeg op zijn werk zijn. Hij zucht nog eens: „We moeten hier hard, heel hard werken." (Japan, de keerzijde succes, 28 juli Nederland 23.23 uur) het 'Veronica komt naar je toe het geval dat het Concertge- bduw stampvol was. Een dag la ter zei Stokvis tegen me: nier, voor jou, duizend gulden. Dat was het begin. Daarop is zo veel gevolgd. Ik zag Ramses en Lies- beth in de Kleine Zaal. En ik dacht: een Tour de Chant van die twee moet er komen. Heb ik ook geregeld. Anderhalf jaar lang: 'Sammy, loop niet zo ge bogen.' Ik kon op het laatst geen Sammy meer horen." - Je hebt altijd veel kritiek ge kregen. „Ik heb geleerd, zeker in het begin, daartegen een pantser te ontwikkelen. Ik heb ook geleerd het gekanker te relativeren. Ar tiesten die in het openbaar op je kankeren, bellen het eerst als ze je nodig hebben. Voor een pre mière, als ze een plaat hebben gemaakt. Voor mij tekenen die mensen zichzelf, ik vind ze ka rakterloos. Maar ik redeneer wel: ach, het levert weer een verhaal op. Ze zijn niet allemaal zo, maar ik ken er wel." „Er is overigens ten aanzien van de manier van berichtgeven zoals de Telegraaf dat deed ge wenning opgetreden. Als je in de jaren vijftig schreef over een scheiding, o,o, dat was wat. Ik meldde de zelfmoord van Lou Bandy. Hele discussies volgden daarop. Of dat wel kon. Nu kijkt niemand meer van dat soort verhalen op. Trouwens, ook niet van berichtgeving over filmster ren, over royalty: Vrij Neder land, de NRC, alle kranten doen het." „Wil je dat je wordt gelezen, dan dien je die verhalen te heb ben. Of je het nu Roddel noemt of Menselijke Verhalen. Hoe je het wendt of keert: het maakt indruk." - Die 'prikkel' is ook het succes van je blad Privé. „Ja natuurlijk. En daarbij het streven dat wat we schrijven klopt. Dat lukt, even afkloppen, vrij aardig. Van alle bladen krij gen wij het minste aantal pro cessen aangedaan, ik geloof maar drie. Het is wel een enor me druk: iedere week een blad (of pagina) produceren dat prik kelt en dat actueel is." „Monica zegt wel eens: wat je het liefst doet, namelijk schrij ven, heb je opgeofferd aan de journalistiek. Maar dan zeg ik, we moeten wel eten. Toch heb ik het schrijven nooit helemaal gelaten. Ik heb boeken geschre ven over Sonneveld en over Corneille. En natuurlijk de tekst van de musical Josephine. Die heb ik onder het pseudoniem I.A.D. Washington geschreven. Slechts een paar mensen wisten dat ik dat was. Wat heb ik geno ten van de goede kritieken." Het is druk op het ter ras van het kleine bruine kroegje. De dames aan het tafeltje dicht bij de deur hebben lol. Een dave rende lach klinkt regelmatig op. Niet zo verwonderlijk als Imca Marina aan het hoofd van de ta fel zit. De zangeres is altijd in voor pret en staat garant voor een gezellige middag. Maar ze maakt zich deze middag wat zorgen. Over een klein uurtje moet ze optreden en ze is ze nuwachtig. „Het is weer voor het eerst sinds anderhalve maand dat ik live zing. Ik ben geopereerd aan een cyste in mijn keel. Gelukkig is het alle maal goed afgelopen, maar ik kan de hoge tonen nog niet goed pakken." Zenuwachtig of niet, een handtekening voor een fan wordt met liefde gezet. Veronica gaat voor het vijfde seizoen met de Zomertruuk. Maar liefst veertig plaatsen in het hele land worden dit jaar bezocht. Elke woensdag presen teert Veronica haar program ma's Ook goeiemorgen, Muziek terwijl u werkt, Will wil wel en Nederland Vakantieland op Ra dio 2 live vanaf lokatie en de truuk. Het land ingaan betekent vroeg opstaan voor de ploeg. Om zeven uur 's morgens zitten Erik de Zwart en Wessel van Diepen al achter de microfoon. Regisseuse Ine Wijsbeek is pa raat en in de audiowagen van het Nederlands Omroep pro duktie Bedrijf (NOB) waken technici over de knoppen en metertjes.-Zij -sturen het geluid naar Hilversum en daar van daan gaat het de lucht in. De kreet Veronica komt naar je toe deze zomer, neemt de omroep heel serieus. De pre sentatoren stappen letterlijk op het publiek af en dan blijkt ra dio toch nog wel een beetje eng te zijn. De blonde presentator Michael Pilarczyk maakt tijdens Muziek terwijl u werkt kennis met de plaatselijke midden stand. Als de laatste noten van Paul McCartneys 'Another Day' gedraaid worden, loopt hij een klein cadeauwinkeltje binnen. Over enkele seconden moeten de platen afgekondigd worden voor de radio en daar heeft hij de winkeljuffrouw voor op het oog. „Oh jee wat moet ik dan zeggen", reageert ze giegelend. Michael schuift laconiek het draaiboek onder haar neus en wijst de nummers aan. Ze brengt het er als een volleerd discjockey vanaf. Een meisje van Veronica's promotieteam stopt haar een t-shirtje toe. „Ik stap pas op het laatste moment op iemand af. Je moet ze niet te lang de tijd geven om na te kunnen denken. Zodra ze beseffen dat ze in heel Neder land te horen zijn, klappen ze dicht en rennen weg met een beetje pech", vertelt Michael Pi larczyk. Zijn ogen zwerven al weer door de winkelstraat op zoek naar een volgend slachtof fer. Een medewerker van de ge meentereiniging komt de eer toe. Will Luikinga is intussen gear riveerd. Zijn vriend Bart (B.O.O.S.) de Graaff bedient de gokkast. Bart wordt door een oudere dame bijna doodge knuffeld en ze aait hem nog eens door zijn stekelhaar. Dat Bart weliswaar klein, maar toch al een eindje in de twintig is, is haar schijnbaar ontgaan. Bart zit er niet mee. Hij heeft de grootste lol met de artiesten die langzaam binnendruppelen voor een live-optreden op de Zomertruuk in Nederland Va kantieland. Gerard Joling, Tatja- na, Gordon en Albert West. Hij kent ze allemaal. En iedereen kent iedereen. Achter de truck wordt gezoend, gekust en ge smakt. Een enkele fan durft over het hek te klimmen om een met zorg uitgezocht bosje gele rozen aan Gerard Joling te geven. Nog drie zoenen en haar dag kan niet meerstuk. Erik de Zwart, samen met Chiel van Praag de presentator van Nederland Vakantieland, kijkt vanuit de truck tevreden naar de duizenden toeschou wers op het plein. Dat de voor ste rijen de num mers van Ben ny Neyman, de Havenzangers en Gerard Joling uit volle borst meezingen verbaast hem niet. „In Hilversum wordt vaak heel denigrerend gedacht over Ne derlandse artiesten. Onzin", zegt hij fel. „Een hele grote groep Nederlanders is gek op het nationaal produkt. Daar mag je niet aan voorbij gaan." De Zomertruuk van Veronica doet maar liefst veertig plaatsen aan in Nederland. foto Roland de bruin SportNet nieuwskanaal voor Spelen Tijdens de Olympische Spelen in Barcelona fungeert SportNet als nieuwsnet door als enige te levisiekanaal rechtstreeks de laatste resultaten te brengen. El ke dag van 8.00 uur tot 02.00 uur zal elk heel uur verslag wor den gedaan van de resultaten van de deelnemers van alle achtentwintig Olympische spor- Weinig animo HILVERSUM CPD Onder bedrijven bestaat nog weinig belangstelling voor de zendtijd, die de Hilversumse Stichting Pressline sinds mei van dit jaar verhuurt. Van het ministerie van wvc heeft de stichting vergunning gekregen om via de kabel uitzendingen te verzorgen op tijden dat het test beeld is te zien. Tot nu toe heeft alleen de KLM op proef zendtijd aangekocht. Met ingang van vandaag her haalt NOS-Laat de eerste negen afleveringen van de serie 'Por tiek Vier'. Sinds februari volgt NOS-Laat de belevenissen van de bewoners van dit portiek. Eens in de veertien dagen wordt een aflevering over het wel en wee in en om de flat in de Witte Zeestraat in Moskou-Noord uit gezonden. In de reeks wordt een beeld gegeven van de ver anderingen in het GOS, zoals de gewone man die aan den lijve ondervindt. De Olympische Spelen oefe nen ook op de door vakantie ge decimeerde redactie van NOS- Laat behoorlijk wat druk uit, vandaar dat de voorgenomen herhalingcyclus niet slecht uit komt. Officieel heet het dat NOS-Laat de kijkers in de gele genheid wil stellen alsnog ken nis te maken met alle personen in 'Portiek Vier', voordat op vrij dag 7 augustus een begin wordt gemaakt met een reeks van nieuwe afleveringen. Daarna loopt het feuilleton van eind au gustus af met een aflevering per twee weken door tot het einde van het jaar. Bij de NOS zijn ze van plan de bewoners van 'Portiek Vier' in december naar Nederland te halen. Hun levensomstandighe den zullen ze in de slotafleve ring op Kerstavond en in een speciaal programma op Eerste Kerstdag vergelijken met de er varingen die ze tijdens hun ver blijf hier opdoen. De afleveringen 1 t/m 9 van 'Portiek Vier' worden op Neder land 3 herhaald op 27,28. 29,30 en 31 juli, alsmede op 3, 4, 5 en 6augustuft>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10