Theo en Thea-show voor metal-fans en Thea-show voor metal Leuke prentenboeken voor klein en groter In zuidelijk Afrika is geluk 'een droge scheet' Cultuur&Kunst Films/Boeken Dolly Parton is elke twee jaar weer blij op het witte doek DONDERDAG 23 JUL11992 16 'Wayne's World' heftige parodie op Amerikaanse televisiecultuur BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFAl tel. 6278806 Le chêteau de ma mère, dag. 14. 19.30.22.azo 13 30. 16. 19.30. 22 ALFA 2 Hearts of darkness, dag. 14. 19.30. 22. za zo 13.30. 16. 19.30. 22 ALFA 3 Hamlet a I dag. 14. 18.45.21.30. za zo 13. 15.30, 18.45. 21.30 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j.. dag 14. 18.45. 21.30. za zo 13. 15.30. 1845, 21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j., dag. 13.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA 2 Silence of the lambs, dag. 19. 21.45 Peter Pan dag? 14 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Lethal Weapon 3 12 j dag. 13.45. 18.45. 21.30. zo 13.15. 16. 18.45. 21.30 CINERAMA Final Analysis 12 j.. dag. 13.45, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16. 18.45, 21.30 CALYPSO 1 tel 6234876 The hand that rocks the cradle 12 dag. 14. 19 15. 22. zo 13.30. 16.15. 19.15. 22 CALYPSO 2 Cape fear 16 j.. dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30. 16.15. 19.15. 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel. 6236615 J'Embrasse pas 12 j., dag. 14.30, 17.19.30.22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Thelma Louise 16 j., dag. 14. 16.45, 19.30.22.15 CINECENTER-PIERROT Urga 16). dag 14.30. 17.19.30. 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.I., dag. 14.30,17.15. 19.45. 22 CINEMA 1 INTERNATIONAL tel. 6151243 Flodder in Amerika a.l.. dag. 15. 19.30,22 CINEMA 2 INTERNATIONAL Basic Instinct 16 j.. dag 18.45, 21.30. za zo ook 14.30 CITY 1 tel. 6234579 Wayne's World 12 j dag. 14, 19. 21.30. zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 2 Straight Talk a l .dag. 13 45. 19. 21.30.zo 13.15. 15.45. 19.21.30 CITY 3 Beethoven a.l., dag. 14.15. zo 13.15. 15.45 Problem Child 2 a.l.. dag. 19.21.30 CITY 4 Stop, or my mom will shoot a.l., dag. 14,15. 19. 21.30, zo 13.15, 15.45. 19,21.30 CITY 5 Love Crimes 12 j., dag. 14.15. 19. 21.30. zo 13 15.15.45.19.21.30 CITY 6 Basic Instinct 16 j dag. 13.45. 18.45. 21.30. zo 13. 15.45, 18.45. 21,30 CITY 7 Flodder in Amerika a.l, dag 14.15. 18.45.21 30. zo 13, 15 45. 18 45. 21.30 DESMET tel. 6273434 Nuit et jour dag. 22.15. zo ook 14 A New York fiasco, dag. 19. 21zo ook 14.15 Les vacances du cinema dag. 20 en 23 Gay Cinema za 24, zo 16.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Summerfestival dag. 17.15,21.45, zo ook 14.45 Scream of stone dag 19.45 THE MOVIES 2 Voor een verloren soldaat dag. 17.30 Raise the red lantern dag. 18.30, 22. zo ook 15 THE MOVIES 3 The favour, the watch and the very big fish dag. 17.45. 20. 22. zo ook 15 TUSCHINSKI1 tel. 6262633 Flodder in Amerika a.l, dag. 14, 18.45,21.30. zo 13.15, 16. 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 2 Lethal Weapon 3 12 j, dag. 14. 18 45.21.30. zo 13.15, 16. 18.45. 21.30 TUSCHINSKI 3 Basic Instinct 16 j, dag. 14. 18.45, 21.30. zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The Mambo Kings a.l, dag. 14. 18.45.21.30. zo 13.15. 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Hooka l dag 14,20.15 TUSCHINSKI 6 The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15. 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Startrek VI a.l, dag. 18.45.21.30 Peter Pan dag. 14. zo 13.15, 16 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II 16 j, dag 18.45, zo 15 La Mujer de Benjamin 16 j, dag 20.30, 22.15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Een van de grote filmkra kers van dit moment in Amerika is Wayne's World. Anderhalf uur film rond twee verknipte televisiety pes met veel rock and roll en een eigenaardig soort absurde humor. FILM recensie «henk maurits Wayne's World Te zien vanaf vrij 24 juli: Lido 2. Leiden. Als Nederlander zit je er wat vreemd tegenaan te kijken, om dat veel van de grappen betrek king hebben op de Amerikaanse cultuur en parodieën zijn op stukjes Amerikaanse televisie, commercials, muziekclips en bekende Hollywood-films. Het doet in de verte een beetje den ken aan de Engelse TV-serie The Young Ones en, om dichter bij huis te blijven, aan een soort Theo en Thea-show voor heavy metal-fans. De twee figuren waar het alle maal om draait zijn Wayne Campbell (Mike Myers) en Garth Algar (Dana Carvey). De een brutaal en grappig en de ander een onhandige, verlegen 'whizz-kid', die ongewild gees tig is. Maar allebei met maar een doel in het leven: vrouwen en muziek. Twee headbangers' die uit hun dak gaan bij de mu ziek van Freddy Mercury's Bo hemian Rhapsody en die buiten zinnen raken als er een mooie vrouw in de buurt is. Garth's ul tieme droom is het meisje uit film recensie. jos de putter Straight Talk. Te vanaf vrij 24 juli: Metro- pole 2, Den Haag. Dolly Parton is een van de laatste zekerheden in het leven van de Amerikaanse kleinbur ger. In haar liedjes bezingt ze onveranderlijk de geneugten van de vrije natuur en de trou we liefde, die kennelijk in el- kaars verlengde liggen. Om die boodschap kracht bij te zetten heeft ze een eigen natuur- an nex pretpark en is zeker elke twee jaar blij op het witte doek. En dan is er ook qltijd nog die boezem, die haar definitief tot moeder van de natie verheft. Een film als Straight Talk (let op de titel) is helemaal gemo delleerd naar Dolly's uitstraling. De verwijzingen naar haar de colleté zijn talrijk en onveran derlijk van het gehalte, dat in de donut-shop, terwijl Wayne heftig verkikkerd is op de sexy heavy metal-zangeres Cassan dra (Tia Carrere). Nederland in de jaren vijftig door De Lach werd vertegen woordigd. Iri haar rol van radiopsycho- loge geeft ze ongegeneerd- mo ralistische adviezen, die telkens wanneer een scene is afgelopen nog eens kracht worden bijge zet via een van haar country songs. Je zou zweren dat het een parodie was, maar nee. De film zoekt de humor liever in een rolverwisseling (Dolly kwam enkel solliciteren naar een baantje als telefoniste en belandde pardoes achter de mi crofoon). Natuurlijk blijft haar plotse carrière niet onopgemerkt, maar Dolly staat haar mannetje: in een televisieshow wast ze een heuse mannelijke psychologie professor de oren en ook de cy nische journalist die haar verle den ontrafelt, bezwijkt. Zó sterk is Dolly Parton: James Woods, die de journalist speelt, was ja- Het verhaal van de film is zo simpel als het maar zijn kan. Het tweetal heeft een populaire eigen televisieshow die wordt boeken recensie jolanda oukes 'De sprekende klok van Windhoek', Erik van Ees. Uitg. De Kern, 24,50. Het is te hopen dat de verwen singen die Erik van Ees (onder meer NOS-correspondent in zuidelijk Afrika) uitspreekt niet uitkomen, anders loopt er in Zaïre nu een flessetrekkende hoteleigenaar rond met een te klein gebit. In het boek De spre kende klok van Windhoek licht Van Ees een tipje van de sluier op over het journalistieke werk in een gebied, waar de kloof tussen arm en rijk, blank en zwart oneindig diep is en waar corruptie en onderlinge strijd dagelijks het leven van de gewo ne man beheersen. De sprekende klok van Wind- hoek bevat veertien verhalen die zich onder meer afspelen in Zaïre, Zuid-Afrika, Angola, Na mibia en Mozambique. Verha len over waanzinnige belevenis sen, maar ook over tergende bureaucratie, politieke wanor de, bloedige burgeroorlogen en andere slachtpartijen. Zaken die zich op het eerste gezicht niet lijken te lenen voor een licht voetig geschreven boekwerkje. Toch is Van Ees er in geslaagd de problemen van dit gebied se rieus aan te kaarten. Hij doet dit met een mengeling van liefde voor de regio en zijn bewoners, journalistieke gedrevenheid en humor. De auteur heeft in verband met zijn journalistieke werk zaamheden zuidelijk Afrika di verse malen doorkruist. Geen wonder dat in het boek een hoofdrol is weggelegd voor ver voermiddelen en hotels. De hotels waarin Van Ees tij dens zijn reportagereizen ver blijft, verschillen nogal in kwali teit: van decadente luxe tot var kenskot. Maar het eten was bin nen te houden. Een regelrecht wonder in een gebied waar de uitdrukking 'Geluk is een droge scheet' onder buitenlandse journalisten een gevleugeld ge zegde is, zo concludeert Van Ees monter. Het vervoer van persconfe rentie naar oorlogshaard en an dersom is vaak niet van gevaar ontbloot. Begeleid door kaalge schoren, maar tot de tanden toe gewapende huurlingen, of ge vlogen door de steeds achterom kijkende Zaïrese president Mo butu; de verhalen van Van Ees zijn doorspekt met humor, maar op andere momenten worden de gruwelijkheden die zich in zuidelijk Afrika hebben afgespeeld en zich nog afspelen overduidelijk. Bij voorbeeld wanneer hij tijdens een opstand in Zaïre een huis binnenstapt waar de lijken tot kniehoogte liggen opgestapeld. Uit Van Ees' beschrijving van als je in het eerste het beste programma al meteen je spon sor te kakken zet. Voor Amerikanen zijn Mike Myers en Dana Carvey geen on bekenden. Ze treden al een paar jaar samen op in het populaire programma Saturday Night Live de broedplaats voor veel Ame rikaanse komieken. Myers deed hierin al sinds 1989 de sketch Wayne's World, die de basis vormde voor deze film. Hij werkte zelf mee aan het script en bedacht ook de meeste ty petjes en grappen. En die vari eren van platte onderbroekenlol tot flitsende woord- en beeld- grappen. De muziek in de film staat als een huis. Niet alleen omdat slim gebruik is gemaakt van populaire hits van toppers als Jimi Hendrix, Black Sabbath, Alice Cooper en Eric Clapton, maar ook door het optreden van Tia Carrere als een zangeres die echt kan zingen. Niet onbelangrijk is ook de bijdrage geweest van onze eigen Theo van de Sande, ooit uitge roepen tot beste cameraman van Nederland. In de van hem bekende sfeervolle beelden laat hij een typerend stukje Ameri cana zien, met exotische loka ties langs de highway, zoals de muziekclub The Gasworks waar Cassandra optreedt. Maar het audio-visuele hoogtepunt in de film is een verpletterend con cert van Alice Cooper, waarbij je accuüt kippevel op je armen krijgt, maar dan moet het geluid in de bioscoop wel even op vol le sterkte staan. de corrupte bureaucratie waar hij tijdens zijn reizen op stuit, blijkt enige irritatie. Pagina's dikke vragenlijsten die moeten worden ingevuld in ruil voor een stempel, dat amper in het paspoort past. Wachten die in de houding springen op vertoon van perspasjes, creditcards en zelfs een door kinderen vervaar digde kaart waarop met gouden inkt 'Vader van het Jaar' staat geschreven. De Zaïrese hotelei genaar die eerst geld wil zien, reeds in gebruik genomen ka mers nog eens verhuurt en bij hoog en laag volhoudt dat zich in het hotel een werkende tele foon bevindt. Van Ees legt zich er bij neer. Afrika heeft eindeloos de tijd, zo schrijft hij. 'Om je heen zie je onbekwaamheid, wanbeheer, corruptie en de gelatenheid van vriendelijke, zachte mensen. Er is maar een oplossing: blijf rus tig.' Zelfs als je een afspraak hebt met een Moc.ambiquaan- se minister, je twee dagen lang bij het ministerie de deur plat loopt, door de secretaresse op uiterst hoffelijke wijze aan het lijntje wordt gehouden en pas dan te horen krijgt dat de be treffende bewindsman op be zoek is in Frankrijk. Maar dat kon zijn secretaresse niet weten: hij was nog maar koud twee we ken het land uit. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE LIDO 4, EURO 4 OOOO Verrassende, aan Hitchcock herinnerende thriller van Curtis Hanson. Michael en Claire Bartel (Matt McCoy en Annabel Sciorra) nemen het kindermeisje Peyton (Re becca de Mornay) in dienst. Met allerlei gemene trucs weet Peyton man en kinderen van Claire te vervreemden. Daarna neemt ze haar toevlucht tot grover geschut. Al leen de geestelijk gehandicapte, maar niet achterlijke Solomon (Ernie Hudson) heeft de heks door. LETHAL WEAPON 3 LUXOR, EURO 2 OOOO De van deel 1 en 2 bekende rechercheurs Riggsen Murtough krijgen bij hun jacht op een partij gestolen wapens onverwachts steun van een mooie hoofdinspecteur. Mur tough heeft het daarna zo naar zijn zin bij de politie dat hij besluit niet met pensioen te gaan. JIMI HENDRIX IN CONCERT KIJKHUIS OOOO In feite gaat het hier om twee films: Jimi Hendrix at the Isle of Wight en Jimi Plays Monterey. Tussen de opnamen in Monterey en die op Wight liggen slechts dne jaar (1967 en 1970), maar wie vergelijkt, ziet een verschil van dertig jaar. Hendrix laat in Monterey zijn gitaar doen wat hij wil; op Wight is hij een uitgebluste oude man, die na afloop van het concert zijn gitaar walgend weggooit. FLODDER IN AMERIKA LIDO 1EURO 1 OOO Nieuwe filmhit van Dick Maas en Laurens Geels biedt mengeling van echt grappige scènes en platte lol. Het asociale gezin Flodder komt na een uitwisseling in New club. FREDDY'S DEAD THE FINAL NIGHTMARE LIDO 3 OOO Dit zesde deel in de serie A nightmare on Elmstreet 5 is niet onaardig. Boeman Fred die Krueger terroriseert pubers in hun dromen en manipuleert televisies en video spelletjes. Daardoor ondervinden zij de schaduwzijden van hun hobby's letterlijk aan den lijve. Fantastische special effects maken vooral de laatste twintig minuten van deze griezelfilm adembenemend. Wciyne s World heftige parodie op Amerikaanse televisiecultuur Wayne Campbell (Mike Myers) en Garth Algar (Dana Carvey) presenteren hun televisieshow 'Wayne's World'. uitgezonden vanuit Wayne's te verwachten valt, passen zij kelder. Een grote televisiepro- niet tussen programma's als Lo- ducent (Rob Lowe) ziet wel wat ve Boat en de Cosby Show. Bo- in hun programma, maar zoals vendien kun je het wel vergeten Dolly Parton en James Woods in 'Straight Talk'. renlang het prototype van de Dolly hem zoent verdwijnt z'n zon en wordt hij een onhandig ingehuurd had hij zo kunnen keiharde stoere jongen. Zodra acteertalent als sneeuw voor de doetje. Als Ross Perot Dolly had doorlopen naar het Witte Huis. 'Dappere Theo' doet feilloos verslag van peuterangsten jeugdliteratuur casper markesteun 'Benjamin' door Jane Browne, uitgevenj Gottmer, 15,90; 'Dappere Theo' door Erhard Dietl, uitgeverij De Vries-Brouwers, 24,90; 'De boze buurman' door Bob Graham, uitgeverij Ploegsma, 18,50; 'Roekeloze Robijntje' door Hiawyn Oram met illustraties van Tony Ross, uitgeverij Altamira. 21; 'Waar is mama?' door Diane Goode, uitgeverij Clavis. 19.90 Hoe is het om de jongste te zijn? Voor de benjamin in Benjamin van Jane Browne valt dat erg mee. In de haast fotografische illustraties laat Jane Browne zien hoe de jongste aangekleed wordt, gevoerd, in de wan del wagen gereden, voorgelezen, in bad gedaan en naar bed gebracht. Een rustig lees- en kijkboek voor peuters waarin een aantal belangrijke momenten van het dag ritme voor de chronologie zorgen. Erhard Dietl staat garant voor humoren kleurenspek- takel. Dat bewees hij al in het eerder verschenen Papa, opstaan!, dat doet hij nu weer in het heerlijke prenten boek Dappere Theo. Het schutblad is het bekijken al meer dan waard en elke volgende tekening is raak. Dietl weet feilloos door welke angsten jonge kinderen soms beziggehouden worden en die brengt hij door de komische illustraties relativerend in beeld. Theo durft de wc-deur niet op slot te doen, is bang dat hij 's mor gens niet meer wakker wordt of dat iemand ziet wat hij in zijn onderbroekje heeft. Hondedrollen, vogelpoep, onweer, televisie: alles boezemt Theo angst in. Tot hij een vreselijk griezelig King-Kongmasker koopt. Daar mee durft hij de hele wereld aan. Door zijn eigen spie gelbeeld schrikt King Kong zich echter dood, maar het Zorro-masker dat van King Kong overblijft, voldoet uit stekend. Een heel andere uitwerking van het thema angst laat Bob Graham zien in De boze buurman. Tussen twee verschillende schutbladen die achtereenvolgens de situatie aan het begin van het verhaal en de toestand .i.in hei sloi l.ucn zien wordt het verhaal verteld over de familie Zomer. Van hun buurman De Winter wordt verteld dat hij een zoutwaterkrokodil heeft en iedereen opvreet; een Enge Man dus. Roos, die per ongeluk haar bal over het hek schiet, gaat met moeder, versgebakken cakejes en bloemen buurman de bal terugvragen. De buurman blijkt inderdaad nors. Ondanks bloemen en cake gromt hij 'Nee, donder op.' Maar als Roos weg is, doet meneer De Winter voor het eerst in jaren zijn gor dijnen open, hij gaat naar buiten, maakt een paar drib belpasjes en schopt de bal over het buurhek. Het initia tief van Roos en haar moeder werkte toch. Dat is uit de tekst af te lezen, maar de platen bieden ontzettend veel meer. Zo moet het. Dat tekent een goed prentenboek. Dat is ook Roekeloze Robijntje, waar drie bekende na men aan meegewerkt hebben: Hiawyn Oram voor de tekst, Tony Ross voor de illustraties en Rindert Krom hout voor de vertaling. Zeer fantasierijk en met Ross is het altijd lachen geblazen. Ondanks de cake gromt de boze buurman: 'Donder op Om te ontsnappen aan de voorspelling van haar moeder dat Robijntje, haar 'kostbare kindje', later met een prins zal trouwen die haar in de watten zal leggen, wordt ze op aanraden van vriend Robbie roekeloos, erg roekeloos. En dat werkt! 1 laar opvoeders gaan met elke roekeloze daad meer twijfelen aan de toekomst die ze voor Robijntje op het oog hadden. Als pa en ma op be zoek komen in het ziekenhuis, vinden ze haar absoluut niet kostbaar genoeg meer om met een prins te trou wen. Tot groot genoegen van Robbie. En van Robijntje, want die kan nu tenminste gewoon worden wat ze wil: brandweerman. Geen seconde verveel je je met zo'n boek en als het uit is, begin je opnieuw. Totaal anders van tekenstijl is Waar is mama? van Diane Goode. Een groot Parijs station in de dertiger ja ren. Een elegante vrouw met veel bagage en drie kinde ren ziet haar hoed wegwaaien. De vrouw gaat met haar Kleine Theo uit Erhard Dietl's 'Dappere Theo' durft de WC-deur niet op slot te doen. baby achter de hoed aan en de twee overige kinderen moeten op hun moeder wachten in het station. Als dat te lang gaat duren, barsten de kinderen in tranen uit. Met een politieagent gaan ze op zoek langs een aantal vrouwen die stuk voor stuk niet de eigenschappen van hun moeder hebben. Gelukkig herinneren de kinderen zich dat hun moeder gezegd had op het station te wachten. Daar vindt de hereniging plaats. Geen heel bijzonder verhaal, maar de illustraties zijn dat wel, omdat die helemaal aangepast zijn aan de tijd waarin het verhaal speelt. Mooie, grote platen waarin pasteltinten overheersen, waaruit goed de sfeer van de tijd spreekt en waar de illustratrice hier en daar voor fijnzinnige humor heeft gezorgd. Zeer de moeite waard.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 16