Zo moeder, zo dochter Cultuur&Kunst Films/Boeken Simone Schell maakt come-back Schrijvende acteur verspreidt vals licht Pseudo diepgang in Love Crimes Riggs en Murtough hoeven nog niet met pensioen DONDERDAG 16 JUL11992 17 Renate Dorrestein schreef opnieuw een kraker van een boek De nieuwste roman van Renate Dorrestein biedt in meerdere opzichten engagement van het zuiverste water. Het verhaal dat in Ontaarde moeders wordt verteld, sluit niet alleen nauw aan bij de immer voortdurende discussie over de combinatie van moeder schap en werk, maar is bovendien exemplarisch te noemen voor de maatschappelijke en vooral emotionele ontaarding, waarin kinderen die eigenlijk niet gewenst zijn, te recht komen. RECENSIE. BERT KUIPERS 'Ontaarde moeders', Renate Dorrestein. Uitg. Contact, 29,90. Na het lezen van Dorresteins roman kom je wat dat betreft maar tot één gevolgtrekking: sommige mensen kunnen maar beter geen kinderen krijgen. Wie ouderschap toch wil paren aan werk, maakt van zijn of haar leven en dat van anderen een grote puinhoop. In een wereld waarin het nor maal lijkt dat mannen zich bij voortduring onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor het door hen verwekte kroost, is een vrouw die hetzelfde doet, voor de goegemeente al snel een ontaarde moeder. Maar wat be tekent dit begrip eigenlijk? Zit er niet meer aan vast? Dorrestein zou Dorrestein niet zijn, als het probleem niet vanuit een origi nele en vooral feministische op tiek werd benaderd. In haar ro man wordt de visie ontwikkeld dat de ontaarding van moeder op dochter wordt overgeleverd en eigenlijk al zo oud is als de mensheid: 'zo moeder, zo doch- Met Lucy, oftewel de Australopithecus Afaresis, is het allemaal begonnen. Die eerste mensachtige aap bracht het moederschap in de wereld en ook dat bijbehorende ondefini eerbare 'iets', waarvan een vrouw haar hele leven de ge vangene blijft: hoe kun je niet van je eigen kind houden, hoe kun je het aan zijn lot (de vader, in Ontaarde moedersoverla ten? Hoe kun je het over je hart verkrijgen om je kind niet op de eerste plaats te stellen? Het is de JEUGDLITERATUUR RECENSIE CASPER MARKESTEUN 'Marie Pouceline of de Nicht van de Generaal', Simone Schell met illustraties van Fief van der Veen. Uitg. Holland, 23,90. Simone Schell is terug van weggeweest. De Bloe- mendaalse schrijfster, die ooit voor De nacht van de heksenketelkandij en Zeezicht een Gouden Griffel kreeg, komt in de laatste edities van de gids 'Boek en Jeugd' (uitgave CPNB en NBLC) niet eens meer voor. Dat kan goed kloppen, want het aardige Emilie uit 1986 is de laatste jeugdro man die van haar hand verscheen. Marie Pouceline of de Nicht van de Generaal speelt halverwege de vorige eeuw. Het is het sprookjesachtige verhaal over de ongewenste ba by Marie, die, zoals zovelen vóór haar, gedropt wordt bij opoe Poe, 'in het bos achter Vlije, onge veer een uurtje van de Hofstad Fest'. Ze heeft, zoals dat hoort in dit genre verhalen, een medail lon met een portretje van wat volgens Poe haar 'Oom de Generaal' is. Poe stuurt het lilliputtertje naar kostschool. 'Wie niet groot is, moet hard worden', zei Poe. 'Spijkerhard.' Hard is Marie niet; ze is lief, ontwapenend en naïef. De belangrijkste intrige vormt de vraag wie de generaal uit het medaillon is tot wie Marie zich moet wenden als Poe er niet meer is: de vijf handpalmen grote Generaal Pouce van de ker mis, of gaat het om een andere generaal? Die vraag geeft spanning aan het verhaal. De ontroering ontstaat door het karakter dat Simone Schell aan haar hoofdfiguur meegeeft. Marie Pou celine is op haar zolder in de kostschool van de vervelende directrice Juffrouw Otepo de goedaar dige spil om wie alles draait. Ze temt muizen en geeft zelfs de stinkende, norse koetsier Nurks een nachtzoen. Het gelukkig einde past geheel bij het verhaal, net als de illustraties van Fiel van der Veen. gevoel dat Bonnie, één van Dor resteins personages, nog steeds parten speelt. Ze heeft zich weliswaar in theorie van haar moederschap bevrijd door te kiezen voor zichzelf en het kind over te laten aan de vader, maar voelt dat 'iets' weer knagen als ze na negen jaar plotseling met haar kind wordt geconfron teerd. Het is de tredmolen waar een vrouw, de ontaarde moeder die Bonnie is, kennelijk nooit uitkomt. 'Vluchtzucht en wegwee' ten spijt. Overbodig te vermelden dat de vader, Zwier genaamd nomen est omen te kort schiet in de opvoe ding van zijn dochter. Hij slaat haar en kan dus evenzeer ont aard worden genoemd. Bonnie is de zus van Meijken. De eerste is gewild maar door een moment van onbe dachtzaamheid eigenlijk on gewild moeder geworden, de tweede is ongewenst, namelijk door verkrachting opgescheept met het trauma van minder waardigheid. Bonnie gaat dan ook door voor de geslaagde in het leven, Meijken daarentegen is 'mislukt' en verworden tot een ontroostbare en niet te ver plaatsen vleesmassa. Met Meijken loopt het overi gens goed af, want op een dag weet ze nadat ze ruim vijfen dertig jaar binnen heeft gezeten uit te breken, net als de altijd zo superieur gewaande zus Bonnie. Meijken vindt eindelijk troost bij haar moeder, die kort daarop sterft. Maar de prijs die ze ervoor moet betalen is hoog: op weg naar het verzorgingste huis waar haar moeder leeft, beleeft ze de verkrachting op nieuw. Die wordt bijzonder evo catief beschreven en laatje door de weerzinwekkendheid ervan dus niet onberoerd. Schrijfster Renate Dorrestein. ïand vertrouwd voorko men, levert het feministische engagement van Renate Dor restein steeds opnieuw een kra ker van een boek op. Ontaarde moeders pakt je vanaf het begin ARCHIEFFOTO DIJKSTRA bij de kladden, houdt de span ning erin, zit vol met verrassen de wendingen en denkbeelden, en zet niet onbelangrijk, want soms is de boodschap be langrijker dan de stijl aan tot reflectie. Kortom: het enig juiste boek voor ontaarde lezers. Had Peter Jan Rens het maar niet gedaan JEUGDLITERATUUR 24,95. Je bent tien jaar, je heet Willem- Jan van Puffelen en op zomaar een dag wil je Rauzer heten, omdat die naam van het werk woord 'rauzen' komt en 'wild tekeergaan' betekent. Wie zou dat niet willen, met een vader die Joop-Joost heet en met een moeder als Neeltje-Maria, die te pas en vooral te onpas een gil slaakt. Maar in plaats van zich in het woeste leven van tienjarigen te storten, stapt Rauzer op de trein naar een grote stad, waar jonge meisjes achter het station 'wer ken', waar haringkarren zijn en kortgerokte, bier drinkende, boerende, zwaar op gemaakte dame van zestien die goed in de slappe was zit. Een echt carrière-vrouwtie. De alco holische zwerver Groothoff om schrijft op zijn eigen pedagogi sche wijze aan Rauzer wat Ine uitvoert: „Jouw Ine wacht tot er langskomt in een heid die zijn eigen kleren op de hand wast, veel geld verdient met autoruiten wassen en ge zellig met Ine dronken wordt maar haar tevens van de alco hol af wil helpen. Het Reddertje van tien jaar is al gauw in staat tot uitspraken als: „Ik geef de sleutels misschien straks wel te rug, dat hangt van het gesprek af dat wij gaan voeren." Kortom: een herkenbaar ver haal voor elke tienjarige, die in dit verhaal over 'het leven' ant woord krijgt op de meest pran gende vraag: 'Doet Rauzer het of doet-ie het niet?' Nee, hij doet het niet. Had Peter Jan Rens het ook maar niet gedaan. Dan was ons veel leed bespaard gebleven. Wat zou Joost Zwa german, de schrijver van Vals Licht waarin twee volwassenen een soortgelijke relatie beleven, er trouwens van vinden? auto. Die Zij stapt bij hem in de auto en dan gaan ze een rondje rijden. Dat vindt die meneer gezellig, want dan is hij niet meer een zaam. Daarna zet hij haar weer af, achter het station en geeft hij haar geld in dank voor de gezel ligheid." Zo zie je maar weer: er zijn heus nog wel aardige zwervers die in feite verklede Heilsolda ten zijn. De twee storten zich in een heavy relatie. Rauzer is binnen enkele dagen een persoonlijk- Philip Hopman illustreerde 'Rau zer', het eerste jeugdboek van Pe ter Jan Rens. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 Le chateau de ma mère a l., dag. 14, 19.30,22, za zo 13.30,16,19.30, 22 ALFA 2 Hearts of darkness 12)., dag. 14, 19.30,22, za zo 13.30,16,19.30, 22 ALFA 3 Hamlet a.l., dag. 14,18.45, 21.30, za zo 13,15.30,18.45,21.30 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j., dag. 14, 18.45 en 21.30, za zo 13,15.30, 18.45,21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j., dag. 13.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA 2 Silence of the lambs 16 j., dag. 19, 21.45 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Lethal weapon 3 16 j., dag. 13.45, 18.45,21.30, zo 13.15,16,18.45, 21.30 CINERAMA Final Analysis 12 j., dag. 13.45, 18.45,21.30, zo 13.15, 16,18.45, 21.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 The hand that rocks the cradle 12 j dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15,19.15,22 CALYPSO 2 Capo fear 16 j., dag. 14,19.15,22, zo 13.30,16.15, 19.15,22 CINECENTER-CINEMACORALINE tel. 6236615 J'Embrassepas 12 dag. 14.30, 17.19,30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Thelma Louise 16 j., dag. 14.15, 17,19.30,22.15 CINECENTER-PIERROT Urga 16 j., dag. 14.30,17,19.30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30,17.15. 19.45,22 CINEMA 1 INTERNATIONAL tel. 6151243 Flodder in Amerika a.l., dag. 15, 19.30,22 CINEMA 2 INTERNATIONAL Basic Instinct 16 j., dag 18.45, 21.30, zazo ook 14.30 CITY 1 tel. 6234579 Flodder in Amerika a.l., dag. 14, 18:45,21.30, zo 13,15.45,18.45, 21.30 CITY 2 Basic Instinct 16 j., dag. 13.45, 18.45,21.30, zo 13,15.45,18.45, 21.30 CITY 3 Beethoven a.l., dag. 14.15,19, zo 13.15,15.45,19 Highway to hell 16 j., dag. 21.30 CITY 4 Stop, or my mom will shoot a.l., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 5 Problem Child 2 a.l., dag. 14.15,19, 21.30, zo 13.15,15.45,19, 21.30 CITY 6 My girl a.l dag. 13.45, 19,21.30, zo 13.15,15.45,19,21.30 CITY 7 Love crimes 12 j., dag. 14.15, 19, 21.30.zol3.15.15.45, 19,21.30 DESMETtel. 62*73434 Nuit et jour dag. 22.15,zoook 14 A New York fiasco, dag. 19,21, zo ook 14.15 Les vacances du cinema dag. 20 en Gay Cinema za 24, zo 16.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Summerfestival dag. 17.15,21.45, zo ook 14.45 THE MOVIES 2 Raise the red lantern dag. 17,19.30, 22, zo ook 14.45 THE MOVIES 3 Scream of stone dag. 17.45,22 Voor een verloren soldaat dag. 20, zo ook 15 TUSCHINSKI1 tel. 6262633 Flodder in Amerika a l dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15,16,18.45, 21.30 TUSCHINSKI 2 Lethal waepon 3 16 j dag. 14. 18.45, 21.30, zo 13.15,16. 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Basic Instinct 16 j., dag. 14. 18.45. Lizzie Borden durft pikante boodschap niet volledig uit te spelen FILM RECENSIE «JOS DE PUTTER Love Crimes. Te zien vanaf 17 juli: Cineac 2, Oen Haag. Na Born in Flames en vooral Working Girls (1986) kreeg Lizzie Borden het predikaat van intelligente regisseuse met fe ministische inslag. Working Girls toonde zonder enige op smuk of moralisme het saaie dagelijkse leven in een bordeel. Het succes van die film was de basis van een Hollywoodcon- tract, dat nu heeft geresulteerd in Love Crimes, een film over gevaarlijke fantasieën. We volgen een toegewijde of ficier van justitie (Sean Young) op haar speurtocht naar een maniak. De man in kwestie (Pa trick Bergin) geeft zich uit als bekend fotograaf, vraagt vrou wen te poseren, intimideert hen, gaat met hen naar bed en laat hen vervolgens aan hun lot U raadt het al: ook de zo kra nig ogende officier van justitie valt voor deze verleider, die lang verdrongen obsessies in haar naar boven tovert. Dat gegeven is zeker controversieel: wie wil beweren dat wanneer een vrouw 'nee' zegt ze ook wel eens 'ja' zou kunnen bedoelen (want daar werkt de film naar toe) vindt een leger maatschap pelijk werkers en hun voorlich tingsfilms tegenover zich. Helemaal nieuw is het onder werp natuurlijk niet: Hitchcock, Chabrol en Bunuel wisten in het verleden wel raad met de 'onbe grijpelijke' kant van de psyche (mannelijk en vrouwelijk), maar die konden gemakkelijker van seksisme worden beschuldigd dan deze Lizzie Borden, tot voor kort het boegbeeld van de 21.30, zo 13.15,16,18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The Mambo Kings a.l., dag. 14, 18.45,21.30, zo 13.15,16.18.45, 21.30 TUSCHINSKI 5 Hook a.l., dag. 14,20.15 TUSCHINSKI 6 The hand that rocks the cradle 12 j., dag. 14,18.45,21.30, zo 13.15. 16.18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Startrek VI a I dag. 18.45,21.30 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II16 j., dag 18.45, zo 15 La Mujer de Benjamin 16 j dag 20.30,22.15 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Patrick Bergin en Sean Young In 'Love Crimes'. voortvarende vrouwenfilm. ché van het jeugdtrauma om Het probleem van haar Love het gedrag van haar hoofdper- Crimes is echter niet zozeer de soon te verklaren. Weg myste- pikante stelling, als wel het feit dat Borden duidelijk geen raad Borden durft het niet aan om weet met wat ze zo graag als het ongerijmde verlangen (en controversieel en modern pre- de schuld en boete die er mee senteert. In het begin lijkt het er samengaan, en die de film zeer nog wel op dat ze de strekking prikkelend hadden kunnen ma- van haar verhaal in al z'n conse- ken) simpelweg te tonen zoals quenties durft te tonen: tot ver- het is. Ze suggereert een bood- bijstering van de officier van schap over cuepe vrouwelijke justitie weigeren de slachtoffers verlangens, maar omdat ze die een klacht in te dienen tegen de niet volledig durft uit te spelen, fotograaf, niet uit schaamte, verkeert haar film in z'n tegen- maar omdat hij hun 'het gevoel deel. Al die zogenaamde diep- gaf mooi te zijn'. gang blijkt slechts een excuus Maar het gaat mis wanneer om Sean Young zo 'lekker' mo- Sean Young oog in oog komt gelijk voor de camera te krijgen, met de verleider. Zodra ae offi- Had een mannelijke collega dat cier van justitie zich eenmaal gedaan, dan was hij door de heeft laten opsluiten in een kle- mangel gehaald. De wetten van renkast en laten boeien en uit- de emancipatie eisen dat dat kleden op een bank, grijpt ook gebeurt met Lizzie Borden. Lizzie Borden terug naar het cli- Bij deze. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE STUDIO. EURO 4 OOOO Verrassende, aan Hitchcock herinnerende thriller van Curtis Hanson. Michael en Claire Bartel (Matt McCoy en Annabel Sciorra) nemen het kindermeisje Peyton (Re becca de Mornay) in dienst. Met allerlei gemene trucs weet Peyton man en kinderen van Claire te vervreemden. Daarna neemt re haar toevlucht tot grover geschut Al leen de geestelijk gehandicapte, maar niet achterlijke Solomon (Ernie Hudson) heeft de heks door. OCIE CIORNI KIJKHUIS OOOO Mooie film van de Russische regisseur Nikita Michalkov. Op meesterlijke wijze speelt Marcello Mastroianni de rol van Romano, een onhandige charmeur die ti|dens een bootreis zijn levensverhaal vertelt aan een Russische passagier. Het levensver haal van Romano draait om twee vrouwen: een njke met wie hij is getrouwd en wier geld hij opmaakt en een mysterieuze dame met een hondje, die hi| in een kuuroord ontmoet. JIMI HENDRIX IN CONCERT KIJKHUIS OOOO In feite gaat het hier om twee films Jimi Hendriaf the Isle of Wight en Jimi Plays Monterey. Tussen de opnamen in Monterey en die op Wight liggen slechts drie jaar (1967 en 1970). maar wie vergelijkt, ziet een verschil van dertig jaar. Hendrix laat in Monterey zijn gitaar doen wat hij wil; op Wight is hij een uitgebluste oude man. die na afloop van het concert zijn gitaar walgend weggooit. FLODDER IN AMERIKA LIDO 1EURO 1 OOO Nieuwe filmhit van Dick Maas en Laurens Geels biedt mengeling van echt grappige scènes en platte lol. Het asociale gezin Flodder komt na een uitwisseling m New York terecht, waar het zich ontdoet van sociaal werker Sjakie. De Flodders verdienen veel geld door dochter Tatjana Simic een striptease te laten uitvoeren in een nacht club. FREDDY'S DEAD THE FINAL NIGHTMARE LIDO 3 OOO Dit zesde deel in de serie A nightmare on Elmstreet 5 is met onaardig. Boeman Fred die Krueger terroriseert pubers in hun dromen en manipuleert televisies en video- speiletjes Daardoor ordervinden zij de schaduwzijden van hun hobbies letterlijk aan den lijve. Fantastische special effects maken vooral de laatste twintig minuten van deze griezelfilm adembenemend. In de schaduw van regisseur Paul Ver hoeven is ook cameraman Jan de Bont stilletjes omhoog geklommen naar de top van de pyramide in Hollywood. Be gonnen met films als Turks Fruit, Keetje Tippel en De vierde man heeft hij intus sen meer dan veertig films op zijn. conto staan. Sinds 1977 woont en werkt hij in Amerika en deed daar onder meer het camerawerk voor megahits als Die hard, Basic Instinct en, een van zijn laatste, Lethal Weapon 3, die deze week in pre mière gaat. In deze film bewijst De Bont eens te meer dat hij zijn vak inmiddels tot in zijn tenen beheerst, want hij heeft voor deze snelle actiefilm rond de inmiddels we reldbekende rechercheurs Riggs en Mur tough, een serie spectaculaire beelden uit zijn camera weten te halen. Het be gint al met een gigantische ontploffing aan het begin, wanneer de eigenwijze Riggs een verkeerd draadje doorknipt en vervolgens een gebouw van acht verdie pingen de lucht inblaast: een scene die aan het slot van de film nog eens wordt herhaald, dus gewoon blijven zitten tot na de titels. En er zit meer vuurwerk in de film, zoals de zinderende finale, wan neer een enorm houten bouwproject in de hens gaat. Tussendoor maken we opnieuw ken nis met het duo Riggs (Mel Gibson) en Murtough (Danny Glover). In deel 1 te gen hun zin aan elkaar gekoppeld, maar al gauw dikke maatjes, die regelmatig bij elkaar over de vloer komen. Zoals ge bruikelijk heeft de rustige, bedaarde Murtough, die inmiddels een week voor zijn pensioen zit, het moeilijk met zijn opvliegende 'buddy', een soort wande lend kruitvat (een 'lethal weapon') die bij het minste of geringste ontploft. In het eerste deel vocht hij nog alleen met zijn vuisten, maar sinds deel 2 weten we dat hij ook genadeloos goed kan schieten. In dit derde deel zit het duo achter de De tot agent gedegradeerde Riggs (Mel Gibson) en Murtough (Danny Glover) in 'Lethal Weapon 3'. dieven aan van een grote partij gestolen wapens, die onder meer zijn doorver kocht aan enkele jeugdbendes. In het vuur van de strijd schiet Murtough een van de bendeleden neer, die een vriend van zijn zoon blijkt te zijn. Dat zorgt voor wat verplichte tranen en tegelijk voor het zwakste deel van de film. Beter gaat het Murtough af wanneer hij door Riggs wordt meegezogen in de draaikolk van actie en avontuur. Overigens krijgt het duo ditmaal ge weldige steun van de mooie Lorna Cole (Rene Russo), van de afdeling Interne Zaken. Het duo komt er al snel achter dat een vrouw eveneens haar mannetje kan staan, niet alleen op het slagveld, maar ook verbaal. En dat is hard nodig want Riggs schiet ook met zijn mond het spektakel en de actiescènes zoals een achtervolging van twee geldtrans portwagens op de highway, met een on navolgbaar scheurende en zingende chaufeusse maar vooral ook in de cy nische, vlijmscherpe tong van Riggs, een sterke rol van Mel Gibson, die even ge makkelijk zo'n 'die hard' van een politie man neerzet als onlangs in de film van Franco Zeffirelli een verknipte Hamlet-figuur. Lethal Weapon is een goed uitgekien de combinatie van actie en hiimor, van gevechtsscènes en huiskamertafereeltjes. Helaas wordt de aanstaande pensione ring van Murtough wat erg breed uitge meten, want je voelt al direct op je klom pen aan dat het daar natuurlijk nooit van zal komen. Al was het alleen maar om de deur open te houden voor Lethal Weapon,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17