'Stemmen verrassen niet meer' Emotionele brieven na dood Vincent van Gogh Cultuur&Kunst Zanger Axl Rose in de VS gearresteerd Poëtische schoonheid in galerie Stelling Nederlanders kopen meer boeken DINSDAG 14 JUL11992 CEESVAN HOORE RUYCROK (CHEF) Orgelprogramma met Asma LiSSE Omdat het dit jaar 80 jaar geleden is dat Feike Asma werd geboren, wijdt organist Frans van Tilburg een concert aan deze componist/organist. Op donderdag 16 juli zal hij in de St. Agat- hakerk behalve van Asma ook werken van Bach, Menselssohn, Guilmant, Landman en Claussmann ten gehore brengen. Het begint om 20.15 uur. Muziekoptredens in de X leiden De X, de voormalige Rex-bioscoop aan de Haarlemmer straat, is deze maand elke donderdagavond van zes tot elf uur geopend. Op 16 juli zal Renée Stevense (zang/contrabas) voor een muzikale omlijsting zorgen en op 23 juli zullen de Miniature Horses hun muzikale laten horen. De optredens zijn steeds rond acht uur en tien uur. Toegang is gratis. Duizend drummers gezocht Rotterdam Het moet een groot spektakel worden, het project '1000 drummers op de Maas'. Op 5 september, zo is de bedoe ling, zullen onder leiding van Golden Êarrring-drummer Cesar Zuiderwijk op pontons in de Rotterdamse haven 1000 drum mers een speciale compositie spelen. Als de organisatoren er tenminste 1000 bij elkaar krijgen. Aanmelding voor dit evene ment, dat tevens een poging is om in het Guinness Book of Re cords te komen, is mogelijk via telefoon 010-4135488 of 070- 3632205. Tenor Kurt Equiluz leidt masterclasses: beeldende kunst Burgsteeg 14, Leiden. De ramen van Stelling zijn ge blindeerd met wit bakpapier. En de doorkijk die je vanaf de deur over de expositieruimte hebt, wordt belemmerd door stroken witte tule die vanaf de hanebal- ken naar beneden hangen. Van achteren wordt de stof besche nen door wit licht dat een ver stild, mysterieus effect geeft. Passend bij het werk van Wil lem Speekenbrink dat geïnspi reerd is op het vroeg vijftiende- eeuwse altaarstuk 'De aanbid ding van het Lam Gods' van de gebroeders Van Eyck. Dit beroemde veelluik, dat in de Gentse St. Bavo is te bewon deren, laat de bijbelse heilsge schiedenis zien. Ofwel de zalig making van de mensheid door de kruisiging van Christus, het Lam Gods. Behalve de metafori sche voorstelling van het Lam toont het altaarstuk ook de twee personen door wie het kwaad in de wereld kwam: Adam en Eva. Zij vormen het Leitmotiv in new york ap De zanger van de Amerikaanse hardrockband Guns 'n Roses, Axl Rose, is zondag door de douanepolitie gearresteerd. Te gen de zanger loopt een aantal aanklachten wegens wangedrag tijdens een concert dat de groep een jaar geleden gaf in St. Louis in de staat Missouri. Hij werd aangehouden bij zijn terug komst uit Parijs op de Newyork- se luchthaven Kennedy Airport. Na 100.000 dollar aan borg tocht te hebben betaald werd Rose, die volgens de politie geen verzet bood bij zijn arres tatie, weer vrijgelaten. Rose wordt verantwoordelijk alkmaar hans visser Kurt Equiluz is in Nederland vooral bekend als de Evan gelist in Bachs 'Matthaus Passion'. Helaas, niemand zal hem ooit nog in die rol terugzien. Ook niet als zanger van de tenor-aria's, zoals hij de afgelopen jaren bij wijze van afbouwen deed. In plaats daarvan gaat hij meer dirige ren, ook in Nederland. springen. Intussen was Equiluz in 1964 leraar geworden aan de Musik- hochschule in Graz. Hoewel het zingen in oratoria altijd slechts een aspect was van zijn vak, maakte hij daarin van nabij de grote recente ontwikkeling mee in de uitvoering van de barok muziek. Hij zong zijn partij zo wel onder de zwaar romantisch werkende Karl Richter als later in de befaamde, van alle op smuk ontdane heldere uitvoe ringen onder Nikolaus Hamon- court, met wie Equiluz ook het complete cantate-werk van Bach op de plaat zette. Studenten Hij is zeer te spreken over de in ternationale lichting studenten met wie hij in Alkmaar heeft te maken. „Er zitten hele goede bij, maar je houdt verschil. Toch is het je plicht om met iedereen het maximale te bereiken. Wel is het heel jammer dat je tegen woordig niet meer de stemmen vindt die je vroeger had. Het zijn geen stemmen die verras sen, waarvan je even overeind veert. Dat is ook mijn collega's opgevallen. Ik vraag me af: zou dat in het milieu zitten? Niets is meer na tuurlijk, alles is abnormaal. Zo iets moet toch zijn weerslag hebben op mensen? De stress van het moderne leven slaat op de kinderen. Ze worden van school gehaald met de auto, kij ken veel televisie. Het leven kent geen rust meer. De stem men kunnen ook geen grote las ten meer verdragen. Maar ja, je moet uitgaan van de tijd waarin we leven. En het is nu 1992." „Mijn eigen stem is door de jaren heen een halve toon ge zakt en de toch erg zware ter- Volgend voorjaar dirigeert hij in Leiden het Helios Ensemble. Op het ogenblik is hij in Alkmaar als een van de docenten aan de masterclasses van Holland Mu sic Sessions, het grote interna tionale muziekfestival, waar jonge musici extra ervaring op doen en zich presenteren aan een ieder jaar groeiend publiek. Hij zong in opera's, geeft lie- derenrecitals en is nu leraar lied en oratorium aan de Hochschu- le für Musik in zijn geboorte plaats Wenen. Gemütlich en vol licht relativerende humor. Een gewaardeerd gast op dit festival, bij collega's, maar vooral bij de studenten, die hem nauwelijks met rust laten. En ook zelf heeft hij het naar zijn zin. Zo zeer dat hij al heeft toegezegd volgend jaar terug te komen. Equiluz, geboren in 1929, was van 1939 tot 1944 lid van de Wiener Sangerknaben. De pe riode in het fameuze kinderkoor was van groot belang voor zijn muzikale vorming. .Alles hangt af van een goede koordirigent. We hebben er ontzettend veel geleerd en werden zo goed be geleid, dat heel veel jongens uit die tijd beroepsmatig zijn blij ven zingen. Tegenwoordig wordt er met dat koor in de eer ste plaats geld verdiend. Het is een bedrijf." Zijn conservatoriumstudie begon hij met harp en muziek theorie. Op zijn twintigste kwam hij in het koor van de Weense Staatopera en na zes jaar werd hij daar solist. „Ik ben daar 33 jaar buffo-tenor geweest in werken als 'LaTraviata', 'Tos- ca', 'DieZauberflöte', 'Butterfly'. Theater is fascinerend. Maar sinds mijn meniscusoperatie kan ik niet meer zo dansen en Kurt Equiluz en zijn internationale studenten uit de masterclass. norpartijen in de 'Matthaus' en de 'Johannes Passion' kan ik niet meer aan. Daarom hab ik ze dit jaar voor het laatst gezon gen. Het is beter dat het publiek zich mij herinnert zoals ik zong, dan dat ze vinden dat ik maar moet stoppen. In plaats daar van ga ik volgend voorjaar in Leiden, Amsterdam en Gouda bij het Helios Ensemble de 'Jo hannes Passion' dirigeren." „Dirigeren is niet nieuw voor mij. Met studenten hebben ik in Oostenrijk onder meer 'Xerxes' van Handel uitgevoerd. Dirige ren is altijd mijn grote wens ge weest, maar de tijd daarvoor ontbrak me tot nu toe. Boven dien: als je zoveel jaar overal concerten geeft, van provinciale podia tot grote concertzalen, dan kom je wel eens dirigenten tegen die je doen verzuchten: dat zou ik beter doen." „Dus toen ik als bescherm heer van het Helios ensemble de toekomstplannen besprak greep ik dan ook meteen mijn kans toen ze vroegen of ik hun uitvoering van de 'Johannes Passion' wilde leiden. Ik. hoop alleen maar dat ik het kan doen zoals ik het me voorstel. Voor een jong en niet te groot en semble als dit is de 'Johannes' in elk geval ideaal. Ik heb er zin in om aan dit vrijwel puur Ne derlandse project te gaan wer- FOTO STUDIO WICK NATZIJL ken." De masterclasses zang tijdens Holland Music Sessions worden komende week gegeven door Elly Ameling. De studenten tre den elke avond op in de Ber gense Ruïnekerk. Andere open bare masterclases worden de komende drie weken gegeven door onder anderen Herman Krebbers, William Pleeth. Jan Wijn, John Perry en Jürgen Kus- smaul. 'Die Welt als Wille und Vorstellung' van Willem Speekenbrink, hout en glas. FOTO MARJOLEIN VAN DEN BOS Speekenbrinks tentoongestelde werk. Bij de ingang hangen zwart wit foto's van deze, aan Jan van Eyck toegeschreven, zeer men selijk weergegeven naakten. Ze zijn heel subtiel over elkaar ge drukt, waardoor een wonderlijk androgyn wezen is ontstaan. Achter de tulewand staat een werk opgesteld dat dezelfde titel draagt als de tentoonstelling: 'Lustre of air' (vertaald: ver glaasde lucht). Dit architectoni sche bouwsel bestaat uit vijf glasplaten van ongeveer 250x200 centimeter, die achter elkaar zijn geplaatst in een ru we, lichthouten sponning. Steeds met circa 10 centimeter ruimte tussen elke plaat. Op de middelste drie zijn wit te, klassieke gestalten gegra veerd. De voorste toont een vrouw, Eva, die naar een appel reikt, die op de middelste plaat is weergegeven, samen met een liggend naakt dat het kwaad lijkt te personifiëren. Adam staat op de achterste plaat, het hoofd geheven naar de appel. Het geheel is van een poëtische schoonheid en ditzelfde predi kaat verdient het meeste van wat Speekenbrink in Stelling amsterdam fran^oise ledeboer De schilder Paul Gauguin schreef op 2 augustus 1890 in een condoleancebrief aan Theo van Gogh, dat zijn overleden broer Vincent altijd een toege wijde vriend was geweest, en prees hem bovendien als uit zonderlijk kunstenaar. Op de expositie van condole ancebrieven aan Theo en zijn moeder en zusters in het Van Gogh-museum zijn zulke war me loftuitingen geen uitzonde ring. De hardnekkige legende van de miskende Vincent wordt zo opnieuw naar het rijk der fa belen verwezen: zeker zijn be kendste collega's beseften wel degelijk dat er op 29 juli 1890 'een groot kunstenaar' was overleden. Ronald Pickvance wijst er in 'A Great Artist is Dead. Letters of Condolence on Vincent van Gogh's Death' op dat de aanwe zigheid van maar acht mensen op de begrafenis van Vincent ongetwijfeld aan deze mythe vorming heeft bijgedragen. Als het reizen in het Frankrijk van die dagen makkelijker was ge gaan en het geen vakantietijd was geweest, hadden er echter zeker meer rouwenden aan zijn groeve gestaan. De Vincent van Gogh Stichting heeft vijftig con doleancebrieven in beheer, die deze veronderstelling zonder meer rechtvaardigen. Dertien zijn afkomstig van fa milieleden als Vincents moeder en zijn zuster Lies. De expositie en begeleidende publicatie krij gen vooral daardoor ook een grote emotionele lading. Met uitzondering van Theo was Vin cents relatie met zijn familie vaak moeizaam geweest. Lange tijd is hij zelfs elk contact uit de weg gegaan omdat hij zich niet begrepen voelde. Deze situatie verbeterde geleidelijk en uit zijn laatste woonplaats Auvers-sur- Oise schreef Vincent met name geregeld naar zijn moeder en zuster Wil. Van zuster lies is een brief bewaard gebleven van 29 juni 1890. De familie was duidelijk op gelucht dat hij na zijn verblijf in een inrichting in St. Rémy in Auvers kennelijk èen nieuw evenwicht had gevonden, met dokter Gachet als bewaker in de buurt om een oogje in het zeil te houden. Theo en zijn vrouw Jo konden Vincent bovendien vanuit Parijs makkelijk bezoe ken omdat de treinreis naar Au vers maar een uur in beslag Theo schakelde zwager Joan van Houten in om het droevige bericht van de gelukte zelf moordpoging aan zijn in Leiden wonende moeder te vertellen. „Beste innig geliefde Theo. Be droefd zijn we door het treffend bericht!" schreef zij hem op 31 juli in een brief die ontroert door het diepe verdriet van een moeder die een kind verliest. Zij zegt verder: „Dank beste Theo voor al wat ge voor hem deed. Gij hebt hem het leven tot leven gemaakt door Uwe liefde en zorg. Bij al het ontzettend on verwachte ben ik dankbaar voor de kalme goede omgeving die hij had dat hij nog met je sprak en hij na je schrijven zonder bij zonder lijden heen ging naar dat land waar geen strijd en lij den meer zal zijn." Ook andere familieleden waren zeer ver drietig en schreven Theo warme en opbeurende brieven. Het verrassende is dat ook jonge avant-garde kunstenaars van dat moment als Gauguin en Toulouse-Lautrec en gerenom meerde kunstenaars als Monet en Pissarro in vaak warme be woordingen hun waardering uitspraken. „Ik was zeer aange daan door uw verschrikkelijke verlies", schreef Monet op 15 augustus aan Theo. De 'hoge priester' van het impressionis me had al in april aan Theo la ten weten- dat hij het werk van Vincent op de Salon des Indé- pendants (de belangrijkste beel dende kunst-expositie van Pa rijs) de beste bijdrage vond en herinnerde daar in zijn condo leancebrief nog eens aan. De expositie 'Er is een groot kunstenaar overleden. Condo leancebrieven bij de dood van Vincent van Gogh' in het Van Gogh-museum (Paulus Potter straat) duurt tot en met 4 ok tober. De openingstijden zijn van maandag tot en met zater dag van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. De publi catie (Waanders Uitgevers) kost 49,50 gulden. gehouden voor de ongeregeld heden, die op 2 juli 1991 uitbra ken tijdens een concert van zijn groep in St. Louis. Hij zou tot het geweld hebben aangezet door in het publiek te duiken, een toeschouwer zijn fototoe stel af te nemen en vervolgens kwaad het toneel te verlaten, waardoor het concert abrupt werd beëindigd. Bij de ongere- gelheden die daarop ontston den raakten 40 concertgangers en 24 politieagenten gewond. De zanger zelf zegt dat hij in het publiek dook om een eind te maken aan een gevecht en dat de band verder wilde spe len, maar van de politie moest stoppen met spelen. leiden Ptah, de Egyptische god van de kunst in spireerde architect/beeldend kunstenaar Wim Hof man tot het ontwerp van een nieuw cultuurtempel tje in Leiden. Aan de Langebrug 61 maakte hij in opdracht van Angeliek en Kasper Bleijenberg een beeldengalerie met het aanzien van een Egyptisch tempeltje. Hedendaagse materialen (roestvrij staal en glas), primaire kleuren en bladgoud werden ge combineerd tot symbolen voor water, vuur en koel te. Het resultaat is een in het oog springend gevel tje. De Bleijenbergs, eigenaars van Bleijenberg gale- ie aan de Breestraat, kregen het idee om een beel dengalerie te openen, omdat er steeds meer vraag kwam naar 'meeneembeeldhouwkunst'. Potentiële kopers zagen een sculptuur dat hen aansprak, maar moesten na aankoop lange tijd wachten, omdat er een nieuw afgietsel moest worden gemaakt. Ge zien de grote drukte bij de weinige (brons)gieterijen in ons land, moest de koper dan soms maanden op zijn aanwinst wachten. In Bleijenberg Beelden staan nu beeldhouwwer ken die al kant en klaar verkoopbaar zijn en dus meteen kunnen worden meegenomen. Van ab stract, zoals 'Tweelingbeeld' van Frans de Wit, twee enorme schilden die zó van een Afrikaans stamhoofd lijken te komen, tot de figuratieve 'Pa relhoenders' van Yvonne Gevers en de bekende 'Lakenkoopman' van Gerard Brouwer. Verder is er werk te zien en te koop (prijzen variëren van 350 tot 12.000 gulden) van Wien Cobbenhagen, Frits van Eeden, Maya van Hall, Erik van Spronsen en Fredy Wolf-Wubben. Bleijenberg Beelden is geopend op vrijdag en zater dag van 12.00 tot 17.00 uur, elke eerste zondag van de maand is de galerie eveneens op die tijd ge opend. FOTO HIELCO KUIPERS amsterdam anp Er zijn in Nederland in 1991 28,2 miljoen boeken verkocht, ongeveer 4,7 exemplaren per gezin. Dat betekent een stijging van ruim 5 procent (1,4 mil joen boeken) in vergelijking met de afzet in de ja ren 1988, 1989 en 1990. Het gemiddelde aan koopbedrag lag op 22,75 gulden per exemplaar, hetgeen 5 procent lager is dan het gemiddelde bedrag in de jaren er voor. Uit het jaarverslag over 1991 van de Koninklijke Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels (KVB) blijkt dat Nederlanders meer boeken in de goedkopere genres (vooral fictie) kopen. Vooral lager en middelbaar opgeleiden kochten in 1991 meer boeken. Hoger opgeleiden kochten eveneens meer boeken, maar tegen een lager aankoopbedrag. Met name fictie ging in 1991 grif over de toon bank. Het aantal verkochte exemplaren steeg met 1,2 miljoen in vergelijking met 1990. Bij de litera tuur en kinderboeken bleef het niveau even hoog als in 1990. Bij romantische fictie is de omzet in 1991 teruggelopen. In het non-fictiegenre is spra ke van een afzetstijging in de sector 'mens, maat schappij en gezondheid'. De vrije-tijd- en hobby- boeken verkochten iets minder goed. Het verkochte aantal oorspronkelijk Neder landse boeken is met 1,3 miljoen toegenomen tot 12,7 miljoen. De aankopen van de particuliere consumenten gaven een omzet van 642 miljoen gulden, hetgeen nauwelijks hoger is (0,5 procent) dan in 1990.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12