Oproep tot beschaafder gedrag in verkeer 'Wie gelooft niet in bijzondere kracht?' Rtv show WOENSDAG 8 JUL11992 STARDOM Mary Servaes, beter bekend als de Zangeres Zonder Naam, overweegt een come-back. Vijf jaar na haar af scheid werkt zij met tekstschrijver Jan-Simon Minkema aan nieuw re pertoire. Priscilla Presley herkent zichzelf niet meer. De rijpe vrouw van nu heeft niets meer gemeen met die jon ge meid van toen. Geregeld vraagt de 46-jarige Priscilla zich af hoe ze in dertijd dat leven naast Elvis Presley heeft kunnen volhouden. Haar uiter lijk alleen al, van Elvis moest ze eruit zien als een speelpopje. En dan dat absurde dagrooster: ontbijten 's avonds om acht uur en dineren 's morgens vroeg om zeven uur, haar maag draait nu om als ze er al aan denkt. Edward Kennedy heeft blijkbaar genoeg van zijn celibataire leven ge vuld met uitspattingen. Ruim elf jaar na zijn scheiding van Joan is de jong- Mary Servaes: come back? ARCHIEFFOTO CPD ste Kennedy in het huwelijk getreden met Victoria Anne Reggie. Die Sinitta. Nog maar 27 jaar is de zangeres van wereldhits als Toy Boy en So Macho en dan al zo'n vermoei end leven achter de rug. Jarenlang is ze sex-aholic geweest, heeft ze on langs opgebiecht. Ze deed het iedere avond met een andere kerel, al zocht Sinitta meestal toenadering tot een van de dansers uit de groep. Totdat ze zichzelf tegenkwam. Twee jaar ge leden om precies te zijn stortte Sinit ta in. De combinatie van seks, drank en pop bleken haar even teveel. In middels heeft de zangeres de crisis aardig weten te overwinnen, ook al omdat ze haar probleem van haar af heeft weten te schrijven. In de song 'What's the matter with Sex' zijn al haar ontboezemingen over haar in spannende bestaan door de jaren heen verwerkt. Arjan Ederveen, beter bekend als Theo van Thea, gaat op de solotoer. Dat wil zeggen, zonder Thea maar wel met de hond Trudie. De voorstel ling waarmee hij publiek denkt te kunnen trekken in het land gaat 'Ar jan Ederveen en zijn teef Trudie' he ten. ZOGEZEGD Bavo Galama: troost voor lelijke pubers. ARCHIEFFOTO ANDRÉ BEEKMAN THEATERFOTOCRAFIE Over twee weken word ik achtenvijftig. Ik ben al bezig wat af te bouwen. Populair zijn is leuk, maar krampachtig popula riteit blijven najagen door mee te doen aan allerlei quizzen en spel letjes krijgt iets triests. Als je een jonge hond bent, is dat leuk, je gaat naar veel premières en par ty's, je laat je overal zien en ge niet van de aandacht. Maar de laatste jaren hoeft dat voor mij allemaal niet meer zo. Bovendien moet je zuinig zijn op je talent. Voor je het weet is het publiek verzadigd van je." (Willem Nijholt in De Telegraaf) „Vocale jazz, daar houd ik niet van. Chet Baker is de enige uit zondering, voor de rest moeten ze hun bek dichthouden. Niks tralalala; blazen, daar gaat het om. Het instrumentale is wat ik nou juist zo aantrekkelijk vind aan jazz. Dat iemand zich weet „Laatst liep ik op straat, riep een mevrouw naar me: 'Ik dacht dat u al dood was. Nou mevrouw, heb ik geantwoord, als ik u daar een genoegen mee kan doen wil ik het wel proberen. Mensen dwingen je te gaan inzien dat je oud bent. Ik mag niet toneelspe len, omdat mensen dat waanzin nig vinden op mijn leeftijd. Dat hoort niet. En daar moet ik me blijkbaar naar schikken. Maar dat doe ik niet, waarom zou ik?" (De 82-jarige actrice Georgette Hagedoom in TV-Magazine) „Mijn moeder heeft wel eens ge zegd: jij hebt wel een rare kop, maar je verdient er goed geld mee. Ik ben wat dat betreft de troost voor lelijke pubers." (Bavo Galama in de NCRV-Gids) Bekende Nederlanders geven voorrang aan verstand HILVERSUM GERARD VAN PUTTEN In het verkeer vervreem den sommigen totaal van zichzelf. Achter het stuur kunnen mensen onvermoed onherkenbaar gedrag vertonen. Tussen de wielen krijgen door gaans vredelievende personages soms een waas voor hun ogen en manifesteren zich dan als roekeloze wegpiraten. Voor me nige Nederlander gelden brood en gas op de plank als de voor naamste geneugten des levens. Weggebruikers worden met zichzelf geconfronteerd in de zevendelige serie 'Geef je ver stand eens voorrang', die van avond door de TROS in samen werking met het 60-jarige Veilig Verkeer Nederland, het ministe rie van verkeer en waterstaat en de stichting CBR op het scherm wordt gebracht. Linda de Mol presenteert de eerste en de laatste uitzending, de andere af leveringen worden 'gestuurd' door de Jaap Jongbloed, Jack van Gelder, Martijn Krabbé, Mireille Bekooy en Léonie Sazi- Deze als TROS-coryfeeën aangekondigde bekende Neder landers proberen al hun invloed aan te wenden om de waanzin van de weg halen. Daarnaast willen ze het ledenbestand van Veilig Verkeer Nederland een lift geven van 50.000 naar 100.000. „Zolang ik bij de TROS iets te zeggen heb, zal ik ervoor zorgen dat in onze programmering ruim baan wordt gemaakt voor acties ter bevordering van de verkeersveiligheid", roept pro grammadirecteur Cees den Daas niet zonder pathos. „Per soonlijk erger ik me mateloos aan de verloedering op de weg. Wegwerkers die bekogeld wor den, een schande is het." Documentaire Geef je verstand eens voorrang' is gefabriceerd bij John de Mol Produkties. Achter de titel gaat een reeks van zeven informatie ve amusementsprogramma's schuil met herkenbare, want telkens terugkerende items. Ie dere presentator afzonderlijk le vert een documentaire bijdrage, jaap Jongbloed bijvoorbeeld gaat vanavond op stap met een officier van justitie om de kij kers te laten zien hoe het 'lik op stuk'-beleid in de praktijk werkt. Mirreille Bekooy is in een latere aflevering voor de gelegenheid ij fff ff vf x. Het presentatieteam van 'Geef je verstand een voorrang': Martijn Krabbé, J nie Sazias, Jack van Gelder en Mireille Bekooy (v.l.n.r.). bijrijder op een vrachtauto. Léonie Sazias trotseert met moeders en kinderen het voort jakkerende verkeer. Ivo Niehe praat met verkeersslachtoffers. Martijn Krabbé gaat op sjouw met jongere verkeersdeelne mers en Iinda de Mol ten slotte nam plaats in Porsche 29 van de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie. Wat die snelle politiejongens onderweg dagelijks aan onbe nul en onfatsoen tegenkomen, weet Linda de Mol na een dagje surveillance nu pok. Tot haar verbazing zag ze lieden achter het stuur zitten, die van hun ge zond niet weten. Althans daar geen blijk van geven. Eens moe ten ze aan de normen van de Stichting Centraal Bureau Rij vaardigheidsbewijzen hebben voldaan, maar intussen zijn ze er blijkbaar aan gewend geraakt in het verkeer hun eigen regels te bepalen. Neem die ene kerel die door De Mol en haar bege leider staande wordt gehouden. Nee, meneer heeft er geen idee van dat hij te snel heeft gere den. De agent en mevrouw De Mol moeten weten dat hij in de zakenwereld zit. Ervan uitgaan de dat de pakkans gering was, had hij het gaspedaal maar eens flink in gedrukt. Een helikopter? Wat helikopter? Nee hoor, hij heeft geen moment een heli kopter boven z'n hoofd ver moed en al helemaal niet dat vanuit de lucht zijn snelheid wel eens gecontroleerd zou worden. Gehoord heeft hij de 'heli' ook niet, de autoradio staat afge stemd op het spetterende geluid van Sky Radio en nou, dan weet je het wel. Geen rem Op die ene bestuurder van een bestelbus zit al helemaal geen rem meer. Alsof het zo hoort gaat hij tot verbijstering van De Mol in z'n achteruit over de vluchtstrook. Respect voor het gezag, althans voor een ambte naar in functie blijkt de achter uitrijder niet te hebben. Op he terdaad betrapt door tv-camera of niet, deze vrije jongen gaat gewoon door met telefoneren. Het praatje van oom agent is niet aan hem besteed, tijd is tenslotte ook langs de weg geld en dan kan een ouwehoerpraat- je van zo'n Porsche-kwibus er niet tussendoor. Dan maar 200 STRIPS BOLLEBOOM gulden boete. „Als je de krant leest, kijk je normaal gesproken over de be richten van de verkeersongeluk ken heen", is de ervaring van Leo Janssen, uitvoerend produ cent van de serie. „Maar als je rechtstreeks geconfronteerd wordt met de verkeersslachtof fers en hun onverwerkte emo ties gaan al die berichten voor je leven. Ieder verkeersslachtoffer dat door 'Geef je verstand' wordt gespaard is meegeno men." De verborgen camera van 'Geef je verstand eens voorrang' verklikt legio automobilisten die door rood zijn gereden. En heeft anderen ongemerkt bespied tij dens het uithalen van onverant woorde stunts en manoeuvres die naderhand aanleiding zul len geven tot felle discussies. Onveilig Bekende Nederlanders zijn ook maar mensen, ook zij maken de weg op z'n tijd onveilig. Zie de Amsterdamse zanger Gordon maar eens stuntelen als hij ach teruit inparkeert. Tussen auto en stoeprand gaapt een ruimte ten minste een halve meter. Ook twee andere befaamde bezitters van het rijbewijs hebben zich op nieuw laten onder werpen aan het theoretische en praktische gedeelte van het rijexamen. „Hoe ze het er heb ben af gebracht ver tel ik lekker niet", geeft uitvoerend producent door te zwijgen min of meer prijs dat er ten min ste een gezakte tus senzit. Over artiesten ge sproken. Op de te rugweg van enkele schnabbels in het land wil de concen tratie nog wel eens verslappen als het nachtduister lang zamerhand wordt belicht door het ochtendgloren. Neem kennis van enkele ontboeze mingen: Unda de Mol: „Een paar maanden geleden, 's Avonds laat. Bek en bekaf. Eindelijk kon ik naar huis. Ik reed zoals het hoort op de rech terbaan, keurig 120. Op een ge geven moment zie ik voor me twee rijen lichtjes opdoemen, het leek wel alsof ik in een tun nel kwam. Ik vond het wel wat raar, maar bleef gewoon door rijden. Toen ik er bijna bovenop zat realiseerde ik me dat het een vrachtauto was. Het scheelde een haartje of ik was erop gevlo gen. Op zulke momenten weet je ineens weer hoe gevaarlijk het verkeer kan zijn."(..) Martijn Krabbé: „Ik kwam van mijn werk, 4 uur 's nachts. Ik moest nog een heel stuk naar huis rijden. Moe. Slecht zicht. Door de polder, maar goed, geen mens op de weg. Ik ben dus doodgewoon achter het stuur in slaap gevallen. Kun je je voorstellen hoe je wakker schrikt als je de middenberm raakt? Ik heb een ruk aan het stuur gegeven, met als gevolg dat ik achterstevoren weer de weg op ging. Maar toen was die auto niet meer te houden. Ik ben over de kop geslagen en half in de berm en in de sloot terechtgekomen. En daar hing ik ondersteboven in de veilig heidsriemen met de kont van de auto omhoog tegen een boom. Ik ben eraf gekomen met een boete. Tegenwoordig, als het laat is, blijf ik overnachten in een hotel." Een niet onlogische vraag tot slot. Zijn de dames en heren TROS-coryfeeën zich dank zij hun medewerking aan 'Geef je verstand voorrang' aangezet tot bewuster rijgedrag? „Tja, daar zeg je zo wat", roept Jack van Gelder lichtelijk schuldbewust. „Ik moet zeggen dat ik tegen woordig wel wat rustiger rijd, maar dat heeft vooral met het ouder worden te maken." Sinds die dag dat ze namens TROS en Veilig Verkeer Neder land hulpagentje mocht spelen, gespt Linda de Mol zich in de gordel. „Pure gemakzucht dat ik die dingen niet om deed. Maar die dag zag een auto die hele maal onder een vrachtwagen was geschoven. De voorruit was niet gebroken, maar zat vreemd genoeg in een punt naar achte ren. Had ik zonder gordel op de plaats van de bijrijder gezeten, ik zou naar voren zijn gescho ven en ik had dan die ruit in mijn gezicht gekregen. Mijn tv- carrière had ik dan wel gedag kunnen zeggen. Ik kijk dus nu wellinker uit." i 20.57 i r °P Straks gaat ze alleen oversteken. i lid. Bel or»-8842. De verbazing voorbij bij Rasti Rostelli Wie gefascineerd is door het ontastbare - hypnose, telepathie, magie - kan dezer dagen zijn hajrt op halen. Want Rasti Rostelli is in het land! Tijdens zijn show laat hij het publiek kennismaken met het schijnbaar onmogelijke. Mensen die over gloeiende kolen lopen, op glas scherven ronddansen en probleemloos stijf als een plank tussen twee stoelleuningen liggen, met de volle 90 kilo van de tovenaar zelve er nog als extraatje bovenop. 'Je verstand zal weigeren te accepteren wat je eigen ogen zien'. Panda ging naar de Neder landse première van de Rasti Rostellishow in de Amsterdamse Meervaart, waar hij nog tot en met 16 juli te zien is. Het publiek is van heinde en verre toegestroomd. De ver wachtingen zijn hoog gespan nen, de sfeer is een beetje ze nuwachtig, lacherig. Er zijn erg veel dikke mensen en ook veel van een vrijwilligster uit het pu bliek. Nog zo wat kleine doch wonderbaarlijke acts, en dan volgt het echte werk. Beloning nagelbijters en kettingrokers Rostelli vraagt mensen uit de De Meervaart gekomen, zaal mee te werken want een van de specialiteiten van Rasti Rostelli is dat hij door middel van hypnose iemand van het roken of bijten kan af brengen dan wel binnen veer tien dagen zeven kilo aan ge wicht kan laten verliezen. Onzin en bedrog? „Nee, dat is het be slist niet", zegt de Meester. „Ik ben geen goochelaar en trucjes zijn er bij mij niet bij. Uit stu die en praktijkerva ring heb ik geleerd allerlei krachten die in de mensen ver borgen zijn, op te roepen." De lichten gaan uit, tromgeroffel, en daar is hij: Rasti Rostelli. „Wie ge looft er niet in bij zondere krachten?", vraagt hij het pu- bliëk. Tien vingers gaan omhoog. „En wie gelooft er wèl in?" Weer tien vin gers. Hier klopt iets niet, want de zaal is tot de nok gevuld. „Je moet wel geló ven", zegt Rostelli. „Geloven is heel be langrijk. Als je 's morgens opstaat en je zegt tegen jezelf 'ik krijg een Ferrari, ik krijg een Ferrari' (10 x), dan krijg je een Ferrari." Er volgen een paar demon- Het Wereldje PANDA DE L'ISLE aantal hypnose-experimenten. Hij looft een beloning uit: wie meewerkt zal na de show van roken, nagelbijten of overmatig eten af zijn. Geschreeuw, ge klauter over stoelen, geduw, en dan staat opeens vijfenzeventig procent van het publiek te drin gen op het podium. Hier is iedereen voor gekomen1. „Te veel mensen, dat gaat niet", aldus Rostelli. Iederèen boven de dertig jaar moet het podium weer af. De overge bleven dikkerds en paffers en bijters zijn lacherig en ge spannen als Rostelli ze zorgvuldig instru eert. De zaal wordt tot stilte gemaand en Rostelli brengt zijn 'patiënten' on der hypnose: „Je hoort alleen nog mijn stem. Je bent gelukkig, je hebt geen problemen. Je hoort alleen nog mijn stem. Je hebt het allerheerlijkste gevoel dat je ooit gehad hebt. Je vliegt hoog in de wolken. Je "hoort alleen nog mijn stem. Je bent diep in slaap. Als ik in je ogen blaas ben je wakker, knip en klik ik met mijn vingers, dan slaap je weer in. Je straties. Rostelli laat een meisje hoort alleen nog mijn stem." een stukje papier vasthouden Totale rust op het podium, ie- haar geloven dat het pa pier heel heet wordt. Met een gil laat ze het vallen. Stevig ge blinddoekt beent hij vervolgens zwaaiend met twee scherpe messen over het podium, om even later de messen feilloos door twee citroenen te boren die zich bevinden op de ogen dereen is in diepe slaap. „Jullie hebben verschrikkelijke dorst", zegt Rostelli. Ik geef jullie een heerlijke zoete perzik, eet die op, dat helpt tegen de dorst." Hij geeft alle gehypnotiseerden een citroen in de hand. „Eet je perzik op." Met smaak worden de citroenen verorberd, met schil en al. Rostelli blaast een man wakker en vraagt hem wat hij net heeft gegeten. „Een per zik." Rostelli laat de citroenen zien. „Nee", antwoordt de man. Ik heb beslist een perzik gege ten, een hele lekkere zoete per zik." Dit is nog maar een onschul dig begin. De volgenden die worden wakker gemaakt zijn tot het geloof gebracht dat iedereen in de zaal bloot is. Bij sommi gen wekt dat groot enthousias me, bij anderen schaamte. „Pa", gilt een meisje, „wat doe je nou? Trek vlug iets aan!" Het leukste is een man die telkens als Rostelli het cijfer 3 zegt, denkt dat hij Tarzan is. Dan springt hij op, slaat zich beu kend op de borst en slaakt luide jungleketen: „Woehoeawoe- hoe!" „Waarom doet u dat?" vraagt Rostelli hem. „Ik ben Tarzan!" „Maar denkt u niet dat de mensen in De Meervaart mis schien niet gediend zijn van uw geschreeuw?" „Ik bep Tarzan, koning van de jungle, dus dan moeten ze in De Meervaart niet zeuren." Post-hypnotisch effect Na twee werkelijk verbazing wekkende'uren spreekt Rostelli de bezwering uit dat er nu niet meer gerookt, nagelgebeten en overmatig gegeten zal worden en wekt hij de gehypnotiseer den uit hun slaap. De enigen die direct te controleren zijn, zijn de kettingrokers: unaniem verklaren ze dat ze nog nooit gerookt hebben en sigaretten en andere rookwaar buitengewoon vies en walgelijk vinden. „Dit is een post-hypnotisch effect," legt Rostelli me na af loop van de show uit. „Die mensen zijn er nü van over tuigd dat ze nooit een sigaret hebben aangeraakt, maar als ze later thuiskomen en hun asbak ken zien staan, dan komen hun herinneringen terug. Maar ze hebben absoluut geen ontwen ningsverschijnselen. Dus er is geen behoefte meer tot roken - want het is niet je lichaam, maar je geest die verslaafd was. Dus als iemand dan toch weer begint, is het omdat hij het wil, niet omdat hij het niet kan la ten." Hetzelfde geldt, verzekert hij me, voor overmatig eten en nagelbijten. Dus wie daar ern stig onder lijdt: op naar De Meervaart. U hoeft u slechts twee uur door een volle zaal te laten uitlachen en dan bent u overal van af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8