'Als klein kind was ik blij met Salt Peanuts' Het knapste jongetje kan niet kiezen Cultuur&Kunst Rotterdam organiseert manifestatie Europan Van Eyck en Appel ontwerpen centrum Reiskoffers Nederlandse dansers in buitenland langer actief WOENSDAG 8 JULI 1992 Orgelconcert Sander van Marion leiden De organist Sander vao Marion geeft aanstaande vrijdag een concert in de Pieterskerk te Leiden. Hij vervangt de organist Jan Schmitz die wegens ziekte verhinderd is. De hoboïst Han Kapaan zal medewerking verlenen aan het concert. Uitgevoerd worden werken van onder anderen Bach, Stanley en Loeillet. Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar bij het Uit-bureau van K&O, aan de Oude Vest 45, en op de avond van het concert, van af 19.30 uur, in de Pieterskerk. Aanvang concert 20.15 uur. De hoboïst Han Kapaan verleent medewerking aan het orgelconcert van organist Sander van Marion. foto pr Scheepvaartmuseum krijgt VOC-zaal Amsterdam Het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amster dam krijgt van minister d'Ancona (wvc) 1,3 miljoen gulden voor de voltooiing van een drieluik over de opkomst en ondergang van de eerste multinational ter wereld, de Verenigde Oostindi- sche Compagnie (VOC). Met het geld wordt een Compagniezaal ingericht, waarin de geschiedenis van de VOC wordt getoond. Het eerste deel van het drieluik wordt gevormd door de in april 1991 geopende replica van de Oostindiëvaarder Amsterdam, die naast het museum ligt. Sinds het voorjaar brengen in 18de eeuwse kostuums gestoken 'bemanningsleden' de geschiedenis tot leven door de dagelijkse gang van zaken op een VOC-schip na te spelen. Het tweede deel van het drieluik is begin 1993 klaar. De bezoekers kunnen via een audiovisuele presentatie een reis naar het oude Batavia meemaken. rotterdam anp Het Nederlands Architectuurin stituut en het Rotterdamse Mu seumpark staan in 1994 cen traal in de derde Europese ar chitectuurmanifestatie Euro pan. Elke twee jaar organiseert Europan prijsvragen in tien Eu ropese landen waardoor jonge architecten hun talenten aan een groot publiek kunnen to nen. Het thema van deze derde manifestatie luidt 'Thuis in de stad, verstedelijking van woon gebieden'. De tegen die tijd voltooide middelburg anp De Zeeuwse hoofdstad krijgt er, als alles volgens plan verloopt, binnen enkele jaren een archi tectonische bezienswaardigheid j bij. Het architectenechtpaar Al- do en Hannie van Eyck ont- wierp, in samenwerking mét Karei Appel, in opdracht van de JE BEKIJKT'T GOED MET EEN LENING VAN DE GKB Natuurlijk gaat u voor uw lening naar een vertrouwd adres. Zoals de GKB Leiden dus. Daar maken ze uw persoonlijke lening ol doorlopend krediet prima in orde voor u. Snel, zonder poespas en tegen aantrekkelijke voorwaarden. Kom maar langs. Op werkdagen van 9.00 -12.30 uur en donderdagavond van 17.30-1930 uur. Of bel voor informatie. /^NK GOED VOOR \SaB uw lening Gemeentelijke Kredietbank Leiden Breestraat 24, Postbus 11300,2301 EH Leiden tel. 071-254145 Chick Corea in een eenmalig project op North Sea „Ik heb jazz nooit als echt populaire muziek gezien. Mis schien in de tijd van Louis Armstrong en Duke Elling ton." Pianist-componist Chick Corea (51) is ervan over tuigd dat er voor de jazz een beperkt publiek is. den haag ton ouwehand De man die wordt gerekend tot de beste jazzpianisten, die met zijn band Return To Forever eerst de latin-rock en vervol gens de jazzrock uitvond, die symfonische- en kamermuziek componeerde, die aan het eind van de jaren zestig een belang rijke rol vervulde in de groep van trompettist Miles Davis, zit met een stevig ontbijt voor zich in een hotel in Den Haag. Hij heeft zin in het eenmalige pro ject tijdens het North Sea Jazz Festival met Bob Berg (sax), Ed die Gomez (bas) en Steve Gadd (drums): „Dat wordt lachen." „Mijn vader had een grote collectie 78-toeren platen. Voor namelijk van Charlie Parker. Hij draaide die platen steeds op nieuw. Dat is ook de eerste mu ziek die ik me kan herinneren, waar ik met plezier naar zat te luisteren. Ik was heel erg jong, een jaar of twee. Ik weet nog steeds hoe blij ik werd als ik een stuk als 'Salt Peanuts' hoorde. Misschien was het niet eens de muziek zelf als wel het enthou siasme van mijn vader erover. Vooral dat sloeg op mij over." "Mijn vader was musicus. Hij speelde trompet. Hij had ver schillende bands waarvoor hij componeerde en arrangeerde. De eerste pianolessen kreeg ik van hem toen ik een jaar of drie, vier was. Hij had een speciale manier van lesgeven. Hij leerde me simpele melodietjes op het gehoor spelen en daarna liet hij zien wat de bijbehorende noten waren. Voor mij werkte het per fect." „Voor mij is er nooit een be paald moment geweest waarop ik besloot de muziek in te gaan. Het was een heel natuurlijke gang van zaken. Lang voordat ik naar school ging, nam mijn va der me al mee naar repetities en optredens van z'n bands. Vanaf heel jong heb ik het gevoel ge had dat muziek er gewoon bij- hoorde en het was altijd muziek dat me het meest interesseer de." Miles Davis „Ik kende drummer Tony Willi ams aan het eind van de jaren vijftig al, voordat hij in de groep van Miles Davis kwam. We speelden vaak samen in Boston. Tony heeft me later op een be paald moment aanbevolen bij Miles. Miles was heel belangrijk voor mij als muzikant. Lang voordat ik hem ontmoette, vond ik hem al heel bijzonder. De eerste plaat die ik van hem hoorde, was 'Dig', met Sonny Rollins. Vanaf dat moment heb ik alle platen van Miles gekocht. Toen ik op de Jiighschool zat, kwam ik vaak in de Storyville Jazzclub in Boston. Daar maak te ik een concert mee van Miles Davis met de groep die hij had met Cannonball Adderley, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers en Jimmy Cobb. Ik voelde me alsof ik in de hemel was beland." „Miles legde nooit uit waar hij mee bezig was. Tijdens de op names van 'In A Silent Way' gaf hij een paar heel algemene aan wijzingen. Ik herinner me dat we allemaal een beetje voor zichtig zaten te experimenteren op onze instrumenten. Voordat ik er erg in had, waren de opna men klaar. Al die kleine oefe ningen en prutspartijtjes waren opgenomen. Ik vind het uitein delijk een goede plaat gewor den." „Nee, alle platen waarop ik speel heb ik niet. Mijn manage ment is bezig ze te verzamelen. Ik geloof dat ze een aardig eind op weg zijn. Ik kan zelf niet naar mijn platen luisteren. Soms draai ik wel eens iets van me zelf, maar dat gebeurt dan als ik aan iets van vroeger zit te den ken. Dan wil ik soms even térug horen hoe een specifieke song of een bepaald fragment ook al weer in elkaar zat. Maar ge woon zitten en luisteren naar mijn eigen muziek? Ik zou het niet kunnen." „Voor mij is het met kunst bezig zijn, en daarmee mensen op een aangename manier be zig te houden, de beste activiteit die er op deze planeet mogelijk is. Ik kan me niet alleen maar Chick Corea: „Voor mij is het met kunst bezig zijn de beste activiteit die er op deze planeet mogelijk is." foto kippa op één facet daarvan richten. Ik voel me het gelukkigst als ik me met nieuwe projecten bezig houd. Improviseren met andere musici, soloconcerten, compo neren, tournees met mijn Elec tric Band. Ik doe dat allemaal heel graag, maar het is vooral nieuwbouw -'naar een ontwerp van Jo Coenen - van het Archi tectuurinstituut tegenover mu seum Boymans-Van Beuningen zal de tentoonstelling herber gen. Ook het aangrenzende mu seumpark, met daarin onder meer de nieuwe KunstHAL, wordt bij de manifestatie be trokken. De meer dan duizend architecten zullen waarschijn lijk tijdelijk worden gehuisvest in passagiersschepen. Europan werd eerder georga niseerd in het Centre Pompidou in Parijs en in de Galeria de Ex- posiciones in Madrid. gemeente een plan voor een centrum voor beeldende kunst. Het gebouw bestaat, zo blijkt uit het schetsontwerp, uit drie lagen, met een ingang op de middelste verdieping. De kleine en grote tentoonstellingszalen bevinden zich daaronder en daarboven. Samen met de twee ronde binnenbajkons op de middelste laag vormen de twee zalen eronder en erboven één grote ruimte. Bij de binnenbalkons aan weerszijden van de ingang komt de inbreng van Karei Appel. De binnenzijde van deze ronde binnentuinen, inclusief de wan den, is bedoeld voor wisselende tentoonstellingen. De bewer king van de buitenzijde van de twee gebogen wanden, samen 124 meter lang, inclusief een begeleidende staalconstructie van gekleurd glas, wordt aan Appel overgelaten. „De plastische vorm als mas sa valt onder beeldende kunst, daarnaast heeft het ook een functie op dit gebied", verklaart wethouder Schoenmakers van Middelburg bij het ontwerp. Net als Van Eyck spreekt hij over de 'enorme openheid' van het geplande gebouw. „Door een erker kunnen ook voorbij gangers een blik in de tentoon stellingsruimte werpen. „We moeten af van het idee dat kunst elitair zou zijn", bena drukt de wethouder. De gemeenteraad moet nog over de investering van zo'n zes miljoen gulden bouwkosten be slissen. Dat bedrag is exclusief de inbreng van Appel. „Dat ge deelte onttrekt zich aan kille be rekeningen", legt Schoenmaker uit. Schoenmakers verwacht dat het centrum voor Beeldende Kunst in de loop van 1994 in ge bruik kan worden genomen. Hierna zal Appel pas aan zijn invulling van het project begin nen. Prefab Sprout:,vooral een reputatie waar het gaat om de albums. Die staan zonder uitzondering hoog aangeschreven. f( Liedjesgrossier Paddy McAloon Prefab Sprout) kan voorlopig vooruit utrecht «ton de jong Het knapste jongetje van de klas zit met een probleem. Hij moet een - album gaan opnemen, maar hij kan niet kiezen. Hij heeft namelijk materiaal klaar liggen voor maar liefst zeven al bums. Zeker, het leven kan zor gelijk zijn als je Paddy McAloon heet en meer liedjes schrijft dan de meeste mensen boodschap penlijstjes. Zeven albums. Hij somt ze even op. „De eerste: 'Knights in Armour", dat is een ultra-ro mantisch album geworden. En dan is er een album met alle maal liedjes over Michael Jack son." Pardon Over M ichael Jackson Onverstoorbaar: „Over Michael Jackson, ja. 'Under the Veil', heet die. Dan is er 'Let's Change the World With Music', dat ik geschreven heb ten tijde van de' Golf-oorlog. Er ligt een kerst plaat klaar; ik heb een album liggen met Phil Spector-achtig materiaal dat ik schreef toen we op het punt stonden ons laatste album 'Jordan: The Comeback' op te nemen. En dan is er nog één waarvan ik de titel niet kan onthullen. Nummer zeven heet 'Zorro the Fox', was eigenlijk bedoeld als soundtrack-zonder film, maar het zal moeilijk wor den om daar nog iets mee te doen nu Steven Spielberg alle Zorro-rechten blijkt te hebben opgekocht. „Daar ben ik wel een beetje neerslachtig van ge worden." Waarom Spielberg niet gebeld en hem op voorhand reeds de soundtrack aangeboden? „Dan zou hij ongetwijfeld een tape willen hebben, en ik heb van al dat materiaal nog niks opgeno men. Het gaat veel geld en tijd kosten om die zaak rond te krij gen: het zou helpen als ik voor die tijd een paar dikke hits had." Hits Maar dikke hits, dat is zo'n beetje het enige waarmee het knapste jongetje van de klas nimmer rijk gezegend is ge weest. De single When Love Breaks Down' scoorde in '85 de eerste plaats in de Engelse lijs ten, maar verder heeft McA- loon's band Prefab Sprout voor al een reputatie waar het gaat om de albums. Die staan zon der uitzondering hoog aange schreven melodieuze pop van de bovenste plank maar alleen 'Steve McQueen' (1985) wist kwaliteit aan status (plati num) te paren. Is het daarom niet een beetje vroeg om, zoals, nu in afwach ting van het volgende album ge beurt, dan al 'The Best of Prefab Sprout' uit te brengen? McA loon: „Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als we als band zelf het idee hadden geopperd, dan was dat foute boel geweest. Maar het voorstel kwam van de platenmaatschappij. Dat is best strelend. En er viel van die eer ste tien jaar best een verza- melalbum samen te stellen, geen probleem." Zoals Sony Music zelf oppert, is 'The Best of Prefab Sprout' (inclusief twee nieuwe num mers) vooral bedoeld om het schrijverstalent van McAloon erkenning te gunnen, bij een breder publiek onder de aan dacht te brengen. Want een ta lent is hij. McAlobn goochelt vaardig met stijlen, thema's en teksten, en doet dat in een werktempo dat je verder alleen bij Prince of Elvis Costello zou zoeken. Thuis, in Newcastle, schept hij zijn songs bij de do zijnen. Hectisch „Ik werk niet meer zo hectisch als vroeger, toen ik thuis echt dagelijks van negen tot vijf ach ter de toetsen kon zitten, maar ik steek er nog wel veel tijd in. Mijn probleem is, dat ik soms erg geïnspireerd kan raken. Dan senrijf ik erg veel achter elkaar." De iacht op de perfecte pop song Laat hem niet los. Hoewel hij met Prefab Sprout loffelijke pogingen heeft gedaan, vindt McAloon zelf dat hij tot dusver nog ver van perfectie verwijderd is gebleven. De bescheidenheid siert hem: „Ik ben er zelfs niet in de buurt gekomen, 'not wit hin a million miles'. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik ben nog nooit zo geslaagd als Jimmy Webb met 'Wichita Linesman of Rodgers Hart met 'My Fun ny Valentine'." Zijn we laatste jaren dan waarlijk van ultieme popsongs verstoken gebleven? McAloon: „Zelf heb ik de laatste jaren in derdaad weinig gehoord dat uit zonderlijk goed was. The Police? Great popsongs, maar niet per fect. Ik hield van 'Roxanne', maar zelfs 'Every breath you ta ke' was een oefening in schrij ven, een oefening in iets wat al eerder gedaan was." Zelf weigert hij zich nog lan ger door hitlijsten en machtsbe luste media op te laten jutten. Ik neem de hitlijsten nog wel door, maar ik denk niet dat het .voor mij een verschil zou maken als ik intensief naar de bands van vandaag zou gaan luisteren. Er is niets kwetsbaarders dan vol gende week mee te willen hol len met het succes van deze week. Als je daaraan begint, word je links en rechts inge haald." Leiden, Haarlemmerstraat 161, o.a. filialen in Katwijk en Sassenheim het feit dat ik het naast elkaar doe. Ik zou me nooit uitsluitend met één van die dingen willen bezighouden." Chick Corea Friends spelen op zondag 12 juli in de PWA- zaal tijdens het North Sea Jazz festival in Den Haag. amsterdam anp Nederlandse dansers met bui tenlandse scholing en/of erva ring houden hun werk langer vol dan dansers die alleen maar in Nederland bezie zijn. Van de eerste ^groep houdt 11 procent het voor zijn 27ste al voor ge zien, bij degenen die alleen in Nederland dansen is dat 33 pro cent. Van de dansers met bui tenlandse ervaring is 15 procent op zijn 39ste nog actief, van de uitsluitend in Nederland wer kenden danst maar 4 procent zo lang door. Dat blijkt uit een onderzoek onder 357 dansers, dat het Ne derlands Instituut voor de Dans heeft laten verrichten naar de werking van de zogenoemde Omscholingsregeling Dansers. Het is voor het eerst dat dit is vastgesteld en volgens Paul Bronkhorst van het Nederlands Instituut voor de Dans is het waarom niet met zekerheid aan te geven. Het kan liggen aan de kwali teit van de buitenlandse oplei dingen, zoals de Royal Ballet School, maar ook aan de kwali teit van de in het buitenland opererende danser zelf. Hij kan extra goed zijn (hij danst waar schijnlijk niet voor niets in het buitenland), of kan een uitste kende fysiek hebben. Dat brengt met zich mee dat hij lan gere, leukere rollen krijgt en zijn werk hem dus ook langer vreug de schenkt. Uit het onderzoek blijkt de helft van alle dansers voor het 30ste jaar stopt. Weer de helft daarvan is al voor het 27ste jaar opgehouden. Vrouwen stoppen gemiddeld ruim een jaar eerder dan mannen. In de grotere ge zelschappen wordt de beslissing om te stoppen vaker genomen op advies van de leiding, terwijl er in het moderne danscircuit meer individueel wordt beslo ten. ken op het ogenblik gebruik van een omscholingsregeling. Vol gens Bronkhorst zwaaien er per jaar ongeveer twintig af, dus is het relatief veel. Een stoppende danser kan van het Omscho lingsfonds een aanvulling op de ww of nieuw aanvangssalaris krijgen of een bijdrage in stu diekosten. Hij moet dan wel tien kalenderjaren beroepsma tig hebben gedanst en minstens zestig keer een maandpremie hebben betaald. Deze eisen hebben als gevolg dat lang niet alle dansers een beroep op het fonds kunnen doen. F.igenlijk komen nu alleen leden van de grote gevestigde gezelschappen in aanmerking. Onderzot hl zal worden of de normen verlaagd kunnen worden, aldus Bronk horst, en of daarvoor dan ook een financiering kan worden gevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 17