'De mensen hebben hier zö vaak om gevraagd' 'Eigenlijk ben ik een heel eigenzinnig mens' Rtv show Het gezellige familieleven van de nazi's op Berghof DINSDAG 30 JUN11992 STRIPS Zangeres Margriet Hermans populairder dan ooit Haar zomerse talk show 'Margriet' heeft zangeres Margriet Hermans bijzonder populair gemaakt in Vlaande ren én Nederland. „Ik ben er van overtuigd dat het succes me niet zomaar in de schoot is gevallen. Niets is toevallig in het leven, alles heeft een bete kenis, een reden, zelfs een naam. Margaretha betekent diepzeeparel, terwijl Herman staat voor vechter. Een rare combinatie waarin heel wat symboliek vervat ligt." „Een mens krijgt zijn naam niet zo maar, de meeste men sen zijn doorgaans hun fami lienaam waard. Een naam is een stuk van je vlees. Het is een erfstuk, waarop je fier moet zijn." Margriet Hermans heeft een druk bestaan. „Tijdens de weekends moet ik optreden en in de week is er 'Margriet'. Bo vendien heeft de BRTN-televi- sie nog andere plannen met me. Aan de andere kant wil ik mijn carrière als zangeres niet verwaarlozen, want de zaken lopen uitstekend." „Wel ga ik me wat optredens betreft in de nabije toekomst selectiever opstellen. Soms zijn er dagen dat ik nauwelijks tijd heb voor andere zaken zoals lezen of een tentoonstel ling bezoeken. Gelukkig kan ik op momenten dat ik vrij ben over interessante onderwer pen praten met enkele kennis sen die ik zeer waardeer." Relatie „Mijn relatie is mede door de drukte op de klippen gelopen. Het is een bijzonder pijnlijke zaak omdat Paul, mijn ex- vriend, full-time op mijn kan toor werkt. Het is verschrikke lijk moeilijk om hem zo maar uit mijn leven te bannen. We kennen elkaar al meer dan twaalf jaar, ofschoon onze re latie nog niet zo oud is. Toch zit er niets anders op dan kor date beslissingen te nemen, anders ga ik er zelf aan kapot. Door het vele werk heb ik in feite te weinig aandacht aan mijn relatie kunnen besteden, laat staan dat ik tijd voor me zelf heb gehad. Wat heb ik de afgelopen zeven jaar aan mijn leven gehad? Bijna niets..." - Het leven is meer dan al leen maar werken en geld ver dienen? „Dat is een mooie theorie die moeilijk in praktijk is om te zetten. Het stuklopen van mijn relatie heeft geen invloed op mijn carrière. Ik kan uit een relatie niet genoeg voeding halen. Vandaar dat ik met mijn vriend heb gebroken in plaats van totaal naast hem te gaan leven. Ik heb begoten zo weinig mogelijk tijd te verlie zen. Er is maar één leven op deze wereld dat ik zo zinvol mogelijk met interessante mensen wil spenderen." „Geld vefdienen is op dit moment belangrijk, omdat ik weet dat ik deze job niet tot mijn vijftigste zal kunnen vol houden. Geld is ook een mid- Margriet Hermans: „Wat heb ik de afgelopen zeven jaar aan mijn leven gehad? Bijna niets..." foto ilse schoutteten je e i vrijheid te kopen.' Met de gasten in haar show is Margriet gelukkig. „De Vla mingen zijn wellicht de beste diplomaten en onderhande laars ter wereld. Ze hebben een stevige ruggegraat en zijn zelden uit het lood geslagen. Het interesseert me ook niet om een gast kwaad te maken." „Sonja Barend .stelt scherpe vragen, maar dat is haar ma nier van werken. Ik ben een heel ander mens dan Sonja Barend. Indien ik zoals zij tele visie zou maken, dan zou ik me bijzonder ongelukkig voe len. Ik kan de mensen niet in een hoekje drijven. Ik vind het niet aangenaam om naar te kijken. Als iemand over een bepaald onderwerp niet wil praten is dat zijn of haar recht." „Als een gast in een talk show weet dat je geen kriti sche zeurkous bent voelt zo ie mand .zich meteen ontspan nen en vertelt makkelijker over minder voor de hand liggende onderwerpen. Bovendien kan iemand in een gesprek van amper acht minuten niet zijn hele leven bloot leggen. Het is niet de bedoeling dat ik por tretten van mensen ga maken in Margriet. Het is veeleer een kennismaking met mensen, meer moet je daarachter niet zoeken." Hautain Door de komst van de Belgi sche commerciële zender VTM is de marktwaarde van Margriet Hermans aanzienlijk gestegen. „Ergens zou ik VTM dankbaar moeten zijn, omdat ik door hun komst bij de BRTN een exclusiviteitscon- tract kreeg. Ik werd vroeger door de BRTN niet serieus ge nomen. Ik merkte dat aan de reacties van mijn collega's. Ze luisterden nauwelijks naar me. luisterden en zich nogal hautain gedroegen. Af en toe vroeg ik me af wat ik bij de BRTN dééd." „Ik was onzeker, had het gevoel dat ik een in dringer was in een milieu van mensen die het allemaal zo veel beter wisten. Er werd de hele dag over cultuur gespro ken door kerels die dachten dat ze hun smaak aan ieder een konden opdringen. In hun ogen was ik een zangeres die iets op televisie deed dat nooit goed kon zijn." „Ik trek me nu niet zo veel meer aan van het oordeel van anderen. Er zijn weinig men sen in Vlaanderen die me mo gen vertellen wat ik moet doen. Laat ze eerst eens bewij zen wat ze allemaal kunnen. Eigenlijk ben ik een eigenzin nig mens. Ook als kind was ik zo. Vroeger liet ik me voor kle ding door professionele men sen omringen. Dat was fout, ik voelde me niet goed in de kle ren die ik toen droeg. Ik was Margriet niet meer, maar een totaal ander mens." - Niet zo heel lang geleden heb je bij een psychiater een psycho-analyse ondergaan. Zag je het toen niet meer zit ten? „Ik dacht dat ik gek zou worden. Ik had echt de hulp van die man nodig. Ik heb een zware depressie achter de rug. Dat heeft mijn kijk op het le ven aanzienlijk veranderd. Na mijn depressie voelde ik me opeens een ander mens. Ik was opnieuw geboren en be gon toen pas aan mijn leven. De ellende en de voortduren de twijfel aan mezelf behoorde van de ene op de andere dag tot het verleden. Toen ik me anders voelde, is ook mijn om geving zich anders gaan ge dragen. Gek is dat..." (De talkshow van Margriet is elke woensdag tot eind au gustus te zien op BRTN 1 om 21.15 u) BOLLEBOOM Piet Veerman maakt plaat met covers van oude hits Een beeld uit Het Arendsnest: de kinderen van Bormann en Speer met Hitier, Eva Braun en mevrouw Speer. De kinderen hadden een eigen kleuterschool op de Obersalzberg. HILVERSUM GPD Vreemde mannen, het selecte groepje nazi's rond Adolf Hitler. Terwijl zij het ene duivelse plan na het andere uitbroedden, opdracht gaven om volkeren uit te moor den en vele steden plat te bombarderen, leefden ze in tussen zorgeloos met hun gezin. Bormann, de schaduw van Hitier, liet vlak onder de Berghof, het geheime nazi hoofdkwartier op de Obersalzberg vlakbij Berchtesga- den, een bedrijfspand ombouwen tot woonhuis. Zijn kinderen hadden er een gelukkig leven en speelden er met die van nazi-architect Speer. Dr. Goebbels, de genius achter de nazi-propaganda, had 6 kinderen. Hij was gek met zijn kroost. Elk vrij uurtje was hij met ze in de weer. En dat terwijl hij avond aan avond als een succesvolle cabaretier met zijn handen in zijn zakken voor een groot publiek stond en zijn betoog hield: „Einmal kommt der Tag das wir das Lügenmaul der Juden schweigen lassen." Zulke grote verschillen in gedrag kunnen schijnbaar samen gaan. Eva Braun, vriendin van Hitier, filmde de gezellige fa miliebijeenkomsten rond de Berghof. Spelende kinde ren, zorgzame moeders en Hitler die teder zijn hoofd op de kop van een Duitse herder legt. Het was een ge zellige boel daar op de Obersalzberg. Er zijn beelden van Eva Braun die, als ze niet filmde, aan een rekstok hing of tafeltennis speelde (ze wilde haar lichaam in topconditie houden, omdat Hitier nu eenmaal een he kel had aan mollige vrouwen). Er zijn beelden van het gejengel van de vele kinderen, het lekker eten en drin ken in de avonduren (met daarna ellenlange gesprek ken over cultuur) en het heerlijk zonnen bij mooi weer op het terras dat over de Alpen uitkeek. De oorlog was ver weg. Al die sfeerbeelden zijn te zien in de vierdelige video- produktie 'Het Arendsnest'. (Overigens zit de video filmmaatschappij met deze titel fout: het buiten van Hitier en de zijnen heette het Adelaarsnest. Immers, de adelaar en niet de arend is het symbool van de nazi's). In de videoproduktie wordt in vier uur de opkomst en ondergang van Adolf Hitler verteld. De beelden zijn van prima kwaliteit en de geschiedenis wordt degelijk verteld. Alleen het commentaar van de voormalige Veronica- discjockey Bart van Leeuwen (Veronica zond de serie in september 1989 uit) is soms wat gezwollen. „Hij kon urenlang met een verzonken blik door het reusachtige raam van zijn Berghof staren naar de indrukwekkende met sneeuw bedekte bergtoppen daarbij dromend van wereldheerschappij Het Arendsnest is een topprestatie vergeleken bij de Amerikaanse produktie 'The secret life of Adolf Hitier'. Daarin wordt in amper een uur tijd het leven van Hitier verteld. Zijn jeugd, politieke carrière, heerschappij, pri- vé-leven en ondergang. De oorlogsbeelden gaan verge zeld met dreigende muziek van Wagner en onder de zorgeloze familieportretjes van de Obersalzberg staat een vrolijk Beiers deuntje. Een opgewonden Ameri kaanse stem vertelt een uur lang honderduit: „De meis jes (Eva Braun en vriendinnen, red.) nemen maar wat graag een bad, maar in de concentratiekampen hadden ze andere douches." Stijlloos. De zwartwit-beelden die op deze videoband staan, zijn volgens de cassettehouder weliswaar uniek, maar van een abominabel slechte kwaliteit. Vaak zijn de hoofdpersonen onherkenbaar. Verder zijn de beelden gekozen bij het commentaar. Bij het bombarderen van Berlijn, zegt de stem dramatisch: „Na een tijdje durf je risico's te nemen." Op dat moment zie je beelden van een rennende burger door een gebombardeerde straat. De band bevat tevens onjuistheden. De stem wil de kijker doen geloven dat Berlijn zowel door de Russen als door de Amerikanen is bevrijd. Dat klopt niet. Ber lijn Werd door de Russen bevrijd. Pas bij Torgau aan de Elbe schudden zij de Amerikanen, die vanuit het wes ten optrokken, de hand. In Jalta hadden de grootmach ten (Stalin, Roosevelt en Churchill) al afgesproken om na de strijd zowel het land als Berlijn op te delen. Dat gebeurde na de oorlog tijdens de conferentie van Pot sdam. (The secret life of Adolf Hitler, 60 minuten, uitg Vi deo Sales Network, prijs 29,95 gulden) (Het Arendsnest, vier delen, 60 minuten per deel, uitg. Video Sales Network, prijs 29,95 gulden) BOES Op de hoes van zijn nieuwe cd ziet hij eruit als de Camel man. Een man met z'n gitaar, ver van de bewoonde wereld. Geen glamourfoto's of close-ups deze keer. „Nee hoor. De mensen weten nu wel wie Piet Veerman is." 'In between' heet z'n nieuwe cd met twaalf nummers in country- achtige sfeer. Het zijn stuk voor stuk krakers: Annie's Song, Arms of Mary, Let your love flow, Together again. Covers dus, ware het niet dat Veerman een eigen smoel geeft aan de songs. „Je zou je kunnen afvragen waarom ik een plaat heb ge maakt met bekende country- songs. Het antwoord is: mensen heboen er zö vaak naar ge vraagd. Tien jaar geleden heb ik al eens een dergelijke plaat ge maakt. Steeds kwam de vraag: wanneer maak je weer eens zo'n plaat alstoen? Dit jaar vond de platenmaatschappij de tijd rijp. En ik vond het zelf ook leuk." „Ik wilde goede nummers. Bovendien wilde ik aan ieder lied iets eigens toevoegen, hetzij qua interpretatie van de tekst, hetzij in het arrangement. Het moesten nummers zijn die hoog op de hitparades hebben gestaan. Een liedje wordt name lijk niet zomaar nummer 1." „Ik heb één uitzondering ge maakt: 'I lie myself to sleep.' Dat is een onbekend nummer, maar ik ben er weg van. Het is van Shelby Lynn, een fantasti sche zangeres van wie hier nau welijks tot geen platen te koop zijn." „Ik zou in de toekomst meer van haar willen opnemen. Maar je moet voorzichtig zijn, je kan niet ineens radicaal van koers veranderen. En ik weet heel goed waar m'n grenzen liggen. Je kunt over die grenzen heen gaan, maar je loopt grote kans dat je je hand overspeelt. Ik be doel maar: ik ben gek van Van Morrison, maar de mensen zouden toch raar staan kijken als ik opeens zijn nummers zou gaan zingen." „Bovendien zijn zijn liedjes onvervreemdbaar met zijn stem en met zijn interpretatie ver bonden. Daar moet je voorlopig niet aankomen. Overigens is dat ook een criterium geweest bij het selecteren van de liedjes voor deze cd. Het moest moge lijk zijn om er een eigen ele ment aan toe te voegen, zonder dat het de luisteraar stoort.1 „Neem 'Crying'. Roy Orbison heeft het geschreven en ook op genomen. Don McLean heeft het gezongen. Komt er onlangs een mevrouw naar me toe die zegt: 'Ik vind dat je dat Crying zo mooi zingt.' Dan ben ik te vreden." Akoestisch „De cd is twee weken geleden uitgekomen. Vorige week don derdag is hij als nummer 65 in de top honderd binnengeko men. Er zijn in tien dagen tijd 12.000 exemplaren van ver kocht. En dat met dat mooie weer, da's niet gek. Maar, bloe men pas bij de finish, zeg ik „Een titel verzinnen: alweer te zeggen: In Between." Gaat Piet Veerman zijn plaat nog promoten? „Ach, promo ten. Ik treed nog altijd zo'n twee keer per week op. En m'n reper toire is zo veelzijdig. Nummers van de plaat zullen best aan de orde komen. Maar dat kwamen ze altijd al." Piet Veerman zit inmiddels 30 jaar in het vak. Hij begon in 1962 met The Cats. „Dat is een belangrijke periode geweest. We hebben zo veel meegemaakt, zo veel hits gescoord, zo veel ge reisd. In 1974 zijn we gestopt. Ik denk dat ik mag stellen dat we ondanks de mooie dingen in tien jaar tijd zijn opgebrand. We leefden in zo'n waanzinnig tem po. Op een gegeven moment gingen we vraagtekens plaat sen." „Ik weet nog dat we op een keer terugkwamen uit Indone sië. We hadden een toernee van vijf weken achter de rug. Ik kwam thuis, ons dochtertje was toen nog klein. En ze herkende me niet meer. Dat was een van de momenten waarop ik dacht: is het dat allemaal waard? „In '76 zijn we weer bij elkaar gekomen, eigenlijk omdat de fans aandrongen. Maar het was geen goede beslissing en na een paar jaar liep het toch fout. En in 1980 kreeg ik het aanbod om solo een plaat te maken." „Muziek zit, zoals je vaak hoort, in je bloed. Ik was twaalf toen ik een gitaartje kreeg. En ik weet zeker: als ik geen platen meer zou maken, dan zou ik toch iedere dag m'n gitaar pak ken en een riffie spelen." - Zoals op de hoes van je nieu we plaat. Waar zijn die foto's ei genlijk gemaakt? „Wat denk je? In de Soester Duinen." iets dat met beleid dient te ge beuren. We hebben met de ge dachte gespeeld om alle num mers akoestisch op te nemen, omdat dat een beetje verwant is aan het repertoire. Maar we zijn daarvan afgestapt. Je kunt wel zeggen: Paul McCartney heeft ook ooit zo'n plaat gemaakt, maar ik zeg dan: dat is McCart ney en niet Pietje Veerman. Bo vendien heeft McCartney die plaat maar in een kleinè oplage gemaakt." „Maar, aan de andere kant voelden we ook niets voor syn thesizers. Met als resultaat dat we akoestische instrumenten hebben gebruikt, maar ver sterkt. We eindigden dus, om zo Piet Veerman: „Ik wilde aan ieder lied iets eigens toevoegen." foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8