'Emaille niet alleen voor pannen Het andere, prachtige gezicht van Afrika Kunst Verkennen in Zuid-Holland Emmylou Harris tintelfris Cultuur&Kunst DINSDAG 30 JUN11992 14 ruygrok (CHEF) jan rijsdam Lezen voor slimmeriken leiderdorp De Leiderdorpse bibliotheek heeft voor kinderen van 5 l/m 12 jaar het leesprogramma Slimmeriken opgezet, over sluwe streken, ontdekkingsreizen, slimme speurders en nog veel meer, Bij aanmelding ontvangen de kinderen een slangepas. Hebben ze een boek uitgelezen, dan krijgen ze een sticker in de pas. Een volle pas is goed voor een oorkonde en een toegangs bewijs voor de feestmiddag op 20 of 27 augustus. Aanmeldingen bij de Openbare Bibliotheek aan de Cor Gordijnsingel. Kunst uit de hand voorschoten In het Ambachts- en Baljuwhuis te Voorschoten is tot 27 juli een tentoonstelling te zien over de hedendaagse penningkunst. Er zijn penningen te bewonderen van o.a: Erik Glaus, Wien Cobbenhagen, Wilfried Put, Geer Steyn en Niko de Wit. Ook wordt aandacht besteed aan de vervaardiging van pen ningen. Het Ambachts- en Baljuwhuis is dagelijks geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Pastels van Wielhouwer leiderdorp» In het gemeentehuis van Leiderdorp zijn de komen de weken pasteltekeningen van Hein Wielhouwer te zien. Zijn pastels zijn verstilde landschappen, laaghangende wolken of on dergelopen uiterwaarden. Geen mens of dier om de aandacht af te leiden van het natuurgebeuren. Kamermuziek in Lokhorst leiden Vanaf oktober wordt in de Lokhorstkerk voor de vierde maal de serie met kamermuziek uit de barok en de klassieke pe riode gehouden. Gerenommeerde musici uit het Concertge bouworkest en diverse andere ensembles (o.m. Orkest van de 18e Eeuw) zetten zich in voor de authentieke muziekpraktijk. Op het programma staan het concert voorfluit, blokfluit, strijkers en basso continuo van Telemann; fluitsonates en werken voor cla vichord van Bach; Concerto voor fluit, hobo, fagot, viool en bas so continuo van Vivaldi en fluitkwartetten van Haydn en Mozart. Abonnementen voor deze serie van 4 of losse kaarten zijn ver krijgbaar bij K&O, Oude Vest 45, of bij muziekhandel Luyken, Breestraat 97. Geen jazzprijs door kwaliteitsgebrek loosdrecht Het bestuur van de stichting Loosdrecht Festival heeft in overleg met de jury besloten dit jaar geen Wessel Ilcken- prijs toe te kennen. ,,Op grond van het geringe aantal kwalitatief voldoende aanmeldingen is het niet mogelijk een verantwoorde keuze te maken", aldus de stichting. De Wessel Ilckenprijs is de bekendste onderscheiding voor jonge jazzmusici die aan het be gin staan van een professionele carrière. De prijs zou dit jaar voor de tiende keer worden uitgereikt. Michael Jackson speelkamer Rotterdam Zou Michael Jackson dan toch een Feyenoorder zijn? In elk geval presenteerde de Amerikaanse popster zich gis termiddag in het Sophia Kinderziekenhuis als iemand die het credo 'Geen woorden maar daden' huldigt. Zonder enige mon delinge toelichting maakte The King Of Pop, die vanavond en morgenavond in de Kuip optreedt, met het onthullen van een kolossale cheque het ziekenhuis honderdduizend gulden rijker. Dat bedrag is bestemd voor een Michael Jackson Speelkamer in de volgend jaar te openen nieuwbouw naast het Dijkzigt Zieken huis. Mahlerstichting betreurt verkoop amsterdam De Nederlandse Mahlerstichting vindt het „hoogst betreurenswaardig" dat de Willem Mengelbergstiftung in 1986 een aantal manuscripten van de Duitse componist heeft ver kocht. De opbrengst van de verkoop, enkele miljoenen, was no dig voor onderhoud aan het voormalige zomerverblijf van de vroegere dirigent van het Concertgebouw-orkest in Zwitserland. Willem Stavleu exposeert in STAA-galerie De Egyptenaren werkten er al mee. Emaille. De Alp- hense kunstenaar Willem Stavleu (71) maakt er kunstwerken van. De pu blieke waardering daarvoor is groot. Toch vindt Stavleu dat in de kunstwereld de emailkunst als een onder geschoven kind wordt be schouwd. „We hebben be slist nog geen erkenning." saskia stoelinga De 50 leden van de Vereniging van Nederlandse Emailleurs gaan daarin verandering bren gen. Zij timmeren nu aan de weg. De tentoonstelling bij de STAA-galerie in Alphen ad Rijn geeft van vijf kunstenaars (Vic Roothaan uit Dongen, Bart van der Coterlet uit Amersfoort, Riet van Vegte-Mossink uit Amers foort, Willem Stafleu uit Alphen ad Rijn en Ellen Goldman uit Den Haag) heel verschillend werk te zien. Willem Stavleu springt eruit omdat hij een spe ciale techniek gebruikt. Het ab stracte pad heeft hij vedaten voor figuratief werk. Hij werkt ook niet met de oven, maar met de vlafn. Stafleu leerde het emaille kennen bij de Koninklijke Kem pen Begeer in Voorschoten. Erekruizen en insignes voorzag hij daar van een emaille laag. In die tijd, zo'n 40 jaar geleden, schilderde hij ook veel en had hij min of meer aansluiting ge vonden bij de Leidse school met mannen als Rosemeier, Van Driesten en Verster. Toch be- Willem Stavleu voor zijn werk: „Emailkunst is nog altijd een ondergeschoven kind." sloot Willem Stavleu zich zeven tien jaar geleden, toen zijn zoon was afgestudeerd, helemaal los te maken van zijn baan. „Die stap had ik niet eerder durven nemen. Ik moest toch leven." Op 54-jarige leeftijd begon hij een tweede leven in de emaille. „Dat goedje bleef mij boeien. Het is zo mysterieus. Je weet nooit precies wat het doet na verhitting. Je hebt ook geen voorbeelden. Je moet het zelf al lemaal uitzoeken en daar hou ik zo van." Op een gegeven mo ment ging hij op het rode koper tekenen. Die tekening zaagde hij uit en daar paste hij vervol gens de emailtechniek op toe. Zachte, haast doorzichtige kleu ren sieren zijn werken. Hij ex perimenteert met glasverf en kunststoffen. „Mijn eerste echte opdracht FOTO BEN DE BRUYN kwam van een katholieke kerk in Hoogeveen. M'n opdrachtge vers vroegen of ik de kruisweg statie wilde maken. Dat was het begin. Ik werd uitgenodigd voor tentoonstellingen in binnen- en buitenland." Stafleu maakte "kennis met buitenlandse email- kunstenaars op de internatio naal bekende Biennale in Limo- ge in Frankrijk. „In landen als Peru en Chili worden schitte rende emailkunstwerken ge maakt. Maar ook in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk is het een erkende kunstvorm." „In Nederland zit het nog veel te veel in de hoek van de kunst nijverheid. In de jaren '70 werd emailleren een ware rage. Arm banden, ringen, oorbellen; alles werd geemailleerd. Ineens kwam er ook emaillepoeder op de markt, terwijl je daarvoor al leen maar brokken had, die ik in voor dit doel speciaal ont wikkelde koffïemaler verwerkte. Dat is nu weer voorbij. Nu zit het meer in de industriële hoek. Denk maar aan de BK-pannen met het emaille laagje. Maar de erkennig' komt er. Keramiek wordt ook pas de laatste jaren bewonderd." Zijn leeftijd is voor hem abso luut geen belemmering om door te gaan. „Mijn ontwikke ling begint pas. Vaktechnisch is j het wel in orde, maar ik wil ver der. Ik zoek naar het zo teer mogelijke, dat het niet aards Ik wil het onderwerp verdromen, maar het mag niet abstract worden. Een ander punt is dat ik de werken nu in lijsten heb zitten, net als schil derijen. Die vorm moet nog an ders. Ik weet alleen niet hoe. Je hebt geen voorbeelden. Dat ga ik de komende tijd uitzoeken." De tentoonstelling 'Emailkunst in STAA-galerie' duurt tot 16 juli, Prinses Irenelaan 88, Alp hen ad Rijn. Woensdag t/m za terdag van 12.00 tot 17.00 uur; vrijdagavond van 19.00 tot 21.00 uur. Veel musea, dans- en theatergezelschap pen, orkesten en podia organiseren stan daard of op verzoek r- educatieve activitei ten. Voor kinderen en volwassenen, voor groepen in en buiten schoolverband. Er is een scala aan mogelijkheden: van speur tochten tot rondleidingen, van workshops tot masterclasses, van bijeenkomsten voor schoolkrantrecensenten tot cursussen. De Culturele Raad Zuid-Holland inventariseer de dit aanbod in Zuid-Holland en bracht het samen in de gids 'Kunst Verkennen'. In eerste instantie is deze gids gemaakt voor docenten. Docenten die in het basis- of voortgezet onderwijs werkzaam zijn, do centen die in de volwasseneneducatie wer ken en docenten van centra voor kunstzin nige vorming. Maar ook voor de individuele kunstbezoekers die net iets meer willen dan het kunstbezoek alleen, kan deze gids zijn nut hebben. Behalve Zuidhollandse musea zijn ook de Rijksmusea in Nederland geïnventariseerd. Bij de theaters, dansgezelschappen en or kesten is er eveneens grensoverschrijdend werk gedaan. Ook hier is gekozen voor de landelijke invalshoek. Per instelling wordt achtereenvolgens een aantal zaken bespro ken. Algemene informatie (openingstijden, prijzen, vaste collectie, vaste repertoire; af delingen die inhoudelijke informatie ge ven), aanbod voor kinderen en onderwijs, aanbod voor volwassenen. Bij het educatie ve aanbod worden de prijzen, leeftijdsindi caties en andere voorwaarden steeds ver meld. De inhoudsopgave en indeling is zeer overzichtelijk. Alleen heeft de raad door de hoeveelheid activiteiten niet kunnen kijken naar de kwaliteit van de educatieve pro gramma's. Misschien iets voor een volgend project. De gids 'Kunst Verkennen' is te bestellen bij de Culturele Raad Zuid Holland, tel 070-362496. Prijs: ƒ27.50. Indrukwekkende tentoonstelling in MECC in Maastricht maastricht mariétte stuuts Dat er juist nu een inzamelings actie voor hongerend Afrika wordt gehouden, daar schrok ze in eerste instantie van. Alweer beelden van holle ogen, bolle buiken en kreperende kinderen op tv, terwijl zij juist de andere kant van Afrika wil laten zien; het continent nu eens niet in re latie wil brengen met hongers dood, aids en slavernij maar met kunst en cultuur. Inmiddels heeft Ema Beu- mers, organisatrice van Kings of Afrika, de grootste tentoonstel ling van Afrikaanse kunst ooit in Europa gehouden, zich met de actie verzoend. „Misschien is het juist heel goed dat het sa menvalt, is dit het moment bij uitstek om ook het andere ge zicht van Afrika te laten zien. Een prachtig gezicht!" Na drie jaar plannen maken en noodgedwongen weer wijzi gen is in het Mecc in Maastricht de indrukwekkende tentoon stelling 'Kings of Africa' te be zichtigen. Meer dan 200 mas kers, beelden, tronen en ge bruiksvoorwerpen gunnen de bezoeker een blik op de culture le rijkdom van centraal-Afrika. Men rekent op grote publieke belangstelling. De Nederlandse en Belgische Spoorwegen wer ken met trein-toegangsbiljetten. De organisatoren rekenen op minimaal 65.000 bezoekers. Ge durende de expositie vinden in Maastricht allerlei nevenactivi teiten plaats, zoals concerten, films over Afrika en een op Afri ka afgestemde stadswandeling. Antropologe Erna Beumers wordt al van jongs af aan door Afrika gefascineerd en bezoekt het continent jaarlijks. Ze kan deze grote verzameling van Afrikaanse kunstschatten laten zien omdat het haar lukte één van de belangrijkste Afrikaanse Een masker met veren afkomstig uit Beneden-Zaire. kunstcollecties ter wereld in bruikleen te krijgen: de verza meling kunstschatten uit Zaïre van het Museum für Volkerkun- de in Berlijn. Tweeëneenhalf jaar geleden, toen de planhen voor Kings of Africa al vaste vorm hadden, kwam de ge schiedenis haar te hulp. Door de hereniging van Duitsland kon ze haar expositie uitbreiden met een veertigtal stukken uit Kameroen en Ghana. De tentoongestelde kunst schatten zijn eind vorige en he- gin deze eeuw bij elkaar ge bracht door Duitse ontdek kingsreizigers en antropologen. De eerste ontdekkingsreizigers die centraal Afrika binnendron gen, verbaasden zich over de machtige koninkrijken. Kunst voorwerpen zijn voor heersers en notabelen een manier om te laten zien hoe machtig ze zijn. In de koninkrijken ontdekten de Duitsers paleizen boordevol prachtige kunststukken. Zes koninkrijken vormen het hart van de presentatie: Bamun en Tikar (gelegen in Kameroen), De Kongo (gelegen in Kongo), Luba en Kuba (gelegen in Zai re), Tjokwee (gelegen in Ango la). De verbazing en fascinatie van de ontdekkingsreizigers bij hun kennismaking met deze koninkrijken, zal voor de bezoe kers van de tentoonstelling be grijpelijk zijn. De metershoge koningsbeelden en rijkelijk ver sierde tronen hebben in het moderne Mecc nauwelijks iets van hun machtige uitstraling verloren. De krachtbeelden die een grote rol spelen bij bezwe ringsrituelen, lijken een soort oerkracht uit te stralen. De tal loze maskers fascineren de Westerse bezoeker, rijk versier de gebruiksvoorwerpen zoals kammen, wekken bewondering. Spanning en fascinatie zijn ook het uitganspunt van de ma nier waarop de schatten gepre senteerd worden. De vermaarde Italiaanse vormgever Ettore Sottsass tekent voor het ont werp van de expositie. Hij kreeg nadrukkelijk de opdracht om er geen elitaire presentatie van de maken. De organisatoren mik ken op een groot publiek. „Zo wel op het gezin dat in Valken burg op de camping staat als op de kunstkenner", aldus Beu- Ook met kinderen is rekening gehouden. Zij maken via een speurtocht kennis met de kunstwerken. Bovendien loopt er over de hele expositie een twintig centimeter hoog spoor, waardoor ze de kunstschaten op eigen hoogte kunnen zien. Een 'multimediashow' geeft de bezoeker een beeld van het le ven in de zes koninkrijken en laat zien wat voor rol de getoon de kunstvoorwerpen er spelen. De catalogus (zes gulden) gaat verder in op de achtergronden van de objecten. Voor de echte liefhebber is er ook nog een uit gebreide, gebonden catalogus te koop 75 gulden. Kings of Africa duurt tot en met 27 augustus en is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur, op donderdag tot 21 uur. De toe- gansprijs bedraagt 12,50 gul den, voor kinderen van vier tot elf 5 gulden en voor cjp'ers en 60-pIussers 9 gulden. recensie louis du moulin Emmylou Harris and The Nash Ramblers, 29/6 in de Doelen. Met Emmylou Harris (zang, gitaar), Larry Atamanuik (drums), Mark W. Winchester (contrabas, zang), Sam Bush (mandoline, viool, zang), Al Perkins (dobro, banjo, akoestische gitaar, zang), Jon Randall Stewart (akoestische gitaar, mandoline, zang). Rotterdam. Als een frisse douche na een bloedwarme, drukke dag. Em mylou Harris mag dan allang haar hitgevoeligheid hebben verloren, de Amerikaanse nach tegaal zit nog lange niet op dood spoor. Bluegrass heet de herontdekte oude liefde waar mee ze thans anders dan voor heen furore maakt: kleinschali ger, zonder stress en wel zo puur, zoals gisteravond in de driekwart volle Doelen. Haar huidige zegetocht langs fijnproevers begon in feite al toen ze enkele jaren geleden een nieuwe band formeerde," The Nash Ramblers, bestaande uit vijf absolute topinstrumen- talisten. Dat verrassende initia tief was een gok, omdat de faam van haar Hot Band (waaruit country-vedetten ^ls Ricky Skaggs en Rodney Crowell zijn voortgekomen) enorm was en haar koerswijziging richting akoestisch en ouderwets tegeq allerlei commerciële wetten in ging. De lol heeft dus alle voor rang gekregen en straalde ook bij haar laatste concert in ons land (na Amsterdam en Goes) van haar en haar jongens af. Vanzelfsprekend plukte de als een echte cowgirl opgekomen' Emmylou ook van haar recente) lange live-album 'At The Ry- man', maar het anderhalf uui durende optreden was allesbe halve een kopie. Welbeschouwd ging het er in de Doelen een stuk spannender aan toe dan op de gepolijste geluidsdrager Dank zij onder meer klassieken als 'Sweet Dreams', 'Sweetheart of the Rodeo', Paul Simon's 'The Boxer' ('I'm just a pool boy..!'), haar onverwachte eigeij moonwalk (oftewel een uitvoe rige hillbilly-dans op laarzen) eij een instrumentale semi-finalj van haar 'Zwervers', waarbfl met name Sam Bush zich op d( mandoline en de viool mochl manifesteren. Na zoveel frisheid was hé jammer dat Emmylou Harris o[ de valreep toch nog even ge makzuchtig uitpakte met haa grote country-rockhit '(You Ne ver Can Tell) C'Est la Vie' en htj oubollige 'Jambalya'. Ze zijn met miljoenen. Ze demonstreren. Bezetten. Boycotten. Staken. Hun doel? Het einde van de apartheid. Ze noemen het:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14