Enorm contrast op Boekenbeurs Cultuur&Kunst Bretonse Skolvan: traditioneel én vernieuwend Fantastische Miele Keukens met ongekende kortingen! Koor uit j Cambridge in Leiden M Pakkende melodieën jeugdorkest VRIJDAG 26 JUNI 1992 REDACTIE «CEESV Optreden Karsenbarg afgelast hillegom De voorstelling die Karsenbarg cabaretiers vanavond zou geven in Solution, in Hillegom, is afgelast. Reden voor het niet doorgaan van de voorstelling is de finale van het Europees kampioenschap voetbal die op tv wordt uitgezonden. Het optre den van Karsenbarg is verschoven naar een nader te bepalen da- Lezing in De Lakenhal leiden In het Stedelijk Museum De Lakenhal wordt zondag een lezing gehouden over Leidse familiepenningen. De lezing, door Frank van Deijk, is een toelichting op de expositie 'Een leven in penningen, Leidse familiepenningen op leven en dood'. De le zing is gratis toegankelijk, op vertoon van een geldig entreebe wijs voor het museum, en begint om 15.00 uur. Van Amerongen: boekenweekessay Amsterdam Martin van Amerongen, hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer, zal het thema-essay voor de boeken week van volgend jaar schrijven. Het thema van die boekenweek is brieven, dagboeken en biografieën. Van Amerongen heeft vol gens de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) biografische belangstelling. Dit blijkt uit zijn boe ken over Richard Wagner, Heinrich Heine en Ruud Gullit. Dit najaar verschijnt de eerste roman van Van Amerongen. Zijn essay verschijnt in de boekenweek naast het boekenweekge schenk van W.F. Hermans. Schilderij Van Gogh geveild londen Het veilinghuis Sotheby's in Londen brengt op 30 juni een schilderij van Vincent Van Gogh onder de hamer. Het kleine doek heeft als titel 'Nature Morte, Branche d'Amandier' (foto). Van Gogh maakte het werk in 1888. Het schilderij moet zeker twee miljoen gulden opbrengen. Bijna miljoen voor partituur Schubert amsterdam/londen De partituur voor het strijkkwartet no. 8 bes-groot van Franz Schubert 1797-1828) heeft op een veiling bij Christie's in Londen 975.000 gulden opgebracht. De parti tuur, gesigneerd en gedateerd 5 september 1814, was vergezeld van een notitie van Schubert zelf. Op dezelfde veiling bracht een brief van Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) 200.000 gulden op. De brief uit 1789 was gericht aan zijn vrouw Constanze. Aan tekeningen van Beethoven voor zijn ouverture 'Die Weihé des Hauses' werden verkocht voor 110.000 gulden. De kopers wen- blijven. 'Eén grote uitgeverij voor 100 miljoen Arabische vrouwen, zou dat niet geweldig zijn?' Westeuropese vrouwelijke schrijvers en uitgevers verke ren in een riante positie in vergelijking met hun collega's in Oost- en Midden-Europa, Afrika en de Aziatische lan den. In zijn algemeenheid is dat natuurlijk geen verras sende conclusie. De persoonlijke toelichting van vrou wen uit deze regio op de eerste dag van de Feministische Boekenbeurs in de Beurs van Berlage in Amsterdam, maakte echter pas in volle omvang duidelijk met welke enorme problemen zij te kampen hebben. amsterdam franqoise ledeboer De situatie in Oost- en Midden- Europa, Afrika en de Aziatische landen liep als een rode draad door het programma, dat de af gelopen dagen nog alleen voor vakgenoten als auteurs, redac teuren, boekverkopers, literaire agenten, vertalers en biblio theekmedewerkers was be doeld. Tot en met zondag zijn de zalen van de Beurs van Ber lage opengesteld voor een bre der publiek. Met name de overeenkom sten tussen de problemen in Afrika en Azië zijn groot. Marie- Hélène Mottin Sylla uit Senegal somde ze op voor Afrika, aan het slot van korte lezingen van vrouwen uit Egypte, Tanzania, Zimbabwe en Zuid-Afrika. Het analfabetisme in deze landen is schrikbarend hoog en er wor den bovendien vaak veel talen en dialecten gesproken. Het drukken van een manuscript le vert meestal grote technische problemen op, omdat er te wei nig vakkennis beschikbaar is. Ook de hoge kosten spelen de uitgever parten, omdat papier of drukpersen vaak uit het bui tenland moeten worden geïm porteerd. Is een boek eenmaal gedrukt, dan krijgt de uitgever nog eens te maken met grote distributieproblemen. Afgezien daarvan bestaat er weinig inte resse voor feministische strijd punten. Een oplossing voor de ze torenhoge problematiek is natuurlijk niet zo gauw voor handen, al pleitten de deel neemsters uit j\frika wel voor samenwerking. Hun idealisme is daarbij hart- veroverend. Hasna Rida Mek- dashi uit Egypte droomde tot slot nog even weg: „Eén grote uitgeverij voor 100 miljoen Ara bische vrouwen, zou dat niet geweldig zijn?" Mekdashi draagt overigens zelf haar steentje bij met een kleine eigen uitgeverij, maar moet ook alge mene boeken uitgeven. Koloniale erfenis Anchana Suvamananda uit Thailand heeft samen met een vriendin vorig jaar twee boeken uitgegeven in het Thais en En gels. Als leidster van de discus sie over Azië had ook zij geen moeite haar collega's uit India, Bangladesh en Pakistan op één herkenbare lijn te krijgen. Ook in die landen is het lezerspu bliek heel klein en kampen de uitgevers met geldgebrek en distributieproblemen. Mandira Sen uit India legde nog een vin ger op een zere plek toen zij meldde dat haar land ook in dit opzicht is belast met de erfenis uit het koloniale verleden. De problemen in Midden- en Oost-Europa zijn anders van Een feministe is spé steekt haar tong uit naar de fotograaf. Zij v kenbeurs in de Beurs van Berlage. karakter, maar ook daar is de si tuatie duidelijk minder luxueus dan hier. Eva Kanturkova uit Tsjechoslowakije en Slavenka Drakulic uit Polen vertelden over de ingrijpende invloed van de introductie van de vrije markteconomie in hun landen. In Tsjechoslowakije proberen tussen de 3000 en 4000 uitge vers hun geluk op de vrije markUmaar dat zijn er natuur lijk veel te veel om het hoofd boven water te houden. „De boekenmarkt is vol en daarbij gaat het vaak niet om publikatie van goede literatuur. Er wordt erg veel pornografie en com merciële literatuur uitge bracht", zei Kanturkova afkeu rend. Drakulic had geen Poolse cijfers, maar ook daar is het aantal nieuwe uitgeverijen aan zienlijk gestegen en wordt veel pornografie uitgegeven. Beide landen delen ook het probleem van de enorm gestegen prijzen voor boeken. De grote zaal van de Beurs is gevuld met 117 stands waarin 300 uitgeverijen hun aanbod presenteren. Renate Dorrestein ligt er naast Hella Haasse, maar het publiek zal er ook boeken vinden uit alle windstreken over zulke gevarieerde onderwerpen als borstvoeding, de positie van de vrouw in de Indiase media en lesbische strijdpunten. De publieksdagen zijn verder gevuld met lezingen en voor drachten. Bij elkaar presenteert de Feministische Boekenbeurs zo een afgerond beeld van on getwijfeld bijna alles wat er op dit moment op het gebied van literatuur van en voor vrouwen te koop is. Openingstijden zaterdag van 9.00 tot 18.00 uur en zondag van 9.00 tot 17.00 uur. recensie hans k t, gitaar; Fanch Landreau, viool; YannFanch Perroches, accordeon. Ge hoord: 25/6, Volkshuis, Leiden. De Bretonse groep Skolvan reist wat af. Woensdag nog in Brussel, vandaag al weer het begin van een serie concerten in Denemarken en gisteren als tussenstop een concertje in Leiden. Wie had gedacht enkel en alleen traditionele Bretonse folk te horen werd gisteren be hoorlijk verrast in het Leidse Volkshuis, want Youenn Le Bi- han, leider van de groep, maakte toch een paar keer een aardig uitstapje naar de tradi- tonele Schotse muziek. Skolvan startte met een ga votte afgewisseld met een sterk ritmische mars. Het rustige en ontspannen pistongebruik werd prachtig beantwoord door de vrolijke viool van Lan dreau. De mooi opgebouwde wals 'Trip to the sky', hande lend over een reis naar het noorden van Engeland, krijgt De accordeon wordt in het begin van de set ondersteu nend als melodie-instrument gebruikt. Peroches krijgt later vooral bij het snellere midden stuk van 'The Miller' wat meer ruimte voor wat solopartijen. 'Danse plinn' krijgt een merk waardig gitaarloopje mee van le Bigot. De ondersteunig van vooral de lagere tonen maakt zijn gitaarspel zo interessant. Bigot beperkt zich geenszins tot simpele ondersteunende basisakkoorden en is door zijn ongelooflijke variatie toch steeds nadrukkelijk aanwezig in ieder nummer. Skolvan houdt van over schrijdingen. Aan het eind van de set vermengt de groep de traditionele Bretonse bombar de met de Schotse doedelzak. Het samenspel tussen de leden Bihan, nu eenmaal de beste bombardespeler van Bretagne, en Landreau is ronduit indruk wekkend. De Bretonse groep eerbiedigt het Bretonse verle den maar voegt qua instru- mentgebruik, ritme én reper toire een extra dimensie toe. Een hap, een slok, drie schilders en twee 'Chippendales' Wie denkt dat het tijdens ope ningen van exposities altijd zo toe gaat als te zien is in Gert-Jan Dröge's Glamourland heeft het mis. Toegegeven, meestal gaat het precies zo: niet onbemid delde heren die evenveel ver stand hebben van witgoed als cultuurgoed, juffrouwen in feestjurken, een glas champag ne in de ene en een partycrac ker in de andere hand, samen rond de kwebbeltafel: „Waar hou jij eigenlijk van? Ik...? Eh.... Stegeman, daar hou ik van." Gezellig die openingsparty's. Gewoon zo houden, zullen de meesten denken. Maar er waait een nieuwe wind door kunst minnend Nederland-Glamour land. Neem gisteravond. Galerie Stelling en het gemeentelijk kunstcentrum De Waag hadden 'tout-Leiden' uitgenodigd voor de opening van Preavventura 1. Een expositie met het werk van negen jonge kunstenaars uit Leiden en omgeving. Een ope ning zonder champagne, maar met ordinaire hap (sateh), een frisse slok (bier) en ghetto blas- Tijdens de opening zorgden de Leidse gebroeders Donker, die deel uitmaken van het ge ruchtmakende kunstenaarscol lectief After Nature, voor ophef en vertier: een' 'paint in', het geen wil zeggen dat de drie schilders een portret maakten Uit Cambridge is het Christ's College Choir afkomstig dat zondagavond 28 juni in de Hooglandse kerk een zoge naamde 'Evensong' uitvoert. Het is een gemengd koor van studenten dat onder muzikale leiding staat van David Row land. In Leiden worden werken van vooral 17de eeuwse compo nisten ten gehore gebracht. Van Orlando Gibbons (1583-1625) is het openingsgedeelte 'Almighty and everlasting God'. Het slot stuk is het 'Ave Verum' van Wil liam Byrd. Het concert begint om 19.00 I iele keukens zijn felbegeerd, door de fraaie designs en de oersolide konstruklie. Bovendien loopt Miele in de ontwikkeling van keukendesigns en keukentechniek duidelijk voorop. En dat kan voor u een voordelige zaak zijn want: In onze showroom maken Nieuwe Miele Keukens plaats voor de Nieuwste Miele Keukens. mn dot is voor een beperkt aantal snelle be slissers klinkend voordeel in de vorm van zeer hoge kortingen op een aantal fonkelnieuwe Miele keukens èn op de daarin aangebrachte Miele inbouw- apparaten. Vanzelfsprekend met behoud van fabrieks- garantie, de mogelijkheid tot uitbreiding of aanpassing. En natuurlijk vakkundig door ons geïnstalleerd. Miele er is geen betere ■retire?» Miele-Keuken-Centrum "Leiden". Korevaarstraat 11, tel. 071 - 149859 De gebroeders Donker achter achter een metersgroot doek, nog even goed kijken, en dan: Aanvalluhhh... FOTO HIELCO KUIPERS 'Andereopening van Preavventura 1 in De Waag van een eeneiïge tweeling. Twee goed geproportioneerde heren, gestoken in minislip, alleen qua uiterlijk iets minder bedeeld. Zeg maar: de lelijke broertjes van de Chippendales. De drie kunstschilders stellen zich rond negenen op achter een metersgroot doek, dopen hun penselen in de verf... nog even goed kijken, en dan: Aan valluhhh... Met enkele forse streken zet het drietal xle be langrijkste contouren op het doek. Het publiek verdringt zich óm de broers aan het werk te zien. Enige haast is inderdaad geboden want de gebroeders Donker weten van wanten. In koud een uur zetten ze een goed gelijkend portret van de gewillig poserende tweeling op doek. Bewondering alom voor de schilderende entertainers. Collega-kunstenaars, politici en oud-politici en ambtenaren amuseren zich zeer. Kortom, heel societym innend Leiden was gisteravond op de been. bleef toch die G.J. Maar wi Dróge? Vanaf vandaag is de tentoon stelling Preavventura 1 ook voor het publiek geopend. Tot en met 19 juli, woensdag tot en met vrijdag van 12 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 11 tot recensie monica schiks Concert: Jeugd Symphonie Orkest Oegst- o.l.v. Johan Top. Gehoord: 25/6, Rijnlands Lyceum, Oegstgeest De aula van het Rijnlands Lyce um. zat goed vol gisteravond. Ei* deden wel 140 kinderen mee aan de uitvoering. En ieder kind had een familielid meegeno men. Het initiatief van Johan Top voor een jeugdorkest is dus een gouden idee geweest. Veel kinderen die muziek maken, hebben nu de kans om onder bekwame leiding het samenspel te leren. Drie verschillende stadia van muzikale ontwikkeling waren te beluisteren. Eerst klonken de stukken van de speelgroep. Mu zikaal vrij eenvoudig, maar toch werd er al een degelijke, techni sche basis vereist. De eerste vio len vielen mij zelfs op door hun goede, hechte klank. De volgende stap werd gezet door het juniorenorkest dat meteen veel voller klinkt Hier zitten veel verschillende hout blaasinstrumenten in en niet te vergeten de slagwerkafdeling met pauken en een grote trom. Dat er hogere eisen worden ge steld is dan ook meteen goed te horen aan het ingewikkelde tel werk in de variaties op 'The drunken Sailor' en in de Hon gaarse dans van Brahms. Het seniorenorkest kwam goed voor de dag met 'Sleeping Beauty Walz' van Tschaikovsky. De Fuga van Bach bleef, on danks de moeilijkheidsgraad, helder van samenspel en door het hele stuk heen opgewekt van karakter. Een echt groot contrast was te horen tussen het soepele, mooi afgewerkte viool spel van Jan-Peter Groot Was- sink in de Romance van Beethoven en dat van de strij kers, die daarnaast wel een stuk houteriger klonken. Dat brengt mij naar een punt van kritiek: het viel op dat in elk van de drie orkestgroepen de kinderen wel braaf en toegewijd zaten te spelen, maar vooral toegewijd aan hun eigen lesse naar. Johan Top zou nog veel betere resultaten boeken als de orkestleden méér naar de diri gent zouden kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 18