'Het gaat heel treurig worden op de Nederlandse televisie' RTV SHOW 'Kinderen zijn erg nieuwsgierig' 'Het bajesleven wordt steeds minder' VRIJDAG 26 JUN11992 Redactie Jeugdjournaal moet zendtijd inleveren Machteloos, veel meer dan kwaad, voelen ze zich bij het Jeugdjournaal. Natuurlijk was de redactie van het NOS- programma liever doorgegaan met het wekelijks uitzenden van de zaterdagse, extra lange uit zending. Een uitzending waarin dieper wordt ingegaan op de achtergronden van het nieuws. Waarin een kind met zijn hobby gedurende een paar minuten het middelpunt kan zijn of waarin de mening van kinderen via een brief of tekening ken baar wordt gemaakt. Emotioneel hebben ze er veel moeite mee, maar rationeel kunnen ze de maatregel van de NOS-directie en -bestuur be grijpen. De NOS moet bij de nieuwe zenderindeling per 1 oktober onder meer 130 zendu- ,ren inleveren. Aan de primaire taak van het Jeugdjournaal - het dagelijks brengen van nieuws van en voor kinderen - wordt niet getornd. Alleen Extra, 'het toefje slagroom' zoals chef Rob Maas in navolging van Jour naal-hoofdredacteur Van der Wulp het programma betitelt, gaat verdwijnen. Maas licht het gevoel van machteloosheid toe. „Wie moe ten we de schuld geven? De mi nister? De mensen die de VPRO en EO groter hebben gemaakt? Je hebt nu eenmaal te maken met een omroepbestel dat raar in elkaar $teekt. Deze bezuini ging is het gevolg van het feit dat er niet wordt gekozen voor een bestel met een publieke zender zonder reclame." „De NOS moest als geheel een aantal elementen schrap pen, en omdat de primaire taak van het Jeugdjournaal overeind blijft, valt er weinig tegen in te brengen. We hebben natuurlijk de hoofdredactie en directie steeds weer overtuigd van de noodzaak van Extra, maar dat mocht niet baten." Er komen overigens geen mensen op straat te staan bij het Jeugdjournaal, waar vijftien mensen werken. Twee redactie leden stappen over naar het 'grote' journaal, de anderen be houden hun baan. Grote schok Marga van Praag, die vanaf de start van het Jeugdjournaal (5 januari 1981) en vanaf het begin van het zaterdagse extra-ge deelte (9 april 1988), het 'ge zicht' van het programma is, kan maar moeilijk begrip op brengen voor het verdwijnen van Jeugdjournaal Extra. „Ik heb altijd met hart en ziel aan het programma gewerkt. Dan is het een grote schok, dat nie mand het in wezen een reet kan schelen dat Extra verdwijnt. Wel je naaste collega's, maar verder? Al die drie netten zullen achter uit gaan, je krijgt de dictatuur van de middelmaat. Het is zoals Jan Blokker zegt: alles wat een beetje extra is, wat iets meer de diepte ingaat, wat iets meer wil, verdwijnt. Het wordt heel treu rig op de Nederlandse tv." „Ik vind Extra helemaal niet het toefje slagroom, maar pure noodzaak", vervolgt de redactri ce/presentatrice. „Het enige programma, dat dieper ingaat op de achtergronden van het nieuws, moet weg. Juist het pro gramma, dat in de warboel van informatie want je wordt overstelpt met nieuwsbulletins iets extra's probeert toe te voegen. Voor de volwassenen is er NOS-Laat of het Capitool. Wij maken een soort NOS-Laat ju nior." In wezen baalt Van Praag als een stekker, maar ze heeft zich voorlopig neergelegd bij de nieuwe situatie. „Ik heb nu even een parkeerbaan." Als er ander werk is bij de NOS, dat te com bineren valt met haar werk bij het Jeugdjournaal, dan wil ze wel iets anders. In het afgelopen seizoen is ze ook een tijdje 'uit geleend' om samen met haar broer Chiel zeven uitzendingen van Artsen Zonder Grenzen te presenteren. En een baan in plééts van het werk bij het Jeugdjournaal? Dat wordt voor haar een stuk moei lijker. „Ik ben er vanaf het begin in 1981 bij geweest. Het is toch een soort kindje van je en daar doe je heel moeilijk afstand Morgen is de laatste uitzending van het Jeugdhournaal dit sei zoen, tevens de allerlaatste Ex tra. Dat wordt traditiegetrouw een uitje. Tijdens een boottocht door de Biesbosch komen kin deren aan het woord die in het i zijn geweest. Ook dan zit de re dactie niet bij de pakken neer. Marga van Praag: „Mijn moeder zei altijd: wij zijn net koren. We buigen door de wind, maar ko men altijd weer recht." Marga van Praag en Rob Maas, medewerkers van het Jeugdjournaal: „Wie moet je de schuld geven?" FOTO ANNETTE VLUG De eigenzinnige jeugdprogramma's van de VPRO Kinderen zijn nét mensen. Dat is vrij weergegeven de filosofie van de afdeling jeugdprogram ma's van de VPRO-televisie. „Je moet kinderen zoveel mogelijk aanbieden. Kinderen zijn nieuwsgierig. Daar proberen wij gebruik van te maken", aldus Daniëlle Lunenborg, eindredac teur van de VPRO afdeling Jeugd. Op het gebied van jeugdtele- visie scoort de VPRO al sinds jaar en dag kwalitatief en kwan titatief hoog. In een tijd waarin de omroepen steeds minder zendtijd beschikbaar lijken te stellen voor programma's voor peuters, kleuters en de iets ou deren, gaat de VPRO gewoon door op de ingeslagen weg. De VPRO wordt nog wel eens verweten dat de programma makers bezig zijn voor kinderen 'in de heek van de Volkskrant, NRC, en weekblad Primeur'. Eli tair dus. Lunenborg vindt dat onzin. „Wat wij doen is op een leuke manier informatie geven. Wij vinden het te eenzijdig om te denken, dat kinderen alleen maar van tekenfilms houden. Kinderen ontdekken dagelijks - en daar willen wij op inspelen." De programmering is in feite net als voor volwassenen: een afgewogen aanbod van amuse ment, cultuur én informatie. Lunenborg: „Kinder- en jeugdprogramma's sneuvelen altijd als eerste, omdat het om een kleine doelgroep gaat. Daar doen wij niet aan mee." Ze is niet zo blij met de concentratie aan jeugdprogramma's, die straks te zien zal zijn op Neder land 1. Naast Sesamstraat, Jeugdjournaal en het Klokhuis (NOS), zullen op dezelfde zen- STRIPS BOLLEBOOM der jeugdprogramma's worden verzorgd door AVRO, KRO en NCRV. Dat wordt te veel, denkt Luneborg. En de concurrentie van RTL 4? De VPRO-redactrice ziet RTL 4 niet als concurrentie, om dat de programma's volstrekt anders zijn. „Als je hetzelfde doet als RTL 4 met Telekids - meer van hetzelfde dus - dan kun je van concurrentie spre ken. Maar wij bieden iets totaal anders aan." Officiële cijfers zijn niet be kend, maar het is volgens Lunenborg wel duidelijk, dat RTL 4 flink heeft geknabbeld aan de kijkcijfers op de zondag morgen. Ze zit er niet mee. „RTL 4 ziet de kleintjes toch al leen maar als kleine consu mentjes." Zomer of niet, de VPRO gaat door met zoveel mogelijk eigen produkties. Wat dat betreft ver andert er weinig. Wél wat be treft tijden. Vanaf 5 juli worden de programma's 's ochtends vanaf 8 uur uitgezonden en niet zoals in de winter vanaf 9 uur. Het presentatieduo Trud en P maakt plaats voor Peter Drost. Twee programma's worden herhaald: Buurman Bojle, een dertiendelige serie over een kin derachtige man, zijn leuke moeder en een heleboel kinde ren. Op veler verzoek keert óag meneer de Koekepeer ook terug op het scherm. Meneer de Koe kepeer spreekt de kleuters nog immer met 'U' aan. Op veler verzoek zendt de VPRO ook de Deense dramaserie Buster weer uit. Buster is een stout jongetje, dat grappen uithaalt en nog aardig kan goochelen ook. (VPRO jeugdprogramma's, elke zondag vanaf 09.00 uur, na 5 juli vanaf 08.00 uur) Reportage over heden en verleden Veenhuizen „Het bajesleven wordt steeds minder," vindt de gedetineerde. „Er zijn minder activiteiten, je zit meer achter de deur." Hij vindt het leven in de bajes dan ook niet meevallen. Het is geen hotel, eerder de hel. Hij heeft te vaak iemand zien hangen. „Ze hangen zich op zodat ze geen ellende meer hebben." Het is een van de verhalen uit 'Hollands Siberië', een docu mentaire over Veenhuizen, die vanavond (Nederland 1, 23.11 uur) wordt uitgezonden. Programmamakers Eijbersen en Elings hadden twee redenen om een documentaire te maken over Veenhuizen. Allereerst houdt Veenhuizen op te be staan als gevangenisdorp (kon je vroeger als buitenstaander het dorp niet in, tegenwoordig kun je er een snackbar begin nen in een voormalig huis van een bewaarder dat te koop staat). Ten tweede heeft Veen huizen een unieke, lange ge schiedenis (van sociale instel ling waar landlopers vrijwillig' onderdak konden krijgen tot detentieoord waar de zwaarge- straften streng bewaakt worden vastgehouden). Wat een reportage moest worden over het specifieke van Veenhuizen werd er een die in elke gevangenis had kunnen worden gemaakt. Alleen wat oude zwartwit archiefbeelden en een bezoekje aan het gevan genismuseum zorgen voor een vleugje Veenhuizen. Uitbraakpoging Dat neemt niet weg dat 'Hol lands Siberië' een interessante reportage is geworden. De ma- Veenhuizen: niet langer een instelling waar je te werk wordt gesteld, kers voeren gesprekken met ge detineerden, gevangenisperso neel en directie en een hoogle raar strafrecht. En uit die ge sprekken wordt veel duidelijk over de gang van zaken binnen de muren van een gevangenis. Hoe de drugs binnen worden gesmokkeld, welke gestraften het zwaar te verduren hebben (incestplegers en verkrachters) en wie de lakens uitdelen. Eij bersen: „De ontvoerders van Heineken Hebben hun eigen personeel onder de medegevan genen." Het NCRV-team had zelfs ge luk. Tijdens de tweeëneenhalve dag die werd gefilmd was er een uitbraakpoging. Eijbersen: „Er waren daarvoor een paar ge slaagde uitbraakpogingen ge weest en dan werkt dat besmet telijk." In die periode werd in de Tweede Kamer net gediscussi eerd over het plaatsen van twee gevangenen in één cel. De ma kers legden die oplossing voor het cellentekort meteen voor aan gevangenisdirecteur E. Kui per. „Een onzalige en onbetaal bare gedachte," vindt hij het.' „Het getuigt ook van verregaan de onwetendheid. Ik nodig de politici dan ook uit om hier strafinrichting. eens mee te lopen. Dan zullen zij er na een dagdeel achter zijn dat het een immoreel voorstel is." Hoogleraar strafrecht, profes sor C. Kelk ziet bij die maatregel de agressie onder de gedeti neerden hevig toenemen en wijst er verder op dat het plaat sen van twee mensen in één cel voor het rijk een zeer kostbare zaak kan worden: „Als een ge detineerde door een celgenoot seksueel wordt misbruikt en daarbij aids oploopt, kan de staat forse schadeclaims tege moet zien." CLOSE UP Een moeilijke bevalling Er zijn programmama- I kers, voor wie het sa menstellen van een gevarieerd programma niet veel meer schijnt voor te stellen dan de vervaardiging van een ordi naire broddellap. Alsof een tv- studio een schimmig confectie- atelier vol illegale naaisters c.q. modinettes zou zijn. Als programmamakers de geest krijgen, louter en alleen omdat ze paar keer hardop tegen zich zelf hebben geroepen geestig te zijn, bergje dan maar. In het schemergebied dat zich bevindt tussen schijn en werkelijkheid liggen de mystificaties voor het oprapen. Leuk voor de kijkers, maar als een programma vooral zichzelf in de maling neemt wordt het wat pijnlijk, 't Is vrij dag, dus dit moet Robinson zijn. Nou en! Bij de TROS is dus weer iets nieuws gebaard. Met blijdschap gaf de omroep onlangs kennis van de geboorte van Vrijdag Ro binson, een wekelijks magazine met informatie en amusement over de verbazingwekkende, schokkende en soms lachwek kende wereld waarin wij leven. Of Leonie Sazias de bevalling van Vrijdag Robinson heeft be geleid is niet geheel duidelijk. Maar zij, die zo menselijk en schattig de Oijevaarshow pre senteerde, behoort in elk geval tot het presentatieteam dat ver der bestaat uit Jaap Jongbloed en Johnny Kamperveen, die als een vliegende keep door het programma heen springt. Weer een praatprogramma dus. En wat voor een. Vogels van de vreemdste pluimage schuiven aan tafel. In aflevering 1 zat een Brabander van het soort krui dendokter Van de Moosdijk, die schilderijen van Adolf Hitler op de kop had weten te tikken. Naar de man gloedvol beweer de waren het echte Führers. Maar die van Vrijdag Robinson zijn natuurlijk ook niet van don derdag en hadden de klits, klats, kladder-kunstwerken op hun echtheid laten onderzoeken. In Duitsland werd een Alter Ka- merad opgezocht; hij werd op gevoerd als deskundoloog van Hitiers penseelvoeringen. Hoe wel al behoorlijk op leeftijd had Herr Gemaldeprofessor het alle maal scherp gezien: dit ingelijst klatswerk kon onmogelijk van di^ snor zijn. Nu had de Brabantse verkoper van goedbedoelde gekunstelde rotzooi even moeten schrikken, maar nee, de man bleef stoï cijns voor zich uitkijken alsof er niets met zijn koopwaar aan de hand was. Oké, 'ons' geman keerde galeriehouder wilde het bij nader inzien best toegeven. Of Leonie Sazias de bevalling van Vrijdag Robinson heeft begeleid is niet geheel duidelijk. Natuurlijk, de man van wiens hand die krakkemikkige dorps gezichten afkomstig waren, was een grote ploert. Maar, zei hij ook, de collectie was wel authentiek. Hoog tijd om eens enkele pinni ge vragen te stellen, zag je Leo nie Sazias denken. De wereld en vooral die louche zachte 'g' zal nu voor eens en voor altijd we ten dat zij, Sazias, nog wel een andere blik kan opzetten dan die moederlijke van de Oije vaarshow. En vervolgens ging het van ram, ram, ram, ram en van dram, dram, dram. Dat heb je wel meer met zacht moedige mensen. Als ze zich eens ergens kwaad over maken, slaan ze meteen door en deugt er niks. Het nadeel van een drammerige aanpak is dat het gaandeweg irritaties oproept en uiteindelijk tegen de vragenstel-. Ier gaat werken. Waartoe het seminarium kan leiden bleek weer eens in afle vering twee. Daar zat de zoveel ste aankomende priester, die van zijn geloof was gevallen. Het bleek alras: een stichtelijk woord hoeft van hem voorlopig niet meer te worden verwacht. De man heeft als houder van een seksboetiek wel wat anders in de aanbieding. Dat showden een paar pronte dames in linge rie of nog minder, en er kwam ook nog een kerel in een slip aan te pas. Reden genoeg voor Leonie Sazias om op te komen voor de vrouw, als ware zij een bedreigde diersoort. „Zo gaat het nou altijd. De pen er gewaagd bij daar draagt een keurige slip." De papegaaien die in Vrijdag Robinson als levend decor die nen, dachten er het hunne van. Af en toe spreken ze een woord je mee, en soms valt het niet mee te ontkennen dat ze ver standiger taal spreken dan de hoofdpersonen. Als vrolijk bedoelde, maar valse noot huppelt ook nog een be brild typje door het programma. Ze speelt zo'n schizofrene tante die zich voortdurend opgejaagd voelt door kerels, maai1 intussen wel allerlei seksattributen uit de kast haalt. Kan dat mens niet kopjes gaan afwassen in de kan tine van de TROS? Dat voorstel zal mogelijk de instemming krijgen van die gozer van Hillen, die omhooggevallen journaalle zer die zich nu bij het CDA in allerlei bochten wringt om zich geloofwaardig te maken als T weede Kamerlid. Johnny Kamperveen belde maar eens aan bij huize-Hillen om te informeren of de bewo ner van het pand werkelijk vindt dat de plaats van de vrouw in de keuken is. Nou nee, meneer Kamperveen, zo had meneer Hillen het toch niet helemaal gezegd tegen de interviewer van dat weekblad. Maar ja, helaas waren de woorden weer eens niet helemaal goed weergegé- En Kamperveen maar vragen of hij binnen mocht komen, dan zou hij Hillen een fles wijn ge ven. Maar aan de deur bij Hillen wordt niet gekocht en in geen geval worden er interviewers c.q. andere professionele pot tenkijkers in huis gehaald. Stel je voor dat mevrouw Hillen wordt betrapt tijdens de reini gingsbeurt van de wc. Als ambi tieus kamerlid sla je dan wel het figuur van een opengewaaide pleedeur. Op zijn manier woog Kamper veen ook nog de waarheid van het gerucht dat PvdA's eigen me zonder his shadowVreeman de partij onder curatele had ge steld. Maar nee, Robinsons spring-in-het-veld Kamperveen moest niet alles geloven wat er over Felix Rottenberg werd ge roepen. Vraag van Jaap Jongbloed: „Hé, Johnny. Had je niet bij Rotten berg op de thee gemoeten." Het antwoord van Kamperveen: „Nee, Rottenberg is niet my cup of tea." Wat de TROS nu precies wil mét dit programma is vooralsnog volstrekt onduidelijk. Vlees noch vis. Een broddellap. Met Vrijdag Robinson gaat het 45 minuten alle kanten op behalve de goede, zo lijkt het. Als een of ander roddelblad de suggestie wekt van een romance tussen Tim Krabbé en Sylvia Kristel, belt Sazias Parijs of Emanuelle in ruste werkelijk iets heeft met die schakende wielrenner. Nee dus, een of andere Belg is Krab bé voor geweest. Maar goed dat op vrijdag tradi tioneel vis wordt gegeten, an ders was Robinson al door de gehaktmolen gehaald.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10