De pre-rock van De Gigantjes 'Een potje gezellig ouwehoeren' LjXSwwJ Eeuwig jong dankzij Jacob Jacobi Rtv show DONDERDAG 25 JUN11992 12 Pret-band maakt na jaren nieuwe plaat HILVERSUM PETER VAN DE KRAATS De fans hebben er lang op moe ten wachten, maar eindelijk is het zover. De Gigantjes, Neer- lands leukste en beste live-pret- band, heeft een cd gemaakt. 'Royal Giants' is de opvolger van de eerste langspeler 'Little Giants' die in 1985 uitkwam. „Het meest koninklijke uit ons repertoire is op deze cd terug te vinden", zeggen Rob Kruisman, saxofonist en oprichter van De Gigantjes, en Mieke Stemer- dink, de zangeres van de band. „We hadden de plaat acht jaar geleden al willen maken, maar het kwam er niet van." Rob: „We hebben jaren lopen zeuren bij de platenmaatschap pijen of ze niet een cd met ons wilden maken, alleen Phono gram durfde het aan". Hij kijkt bewonderend naar het cd'tje kijkt. „Toch vind ik een ouder wetse lp mooier. Dat is toch prachtig, zo'n grote uitklapbare hoes. Dit zijn van die kleine doosjes. Daarom staat alleen Mieke op de voorkant op de fo to. Als je de hele band erop zet, is het veelte klein." Een gesprek met de twee leden van De Gigantjes is net zo chao tisch gezellig als hun optredens. De twee zijn meteen afgeleid als er een bekende het terrras van de kantine van de Wisseloord studio's oploopt. Bovendien on derbreken ze elkaar voortdu rend, vullen elkaar aan en ver tellen elkaar het laatste per soonlijke nieuws, als hen dat op dat moment te binnen schiet. Condoom De Gigantjes spelen al sinds de oprichting in 1984 muziek uit de jaren '40 en '50. De swingen de Jumpin' jive uit de pre-rock 'n' roll-dagen. Nummers van rhythm blues sterren als Bud dy Johnson en Louis Jordan. „De single die van deze cd komt, 'Safe, sane single', is van de hand van Jordan. We spelen het al een jaar tijdens onze optredens, maar ook in een Vrij-Veiligspotje van Post bus 51, dat trouwens nog niet op het scherm is geweest", ver telt Rob. Omdat 'Safe, sane single' in de Postbus 51-spot zit, besloten de bandleden dat het doosje met de single erin dan ook maar vergezeld moest gaan van een condoom. „Dat past wel bij de titel." De afgelopen jaren hebben De Gigantjes alleen singles uit gebracht. Taki taki oowah' was een hit en '1 want you to be my baby' een bescheiden tippara- de-notering. Live gaat het De Gigantjes meer voor de wind. Mede door optredens op het Northsea Jazz Festival en als huisband in VARA's Nachtshow kunnen ze de boekingen voor optredens amper aan. 'Royal Giants' is in een razend tempo opgenomen. Rob: „In tien dagen stond alles erop. We speelden de nummers al lang li ve en dan kun je ze er zo op- knallen." „Daardoor is de cd represen tatief voor wat we doen", vult Mieke aan. „De muziek klinkt niet geraffineerd, het is niet al lemaal subliem. Het is een soort weergave van wat we op het po dium doen." Covers De nummers die De Gigantjes spelen, zijn covers, maar wel bewerkt door de bandleden. Rob: „In het begin wilden we al leen maar spelen, niet schrijven. Toen wij begonnen, was er van het repertoire dat wij speelden op plaat niets te krijgen. Nu wel. In de begintijd hadden we geen enkele concurrentie, dat is nu anders. Het repertoire uit die ja ren '40-'50 blijkt ijzersterk." „Het is rock 'n' roll uit de tijd toen het nog niet zo heette", verklaart Mieke. „De tijd vöör Elvis, die de rock 'n' roll bekend heeft gemaakt. Voor Elvis was het nog niet echt een stroming. Er zitten verschillende stijlen in, dat maakt het leuk om te zin gen." De nummers op de cd klin ken als de live-versies. „Voor de cd hebben we af en toe verschil lende instrumenten gedubt. Om het meer een big-bandgeluid te geven", verklaart Rob. „De nummers werden destijds meestal door een big band ge speeld. Wij moeten dat live met een combo-bezetting proberen te evenaren. Dat doen we door er gewoon vreselijk in te gaan, er veel energie in te stoppen. Toch zou ik de band nog wel wat willen uitbreiden, het liefst met een goede trompettist. Wij willen iemand die zich helemaal aan De Gigantjes geeft." Een officiële cd-uitreiking is niet gepland. Rob: „Mieke had wel wat leuke ideetjes, maar we gaan binnenkort met vakantie, dus daar zal wel niet zoveel van komen." „Misschien doen we een ver late uitreiking", besluit Mieke. „Dat vind ik wel iets voor ons!" Laatste Man en Paard van KRO-programmamaker Jos Timmer Jos Timmer rouwt niet om zijn vertrek als programma maker. „Radio van nu wordt aan de lopen de band ge maakt. Er is geen ruimte ventiviteit en creatieve in vallen." FOTO HENNY MILTENBURG HILVERSUM ANNEMIEK HUYERMAN Vroeger. In het ge sprek met Jos Tim mer valt het woord nogal eens, maar beslist niet uit rancune of frustratie, benadrukt hij, want hij heeft een fantasti sche lijd gehad bij de KRO. Ei genlijk vindt hij vroeger een af schuwelijk woord, net alsof alles toen beter was. Maar bij de radio is dat helaas de waarheid, want het wordt steeds minder leuk daar. is zijn ervaring. De radio is al lang op de achtergrond geraakt, de tele visie is veel belangrijker. De programmamaker heeft ge merkt dat hij benijd wordt om zijn vervroegde uittreding. Timmer: „Door alle nieuwe ontwikkelingen valt afscheid nemen mij gemakkelijker. Ik zou hét veel moeilijker hebben gevonden als ik nog allerlei fan tastische programma's had kunnen maken. Er breekt een totaal andere periode aan voor de radio. Tegenwoordig be speur ik heel weinig motivatie, en niet alleen bij de KRO." „Radio van nu wordt aan de lopende band gemaakt. Er wordt niet meer met liefde en inzet aan programma's gewerkt en er is geen ruimte meer voor inventiviteit en creatieve inval len. De tijd wordt gevuld met plaatje-praatje-programma's en dat kan ook niet anders, nu geld, kijkcijfers en efficiënte sa^ menwerking tussen omroepen het programmabeleid bepalen. Het wordt allemaal een beetje ziekenomroepachtig en veel kleinschaliger. Een registratie kamer, een technicus en een draaitafel. Zo erg wordt het." Ouwehoeren Jos Timmer was zestien toen hij bij de radio begon. In zijn be ginjaren leerde hij het radiobe- drijf grondig kennen. Hij heeft voor alle zenders gewerkt. Tim mer maakte muziekprogram ma's met Jules de Corte en be dacht Van twaalf tot twee en Cursief. Voor het toenmalige Hilversum Drie initieerde hij Verknipt en Koffie met Kees en voor Hilversum 4 Radio Vier klank. Timmer:„Ik kon elk jaar mijn eigen voorstellen indienen en deed dus gltijd wat ik zelf leuk vond. Ik heb aan de wieg van een heleboel programma's gestaan. Dat was nog het mooi ste, dat je zo'n programma naar eigen inzicht kon maken, waar na je het zag opgroeien en vaak totaal veranderen. Dat zag je ook gebeuren bij Man en Paard." Timmer heeft die eerste uit- zendband van twaalf jaar gele den nog. Daarop is te horen hoe de schaker Hans Böhm, die als presentator zijn debuut bij Man en Paard maakte, keurig netjes alles van het papier voorleest en begint met zijn inmiddels over bekende aanhef 'Hallo, schaak vrienden en schaakvriendinnen'. Al gauw liet Böhm die voorge- typte tekst los en dat kwam zijn achteloze manier van presente ren alleen maar ten goede, oor deelde Timmer. Wel schrok Timmer in die beginperiode soms, als het gesprek in Man en Paard een totaal onverwachte wending nam. „In die eerste aflevering had den we een gesprek met Jan Timman. Als programmamaker STRIPS BOLLEBOOM Deze week sluit program mamaker Jos Timmer (55) zijn veertigjarige radioloop baan bij de KRO af. Door reorganisatie en program matische samenwerking verdwijnt het sportpro gramma Goal en daarmee Man en Paard, het ook bij niet-schakers populaire ra dio- schaakprogramma, dat onderdeel uitmaakte van Goal. Timmer vond het een mooi moment om afscheid te nemen. „De creativiteit is weg. Bij de radio worden geen echt mooie program ma's meer gemaakt." dacht ik heel naïef dat het over schaken zou gaan. Ging het plotseling over de filosofie van het leven in het algemeen, over koeien op de spoorlijn en nog veel meer. Dat bleken luiste raars aardig te vinden. Schakers hoorden hun kopman een potje gezellig ouwehoeren. Overigens werd de schaakwereld tussen door zeer nauwgezet geïnfor meerd." Die mengeling van grote pre cisie en joviale gezelligheid er voer Timmer steeds meer als de ideale combinatie. Böhm's ei genzinnige manier van presen teren begon ook anderen op te vallen. Tegenwoordig kennen velen hem van zijn deelname aan Ook dat nog, het satirische consumentenprogramma van de KRO. Soms was het alsof de schaak loopbaan van Jan Timman en de ontwikkeling van Man en Paard gelijke tred hielden, ver telt Jos Timmer. „Die zaken le ken parallel te lopen. Met Jan zijn carrière ging het steeds be ter en Man en Paard werd steeds populairder. Jan heeft al tijd meegewerkt aan het pro gramma en we volgden hem consequent. Altijd en overal ter wereld hadden we hem aan de telefoon, van Moskou tot Buenos Aires. Onze topschaker fungeerde daarbij als een razen de reporter. Hij vertelde niet al leen over zichzelf, maar ook waar hij zat en wat daar alle maal gebeurde en waarom. Mooier kun je het eigenlijk niet bedenken." BOES Tweekamp Tussendoor nam Timman het op tegen de toppers uit de schaakwereld in de tot traditie geworden jaarlijkse KRO Twee kamp, een activiteit die recht streeks voortkwam uit het ra dioprogramma. De tweekamp is overigens vorig jaar december voor het laatst gehouden. Het KRO Schaakfestival op zondag 28 juni luidt het schaak-radio programma definitief uit. Vanavond zijn in de anderhalf uur durende uitzending frag menten te beluisteren met top- schakers als Donner, Kortsjnoj, Sosonko, maar ook met Freek de Jonge, drs. P, die ooit spe ciaal voor het programma het lied Man en Paard schreef, en Cees Buddingh' over schaken en het leven. (Man en Paard, vanavond, Radiol, 18.30 - 20.00 uur) Jacob Jacobi en Panda. FOTO FRANK FAHRNER Beroemd of niet be roemd, Ster of geen Ster, er is één vijand die wij gemeen hebben. Alle maal worden wij bedreigd door de ouderdom en met name de uiterlijke tekenen daarvan. Rim pels? Kraaiepoten? Nee! Dus smeren en liften we ons suf en geven kapitalen uit aan crèmes in een verwoede poging de jeugd, althans uiterlijk zo lang mogelijk te bewaren. Voor degene die hiervoor een oplossing kan bedenken, ligt eeuwige roem en grote rijkdom in het verschiet. En zie: het lijkt erop dat die persoon onder ons is opgestaan. Het begon met een enkel, vrijwel onopgemerkt berichtje in de krant. Dat berichtje groei de langzamerhand uit tot een laaiend vuur. De succes-story van een zeventigjarige uitvin der: Jacob Jacobi ontdekte hèt wapen tegen de veroudering van ons vel. Panda ging op on derzoek uit en sprak met de messias van de eeuwige schoonheid in zijn huis te Wer kendam. Face-lift Jacob Jacobi is al zijn leven lang uitvinder. Honderden uiterst slimme dingen zijn in de loop de jaren aan zijn brein ontspro ten. Hij heeft een ontelbaar aantal patenten op zijn naam staan en won vele prijzen op uitvindersbeurzen. Jacobi's her senen lijken nimmer een mo ment te rusten. Tien keer op een nacht wordt hij wakker met alweer een nieuw idee, alweer een nieuwe vinding. Terwijl we gezellig om de eet tafel zitten en mevrouw Jacobi een glaasje Spa schenkt laat de uitvinder me stapels boeken en foto's over zijn talrijke bedenk sels zien: een soeplepel waar mee je naar wens veel of hele maal geen groente en ballen kan opscheppen, een piepklein boekje waarin door een listige constructie 1024 verschillende verhaaltjes staan, een lichtge vende gereedschapsset voor in de auto. Samen met mevrouw Jacobi kruip ik in de donkere gangkast om een ander experiment met lichtgevend materiaal - een stralende beeltenis van de heili ge Bernadette - te bewonderen. En er is nog veel, heel veel meer. Jacobi is een enthousiast verteller en ik zou nog wel uren naar hem kunnen luis teren, maar ik ben nu eenmaal geko men om de diepere geheimen achter de oplossing voor ons aller rimpelen te horen. Het begon alle maal in 1983, zo vertelt Jacobi, toen hij een dame ont- Het Wereldje die PANDA DE L'ISLE voor de derde keer een face-lift had ondergaan. Hij vond dit toch wel héél erg idioot. „Om een rimpeltje kwijt te raken moet je je gezicht aan flarden laten snijden, terwijl er tegenwoordig mensen op de maan lopen." Jacobi stortte zich daarop fanatiek op de cosmeti ca. Hij deed een groot onder zoek naar anti-rimpelcrèmes. Proefkonijn In Nederland alleen al zijn er drieduizend verschillende soor ten. Jacobi analyseerde ze en ontwikkelde een crème die pre cies was wat hij hebben wilde. Daarnaast bedacht hij een heel bijzonder apparaat om die crè me zo doeltreffend mogelijk aan te brengen. Al jaren werkte hij met magneten. „Al mijn horlo ges gingen naar de loioppen, maar ik merkte wel dal het werkte." Hij combineerde de werking van magneetvelden met warm te. Na acht jaren van onder zoek, proeven en verbeteringen werd de 'Beauty Face' geboren. De 'Beauty Face'is een anato misch gevormd massage-appa raat. Wie het een paar minuten per dag, in combinatie met Ja cobi's crème gebruikt, ziet be staande rimpels vervagen en zal bovendien bemerken dat het vormen van nieuwe wordt tegen gegaan, aldus de uit vinder. Jacobi, volledig over tuigd van de werking van zijn uitvinding, deed toen iets slims: hij gebruikte zichzelf als proefkonijn en - in een later stadium - als levende reclame. Hij bewerkte één helft van zijn gezicht - onder scherpe con trole van een arts en een notaris, zodat fraude uitgesloten was - met zijn 'Beau ty Face'. Ondanks zijn gevorderde leef tijd veranderde de bewerkte helft van zijn gezicht in drie maanden in een strak en jeug dig velletje dat in sterk contrast stond tot het niet behandelde gedeelte. Een soort uiterlijke sa mensmelting van doctor Jekyll en mister Hyde. Ik heb het met eigen ogen mogen aanschou wen: geen gezicht, maar wel overtuigend. En toen raakte alles in een stroomversnelling. Jacobi stond met zijn apparaat op een uitvin- dersbeurs en was na een paar uur helemaal uitverkocht. Schoonheidssalons gingen met de 'Beauty Face' experimente ren en waren razend enthou siast. Er kwamen lovende brie ven van gebruikers, er kwamen artikelen in Amerikaanse bla den, en er kwamen enthousias te reacties van artsen, omdat de 'Beauty Face' óók werkt tegen littekens, acné, spierpijn, hoofd- pijn en nog veel meer narigheid Rimpelloos Inmiddels heeft Jacobi in nege nenveertig landen een octrooi voor zijn vinding, krijgt hij een drie uur lange tv-special jn Amerika en is het apparaat bij na niet aan te slepen, zoveel vraag is ernaar. Jacobi begon aan de ontwik keling van zijn 'Beauty Face' met uitsluitend wetenschappe lijke belangstelling en zonder j een enkele commerciële ge dachte, maar hij is er inmiddels I wel van overtuigd dat hij dank- 1 zij het apparaat binnenkort mil jonair zal zijn. Iets waar hij wel zin in heeft. Hij is tenslotte al zeventig en voelt wel wat voor een paar jaar vakantie. Gebruikt mevrouw Jacobi de 'Beauty Face'? „Nee," lacht ze koket, „dat heb ik toch nog niet nodig?" Voor wie meent het wèl nodig te hebben: het is het verstan- digst om zo rond het dertigste i levensjaar met de behandeling te beginnen. Het werkt absoluut en bij iedereen, zegt Jacobi. En voor wie deze leeftijd al ruim gepasseerd is, vormt de ene be- handelde gezichtshelft van de uitvinder het levende bewijs dat er nog een heleboel te redden valt. Dus: wie rimpelloos door het j leven wil, kan het apparaat plus crème kopen voor 248 gulden i (een pot crème zonder apparaat kost 49,50 gulden). De crème hoeft niet voortdurend te wor- den opgesmeerd. Wie de rim- pels ziet vervagen, kan volstaan met 'bijhouden': een keer in de week of twee weken. Wie van onze vaderlandse sterren inmiddels van het appa raat gebruik maken? Jacobi weet het niet, de verkoop gaat geheel buiten hem om. Hij weet wèl iemand die hij zijn uitvin ding van harte kan aanbevelen: onze koningin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12