Rabin zet Shamir buitenspel Voormalige Nepalese godin is eindelijk gelukkig als drogiste Feiten &Meningen Keihard aanpakken die Rambo's TOM JANSSEN Vasthouden nieuwe aanhang wordt zware opgave KATHMANDU TIM MCGIRK THE INDEPENDENT In de Nepalese Kathmandu woont een vrouw die ooit een godin was. Tegenwoor dig draagt de 35-jarige Nanimaiya Sakya een modieuze bril en maakt ze recepten klaar in haar drogisterij. Thuis ontspant ze zich door met haar man en drie kinderen naar Nepalese video's te kijken, met z'n vij ven gezeten op een bed waarboven een koekoeksklok hangt. Het enige waar ze naar verlangt, is een normaal leven. Nanimaiya's bestaan als godin begon toen ze vier jaar was en eindigde toen ze op 12- jarige leeftijd haar eerste menstruatie kreeg. Acht jaar lang leefde ze in drie ka mers in een paleis in Kathmandu, waar ze werd vereerd als een hemelse macht. Ze werd in de watten gelegd en gevreesd. Een pruillip van Nanimaiya was genoeg om een door angst bevangen bezoeker ervan te overtuigen dat het kind zojuist zijn dood had voorspeld. Als ze ziek werd, zetten de Nepalezen zich schrap voor een natuur ramp. En eens per jaar kwam de heerser van Nepal, koning Birendra, in eigen per soon naar het in een scharlaken en gouden gewaad gehulde meisje en smeekte toe stemming om zijn heerschappij in de Hi malaya te mogen voortzetten. Het was een leven dat Nanimaiya niet graag over zou willen doen. Nanimaiya werd vereerd als de Kumari, de levende incarnatie van Taleju, een woeste godin die demonen doodt en een jaarlijks bloedoffer van acht buffels verlangt. De le gende wil dat een Nepalese koning vele eeuwen geleden vriendschap sloot met de vervaarlijke Taleju, toen ze een minder kwaadaardige bui had. Toen de koningen de godin een keer aan het dobbelen waren, kwam een prinses het koninklijke vertrek binnen. De godin was woedend dat ze door een andere sterveling was gezien en ver dween. Na aanhoudende smeekbeden van de koning streek Taleju haar hand over het h.irt en zei dat ze zou terugkeren om hem te leiden, op voorwaarde dat hij geen om gang meer met haar zou hebben. Vanaf dat moment manifesteert Taleju zich in de vorm van een maagdelijk meisje. Sakyakaste De Kumari moet niet alleen onbevlekt zijn, maar ook uit de pure Sakyakaste van goudsmeden stammen. Wanneer de Ku mari voor het eerst menstrueert, is dat het teken dat Taleju zich opmaakt om haar te verlaten. Vijf boeddhistische priesters gaan dan in de Sakyagemeenschap op zoek naar een nieuw meisje dat door Taleju is beze ten. De priesters worden op hun speur tocht geleid door een lijst met 32 nogal poëtische en bizarre eigenschappen. Zo kiest Taleju bijvoorbeeld alleen een meisje met 'een nek als een trompethoren schelp, wangen als een leeuw en een heldere, zachte stem als een eend'. Haar huid moet goudkleurig zijn en ze moet astrologisch verenigbaar zijn met de Nepalese koning. Vervolgens wordt de Kamura-kandidaat aan een mentale test onderworpen. Tijdens een omvangrijk offerfestijn wordt een waar bloedbad aangericht, waarbij in de tempels van Kathmandu 108 geiten en buffels wor den geslacht. Zelfs op het internationale vliegveld van Kathmandu wordt een buffel geslacht om te voorkomen dat de vliegtui gen van de Royal Nepal Airlines neerstor- Dan wordt het 4-jarige kandidaatje een donkere tempel binnengeleid. Nanimaiya weet het allemaal nog als de dag van giste ren. Ze werd gedwongen plaats te nemen op de tempelvloer, die glom van het bloed. In een cirkel om haar heen waren afgehak te buffelkoppen geplaatst, die nog groter en angstaanjagender leken doordat iedere kop door een olielampje werd verlicht. De buf felkoppen stelden de door Taleju gedode demonen voor. Een gewoon kind zou gil lend de tempel uit rennen, maar de ware Kumari kent geen angst. Hoe zou ze anders de venijnige Taleju kunnen ontvangen? Carnavalsmasker Als de ware Kumari is gevonden, wordt ze in haar paleis geïnstalleerd. Iedere ochtend wordt ze naar de troonzaal geleid, waar ze honderden gelovige vereerders ontvangt, die haar geld, voedsel en drank aanbieden. Op haar voorhoofd is een derde oog ge schilderd en door de dik aangebrachte oog schaduw krijgt het kindergezichtje de uit drukking van een carnavalsmasker. „Ik wilde alleen maar naar buiten en met andere kinderen spelen", herinnert Nani maiya zich. Maar de Nepalezen geloven dat deze kleine meisjes, die verlangend door de houten tralies van hun kamer naar buiten staren, over bovennatuurlijke krachten be schikken. Toen een Kumari eens tijdens een woede-uitbarsting een stuk van haar tand afbrak, werd Nepal drie dagen later door een zware aardbeving getroffen. Toen koning Tribhuvan in 1954 zijn jaar lijkse zegen van de Kumari kwam vragen, moest het meisje het hoofd van de mo narch met rode kurkuma zalven. Maar ze smeerde de kurkuma op het voorhoofd van kroonprins Mahendra, die ook aanwezig was. Kort na dit slechte voorteken stierf ko ning Tribhuvan en werd hij opgevolgd door de kroonprins. Als het niet goed gaat met het koninkrijk, voelt de Kumari dat onmiddellijk. Toen het koningshuis dreigde te vallen tijdens de po litieke opstand van 1979, werd de toenma lige Kumari ernstig ziek. De beste artsen van het land konden haar niet helpen. Toen een priester tantra's over haar uit sprak en zwoer dat hij haar zou genezen, stierf hij diezelfde nacht. Andere priesters die de Kumari probeerden te genezen, ver ging het precies zo. Hoewel Nepalezen al vanaf de 6e eeuw maagd-godinnetjes aanbidden, is er nooit veel aandacht geweest voor het lot van de voormalige Kumari's wanneer de godin hen heeft afgedankt. Weinig ex-Kumari's slagen erin een man te vinden. Als de godin eenmaal in de ziel van de Kumari heeft ge huisd, zo geloven veel Nepalese mannen, blijft ze ongeveer net zo gevaarlijk als ra dioactiviteit. Iedereen kent de verhalen van mannen die met een Kumari trouwden en korte tijd later stierven. Bijgeloof Nanimaiya heeft vanaf haar twaalfde tegen dit bijgeloof moeten vechten, maar ze heeft geluk gehad. Ze heeft een moderne man getroffen en een gezin kunnen stichten. De meeste ex-Kumari's komen in de prostitu tie terecht of slijten hun levensdagen in ar moede als verschrompelde, ongetrouwde besjes. Onlangs stierf niet ver van Nani maiya's huis een oude ex-Kumari: ze was uitgehongerd en alleen. Nepal maakt een snelle verandering door van een middeleeuwse feodale staat naar een modernere samenleving. Kathmandu wemelt van de westerse toeristen, bergbe klimmers en medewerkers van internatio nale hulporganisaties. Nepalese tieners kic ken op Reebok-sportschoenen en de mu ziek van The Doors. Leden van de Sakyage meenschap hebben bedongen dat de Ku mari 's tijdens hun goddelijke bestaan nut tig onderricht krijgen, zodat ze na hun ver loren kinderjaren beter in de maatschappij passen. Vroeger redeneerde men dat Ku- mari's met goddelijke alwetendheid waren behept en dat hun dus niets nieuws kon worden geleerd. Toch wordt hiermee niet voorkomen dat Kumari's een traumatisch bestaan leiden. Enerzijds worden ze mateloos verwend en in de watten gelegd (een Kumari moet haar Kumari-aard onbeperkt kunnen botvieren), anderzijds moeten ze zich schikken in een verstikkend bestaan. Alle ex-Kumari's zijn uitermate teruggetrokken. Een gesprek voeren met een onbekende valt hen bijzon der zwaar. In hun tienerjaren lukt het hen vaak niet contact te leggen met leeftijdge noten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nani maiya haar twee dochters dit lot wil bespa ren. „Toen de priesters langskwamen, op zoek naar een nieuwe godin, heb ik ze te verstaan gegeven dat ze bij mijn dochters uit de buurt moesten blijven. Ik heb het heel moeilijk gehad in het paleis, waar ik zo lang opgesloten heb gezeten." VERTALING MARGREET HESUNGA „Dit is een van de mooiste momenten in de geschie denis van ons land. Het laat een zekere soepelheid van denken zien. In het algemeen beschuldigen we onszelf ervan behou dend te zijn, zonder bewe ging. En als we al bewe gen, dan is het millimeter voor millimeter. Maar is er een nationaal besluit genomen dat het afgelo pen moet zijn met de Li kud-regering." Zo rea geerde vanmorgen oud minister van buitenlandse zaken Abba Eban, een van de bekendste 'duiven' in de socialistische partij Ar beid, op de poliUeke om mezwaai in zijn land. TEL AVIV AD BLOEMENDAAL CORRESPONDENT De definitieve uitslag laat nog even op zich wachten, maar het is nu meer dan duidelijk dat Yit zhak Rabin de nieuwe Israëli sche regering zal vormen. Sa men met het links/liberale Me- retz-blok en de kleine Arabische partijen zou hij kunnen rekenen op de steun van een kleine meerderheid van de 120 parle mentsleden. Een klinkende overwinning voor de partijen die zichzelf graag aanduiden als het 'vredeskamp', ter onder scheiding van het 'nationale kamp' van Likud en klein rechts. Arbeid streefde bij deze verkie zingen niet alleen naar een ne derlaag van Likud, maar ook naar een 'blokkerende meerder heid'. Dat wil zeggen dat ze er voor wilde zorgen dat Yitzhak Shamir er niet in zou slagen een meerderheid van de Knesset achter zich te krijgen. Daarvoor was nodig dat Arbeid, Meretz en de kleine Arabische partijen geen van alle potentiële coali tiepartners voor Likud in to taal 61 zetels zouden halen. Vol gens de voorlopige uitslag is Ra bin in die opzet meer dan ge slaagd. Nieuwe aanhang Het grootste probleem voor Ar beid in de komende jaren wordt het vasthouden van de nieuwe aanhang, bestaande uit immi granten, mensen in minder ont wikkelde delen van Israël en werklozen. Dat zijn kiezers die niet op Arbeid hebben gestemd vanwege haar vredespolitiek, maar omdat ze van Rabin het economische wonder verwach ten waarvoor Likud niet kon zorgen. Rabin heeft in de campagne met veel nadruk aangekondigd dat hij van plan is aanzienlijk minder geld te besteden in de bezette gebieden en aanzienlijk meer in zwakke economische regio's binnen Israël en aan het scheppen van werkgelegenheid in het algemeen. Daarvoor zijn ook de vele miljarden aan kre dietgaranties nodig die Arbeid denkt los te krijgen van de Vere nigde Staten en Europa, zodra de bouw in een groot deel van de bezette gebieden wordt ge staakt en er vooruitgang wordt Schotland, een paar jaar gele den. Borden nasi staan te dam pen. We tasten stevig toe, want we barsten van de honger. Aan de ene kant van de tafel zit de verslaggever die komt kijken hoe de Nederlandse mariniers hier hun oefeningen afwerken, aan de overzijde een 37-jarige marinier met twintig jaren in het korps achter de rug. De ma rinier is zo'n ruwe-bolster-blan- ke-pit-type. Hij weet: „De mari nier is een Rambo. Hij beukt er eerst op los en vraagt daama pas wat er aan de hand is." Wie het Korps Mariniers goed bekijkt, ontdekt al snel dat veel jongens zich melden om aan de werkloosheid te ontkomen. Sommigen zijn zo eerlijk om toe te geven dat een baan in het korps hen heeft behoed voor werkloosdheid. En verder tin den ze het wel lekker om lid te zijn van een club macho's. „De marinier is een Rambo" dat werk. Dat sfeertje trekt ook een be paalde groep dienstplichtigen aan. De 'sportieve' jongens die de doodgewone landmacht, luchtmacht en marine maar een dooie boel vinden. Die jongens willen bij de commando's of de mariniers. Nu is daar niet zo ontzettend veel mis mee, als die jongens maar weten dat anderen uitma ken waarop ze hun tanden mo gen stukbijten. Die anderen zijn om te beginnen hun officieren. En die officieren zijn weer on dergeschikt aan de democra tisch gekozen politici. Want ge lukkig maakt in een democrati sche staat als Nederland de po litiek uit of en hoe de strijd krachten eventueel worden in gezet. Een goede Nederlandse militair weet dat en handelt er naar. De meeste Nederlandse mariniers zijn in dat opzicht ge lukkig goede militairen. En toch is er kennelijk iets be hoorlijk mis. Soms denken ma riniers dat ze er even op los moeten meppen simpelweg omdat ze menen dat zijgeï'\k hebben en omdat zij toevallig beschikken over de botte kracht om zo'n belachelijk idee ook uit te voeren. In de nacht van maandag op dinsdag was het weer eens raak. Ruim honderd (dienstplichtige) mariniers von den het wel een gezond plan om junks bij het Rotterdamse Centraal Station af te tuigen omdat die spuiters overlast zou den bezorgen. Maar zelfs als de junks daar voor overlast zorgen, hebben de mariniers hun han den thuis te houden. Als er pro blemen zijn en er iets moet ge beuren, is daar de politie voor. Terecht dus dat Rotterdams burgemeester Peper laaiend was. Terecht heeft bijna de hele Tweede Kamer die mariniersac tie veroordeeld. Terecht ook dat minister Ter Beek van defensie heeft aangekondigd dat de schuldigen hard zullen worden aangepakt. Militairen die zo ver hun boekje te buiten gaan, moet in de woorden van de Belgische schrijver Louis Paul Boon 'een geweten worden geschopt'. Een zware straf is daartoe het beste middel. Mariniers staan in het gelid voor de Van Genth-kazerne in Rotterdam, in afwachting van fouillering door de marachaussee. foto roel dijkstra opd Een wand in een stemlokaal in Jeruzalem is volgeplakt met de 25 stembiljetten voor even zovele partijen waaruit de Israëliërs gisteren konden kie zen. foto jim hollander reuter geboekt in het vredesproces. Coalitiegenoot Meretz, in veel opzichten een moderne wester se partij, moet ervoor zorgen dat Arbeid niet vervalt in haar oude patronagesysteem, met zware financiële steun aan de vakbonden en hun ten dode op geschreven industrieën. Maar zal de verwachte economische vooruitgang spectaculair ge noeg zijn om een tamelijk on berekenbaar deel van het kie zersvolk vast te houden? Dat is de vraag. Aantrekkingskracht Het is duidelijk dat de winst van links voor een groot deel te dan ken is aan de persoonlijke aan trekkingskracht van Yitzhak Ra bin. Diens ideeën over het vre desproces komen in meing op zicht overeen met die van de Li kud. Er is dan ook geen sprake van dat Rabin zich zal laten lei den door de duiven in zijn partij en in Meretz. In de komende dagen en weken zal hij op zoek gaan naar ge schikte partners voor een bre dere coalitie en zijn succes staat er borg voor dat hij die zal vin den. Gisteravond al maakte de ultra-orthodoxe Verenigde Tora Lijst duidelijk dat haar eerder gedane belofte aan Likud niet al te letterlijk moet worden opge vat en ook een andere religieuze partij, Shas, is benaderbaar. Beide grote partijenArbeid en Likud zullen in de komen de weken en maanden weer worden getest op hun samen hang. De controverse tussen Rabin en oud-partijleider Shi mon Peres liet zich vannacht al weer zien, toen de nummer twee op de lijst de overwinning vierde in gezelschap van een paar getrouwen, ver van de lijst trekker en het centrum van het feestgewoel. Of hij in het kabi- net-Rabin de belangrijke minis terspost zal krijgen waarop hij hoopt, moet worden afgewacht. De nieuwe premier kondigde gisteravond aan dat hij, en hij alleen, zal bepalen wie er minis ter wordt, „en daarbij geldt uit sluitend een kwaliteitscriteri um". Kwaliteiten kunnen Peres in ieder geval niet worden ont zegd. Zijn benoemingsbeleid zal Ra bin vijanden opleveren, maar hij heeft in ieder geval iets te verdelen. Van Shamir kan dat niet worden gezegd. Hij zal moeten gaan uitkijken naar een geschikte, jongere opvolger. Zijn eigen keuze, minister van defensie Moshe Arens, maakt nu waarschijnlijk weinig kans meer. Verschillende Likud-kop- stukken, Benjamin Netanyahu voorop, weten de nederlaag aan de interne strijd in de partij en Arens was daarbij een van de hoofdrolspelers. Veel zal afhan gen van de manier waarop Li kud zich gaat manifesteren als oppositiepartij en als woord voerder van de groepen die Ra bin in de komende tijd moet gaan teleurstellen, niet in de laatste plaats de kolonisten in de bezette gebieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2