Platte grollen en lange videoclip Eieren bakken op het trottoir Cultuur&Kunst Films Vuurvretende dichter en tekenares met oogziekte Ideale vrouw van Marco Ferreri is gedateerd DONDERDAG 18 JUN11992 Problem Child II en Kuffs: Gebrek aan respect film overzicht wilfred simons Les Amants du Pont-Neuf Te zien vrij 19 t/m do 25 juni (dag. 19 en 21.15 uur): Trianon-theater. Leiden. L'Ascenseur pour l'Echafaud (De lift naar het Schavot). Te zien van vr t/m ma (20 en 22.15 uur): Kijkhuis, Leiden. Liefhebbers van Juliette Bino che (van The unbearable Light ness of Being) kunnen hun hart weer ophalen: in het Trianon- theater draait volgende week Les Amants du Pont-Neuf. De kijkers kunnen dan meteen eens een kijkje nemen in het verwaarloosde, maar misschien daarom juist zo prachtige Tria non-theater. De bioscoop ademt nog steeds de sfeer van vroeger jaren; de geesten van Humphrey Bogart en Ingrid Bergmann zijn haast tastbaar in die grotachtige, schemerige zaal. Bovendien heeft Trianon nog een ander groot voordeel boven 'moderne' bioscopen: een enorm filmdoek. En juist dat filmdoek heeft Les Amants du Pont-Neuf nodig. De Franse re gisseur Leo Carax heeft name lijk een tomeloze filmstijl, die vooral op een groot doek goed overkomt. Les Amants... is een simpel boy meets girl-verhaal. Alex (De- nis Levant) en Michelle (Juliette Binoche) ontmoeten elkaar in de zomer van 1988 op de Pont- Neuf in Parijs. Hij is een dichter, die bij gebrek aan inspiratie zijn geld verdient als vuurvreter op het plein voor het Centre Pom pidou, zij een tekenares die aan een ernstige oogziekte lijdt. Zij meent zeker te weten dat ze blind wordt en wil nog één keer in het Centre een zelfportret van Rembrandt zien. Aangezien bei den clochards zijn, maken zij van de Pont-Neuf hun liefdes nest. Carax toont op overtuigende wijze het harde Parijse leven. Hij spiegelt de kijker een onge looflijke weelde aan beelden voor, die duizelig maakt en die het perfecte decor vormt voor de ontluikende liefde van de FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend DANCES WITH WOLVES. KIJKHUIS OOOOO Meeslepend epos van en met Kevin Costner. Een soldaat wordt in 1865 ver bannen naar een buitenpost aan de Frontier van de Amerikaanse samenleving. Hij komt in contact met de Sioux-indianen. die nog niet weten dat hun wereld binnen luttele jaren zal verdwijnen. Film geeft prachtig beeld van de schoon heid van de prairie, van heroïek en ongeveinste vriendschap. MY GIRL .STUDIO, EURO 2 OOOO Milde tearjerker van de Amerikaanse regisseur Howard Zieff. Het 10-jarige meisje Vada (Anna Chlumski) mist haar moeder, die vlak na haar geboorte is overleden. Als er een nieuwe man in haar vader's leven komt (Dan Ackroyd ont moet Jamie Lee Curtis) wordt Vada jaloers. Als kort daarop ook nog haar vriend je Thomas door een bijenzwerm om het leven komt, is de ellende compleet. Ge lukkig komt het aan het einde toch nog een beetje goed. BABAR EURO 1 OOOO Film voor de allerkleinsten. Babar is een jonge olifantenkoning die niet altijd even serieus met de etiquette omgaat. Hij blijkt zijn kroon echter meer dan waard te zijn als het olifantendorp wordt overvallen door een horde gemene neushoorns. De film is'leuk, bij tijd en wijle spannend en niet zoetsappig. HET RODE KORENVELD. KIJKHUIS OOOO Meeslepende film van de Chinese filmer Zhang Yimou. Een jong meisje is door haar ouders als huwelijkspartner verkocht aan een rijke oude lepralijder. Geluk kig slaagt een struikrover erin haar binnen drie dagen weduwe te laten worden. Later begint zij een gepassioneerde affaire met een mooie jongeman. Zij lijkt het geluk gevonden te hebben, maar dan vallen de Japanners het land bin- SHINING THROUGH LIDO 2 OO Linda Voss (Melame Griffith) is een half joodse, half Ierse secretaresse in het New York van 1940. Vanwege haar talenkennis krijgt zij de opdracht in Berlijn een soort vliegende bom te demonteren. De acteurs spreken een soort Engels waarvoor de acteurs van 'Allo VW/ozich nog zouden schamen en het verhaal zelf is ook om te huilen. Dustin Hoffman (rechts) in 'The Graduate I'. Hollywood Als het aan auteur Charles Webb ligt, zal er bin nenkort een vervolg in de bioscopen verschijnen van The Gradu ate, de filmhit uit 1967 die was gebaseerd op zijn roman. Webb heeft over dezelfde karakters een tweede boek geschreven, Given, en heeft te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn in een filmbewerking. Maar de produktiemaatschappij die destijds de filmrechten van Webb kocht, zegt dat de auteur geen enkele aanspraak kan maken op personages als Ben Braddock en Mrs. Robinson. In het contract dat Webb destijds heeft afgesloten zouden kleine lettertjes staan die de maatschappij tot de eige naar maken van de in het boek beschreven figuren. Dit betekent dat Webb weliswaar de geestelijke vader is van Mrs. Robinson, maar verder geen invloed meer heeft over haar toekomstig doen en laten in wat voor film dan ook. FILMS IN LEIDEN 'Les Amants du Pont-Neuf in Trianon twee clochards. Daarbij gaat hij soms genadeloos te werk; er zijn onvoorstelbare beelden te zien van de grimmigheid die het le ven in zo'n wereldstad tekent. Zo filmde hij in een tehuis voor daklozen schokkende scènes die als documentair kunnen worden omschreven. Toch is Carax niet helmaal vrij te plei ten van gewichtigdoenerij. De kijker kan zich niet aan de in druk onttrekken dat Carax voor al wat lekkere plaatjes heeft wil len filmen om de sfeer te verho gen. Levant en Binoche spelen hun rollen bijzonder mooi. Toch kunnen zij niet voorko men dat zij aan het eind van de film door Carax tot cliché-figu ren worden gedegradeerd. Dat komt doordat het verhaal zo'n suffige wending neemt; de twee moeten elkaar immers krijgen. Waar het de vormgeving en acteerprestaties betreft verdient Les Amants du Pont-Neuf dus wel het predikaat briljant, maar het verhaal kan op die bena ming geen aanspraak maken; dat moet eerder irritant ge noemd worden. Nouvelle vague In het Kijkhuis is volgende week de beroemde film l'Ascen- seur pour l'Echafaiid van Louis Malle te zien. Malle maakte de film in 1957 en hij werd er op slag beroemd mee. Een interes sant aspect van de film is het gebruik van de stijl die niet veel later als de nouvelle vague de geschiedenis in zou gaan. In TAscenseur... vermoordt een man de echtgenoot van zijn minnares. Hij weet de moord op zelfmoord te doen lijken, maar als hij de plek van de mis daad heeft verlaten, raakt hij de hele nacht vast in een lift. On dertussen wordt zijn auto gesto len en zwerft zijn minnares (Je anne Moreau) zoekend door de stad. Zij weet niet waar haar ge liefde is en verdenkt hem van ontrouw. Miles Davis maakte de muziek bij de film. Hij improvi seerde, terwijl hij naar de beel den keek. Wat steeds weer opvalt aan de Hollywoodprodukties die bestemd zijn voor een publiek tussen de 16 en 25 (het leeuwedeel van de bio scoopbezoekers) is het totale ge brek aan respect. De toeschouwer, het verhaal, de kwaliteiten van de acteurs, het kan de product-mana gers die beslissen over het film aanbod allemaal geen zier schelen. Problem Child II is een goed voorbeeld van de stand van zaken. Alweer een ver volgfilm op een commercieel succes, waarin niets anders gebeurt dan het op nieuw uitmelken van de beproefde stan daardsituaties. Die zijn zonder uitzonde ring stompzinnig, onsmakelijk en seksis tisch. Centraal gegeven is het onaange paste gedrag van het jochie Junior. In de handen van mensen die nog iets willen vertellen, had dat kunnen leiden tot vro lijke anarchie of een satirische kijk op de wereld van de volwassenen. In het geval van Problem Child levert het niets an ders op dan platte grollen en slecht gere gisseerde slapstick. Wat te denken van een weerkerend beeld van een hondje dat schuilgaat ach ter de damp van z'n eigen excrementen? Om maar te zwijgen van de portrettering van twee hondenverzergers die een vaarlijk serum tegen hondsdolheid ver voeren; daar worden angsten voor inen ting en enge ziektes zonder dralen in verband gebracht met homoseksualiteit. Voor het overige worden vrouwen be stookt met kakkerlakken in het eten, met sloopplannen. De bedoeling van dit alles is dat pubers het gedoe van Junior en z'n vriendinnetje Trixie steeds leuker vinden. De film Kuffs is gericht op een iets ou der publiek, maar verder van hetzelfde allooi. Christian Slater speelt een onver hondsdolheid en plastische chirurgen antwoordelijke losbol, die z'n vriendin netje in de steek laat op het moment dat ze hem vertelt dat ze zwanger is. Wan neer z'n oudere broer, een soort burger wacht, vermoord wordt, besluit Kuffs hem te wreken en meteen al het schuim uit de buurt te verjagen. Al die heldhaf tigheid is natuurlijk ruim voldoende voor z'n vriendinnetje om hem te vergeven en Kuffs zelf is door z'n ervaringen zoveel wijzer geworden dat hij z'n taken als jon ge vader aanvaardt. Christian Slater, die door het beoogde publiek vooral guitig gevonden moet worden, heeft tot en met het bezoek van het graf van z'n broer als enige regieaan wijzing gekregen dat hij 'cool' en non chalant moet zijn. Schrijver/regisseur Bruce Evans tekende voor dit even lar moyante als moralistische wanprodukt, dat ook nog eens is verknipt tot een uit gerekte clip op de maat van constant dreunende hitmuziek. Eind vorige week overleed de toonaan gevende Franse filmcriticus Serge Da- ney. Hij schreef dat de komst van de af standsbediening (het 'zappen'), de vi deoclip en de Hollywoodfilm die enkel nog dient om hitjes en acteurs te 'plug gen' de dood van de cinema markeren. Zo groeit een generatie op 'zonder ge voel voor het heden, zonder interesse voor de toekomst, zonder besef van het verleden.' Films als Problem Child en Kuffs, die week in week uit op de biosco pen worden losgelaten, zijn gemakkelijk af te doen als oninteressante rotzooi. Maar soms moet maar weer eens gezegd worden wat het echt is: vergif dat het le ven uit onze hersenen zuigt. RECENSIE JOS DE PUTTER La Came. Te zien vanaf vrij 19 juni Baby- Ion 2, Den Haag La Carne: Bizar maar niet verontrustend B111 mompelt Francesca iets esote risch dat ze heeft geleerd van een Indiase goeroe, maar voor het overige blijft het bij gelispel en gekreun. Ferreri verfilmt het allemaal tamelijk sensueel (hoofdrol speelster Francesca Dellera leent zich daar ook goed voor) maar kan uiteindelijk toch niet maskeren dat hij dit verhaal reeds te vaak verteld heeft. En wat in de jaren zeventig nog schokkend of vernieuwend was, is dat nu niet meer. Ferreri's beeld van man-vrouw verhou dingen, waarbij het gebrek aan communicatie en de mannelij ke angst voor emoties bepalend zijn en waarbij de vrouw altijd een paradijselijke belofte verte genwoordigt (want ondanks al les is Ferreri overduidelijk ka tholiek) lijkt inmiddels achter haald. In recente post-emancipatie- films als Sea of Love en Basic In stinct is de vrouw actief, sterk, bedreigend, sexy en hoogst on berekenbaar. Marco Ferreri kan die ontwikkeling niet bijbenen. Wellicht heeft La Carne daarom een heel radicaal einde; ditmaal zien we geen slotbeeld met een vrouw die overleeft, alleen aan het strand (dat was het handels merk van z'n vroegere films), maar besluit de man uit jaloezie zich het vlees van de vrouw let terlijk eigen te maken. Bizar is het nog wel, maar verontrus tend allang niet meer. Marco Ferreri was decennia lang een van de meest spraak makende Italiaanse filmmakers. Zijn beroemde 'vreetfilm' La Grande Boeuffe werd in sommi ge landen zelfs geboycot, terwijl critici hem prezen als de defini tieve afrekening met de hypo criete burgerlijke moraal. Een weerkerend thema in Ferreri's films is de onmogelijke liefde tussen man en vrouw; de man is een futiel, egoïstisch en schijnheilig wezen in vergelij king met de onaantastbare vrouw. Zij staat borg voor nieuw leven, terwijl hij meestal weg kwijnt in zelfbeklag en vernieti- gingsdrang. Ferreri's nieuwste, La Carne, gaat over de ontmoeting tussen Paolo (gescheiden, vol zelfme delijden en op zoek naar spiri tueel houvast, kortom de typi sche Ferreri-man) en Francesca (voluptueus, ongeremd en en kel geïnteresseerd in de liefde de ideale Ferreri-vrouw). Vol gens het beproefde schema dat we kennen uit onder meer Chiedo Asilo, La Dernière Fem me en Tales of Ordinary Mad ness zonderen de twee zich af van de wereld. In een verlaten vakantiekolonie aan zee geven ze zich over aan seks en eten, liefst tegelijkertijd. Af en toe Chad Lowe heeft de pech midden in de woestijn de poort van de hel te passeren. Amerikaans debuut Ate de Jong alsnog uitgebracht Normaal gesproken zou Highway to Hell nooit de Nederlandse bioscopen hebben bereikt, ware het niet dat de regisseur van deze low-budget horror komedie Ate de Jong heet. Hij draaide de film zijn Amerikaans debuut reeds in 1989, maar onenigheid met de producent deed de film op de plank belanden. Er waren artistieke meningsver schillen in het spel, en De Jong heeft zelfs via de rechter zijn gelijk proberen te halen. Maar in het kielzog van De long's redelijk succesvolle Drop Dead Fred mag Highwayhel nu alsnog proberen. Highway to Hell is een typische direct-naar-vi- deo produktie, met een mager verhaaltje over een jongen (Chad Lowe, broer van) die de pech heeft midden in de woestijn de poort van de hel te pas seren. Zijn vriendin wordt meegenomen door de op wacht staande Hellcop, zodat er voor hem niks anders opzit haar achterna te reizen en te probe ren samen te ontkomen. Deze link naar het Orpheus-verhaal is eigenlijk het enige element van niveau dat Highway to Hell te bieden heeft. Ik vraag me werkelijk af wat De Jong's creatieve meningsverschillen zijn geweest, want de film maakt bepaald niet de indruk een gemankeerd meesterwerk te zijn, of zelfs maar een persoonlijke visie te hebben. Het script biedt een enkele aardige vondst, zoals de handboeien van de Hellcop die van echte ledematen gemaakt zijn, of de snackbar waar de kok zijn uitsmijters gewoon op het trottoir bakt. Binnen zitten Idi Amin en Adolf Hitler broederlijk aan een tafeltje, maar daar houden de grappen wel zo'n beetje op. Wat de film vooral opbreekt is het kleine bud get, en het onvermogen van de makers er het bes te van te maken. Een groezelige art-direction had wonderen gedaan, maar alles heeft de plastic le lijkheid van een Roger Corman-produktie. Het paleis van de duivel lijkt op wat het waarschijnlijk is: een roze geschilderde parkeergarage. Dooie momenten worden opgevuld met stunts, en voor de liefhebber zijn er wat bloederige effecten, maar het geheel straalt een creatieve desinteresse uit. En het weglaten van de AC/DC song is na tuurlijk een gemiste kans. Voor de carrière van De Jong was het waarschijnlijk beter geweest wan neer Highway to Hell gewoon op de plank was blijven liggen. Paolo (Sergio Castellito) zoekt spiritueel houvast bij Francesca (Frances ca Dellera). BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 La Carne 16j.,zazo 13.30, 16. 19.30,22. dag. 14.19.30, 22 ALFA 2 Grand Canyon a.l dag 18.45, 21.30, zazo 13. 15.30. 18.45. 21.30 ALFA 3 Hamleta l dag. 14. 18.45. 21.30. za zo 13.15.30, 18.45.21.30 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j ..dag. 14, 19.30en22. zazo 13.30. 16. 19.30. 22 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Basic Instinct 16 j.. dag. 13.45. 18 45.21 30 ALHAMBRA2 J.F.K. 12).. dag. 14. 20 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Kuffs 12j.. dag. 13.45. 18.45. 21.30. zo 13.15,16. 18.45. 21.30 CINERAMA Stop, or my mom will shoot al. dag. 14. 19.15. 22, zo 13.30. 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Final Analysis 12 j dag. 14, 19.15. 22. zo 13.30. 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 2 Cape Fear 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30.zo 13.15, 16. 18.45.21 30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Urga 16.j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Thelma Louise 16 j dag. 14.30. 17.15, 19.45.22.15 CINECENTER-PIERROT Mississippi Masala a.l., dag. 14.30, 17. 19 30, 22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17.15 19.45, 22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Basic instinct 16 j dag 18 45. 21.30, zazo ook 14 CINEMA 2 INTERNATIONAL J.F.K. 12 j„ dag 20.15. zazo ook 14.30 CINEMA OSCAR tel. 5475175 J.F.K. 12j, vrzawo20 Pippi zet de boel op stelten a ,1 za zo wo 14.30 CITY 1 tel 6234579 My girl a.l.. dag 14, 19. 21.30, zo 13.15.15.45. 19.21.30 CITY 2 Problem Child 2 a.l.. dag. 13.45, 19. 21.30, zo 13.15.15.45.19.21.30 CITY 3 Beethoven a.l., dag. 14,15. 19. 21.30. zo 13.15. 15.45. 19. 21.30 CITY 4 Free Jack 16 j.. dag. 14.15. 18 45. 21.30. zo 13. 15.45. 18 45. 21.30 CITY 5 Freddy's dead 16 j dag 14 15.19. 21.30. zo 13.15. 15.45. 19. 21.30 CITY 6 Startrek VI a.l., dag 13.45,18.45. 21.30, zo 13. 15.45, 18.45, 21 30 CITY 7 Highway to heil 16 j., dag. 14.15, 19,21.30, zo 13.15, 15.45, 19. 21.30 DESMET tel 6273434 A Idade Maior, dag. 21.45, zo ook 16 30 Nuitetjour, dag. 19. 21, zo ook 14.15 Trust dag. 19.45 Late night movie, dag. 23, zo 14 KRITERION 1 tel 6231708 Meidenfestival Alice in Wonderland, dag 18,20,22 Kinderfilmtheater in Kriterion, (el. 6228206: Reis naar Melonia, za zo wo 15 Sjakie en de chocolade fabriek, za zo Pippi Langkous, za zo 13 De fluit met zes smurfen, za zo 13 Studio K Meidenfestival Alioce in Wonderland dag. 18,20, 22 RIALTO 1 tel. 6623488 Lola dag. 18, zo 13 Le charme discret de la bourgeoisie dag. 20, 22.15. zo ook 15 Rialto kinderfilm: Robin Hood zo wo 15, zo ook 13 RIALTO2 Pickpocket dag 18 Urga dag 19 45,22.15 THE MOVIES 1 tel 6245790 The inner circle, dag. 19.15.21.45, zo ook 15 THE MOVIES 2 Raise the red lantern dag 17 30. 22 Voor een verloren soldaat dag. 20. zo ook 15 THE MOVIES 3 Scream of stone dag. 17.45, 20. 22. .vr ook 00.15. zo ook 15 TUSCHINSKI 1 tel 6262633 Basic Instinct 16j .dag 14, 18 45. 21.30. zo 13.15, 16. 18 45.21.30 TUSCHINSKI 2 Hook a.l., dag. 14, 20 TUSCHINSKI 3 The mambo kings a i dag. 14, 18 45. 21.30, zo 13 15. 16. 18 45. 21.30 TUSCHINSKI 4 Silence of the lambs 16 j. dag 14, 18 45,21.30, zo 13 15. 16. 18 45. 21.30 TUSCHINSKI 5 De Noorderlingen 12 j., dag. 18.45, 21.30, vr ma di do ook 14 Sneeuwwitje en de zeven dwergen a.l., za wo 14, zo 13.15, 16 TUSCHINSKI 6 Shining through 12 j.. dag. 14, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16. 18.45. 21.30 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven a I dag 14, 18 45. 21 30. zo 13.15, 16, 18 45.21.30 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II 16 j dag 22.1 5 Shadows and fog a I dag 18.45. 20 30 Babar. za zo wo 15 Daantje de wereldkampioen, za zo 13 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25