Cultuur Kunst Op grens van binnen en buiten Eregeld voor Park No-hae Nieuwe bundel van Schrijversclub Leiden «J^c/ewondering J.C. van Lanschotprijs voor beeldhouwer Peter Struycken 'DONDERDAG 18 JUNI 1992 23 Clochard O C Liefhebbers van Ju- Z 3 liette Binoche kun nen hun hart ophalen. Zij schittert in Les Amants du Pont-Neufals blinde clochard redactie cees van h saskiastoelinga Jubileumconcerten Rijnlands Orkest alphen aan den run Het Rijnlands Orkest uit Alphen aan den Rijn geeft op 19 en 20 juni z'n jubileumconcerten. Het orkest is op vrijdag 19 juni te horen in de Ontmoetingskerk in Waddinx- veen (20.15 uur) en op zaterdag 20 juni in 'De Bron' in Alphen aan den Rijn (20.15 uur). De sopraan Mirjam Cornelisse vertolkt twee liederen yan Hendrik Andriessen op teksten van Charles Baudelaire. Samen met het Leids Vocaal Ensemble wordt van de componist ErikSatie het werk 'Genevieve van Brabant' uitge voerd. Verder staan op het programma een stuk voor blazers van R. Vaughan Williams en het werk 'Hamlet' van Shostakovitsch. Het geheel staat onder leiding van Michel Havenith. Cantatedienst Leiderdorps Kamerkoor leiderdorp Het Leiderdorps Kamerkoor verleent op zondag 21 juni om 18.30 uur in de Dorpskerk te Leiderdorp medewerking aan een speciale cantatedienst. In de dienst zal de Missa Tempore Quadragesimae van Michael Haydn ten gehore wor den gebracht. Aanvang van de dienst is 18.30 uur. De voorgan ger is Drs. B. Luttikhuis. Leiden Klassiek in The Duke leiden Het blazersensemble 'Belle Epoque' sluit op zondag 21 juni in Café The Duke de serie Leiden Klassiek af. De leden van Belle Epoque zijn: Liesbeth Niesten (fluit), Marcel Mandos (ho bo), Hans Petra (kabinet), Guillermo Zarzo (hoorn), Richard Soudant (fagot). Zij brengen werk ten gehore van Kulghardt, Mozart, Berio en Hindemith. De zang wordt verzorgd door Guyette Delgorge. Het optreden begint om 15.00 uur. Schuivende panelen op Stadhuisplein Een nieuwsgierige kunstenaar uit Zeeland confronteerde gisterochtend het publiek op de Leidse Warenmarkt met de grens tussen binnen en buiten. Een wazig gebied, ge zien het feit dat de slachtoffers in een soort open pashok je met schuivende panelen werden geplaatst. Want sta je binnen, dan sta je ook buiten. De schrijversclub Leiden 1990 liet gisteren een tweede bundel met verhalen en gedichten het licht zien: 'Wachten bij Meneer Jansen'. De titel is ontleend aan een gedicht waarin dit Leidse café een rol speelt. Burgemees ter Goekoop kreeg het eerste exemplaar uitgereikt, waarna het gezelschap vervolgens naar café 'Meneer Jansen' toog om de eigenaar een tweede exem plaar te overhandigen. In de bundel zijn weer verha len en gedichten verzameld over zeer uiteenlopende onder werpen: Karei de Grote, de jaren vijftig, de angst voor gebak en gedichten over Suriname, Indo nesië, Leiden en het leven zelf. De club bestaat nu uit elf leden die met elkaar gemeen hebben dat zij in Leiden wonen of ge woond hebben. Zij komen sinds 1990, het jaar van oprichting van de schrij versclub, geregeld bij elkaar om eikaars werk te lezen en van commentaar te voorzien. Leden van de club Jiebben tevens de 'Stichting Uitgeverij Barabinsk' opgericht. Deze stichting geeft debuterende schrijvers een kans. De nieuwe bundel is in de meeste Leidse boekhandels ver krijgbaar voor ƒ14,90. leiden annemiek ruygrok Eric Thijssen, de kunstenaar uit Walphaartsdijk, vuurde vervol gens vragen op passanten af als „Draagt u een badmuts?" en „Op welke verste plaats ter we reld stapte u ooit in een lift?" „Ik zou zeggen: 'Dat gaat je geen lazerstraal aan", luidde het commentaar van een omstan der, die het allemaal maar zo-zo vond. Ook het publiek dat voor dit zogenaamde 'Project 5-hoek' werd uitgekozen, wist nauwe lijks raad met de antwoorden. „Wat is de eerste letter van je achternaam?" De jongen in de vijfhoekige paskamer twijfelde: „Ik heet Van der en dan nog wat, welke letter moet ik nou zeggen?" Het werd de K van, la ten we zeggen, Van der Kaay. Tijssen liet de antwoorden van het publiek ook registreren op een videofilm. Die gaat hij aanbieden aan de een of andere omroep: „De EO of de VPRO, misschien wel de BBC. Nee naar CNN stuur ik deze film niet." De bedoeling van het Project 5-hoek? „In vijf Nederlandse plaatsen Leiden, Lelystad, Zut- phen, Deume en Breda, zoek ik telkens vijf mensen uit die ik in mijn kunstwerk laat plaatsne men. Allereerst moeten ze kleur durven bekennen. Elk paneel is anders van kleur en laten ze maar hun voorkeur uitspreken. Vervolgens stel ik wat vragen en uiteindelijk moeten ze hun plaats tussen binnen of buiten bepalen. Dat is een grensge bied, want het hok is eigenlijk altijd open." De antwoorden en de keuzen noteert hij en verwerkt hij in een grafiek. Verder gebeurt er eigenlijk niets. „Ik wil zien wat voor spirit er in het publiek zit." En het waarom van de vijf ste den? „Die vormen op de land kaart een vijfhoek." Trekt hij nog conclusies uit zijn inter views? Dat is niet het geval. Hij wil alleen weten hoe mensen met iets omgaan. Het marktpu- bliek keek schouderophalend toe: „Weer zo'n halfgare kunste naar die zotte dingen doet." „Mooi vind ik deze schaal van Arita por selein uit Japan. Die stamt uit de 17de eeuw. Ik heb 'm van mijn grootmoeder gekregen. Hij heeft mijn hele studententijd overleefd. Nee, ik ging er toen niet zo zoetsappig mee om. Gooide er gewoon troep in of fruit. Dan zeiden mensen wel eens 'Hoe durf je, dadelijk breekt hij'. Maar ik be sefte toen de waarde er niet zo Nu staat het erfstuk bij mij thuis in een vitrinekast. Alleen mijn vrouw mag er aankomen. Ver der niemand. Zij was het er ei genlijk ook niet mee eens dat ik de schaal van huis meenam naar het raadhuis hier. Maar ik heb hem goed verpakt. In elk zich respecterend muse um heb je wel een schaal van deze soort porselein. Wat mijn bewondering wekt is die prach tige blauwe kleur. Die fascineert j mij. En het spontane. Chinees porselein is veel verfijnder. Zoals deze pot van Imari porse lein. Die is nog van prins Frede- rik geweest. Zie je, dat is veel gedetailleerder. Terwijl op die schaal de vogels, de bloemen en de bamboestengels veel minder gekunsteld zijn. Ik ben me uiteindelijk in porse lein gaan verdiepen. Dat komt door die schaal natuurlijk. Des tijds heb ik een tentoonstelling van Japans porselein in Amster dam bezocht. Ik heb er ook boeken over. Een paar jaar gele den was ik in Portugal. Zoals je misschien weet zijn de Portuge zen ook in Japan geweest. Wat ik me dan afvVaag is hoe Delfts Blauw is ontstaan. Hebben de Nederlanders dat van de Portu gezen afgekeken of andersom? In elk geval moeten ze door de Japanners en de Chinezen zijn beïnvloed. Ik zou bijna naar Japan zijn ge reisd. Maar dat is helaas niet doorgegaan. Toen ik wethouder was in Leiden zou er een uitwis seling zijn met Japan. Ik had die reis al helemaal voorbereid, maar vrij plotseling werd ik hier in Wassenaar benoemd. Toen is mijn opvolger, Fred Kuijers, met Goekoop naar Japan gegaan. Tja, dat was wel even pijnlijk Dit soort schalen werd later speciaal gemaakt voor verzen ding naar Nederland. De Japan se symboliek en de natuurele menten werden erop geschil derd. Maar de middencirkels bleven blanco. Dan werden er In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daartussenin zit. Vandaag spreekt Piet Hein Schoute, burgemeester van Wassenaar en voormalig wethouder van cultuur in Leiden, zijn bewondering uit. wapens in geschilderd, of het VOC-monogram. Eigenlijk zijn die borden Chinees porselein, maar de Japanners konden dat ook heel goed maken. Het Chi nese porselein had hun toch al tot voorbeeld gestrekt. Persoonlijk houd ik niet van Delfts Blauw. Ik vind het grof en de sfeer bevalt me niet. Het is vaak zo kitscherig. Ik besef dat op hun hart trap, i voel ik het. Toen ik deze schaal indertijd kreeg, zat er een scheurtje in. Bijna onzichtbaar, maar het zat er in. Ik denk dat ik 'm anders ook niet van mijn grootmoeder gekregen zou hebben. Na mijn studententijd heb ik de schaal laten restaureren door een mu- seummpdewerker. Het is prach tig gedaan, alsof er nooit een beschadiging is geweest. Na mijn dood mag hij niet op een veiling worden verkwan seld. Ik hoop dat in de tussen tijd mijn kinderen er van gaan houden om de schoonheid er van en omdat het een stuk is uit een familietraditie. Ons kolo niale verleden wordt in die schaal uitgebeeld, een beetje. Mijn overgrootmoeder is in In- dië geboren. Ja, Indië, we mochten het thuis nooit over Indonesië hebben. Mijn groot ouders hebben er gewoond. Die schaal staat voor dat verleden. Daar mag, besef ik nu, nadat die schaal mijn roerige studenten tijd heeft doorstaan, niet slordig met- worden omgegaan.' Beesten e* /- Yvonne Kroonen- 2 O berg over mannen: „Mannen zijn vieze bees ten. Ik heb heel vaak een afkeer van ze." Expositie voor aids-preventie amsterdam Onder de titel 'Art for ASAP' or ganiseert de Stichting Amster dam Society for Aids Prevention (ASAP) begin juli een grote ex positie en kunstveiling in de Amsterdamse Beurs van Berla- ge. Ongeveer 140 Nederlandse kunstenaars stellen daarvoor belangeloos meerdere werken beschikbaar. Ter gelegenheid van de manifestatie verschijnt een gedenkboek van 156 pagi na's met afbeeldingen van de tentoongestelde werken. De opbrengsten van de vei ling en het boek zullen ASAP fi- nanciëel in staat stellen een se rie van zes tv-documentaires te realiseren. Deze zullen gewijd zijn aan de aids-situatie in Thai land, Oeganda, Brazilië, Roeme nië, San Francisco en Amster dam. ASAP wil dit zesluik op Wereld Aids Dag 1992 (1 de cember) uitzenden. De expositie wordt dinsdag avond 30 juni geopend in de Beurs en is van 1 tot en met 4 juli voor het publiek toeganke lijk. De openingstijden zijn da gelijks van 10 00 tot 19.00 uur en op donderdag van 10.00 tot 21.00 uur. De veiling die ter af sluiting van de manifestatie wordt gehouden onder leiding van Jan Pieter Glerum is even eens in de Beurs van Berlage, op maandag 6 juli vanaf 19.30 uur. Een greep uit de deelnemende kunstenaars: Jan Cremer, Rob Scholte, Jan Sierhuis, Co Weste- rik, Jan Wolkers en Gertie Bie renbroodspot. Het Comité van Aanbeveling van 'Art for ASAP' bestaat uit Wim Beeren (directeur Stedelijk Museum Amsterdam), Jan Hoet (conservator van het Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent), Antje van Graevenitz (kunsthistorica) en Benno Premsela (voorzitter van het Fonds voor Beeldende Kunst, Vormgevingen Bouwkunst). amsterdam Beeldend kunstenaar Peter Struycken (53) krijgt voor zijn gehele oeuvre de eerste J.C. van Lan schotprijs voor beeldhouwkunst. Aan deze twee jaarlijkse prijs is een bedrag van 50.000 gulden verbonden. Mr. drs. C. de Quay, vice-voorzitter van F. van Lanschot Bankiers uit Den Bosch, maakte gisteren tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam de instelling van de prijs bekend. De prijs is bedoeld als eerbetoon aan de vorige jaar overleden J.C. van Lanschot. 'Meneer J.C', die volgens De Quay een groot kunstminnaar was, zou de instelling van deze prijs bij zijn afscheid krijgen aangeboden. Twee maanden voor zijn pensionering overleed hij echter. Voor toeken ning van een prijs voor de beeldhouwkunst is ge kozen, omdat er nog geen grote prijs op dit ge bied was. Wel was er ooit de staatsprijs, aldus de oud-directeur van het Museum Kröller-Müller, dr. R. Oxenaar, die nu voorzitter is van de jury. Naast Oxenaar bestaat de jury uit de collectioneur M. Visser, architect W. Quist, collectioneur en di recteur van de verfindustrie Jac. Eijck, F. Eijck. en de voorzitter van de faculteit der Kunsten en Ar chitectuur van de Hogeschool Rotterdam en Om streken, drs. H. van Haaren. Struycken krijgt de eerste prijs „wegens zijn grensverleggende bijdragen aan hedendaagse monumeniaJebeeldhouwkunst". Dichtersfestival Poetry eert Zuidkoreaanse dichter ANNEMIEK RUYGROK KZUYDERDUIN Het dichters- en gedichtenfesti val Poetry International heeft het Eregeld, de zogenoemde Poetry International Award, gis teren toegekend aan de tot le venslange gevangenisstraf ver oordeelde Park No-hae, pseu doniem van Park Ki-pyong. Het Eregeld, dit jaar voor de veer tiende keer uitgereikt, is be stemd voor een dichter die op grond van zijn publikatie is ge arresteerd en gevangen gezet. De jury van de Award, be staande uit onder anderen de schrijvers J. Bernlef, Remco Campert en Poetry-organisator Martin Mooij, was eensgezind in de toekenning, mede door de extreme straf voor Park No-hae. Tot nu toe is gebleken dat toe gekend Eregeld twaalf van de dertien keer heeft geleid tot vrij lating van de betrokken dichter of dichteres. De Zuidkoreaanse dichter zit sinds maart vorig jaar onder slechte omstandigheden gevan gen. Hij kreeg levenslang op grond van een niet nader gespe cificeerd artikel van de wet op de nationale veiligheid van Zuid-Korea. De 34-jarige Park ki-pyong, wiens pseudoniem No-hae 'Bevrijding van de ar beiders' betekent, kwam tijdens zijn werk in een staalfabriek tot de overtuiging dat hij zich moest inzetten om de uitermate slechte arbeidsomstandigheden van zijn collega's te verbeteren, arbeiders. Zij gaven hem de bij- Hij hielp hen bij het schrijven naam „de arbeidersdichter brieven gedichten over hen. Zijn poëzie werd hoog ge waardeerd door de Koreaanse der gezicht" omdat op de ach terflap van zijn bundels uit vei ligheidsoverwegingen geen foto stond maar een leeg vierkantje. De op één na beate manier om kennia te maken met Allele kenkena. Het prachtige Miele Keukenboek ligt voor u klaar Als u het komt ophalen, is de beste manier natuurlijk om u door ons. als ervaren keuken- adviseurs een persoonlijk advies te laten geven tel 071 149859 E3C2H tel 070- 3646154 Beeldend kunstenaar Eric Tijssen zet zijn vijfhoekige paskamer neer op het Stadhuisplein: sta je binnen, dan sta je ook buiten. Een wazig grensgebied tussen schuivende panelen. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23