A Unieke camera maakt alle tmcjes mogelijk 'Je wilt laten zien datje de beste bent' Rtv show RTL 4 komt met eigen blad DONDERDAG 18 JUNI 1992 D 14" STARDOM Zelf wist Ronnie Tober voor 99,9 procent zeker dat hij geen aids had. Maar omdat je nooit kan weten, heeft de zanger zich onlangs toch maar laten onderzoeken. Nu is aangetoond dat Tober zich nergens zorgen over hoeft te maken, kan hij de mensen weer recht in de ogen kijken. Dat hij enkele maanden geleden tijdens een uit de hand gelopen alcoholcontro le enkele agenten dreigde met aids te besmetten, moeten we maar be schouwen als een moment van grote zwakte. Eind juni moeten Ronnie en vriend zich vanwege dit akkefietje voor de rechter verantwoorden. En daarna gaat het tweetal op vakantie om bij te komen. Tussen Annet van Trigt en Griselda Visser, de twee presentatrices van Studio Sport, botert het niet zo. Onlangs kwam een sportprogramma zon der presentatrice op het scherm, omdat het tweetal ruzie had. De ellende begon toen Griselda Visser zich ziek meldde. Victor de Koninck zou haar vervangen. Die moest echter verstek laten gaan, waarop Annet van Trigt werd opgeroepen. Maar toen deze in de studio verscheen, was daar op eens ook de weer opgeknapte Griselda Visser. Er ontstond ruzie over wie het programma uiteindelijk moest presenteren. Eind van het liedje was dat beide dames naar huis werden gestuurd om te kalmeren.... André Hazes is dolgelukkig. Met zijn derde vrouw Rachel heeft de zan ger net een nieuwe woning in Vinkeveen betrokken. Daar deelde zijn vrouw hem mee zwanger te zijn. André heeft al twee kinderen uit vorige huwelijken: dochter Nathalie en zoon Meivin. Presentatrice Dieuwertje Blok is in het diepste geheim getrouwd, zij trad in het huwelijk met de Amsterdamse fotograaf Paul de Bruin, met wie zij al geruime tijd een relatie heeft. De Bruin is ook de vader van hun kind Sam, dat vorig jaar is geboren. Zanger Axl Rose van Guns 'N Roses is bijna verkracht. Hij werd on langs wakker op een vreemde hotelkamer met een man boven op zich. De zanger greep een scheermes en wist zich op die manier te redden. Axl gaf toe dat hij wel erg naief was geweest om met een onbekende ke rel mee te gaan naar zijn hotelkamer. De makers van de Amerikaanse versie van 'In de hoofdrol' (This is your life') wilden Bruce Springsteen eens verrassen. De cameraploeg toog naar de studio waar the Boss aan het werk was. De popster stelde de belangstelling niet op prijs. „Maak snel dat jullie wegkomen, opge rot!", kregen de programmamakers te horen. Geen Bruce in de hoofdrol dus. De thriller-sensatie van het jaar komt eraan. De film 'The hand that rocks the cradle' heeft in de Verenigde Staten meer kijkers getrokken dan 'Silence of the lambs' en 'Fatal Attraction'. Het gaat over een ge stoorde vrouw als baby-oppas bij een gezin dat niets in de gaten heeft. In de hoofdrol de blonde schoonheid Rebecca DeMornay. Benieuwd of u het einde van de film haalt en niet bezorgd in de pauze wegholt, richting huis, kinderen enoppas. RTL 4 wil over een paar maan den een eigen blad gaan uitge ven. Ook is de omroep van plan een club op te richten die wat opzet betreft te vergelijken is met Club Veronica. „Eind deze maand komen er spotjes op te levisie waarin we mensen op roepen om lid te worden van de RTL 4 Club. Als er genoeg be langstelling voor is, komt de club er. De mensen die lid wor den ontvangen automatisch het blad aldus een woordvoerder. In het blad worden onder meer de programmagegevens van RTL 4 opgenomen. De pro grammagegevens van de andere omroepen komen niet in het blad. Verder zullen in het blad interviews en verhalen worden gepubliceerd over onder ande ren de RTL 4 -sterren. Niets te dol voor studio van Rob Ruis HILVERSUM CPD Met Rob Ruis, tru cagestudio." Hij neemt de tele foonhoorn op, achter een tafel barstensvol knopjes en een hele rij kleine teeveetjes. Op deze monitoren ziet Ruis de beelden die in de studio achter hem worden gemaakt. Het is zijn taak om de beelden uit de stu dio te bewerken tot een filmpje. Ruis neemt tijdens zijn be toog voortdurend het woord uniek' in de mond. Het moet vooral duidelijk worden dat wat staat opgesteld op de derde ver dieping van gebouw vier van het NOB-complex in Hilversum, enig in zijn soort is. „Het Ne derlands Omroepproduktie Be drijf is het enige in Europa met de motion-control-camera", zegt Ruis, wijzend naar een soort robotarm. Deze vormt de spil in de gelijkheden van de trucagestu dio. Ruis drukt op een knop en de robot-arm-met-camera komt tot leven met het geluid van een woedend ruimtemonster. De camera draait een kwartslag en kijkt Ruis indringend aan. „Het te gekke van dit ding is, dat ik de camera naar alle kanten kan laten draaien en dat deze bewe gingen ook nog eens herhaal baar zijn." Een andere knop wordt ingedrukt. „Hij kan zelis om zijn as kantelen." Usblok „Bedenk de mogelijkheden eens", zegt Ruis enthousiast. Meteen volgt een voorbeeld. „Voor het programma Boek in waterland van de NCRV hebben we een idee uitgevoerd van Harry Schreurs, een van de ont werpers bij het NOB. Hij had bedacht dat het leuk zou zijn om op een zuil, een blok ijs met een boek erin te laten smelten door vier brandende fakkels. Dus wij gingen aan de slag." Het probleem: het filmpje mocht slechts dertig seconden duren. In die korte tijd smelt een stuk ijs van veertig bij veer tig centimeter niet, ook niet door vier fakkels. En vervolgens een ingevroren boek heelhuids te voorschijn toveren, kan al he lemaal niet. De oplossing werd gevonden door de camera steeds dezelfde bewegingen te laten herhalen. Ruis programmeerde de ca mera-beweging en filmde als eerste de zuil en de fakkels. Daarna maakte de camera exact dezelfde beweging om de zuil te filmen met het boek erop en met gedoofde fakkels. Vervol gens kwam het ijsblok erbij en werd het computerprogramma van de camera aangepast. De route bleef hetzelfde, maar er werd dertig maal (de film duurt dertig seconden) een pauze in gelast van tien seconden om Ruis de kans te geven met een brander het ijs te smelten. Later zijn deze drie opnamen samen gevoegd. „Zonder de motion- control-camera zou dit niet mo gelijk zijn geweest. Denk je eens in wat deze mogelijkheden voor impulsen kunnen geven aan de ontwerpers." Animatie De trucagestudio is onderdeel van NOB Design. Binnen deze afdeling kunnen de filmpjes uit de trucagestudio worden afge werkt. Zo is een produktie voor de Nederlandse Onderwijs Tele visie (NOT) binnenshuis aange vuld met computeranimaties. Net als bij het filmpje met het blok ijs, is ook hier gebruik ge maakt van het combineren van diverse lagen beeldmateriaal. Later is daar nog eens de com puteranimatie aan toegevoegd van een huppelende televisie die nog net op tijd in een klas aankomt en tussen het school bord en de kinderen gaat staan. Drie lagen waren nodig om het beoogde resultaat te berei ken: als eerste laag een lege klas met een schoolbord, als tweede laag de klas en de computerani matie voor het bord. De derde laag toont een volle klas die richting schoolbord kijkt. Voor duizenden kinderen is de com binatie van deze drie het ver trouwde beeld van het begin van een ochtendje school-tv. Maar niet alleen omroeporgani saties kloppen aan bij de desig nafdeling van het NOB. Ook an dere bedrijven maken gebruik van de aangeboden diensten. „Zelfs als je niet meer hebt dan een vaag idee, weten we er hier wel raad mee. Wat het kost hangt helemaal af van de op dracht." De prijs voor een leader (het filmpje dat een pro gramma aankondigt) varieert van 7000 tot 75.000 gulden. Nadat het film-idee is gelan ceerd, wordt de hele machinerie in werking gezet. Dat begint bij het zoeken van de juiste man of vrouw die het idee kan uitwer ken om daar vervolgens een story-board van te maken. Deze getekende versie van het pro- dukt wordt als handleiding ge bruikt door de technische men sen die het moeten uitvoeren. Op dat moment komen Rob Ruis en zijn collega's om de hoek kijken. „We zijn nu bezig met de nieuwe huisstijl van Ne derland 1. Hoe die eruit komt te zien, zeg ik niet. Het moet een verrassing blijven Trucageman Rob Ruis: „Denk je eens ii werpers." NCRV met eigen serie over school HILVERSUM GPD De NCRV brengt komend win terseizoen twee nieuwe Neder landse series op het scherm: 'Uit de School geklapt', een 13- delige comedy, en de wat zwaardere dramaserie 'Help'. 'Uit de school geklapt' is ge baseerd op het gelijknamige boek van Harrie Jekkers en Koos Meinderts. Het duo heeft het boek zelf bewerkt tot televisie- comedy. Scholengemeenschap De Gemeenlanden in Huizen dient als decor. Hoofdfiguren zijn de conciër ge van de school en zijn neefje, die versnaperingen aan de school levert. Verder wordt het wel en wee van verschillende le raren gevolgd, gespeeld door Hugo Metsers en Nellie Frijda. De leerlingen van de school in teresseren zich voor van alles en nog wat, behalve voor de din gen die ze moeten leren. De zelfredzaamheid van bur gers staat centraal in de 13-deli- ge dramaserie 'Help'. In iedere uitzending zitten twee korte verhalen over alledaagse ge beurtenissen en de reacties van burgers daarop. De onderwer pen variëren van burenruzies en ongewenste intimiteiten tot iemand die in de trein een hart aanval krijgt. Autocoureur Bert Mortiz over de wereld van avontuur en mooie vrouwen vontuur, snelheid, spanning, roem en STRIPS BOLLEBOOM Maar ook hemeltergende tegen slagen, nachten lang keihard doorwerken en soms onoplos baar lijkende financiële proble men. Het leven van de Hoofd- dorpse autocoureur Bert Moritz in een notedop. Moritz, al twintig jaar een be kende naam in de Nederlandse race-wereld, begon dit seizoen met een aaneenschakeling van pech. Er waren problemen met het race-klaar krijgen van zijn splinternieuwe snelheidsmon ster. En een sponsor kon zich niet aan zijn verplichtingen houden en trok zich op het al lerlaatste moment terug. Voor het eerst sinds jaren stond Mo ritz niet aan de start bij de ope ningsraces voor het Nederlands Kampioenschap. Maar fanatiek als hij is, zette hij'toch door. Na nachtenlang doorwerken, met slechts een paar uurtjes slaap achter de kie zen, reed hij tijdens de Pinkster Races - zonder zelfs maar ge traind te hebben - een verbluf fend snelle tijd. En bij de Inter nationale Races op 27 en 28 juni rekent hij er vast en zeker op bij de eerste vijf te eindigen. Glamour Moritz (46) reed twintig jaar ge leden zijn eerste race. Vrijwel meteen was hij succesvol en in middels heeft hij maar liefst vier keer het Nederlands kampioen schap in de klasse Supertoerwa- gens behaald en drie maal de moordende rally Parijs-Dakar succesvol uitgereden. Als geen ander kent hij het gevaar van dichtbij: hij reed vlak achter zijn vriend en mentor Rob Slotema- ker toen deze op Zandvoort do delijk verongelukte. Toch dacht Moritz er zelfs toen geen moment aan om met zijn sport te stoppen. Omdat Rob Slotemaker dat absoluut niet gewild zou hebben. En om dat Moritz niet kan leven zon der spanning en zonder avon tuur. „Ik heb altijd die zucht naar spanning en gevaar gehad. Dat is niet iets wat je jezelf aan leert, ik denk dat ik ermee gebo ren ben. En spanning, dat bete kent voor mij snelheid, gemoto- Bert Moritz: „Snelheid, macht, daar hoort glamour bij." riseerde snelheid. Het kunnen beheersen van gevaar geeft me een kick, dat is voor mij een soort bevrediging. Het is een vorm van macht. Daarbij komt natuurlijk ook het wedstrijdele ment. Je wilt winnen, de snelste zijn. Je wilt domineren, je wilt aan het publiek, aan kennissen en vrienden en vrouwen laten zien dat je de beste bent." Vrouwen hoe glamoureus is het circuit eigenlijk? Moritz: „Er is een tijd een beetje een dieptepunt geweest, maar nu gaat het weer de goede kant op. Zandvoort wordt steeds glamoureuzer. En dat hoort ook zo; als je aan snelle auto's denkt, denk je aan mooie, ver leidelijke vrouwen. Dat is onlos makelijk met elkaar verbonden. Snelheid, macht, daar hoort glamour bij. Als ik zo tijdens de Pinkster Races op het circuit rondloop - het was zonnig, er waren interessante races, er wa ren te gekke vrouwen - dan denk ik: dit is het helemaal, zo hoort het leven te zijn." Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Krijgt een succesvolle veel vrouwelijke aandacht? „O ja. Je bent nóg succesvoller als je ook nog geld hebt - het type dat op het circuit rondloopt kijkt portefeuille, naar je creditcards. Dat gaat heel subtiel, heel bere kenend. Die vrouwen weten precies hoe ze het aan moeten pakken. Je hebt er natuurlijk van die types bijmaar nee, je wordt niet besprongen. Bij de Formule I races is het anders, daar gaat zó veel geld in om. Daar is het net als bij popgroe pen, de vrouwen staan in rijen van tien voor de motorhomes en ze proberen alles om binnen te komen. Tja, het is natuurlijk interessant om zo n man met een autootje van vier miljoen aan de haak te slaan Sleutelen Moritz' nieuwe wapen in de strijd om de snelste tijd is een Ford Mustang Saleene GT uit 1992. Topsnelheid op Zand voort 230 kilometer per uur, ab solute topsnelheid rond de 300 kilometer per uur. Bij Moritz Tuning in Amsterdam - de gara ge van Bert's broer John, die een imposante reputatie heeft opgebouwd op het gebied vai tuning van met name Ameri 1 kaanse wagens - zijn er heel v uren besteed aan het perfectio neren van het kanariegele r monster. Hoeveel? „Ontelbaar", aldu de coureur. „De Mustang is e moeilijke, zware auto. Geei high-tech type, zoals Mercede of BMW, maar puur bruut mogen. Het kost je heel wa kennis om zo'n wagen op d weg te houden en dat maakt he juist aantrekkelijk voor mij. He is anders, het is moeilijker - i dereen denkt dat kan niet, da lukt niet. Dan laat ik dus dat het wèl kan." John Moritz en monteur Arm hebben net zoveel hart vo zaak als Bert zelf, samen beden ken ze net die heel speciale v dingen om de wagen nog eei zoveelste seconde sneller te krij gen en als er weer eens nach tenlang doorgesleuteld worden, hoor je niemand kla gen. Snelheid, in combinati met techniek, zit de Moritzen ii het bloed. John grijpt zelf no; wel eens het stuur bij buiten landse races en zijn zoon trick en Marijn zijn gevreesd kart-rijders. Trouwens, als geen autorace te rijden is er[ even niet gesleuteld hoeft worden, is de hele familie op d kart-baan te vinden. Bert: „Al ik ooit nog een zoon zou krij gen, zet ik hem als hij 3 is een kart." Bert Moritz is inmiddels bezi zich voor te bereiden op de v hem zo belangrijke Intematio nale Races. „Dat houd in dat i' ervan droom en er veel aai denk. Ik concentreer me e vooral 's nachts op, dat is eei soort mentale voorbereiding. Jt bent van te voren al zó bezi met die auto, dat je er eei van bent geworden. Of hij eer deel van jou. Het is natuurlijl een ding van blik, maar ik zoi hem kunnen strelen." Hij de gigantische motor van zijr Mustang, en deze brult instem mend. Gevaar, spanning, avontuur^ Wie Bert Moritz wil zien rijderj begeve zich op 27 en 28 jun) naar het circuit van Zandvoort.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 14