Eenmalige uitvoering La Favorite Verzameldrift voorouders in beeld in Amsterdam De Leeuw wijkt niet voor voetbal Eendsnavelige Dinosauriër in Leiden Paul de Leeuw: de lof der botheid Cultuur&Kunst WOENSDAG 17 JUN11992 9 Katherine Ciesinski als Leonore in de opera 'La Favorite'. rug in het dagelijks leven, in alle kunsten, en ze zorgden voor een zeer kleurrijke cultuur. Die cultuur vormde overduidelijk de inspiratiebron bij het ontwer pen van de decors en kos- Na Lucia di Lammermoor (1835) en Don Pasquale (1843) wordt La Favorite als één van de belangrijkste composities van Donizetti beschouwd. amsterdam franqoise lepeboer Struisvogeleieren, boeddhabeel den, een opgezette kaketoe, ko- kosnootbekers, Romeinse mun ten, eenhoorns, speren en vlin ders hebben op het eerste ge zicht niets met elkaar te maken. Voor verzamelaars uit het tijd vak 1585-1735 sprak het echter vanzelf dat zij zo'n ratjetoe ge zamenlijk in een 'konst- of rari- teytcamer' plaatsten. Zij be schouwden de voorwerpen nog vooral als symbolen van de on eindige rijkdom van Gods schepping in net ontdekte verre landen. De expositie 'De Wereld binnen handbereik' in het Am sterdams Historisch Museum toont met voorbeelden uit heel Europa voor het eerst een over zicht van de verzameldrift van onze voorouders. Het verzamelen kwam op gang toen vanaf het eind van de 16e eeuw ook de handelsvloten van de Noordelijke Nederlan den over de wereldzeeën uit zwermden. Door handelscon tacten vonden luxe goederen als lakwerk, zijde, porselein en an dere curiosa daarna vanzelf hun weg naar het Noorden, waar omstreeks 1600 Antwerpen was uitgegroeid tot het belangrijkste kunstcentrum van de Nederlan den. Door de kwetsbaarheid van bij voorbeeld vlinders en insek- ten en verkoop na overlijden, is geen enkele collectie in zijn ge heel bewaard gebleven. Uit reis- en boedelbeschrijvingen en vei lingcatalogi is echter bekend dat in de Republiek der Zeven Vere nigde Nederlanden tussen 1585 en 1735 bijna 200 particuliere verzamelingen werden opge bouwd. Berent ten Broecke (1550- 1633), sinds 1585 arts te Enk huizen, is onder zijn Latijnse naam Bemardus Paludanus de eerste belangrijke verzamelaar in ons land geweest. Het jaar 1585 is daarom terecht als begin van de expositie genomen. Aan de vele honderden handteke ningen in het bezoekersboek is te zien dat zijn collectie door vorsten, geleerden en diploma ten uit heel Europa werd beke ken. Paludanus reisde zelf door Zuid-Europa en Palestina en Rariteitenkabinet van Johann Georg Hainz (werkzaam in de tweede helft van de zeventiende eeuw). Te zien op de expositie: 'De wereld bin nen handbereik'. foto collectie amsterdamsch historisch museum nam uit die streken planten, dieren, schelpen, stenen en in heemse voorwerpen mee. Zijn stadgenoot de ontdekkingsreizi ger Jan Huyghen van Linscho- ten vulde deze voorraad aan met voorwerpen uit de Oost. De verzamelaar die niet op reis kon, gaf bestellingen op aan de schippers die richting de Le vant en Oost- of Westindië voe ren. Een van de bekendste van deze opdrachtgevers was de Amsterdamse regent, staatsman en geograaf Nicolaes Witsen (1641-1717), die zelf in 1664 naar Rusland reisde. Als be windhebber van de VOC was hij in de gelegenheid vanuit zijn studeerkamer aan de Heren gracht informatie en objecten te verzamelen uit verschillende delen van Azië. Zijn collectie werd in 1728 ge veild en ook verzamelingen van mensen als de Amsterdamse medicus Frederick Ruysch, de Haarlemse koopman Levinus Vincent en de Delftse arts d'Ac- quet verdwenen door verkoop vaak naar kapitaalkrachtige vor stelijke kopers.Naar Frederik III in Berlijn, Cosimo III in Floren ce en tsaar Peter de Grote in St. Petersburg. De tentoonstellingsploeg van het Amsterdams Historisch Mu seum heeft dan ook heel wat moeten afreizen. Projectleider Lodewijk Wagenaar belooft een volle expositie met 90 procent bruiklenen, waarvan de helft uit het buitenland. De bezoeker moet vooral even stilstaan bij het portret dat Hendrick Goltzi- us (1558-1617) van de schelpen verzamelaar Jan Govertsen maakte. In zijn blik weerspiegelt zich precies de mengeling van nieuwsgierigheid, verbazing, genot en ontzag voor Gods vol maakte schepping die de verza melaars van zijn tijd moet heb ben bewogen. Zij zijn daarmee de wegberei ders geweest voor de grote we tenschapper Linnaeus, die in 1735 in zijn 'Systema Naturae' voor het eerst op moderne wijze de natuur ordende en be schreef. Daarmee is ook het eindpunt van deze expositie verklaard. 'De wereld binnen handbe reik' in het Amsterdams Histo risch Museum (Kalverstraat 92) duurt van 26 juni tot en met 11 oktober. Het museum is dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur geopend. Het Italiaanse cultuur heeft de noodklok ge luid voor het grootste en be kendste monument van Rome: het Colosseum. Het amfithea ter, dat stamt uit 70 na Christus, brokkelt langzaam af en als er geen structurele maatregelen worden genomen, is instorting niet uitgesloten. Volgens een 'reddingsplan' uit 1986 is 75 miljoen gulden nodig om het verval te vertra gen en de meest elementaire restauratiewerken uit te voeren. Dit plan is echter altijd op de plank blijven liggen omdat hét geld ontbreekt. Francesco Sisin ni, de wanhopige directeur-ge neraal van het ministerie van cultuur, heeft het bedrijfs-leven gevraagd de redding van het Colosseum te financieren. De universiteit van Rome is bezig met een uitgebreide 'check-up', die over zes tot twaalf maanden zal zijn afge rond. Verschillende experts zeg gen echter dat op de uitkom sten van dat onderzoek niet kan worden gewacht. Direct ingrij pen is noodzakelijk, al was het alleen maar om de veiligheid te garanderen van de miljoenen toeristen die jaarlijks het Colos seum bezoeken. PTT krijgt prijs voor vormgeving den haag anp De Koninklijke PTT Nederland heeft de Honorary Mention van de European Community Design Prize gekregen. Dit is gistermiddag in Sevilla bekend gemaakt. De prijs, die bestaat uit een oorkonde en een trofee, is toegekend voor de veelzijdige wijze waarop de PTT omgaat met kunst en vormgeving. De jury vindt dat de PTT wat betreft gebruik van kunst en vormgeving internationaal een unieke plaats inneemt in de be drijfstak. De Honorary Mention ging in 1990 naar het Design Museum in Londen. De PTT was dit jaar samen met de organisatie van de Olympische Spelen in Bar celona en de organisatie van de Expo in Sevilla genomineerd. 18 t/m 28 juni MALIEVELD DEN HAAG Het grootste Indische festival tentcnfl 2.000 in') Grote tentoonstelling over de Repatriëring Drie theaters,*/m wo. o.a.: Ricbencl*. Jou\ Lront|ong. Dan.cl SihulcLi*. Blue Diamonds. Anneke Gronlnh, Indonesische dans" Dagcli|Ls dans A mu/it-k uit N<mrd-SulaMc\i. wa\ang gillek. Aanmoedigingsprijzen toegekend amsterdam De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft voor vier onderdelen van scheppende kunsten de aanmoe digingsprijzen 1992 toegekend. Voor toneel ging de prijs naar Paul Feld. Voor keramiek/glas werd Wessel Holleman beloond. Christoph Seyferth viel in de categorie industriële vormgeving in de prijzen. Voor illustratie ging de aanmoedigingsprijs naar Aleksei Tsjerviakov voor zijn spotprenten in de Volkskrant. De kunstenaars ontvangen ieder 5.000 gulden. Extra treinen popconcerten utrecht» NS laat voor bezoekers van de concerten van Eric Clapton en Elton John (vrijdag 19 juni) en Guns 'N' Roses (dins dag 23 juni) in de Kuip extra treinen rijden, 's Middags rijden treinen van Rotterdam CS, Rotterdam Blaak en Dordrecht naar de halte Stadion. Na afloop rijden extra treinen naar o.m Am sterdam en Alkmaar. Orgelconcert in Hazerswoude hazerswoude Organist Hendrik Kooiker zal morgenavond in de Gereformeerde Kerk te Hazerswoude het slot van de serie orgel concerten aldaar verzorgen. Uit de pijpen stijgen werken van Cornelis de Wolf, Felix Mendelssohn Bartholdy, Johann Schnei der en César Franck ten hemel. Aanvang 20.00 uur. Paul de Leeuw hoeft niet te wij ken voor de voetbalwedstrijd Nederland-Duitsland. Een meerderheid van de bezoekers die een kaartje heeft voor de theatershow van De Leeuw, morgenavond in de Leidse Schouwburg, heeft laten weten het missen van de voetbalwed strijd te verkiezen boven een la te voorstelling. De schouwburgdirectie heeft de afgelopen dagen abonne menthouders en degenen die telefonisch een kaartje voor de voorstelling hadden gereser veerd benaderd met de vraag of de theatershow op het gebrui kelijke tijdstip moest doorgaan of dat zij er de voorkeur aanga ven de voorstelling pas na de voetbalwedstrijd, om kwart voor 'elf, te gaan zien. Ongeveer tweederde van het publiek kon worden bereikt. Van hen koos 62% voor het gewoon laten i de voorstelling om kwart over acht. De geraadpleegde schouw burgbezoekers reageerden, vol gens schouwburgdirecteur Wal lis de Vries, wisselend op het 'referendum'. „Een aantal was zeer verontwaardigd, omdat ze niets van voetbal moeten heb ben of allerlei praktische pro blemen hadden met de late aanvang en het nog latere slot van de voorstelling (half twee). Anderen, onder wie ook men sen die niets om het voetbal ge ven, rèageerden juist heel en thousiast eri leek het een bij zondere belevenis om 's nachts in de schouwburg te zitten." De schouwburgdirectie heeft, in overeenstemming met de wens van de meerderheid, be slist dat de voorstelling gewoon om kwart over acht begint. „Paul de Leeuw zal ongetwijfeld nog- op deze kwestie ingaan en er een onvergetelijke avond van maken", denkt Wallis de Vries. Op 25 juni in Danstheater in Den Haag In het AT T Danstheater in Den Haag is op 25 juni de originele opera La Favorite (De gunstelinge) van de Itali aanse componist Geatano Donizetti (1797 - 1848) te zien. Deze eenmalige, bijzondere uitvoering van de Franstalige opera in vier bedrijven, onder leiding van dirigent Giulia- no Carella, wordt begeleid door het Nederlands Balletor kest. den haag peter huysman monique brandt/gpd In Parijs zorgde de uitvoering al elf maal voor uitverkochte za len. De belangrijkste rollen wor den vertolkt door de Ameri kaanse mezzosopraan Katheri ne Ciesinski, de Franse tenor Justin Lavender, en bariton Marcel Vanaud, eveneens Fransman. Uit Frankrijk komen circa honderd mensen over om dit samenwerkingsproject van de Opéra de Vichy en de Opéra- Comique uit te voeren. La Favorite is een sentimen tele tragedie die zich afspeelt in het middeleeuwse Spanje. De Italiaanse componist Donizetti schreef de opera in 1840 in het Frans, voor een uitvoering in de Parijse Opéra op 2 december 1840. Het publiek kreeg in die tijd overigens een Italiaanse versie voorgeschoteld waarvan de componist het einde had ge wijzigd wegens problemen met de kerkelijke autoriteiten. Het oorspronkelijke libretto van Eu- gène Scribe was gebaseerd op het toneelstuk 'Le Comte de Comminges' van Baculard d'Ar- naud. De opera werd in die tijd in totaal 692 maal opgevoerd. La Favorite is sinds 1918 niet meer te zien geweest in Franse zalen. Regisseur Pierre-Jean San Bartolomé, tevens ontwerper van de opvallende decors, nam het initiatief voor de heropvoe ring van Dionizetti's werk. „Het is een prachtige opera, en ik wilde deze per se laten uitvoe ren, maar het kostte me ruim twee jaar werk. Het grootste probleem was dat een deel van de muziek, een belangrijk duet uit de derde acte, verloren was gegaan. Waarschijnlijk vond de componist dit deel te zwaar voor de vrouwelijke hoofdrol ■van Leonore. Maar toevalliger wijze vond de muzikale leider van het project, Arturo Tamayo, het verloren deel in de biblio theek van de Opéra in Parijs. Toen pas konden we de opera completeren." Religie De opera wordt verfraaid door opvallende decors en 120 kleu rige kostuums van ontwerper Patrick Teroitin. Volgens San Bartolomé zijn ze typerend voor de veertiende eeuw, waarin de opera zich afspeelt. San Bartolomé: „Het was een erg interessante periode uit de Spaanse geschiedenis. Er waren drie belangrijke religies in Span je in die tijd: de Rooms-katho- lieken, de joden en de isla mieten. Die invloeden zag je te- Zo op het oog lijkt het de schedel van een uit de kluiten gewassen eend. Zijn naam: eendsnavelige Dinosauriër (Edmontosaurus annectens). Gisteren werd de uit Zuid- Dakota afkomstige Dinosauriër, leeftijd 70 miljoen jaar, in Leiden uit de kist getild. Al thans zijn schedel. De rest van zijn 4,5 me ter hoge lichaam volgt later. Het Nationaal Natuurhistorisch Museum heeft het originele skelet, één van bijna driehonderd die nog in het Amerikaanse 'massagraf moeten liggen, aangekocht van het 'Black Hill Institute of Geological Re search'. Hoe ze op die plek terecht zijn ge komen blijft gissen. J. de Vos, van het museum, vermoedt dat een natuur ramp de dieren indertijd met elkaar de dood heeft ingejaagd. Het Black Hill Institu te heeft het graf 'opgekocht' en restaureert en reconstrueert uit de botten en schedels voltallige skeletten. Het Leidse exemplaar is een bijzonder ga ve: ruim 90 procent ervan is samengesteld uit originele botten. Slechts een stuk of tien kleine botten zijn door replica's vervangen. De eendsnavelige Dinosauriër vormt één van de topstukken van het museum zoals dat over vijf jaar aan de Pesthuislaan zal zijn gevestigd. Maar vóór die tijd krijgt het nieuwsgierige publiek al een voorproefje: van 11 t/m 25 oktober is in het museum een tentoonstelling gewijd aan de recente aanwinsten, zoals de Dinosauriër. Ook zal tijdens die expositie een leeftijdgenoot van hem te zien zijn: een vijf meter lange Maas hagedis en een jonger prehistorisch dier: het Oerpaardje dat slechts 50 miljoen jaar oud is. De tentoonstelling zal tevens een beeld geven hoe het reconstrueren van prehistori sche skeletten in zijn werk gaat en welke vergissingen daarbij kunnen worden ge maakt. Verder is te zien welke planten en dieren er in het verre verleden op de aard bol leefden. recensie wunand zeilstra 'Wie plukt mij', theaterprogramma Paul de Leeuw. Regie Ruut Weissrr Muziek: combo onder leiding -\ den. Aldaar nog te zien: tot en met 20/6 Ongekend populair zijn ze al lebei: Paul de Leeuw en zijn al ter ego Bob de Rooy. Nog voor dat hij op het podium is ver schenen, wordt er al geapplau disseerd. En als dan dat ver maarde 'Hallo' van hem klinkt, ligt de zaal in een deuk en heeft De Leeuw het publiek volledig op zijn hand. In de afgelopen jaren is hij zowel door de televisieoptre dens als door de theatershows een fenomeen geworden waar je fan of juist niet beslist niet meer om heen kunt. Een avondje Paul de Leeuw is de lof der botheid. Behaagziek pro beert hij zijn reputatie van on gegeneerde botterik te overtref fen. Hoofdschuddend vraag je je dan ook regelmatig af of hij niet toch tè ver gaat, en onder wijl betrap je jezelf er op dat je zit te lachen. Met andere woorden: als per former is Paul de Leeuw zo ge haaid geworden, dat je je in houdelijke bezwaren vaak moet' laten varen. De overdaad aan platte lol en de om zo te zeggen 'pikgerichte' humor gaan na melijk echt wel eens vervelen. Door het rappe tempo van de voorstelling, de verrassende ab surditeit van zijn invallen en de onverwachte overgangen in zijn ongetwijfeld sterkste program ma tot nu toe verdwijnen die bezwaren naar de achtergrond. 'Wie plukt mij' zit perfect in elkaar. Associatieve vergelijkin gen met Marilyn Monroe, gro teske jeugdherinneringen, de eigen recente relatieproblemen met levenspartner Chiel, en angsten over eenzaamheid en ziek en oud worden zijn op een aparte manier met heel veel puur loltrappen gecombineerd. Gaat De Leeuw imiteren (bij voorbeeld Rita Reys of de zoon van Toon) of typetjes spelen (bijvoorbeeld een CDA-politi- cus), dan is hij vals en heel goed. En zelfs beschouwelijke rustpunten zijn er, als hij (van zelfsprekend onder leiding van Cor Bakker) gaat zingen. 'Doet ie Bob de Rooy nog?', was de hamvraag. Ja, natuurlijk dat kon niet uitblijven, al zorgt hij ook hier nog voor een kleine verrassing. Eerst brengt hij een slechte imitatie van zichzelf om daarna pas als de 'echte' Bob te verschijnen. Dat feest der herkenning was de cli max van de avond die met de prachtige Songfestivalpersiflage 'Vlieg met me mee naar de re genboog' werd afgesloten. Protest tegen rol pinguins Een .Amerikaanse organisatie die opkomt voor de rechten van het dier begint een campagne tegen de Film 'Batman keert te rug' omdat er pinguins in voor komen. Die beesten hadden op de Zuidpool met rust gelaten moeten worden, vindt de orga nisatie Volk voor de Ethische Behandeling van Dieren. In de nieuwe Batmanftlm speelt acteur Danny DeVito de schurk Pinguin. die met hulp van een leger echte en nage maakte, elektronisch bestuurde pinguins en als pinguin verkle de mensen allerlei slechte da den uitvoert De organisatie liet maandag weten het ongepast te vinden dat de dieren in een vreemde omgeving worden gebracht en in allerlei apparaten en wapens, zoals raketten, opgesloten. Colosseum in Rome staat op instorten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9