rm pi pi pi pi iie-1 |T| pi pi Muziek voor zoetekauwen Rtv show Muzikale zomer bij 'De platenhandel luistert niet meer naar de radio' BRTN wil gelijke kansen voor buitenlanders binnen de omroep WOENSDAG 17 JUN11992 ZOGEZEGD "Dat uiterlijk kan soms echt een loden last zijn. Het is werkelijk zo dat ik af en toe zou willen dat ik wat minder mooi was. Niet alleen doordat je als muzikante met voor oordelen te maken krijgt, maar bijvoorbeeld ook doordat je merkt dat sommige mannen echt bang voor je zijn." (Zangeres Monique Klemann van Lois Lane in VARA-tv- magazine). ,,Toch heb ik nog steeds niet de ambitie om beroemd te worden. Want wat is nu beroemd? Dat zegt toch niks. De aandacht die je dan krijgt is niet gericht op je persoon, maar alleen op de naam die je hebt. Nee, dat is niet echt mijn ideaal. Het liefst blijf ik zoveel mogelijk uit de pu bliciteit. Maar ja, ik wil ook acteren. En dan sta je juist weer in de schijnwerpers. Een beetje tegenstrijdig hè? Ik maak het mezelf niet echt makkelijk" (Actrice Akkemay in het omroepblad Veronica) Ik blijf terugkomen in Nederland. Ik voel toch altijd een diepe vreugde als ik weer in Amsterdam kan fietsen." (Jeroen Krabbé in het omroepblad Veronica) ,,Als je na de pensioendatum denkt: nu ga ik lekker niets meer doen, maak je de grootste vergissing van je leven. Je hersens worden lui, je lichaam wordt lui en je verwelkt voor je er erg in hebt. Ik doe, als het werk dat toelaat, nog- elke dag booschappen en kook voor mezelf. Daarbij eet ik gezond en drink na het werk een stevige borrel, liefst whisky." (De 86-jarige actrice Joan - miss Marple - Hick- son in de NCRV-gids) Vroeger al hoorde ik die verhalen over mij en Framboise Durr. We waren dubbelpartners, we waren beiden Euro pees en we trokken veel met elkaar op. Framboise is ge woon getrouwd, ik heb nooit een affaire met haar gehad. Men denkt altijd wat en wat men denkt wil men schrijven. Ik laat dat maar zo." (Betty Stöve in Revu) Ik vind niet dat ik blèr. Ik gebruik mijn hele borstkas voor ademsteun waardoor ik wel kan scheuren met mijn stem. Maar ik blèr niet. Andere mensen die scheuren met hun stem krijgen daar een maagzweer van of zijn na elk optreden hees. Daar heb ik geen last van. Ik kan mijn stem tergen, zonder problemen. Maar ik blèr dus niet." (Angela Groothuizen in Revu) ,,Als het straks vier maal moet, ga ik terug naar Schot land, hoor. Ik loop door dat gezoen de ene verkoudheid na de andere op." (Caroline Kaart in Privé) Als ik al die naaistertjes aan het werk zie, denk ik soms: hoe kom ik straks aan geld voor de taxi? Want engel, een collectie kost een fortuin." (Max Heymans in Privé) ,,Met name de eerste weken na het incident waren ver schrikkelijk. Mensen d[e je aankijken met een blik van: zou die nou wel of geen aids hebben? Als ik tijdens een receptie alleen al een broodje van een schaal pakte, voel de ik alle blikken op mij gericht." (Ronnie Tober in Privé) Ik herinner me een avond op een klein eiland waar geen levende ziel te bekennen was - een volkomen ongerept strand en een sprookjesachtige zonsondergang - en ik be gin gewoonweg te rennen. Tot aan het eind van het eiland en terug. En het enige dat ik zag waren mijn eigen voet sporen. Verder niets. Toen ervoer ik een heel bijzonder geluksgevoel en ik bleef rennen. Niet lang nadien heb ik het eiland gekocht." (Autocoureur Ayrton Senna in Hu- mo) ,,Mijn vader was psychiater en directeur in Geel. Hij vond dat de zotten bij hem moesten logeren in plaats van in 't zothuis. Dat klinkt allemaal idealistisch, maar het leidde soms tot verschrikkelijke toestanden thuis. Zo leefde er bij ons een vrouw die vaak crises kreeg. Mijn moeder stopte haar dan de jongste baby in de armen en dan werd ze meteen kalm." (Jan Hoet, organisator Documenta, in Humo) 10 meest bekeken programma^ van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder dag programma omroep :i 'Mn kijkers vr. Nederland-Schotland NOS 34% 4 250 zo. Zweden-Denemarken NOS 23% 3 050 do. Denemarken-Engeland NOS 21% 2 830 WO. Zweden-Frankrijk NOS 21% 2.790 «r. GOS-Duitsland NOS 20% 2.730 zo Frankrijk-Engeland NOS 19% 2.540 mail Journaal 20.00 uur NOS 16% 2 200 dl. Postema op pad RTL-4 13% 1680 20. EK-Joumaal NOS 12% 1600 2a Flying Doctors VARA 12% 1.580 liiws LONDEN GILES SMITH Men zo Lionel Richie leerde het vak door te kijken naar anderen THE INDEPENDENT en kantinemedewerker I -met een blad met eten klopt behoedzaam op de deur van Lionel Richies kleedkamer in het gebouw van de BBC-televisie. 'He-llo zingt binnen een stem. denken dat Lionel Richie zo langzamerhand ge noeg zou hebben van dat grapje. 'Hello' kwam al in 1984 uit, maar het liedje staat ook op het nieuwste album van Ri chie, Back to Front, een verzameling van zijn grootste hits en drie nieuwe nummers. „Je moet je producer kunnen vertrouwen. 'Hello' is daarvan een perfekt voorbeeld. Ja mes Carmichael kwam binnen en ik zei: 'James, ik heb dit begin', ik speelde het hem voor en ik zei: 'Het klinkt als de themamuziek van een soap opera.' Toen zei hij: 'Rich, maak dit af.' Ik zei: 'Ja mes, dit is vreselijk.' Hij zei: 'Rich, alsjeblieft.' Hij dwong me het liedje te schrijven. Ik zeg, hij dwong me, van begin tot eind." Richie zegt uiteindelijk van de melodie te zijn gaan houden, en ondanks de bedenkingen die de schrijver in het begin had, sloot 'Hello' keurig aan bij 'Three Times A Lady', Easy', en 'Still' de bal lads die hij in de jaren zeventig schreef, toen hij nog deel uitmaakte van de Commodores. Een zoete kauw, Lionel Richie. En niet alleen muzikaal gesproken. Tijdens het ge sprek stuurt hij een helper op ijs uit. Leerschool Richie wordt deze maand 43. Hij ziet er fit en slank uit, ondanks zijn hang naar zoet. Hij heeft een ten nisveld achter zijn huis in Los Ange les. „Mijn filosofie is: "Als het com poneren in de eerste vijftien minu ten niet lukt, ga naar buiten en speel tennis'. Op een dag ging ik naar Marvin Gaye en vroeg hem: 'Waar komt je inspiratie vandaan?' Hij zei: 'Vraag dat niet. Schrijf iets op of neurie het zo snel als het je gegeven wordt'. Waar ik het meeste last van heb, is mijn bewustzijn. Dat weifelt en twijfelt, dus dat wil je uit schakelen. Op zo'n moment zet ik de televisie aan met het geluid zacht en laat ik mijn bewustzijn tv kijken. Dan kan ik teksten schrij- Het harde werken heeft Richie wellicht eind jaren zestig geleerd. Toen tekenden de Commodores een contract met Motown Records, terwijl Richie volop in zijn studie economie zat. „Als je door de gang bij Motown liep, zag je Berry Gordy, Smokey Robinson, Stevie Wonder, Holland Dozier and Holland, Ash- ford en Simpson. Zij schreven alle maal liedjes die in die tijd op de hit lijsten stonden. Het was geweldig om mensen aan het werk te zien die geen enkele opleiding hadden ge had op het gebied van de muziek, maar die er de ene hit na de andere uitstampten. Ik voelde me geïntimi deerd, omdat ik geen muziek kon lezen. Maar Berry Gordy was een fa brieksarbeider, Norman Whitfield een straatjongen en zij schreven liedje na liedje, zonder kennis van wat ze deden. Dat maakte me min- dei bang." „Er is geen grotere leerschool dan waarnemen. Ik was erbij toen Mar vin Gaye zijn live-album opnam. Ik was een klein kind dat zo snel infor matie opnam dat ik bijna ontplofte. Wij waren erbij toen de Jackson 5 hun allereerste jamsessie deden, in Madison Square Garden. Wij waren het openingsnummer. Dus iedere keer dat ze de Jacksons voorbereid den op hun optreden, weet je wie er toen naast Michael stond? Ik." Comeback De opleiding kwam later goed van pas. Toen Richie 'All Night Long' zong bij de afsluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Los Angeles in 1984, werd het aantal te levisiekijkers geschat op 2,6 miljard. „Je bereikt een punt waarop je geen angst meer kent, waarop je je weer kunt ontspannen. Ik richt mijn aandacht op mensen uit het pu bliek. Ik speel piano, kijk naar bene den en denk: hoe zouden die men sen elkaar hebben ontmoet een buitengewoon vreemd stel, kleine man, lange vrouw. In de tussentijd zingt mijn mond nog steeds het liedje." Voor het aan de man brengen van zijn verzamelalbum heeft Richie be wust gekozen voor locaties die hij in andere tijden nog niet eens als kleedkamer zou hebben geaccep teerd. Hij treedt op in clubs in Am sterdam, Hamburg, Parijs en Lon den. Na een lange periode van af wezigheid wilde Richie een rustige comeback maken. In 1987 trad hij voor het laatst op, in de jaren daar na had hij problemen met zijn stem. „Het gaat helemaal niet om wat ik speel en zing. Ik ben alleen maar de gelukkige ontvanger. Ik zal een paar liedjes voor je spelen die Lio nel Richie de sterfelijke heeft ge schreven. En daarna zal ik er een paar voor je spelen die Lionel Richie heeft ontvangen. Mijn hele leven is gebaseerd op niets dat logisch is. Denk je dat ik geloof bezit? Ik denk van wel." HILVERSUM «GPD Veronica besteedt deze zo mer ruimschoots aandacht aan muziek. Naast de ge bruikelijke programma's zoals De Top 40, Count down en Nederland Mu ziekland, brengt de omroep een groot aantal concerten, muziekdocumentaires, een mini-serie, speelfilms en Veronica's Muziekdag op de buis. Op vier vrijdagavonden zendt Veronica, steeds om half twaalf 's avonds, de se rie In concert uit: Dire Straits (17 juli), Elton John (7 augustus), Guns 'N' Ro ses (28 augustus) en Gene sis (18 september). Rond twee Nederlandse artiesten worden specials uitgezon den: Rob de Nijs (10 sep tember), en René Froger (17 september). Veronica komt deze zo mer ook met een tweede Rockumentary. De eerste, over Tina Turner, is al uitge zonden. De volgende is op 29 juni te zien en portret teert Prince. In dit program ma onder meer interviews met medewerkers, vrienden en critici van deze mega ster, concertopnamen en nooit eerder vertoonde ar chiefopnamen. Verder brengt Veronica deze zomer twee films waarin muziek centraal staat op de buis. In Bed with Madonna op 21 september en Give my regards to Broadstreet van Paul Mc Cartney op 24 augustus. Vanaf 6 augustus is weke lijks de vierdelige mini-serie 'Elvis and Me' uit 1987 te zien. De seri. op het boek dat zijn Priscilla schreef over haar leven met The King. 'Elvis and Me' is het verhaal over het verlies van Priscilla's on schuld, haar liefde voor de levende Elvis en de proble men en schandalen in hun huwelijk. Veronica's traditionele Muziekdag wordt dit jaar op 21 september uitgezonden. Meer dan 6 uur lang pro gramma's die bol staan van muziek. De presentatie is in handen van Jeroen van In- kel, Wessel van Diepen, Chiel van Praag, Judith Klijn en Gijs Staverman. Tenslotte zendt Veronica ook het Hollandse Hits Fes tival en Goud van Oud Live uit. Het Hollandse Hits Fes tival wordt op 26 augustus opgenomen (live te volgen via Radio 2) en een dag later op televisie te zien. Goud van Oud werd in april van dit jaar opgenomen en komt op 7 september op het scherm. Renze Ferwerda hoopt op grote doorbraak STRIPS BOLLEBOOM BRUSSEL «JEFC Sedert drie jaar voert de BRTN een gelij - ke-kansenbeleid voor mannen en vrou wen. Deze emancipatorische bezorgd heid is nu doorgetrokken naar de al lochtonen toe. Onlangs hebben pro grammamakers zich met de hulp van Nederlandse en Britse experts een hele dag bezonnen over gelijke kansen voor met name Turkse en Marokkaanse land genoten binnen de omroep. Administrateur-generaal Cas Goos- sens zette de toon met de intentieverkla ring dat de openbare omroep "een per fecte afspiegeling moet zijn van een ge nereus en gastvrij Vlaanderen." Konink lijk Commissaris voor het Migrantenbe leid Paula D'Hondt was heel wat concre ter. Haar analyse kwam erop neer dat de beeldvorming over de allochtone mede mens grotendeels door de media, vooral de televisie, wordt bepaald. In Vlaanderen wonen zo'n 250.000 buitenlanders, onder wie 40.000 Turken en evenveel Marokkanen. Deze groepen wonen zeer geconcentreerd in bepaalde steden en landsdelen. Dat betekent dat de meeste Vlamingen nog nooit direkt kontakt hebben gehad met allochtonen. Het zijn de media die de oordelen, vaak vooroordelen, bepalen. Mevrouw D'Hondt schuwde de kritiek niet. „Een zender draaide net voor de ver kiezingen en als inleiding op een verkie zingsdebat, een filmpje over migranten. Moet je het toch maar meemaken dat de helft van de beelden over politieke vluchtelingen gaat en de andere helft over de illegaliteit. Hoe wil je dan dat de kijker de zaken nog uit elkaar houdt Ei genlijk had honderd procent van de uit zending over Italiaanse, Spaanse, Marokkaanse en Turkse mensen moeten gaan die hier wettelijk verblijven. Zij zijn immers de migranten waarover het inte- Leerzaam was de uiteenzetting van Surinder Sharma, die bij de BBC de Equal Opportunities Unit leidt. Bij de Britse openbare omroep houden tien mensen zich full-time bezig met het cre- eren van gelijke kansen voor allochto nen. Ze hebben riante fondsen ter be schikking, om onder meer gekleurde Britten een voorafgaande opleiding te geven, zodat ze bij examens niet uit de boot vallen. De BBC blijkt ook een globale strategie te hebben ontwikkeld om tegen het jaar 2000 acht procent allochtone werkne mers in dienst te hebben. Dat is nog lang geen afspiegeling van de werkelijke ver houdingen binnen de Britse maatschap pij, gaf Sharma toe, maar er wordt ten minste over nagedacht en aan gewerkt. Aanwezig was ook de geduchte John Twitchin, bedenker en maker van 'The Black and White Media Show', een tele visieprogramma dat als eye-opener voor sluipend racisme dient. Het gebruik van taal, ook beeldtaal, werkt latent racisme bij de bevolking in de hand, was zijn stelling. Daarom is extreme waakzaam heid geboden. Aan de hand van reporta- gebeelden kon hij aantonen dat straatge weld op de televisie bijna altijd met zwart geweld wordt gelijkgesteld. Dat ge beurt meestal niet eens doelbewust. Ook alerte mensen, onder wie hijzelf, hante ren soms vooroordelen. BLARICUM GPD Renze Ferwerda hoopt dat zijn nieuwe plaat 'Dichterbij' hem meer bekendheid bezorgt als zanger van Nederlandstalige luisterliedjes. Hij vond het wel een passende titel voor z'n tweede cd. Net als z'n eerste cd 'Nu 't kan' uit 1990, heeft Renze ook deze plaat in ei gen beheer uitgegeven. Het valt niet mee om als onbekende zanger van 'het betere lied' aan de bak te komen. „Ik heb heel lang niet geweten wat ik wil le in het leven. Ik was als kind verlegen, had weinig contact met andere kinderen. Ik vond muziek wel leuk. Op de middelbare school heb ik me opgegeven voor een musi cal. En het gekke was: ik merkte dat ik door dat zingen wèl contact met anderen kreeg. Maar het lag niet voor de hand dat ik verder zou gaan in de muziek. Ik kom niet uit een muzikale familie. Ik koos de richting indus triële vormgeving. „Toen ik m'n diploma had, ben ik allerlei cursussen erbij gaan doen, vooral op het gebied van dramatische expressie, dat was de mode. Ik ben zelfs drama-docent ge worden. Ik ontdekte echter dat bij al die ex pressie de stem een ondergeschoven kindje was. Spelenderwijs ben ik toen teksten gaan schrijven en ook zelf gaan zingen. Ik vond en dat vind ik nog steeds dat een lied een vervoermiddel voor gevoel moet zijn. En gevoel kun je bij de meest uiteenlopende zaken hebben. Dat valt heel goed in het Ne derlands onder woorden te brengen. In het Engels kan het ook, maar ik voel het als een handicap als je een taal niet tot in je botten voelt." „Af en toe trad ik op en zodoende kwam in aanraking met Willem Gevers, die een tijdlang de pianist van Don Quishocking is geweest. Hij zag iets in mijn liedjes. Hij heeft me veel geleerd en heeft ook muziek bij mijn teksten geschreven. Ik kwam in wat heet 'het derde theatercircuit' terecht: klei ne zaaltjes. Weinig publiek ook. Maar de belangstelling groeide. „Optreden is natuurlijk leuk, maar het is vluchtig. Ik wilde wel eens iets tastbaars hebben en besloot een cd te maken. Maar eer je dat via een platenmaatschappij voor elkaar hebt...." Portugees „En toen dacht ik: al die onvervulde verlan gens Hoeveel mensen ontmoet je niet die in een vakje zitten, waarin ze niet willen zit ten. Altijd zijn er omstandigheden of rede nen waardoor ze niet toe komen aan dat wat ze graag willen Ik wilde het risico ne men. Ik heb m'n huis verkocht en een plaat Renze Ferwerda: „Optreden is natuurlijk leuk, maar het is vluchtig. Ik wilde wel eens iets tastbaars heb ben en besloot een cd te maken." foto cpd .Ik heb zelf de promotie verzorgd. Pro grammamakers in Hilversum benaderd, re gionale omroepen afgegaan. En wonder boven wonder: de plaat I ~P I werd gedraaid. Ik kwam bij wij len Aart van Bergeijck in het programma. De BRT pikte de plaat op. En natuurlijk dacht ik: nu gaat het beginnen. Maar de platenhandel luistert niet naar Willem Duys, luistert überhaupt niet meer naar de radio. De pla tenhandel reageert op een mas sale vraag. En die was er niet naar het genre dat ik zing." „Ik probeer nu mijn teksten in het Portugees vertaald te krij gen. Dat is een begin. Ik zou de mensen daar graag vertrouwd willen maken met onze klank kleur. Daarna zou het mogelijk moeten zijn dat ik de liedjes in Portugal gewoon in het Neder lands laat horen. Waarom niet? Wij luisteren toch óok naar liedjes in talen waar we niets van verstaan. En dan zeggen we: wat een goed lied, mooie muziek. En het Nederlands hoeft heus niet zo hobbelig te zijn als wij vaak denken dat het voor buitenlanders- klinkt. We zijn toch wereldburgers. Nader tot elkaar. Inderdaad: dichter bij." G0HNB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10