'Eenvoud is de sleutel tot alles' RTV SHOW Ajax-succes op videoband ,6C Gratis een avondje circus voor omroepmedewerkers Geklets in de vrije ruimte r*i DINSDAG 16 JUN11992 Country-zangeres Emmylou Harris is rijper geworden -NE AMSTERDAM KEES GROENENBOOM ry M angeres Emmylou Hams raak- f te bij toeval verzeild in de we- m A reld van de country. De folk- zangeres die Joan Baez en Judy Col lins als voorbeelden had ontmoette in 1971 Gram Parsons. Hij bracht haar de liefde voor country bij. „Ik vond country- muziek wel aardig, maar ik keek er ei genlijk op neer. Ik zag de schoonheid niet die in de eenvoud van de country ligt." Harris beschouwt zich als de artistieke erfgename van de in 1973 overleden Parsons. Geholpen door de mensen die Parsons omringden probeerde ze voort te zetten waarmee hij begonnen was: het samenbrengen van country en rock 'n roll. „Het is natuurlijk nooit te zeggen wat hij zou hebben gedaan als hij was blijven leven. Maar ik heb altijd ver trouwd op een stem binnenin, die me heeft geholpen bepaalde artistieke, mu zikale beslissingen te nemen. Ik denk nog steeds dat wat ik doe in zijn lijn ligt." Bluegrass Harris (45) is nu ruim twintig jaar actief in de country-muziek. Haar stem is warm, maar opvallend monotoon. Ze beantwoordt vragen zonder aarzelen, maar weloverwogen, met de vriendelijke afstandelijkheid van een vedette. Twee jaar geleden sloeg Harris een nieuwe weg in toen ze na vijftien jaar de elektrische country-rockgroep The Hot Band verruilde voor een akoestische be geleidingsgroep, The Nash Ramblers. Daarin verzamelde ze enkele van de grootsten uit de bluegrass-wereld: Sam Bush (mandoline en viool), Al Perkins (dobro, banjo, gitaar), Larry Atamanuik (drums), Roy Huskey Jr (staande bas), aangevuld met de jonge, talentvolle Ran dy Stewart op gitaar. Eigenlijk was de stap naar bluegrass weer het gevolg van toeval, deze keer in de vorm van stemproblemen. „Achteraf denk ik dat het dieper heeft gezeten dan alleen dat stemprobleem. Het is ook een soort vermoeidheid geweest. Ik had na vijftien jaar iets nieuws nodig om mijn creativiteit nieuwe impulsen te geven. Om te kunnen blijven oogsten heb je soms verse grond nodig. Verder wilde ik meer ruimte hebben voor de stem. In The Hot Band moest ik altijd opboksen 'Ik probeer elke dag te zingen, dan blijft mijn stem op niveau tegen de elektrische gitaar en tegen de pedal-steel-gitaar. Ik heb me laten ver tellen dat die in hetzelfde klankgebied zitten als de stem en dat kan wel klop pen. Want hoewel mijn groep toch niet overdreven hard -speelde, had ik altijd het gevoel dat ik een beetje moest force- „Stemproblemen heb ik niet meer, al is aan keelontsteking op zijn tijd niet te ontkomen, dat is het risico van het vak. Maar ik maak me geen zorgen over mijn stem. Een paar jaar geleden, nog voordat ik problemen kreeg, ben ik naar een stemdeskundige geweest, maar die stuurde me weg. Hij vertelde me dat ik gerust kon blijven doorzingen en dat mijn stem op mijn vijftigste mooier zou klinken dan ooit. Ik heb dus nog wat om naar uit te kijken." „Van hem heb ik wat eenvoudige oefeningen ge leerd, een soort rek- en strekoefeningen voor de stembanden. Die doe ik elke dag, en ik probeer nu ook elke dag te zingen, dat houdt de stem op peil. Als ik vroeger op tournee was, was ik meestal te moe om buiten de concer ten nog te zingen. Het kwam wel voor dat ik na een eerste concert het gevoel had dat ik mijn stem voor de hele toer had verpest. Als je elke dag zingt, hou je je stem fit. Ik heb nu in verschillende ka mers van mijn huis een gitaar staan, zo dat ik kan spelen wanneer ik er zin in heb." Telefoonboek Harris heeft het gevoel dat haar stem sterker wordt en ze schrijft dat ook toe aan de onbeteugelbare zanglust van haar bluegrass-begeleiders. Ze vindt haar stem ook rijper en een beetje rau wer geworden. Vooral met dat laatste is ze blij, omdat het haar stem wat coun- try-achtiger doet klinken. „Voor country heb je een bepaald stemgeluid nodig. Van George Jones wordt wel gezegd dat je hem het tele foonboek kunt laten zingen en dat het dan nog klinkt als country. Het grappige is dat ik niet zo'n typische country-stem heb." Harris heeft niet het idee dat ze een andere muzikale richting heeft gekozen. „Pas zijn we de studio in geweest en ik had het gevoel dat ik de nummers die we hebben opgenomen ook met The Hot Band had kunnen doen. Dat komt om dat het liedje altijd het uitgangspunt is. Ik kies een liedje uit omdat ik dat wil zin gen, niet omdat het bij The Hot Band of bij The Nash Ramblers zou passen. Ver volgens gaan de bandleden het kleuren, iets wat ik altijd heel opwindend vind. Soms kan ik bijna niet wachten om te horen wat Sam Bush of Al Perkins ermee gaat doen. Daarom ben ik zo dol op op namesessies." Harris is de baas bij de keuze van de nummers, daar laat ze geen misverstand over bestaan. Zou het iemand van de groep niet bevallen, jammer voor hem. „Maar ik verbeeld me graag dat ik din gen kies die de jongens ook aardig vin den." „Zelf componeren doe ik alleen als het niet anders kan. Ik ben geen actieve schrijfster, ik wacht af tot er iets naar bo ven komt. En dan lukt het alleen nog maar met veel stress, uitbarstingen en gejeremieer. Je moet vanuit het niets iets nieuws maken, dat op geen enkel ander liedje lijkt. Dan mag het niet lan ger zijn dan drie minuten en je moet ook niet meer dan drie akkoorden gebruiken. Je moet namelijk niet te bijdehand willen zijn. Ogden Nash zei het zo: 'Here's a good ru le of thumb: too clever is dumb.' (ver taald: Een goede vuistregel is: al te bijde hand is dom.) „Die eenvoud is juist het mooie van country-muziek. De simpelste melodie- en zijn vaak de beste. Je moet dingen al tijd vereenvoudigen om mensen werke lijk te raken. Het maakt niet uit hoe ver fijnd we zijn geworden, eenvoud is de sleutel tot alles." Emmylou Harris geeft binnenkort drie concerten in Nederland: 27 juni RAI Congrescentrum, Am sterdam 28 juni Evenementenhal, Goes Emmylou Harris: „Ik verbeeld me graag dat ik dingen kies die de jongens ook aar dig vinden." foto cpd HILVERSUM FRED V 'Tsjonge, wat een feest', riep Evert ten Napel toen Dennis Bergkamp in de wedstrijd Ajax-AA Gent binnen tien minuten de tweede goal voor Ajax 'binnenstiftte'. En het feest werd nog feestelij ker, want na AA Gent leidde Ajax nog twee clubs (uit Ita lië) naar de slachtbank om uiteindelijk begin mei de UEFA-cup in ontvangst te kunnen nemen. Verdiend gewonnen. En heel Neder land was weer even trots op Ajax. Ook de NOS. Die brengt krap een maand later een videoband op de markt met een overzicht van de suc cesvolle wedstrijdenreeks die Ajax de cup bezorgde. Tussen de sprankelende spelmomenten door zijn wat interviews gemonteerd en de band eindigt met een totaal op hol geslagen Am sterdam. Tsjonge, wat een feest. 'Ajax, winnaar UEFA-cup '91'92' is een feestelijk do cument geworden. Op de band is geen ruimte voor een kritische noot en ook niet voor een pijnlijk mo ment. Nu waren die ook nauwelijks aanwezig. Of het moet het wanstaltige optre den van verslaggever Sierd de Vos „Ik ben arrogant en ik ben de beste" zijn geweest, die tijdens de hul diging alleen oog had voor een zekere ramp die zich niet voordeed. „Ziet u dat hek daar. Dat gaat zo om en je moet er niet aan denken wat er dan gebeurt", kreun de hij opgewonden in de microfoon. Op de band is ook geen plaats voor de slechte uit wedstrijd tegen AA Gent (uitgezonden door RTL4) en ook niet voor de rellen van de facsistische Rot Weiss Erfurtsupporters (uitgezon den door RTL4). Maar dat is geen groot gemis, want het is immers feest. Rode koontjes De samenvattingen van de wedstrijden die wèl op de band staan zijn allemaal voorzien van het originele commentaar. En het is grappig om dat nog eens te rug te horen. Niet alleen de kijkers thuis zaten tijdens de finale in de zenuwen, ook verslaggever Frank Snoeks ('Deze jongen zit met een roodwit hemd aan') zat met rode koontjes in zijn commentaarcel. Als drie minuten voor tijd een speler van AS Torino van dichtbij tegen de lat schiet, gilt Snoeks: „Op de laaatü Mijn hemel... Daarboven hebben ze ook een roodwit shirt aan. Jaah, hij daarbo ven moet van voetbal hou den en ook een Ajax-hart hebben." Theo Reitsma is wat dro ger. In de thuiswedstrijd te gen Genua zegt hij, na een misser van John van Loen die finaal over de bal heen maait: „...en Van Loen moet krijten." Naast alle hoogtepunten (alle doelpunten, alle bijn- adoelpunten en twee uitge breide samenvattingen van de finalewedstrijden), waar van de echte voetbalfan elke keer weer kippevel krijgt, staan op de videoband aar dige, korte interviewtjes. Aan Bryan Roy de vraag wie hij als tegenstander wil nu AA Gent is uitgeschakeld. „Liverpool, Real Madrid." Dat zijn niet de minste, weet de interviewer. Roy: „Dat klopt, zij zijn niet de minste, maar wij zijn Ajax." Trainer Louis van Gaal komt uitgebreid aan het woord. Bij zijn komst (na het plotselinge vertrek van Leo Beenhakker) leek hij nog een humorloze, strikte, grijze man, maar naarmate de videoband vordert krijgt hij meer kleur. Bijna aan doenlijk is zijn verhaal aan journalisten over hoe zijn plannen voor een bespre king met de spelers in dui-1?.( gen zijn gevallen door toedoen van zijn dochter. 17.» „Ik had de jongens delen van Genua-Ajax en Liver- pool-Genua willen laten zien (een korte stilte), maarlÉl- helaas heeft mijn dochter gemeend Goede Tijden, Slechte Tijden op die band op te nemen." 18.: Een hoogtepunt is Van Gaals ontlading op het bor-; des van de schouwburg op het Leidseplein. Tiendui-'l^-1 zenden mensen juichen hem en de spelers toe. Dan grijpt hij de microfoon en terwijl hij zijn rechter wijs vinger omhoog steekt, roept hij: „Jullie vergeten één per soon". De tienduizenden 1®- juichen. Van Gaal door de microfoon: „Dennis Berg kamp". De tienduizenden 20- juichen weer. Vervolgens20- scandeert Van Gaal nog vijf keer: „Dennis Bergkamp" En het publiek doet zo driftig mee dat Bergkamp kilometers verderop met een dikke griep in bed die aanmoedigingen vast heeft gehoord. Ajax, winnaar UEFA-cup '91'92. Uitg.: NOS/Streng- holt Licensing BV. Prijs: ƒ34,95. HILVERSUM CPD Een avondje gratis uit naar het circus. Daartoe nodigt NCRV-medewerker Imre Somogyi zijn collega's uit in Spreekbuis, het personeelsblad van de omroepen. Het gaat om alle omroep medewerkers die evenals Somogyi (49) hun baan dreigen kwijt te raken. Circus Sarrasani stelt voor de voorstelling op 30 juni in Hilver sum gratis kaartjes beschikbaar. Somogyi: „Er zijn op het moment ontzettend veel mensen bij de omroep die in onzekerheid verkeren over hun toekomst. De spoeling op de markt is heel dun. Bij de EO wil niet iedereen werken en bij de VPRO kan niet iedereen te recht." De NCRV-man ziet een gelijkenis tussen het circus en de omroepmensen. „Beide hebben mpeite om het hoofd boven water te houden. Het circus heeft op het moment behoorlijk wat concurrentie van het EK voetbal in Zweden. De circusleiding is solidair met de omroepmensen die in dezelfde niet zo florissante omstandighe den verkeren." Vandaar dat de kaartjes gratis zijn. Imre Somogyi zit na 1 oktober zonder werk. Hij heeft zeventien jaar bij de NCRV gewerkt als bureauredacteur, producer, regisseur en eindredacteur. Op dit moment is hij eindredac teur van het populair-wetenschappelijk radio programma Bulletin. Dat programma verdwijnt in het nieuwe seizoen. Volgens Somogyi is het dreigend ontslag voor veel mensen dagelijks onderwerp van gesprek. „Thuis wordt over niets anders meer gespro ken. Dat praten hoort weliswaar bij het rouw proces, maar het is ook belangrijk om eens even lekker te ontspannen en te lachen. Van daar dat ik de gezinnen uitnodig om naar het circus te gaan." CLOSE UP STRIPS BOLLEBOOM ommentaar geven bij beelden van voet- ^ii balwedstrijden lijkt makkelijker dan het is. Het vak van voetbalcommentator is juist daarom zo moeilijk, omdat on middellijk verbaal dient te wor den ingespeeld op de gebeurte nissen op de grasmat. En bij voorkeur moet de visie genuan ceerd worden uitgedragen. Aan gezien de commentator in de regel amper de tijd tot naden ken wordt gegund, moet hij het vermogen hebben zijn gedach ten snel te kunnen rangschik ken. Op een humoristische opmer king zal Theo Reitsma zelden worden betrapt en soms ook neigt de man naar saai, maar hij verstaat in elk geval wel zijn vak. Reitsma roept zelden of nooit onzin, omdat hij goed door heeft wat er voor zijn ogen alle maal gebeurt en Reitsma doet bovenal z'n huiswerk. Na een moeizaam begin begint Frank Snoeks onderhand de 'truc' ook aardig door te krijgen. Hij ouwehoert zichzelf niet meer voorbij de comervlag, slaagt er steeds beter in gespro ken woord en stilte tot de juiste proporties te doseren. Boven dien papegaait Snoeks geen coaches na. Helaas zijn er ook verslaggevers die het nooit zullen leren. Zo'n type als Walker bijvoorbeeld. Al jaren mag DAARRR KOMT DAT Gerard van Putten SCHÖÖÖTTT om de een of an dere duistere reden bijklussen bij Studio Sport, naast zijn hoofdbaan bij het reclameblad Adformatie. Er zijn trainers die hun spelers voorhouden de nul achterin vast te houden, omdat anders de komst van Hugo Wal ker dreigt. In trainerskringen staat Walker voor eerste divisie of althans de dreiging van de gradatie naar de eerste divisie. Laatst, na afloop van de degra datie/promotiewedstrijd FC Den Haag-Go Ahead Eagles had Walker weer een mooie. Terwijl de jongens van Go Ahead Eagles de promotie vierden, gooide Den Haag-aanvoerder Heini Ot to zijn voetbalschoenen over het hek naar FC Den Haag-sup porters. Massaal werd in het Zuiderpark „Heini Otto" gescandeerd, applaus klonk op voor deze sympathieke voetbal ler die na een lange loopbaan zijn allerlaatste wedstrijd had gespeeld. En wat zei Walker? „Heel sportief klapt het Haagse publiek voor de spelers van Go Ahead Eagles." Tot de taak van een voetbal commentator behoort mede, dat hij zich tevoren grondig laat informeren. Walker had dat bij voorbeeld kunnen doen door gewoon een paar kranten te le zen, waarin een paar dagen eer der het afscheidsverhaal van Ot to prominent op de sportpagi-, na's figureerde. Walker had zich ook naar de bestuurskamer kunnen begeven om zich te la ten bijpraten. Nu moest Annet te van Trigt met het gezicht op gêne de blunder van Walker rechtpraten. Nu is Walker nog een losse kracht, maar het wordt erger als vaste jongens de microfoon als zwetsijzer misbruiken. Met na me de heren Poelmann en Ten Napel hebben daar een handje van. Poelmanns kijk op het voetbal is, zo weten ingewijden al jaren, vrij beperkt. Voor de goegemeente weet hij dat aar dig te camoufleren door allerlei uitgekauwde voetbaltermen te roepen. Bovendien speelt Poel mann op veilig door te vertellen over gebeurtenissen die de kij kers ook kunnen waarnemen. Bijvoorbeeld: de bal rolt over de zijlijn; Van Breukelen trapt uit; Van Aerle belast zich met de in gooi.Een voetbalcommenta tor zou iets toevoegen aan de beelden als hij vertelde over wat zich buiten beeld afspeelt.. Poelmann en Ten Napel spre ken de taal die de sportjourna listen van de jaren zeventig-ge neratie aan het papier plachten toe te vertrouwen. Wat een wandelende clichés, zeg. „Als geen ander beseft Marco; een man uitschakelen kan Adri van Tiggelen als geen ander, eens te meer bewijst Ruud Gullit hoe belangrijk hij is voor het elftal." Meer nog dan Poelmann heeft Ten Napel de handicap dat zijn tong meestal eerder in bewe ging komt dan zijn bovenka mer. De kakel van Ten Napel staat maar niet stil. Want Evert wil koste wat het kost laten ho ren dat hij er is en dat hij ook thuis bezig is met zijn vak: „Cough, een man die suiker ziekte heeft, maar toch topsport kan bedrijven door een ijzeren discipline"(...) „Alistair McCoyst, een kind van Glasgow, dat op jonge leeftijd naar Manchester United ging maar daar niet kon aarden en smeekte terug te mogen naar- Glasgow"(..) „Hij daar, de Franse doelman Martini, heeft dezelfde hobby als Stanley Menzo. Ook hij houdt van vliegen"(..) Ten Napel heeft ook iets met momenten. „Marco van Basten, als geen ander (daar is-ie weer) is hij de man van momenten" „Misschien is dit moment het moment, i schien beter gaat" Wie niet beter weet, zal wellicht veronderstellen dat Evert ten Napel ten tijde van het toernooi om het Europees Kampioen- schap voetbal de titel van de grootste onzinyerkoper in de wacht wil slepen. Hoor nog l maar eens: „Daar is-ie dan, 1 Dennis Bergkamp, de man die het zo moeilijk heeft, die de ver lossende treffer maakt. Hij, het goudhaantje van Ajax. Ullevi staat in vuur en vlam, alles is oranje, zoals hier gisteren ook alles in brand stond. Toen stond de tv-studio in lichterlaaie"(..) Ten Napel, hou toch op met dat gezever over naar binnen knij pende verdedigers. Neem die taalvervuiling van de een of an dere kneus die bij toeval het di ploma oefenmeester betaald voetbal heeft behaald niet klak keloos over. Nog iets om goed in de oren te knopen: kritiek le veren op scheidsrechter prima, maar ga niet kleppen over die voordeelregel. Die bestaat na melijk niet. Een scheids heeft het recht de partij van een spe ler, die is geremd door een overtreding van een tegenstan der, balvoordeel te geven. Da's even iets anders. Eerst roepen en dan nadenken, Ten Napel scoorde tijdens En- geland-Frankrijk weer eens hoog. Een halve etmaal nadat Engelse voetbalsupporters, res pectievelijk Engelse voetbalvan dalen, respectievelijk Engelse hooligans, respectievelijk Engel se voetbalcriminelen het stads centrum van Malmö hadden verbouwd, zei Ten Napel: „Je kunt veel negatiefs van ze zeggen, van de Engelse suppor ters. Maar ze zorgen altijd voor een aparte sfeer." Hier past slechts zwijgen. Voor Ten Napel zou het trouwens goed zijn als hij de kiezen ook eens een tijdje stijf op elkaar hield.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10