riooljournalist superman 'Johnny, nog een paar van die songs, please' Rtv show Interesse voor 'vreemde' tv-zenders loopt terug Programmering Radio 5 krijgt nieuw gezicht Van tot •AAANDAG 15 JUN11992 10 HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN De meeste Nederlanders kun nen tegenwoordig al zappend een keur van buitenlandse tv- zenders ontvangen. Dat is an ders dan pakweg twintig jaar geleden, toen slechts een handjevol zenders via de an tenne op zolder of op het dak kon worden ontvangen. De Randstedeling mocht destijds blij zijn met twee Nederland se zenders, en de geluksvogel wist hooguit twee of drie Duitslanden uit de lucht te plukken. Nu zijn in de grote (re) ste den minstens twintig buiten landse zenders te ontvangen. Je zou. met een dergelijk aan bod, vei wachten dat de aan hang van de Nederlandse omroepen sterk is geslonken. Dat valt tegen, of mee, want het is«maar hoe je het bekijkt. Nederlanders kijken gemid deld ruim zeventien uur tele visie per week. Nederlandsta lige programmamakers en - leiders hoeven echter niet te vrezen dal kijkers weglopen met al dat buitenlandse ge weld, wijst een onderzoek uit van de Afdeling Kijk- en Luis teronderzoek (KLO) van de NOS. Van die zeventien uur wordt ongeveer eenzesde deel - dat komt overeen met 2,5 uur - naar buitenlandse zen ders gekeken. ,,In vergelijking met tien jaar geleden is dit marktaandeel iets teruggelo pen", zegt René van Dammen van KLO. De totale tv-kijktijd is ietsje toegenomen; in abso lute zin is de belangstelling gelijk gebleven. Uitzondering Een aantal jaar geleden kwam het nog voor dat de BRT of Duitsland met series als Dal las of Derrick een miljoenen publiek trokken. Het aanbod aan buitenlandse zenders én bijgevolg de concurrentie zijn zo groot geworden, dat derge lijke getallen niet meer haal baar zijn. Vijfhonderdduizend kijkers voor een populair pro gramma op een buitenlandse zender vormt nu een uitzon dering. Ouder Van Dammen merkt ook op, dat het gros van de kijkers ou der is en een voorkeur heeft voor de Nederlandse zenders. „Pas als er helemaal niets is op de Nederlandse zenders, gaan ze pas schakelen. Jonge- l ren schakelen meer, maar kij- I ken ook minder". De zender RTL Plus is het meest populair onder de bui- tenlandse zenders. Gemid deld kijken we er 30 minuten per week naar. De BRT 1 staat op de tweede plaats met 23 minuten en Duitsland 1 haalt brons met 17 minuten. Vooral de laatste jaren stijgt het aan tal RLT Plus-kijkers. Debet daaraan zijn zonder twijfel de (licht) erotische films, die de ze Duitse commerciële zen der in de kleine uurtjes in het weekeinde uitzendt. „Het pu bliek van RTL Plus kenmerkt zich door een oververtegen woordiging van laag opgelei- - den en van Brabanders en Limburgers", aldus NOS-on- derzoeker Van Dammen. Van Dammen is er ook ach ter gekomen dat zenders als RAI Uno, Turkije (TRT), Mos kou, Super Channel, TV-5, RTBF, Lifestyle, CNN etc. etc. slechts door een enkeling wordt bekeken. En dan nog vaak per toeval, al zappend. De totale tijd die we aan die gezamenlijke zenders beste den is niet meer dan 27 mi nuten per week. HILVERSUM De programmering op Radio 5 wordt met ingang van 28 sep tember ingrijpend gewijzigd. De NOS krijgt op deze zender een centrale positie en ongeveer 6 uur extra zendtijd. Bij de vast stelling van het Meerjarenplan Radio is bepaald, dat Radio 5 geprogrammeerd zal worden voor een breed publiek, met ac centen op informatie en cul tuur. 's Avonds worden op dit station doelgroepprogramma's uitgezonden. De centrale positie van de NOS komt tot uiting in drie ho rizontaal geprogrammeerde programma's: 7.00-9.00 uur (maandag t/m vrijdag), 17.00- 18.00 uur (maandag t/m zater dag) en 19.15-21.00 uur (maan dag t/m vrijdag). In het week end zendt de NOS op Radio 5 uit van 19.00-20.00 uur. De programma's op Radio 5 zullen in belangrijke mate een 'live-karakter' hebben. Veel aandacht zal worden besteed aan service-informatie en on derwerpen, die de levenssfeer van de luisteraar direct raken. Daarnaast biedt het nieuwe zenderprofiel van Radio 5 de kans onderwerpen diepgaander te behandelen in onder meer langere gesprekken, features, documentaires en discussiepro gramma's. De NOS-programma's op de ze zender krijgen tussen 7.00 en 9.00 uur een informatief ser vice-karakter. Het programma zal zich zowel in onderwerpen (geen actualiteiten) als in mu ziek (geen hits, pop en klassiek) onderscheiden van de program ma's van andere stations. Het middagprogramma tus^ sen 17.00 en 18.00 uur krijgt een podium-karakter en vormt een natuurlijke afronding van het culturele blok op Radio 5 tussen 14.00 en 17.00 uur. De NOS-programmering op de andere radiozenders wordt minder ingrijpend gewijzigd. Op de nieuws- en actualiteiten zender Radio 1 gaat de NOS, naast de al bestaande uitzen dingen, ook op zaterdagmiddag (tussen 14.00 en 17.00 uur) Langs de Lijn uitzenden. Met het oog op morgen wordt ge handhaafd. Op de gevarieerde/familiaire zender Radio 2 heeft de NOS al leen op' zaterdagavond van 22.00 tot 24.00 uur zendtijd, dié wordt benut voor programma^ als 'Het podium van Neder lands lichte muziek' en 'the Bands'. Op radio 3 blijft de NOS van maandag tot en met zaterdag De Avondspits uitzenden. Op de klassieke zender Radio 4 ten slotte krijgt de NOS, als gevolg van de groei van de EO en de VPRO, minder zendtijd. Op de zender zal de NOS meewerken aan de realisering van een geza menlijk concertbeleid, dat alle concertseries en levende mu- ziekprojecten van Radio 4 om- Linda Martin ziet zichzelf als een blijvertje BOLLEBOOM BOES Andrew Morton, beroemd dank zij prinses Diana Om vijf uur 's nachts dook ze in Dublin in haar bed, nog geen zes uur later zit ze in Amsterdam klaar om uitvoe rig kond te doen van haar belevenissen sinds de avond van haar leven ruim drie weken geleden. „Zo gaat het bijna iedere dag", meldt Linda Martin, die na zaterdag 9 mei door het leven stapt als de overtuigende Ierse winnares van het 37e Eurovisie Songfestival. „Ik dacht dat ik op deze krankzinnige drukte was voorbereid, maar nu ik er echt doorheen moet merk ik dat ik slechts een fractie ervan heb kunnen voorzien." Klagen is beslist het laatste wat de roodharige zangeres van het uitverkoren 'Why Me?' wil. Begrijpelijk, als wordt bedacht dat met haar triomf in het Zweedse Malmö haar aller grootste wens in vervulling is gegaan. Want Linda Martin heeft de jaarlijkse jacht op een verse Europese instant-klassie ker nu eenmaal hoog zitten. Vooral nadat ze in 1984 in Luxemburg al eens bijna de hoofdprijs greep met 'Terminal 3', dat ook al door Johnny Lo gan voor haar werd geschreven. Destijds mocht Linda Martin even aan internationaal succes ruiken, nu denkt ze er een flinke hap van te kunnen nemen, ge tuige de uitstekende ontvangst van haar troetellied in vele lan den, waaronder Nederland. Te gelijkertijd maakt ze zich toch ook zorgen, bekent ze zonder omhaal. „Omdat ik maar geen tijd kan vrijmaken voor het al bum dat deze zomer moet ver schijnen. Ik vlieg van hot naar her, maar eigenlijk zou ik in de studio moeten zitten om aller eerst te werken aan de opvolger van 'Why Me?'. Is die er niet of wordt dat geen klasseprodukt, dan krijg ik het net zo moeilijk als de meeste van mijn voor gangers. En ik heb natuurlijk nog maar elf maanden de tijd, want volgend jaar mei is er weer een nieuwe Eurovisie-troef die alle aandacht opeist." Nuchterheid Na alle dolle vreugde („Iedereeh om me heen was dronken, zelf kreeg ik pas om half drie 's nachts mijn eerste glaasje champagne") overheerst bij haar dus weer de nuchterheid die past bij haar bijna twintigja rige ervaring als beroepszange res. Anderzijds durft ze juist op grond van haar 'muzikale en mentale bagage' (waartoe ook haar levenspartner Alan als bandlid behoort) wel enige ver wachtingen te koesteren ten aanzien van de voortzetting van haar opmars. „Ik heb, denk ik, de rest van de wereld best wel iets te bieden. Ik heb een eigen band, waarmee ik jaren door Ierland toer, en ik heb een uit gebreid repertoire bestaande uit zowel eigen songs als covers. Kortom, ik heb meer noten op mijn zang. Daarom wil ik ook zo graag mijn vleugels uitslaan. Daarom is het ook beter dat ik dit keer heb gewonnen in plaats van acht jaar geleden." In beide gevallen is Johnny Logan, zelf als zanger winnaar in 1980 en 1987, haar leids- en talisman geweest. Linda Martin zegt stilletjes te hopen dat hij als 'dierbare vriend' haar ook de komende maanden nog wel zal bijstaan, maar vreest dat haar beschermengel het te druk zal hebben met het in goede banen leiden van zijn eigen carrière, die naast de twee festivalzeges bar weinig hoogtepunten heeft gekend. „Het zou natuurlijk mooi zijn als Johnny me nog een paar fraaie nummers zou toeschui ven. Maar het is niet reëel daar op te rekenen, omdat hij zelf dringend behoefte heeft aan een nieuwe hit. Via Zweden is De cover van het omstreden boek v drew een affaire had met het model Sandi Jones. Hoog uitste kend boven zijn collega's had Morton het volgende waargeno men: „Romeo prins Andrew vlijde zich aan tegen zijn vrien din Sandi Jones, terwijl zij dro merig naar het maanlicht staar den vanaf het trapje voor hun blokhut in de Canadese wilder nis. Stilletjes zaten ze lange tijd op het trapje, in gedachten ver zonken. Toen keek de prins op naar de blonde Sandi. Hij keek haar diep in haar korenblauwe ogen en fluisterde: laten we gaan trouwen. Wij horen bij el kaar". Mortons ster rees snel, maar soms ten koste van anderen. Toen een collega van de BBC hem' in vertrouwen de inhoud vertelde van de Kerstboodschap van de koningin, wist Morton niet hoe snel hij dat in zijn krant moest zetten. De BBC-collega was daarna gedwongen ontslag te nemen. In 1987 kwam Morton zelf op straat te staan na een conflict met de nieuwe hoofdredacteur van de Daily Star. Morton had juist een huis van een miljoen gulden gekocht in Noord-Lon- den en hij leefde op ruime voet. Maar hij besloot niet opnieuw in loondienst te treden. Hij richtte een klein bedrijfje op dat luisterde naar de veel zeggende naam 'Paleis Pers', en onder die noemer bleef hij zijn oude beroep uitoefenen. Een biografie van de hertogin van York, Sarah Ferguson, haalde moeiteloos de vierde plaats op de lijst van bestsellers. Doorbraak De echte doorbraak kwam ech ter met 'Diana: Her True Story', dat volgende week ook in de Nederlandse vertaling ver schijnt. Niet alleen bracht Morton het sensationele nieuws over de zelfmoordpogingen van de prinses, hij noemde ook nog zijn bronnen bij naam. In lut tele jaren was Morton erin ge slaagd het niveau van de sleu telgat-journalistiek te ontstij gen. Met zijn laatste biografie zette Morton niet alleen prins Char les op het verkeerde been, maar ook al zijn collega's. „Ik heb ge hoord dat Morton in zijn boek gaat onthullen dat Diana een poging tot zelfmoord heeft ge daan", sprak royalty-correspon dent James Whitaker enkele we ken geleden. „Als je dat soort dingen beweert, moet je ook de bronnen van je informatie noe men. Anders is die informatie waardeloos." Linda Martin: „Ik heb de we reld best wat te bieden." fo to o pd Stuntman Morton werd pas echt een stuntman toen hij de baan kreeg van royalty-verslaggever. Naar verluidt werd hij tot dit ambt geroepen wegens zijn lengte; de 1,93 m lange Morton zou goed over de menigtes heen naar de koningstelgen kunnen kijken. Dat had de hoofdredacteur Andrew Morton: opeens de godfather van de royalty-correspondenten. goed gezien, en in 1985 kon Morton onthullen dat prins An- STRIPS Harrods, de Londense winkel waar 'alles' te koop is, zal An drew Mortons biografie van prinses Diana niet in de schap pen leggen. Tesco, de super marktketen die aanvankelijk tienduizenden exemplaren had besteld, kwam onder druk van prins Charles tot hetzelfde be sluit. Wijlen Robert Maxwell placht schrijvers en uitgevers van bio grafieën over hem met bevel schriften te bestoken. En als dat niet hielp, kocht hij gewoon de boekhandel op die het had be staan de hem onwelgevallige li teratuur te verkopen. Zo lang is de arm van prins Charles niet, maar het lijdt nau welijks twijfel dat hij Andrew Mortons hoofd graag op het houten blok in de Tower had gelegd dat in het verleden de monarchie zovele nuttige dien sten heeft bewezen. Morton, zo mag worden aangenomen, is de man die de doodsteek heeft toe bracht aan zijn huwelijk. Onthullingen Zijn onthullingen over prinses Diana's zelfmoordpogingen hebben Morton in één klap ver heven tot de godfather der royalty-correspondenten, een omvangrijke kaste in het Britse koninkrijk. Zijn boek werd om schreven als 'de literaire coup van het decennium, of ten min ste van de week'. Nu hij zelf een beroemdheid is geworden, rijst uiteraard de vraag: wie is Andrew Morton? Het is een vraag waar de Britse media de afgelopen dagen, de methodes hanterend van de royalty-correspondenten zelf, het antwoord op hebben gefor muleerd. Andrew Morton blijkt 38 jaar oud te zijn. Hij verliet de mid delbare school met vier 'A-le- ve'ls', wat meer dan genoeg was voor een succesvolle studie ge schiedenis. Maar in plaats van een academische loopbaan koos Morton voor de riooljour- nalistiek. Via enkele nederige baantjes kwam hij in 1981 te recht bij de Daily Star, een van de grotere roddelkranten. De hoofredacteur ontdekte dat de bebrilde Morton een sterke gelijkenis vertoonde met Clark Kent, en hees hem in de outfit van Superman. Als Super man werd Morton bij stunts in gezet. hij weer in beeld gekomen. Op dit moment is hij de man van die unieke 'Eurovisie-hattrick', dus wil hij scoren." Machtsgreep Johnny Logan kondigde meteen na zijn jongste machtsgreep aan dat hij het Eurovisie-circus voortaan zou mijden. Linda Martin is intussen eenzelfde mening toegedaan. „De stress alleen al is me te erg. Weken lang is je hele leven afgestemd op die paar allesbepalende mi nuten. Dat doe je één keer, mis schien tweemaal als je zo fana tiek bent als ik, maar als je dan je doel hebt bereikt echt niet meer, neem dat maar gerust van mij aan. Daarnaast zou een come-back van mij al snel wor den uitgelegd als een poging om Johnny te evenaren. En van dat soort competitie-verhalen moet ik helemaal niets heb ben." Ze sluit overigens niet uit dat ze de 38-ste editie in haar va derland (waarschijnlijk Dublin) als gastvrouw zal opluisteren. „Als ik daarvoor word gevraagd, dan zal ik maar wat graag mee werken. Ik kan me evenwel voorstellen dat de voorkeur uit gaat naar anderen die veel beter thuis zijn in andere talen dan ik ben." Over de aangekondigde plan nen tot wijziging van de aloude Eurovisie-formule heeft Linda Martin in feite geen goed woord over. Temeer daar ze de tradi tionele opzet nog lang niet versleten acht, zie wat haar be treft de alom gestegen kijkcij fers. „Eén uitzending waarin al les gebeurt, de finale-gedachte die daar van uitgaat, daar kan toch niets tegen op? Alles wat je daar aan verandert zal afbreuk doen aan de uitstraling van het festival," aldus Linda Martin. „Ik begrijp best dat er nieuwe landen zijn die dolgraag willen meedoen, die mogelijkheid moet hen ook worden geboden. Maar niet door middel van een opsplitsing in halve finales of door andere selectieronden. Nee, laat dan het lot bepalend zijn. Gooi alle belangstellende landen in een pot en trek daar dan zo'n 20 deelnemers uit. Volgens mij is dat ook de enige manier om frustraties te voor komen. Maar goed, mijn pro bleem is het niet. Ik ben alleen maar blij dat ik in elk geval nog op de oude vertrouwde wijze heb mogen winnen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10