Camille Paglia: Mannen zijn wanhopig, verminkt en geteisterd door angst' Samen vergaderen Kamers is te overwegen Feiten &Meningen 'Het was puur lopende handwerk' ZATERDAG 13 JUNI 1992 2 Camille Paglia: „In mijn ogen zijn vrouwen zelden alleen maar slachtof fer. Ook mis handelde vrouwen niet." fotogpd»jos pouussen STANDPLAATS LONDEN „Wij hebben hier het laatste woord. Als wij niet willen dat een wet wordt aangenomen, gebeurt dat ook niet". Het zijn deze woorden van professor Piet Steenkamp, de vorige voorzitter van de Eerste Kamer, die de laatste tijd steeds meer ter discussie staan. Veroorza ker: CDA-fractievoorzitter Ad Kaland. De man die er een sport van maakt het kabinet het leven zuur te maken. Het dóet ook een beetje merk waardig aan. De Tweede Ka mer is rechtstreeks door het volk gekozen. Je zou toch zeg gen dat als dit deel van het par lement een wetsontwerp heeft goedgekeurd, de Senaat wel héél goede argumenten moet hebben om daar tegen te zijn. Steeds vaker echter gaan gelui den op dat de Eerste Kamer te veel een doublure is geworden van de Tweede Kamer. Dat zij het werk van 'de overzijde' nog eens dunnetjes overdoet. En inderdaad, volgens de Grond wet heeft de Eerste Kamer het laatste woord, daar valt geen speld tussen te krijgen. Maar de democratische legitimatie van de Senaat is door de wijze van verkiezing veel minder dan die van de Tweede Kamer. In theorie kunnen Tweede en Eerste Kamer in de huidige si tuatie als kemphanen tegen over elkaar komen te staan. Als de Tweede Kamer na verwer ping van een wetsontwerp in de Senaat dat wetsvoorstel nog een keer behandelt en aan vaardt, moet het weer terug naar de Eerste Kamer. Gaat die wéér niet akkoord, dan is er een impasse ontstaan, waarin het staatsrecht niet voorziet. Dezelfde Kaland, die veel van A. Kaland. fractievoorzitter van de CDA in de Eerste kamer (links) met staatssecretaris Simons van volksge zondheid foto» nieuw anefo rob bögaerts de ellende veroorzaakt heeft, is deze week met een oplossing voor dit probleem gekomen, die het overwegen in ieder ge val waard is. Hij stelde voor beide kamers gezamenlijk te laten vergaderen en besluiten als er een conflict is tussen Eer ste en Tweede Kamer. Dan is ruzie tenminste uitgesloten: Er ontstaat in de verenigde verga dering wel of geen meerder heid. Een praktisch probleempje los te Kaland meteen ook maar even op. De Eerste Kamer telt slechts 75 zetels, de Tweede Kamer 150. Om dat verschil in stemverhouding weg te wer ken, zou een stem van een Eer ste Kamerlid in de verenigde vergadering dubbel moeten tellen, suggereerde Kaland. Na deel daarvan is echter dat de toch al niet rechtstreeks geko zen senatoren ook nog een dubbele stem krijgen. Kaland wil dat nadeel echter op de koop toenemen. Dit systeem lijkt voordelen te hebben boveft de eerder voor gestelde oplossing van het te rugzendrecht. In die situatie zou de Tweede Kamer zich, bij overwegende bezwaren van de Eerste Kamer, een tweede keer over hetzelfde voorstel buigen. Als de Tweede Kamer dan nog bij haar standpunt blijft, zou de Eerste Kamer het hoofd moe ten buigen. Belangrijk bezwaar tegen deze aanpak is dat daarmee de posi tie van de Senaat wel erg wordt uitgehold. Vooral bij politiek gevQelige zaken die in een re geerakkoord zijn geregeld en dus al gauw door de regerings fracties in de Tweede Kamer zullen worden aanvaard, kan er een probleem ontstaan. De Se naat is nu eenmaal niet betrok ken bij de kabinetsformatie en voelt zich minder gebonden aan een regeerakkoord. Maar de Tweede Kamer zal zich ook bij een tweede behandeling van zo'n zaak niet gemakkelijk van haar standpunt laten af brengen. Het voorstel van Kaland kent dat bezwaar niet. In de vere nigde vergadering hebben de beide kamers een gelijkwaardi ge positie. Samen moeten zij debatteren en beslissen over zo'n omstreden wetsvoorstel. Dat vereist een nadrukkelijker overleg tussen de geestverwan te fracties in beide kamers. Overleg dat nu af en toe ook wel plaats vindt, maar dan in achterkamertjes en vaak onder grote politieke druk. Een ander voordeel van Ka- lands voorstel is dat het meer het karakter van een midden weg heeft. Nu heeft de Eerste Kamer het laatste woord. Wil zij een wetsontwerp niet, dan komt het er niet. Wordt het te rugzendrecht ingevoerd, dan heeft de Tweede Kamer het laatste woord en verliest de Se naat vrijwel al haar macht. Ka- lands voorstel leidt ertoe dat in de gevallen waar écht een con flict dreigt, Eerste en Tweede Kamer er gezamenlijk uit moe ten komen, waarbij ze een ge lijkwaardige positie hebben. Overigens is het zover nog lang niet. Voor een wijziging van de positie van de Eerste Kamer moet de Grondwet worden aangepast. Dat doen we in dit land niet op een achternamid dag, zelfs niet binnen één kabi netsperiode. Maar er zal in de nabije toekomst wel serieus worden gekeken naar de posi tie van de Senaat. Misschien dat.aan het eind van deze eeuw de fameuze woorden van Piet Steenkamp hun geldigheid ver liezen. Vrouwen zijn de dominante sekse, mannen zijn bang voor ze, en daaraan hebben we de beschaving te danken. Vrouwen immers staan dichter bij de natuur, kunnen ba ren, zijn zichzelf genoeg. Mannen daarentegen zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om zichzelf compleet te ma ken. Steeds opnieuw moeten ze zich bewijzen, of het nu door het bouwen van bruggen is, of het schilderen van meesterwerken, of het componeren van een symfonie. Als de beschaving in handen van vrouwen was gebleven, zouden we nog steeds in strooien hutten wonen. AMSTERDAM TINEKE STRAATMAN Dit is een van de vele prikkelen de stellingen die de Amerikaan se cultuurfilosofe Camille Paglia (45 jaar) in haar spraakmaken de historische studie Hetsexuele masker ruim zevenhonderd pa gina's lang met verve verdedigt. Het boek, in de jaren zeventig geschreven en vervplgens ein deloos door uitgeverijen gewei gerd tot de Yale University Press het in 1990 uitgaf, heeft voor ernstige controverses gezorgd in de Verenigde Staten. Feministes laken het als een neo-conservatief pleidooi voor een patriarchale status quo. An deren, waaronder collega-filo sofen en literaire critici, achten het een doorwrocht meester- werk dat nog tientallen jaren zijn invloed zal laten gelden. Wel duurde het even voordat de opzienbarende strekking ervan tot iedereen was doorgedron gen. Maar toen werd het ook circus. Plotseling stond Paglia op de voorpagina van toonaan gevende kranten en tijdschrif ten, werd haar mening gevraagd over welk man - vrouw onder werp dan ook, schreef ze in de New York Times een vurige ver dediging ('It's pornographic, it's decadent, and it's fabulous' Het is pornografisch, het is de cadent en het is fantastisch) van Madonna's omstreden video- clip Justify My Love en werd ze een veelgevraagd spreker in het lezingencircuit. Duivels Rode draad in Het sexuele mas ker is de tegenstelling tussen het Apollinische en het Dionysi sche. Waarbij Apollo staat voor het mannelijke, het scherp om lijnde, de immer rationele en ty pisch Westerse kritische blik. En Dionysus voor het aardse, het diffuus vrouwelijke, de brute heidense natuur dieons elk moment kan vernietigen. Vanuit dit basisverschil ver klaart de schrijfster de enorme tegenstellingen tussen vrouwe lijk en mannelijk gedrag. De vrouw is volgens naar 'duivels compleet' wanneer ze na 'de fallische actiepiek' van de man eenmaal zwanger is. Daarna heeft ze hem niet meer nodig. En doordat de man zich die ver schrikkelijke macht van de vrouw realiseert, 'haar onaan tastbaarheid', is hij gedwongen zijn toevlucht te nemen tot 'mannelijke saamhorigheid en het patriarchaat'. Vandaar de neiging om zich te bewijzen, vandaar het kunstenaarschap, vandaar ook het mannelijke ge weld. dat in Paglia's ogen slechts in toom kan worden ge houden door maatschappelijke structuren of religieuze voor schriften. Om haar beweringen te onder bouwen concentreert Paglia zich op de immoraliteit, het ge weld, net voyeurisme en de por nografie in de kunst door de eeuwen heen. Op de heidense thema's dus die zelfs het chris tendom nooit uit onze cultuur heeft weg kunnen branden. En of het nu Nefertete, de Griekse beeldhouwkunst, de Italiaanse Renaissance, Shakespeare of Oscar Wilde betreft, altijd heeft ze wel een verhelderende of te gendraadse invalshoek. Dwarsverbanden Tussen haar wetenschappelijke betoog door strogit Paglia voortdurend met dwarsverban den naar de huidige tijd, ons en passant tracterend op tegen draadse uitspraken over de popcultuur, de functie van tele visie,liet onderwijs of wat dan ook dat ze ter bekrachtiging van haar argumenten kan gebrui ken. Zelden gaan haar stellin gen vergezeld van een relative rend misschien, zoals ze ook zelden enige twijfel laat bestaan over waar ze zelf staat. Ze is te gen de feministische neiging tot zelfbeklag, tegen staatscensuur. En ze is voor abortus, de legali sering van drugs, decadentie en pornografie. Niet voorniets noemt ze zich een volgelinge Ze blijft uitdagend, Paglia. En in levende lijve nog meer dan in geschrifte. Zozeer zelfs dat je als interviewster met je ogen zit te knipperen. Want wat doe je wanneer je gesprekspartner tij dens een drie uur durend sper vuur van woorden er viel nauwelijks een vraag tussen te wringen op een gegeven mo ment stelt dat ze verkrachters begrijpt? Dat is toch even slik ken. Maar de bi-seksuele Paglia kan zich verplaatsen in man nen, zo stelt ze, omdat ze door hun ogen naar vrouwen kijkt. „Ik ben als de dubbelgeslachte- iijke ziener Tiresias, met mijn vrouwelijke en mannelijke kan ten. Verkrachting begrijp ik om dat ik de woede van mannen begrijp. Ik zie de spelletjes die vrouwen met hen spelen, dat castrerende gedrag. Er is voor mannen altijd weer die associa tie met de almachtige moeder godin die hen heeft voortge bracht. Mannen zijn wanhopig, verminkt, geteisterd door angst. Het wordt tijd dat vrouwen doorkrijgen hoe de man psy chologisch in elkaar zit. Hun bevrijding zal ook pas aanbre ken wanneer ze beseffen hoe groot de macht is die ze als vrouw bezitten. In mijn ogen zijn vrouwen zelden alleen maar slachtoffer. Ook mishan delde vrouwen niet." Mishandeld „Daar is in San Francisco een interessant onderzoek naar ge daan. Zeventig procent van de vrouwen die door hun partners mishandeld werden waren eco nomisch niet afhankelijk van ze. Waarom stoppen ze dan niet met die relatie? Volgens mij om dat ze verslaafd zijn aan wat ik het vergiffenis-syndroom noem. Dat moeder-zoon mechanisme waarin de zoon zich veront schuldigt en de moeder kan troosten. Dat orgiastische mo ment van de vergeving, de smeltende seks erna, wanneer hij weer onder haar duim zit." Pas als haar tirade bijna is afge lopen benadrukt Paglia dat haar betoog niet als excuus is be doeld, dat ze verkrachting uiter aard ten zeerste .afkeurt, dat het vergrijp niet streng genoeg ge straft kan worden. Ze weigert al leen om „met de feministes mee te mekkeren in hun jam merklacht'. Want met hun 'schattige Mary Poppins ideeën' over seksualiteit heeft ze geen geduld. „De erkenning dat we allemaal animaal zijn komt in hun handboeken niet voor." Allemaal goed en wel, denk je dan, maar hoe zit het met Pag lia zelf, toch ook een vrouw. En bovendien iemand naar wiens privé-leven je al lezend in haar boek steeds nieuwsgieriger wordt. Dat privé-leven is nogal gecompliceerd, zo blijkt, en is zeker van invloed geweest op de absolute standpunten die ze in neemt. Al in de jaren zestig, toen ze op de universiteit stu deerde, kwam Paglia openlijk uit voor haar lesbische voorkeu ren. Tegelijkertijd echter besefte ze dat ze zich, puur fysiek, ook aangetrokken voelde tot man nen, „al wilde ik dat aanvanke lijk niet voor mezelf bekennen." Lichaam Met beide geslachten heeft ze relaties gehad. Ten diepste ech ter, zo geeft ze toe. had ze een man willen zijn. „Inmiddels heb ik me aangepast aan mijn vrouw-zijn, mijn lichaam geac cepteerd zoals het is. En ik heb^ tenslotte mijn mannelijke per soonlijkheid, die er voor ge zorgd heeft dat ik dit boek heb kunnen schrijven. Ik ben een voorbeeld bij uitstek van verzet tegen de natuur, een maniak van de vrije wil. De hele tijd duw ik tegen mijn grenzen. Wat dat betreft is mijn boek met mannelijke wil tot stand ge bracht, een mannelijke spiritue le biografie van mezelf." Camille Paglia, Het sexuele masker. Uitg. Prometheus, 790 pag, prijs fL 55,00. Geen lijken en geen drop Londen heeft de naam een win kelstad te zijn. Er zijn winkels die alleen maar scheerkwasten verkopen of alleen maar artike len voor linkshandigen. De grootste boekhandel ter wereld kan hier gevonden worden als mede de grootste speelgoed zaak. Maar hoe terecht is die re putatie nog? Toen Ronald Reagan een hele tijd geleden in Londen was, kocht hij bij Harrods gewoon een olifant. „Wilt u een Indi sche of een Afrikaanse, mijn heer?", was het enige dat de winkelbediende wilde weten. Kom daar nu nog eens om. In de hele stad is geen olifant meer te krijgen, om nog maar te zwijgen over giraffes, neus hoorns en nijlpaarden. Een bal- lonvis? Ja, op de menukaart bij de Japanner. Als Nederlanders ondervinden wij extra hinder van het gebrek kige aanbod. Laatst moest ik even bij Fortnum Mason zijn, waar ook de Britse koningin haar boodschappen haalt. Een keurige zaak, het personeel staat er in jacquet. Een heel be hoorlijke voedselafdeling ook. Lekkere ramboetans, prima paw paws, honing van bijen uit Tasmanië. Behulpzaam perso neel bovendien. Tussen de jam potten kon ik bijvoorbeeld net even niet mijn favoriete soort vinden. Dus ik vraag aan de man-in-jacquet: „Neemt u mij niet kwalijk, mijnheer, maar verkoopt u ook jam van cactus vijgen uit de Gobi-woestijn?" Waarop hij zijn bovenlip strak trekt en zegt: „No sir, but we can order it for you.Het kon worden besteld. Ramboetans, paw paws, Gobi-jam geen probleem. Maar drop? Ho maar. Bij Harrods is het nog erger. Vroeger kon je daar even om een helikopter gaan. Maar nu? De winkel kreeg een poosje ge leden een briefje van twee meisjes die medicijnen wilden gaan studeren maar eerst graag wat ervaring wilden opdoen. „Geachte heer", zo luidde hun briefje. „We schrijven u om te vragen of u wellicht vakantie baantjes heeft voor mensen die met lijken willen werken op uw begrafenis-afdeling." Nu verkoopt Harrods in de twee weken voorKerstmis zo'n 60 ton rundvlees, 5.000 kalkoenen en 80.000 gevulde pasteitjes. Maar u raadt het al geen lijken of drop. In Londen wonen 40.000 Ne derlanders. Als Sinterklaas in Nederland over de daken galop peert, is hij ook in Londen. Be gin december is er een Holland se markt, waar pepemoten en banketstaven kunnen worden aangeschaft tegen chantage- prijzen. Er is een Nederlandse pub en als de koningin jarig is, schenkt de Nederlandse ambas sade oranjebitter. Sinds dit jaar is er zelfs een hotel dat Holland se Nieuwe verkoopt. Maar geen drop dus. Vandaar dat wij nu onze eigen aanvoerlijn hebben opgezet. Ie der jaar brengen vele duizenden Nederlanders een bezoek aan Londen. Wegens de hoge hotel- prijzen alhier strijkt een signifi cant aantal van hen neer in on ze Noordlondense woning, om van daaruit de stad te explore ren fde meesten zijn voor het avondeten weer terug). Omdat wij lange tijd in Brabant hebben gewoond, kent onze gastvrijheid geen grenzen. Maar natuurlijk vragen wij wel een te genprestatie in natura (we heb ben ook in de Randstad ge woond). In het begin lieten wij het nog aan de fantasie van onze hotel gasten over hoe zij ons wilden betalen. Maar dat was een ern stige beleidsfout. Binnen de kortste keren zaten we elke avond te kaasfonduen. Daarom zijn de richtlijnen nu verscherpt, en niet zonder suc ces. Mijn oudste dochter heeft reeds drie keer van school ver zuimd wegens maagklachten en zelf heb ik een leuk contact op gebouwd met mijn tandarts. Maan jemaintiendrai. CEES VAN ZWEEDEN CORRESPONDENT Rode Kruisarts Deenen terug uit Kabul „Ik ben blij dat ik even de benen kan strekken", lacht Rode-Kruisarts Marijn Dee nen uit Veghel. De wande ling van het vliegtuig naar de aankomsthal van Schip hol doet hem zichtbaar ge noegen. De afgelopen vijf weken is de anesthesist aan zoveel beweging niet meer toegekomen. Dag en nacht stond hij in de operatieka mer van het Marazir-zieken- huis in de Afghaanse hoofd stad Kabul. Korte nachten wisselden extreem lange da gen af, want geweervuur en het inslaan van raketten zorgden voor een constante aanvoer van gewonden. Pas dinsdag kwam er een eind aan de beschietingen tussen de rivaliserende ver zetsgroepen, die enkele we ken geleden gezamenlijk een eind maakten aan het gehate bewind van presi dent Najibullah. In de we ken ervoor lag het zieken- Rode Kruisarts Marijn Deenen: Het ziekenhuis lag dag en nacht onder huis in de hoofdstad, waar Vuur. foto cpd roland de bruin teams van het Rode Kruis schouder aan schouder met lokale artsen vochten voor het leven van zovele je dan." Dagelijks werk is dat niet voor hem. maar gewonden, midden in de vuurlinie. Artsen en ver- hij heeft het wel geleerd vroeger, net als het aan- pleegkundigen ploften 's nachts uitgeput in een brengen van buisjes om tocht te laten weglopen ziekenhuisbed om wat rust te nemen. uit dichtgeslagen longen. Allah Handpompje „De strijd die letterlijk rondom het ziekenhuis Door de heftige uitbarsting van geweld nam het woedde, maakte het onmogelijk weg te komen." aantal slachtoffers van mijnen drastisch af. „Nie- Deenen stopt zijn pijp nog eens en vertelt gehaast mand durfde meer de straat op", klinkt het laco- hoe hij na een half doorwaakte nacht plotseling niek. Door de enorme toestroom in het zieken- moest rennen voor zijn leven. „Iemand op het huis, dat toegerust was voor niet meer dan drie dak tegenover het ziekenhuis begon ineens te honderd patiënten, werden zelfs mensen met af schieten. Gebukt rende ik de straat over en dook gezette ledematen al na twee, drie dagen naar de bunker in. De deuren waren nog niet dicht of huis gestuurd. overal om ons heen klonk geweervuur." Een col- jn oorlogstijd hebben chirurgen voornamelijk te lega die elders een goed heenkomen had gezocht, doen met kerngezonde jonge mannen. En de be- ontsnapte ternauwernood aan de scherven van handeling wordt daaraan ook enigszins aange- een uit elkaar spattende granaat. past. „Je kunt heel goed zonder al die verfijnde „le hoorde de mensen buiten in paniek schreeu- technische hulpmiddelen lacht Deenen. Zo was wen, gewonden riepen Allah aan. Met geweerkol- ef geen zuurstofcylinder te bekennen. „Een am- ven werd op de deuren gebonkt, maar we moch- bu, een handpompje, werkt ook goed." ten niemand binnen laten." De angst van het Ro- Aan de belangrijkste medicijnen was geen gebrek, de Kruis dat het ziekenhuis zou veranderen in zelfs niet aan vers bloed. „Een Finse verpleger een bastion van de ene of de andere partij, was te zorgde daarvoor", grinnikt Deenen. „Is dat fami- groot en zou uiteindelijk alle hulp onmogelijk ije van jullie?informeerde hij altijd. „Dan alle- maken. Met een mengeling van ontzag en verbijs- maal bloed geven, anders wordt er niet geope- tering vertelt de Brabantse arts hoe medewerkers reerd." van het Rode Kruis de straat op gingen en bij de Deenen heeft de zes weken die hij in Afghanistan vechtersbazen een staakt-het-vuren wisten te be- wilde blijven, niet helemaal volgemaakt. „Er was werkstelligen. geen werk meer." De voortdurende beschietingen Onmiddellijk daarna werden tientallen gewonden en regelrechte bedreigingen van artsen hadden het ziekenhuis ingedragen. „Puur lopende band- drie van de vier chirurgen doen besluiten te ver werk." trekken. „Als er nog maar één chirurg is, hebben Iedereen deed wat hij kon en ook Deenen ver- drie anesthesisten niets te doen. Dan wil ik ook richtte kleine operaties. „Dan riep er iemand: Hé niet blijven, dan kan ik me beter hier nuttig ma- Marijn, kun je deze even dichtnaaien? En dat doe ken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2