Zakdoek verplicht bij 'My Girl'
Cultuur&Kunst Films
Betoverende sfeer in
'The Lover' van Annaud
Ki aar 'i
Bioscoopaanbod deze
zomer opnieuw in het
teken van de 'sequeL
Liefdevolle portrettering loopt
uit op een sentimentele draak
DONDERDAG 11 JUN11992
MTV Awards voor Terminator 2
los anceles In Los Angeles zijn afgelopen weekend voor de eer
ste maal de MTV Movie Awards uitgereikt. De plechtigheid ken
de een geheel eigen karakter, mede door een aantal nogal afwij
kende categoriën die het televisienetwerk had bedacht. Zo wer
den ondermeer prijzen uitgereikt voor beste kapsel en beste
filmkus. Grote winnaar bleek publieksfavoriet Terminator?
Judgment Day, die er met zes onderscheidingen vandoor ging.
Prijzen waren er voor regisseur James Cameron, acteur Arnold
Schwarzenegger en voor Linda Hamilton als meest begeerlijke
actrice. De meest begeerlijke acteur werd Keanu Reeves (My
own private Idaho), terwijl Rebecca DeMornay voor haar rol in
The hand that rocks the cradle tot beste schurk werd uitgeroe
pen.
FILMS IN LEIDEN
Verfilming boek Marguerite Duras in Lido
18 45, 21 15. wo oo
Leiden La Belle Noi«
t/mdo18juni 20 u
In 1984 schreef Marguerite Dur
as De Minnaar, een autobiogra
fische roman die zich afspeelt in
het Vietnam van de jaren '20.
De roman sloeg in Frankrijk in
als een bom. Critici konden
nauwelijks woorden vinden om
The Lover: Liefdesavontuur tussen jonge blan
ke en oudere kleurling.
de schandelijkheid van de lief
desrelatie tussen de 32-jarige
Chinees en het 15-jarige meisje
te beschrijven. In blinde afkeer
wisten zij niet wat het ergste
was: het leeftijdsverschil of de
rassenproblematiek. Toch won
de roman in het jaar van ver
schijnen de Prix Goncourt.
Jean-Jacques Annaud heeft
van deze roman nu een hele
mooie film gemaakt, die ko
mende week als Arthouse Spe
cial in het Lido-theater te zien
Na afloop van de schoolva
kantie in het dorpje Sadec keert
de 15-jarige Marguerite (Jane
March) terug naar Saigon, waar
zij in een pensionaat woont.
Marguerite ervaart de afloop
van de vakantie als een bevrij
ding, want het armoedige ou
derlijk huis, waar zij met haar
moeder en haar twee broers
woont, beschouwt zij als een
hel. Als Marguerite met een
veerpont de Mekong oversteekt,
blijkt daar ook een Chinese man
(Tony Leung) aan boord te zijn.
Intuïtief voelt zij zich tot hem
aangetrokken en als hij haar
even later een lift aanbiedt,
stapt ze zonder enige gêne in
zijn deftige limousine. Al rij
dend zoekt zijn hand haar knie.
Ze verzet zich niet.
Dit is het begin van een ge
compliceerd liefdesavontuur.
Beiden weten dat de relatie ge
doemd is, want een verhouding
tussen blank en gekleurd is in
de koloniale verhoudingen ta
boe. Bovendien is hij door zijn
vader uitgehuwelijkt aan een
meisje dat hij niet kent, een
noodlot waartegen hij zich niet
kan verzetten. Het is dus maar
het beste om de wederzijdse ge
voelens van genegenheid niet al
teveel te tonen. Zij speelt dus de
hoer. hij de klant. En dat kost
beiden heel wat moeite, want
de liefde is meer dan oprecht.
Annaud heeft in de film dank
baar gebruik gemaakt van de
Vietnamese decors. We zien
blinkende rijstvelden en tropi
sche luchten. De broeierige tro-
penhitte spat haast van het
doek af. Het kamertje, waar de
twee elkaar ontmoeten, is ge
maakt van gevlochten riet en
laat alle stadsgeluiden van Sah
gon door. Hierdoor krijgen de
vrijmoedige, maar
niet pornografische
erotische scènes iets
prikkelends. iets
exhibitionistisch.
Deze betoverende
werking wordt nog
versterkt door het
fantastische spel dat
March en Leung
neerzetten.
Onruststookster
In het Kijkhuis
draait volgende
week La Belle Noi-
seuse, een film die al
net zo erotisch gela
den is als The Lover.
Ook deze film is ge
baseerd op een Franse roman,
te weten Le chef d'oeuvre incon-
nuvan J.C. Balzac.
In dit vier uur durende juweel
vraagt regisseur Jacques Rivette
zich af hoe een kunstwerk tot
stand komt. Hij laat dit proces
zien aan de hand van de schil
der Frenhofer (Michel Piccoli).
Frenhofer heeft ooit het idee
opgevat om een denkbeeldig
portret te maken van een 17de-
eeuwse hofdame, die La Belle
Noiseuse ('De Mooie Onrust
stookster') werd genoemd. Als
model hiervoor nam hij zijn
vrouw Liz (Jane Birkin), maar
het project werd zo n obsessie
voor hem, dat hij en Liz eraan
onderdoor dreigden te gaan.
Het portret bleef dus onaf, maar
sindsdien kan hij geen penseel
meer op het doek krijgen.
Deze situatie verandert als de
jonge schilder Nicolas (David
Burzstein) en zijn verloofde Ma
rianne (Emmanuelle Béart) de
onfortuinlijke schilder een be
zoek brengen. Op aanraden van
hun gemeenschappelijke vriend
Porbus (Gilles Arbona) probeert
Frenhofer het opnieuw, ditmaal
met Marianne als model.
Vijf dagen lang krijgen schil
der. model en omstanders te
maken met de intense thriller
achtige spanning die het maken
van een schilderij volgens Rivet-
te met zich meebrengt. Het ge
luid van het krassende potlood
en het grove penseel op het
doek wekt meer dreiging op.
dan een roffelende trommels of
aanzwellende violen ooit zou
den kunnen. Tot op het laatst
blijft het spannend, of het Fren
hofer zal lukken om Marianne
op het doek te krijgen. Wie wil
weten of de schilder slaagt,
moet naar het Kijkhuis.
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
pslecht ppmatig pppredelijk ppppgoed ppppp uitstekend
THE MAMBO KINGS LUXOR
Regisseur Arne Glimcher slaagt er met deze film in om de musical een tweede leven
in te blazen. Twee Cubaanse broers, Cesar en Nestor (Armand Assante en Antonio
Banderas) vluchten in 1952 uit Havana en krijgen veel succes in New York Als
Nestor hoort dat zijn liefje in Cuba zich voor hem heeft opgeofferd, rijdt hij zich ont
redderd dood tegen een boom. Het liedje dat hij voor haar schreef, wordt echter on
sterfelijk...
FINAL ANALYSIS '-LUXOR
Thriller van Phil Yoanou komt wat langzaam op gang. maar wordt na een ti|dje bij
zonder spannend. Psychiater Isaac Barr (Richard Gere) krijgt Diana Baylor (Uma
Thurman)op de sofa. Voor achtergrondinformatie over haar iaat hijzich inlichten
door haar zus Heather (Kim Basinger). met wie hij een gepassioneerde relatie begint
Als Heather haar man vermoordt, is Barr opeens verdachte nummer één
BASIC INSTINCT-.EURO 1. LIDO 1 ppp
Adembenemende thriller van Paul Verhoeven. Inspecteur NickCurran (Michael
Douglas) leidt het onderzoek naar de moord op een voormalige popzanger Hoofdver
dachte is de koele, biseksuele Catherine Tramell (Sharon Stone), die Curran lang
zaam maar zeker om haar vinger wmdt. Door Tramells seksuele intimidatie verandert
Curran in een geestelijk en lichamelijk wrak.
FREEJACK - EURO3 ppp
In het jaar 2009 wil een rijke machthebber zijn brein elektronisch laten transplante
ren naar een gezond lichaam. Met een tijdmachine wordt tudens een autorace in
1990 een 'ongeluk' geënsceneerd, waarna coureur Ale* (Emilio Estevez) op een ope
ratietafel in de toekomst belandt Hij weet te ontsnappen, maar dat is pas het begin
van zijn problemen. Ook met Mick Jagger.
MY COUSIN VINNY - LIDO 2. EURO 3
Twee New Yorkse jongeijs worden door een misverstand aangezien voor de plegers
winkelbediende. Dat wordt dus de eieKtrische stoel, tenzij
f heel
BIOSCOPEN
Natuurtalent Anna Chlumsky als Vada in 'My Girl'.
Hoeveel meisjes dromen er niet van: uit duizend kandidaten gekozen
worden voor de hoofdrol in een film. Voor de 10-jarige Anna Chlumsky
werd die droom werkelijkheid toen zij werd uitgekozen voor de hoofd
rol in de film My Girl. Met als haar directe tegenspeler Macaulay Cul-
kin, dat leuke jongetje uit Home Alone, die ze ook nog eens haar eerste
filmkus mag geven.
niet vergeten. Die is overleden kort na de
bevalling en Vada gelooft dat dat haar
schuld is. Ook haar vader zit nog vol stil
verdriet, maar hij fleurt zienderogen op
als Shelly (Jamie Lee Curtis) bij hem
komt werken als assistente. Shelly is ge
scheiden en woont in een omgebouwde
caravan. Zij is een zelfstandig type en
ziet in Harry een ideale nieuwe partner.
Vada is er niet van gediend dat Harry
en Shelly elkaar het hof maken. Ze heeft
er geen zin in haar vader met een ander
te moeten delen en laat dat af en toe
goed merken. Zelf heeft ze ook een
Het verhaal van de film speelt in 1972, de
tijd van minirokken en wijde pijpen,
Nixon en Agnew, pacifisme en de seksu
ele revolutie. Vada (Anna Chlumsky)
woont met haar vader Harry (Dan Ay-
kroyd) in een rouwcentrum. Ze groeit als
het ware op tussen de doden, maar toch
kan ze de dood van haar moeder maar
vriendje, haar buurjongen Thomas, ter
wijl ze in stilte verliefd is op meester
Bixler bij wie ze in een schrijversklas zit.
Ze worstelt met allerlei gevoelens: het
verdriet en het schuldgevoel om de dood
van haar moeder, haar jaloezie ten op
zichte van Shelly en haar ontluikende
gevoelens van vrouwelijkheid (haar eer
ste menstruatie) en verliefdheid. En alsof
dat allemaal al niet genoeg is, komt ook
nog Thomas te overlijden, nadat hij door
een bijenzwerm is overvallen. Vertwijfeld
sluit ze zich op in haar slaapkamer, ter
wijl heneden in de rouwkamer Thomas
ligt opgebaard.
Het is een klein wonder dat regisseur
Howard Zieff, die tot dusver vooral ko
medies heeft gemaakt Private Benja
min, The Dream Team), erin geslaagd is
de jonge Anna Chlumsky al die emoties
op een geloofwaardige manier tot uit
drukking te laten brengen. Maar zij is
dan ook een natuurtalent en zelfs beter
dan de ervaren Macaulay Culkin, die op
zijn elfde al in acht films heeft meege
speeld. Veel is ook te danken aan het
spel van de ervaren rotten Dan Aykrovd
en Jamie Jjee Curtis, als liefdespaar, en
Griffin Dune als meester Bixler van de
schrijvers klas.
De film is gemaakt als een eenvoudige,
klassieke 'tearjerker', maar heeft on
danks de ernst van het onderwerp een
milde, licht humoristische ondertoon. Af
en toe wordt door Zieff wat de draak ge
stoken met het gedachtengoed uit het
begin van de jaren zeventig, maar na het
kabbelende eerste deel van de film wor
den de emoties groter om uiteindelijk,
zoals verwacht, te eindigen in het bij dit
soort films horende tranendal. Natuurlijk
komt het daarna toch nog wel een beetje
goed en wordt Vada vanzelf een groot
meisje.
Studio 's spelen op safe met venolgfilnts
'Lethal Weapon 3' bracht in Amerika in één weekend 33 miljoen dollar op.
'Die zomer toen ik veertien wasvan Robert Mulligan
recensie jos de putter
Die zomer toen ik veertien was Te zien
vanaf vnj 12 juni Tuschinski 6. Amster-
The Man in the Moon (Neder
landse titel: Die zomer toen ik
veertien was) begint heel aardig.
Het verhaal speelt zich af op het
platteland van Louisiana, mid
den jaren vijftig. Op een afgele
gen boerderijtje groeien de
veertienjarige Dani en haar drie
jaar oudere zus Maureen op. Ze
zwijmelen en giechelen bij
plaatjes van Elvis en Dani vraagt
haar zus naar de geheimen van
de zoen. Al heel snel is duidelijk
dat hier een regisseur aan het
werk is die echt oog heeft voor
z'n personages, iemand met ge
voel voor finesse. Het gaat om
Robert Mulligan, een man die
in de jaren vijftig zijn carrière
begon en naam maakte met
fijnzinnige, milde films als To
Kill a Mockingbird en Summer
<>l '42
Wat Mulligan's benadering
van het gegeven zo apart maakt,
is dat hij lange tijd afziet van
oppervlakkig drama. In plaats
daarvan komt een heel nauwge
zette sfeertekening en een lief
devolle portrettering van het
springerige meisje Dani (prach
tig gespeeld door Reese Wither-
spoon). Heel Mulligan's bena
dering is er op gericht ons deel
genoot te maken van de ontlui
kende puberteit, het moment
waarop de vertrouwde wereld
van kinderen wordt verontrust
door het onbekende.
Mulligan neemt ruimschoots
de tijd om 'te laten zien hoe Da
ni haar eigen wereldje heeft in
gericht: Van de Elvis-foto's op
haar kamer tot aan de duik in
een afgelegen beekje. Op die
plek ontmoet ze de nieuwe ze
ventienjarige buurjongen en ze
is binnen de kortste keren ver
liefd, zonder te weten wat dat is.
Het klinkt allemaal wat oubollig
en tultig. maar in de handen
van Mulligan krijgt het een on
voorzien raffinement.
Des te erger is het vervolg van
de film. dat uitloopt op een sen
timentele draak. In het Holly
wood van vandaag is geen
ruimte meer voor een 'klein'
portret van de onzekerheden
van een opgroeiend meisje,
vandaar dat het scenario voor
ziet in steeds grotere rampen,
en zo afdaalt tot het niveau van
een soap opera. Wat een mooi
melodrama had kunnen opleve
ren (natuurlijk wordt de buur
jongen verliefd op de oudere
zus, die ras toegeeft aan haar
gevoelens) wordt opgeblazen
tot deerniswekkende proporties
wanneer de jongen in de maai-
machinc belandt, moeder bijna
haar baby verliest, de zus zwan
ger blijkt en pa niet meer weet
waar hij het BOflfcea mort DB
toeschouwer jammergenoeg
ook niet. Wat een verspilling.
film voorbeschouwing
Een constant dreigendi
heeft Hollywood ook voor deze
zomer naar een beproefde stra
tegie doen grijpen: de sequel. In
een tijd waarin publiekstrek
kende filmsterren op de vingers
van een hand te turven zijn. en
de produktiekosten maar blij
ven stijgen, loont het steeds
meer om films uit te brengen
met een romeins cijfer achter
de titel.
De zomer van 1992 zal wel
niet in de herinnering blijven
hangen door spraakmakende,
originele megahits. Lethal
Wtapon ui. Batman Btnrnu,
Alien III en Patriot Games moe
ten het geld binnenhalen voor
studio's die zich steeds meer
proberen in te dekken tegen te
ieurstellingen. Want Star-appeal
is een betrekkelijk begrip, zo
bleek de afgelopen maanden in
de VS. Michael Douglas en
Melanie Griffith [Shining
Through), Richard Gere en Kim
Basinger [Final Analysis). Bette
Midler en James Caan [For the
Boys) op papier veelbeloven
de koppels presteerden aan
de kassa onder de maat. Een se
quel (vervolg) van een bio
scoophit mag dan zelden het
succes van de voorganger eve
naren en bijna altijd duurder
uitpakken, ze vormt een redelijk
betrouwbare investering. Drie
kwart of de helft van het oor
spronkelijke publiek hoeft maar
terug te komen, en de studio
draait al op winst.
Soms blijkt een sequel wel
degelijk success-oiler dan het
origineel. Zo was Terminator 2
de best bezochte film van 1992.
ter wereld' Ook Aliens (19Rh)
liep een stuk beter dan z'n voor-
pa> IftfR 1900! wM tooi
studio Twentieth Century Fox
reden was voor deze zomer een
derde deel te produceren. In
Nederland kunt u vanaf 21 au
gustus zien of zes jaar voorbe
reiding de moeite waard is ge
weest.
Dat heeft Lethal Weapon 3
reeds bewezen. Dit met dezelf
de cast (Gibson en Glover), pro
ducent (Joel Silver) en regisseur
(Richard Donner) gemaakte
vervolg, brak vorige week in
Amerika bijna een record, door
in één weekend 33 miljoen dol
lar op te brengen. Nederlandse 1
première: 17 juli. Patriot Games
is misschien niet een zuivere se-
quel, want deze tweede ver j
filming van een roman van Tom
lm nusi da nkk Run ut
tolker uit Hunt for Bed Clctober. j
Alec Baldwin. Die rol ging naar 1
Harrison Ford. en het speelveld
verschoof van de koude oorlog
naar het internationale terroris
me. Toch ook hier hoge ver
wachtingen voor Paramount,
die iij augustus de film in Ne
derland wil uitbrengen.
Maar de meeste aandacht
gaat uit naar Batman Returns
Zonder Nicholson en Basinger.
maar met Danny DeVlto, Mi
chelle Pfeiffer en opnieuw Tim
Burton (achter de camera) zijn
de verwachtingen hoog gespan
nen. De makers beloven meer
vaart en humor, wat te hopen
is. want deel 1 was knap saai.
Verwacht z'n komst op 7 augus-
Ook het Nederlandse filmbe
drijf kent een beetje sequel-
koorts met de terugkeer van de
Flodders in Flodder in Amerika
Gepland voor 3 juli moet de
morsige familie haar broodheer
First Floor Features aan de eer
ste hit sinds Am sterdam ned hel
pen. Nadeel: Flodder I is alweer
zeven jaar oud. Toen trokken
wel 23 miljoen mensen naar de
bioscoop, zodat iets van dat
succes moet zijn blijven han
gen. En zonder twijfel zal het
duo Dick Maas (regie) en lau-
rens Geels (produktic) tegen die
ti)d ons geheugen wel danig
hebben opgefrist Niet gr
noemd. maar de komende
maanden ook in uw bioscoop:
Problem luid 2. Star Trek VI en
MiCkp ui
AMSTERDAM
j alfa 1 '8806
Lj gloire de "loo pere a za 70
13 30. 16. 19.30. 22. flag 14.
19 30.22
ALFA 2
Grand Canyon a dag 14 18 45.
21 30. za zo 13. 15.30. 18 45.
21 30
m ALFA 3
Hamlet a i dag 14 18 45.21 30.
I /aro 13. 15 30. 18 45.21 30
ALFA 4
De Noorderlingen 1? j dag 14,
19 30 en 22. 73 70 13 30. 16.
19.30. 22
alhambra k
Basic Instinct 16 dag 13 45
18 45.21 30
ALHAMBRA2
J.F.K. 12 I .dag 14,20.
BELLEVUE CINERAMA tel 62348/6
Shining through 17 dag 13.45.
18.45. 21.30. ZO 13.15. 16. 18 45.
21 30
CINERAMA
Stop, or my mom will shoot a dag
14. 19 15.22.70 13 30. 16.15.
19 15. 22
CALYPSO 1 tel 6234876
Final Analysis 12 j dag 14. 19 15.
22.70 13 30. 16 15. 19 15.22
CALYPSO 2
Cape Fear 16 j dag 13.45. 18 45
21 30. zo 13 15. 16. 18 45.21 30
CINECENTER-CINEMA CORALINE
l '-t'aa'-sg'acM 236 te' 6236615
Le petit criminal 16.j dag 14 30.
17. 19 30.22 15
CINECENTER-CINEMA PEPPE NAPPA
Urga ;ói .dag 14 30 17. 19 30.
22 15
CINECENTER PIERROT
Mississippi Masaia - cag 14 30.
17. 19 30. 22 15
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Delicatessen a Jag 14 30. 17 15
19 45.22
CINEMA 1 INTERN re 6151243
Basic instinct 16 j dag 18.45.
21 30. za zo ook 14
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Other people's money a flag 19
21 45. za zoook 14 30
CINEMA OSCAR
J.F.K. 12 j wrzawo20
Pippi zet de boel op stelten a za 70
wo 14 30
CITY 1 tel 6234579
My girl a flag 14. 18 45.21 30.
70 13.15 45.18 45.21 30
I CITY 2
Startrek VI a i dag 13 45. 18 48
21 30.70 13. 15 45. 18 45.21 30
CITY 3
The last boy scout 16 dag 14 15.
19.21 30.70 13 15. 15 45. 19
21 30
CITY 4
My cousin Vinny a i dag 14 15
18 45. 21.30. 70 13. 15 45. 18 45.
21 30
CITY 5
Freddy's dead 16 i dag 14.15,19.
21 30.70 13.15. 15 45. 19.21.30
CITY 6
Beethoven a i dag 13 45, 19.
21 30.7013 15. 1545. 19.21.30
CITY 7
Free Jack 16 j dag 14 15.18 45.
21 30.70 13 15. 15 45. 1845.
21 30
DESMETtd 6273434
A Idade Maior dag 19 45. zo ook 15
Nuit et jour, dag 19.21. zoook
14.15
Trust dag 22
Late night movie, dag 23. to 14
KRITERION 1 tel 6231708
Raise the red lantern dag 17 30. 22
AMradag 19 45
k i noeH i1 ^theater m Kriterion. lei
6228206
Reis naar Metoma to wo 15
Sjakie en de chocolade fabriek, za zr
wo 15
Ptppi Langkous za 70 13
De Hurt met zes smurfen, za 70 13
Studio K
De wissel wachter dag 18
Barton Fink flag 22 15
Port ile dag beh do 20
RIALTO 1 te 6623488
MammaRomadag ',8
Le charme disc ret de la bourgeoisie
dag 20.22 1 5.70 00k 15
RIALTO2
Herinneringen aan bet gele huis dag
18
Lola dag 20
Urga dag 22.15. to ook 13
THE MOVIES 1 IC 8245790
Raise the red lantern, dag 17.
19 30, 22.7000k 14 45
THE MOVIES 2
Voor een verloren soldaat, dag
17 30. 22. TO ook 15
Hamlet dag 19 30
THE MOVIES 3
Scream of stone dag 17 45. 20.22
zoook 15
21 30.70 13 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI 2
Hooka dag 14.20
TUSCHINSKI 3
The mambo kings a dag 1
18 45,21 30. zo 13 15 16 18 45.
21 30
TUSCHINSKI 4
Silence of the lambs 16 dag 14.
18 45.21 30. zo 13 15. 16. 1845.
21 30
TUSCHINSKI S
Oe Noorderlingen 12 ag 18 4s
90 00k 14
de zeven dwe
>13 15.16
TUSCHINSKI 6
De zomer toen ik veertien was
flag M 18 45.71 30.70 13 15.
16. 18 45,21 30
TUSCHINSKI CINEAC
Beethoven a dag. 14 18 45
71 ^0 zo 13 15. 16. 18 46.71 30
DE UITKIJK rei 6237460
Edward II 16 j dag 22 15
Shadows and fog dag 18 45.
Het programma van Leidse en
Haagse bioscopen staat op de
pagina 'Info'.