'Er gebeurt nu tenminste iets, en dat is al heel wat' D RTV SHOW ffbiï Radio-orkesten moeten inleveren 'De muziek die ik draai is herkenbaar' Theaterbedrijf John van de Rest in financiële nood WOENSDAG 10JUN11992 Veronica's Lex Harding blij met nieuwe zenderindeling radio ZOGEZEGD Hilversumse radio gaat ein delijk horizon taal. Vanaf oktober zijn de vijf publieke zenders zo in gedeeld dat de verschillende programma's vrijwel dage lijks op hetzelfde uur te be luisteren zijn. Lex Harding, Veronica's directeur radio, is blij met de veranderingen. „Hori zontale programmering werd in 1967 in Nederland geïntroduceerd. Vijfentwin tig jaar later pakt Hilversum dat eindelijk eens een keer op. Ze lopen hier al sinds de dinosauriërs de wereld ver lieten achter de feiten aan en dat zal wel nooit veran deren." Tevreden is Harding ech ter niet. „Dat ben ik pas als Veronica een eigen frequen tie krijgt waar we dagelijks op uit kunnen zenden. Maar er gebeurt nu tenmin ste iets, dat is al heel wat." „Het is heel frustrerend als je om je heen op radio- gebied van alles ziet veran deren, en je kunt daar, om dat je in het keurslijf van de omroepwet zit, niet aan meedoen. Er gebeuren, op dit moment vreselijk leuke dingen, zaken waar ik vijf entwintig jaar voor gevoch ten heb. En dan vind ik het echt heel vervelend om te moeten constateren dat wij nu buitenspel staan." Lex Harding doelt op het feit dat Veronica graag com merciëler wil werken, i Lex Harding: „Het dilemma is dat je door horizontale programmering de kans den, of ec radiodag v maar verticaal ingedeeld. Daar dag verschuiven. We hebben verandert niet zo veel, en eigen- voor dat laatste gekozen. lijk is dat niet eens zo slecht. En 5, ja. Dat zal allemaal i ifeld leuker worden, maar zontaal lijven gedwarsboomd wordt door |0opt je identiteit te verliezen. En die identiteit is je bestaansrecht." de omroepwet. „Voor de te levisie is het financieel ge zien onmogelijk om commer cieel te gaan. Voor de radio is het daarentegen zèèr aantrek kelijk. Wij kunnen de radio ech ter niet loskoppelen van de tele visie. Dan houdt dus alles op. Je kan rustig stellen dat de politiek hier een steekje heeft laten val len. Dat de politiek dit alles juist gewild heeft, is trouwens niet eens uitgesloten Identiteit „Ik verwacht het meest van de horizontale programmering op Radio 1 en Radio 3. Het meest directe resultaat van 1, omdat die nieuwsjongens altijd bezig zijn met hun produkt, en niet met 'hun club'. Daarbij komt dat 'onze' Allard Berends zen dercoördinator is en ik veel ver trouwen in hem heb. Van 3 ver wacht ik op termijn een goed resultaat. Het minst verwacht ik het geheel toch marginaal." Het is vreemd dat Veronica niet meedoet aan de horizonta le programmering op 3, terwijl Harding één van de grootste voorstanders is van dat systeem. „Ik moet ook de belangen van mijn club in de gaten houden. Het dilemma is dat je door hori zontale programmering de kans loopt je identiteit te verliezen. En die identiteit is je bestaans recht. .Radio 3 is daarom voor Veronica van wezenlijk belang. De keuze was eigenlijk gemak kelijk. Of één programma - en dus één discjockey - overhou- verband tussen AVRO, KRO en NCRV op Radio 3, te vol gen. „Zij hebben de fout ge maakt alles overboord te zetten en helemaal op nieuw te beginnen. Ook leuke programma's zoals Het Weeshuis van de hits en De Arbeidsvitaminen verdwenen op die manier van de radio, je moet juist de goede dingen bewaren, want de luisteraars wennen maar moeilijk wing. De moment zijn ook de pro gramma's die al lang lopen. Goud van Oud, Muziek ter wijl u werkt, 50 Pop of een envelop. De Steen en Been show is het enige 'nieuwe' ptogramma dat erg popu lair is, maar dat loopt toch ook al weer een paar jaar." Zenders De horizontale program mering lijkt opgezet om enig weerwoord aan de groeiende commerciële zenders te bieden. „De cij fers bewijzen dat de com merciële radiozenders een steeds groter marktaandeel krijgen. In 1986 had 'Hilver sum' nog een aandeel van 89 procent. Radio 3 nam daarvan alleen al vijftig pro cent voor z'n rekening. In '91 was het Hilversumse aandeel geslonken tot 59 procent, Radio 3 trok toen nog maar 30 procent van de luisteraars. De grote winst in die jaren zit bij de com merciële en regionale zen ders. En dat aandeel zal de komende tijd ongetwijfeld nog wat groeien." „De grote vraag is of de commerciële zenders twee middengolfzenders of een middengolf- en een FM- zender krijgen. De middengolf, AM-zenders, zijn veel minder geschikt voor muziek. De AM, waar bij voorbeeld ook Radio 1 op zit, is de laatste jaren slecht geprogrammeerd. Erg romme lig, met dan weer de Hilversum se zender en dan weer een re gionale. Niemand snapte daar iets van." „Dat is jammer, want je hebt met AM een veel groter bereik. En met AM heb je bijboorbeeld in de stad geen last van storin gen door trams of brommers. Bovendien heb je voor AM-uit- luisteraars en zit dus'tussén vijf zendingen maar één zender no- veel beter op zijn dig, voor FM meerdere. De Ne- FOTO ROLAND DE BRUIN i uiterst succesvolle vrijdag naar zater- Veronica krijgt op de doorde- weeksedagen maar één hori zontaal uur, 's middags van vijf tot zes, pal voor De Avondspits. Harding verwacht dat Veroni ca's top-dj Jeroen van Inkel dat uur gaat vullen. Zijn ochtend programma verdwijnt dan. „Want hij pleegt toch een aan slag op je bevattingsvermogen, zo 's morgens vroeg. Hij richt zich daarnaast ook op de jonge plaats. Ik denk dat Goud Oud een ideaal zaterdagmor gen-programma is." Harding zal er beslist voor waken het voorbeeld van Sta tion 3, het horizontaal gepro grammeerde NOS wil 80 tot 100 arbeidsplaatsen bezuinigen HILVERSUM De radio-orkesten moeten inle veren. De NOS overweegt om tussen de 80 en 100 arbeids plaatsen binnen de omroepor kesten te bezuinigen. Het Radio Kamer Orkest, het Radio Sym- phonie Orkest en het Radio Philharmonisch Orkest moeten het minder musici doen. Het Metropole Orkest wordt voor alsnog ontzien, evenals het Groot Omroepkoor. Dit staat in een concept-noti tie die het NOS-bestuur volgen de maand zal bespreken. De in houd van de notitie is bekend gemaakt door Martin Kothman, beleidsmedewerker van dt Kunstenbond FNV. Volgens Ko thman moet op het totale bud get voor het Muziekcentrum van 50 miljoen gulden 10 mil joen worden bezuinigd. Het Broek: i zijn i de Tweede Wereldoorlog de radio-orkesten in het leven rie pen. Orkesten die door de om roepen gezamenlijk werden be aala Svmphon Philharmi hilharmonisch Orkest, het Ra dio Kamerorkest en het Metro pole Orkest. „Ik ben er buiten gewoon trots op, dat we met al die mooie orkesten mooie mu ziek in iedere huiskamer kun nen bezorgen," betoogde J.B, Broeksz. Er was in die tijd alleen nog maar radio in Nederland. Broeksz liet de Hilversumse VARA-gebouwen uitbreiden „Ik zou zeggen dat wielrennen een zeer gezonde sport is, dat het naar mijn gevoel een van de meest ecologische sporten is die er zijn. Je bent de hele dag in de open lucht en er gebeuren geen vuile fouten zoals in het voet bal." (Wielrenner Laurent Fignon in Humo) „Het is blijkbaar ontzettend inte ressant om een renner die volko men buiten adem is allerlei dom me vragen te stellen. Maar ik heb daar een eenvoudige oplos sing voor bedacht: ik doe mijn mond niet open zolang ik niet uitgehijgd ben." (Laurent Fignon in Humo) „Ach, ik ben een ouwe zak, die soms nog steeds terugverlangt naar de hippies en de flower po- wertijd." (Psychiater Frank van Ree in Humo) „Men zeg nu dat Lou Reed te se rieus is geworden. Oké, kruisig me daarvoor, schiet me af. Ik weet wat ik doe. Dit is geen 'the rapeutische' plaat of zo. Daar voor schrijf ik toch te koud en te klinisch. Ik zou veeleer zeggen dat de plaat een 'hulp' is." (Lou Reed in Humo) „Niet alleen onze fractievoorzit ter Bolkestein, iedereen in het land is toch tegen polygamie. In onze samenleving wordt polyga mie niet getolereerd, daar zijn alle Nederlanders het over eens. Wie aan polygamie wil doen moet maar elders gaan." (WD-voorzitter Dian van Leeuwen-Schut in Elsevier) „Ik ben een gewone jongen geble ven die hard voor zijn brood moet werken. Ik doe hier alles. Ik repa reer de kranen, verkoop ijsjes, Marte Röling: liefst bevroren. maai het gras en iedere zondag speel ik orgel van twee tot zeven. Dat moet van mijn vrouw. Dan blij ven de gasten in het restaurant rustig." (Kees Verkerk in de Tele graaf) „Ze hebben ook zo veel te zeuren, de jongere generatie schaatsers. Als de baan niet is gesproeid gaan ze beledigd weer naar huis. Wij FOTO ANP pakten indertijd een gietertje met warm water en een spons en reden net zo snel." (Kees Verkerk in de Telegraaf) „Het ene moment was ik niemand, het andere de prinses van Wales, moeder, mediaspeeltje, lid van de ze familie en dat was gewoon te veel voor een mens om aan te kun nen." (Prinses Diana in het boek 'Diana, haar eigen verhaal') „Men zal zien hoe de moeder- kloek een leeuwin wordt. Die lie ve Stéphanie zal dan haar klau wen laten zien. Niemand komt aan mijn kind. Ik ben al aange vallen, ik heb me nooit verde digd, want in zo'n situatie kun je je niet verdedigen. Maar nu ben ik volwassen. Laat niemand iets slechts zeggen over Daniel of mijn kinderen." (Prinses Stépha nie in Privé) „Als ik ongeneeslijk ziek was, zou ik in een mooie bontjas op een bergtop gaan zitten, met een fles van mijn favoriete drank. En dan zou ik slaappillen innemen. Genietend van het uitzicht zou ik lekker wegdoezelen. De volgen de dag zit je net zo, maar dan bevroren. Dat lijkt me heel mooi." (Marte Röling in Privé) „Die somberheid zit in mijn ge nen. Ik til altijd zwaar aan de dingen. Aan het vak, de mensen die elkaar vreselijke dingen aandoen en aan de wereld in zijn totaliteit. Ik lijk eigenlijk een beetje op Romy Schneider, die had ook drama in haar ge nen." (Actrice Josee Ruiter in Privé) „Sinds acht jaar val ik toch meer op vrouwen. Ik heb laatst opge treden in België en toen heb ik een meisje van 19 ontmoet op wie ik eigenlijk best verliefd ben gewor den. Maar toen ze haar moeder aan me voorstelde, die 38 is, dacht ik: 'dit kan ik niet maken. Ik heb niet meer de moed om op mijn leeftijd aan een nieuwe vaste rela tie te beginnen". (De 48-jarige zanger Dave in Story) Hans Mondt heeft bereikt wat hij kon bereiken derlandse luisteraars zijn niet meer gewend aan de midden golf en het zal moeilijk worden om ze weer aan die frequentie te laten wennen." „Daarnaast is er nog het FM- H net, dat op dit moment in aanbouw is. Dat is een briljant en splinternieuw net dat bij uit stek geschikt is om muziek op uit te zenden. Als dat net naar de commerciëlen gaat - en ik heb gehoord dat vooral de WD zich daar sterk voor maakt - kan Hilversum wel met het plasje naar de dokter. Dan is het écht over, want een commerciële zender óp het FM-H net zal minstens een net zo groot aan deel veroveren als Radio 3 nu heeft, zon dertig procent. Waarschijnlijk zelfs meer. En de totale koek zal de komende tijd niet meer zo veel groeien, dus dat betekent dat de anderen moeten inleveren. genomen. „Ik heb het publiek van Veronica omgeturnd tot een select gezelschap". In 999 uitzendingen van elk anderhalf uur. Morgenochtend (tussen half elf en twaalf uur) gaat de duizendste uitzending van 'Mu ziek voor Miljoenen' via Radio 4 de lucht in met muziek van on der andere Rossini, Chopin, Smetana en Brahms. Formule Zijn formule tijdens de 'gewone' uitzendingen? „Alle muziek die ik draai is tamelijk herkenbaar, toegankelijk. Wat zwaardere muziek kan ik in principe wel uitzenden, als het maar heel goed gespeeld wordt. Een goed emsemble kan bij voorbeeld met een moeilijk stuk goed uit deze muziek de voeten. En daarmee bindt je I, hoewel die interes- ook de luisteraars aan je". Mondt - die ook bestuurslid van Veronica is en coördinator van Radio 4 - scoort met zijn programma Muziek terwijl u werkt (Radio 2, op woensdagen van 09.00 tot 12.00 uur) op een nagenoeg onnavolgbare wijze. Met lichte muziek, variërend van Boudewijn de Groot tot Madonna en van Cat Stevens tot Dolly Dots. Maar verslaafd is hij aan Brückner. „Maar mijn partner vindt die muziek te zwaar, daarom kan ik het thuis bijna niet draaien". En op pop- gebied? Een verrassend ant woord voor een man, die met een programma van lichte mu ziek elke week enige honderdui zenden luisteraars trekt: „Ik heb geen favorieten, want ik ben volledig op klassiek gericht". HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN Hans Mondt jó- geleden op het Veronica-schip het laatste nieuws voorlas en bo vendien daarnaast allerhande popmuziek de. ether instuurde, kon hij nog niet bevroeden dat m hij zo'n 25 jaar later een van de populairste klassieke radiopro- maken. Het is hem gelukt. „Ik heb bereikt wat ik kon bereiken". Zo'n 17 jaar geleden - bij de start van wat toen nog Hilver sum 4 heette - werd Mondt door de Veronica-leiding ge vraagd een klassiek muziekpro gramma samen te stellen. Be- had hij se slechts onderhuids bloeide. 8 En je bent jong, werkt boven dien voor de jonge omroep Ve ronica dus je houdt van pop. „Maar ik was altijd al een beetje in klassiekë muziek geïn teresseerd", zegt Mondt bijna verontschuldigend. „Het aan bod van Veronica 17 jaar gele den vond ik een enorme uitda- ging. Ik had alleen nog maar er- varing als dj. Ik heb mezelf in 1 feite opgeleid in klassieke mu ziek door veelvuldig concerten te bezoeken en boeken over klassieke muziek te lezen". Zeventien jaar later heeft Mondt een enorme hoeveelheid luisteraars aan zich weten te binden, hoewel de luistercijfers als gevolg van de (kabel)concur- rentie niet onaanzienlijk zijn af- Het Metropole Orkest wordt voorlopig gespaard. met een muziek-studio. Alle omroepen zonden de muziek van de gezamenlijke orkesten uit. Zelf hadden ze nog eigen was geldstromen binnen beide bedrijven zo te laten vloeien, dat de muzikanten en hun lei ders in ieder geval betaald kon- kale mede-stander Eli Bomli die amusementsorkesten. De VARA den worden, die geldstromen had de Ramblers, de Avro de Skymasters, de KRO Klaas van Beek. Met de komst van de televisie werd er al aan het bestaans recht van de gezamenlijke or kesten geknabbeld. Maar zolang Broeksz in Hilversum een vin ger in de pap had moest ieder een van zijn "mooie orkesten" afblijven. De aanvallen werden sterker toen Broeksz afscheid had genomen van de omroep. De NOS werd opgedeeld in een omroepbedrijf en een omroep- produktie-bedrijf. Waar het in de jaren van Broeksz mogelijk droogden op. En wat al enkele jaren in Hil versum in de lucht hangt, gaat nu gebeuren: de bezem moet door de orkesten. Tachtig tot honderd muzikanten verliezen binnenkort hun baan. Volgens de huidige baas van de Om roeporkesten, ex-VARA-voorzit- ter Albert van den Heuvel, is de tien miljoen gulden die de mu zikale inkrimping moet opleve ren bestemd voor het kopen van mooie films en Neder landstalige drama's. „En dat is ook kunst en cultuur." UTRECHT/BAARN De arrondisse mentsrechtbank van Utrecht heeft het theaterproduk- tiebedrijf van John van de Rest uit Baarn voorlopig uit dio's in Hoevelaken, D'Arc' van zijn aldus Van de Rest. hand. Op televisie is Van de Rest wil niet de producent onder Hij zegt evenwel zitten', 'Suite 215' goede hoop te heb- en de 'Mankemen- ben uit de geldzor gen te komen. „Er stel van betaling zijn onderhandelin- verleend. Op 19 au- gen gaande met gustus zullen de partners of finan- schuldeisers beslis- ciers. Meer kan ik sen over de verle- daar nog niet over ning van een defini- kwijt." tievë surséance. Van de Rest heeft nationale bekend- De onderneming heid verworven met is vooral in de pro blemen gekomen door de tegenval lende omzet in de drie betrekkelijk nieuwe dramastu- zowel theater- als televisieprodukties. Zo zijn 'Kinderen van een mindere god', 'Zondagskin deren' en 'Jeanne tenshow'. „In het afgelopen jaar zijn we behoor lijk succesvol ge weest in een groot aantal produkties", aldus Van de Rest. „Het zou toch heel vervelend zijn als het afgelopen zou zijn voor onze 22 vaste medewerkers en de honderden anderen die we bij produkties werk bieden." STRIPS BOLLEBOOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12