op Rijk ruimt kunst 'Opbouwen, afbreken - volgende ronde' Kinderexpositie van Meesters Cultuur&Kunst -~»s Drama-opleidingen zijn 'veel te braaf Eerste Kamer uit kritiek op Cultuurnota D' Ancona Musical van Bona op onderdelen geslaagd WOENSDAG 10JUN11992 Rotterdamse Kunsthal: tentoonstellingsmachine met museale allure den haag anp De drie Nederlandse opleidin gen tot acteur en leraar drama leggen te veel nadruk op het ambachtelijke. De theorie is soms mager en de opleidingen zijn vooral te weinig avontuur lijk, te 'braaf. Dat vindt de visi tatiecommissie die de kwaliteit van de hbo-studies drama heeft onderzocht. De commissie heeft haar rapport vandaag aan geboden aan de voorzitter van de hbo-raad. De kern van haar bezwaar legde de commissie vast in de titel: 'Het ambacht der vernieuwing', want die twee aspecten kunnen volgens de commissie goed samengaan. De studenten aan de drie dra- ma-opleidingen, in Arnhem,. Amsterdam en Maastricht, wordt te weinig geleerd dat zij JE ZIT ALTIJD GOED MET EEN LENING VAN DE GKB Natuurlijk gaat u voor uw lening naar een vertrouwd adres. Zoals de GKB Leiden dus. Daar maken ze uw persoonlijke lening of doorlopend krediet prima in orde voor u. Snel, zonder poespas en tegen aantrekkelijke voorwaarden. Kom maar langs. Op werkdagen van 9.00 -12.30 uur en donderdagavond van 17.30- 19.30 uur. Of bel voor informatie. GOED VOOR UW LENING Gemeentelijke Kredietbank Leiden Breestraat 24. Postbus 11300,2301 EH Leiden tel. 071-254145 een vernieuwende bijdrage moeten leveren aan hun vak. Dat komt ook door de houding van de directies, die nauwelijks een rol spelen in het publieke debat over het theater. De op leidingen treden ook te weinig naar buiten, oordeelt de com missie. Ze zouden zich vaker aan het publiek moeten tonen en veel meer aandacht moeten besteden aan internationale contacten. Het Amsterdamse Theaterschoolfestival is een goed voorbeeld, maar één festi val is veel te weinig. De drama-opleidingen heb ben veel te lijden gehad van be zuinigingen, zo blijkt uit het rapport. Vooral de Amsterdam se opleiding is daardoor nogal in het ongerede geraakt. De af stand tussen directie en docen ten is veel te groot en de mate riële omstandigheden zijn slecht. De kwaliteit van de op leiding blijft alleen goed door de hoge kwaliteit van de docenten. Wat het materiële ongerief be treft waarschuwt de commissie voor een „cultivering van het primitieve". Een omgekeerde situatie riof de commissie in Maastricht aan, waar de materiële omstan digheden 'optimaal' zijn. Het verschil tussen het goede 'am bachtelijke' drama-onderwijs en de weinig avontuurlijke aan pak vond de commissie hier het grootst. In Arnhem was het grootste bezwaar een gebrek aan theoretische onderbouwing in de opleiding en een wat ach terhaalde visie op de rol van de acteur binnen het gezelschap. De drama-opleidingen ken nen een zeer strenge selectie en die wordt nog strenger, ge dwongen door de bezuinigin gen. In Amsterdam bijvoorbeeld wordt elk jaar minder dan tien procent van de aspirant-stu denten aangenomen en in Am- hem koos men dit jaar acht stu denten uit 200 personen die zich hadden aangemeld. Aan de drie opleidingen staan 450 stu denten ingeschreven: 55 pro cent wil uitvoerend kunstenaar worden en 45 procent leraar. Wat de lerarenopleidingen be treft pleit de commissie ervoor, de mime-opleiding in Amster dam tot een full time-studie te maken. De visitatiecommissie be stond uit onder anderen regis seur Berend Boudewijn en de acteurs Ton Lutz en Viviane de Muynck. rotterdam frans alten De Rotterdamse Kunsthal be gint eind oktober met een om vangrijk tentoonstellingspro gramma. Aangevuld door in komsten uit beurzen en meer commercieel gerichte projecten moet de door Rem Koolhaas ontworpen kunsttempel in het Museumpark aan de Westzee dijk zich jaarlijks bedruipen met beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie van gouaches, papier maché beeldjes en cartoons van Marianne Mees ter. tot 19 juni. wo. t/m za. 12.00 -18.00 uur, vr. 19.00 - 21 00 uur, in galerie Staa, Prinses Irenelaan 88, Alphen a/d Rijn Een terugverlangen naar de kin dertijd lijkt te spreken uit Mari anne Meesters gouaches, beeld jes en in mindere mate uit haar cartoons die te zien zijn in de Alphense galerie Staa. Maar misschien wordt dat idee wel ingegeven door haar eerste dichtbundeltje 'Binnenskamers alledaags' dat tegelijk met dit werk wordt gepresenteerd in Staa. 'Ik vraag mij af waarom ben ik gegroeid vraag ik mij af. Het dubbele 'zich afvragen' is wei nig subtiel in dit vers. Maar stijl is niet Meesters sterkste kant, zo blijkt uit haar dichtbundel. Wel openheid. Met weemoed wordt in haar gedichten omgezien naar een verloren jeugd, waarin de ik-figuur, waarschijnlijk de dichteres z^lf, nog onwetend was van moeilijkheden en frus traties die ze later te verwerken zou krijgen, zoals de sterfelijk heid van haar moeder en de sleur van het alledaagse be staan. Zo somber en melancholiek als de toonzetting van Meesters gedichten is, zo vrolijk zijn de meeste van haar gouaches. Als of het nog blije, onbevangen kind in haar verantwoordelijk is voor het ongeschreven deel van de expositie. De meeste schilde ringen laten felgekleurde por tretten zien. Ze doen denken aan de figuurtjes die op lagere een gemeentelijk budget van anderhalf miljoen gulden. In een periode van drie jaar moet de Kunsthal zijn bestaan recht vaardigen. Hoe straks precies de verhou ding zal komen te liggen tussen kunstexposities en de meer commerciële presentaties moet de toekomst uitwijzen, vindt in terim-directeur Wim van Krim- scholen worden getekend. Vrouwen met roze gezichten, hardblauwe ogen, felrode lip pen en gele haren. Harkerige poppen die door hun kinderlij ke, primitieve uitstraling iets aandoenlijks hebben. Meester heeft waarschijnlijk soortgelijke figuren in papier maché willen uitvoeren en is daarmee haar doel voorbij ge pen. Zijn uitgangspunt bij de keuze is 'cultureel en van hoog niveau'. Na drie jaar zal het functioneren (en de exploitatie) van <Jc Kunsthal, de eerste van een dergelijke omvang in ons land, tegen het licht worden ge houden. De Kunsthal is uitdrukkelijk geen museum met een eigen collectie, maar moet een podi um worden voor wat de Rotter- niet van bijzondere museale waarde zijn. Daarnaast is een groot deel in de werken in bruikleen on- ergebracht. De dienst kan het beheer van de totale gigantische collectie niet meer aan. Vorig jaar ging daarom al een soortge lijk project van start met de be doeling om 35.000 kunstwerken af te stoten. Dat project loopt nog steeds. De BKR-regeling die van 1949 tot 1988 van kracht was, heeft voor overvolle depots gezorgd. In het kader van de BKR koch ten gemeenten en rijk kunst werken aan met als doel die een goede bestemming te geven. De tussenstop in depots werd vaak een eindhalte. Directeur R. de Haas van de Rijksdienst beschrijft een beeld van vrachtwagens vol kunstwer ken die bij onder meer het grootste depot van de Rijks- schoten. De menselijke ge drochtjes lijken werkelijk door een kinderhand vervaardigd. En dan ook nog één die daar moei te mee had. Geplaatst onder de gouaches krijg je enigszins het gevoel een kinderexpositic te bezoeken. De cartoons bieden tegen wicht. Rake tekeningen op bruin papier dragen teksten die damse musea en instituten aan het grote publiek willen laten zien. Als zodanig vormt de hal dan ook de broodnodige uit breiding van de krappe exposi tieruimte van onder ineer Boy mans en het Maritiem Muse um. Bij het ontwerp is daar ook uitdrukkelijk rekening mee ge houden. Was de eerste opzet nog te 'museaal', het uiteindelij ke resultaat is een combinatie dienst (3000 vierkante meter) in Rijswijk werden aangeleverd, waar ze nooit meer uit kwamen. Tachtigduizend van de opgesla gen kunstwerken zijn op papier. Verder staan er in rekken en boxen 53.000 beelden, schilde rijen, keramiek en wandkleden. Het werk op papier zou nog wel eens verrassingen kunnen bevatten. De pakketten zijn nooit uitgepakt. De Haas: „In 1977 kwamen hier 20.000 kunstwerken binnen. Daar wa ren we absoluut niet op toege rust." De Kunstenbond FNV is niet gelukkig met de manier waarop het depot van de Rijks dienst wordt geschoond. Men heeft bezwaar tegen de schen kingen op grote schaal. „Dat werkt marktverstorend", aldus algemeen secretaris 1'. van Buul. De bond is er voor de kunste naars meer bij het proces te be trekken. variëren van lief vriendelijk tot bijtend sarcastisch. Zoals de hond die hij het bekijken VU haar njen tepeltjes verzucht: 'Gelukkig, ze zitten er nog.'.Of de vader die tegen zijn zoontje zegt: 'Papa heeft liever 10 hon den dan 1 kind.' 1 n zo /i|n er nog tientallen die zeker de moeite van het bundelen waard zijn. van ruimte, licht, (multi)func- tionaliteit en allure. De Kunsthal bestaat uit drie grote expositieruimten met een totale oppervlakte van bijna drieduizend vierkante meter. De grootste expostiehal biedt een open inkijk vanaf de West zeedijk. de gedeeltelijkrdaaron- der gelegen hal grenst aan het Museumpark. De derde hal ligt op het hoogste niveau en biedt theater recensie conn y van der zande Mustcal Min m het lazarushuis naar het gelijknamige bfcppd van W Focquen- brocht door leerlingen en docenten van het Bonaventura coüege Telcst Gerard Schelvis, choreografie AJ<e van Zandwufc. spel o a Caspar Faassm. laap v d Gaar den, Tjitske Boogmans Gezien m de le*d- se Schouwburg op 9 juni Aldaar nog te nen vanavond Schoolproduktics vormen een apart genre binnen het ama teurtoneel. Ze zijn namelijk vooral leuk voor insiders. Do centen en tellingen bi andere situaties dan in de klas. dat zorgt voor de nodige hilariteit. In de nieuwe produktie van het Bonaventura college is de plaats van handeling een gekkenhuis en dat maakt de situatie nog grappiger Het verhaal gaat over de lief de tussen Ferdinand en Isabella die beiden door toeval in een gekkenhuis beland zijn. Ferdi nand heeft iemand neergesto ken en in het gekkenhuis zoekt hij een schuilplaats. Om daar te kunnen verblijven moet hij wel doen alsof hij gek is. Dat geldt ook voor Isabella, al zoekt zij om andere redenen de gebor genheid in het Lazarushuis. Haar bediende heeft haar na melijk bestolen en /ij heeft nieis Aan het slot komt Ferdinand erachter dat Isabella ook niet gek is en dan bekent hij haar brussel GPP Brussel wil deze zomer met een serie van 15 klassieke concerten naam maken als het Hoonfatt Avignon van de muziek'. De stad hoopt dat. volgens Cul- nandMpao Mdjf Ibbb* mans, te oereiken met grote uit voeringen Op da .role M.irli n het Atomium tijdens het acht tiende Brusselse zomerfestival. Hoogtepunten daarvan moe ten de drie uitvoeringen worden ruimte aan zaken die letterlijk het daglicht niet kunnen ver dragen, zoals foto's en kwetsba re tekeningen. Het complex bestaat verder uit een galenj, die mede dient als expositieruimte, een audito rium met een exposiliewand. een restaurant, koffieshop, boe kenwinkel. mediaruimte. een drukkerij, een kantoor en een daktuin en dakterras. Bij/onder is dat alle ruimten min of meer spiraalgewijs met elkaar in ver binding staan. De hal wordt op 31 oktober geopend met een tentoonstel ling over de Hofcultuur in Indo nesië. de derde in de rij grote Indonesië-tentoonstellingen na Amsterdam en Leiden. I'egelij kertijd worden exposities inge richt met tekeningen uit de col luetics van Andy Warhol sn 10e fcr, een foto-expositie van het Rotterdam uit bm viffUg de voor de Kunsthal ontworpen logo's, een overzichtstcntoon stelling van Rotterdamse kunst en de (grootste) tentoonstelling 'Het Koninklijk Paleis' Verder wachten nog presen taties over de bouw van de na oorlogse woonwijken in Rottei dam, de Designprijs 1993. Ne derlands automobieldesign, he dendaagse kunst, architectuur, wandschilderingen, sieraden. Of zoals directeur Wim van Krim pen het formuleert: ..De Kunst hal moet een tentoonstellings machine worden, inaar met museale allure. Opbouwen, af breken, volgende ronde." zijn liefde. En natuurlijk wordt die liefde door Isabella beant woord. Het Bonaventura college bewedae dh 196 csuwsc vsi haal tot een musical waar zo n honderd mensen aan meewerk De bewerking is geslaagd als je de losse onderdelen bekijkt Het koor zingt leuke liedjes, er wordt prachtig gedanst en het spel stijgt uit boven dat van de gemiddelde amateurproduktu- Het probleem zit "m in de sa mensmelting. De gr zongen, ge danste en gespeelde stukken blijven losse onderdelen terwijl ZB MÉOOW m rilZl| /Mini, n moeten overgaan De stukken worden mei fnvtC piUM^I I bracht, het zou beter zijn als er meervaart in zat. Daarnaast verschillen de stukken van karakter zo Is in de ene scène hei 17e eeuvvse taal gebruik nog volledig intact, ter wijl in de volgende de turbo taal niet geschuwd wordt De ene keer zien we een 17e eeuw se rondedans, en vervolgens een house-ballet Ondanks dat was het ook voor de buitenstaander een ver makclijke voorstelling: bi) het slotnummer liepen de nlltngrn over mijn rug Dat komt. ai klinkt dat misschien als een cli ché. omdat hel enthousiasme en het plezier ervan afstraalde Je kunt duidelijk zien dat er aan deze produktie. na schooltijd, vele uren met liefde is gewerkt van Beethovens negende sym phonie met koor. Die concerten worden verzorgd door het Bms seis Festival orkest, waarvan de vijftig musici al een aantal jaren achtereen worden gerrenjteerd uit Belgische orkesten, en het in 19.58 gestichte k«Mir NO de I u rr.j>ese reme. HM happen' V.U1 Brusselse EG-ambtenaren. Het thema van de Negende van Beethoven. 'Ode aan de blijd schajg gcidt als dt I Jaarlijkse expositie Q-bus usse Hoofdbrekens en kopzorgen levert de jaarlijkse expositie van de Qbus fotogroep in Lisse op. Vandaar de naam van deze expositie met fotowerk van Theo van Gijlswijk, Ans van Dijk, Nic Turkenburg, Thea Ruibing. Henk Warmenhoven, Marian van Haaster, Harry Hoogkamer, Mieke Kroon en André Brandsma. De expositie bij Artopa, Grevelingstraat 50, is te zien van 11 tot en met 28 juni. Openingstijden: do, za, zo 13.30-16.30, donder dag ook 19.30-21.30 uur. Zomerorgelconcerten leiden Voor de zomermaanden heeft K&O een aantal orgelcon certen op het porgramma staan die afwisselend in de Pieterskerk en de Hooglandse kerk worden gegeven. Op vrijdag 12 juni bijt Ben van Oosten in de Pieterskerk de spits af, twee weken later is Nico de Raad aan de beurt in de Hooglandse Kerk. Hij wordt so listisch bijgestaan door de altzangeres Fiona Weingarten. Verder in dit zomerprogramma concerten door Jan Schmitz, Charles de Wolff, de Rus Alexander Fiseiski en Joop Brons. Aanvang: 20.15 Concerten bij het Theehuis leiden Traditiegetrouw organiseren de Vrienden van de Leidse Hout deze zomer een serie concerten bij het Theehuisje aldaar. Zondagmiddag 14 juni opent harmoniekapel Werkmans Wil- kracht, de oudste van Leiden, de serie om 14.00 uur. Het orkest bestaat dit jaar 90 jaar. Op 28 juni zal de Big Band Oegstgeest van zich doen horen. Verderop in het programma: The Ordinary Herry Shoppers, de Leidse Harmoniekapel, het Jeugd sympho- nie orkest Oegstgeest, de Leidse Franciscusband en het Leidsch Politie Muziek gezelschap. Tentoonstelling maquettes leiden In het Pesthuis in Leiden wordt, ter gelegenheid van de jaarlijkse manifestatie 'Dag van de architectuur', vanaf 27 juni een tentoonstelling gehouden van maquettes van Leidse archi tecten. De exposities met als motto '100 maquettes van 30 archi tecten in de regio Leiden', is gedurende een week gratis voor het publiek toegankelijk. De 'Dag van de architectuur' wordt op woensdag 1 juli voor de zesde maal gehouden. Tal van gebou wen in Leiden en de regio zullen op die dag weer voor het pu bliek worden opengesteld. De tentoonstelling in het Pesthuis wordt op 26 juni officiéél geopend door prof. Ir. C. Weeber, van af december a.s. de nieuwe voorzitter van de Bond van Neder landse Architecten dat de tentoonstelling organiseert. De direc teurvan het Architectuurinstituut, A. Duivestein, en de rijks bouwmeester, prof. Ir. K. Rijnboutt, houden voorafgaand aan de opening een lezing. Jazzmusicus Miller overleden edmonton De jazz- en blueszanger Clarence 'Big' Miller is gis teren aan een hartaanval in Edmonton in de Canadese staat Al berta overleden, zo heeft een woordvoerder van het Edmonton Jazz Festival meegedeeld. Miller, die in 1922 in Sioux City in de staat Iowa werd geboren, is onder meer bekend geworden door dat hij samen speelde met jazz- en bluesgrootheden als Count Basie en Duke Ellington. De 140 kilo wegende musicus kreeg in 1979 voor de beste jazzplaat van het jaar een zogeheten 'Juno award', het Canadese equivalent van de Amerikaanse 'Grammy award'. Maquette van de door Rem Koolhaas ontworpen kunsthal: het uiteindelijke resultaat is een combinatie van ruimte, licht (multi)functionaliteit en allure. Depots in Rijswijk overvol De Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) wil de komende drie jaar 213.000 kunstwerken weggeven. De kunst wordt geschonken aan maatschappelijke instellingen en kunst uitlenen of teruggegeven aan de kunstenaar die het in- dertijd heeft gemaakt. In het uiterste geval worden kunst werken vernietigd. den haag gpd/anp Met het afstoten van de kunst objecten wil de RBK een kleine re maar kwalitatief hoogwaardi- ger collectie overhouden, die op objecten die merendeels af- een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt. De opslagruimten van de Rijksdienst zijn al jaren tot de nok toe volgestouwd met kunst- den haag anp In de Eerste Kamer is gisteren al enige kritiek geuit op de Cul tuumota van minister D'Ancona. De Cultuurnota, die voor de periode 1993 tot en met 1996 bedoeld is. moei OOglil de I - dl Kamer worden behandeld. Toch sprak met name CDA-scnator Glasz zich al uitgebreid uit over de inkomstenmaatregelen voor de podiumkunsten. In de uitwerking van de minister signaleerde hij oneerlijkheid tegenover succesvolle instellingen en W8tl schuwde hij voor dreigende contraproduktiviteit als goed beleid wordt gestraft. Om het cultuurbehoud maakte vooral D66-I tor Tiesinga-Autsema zich druk. Zij schetste een Avnrtgnllig beeld van de toekomst van de monumentenzorg. Volgens haai gaat het steeds verder bergafwaarts en ligt vooral voor de jonge re monumenten 'verloedenng' op de loer. De minister „kan zich voorstellen" dat er voor de monumentenzorg ook een soon Deltaplanachtige aanpak nodig is. Voor musea en archieven wordt er al BO*Il I MtapCU uitgevoerd. een goede manier kan worden komstig zijn uit de Beeldende beheerd. Ook hoopt de RBK de Kunstenaars Regeling (BKR), grote opslagproblemen in de Volgens die regeling kregen overvolle Rijswijkse depots ein- beeldende kunstenaars, in ruil delijk te kunnen oplossen. Van voor kunstwerken, van de over- de af te stoten collectie is meer heid een materiaalvergoeding dan de helft opgeslagen i depots van de Rijksdienst Het overige deel is in bruikleen on dergebracht. Minister D'Ancona van wvc heeft deze plannen gisteren in een inkomen. De BKR werd in 1987 afgeschaft omdat deze te duur werd. De Rijksdienst zit echter nog steeds opgescheept met de erfenis: depots gevuld met kunstobjecten die over het De menselijke gedrochtjes van papier maché lijken door een kinderhand vervaardigd. En dan ook nog één die daar moeite mee had. fOTO PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11