Monumentenzorg luidt noodklok
lammer,
Meubelplein Leiderdorp
is 2e Pinksterdag
niet geopend!
Stad openluchtmuseum
van beeldhouwer Krop
Museum tijdelijk een supermarkt
Protest van kunstenaars
Cultuur Kunst
Oorlogsrequiem van Britten stemt tot inkeer
VRIJDAG 5 JUN11992
Blessure Jaap van Zweden
leiden Door een blessure is de violist Jaap an Zweden verhin
derd vanavond met het Noordhollanós Philharmonisch Orkest
in de Stadsgehoorzaal het openingsconcert van de K O-zo-
merserie te spelen. Hij wordt vervangen door Philipp Hir-
schhorn. De aanvang van het concert blijft 20.15 uur.
Klank van metalen boven Utrecht
utrecht» Op tweede pinksterdag zal zich boven Utrecht de
klank van zware metalen verspreiden. Vanuit de Domkerk zal ei
gentijdse muziek van componist René Uylenhout voor beiaard,
elektronische klanksporen en luidklokken te horen zijn. Beiaard
en elektronica zullen elkaar ongemerkt afwisselen. Het con
vindt plaats in het kader van het festival „Oor en gehoor."
'Parkpop de grootste'
den haag Navraag in de Verenigde Staten en Australië heeft de
organisatie van het Haagse festival Parkpop gesterkt in de over
tuiging: „Wij zijn de grootste in Europa en waarschijnlijk in de
hele wereld." Parkpop is dit jaar op 28 juni en het programma
voor deze editie is rond. Het festival wordt gehouden in het
Haagse Zuiderpark. Van één uur 's middags tot ongeveer negen
uur 's avonds zullen twaalf groepen op twee podia optreden. Pu
bliekstrekkers zijn de Nederlandse The Scene, de Walter Trout
Band, E.M.F. en Fishbone. Het festival trok de voorgaande twee
jaren 400.000 toeschouwers en wordt voor de twaalfde keer ge
houden. Het publiek wordt aangeraden met het openbaar ver
voer te komen.
Kris Kross vóór Jackson
Rotterdam De jonge Amerikaanse rapgroep Kris KrosS treedt i;
het voorprogramma van Michael Jackson op. Overigens zijn bei
de concerten van Jackson in de Rotterdamse Kuip nog niet hele
maal uitverkocht. Per concert (30 juni en 1 juli) zijn nog 8.000
kaarten te koop.
amsterdam
Naar schatting vijftig kunste
naars hebben gisteravond korte
tijd de vergadering van de Am
sterdamse gemeenteraadscom
missie voor kunst en cultuur
onderbroken. Zij deden dat uit
protest tegen de voorgenomen
bezuiniging van acht ton op het
hoofdstedelijk museum Fodor.
Als die korting doorgaat, moet
het museum sluiten. In het
pand van Fodor zou dan het
nieuwe vormgevingsinstituut
moeten worden gevestigd.
Gewapend met een sirene
stelde beeldend kunstenaar Pen
ter Giele dat er ruimte moet zijn
voor een stedelijk museum voor
de kunsten in Fodor. Na de on
derbreking verlieten de kunste
naars de zaal. Tijdens de verga
dering besprak de raadscom
missie kunst en cultuur het eer
ste hoofdstedelijke Kunsten
plan, dat op 1 januari 1993 voor
een periode van vier jaar van
kracht moet worden. De bijeen
komst werd bezocht door zo'n
150 mensen, die hun afkeuring
over de gang van zaken rondom
Fodor lieten blijken.
Wethouder Bakker (D66) zei
in reactie op de protesten van
de kunstenaars dat hij „goed
begreep wat er leeft". Hij heeft
daarom afspraken gemaakt met
de conservator van Fodor, F.
Wagemans, en de directeur van
het Stedelijk Museum, W. Bee-
ren, die tevens directeur is van
Fodor. Zij zullen nader overleg
gen over de mogelijkheden voor
de voortzetting van de functie
van Fodor. De bezuiniging van
acht ton wil Bakker niet ter dis
cussie stellen.
cees van moore
Terwijl in 200 Nederlandse torens de 'noodklok' werden
geluid, deed de Raad voor het Cultuurbeheer gisteren
een dringend beroep op de Tweede Kamer om de bezui
nigingen terug te draaien. De minister praat wel over de
slechte staat van het culturele erfgoed, zo stelde de raad,
maar haar beleid wordt niet financieel vertaald.
Vollenhoven de bezuinigingen
op te schorten. Volgens Monu
mentenzorg begint het geloof in
de rijksoverheid door alle bezui
nigingen te tanen. De grens tot
In zijn hoedanigheid van voor
zitter van het Nationaal Restau
ratiefonds vroeg mr. Pieter van
waar de Monumentenzorg kan
functioneren is bereikt. „Men
moet toch het gevoel hebben
dat men een partner heeft
waarop men kan rekenen."
Er is wel begrip voor de meer
projectmatige aanpak die de
gens een woordvoerder moeten
er toch structureel gesubsidieer
de instellingen blijven om een
zekere infrastructuur te hand-
De Raad voor het Cultuurbe
heer liet de kamer ook weten
niets te voelen voor de door
d'Ancona voorstelde fusie met
de Raad voor de Kunst. Er zijn
geen redenen voor die fusie, er
bestaan alleen maar bezwaren
ertegen. Bijvoorbeeld het verlies
van deskundigheid en van dui
delijkheid naar buiten over de
verschillende taken.
Op de hoorzitting sprak ook
een vertegenwoordiger van de
Stichting voor de Nederlandse
Archeologie, die pleitte voor een
speciale wet op de archeologie.
Daarin moet onder meer ko
men te staan dat er niets van
wat er gevonden wordt, mag
worden weggegooid, want ver
reweg het meeste gaat al verlo
ren onder bulldozer en slopers
hamer.
De Nederlandse Museumver
eniging ten slotte «neg de Ka
mer iets te doen aan de succes
sierechten die musea over
schenkingen moeten betalen.
Ze heeft zelf een onderzoek
naar de mogelijkheden lopen,
en hoopt dat net onderwerp
snel op de agenda van de mi
nister komt. Er zou ook wat
moeten worden gedaan aan de
aankoopbudgetten van de mu
sea. want die zijn te mager en
zullen alleen een zeer ver
schraalde museum-inhoud voor
de toekomst tot gevolg hebben.
Kunstenaar leverde markant bijdrage aan Leids stadhuis
Architecten die beeldhouwers
betrekken bij de versiering van
hun gebouwen, hun architec
tuur laten overgaan in uitsprin
gende sculpturen of verrijken
met beeldengroepen... het is
anno 1992 bijna ondenkbaar.
Dat Nederland toch rijk is aan
versierde architectuur is vooral
te danken aan Hildo Krop
(1884-1970). een van de mar
kantste en veelzijdigste Neder
landse kunstenaars van deze
eeuw. Zijn sculpturen voor
openbare gebouwen en brug
gen vormen een niet weg te
denken onderdeel van vooral
het j"\msterdamse stadsbeeld.
Krop was een buitengewoon
produktief kunstenaar. Naast
zijn omvangrijke Amsterdamse
oeuvre werkte hij ook voor tal
van andere opdrachtgevers. In
Leeuwarden, Doetinchem en
Den Haag (De Bijenkorf) vindt
men beeldhouwwerk van Hildo
Krop aan bruggen of gebouwen.
In Leiden bepaalde Krop mede
het gezicht van het nieuwe
stadhuis.
Architect C.J. Blaauw schakel
de de beeldhouwer in 1936 in
bij de bouw van het Leidse stad-
Elk jaar mogen we vanwege de winkelsluitingswet een vast aantal
zon- en feestdagen geopend zijn. Deze keer valt daar 2e Pinksterdag niet
onder. Jammer. Maar niet getreurd, want op zaterdag 6 juni maken we 't
extra gezellig. Dan geven (van 11.00 tot 15.00 uur) bloemenmeisjes heel
wat bloemen weg. Is dat een zonnige start van een mooi Pinksterweekend?
NA ÉÉN RONDJE MEUBELPLEIN WOON JE VEEL MOOIER.
Informatie 071 -41 65 85
huis, nadat een felle brand in
1929 het oude gebouw in as had
gelegd. Krop ontwierp de glazen
koepel boven de vestibule ach
ter de herbouwde gevel aan de
Breestraatkant en het beeld
houwwerk rondom de hoofdin
gang aan het Stadhuisplein. Aan
weerskanten van deze entree
staan beelden, links dat van het
'gezag' en rechts het beeld der
'vrijheid'. De pilasters getuigen
van het beleg van Leiden, de
universiteit, land- en tuinbouw
en handel- en nijverheid. Daar
boven prijken twee leeuwen
met de wapens van Leiden en
Nederland.
Stadsbeeldhouwer
Meer dan een halve eeuw werk
te Hildo Krop voor de gemeente
Amsterdam waar hij in 1956 of-
ficeel werd benoemd tot stads
beeldhouwer. Geen Amster
dammer die zijn werk niet kent.
In sommige wijken lijken de in
woners in een klein openlucht
museum te wonen van het werk
van Hildo Krop. Op het hoogte
punt van zijn loopbaan, tussen
1920 en 1930, werd ook wel eni
ge kritiek geuit op Krops 'mono
poliepositie' binnen Publieke
Werken van de gemeente j\m-
sterdam.
Naast zijn beeldhouwwerk
aan gebouwen en bruggen heeft
Krop ook een grote hoeveelheid
vrij werk op zijn naam staan.
Hij hield van experimenteren,
ontwierp onder meer meubels
en keramiek, om van de grote
hoeveelheid houtsneden en te
keningen voor kranten, tijd
schriften en boekomslagen
maar te zwijgen.
De monografie die dezer da
gen over Hildo Krop is versche
nen, geschreven door mevrouw
E.J. Lagerweij-Polak, gaat vooral
over zijn Amsterdamse oeuvre.
Het is de tiende in een reeks
monografieën van Nederlandse
kunstenaars. Mevrouw Lager-
weij heeft Hildo Krop goed ge
kend en is nog in ae gelegen
heid geweest uitvoerig met de
kunstenaar van gedachten te
wisselen.
De auteur gaat in op een aan
tal essentiële aspecten in het le
ven en werk van Hildo Krop: het
ideaal van de samenwerking
tussen architecten en beelden
de kunstenaars, Krops rol in de
Amsterdamse School, de invloe
den van het socialisme en zijn
verhouding met de gemeente
Amsterdam komen aan bod.
Telkens weer blijkt dat het werk
en handelen van Hildo Krop
voortvloeit uit een sterke sociale
bewogenheid. Hij voelde zich
dan ook zeer thuis bij de socia
listische gemeentebestuurders
van Amsterdam, bij wie de idea
len van de gemeenschapskunst
sterk leefden.
Toen Hildo Krop in 1970 op
86-jarige leeftijd stierf was hij de
grijze eminentie van de Neder
landse beeldhouwkunst. Hoe
wel zijn werk in die tijd niet
meer tot de moderne kunst
werd gerekend was hij alge
meen gerespecteerd kunste
naar. Krop had zich zijn leven
lang toegelegd op figuratieve
kunst maar was zeker geen te
genstander van abstracte of ex
perimentele kunst.
Herhaaldelijk gaf hij blijk van
zijn belangstelling voor abstract
werk. Bewust als hij zich was
van de evolutie in kunst vond
hij het een verdienste van de
'abstracten' dat ze de mogelijk
heden van de vorm onderzoch
ten. Krop tekende wel protest
Hildo Krop In zijn atelier omstreeks 1935, weritend a
aan tegen degenen die experi
mentele vormen alleen zalig
makend verklaarden. Steeds
legde hij er de nadruk op dat
het bij kunst ging om de inhoud
Hildo Krop, door E.J. Imager -
welj-Polak; deel 10 in de serie
monografieën van Nederland
se kunstenaars; Sdu Uitgeverij
Koninginnegracht; prijs f
49,90.
recensie udy van der spek
A War Requiem van Benjamin Brrtten
door het Bachkoor Holland, dingent Char
les de Wolff. m m v Knszhna Laid, so
praan, Neil Mackie,tenor. Klaus Mertens,
bariton, het Noord Nederlands Orkest en
het Roder Jongenskoor oj.v Bouwe Dijk-
i Voorafgegaan door de Symfonie i
Hoogtepunt in het vocale oeu
vre van B. Britten (1913-1976) is
wel 'A War Requiem' (1963),
waarin gedichten van de in de
eerste wereldoorlog gesneuvel
de Wilfred Owen met de oor
spronkelijke Missa pro Defunc-
tis zijn gecombineerd. Wilfred
Owen ontleende de stof voor
zijn gedichten aan de tragedies
die hij in de loopgraven had
meegemaakt.
De partituur kent een uitge
breide bezetting van sopraan-,
tenor- en baritonsoli, gemengd
koor plus jongenskoor en een
groot symphonieorkest. Britten
zelf heeft net als in zijn opera's
de behoefte gevoeld aan indrin
gende psychologische kunst
werken. De noodzaak om zijn
diepste gevoelens in klank om
te zetten staat voorop. Met dit
War Requiem bewijst Britten
dat er nog pakkende en aangrij
pende muziek in het tonale sys
teem geschreven kan worden
Het koor zong voorbeeldig.
Zeer bewogen, beangstigende
maar steeds beheerste fortissi
mo's, zoals in 'judicare sae-
culum per ignemen calami ta-
tis et miseriae'die als een mach
tige golf de kerk overspoelden.
En bijna nog veelzeggender wa
ren de tere pianissimo passages,
zoals de slotzin 'Requiescant in
pace. Amen' waar het koor
adembenemend sereen en ho
mogeen het Amen uitspon.
hukr leiding van De Wolff
speelde het orkest voortreffelijk,
felle strijkerpassages naast de
steeds terugKerende hoornsig
nalen, vermengd met hobo's en
de fagot. /Ms een bloedrode
draad klonken in het orkest
steeds weer de doodsklokken
'voor hen die als vee kreperen',
een strofe indrukwekkend ver
tolkt door de tenor Neil Mackie.
die op de valreep Peter Bartels
verving. Buitengewoon overtui
gend en prachtig samenklcu-
rend werden de tenor en ban
tonsoli 'It seemed that out of
battle I escaped' gezongen door
Mackie en de niet al te duidelijk
articulerende Klaus Mertens. De
sopraan kon mij minder boeien
Tot slot: het Roder Jongenskoor
zong gelijk engelen en deze
functie vervulden zij dan ook in
het geheel. Een uitvoering van
het Bachkoor Holland die tot
inkeer stemt.
'Pop Artvertising', relatie tussen kunst en reclame in Venlo
De expositie in Venlo wil. dat blijkt ook al
uit de titel, de relatie tussen reclame en Pop
Art aan de orde stellen. Voor de hand lig
gend omdat Pop Art-kunstenaars als War
hol. Hamilton en Ramos reclame-uitingen
letterlijk citeerden in hun kunstwerken
Door een colafles of een plaatje uit een stri
palbum te schilderen of te laten zeefdruk
ken werd deze afbeelding 'kunst'.
Op zichzelf niet zo uitzonderlijk, maar
wel vreemd was dat huis tuin-en-keuken-
voorwerpen daardoor ineens in een heel
ander licht kwamen te staan Neem daar
nog eens bij dat veel Pop-kunstenaars uit
de reclamewereld kwamen of er voor werk
ten en dc relatie reclame-Pop Art is ver
klaard. In de catalogus doen meerdere me
dewerkenden pogingen daarover iets tc
zeggen, maar uit hun bijdragen blijkt maar
weer eens hoe'moeilijk de relatie ligt. Zo
ontbreekt het in Venlo aan een duidelijk ka
der.
Tussen al dat visuele reclame-geweld raakt
de kunst zelf wat op de achtergrond in Ven
lo. Het monopoly-geld van Rob Scholte
vond hoog in een zaal een plaatsje, zijn als
tapijt uitgevoerd Mens Erger Ie Niet speel
hord hangt er wat verloren en minder pro
minent bij dan de uitvergrote advertentie
van een levensverzekeringsmaatschappij
waarin hij figureert.
Elders staat de Noordhollandse kunste
naar Servaas zijn ingeblikte vislucht te ver
kopen, een actie die evenveel met concept
kunst als met Pop Art te maken heeft
Dichtbij braakt een kleuren-copieerappa
raat werken van Woody van Amen uit en op
grote Publcxborden zijn foto's van het Rot
tcrdaime Kunst en Vaarwcrk (onder andere
de als hoedendoos beschilderde olietank) tc
zien Verderop liggen stapeltjes barbiepop
pen, enorme wasknijpers, een Keith Ha
ringservies. zoutjes, pakjes shag en het
Zwitserse swatch-horloge. Een deel van de
uitgestalde waar is te koop. dc catalogus i.s
uitgevoerd als boodschappcnzak. compleet
nu t handvat
De hele zomer is het Venlose museum in
bedrijf als supermarkt, en de publiciteit die
de expositie nu al heeft (zet een colafles op
je dak cn dc cameraploegrn verdnngen
zich voor je museumi en het luchtigr en
vrolijke karakter van 'Pop K Advertising'
zullen ongetwijfeld velen naar Venlo lok
ken Op zich is daar niets mis mee. maar de
expositie vertroebelt eerder de relatie tus
sen kunst, in dit geval Pop Art, en reclame
dan dat deze er duidelijker op wordt
'Pop Artvrrtlslng' tot en met 30 augus
tus in Museum Van Bommel van Dam.
Deken van Oppantaget Venlo.
Op de stoep staan de winkelwagentjes in
het gelid, het museum is voorzien van een
nieuw verfje, op het dak staan een reuze
colafles cn dito Campbell-socpblik. Op dc
gevel prijkt het logo 'Mubo'. Tot september
is het Venlose museum Van Bommel-Van
Dam omgebouwd tot sujiermarkt onder de
noemer 'Pop Artvertising'.
Binnen staan de winkelstellingen met
krentebollen. t-shirts. blikjes frisdrank, but
tons en tandpasta met hier cn daar ook nog
een 'heus' kunstwerk. Een kleurige warboel
die het definitieve lot van de Pop Art uit de
jaren vijftig en zestig bezegelt: dat van
kunstwerk tot decoratie van t-shirts. pos
ters. jurkjes van het postorderbedrijf, zout
jesverpakkingen. gordijnstoffen en agenda's
tot nu dus decoratie van het museum zelf.
De grote Pop Art expositie die vorig jaar
in Londen en Keulen werd gehouden wees
de kunst die de triviale uitingen van de
massacultuur in de vorm van strips, verpak
kingsmateriaal en reclame-uitingen tot on
dervverp koos. haar plaats eigenlijk al. In het
Keulse 1 udwigmuseum was de souveniraf
deling al van grote afmetingen. De samen
stellers van de tentoonstelling in Van Bom
me'van ^am zichzelf helemaal geen
beperkingen meer op. zelfs de balie is om
Pop-Art expositie in Museum Van Bommel-Van Dam: stoffen bedrukt met prints van kunstwerken (Marilyn Monroe) van Andy Warhol. gebouwd tol kassa met op de muur dc
foto Gpd laatste aanbiedingen.