'Als ik aan Zweden denk, krijg ik nu al de kriebels' mm 111 Een kaartje vanuit Chicago Pinkpop live op televisie Rtv show Oude Koos op avontuur "1 1 Treinreiziger naar Pinkpop moet extra toeslag betalen - VRIJDAG 5 JUN11992 10 CLOSE UP Koos Postema Op Pad: Opa's laatste kunstje? De avonturier schijnt weer even in hem te zijn opgestaan. Zij het tijdelijk is Koos Postema in de nadagen van zijn lange omroeploopbaan de uithuizige jongen, die hij eens was als starreporter bij VARA's Achter het Nieuws. Deze zomer zwerft hij namens RTL 4 de wereld over om Nederlanders te interviewen. In Los Angeles zocht hij filmregisseur Paul Verhoe ven op en in Phoenix (Arizona) autocoureur Arie Luyendijk. In Willemstad ging hij op audiëntie bij de Antilliaanse presidente Maria Liberia-Peters. Hoe buitenlands de entourage rondom hem, hoe decadent en dynasty-achtig ook de omgeving waarin hij verzeild is geraakt, Postema is en blijft voor alles een gezonde Hollandse jongen. Een holle bolle gijs die met havermout, kaantjes en le vertraan is gekweekt. Kijk maar hoe hij met de elegantie van een onge oefende klompendanser de rotspartijen op Cura sao beklimt, in gezelschap van mevrouw Liberia- Peters. Tegen het decor van LA's skyline zit Poste ma tegenover Paul Verhoeven te zitten als een stukje vleesgeworden Rotterdam, dat zich op recht verbaast over de wóndere wereld vol glitter, glamour en klatergoud waaraan dit deel van Cali fornia lees: Bel Air zich spiegelt. Prachtig trouwens ook hoe Postema, die in z'n le ven toch heel wat heeft gezien en meegemaakt, met het smoel van een zuinige zegeltjesspaarder blikt naar de rijkdom die is geparkeerd in de gara ge van Arie Luyendijks kameraad. Voor miljoenen dollars aan historisch raceblik blijkt de man te hebben verzameld. Hoewel hij in z'n loopbaan al veel heeft gehoord, blijft Postema leergierig en op een niet hinderlijke manier nieuwsgierig. Uit zijn mond geen hoog dravende vragen om aldus te koketteren met pas verworven kennis. Koos houdt het simpel en dwingt daarmee z'n gesprekpartner het eenvou dig te houden, zodat al wat te berde wordt ge bracht ook toegankelijk blijft voor de doorsnee kijker. Nooit zal Koos op de momenten dat hij dat nodig acht schromen het belerende vingertje te heffen van de onderwijzer, die hij eens was en die hij nog steeds speelt in Klasgenoten. Zijn gesprekspartners die Holland al lang zijn ontgroeid, voelen zich zichtbaar bij hem op hun gemak. Typerend voor Postema's persoonlijkheid is namelijk dat hij gewoon zichzelf blijft, hoeveel nagemaakten zijn pad ook kruisen. Aan zijn VARA-tijd dankt hij zijn reputatie van onkreukbaarheid. Niet alleen als reporter, vooral als presentator van 'Een Groot Uur IJ' heeft hij dat image zorgvuldig opgebouwd. Zijn intrede bij wat toen nog de socialistische omroep was, had hij destijds op geen beter moment kunnen plan nen. Postema begon op 1 mei 1960 bij de VARA als radiomedewerker, op de Dag van de Arbeid. Nadat zijn hoofd op tv te zien was geweest, steeg Postema rap in aanzien. In 1968 werd hem de presentatie van het pro gramma 'Een Groot Uur U' toevertrouwd. Wat opviel was dat hij niet alleen in staat was zich snel te in te leven in bepaald niet eenvoudige vraag stukken, begin jaren zeventig maakte Postema met zijn vaderlijk aandoende aanpak ook ge- sprekstaboes als euthanasie, abortus, sterilisatie, FOTO DIJKSTRA seksualiteit en transseksualiteit bespreekbaar. Het leverde hem in 1971 de Nipkow-schijf op. Al met al heeft Postema het een goeie twintig jaar uitgehouden bij de VARA. Drie keer stapte hij op. De eerste keer omdat Postema de toen vergader cultuur uitkotste. Hij gruwde in de jaren zeventig van de ideologische stammenstrijd binnen de omroep, waarbij in zijn optiek met name de ta lentlozen onder de medewerkers de grootste mond hadden tijdens uitputtende en tot niets lei dende gedachtenwisselingen. Postema hield aan die confrontaties de overtuiging over dat omroe pen programmamakers vooral niet in loondienst moeten nemen, omdat volgens hem een vaste aanstelling elke ambitie dooft. Zelf liet Postema zich door burgemeester André van der Louw benoemen tot hoofd voorlichting van de gemeente Rotterdam, verbaasde zich vier maanden dagelijks over de ambtelijke cultuur en keerde zo snel zijn benen hem konden dragen te rug bij de VARA. In 1980 koos Koos voor de functie van presenta tor van het NOS-programma Den Haag Vandaag. Vier jaar lang hield Postema zich vrijwel uitslui tend op in de wandelgangen rond het Binnenhof. Daarna betrad Postema, op de radio lange tijd ook te beluisteren in Langs de Lijn, nogmaals de VARA-studio. Nu op free lance-basis. Zijn belan gen en capaciteiten had hij inmiddels onderge bracht in Belbo-produkties. In de aanbieding had hij twee programma's: 'Bij Koos' en 'Klasgenoten'. De VARA besloot ze in de programmering op te nemen, totdat de intussen tot voorzitter benoemde Marcel van Dam aan de Heuvellaan een soberder regime verordonneerde. Postema kon in 1986 kiezen of delen. 'Bij Koos' mocht blijven, maar 'Klasgenoten' moest ge schrapt. En daar wilde op zijn beurt Postema niet aan. Hij verhuurde zich eerst aan Veronica en daarna aan RTL 4.. Er blijkt waarachtig nog iets van de avontuurlijk ingestelde reporter in hem te zitten. Dat bleek op Curasao waar hij onaangekondigd het privédo- mein van Liberia-Peters wilde betreden. Postema werd meteen besprongen door een van de twee waakhonden; ternauwernood wist hij het vege, corpulente lijf te redden. Een ander zou nu wel genezen zijn, zo niet Postema. Hij moest en zou naar binnen, omdat Koos zich dat nu eenmaal had voorgenomen. Dus ging hij slim achterom, buiten het waarnemingsveld van happende vier voeters. Tussen de commerciële bedrijven door hij maakt zijn integere hoofd te gelde met Postbank, PTT en bedrijfspresentaties blijkt de bijna-zes- tiger nog altijd in staat op tv gedegen vakwerk af te leveren. Nu ook weer in 'Op pad'. Het heeft wat weg van Niehc's TV Show op reis, maar is toch weer anders. Postema's benadering is minder ste riel, warmer. Het schijnt tegenwoordig mode te zijn Postema uit de mode te verklaren, passé. Op de Gooise matras komen tongen nu eenmaal makkelijk in beweging. Beroepsnaijver doet sommigen in rela tie tot Op pad spreken van Opa's laatste kunstje. Naar het zich laat aanzien zal het straks voor me nige aankomende programmamaker nog een heksentoer worden om opa's laatste kunstje qua niveau zelfs maar te benaderen. Kees Jansma kan het veldwerk niet missen HILVERSUM GERARD V erder had Kees Jans- I j ma met de gedachten gespeeld om met in gangvan het nieuwe voetbalsei zoen buiten beeld te blijven. In stadions wordt hij immers gere geld aangesproken door over verhitte voetbalsupporters die vinden dat 'die kale van Studio Sport' er absoluut niks van bakt. AJf en toe kan hij niet ontsnap pen aan voetbalvandalen, die hem bedreigen en bespuwen. „Wat ook meespeelde, het orga niseren en leiding geven werd me in combinatie met het tv- werk af en toe een beetje te veel. Vandaar dat ik overwoog te stoppen met het werk voor de Zijn fans en criticasters onder de tv-kijkers moeten er reke ning mee houden dat het kogel ronde gezicht van Jansma ten minste nog een seizoen in beeld komt. „Ik zie die bezoeken aan sportwedstrijden toch als een heerlijke ontsnapping aan al het bureauwerk en het vele verga deren aldus Jansma, sinds drie jaar chef sport bij NOS-televisie. „Bovendien weet ik dat de spor ters en de vertegenwoordigers van sportbonden het op prijs stellen als ik mijn gezicht laat Hoewel Jansma al vele jaren meeloopt langs de lijn, alles in feite al een keer heeft meege maakt. is hij geenszins blasé. Schertsend vraagt de tegen woordige Gouwenaar zich af hoe hij de zomer moet doorko men. Maar in werkelijkheid ziet hij niet echt op tegen het over volle programma, dat hem wacht. „Op 4 juni ga ik naar Frank rijk, in verband met het oefen duel van het Nederlands elftal. Vanuit Lens rij ik met de auto terug naar huis. Zal wel een uurtje of drie, vier uur worden, voordat ik goed en wel op bed lig. Maar ik heb m'n gezin nu eenmaal beloofd om zaterdag ergens te gaan eten, want zon dagmorgen om kwart over zes vertrek ik naar Zweden. Zodra het EK voor het Nederlands elf tal achter de rug is, stap ik ook op. Maar haalt Oranje de finale, dan blijf ik uiteraard. Daarna ga ik met vakantie naar een plaats in de omgeving van Barcelona, met het oog op de Spelen heb ik dat zo gepland. Kan ik tussen tijds even naar de stad om be paalde zaken met de organisatie door te spreken." Bijzaak Voor Jansma is sport de belang rijkste bijzaak die het leven te bieden heeft. Als journalist is hij vooralsnog niet van plan iets anders dan sport te gaan doen. „Ik vind nog steeds vreselijk leuk, na al die jaren. Als ik nu al aan het EK in Zweden denk, krijg ik al de kriebels." Jansma stelt zich veel voor van de samenspraakjes met bondscoach Rinus Michels. In 1988 maakte hij met de bonds coach furore, al waren er critici die vonden dat Jansma zich destijds te veel één voelde met de voetballende soldaten van Oranje. „Diezelfde collega's van de schrijvende pers vonden twee jaar later, ten tijde van het WK- voetbal in Italië, dat ik me weer te kritisch opstelde. Persoonlijk vind ik dat ik in 1990 beter heb gewerkt dan twee jaar eerder. Aangemoedigd door het succes stond in 1988 iedere speler en begeleider in de rij om z'n zegje te komen doen voor de camera. In Italië moest ik ze er als het ware met de haren bijslepen, omdat er niks te juichen viel." Met dat vreemde verschijnsel heeft Jansma al lang leren leven. Als er gewonnen wordt, wint de verslaggever een beetje mee. „Laatst was ik in Noordwijk en in Oegstgeest, omdat het Ne derlands elftal daar oefende. Geen greintje last van wie dan ook. Geen agressie, niets. De een na de ander ramde me op de schouders. Alsof niet Van Basten maar ik de ballen er straks in Zweden in moet kop pen." „Sport is de belangrijkste bijzaak die het leven te bieden heeft", stelt Kees Jansma. FOTO DIJKSTRA Clive James leidt kijker op unieke wijze rond HILVERSUM CPD Chicago is treinen in de lucht, gangsters van Italiaanse af komst en Ierse politici; Chicago is bluesmuziek op de hoek van de straat en in de duurste clubs; Chicago is blank, zwart, geel en rood; Chicago is theater. Chi cago, de stad van Al Capone en Eliott Ness, staat centraal in de eerste aflevering van de negen- delige BBC-serie 'Postcard from...' die de VPRO vanaf zon dag (Nederland 2, 19.09 uur) uitzendt. De wolkenkrabbers van Chi cago lijken hoger dan die in an dere steden. Dat komt, omdat Chicago op het vlakste stukje Amerika is gebouwd. Maar het komt ook, omdat het zo is. De hoogste wolkenkrabber van de wereld staat inChicago. Al die hoge gebouwen van glas geven de stad een futuris tisch karakter, maar op de bega ne grond is het toch 1992. Geen robotten, maar kleurrijke men sen bevolken de straten. Ze hebben hun rommelmarkten, eethuisjes (met serverende ac teurs of acterende serveersters), sportclubs, en terrasjes aan de rivier. Op die rivier tonen de rij ken hun jachten en in de jacht club drinken hun vrouwen champagne. Zij genieten van het leven. De mannen verdie nen het geld (op de beurs) en zij maken het op. En tot aller op luchting kunnen ze conclude ren dat Chicago een mannen- stad is. Ondertussen hangt de zwarte jeugd op de hoek van de straat. Ze spelen niet met een katapult en kauwen niet op bubble gum, maar hikken nu al tegen een uitzichtloze toekomst aan ter wijl de allesvernietigende crack op de loer ligt. Een woordvoer der van de stad ziet niet snel verandering komen in deze si tuatie. Integendeel: het handje vol banen wat nog voorradig is, slinkt en slinkt. „Als je in elke wolkenkrabber een liftboy zou posteren, heb je al gauw 20.000 banen te vergeven," droomt hij hardop. Om in de getto's te komen, hoef je alleen maar de muziek te volgen. Hoe dieper in het slop, hoe rauwer en eerlijker de blues. Schrijvers beschreven Chicago wel eens als het einde van de wereld. Ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben. De wijze waarop de Australi sche programmamaker Clive Ja mes in Postcard' zijn kijkerspu bliek rondleidt, is van uitzon derlijke klasse. Naast Chicago toont James zijn publiek ook de wereldsteden Los Angeles, Rio de Janeiro, Miami, Rome, Parijs, Londen, Shanghai en zijn ge boortestad Sydney. Een aanra der van de bovenste plank, deze serie. STRIPS HEERLEN De Nederlandse Spoorwegen hebben voor het eerst in de his torie van het Pinkpopfestival besloten voor de extra treinen die 's avonds naar Landgraaf rij den, een toeslag te vragen. Dat extraatje, te betalen op het sta tion in het Limburgse Land graaf, is nodig om de buitenge wone kosten van de Pinkpop- express te dekken. Voor de bestemmingen Eind hoven, Venlo en verder moet 15 gulden extra worden betaald. Voor alle andere bestemmingen een tientje. Informatie over de mogelijkheden om per trein naar Pinkpop te komen, is te vinden in een folder die ver krijgbaar is op de meeste sta tions. Het programma van de 23e editie van Pinkpop (maandag 8 juni) ziet er als volgt uit: 10 30-11.00: I lallo Venray; 11.15-11.55: Buffalo Tom; 12.20- 13.00: PJ Harvey; 13.20-14.00: Rowwcn Héze; 14.30-15.15: Fa mily Stand; 15.45-16.30: Sound garden; 17.00-18.00: David Byr ne; 18.30-19.30: Pearl Jam; 20.00-21.00: Lou Reed; 21.30- 22.30: The Cult. Spreekstal- meester is Jan Douwe Kroeske. Als opwarmertje wordt zon dagmiddag en -avond het festi val Rocking Kolonia gehouden. Plaats van handeling is het hoofdvoet bal veld in landgraaf Het wordt een besloten aange legenheid, want de concerten zijn alleen toegankelijk voor gasten van de Pinkpopcamping die in het bezit zijn van een gel dig toegangsbewijs voor het hoofdfesüvaL Media storten zich volop in festivalcircus LANDGRAAFGPD Grootschalige rockspektakels als Pinkpop worden sinds jaar en dag aangedreven door soepel geoliede publiciteitsinachines. Het 23-ste gees teskind van Pinkpop boss Jan Smeets, dat op 7 en 8 juni in Landgraaf plaatsvindt, slaat moeite loos ^alle Nederlandse media-records. „Ach, ik mag inderdaad niet klagen", zegt Jan Smeets. Voor het eerst doet niet alleen de radio maar ook de tv uitgebreid rechtstreeks verslag van Pinkpop. Een topzware reportageploeg van de NOS-tv. onder aanvoering van Mart 'Studio Sport' Smeets. is zondagavond live in de ether vanaf de tjokvolle Pinkpopcamping Het draai boek van de NOS voorziet Tweede Pinksterdag in twee lange live uitzendingen, 's Middags tussen 15.00 en 17.Q0 uur en 's avonds om 22.30 uur beelden van optredens (zowel rechtstreeks als in atting), interviews met artiesten en ande re VIP's, plus de nodige sfeershots van de festival- weide. Het geheel wordt gepresenteerd door het nieuwbakken festivalkoppel Mart Smeets en Jan Douwe Kroeske. Laatstgenoemde VARA-jockey praat traditiegetrouw de acts op het podium aan elkaar. Ook de NCRV en RTL 4 zijn aanwezig met eigen reportageploegen. Wanneer die beelden worden uitgezonden is niet bekend. De radio doet volop mee, met de deejays van de VARA voorop. Anchorman Kroeske kan met de live-opnamen van de Pinkpop-acts nog weken lang vooruit in zijn eigen rockprogramma's op Radio Drie Zijn collega's van tienerpraatshow Dubbellisjes zijn vooral te vinden op de festival camping (uitzending op dinsdag). Het zondag avond-programma Leidsekade Live gaat recht streeks de lucht in vanaf een nader te bepalen lo- katie in Landgraaf. BOLLEBOOM 'HÜ6V€£L 13 een wei—J f eti een 'K'jxncö sens Goeo.iQoeeA-. Hoeveei. is TSAÖ. E£H OSkBHSH (5 NAACOe.'ll GEZOHDB MAAPZB HSEFT ea-)\ hbbzucrt! - - - -r. ■^f BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10