Op hoge hakken vluchten voor Gestapo Cultuur Kunst Films Bugsy: Gangsterbaas als held en psychopaat Vermoeide Star Trek mag met pensioen Mixture van mambo, rumba, lief en leed DONDERDAG 4 JUNI 1992 25 NBB wordt NFC Amsterdam De Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmonder nemingen. de NBB. gaat van naam veranderen. Met overkoepe lend orgaan van het filmbedrijf zal in de toekomst de Neder landse Federatie van de Cinematografie gaan heten. Dit is de uitkomst van een interne reorganisatie die onlangs is afgesloten. Daarbij is de Bond opgedeeld in een drietal zelfstandig functio nerende afdelingen, de bioscoopexploitanten, de filmverhuur ders en de filmproducenten. Doel is de regelgeving te beperken en meer af te stemmen op EG-verband. Het huidige Bondsbe- stuur zal ad interim functioneren, tot een Federatie-bestuur is gekozen. Cannon-topman terug in filmbedrijf hollywood Menahem Golan is na de teloorgang van zijn Cannon-imperium begonnen aan een come back. Los van zijn vroegere partner Yoram Globus produceert hij onder de firma naam 21st Century Films hetzelfde soort low budget films waar mee hij ooit furore maakte. In Cannes presenteerde Golan een pakket nieuwe titels, waaronder oorlogsfilms (over de Golfoor log), aktiefilms (Death Wish V). gangster- en vechtfilms. Verder wist 21 st Century zowaar Sylvia Kristel te strikken voor een nieu we Emmanuelle (deel 7), waarin ze samen met debutante Mar- cela Walerstein te zien zal zijn. FILMS IN LEIDEN Annette Bening en Warren Beatty in 'Bugsy'. Het eerste legale casino in de Verenigde Staten werd ge bouwd door de mafia. Het stond in Las Vegas en heette The Flamingo. Wist u dat? In de film Bugsy portretteert Barry Le- vinson de man achter dit eigen aardige project, Benjamin Siegel (1906-1947). Deze film wordt vertoond in het Kijkhuis. De mafiabaas 'Bugsy' Siegel werkte aanvankelijk in Chicago, maar vertrok al snel naar het westen van de Verenigde Sta ten. Daar raakte hij in de ban van 'Hollywood', zoals veel mensen in die tijd. Siegel had echter een streepje voor. Hij was aantrekkelijk om te zien, had bergen geld en be steedde veel aandacht aan zijn uiterlijk, zodat hij in Hollywood na enige tijd in ieder geval de parties af kon lopen. Hij kreeg zelfs een screentest, maar daar bleef het bij. Wel sloeg hij Virgi nia Hill (Annette Bening) aan de haak, een beeldschone actrice die al verscheidene verhoudin gen met gangsters had gehad. Siegels werkelijke belangstel ling, volgens Levinson zelfs een 'American Dream', was echter de bouw van een groot casino in Nevada. In Bugsy besteedt Levinson veel aandacht aan dit mono mane project van Siegel. Zijn tegenstanders verklaarden de gangster voor gek. In die tijd was de beoogde bouwplaats, Las Vegas, namelijk een stipje in de woestijn, smoorheet, droog en vrijwel onbereikbaar. De lo catie had echter één voordeel: daar was alles geoorloofd wat in de rest van de Verenigde Staten verboden was. Hierdoor kon Curran BABAR EURO Film voor de allerkleinsten. Babai serieus met de etiquette omgaat als het olifantendorp wordt overvallen door een horde gemene «ijle spannend en niet zoetsappig. n jonge ohfantenkomng die De fin FREEJACK EURO In het jaar 2009 wil een rijke machthebber zij ren in een gezond lichaam Met een tijdmachi een'ongeluk'geénsceni tafel 'Shining Throughtoont schrijnend gebrek aan historisch besef Michael Douglas en Melanie Griffith in Shining Through Siegel min of meer legaal te werk .gaan. Toch werd The Fla mingo door de steeds oplopen de bouwkosten uiteindelijk Sie gels ondergang... Levinson portretteert Siegel enerzijds als een held, die zijn idealen doorzet ondanks tegen slagen, maar anderzijds ook als een psychopaat met een obses sie voor elegantie. Zo schopt Siegel in de film een rivaal dood en pauzeert hij om te zien of zijn haar nog goed zit. Bespre kingen met ondergeschikten worden gevoerd terwijl hij on der de hoogtezon zit of een schoonheidsmaskertje draagt. Als zijn dochtertje jarig is, bakt hij zelf een taart. Bugsy is een psychologisch portret en een gangsterfilm in een. Dat werkt, maar een min puntje is dat Levinson teveel te gelijk heeft willen doen. Hier door ontsnapt er wel eens een draadje uit zijn meesterhand; de relatie tussen Siegel en Virgi nia Hill komt bijvoorbeeld niet goed uit de verf. Volgende week is in het Kijk huis ook de La Grande Bouffe weer eens te zien. In 1973 schokte Marco Ferreri het pu bliek door de fascinatie met sex, vraatzucht, pies en poep, die uit de film spreekt. Bijna twintig jaar later zijn wij gelukkig beter in staat hier om doorheen te zien. Ferreri's kritiek op de con sumptiemaatschappij blijft ech ter actueel. In een afgelegen villa komen vier vrienden (Marcello Mast- roianni, Ugo Tognazzi, Michel Piccoli en Philippe Noiret) bij een om zich letterlijk dood te eten. Aanvankelijk willen zij het eten combineren met sex, maar de ingehuurde prostitueés laten het al spoedig afweten. Gelukkig is er een moederlijke onderwij zeres aanwezig die de gedesillu sioneerde mannen helpt het sterven zo licht en zo eenvoudig mogelijk te maken. Wie afgelopen maandag op de televisie de eerste Star Trek-film (uit 1979) heeft gezien, kan van af nu in de bioscoop meteen het zesde en laatste deel bekijken. En wie de eerste gezien heeft, heeft eigenlijk ook meteen de laatste gezien, want sinds Star Trek in 1966 als televisieserie van start ging, is er eigenlijk weinig tot niets veranderd. Ster ker, de bemanning van toen is nog steeds dezelfde als nu. Ze zijn hooguit wat kaler, grijzer of dikker dan toen hun ruimte schip de Enterprise er voor het eerst op uit vloog om de be schaving te redden. Niettemin hebben we hier te maken met een op zich uniek fenomeen: een science fiction- serie die al vijfentwintig jaar be staat in dezelfde bezetting. Maar na deze zesde episode is het definitief voorbij. De be manning van de Enterprise, on der leiding van Captain James T. Kirk gaat na vijfentwintig jaar met pensioen. En daar hoeft ei genlijk niemand rouwig om te zijn, want Star Trek begon dui delijk tekenen van metaalmoe heid te vertonen. Het verhaal is meestal te sim pel voor woorden. Een 'intru der' uit het heelal wil de aarde vernietigen en de enige die dat net op tijd voorkomt is Captain Kirk met ziin 'Enterprise'. In deel I is het ae levende machine 'V'ger' die de aarde bedreigt en in deel VI zijn het de Klingons, die op zoek zijn naar nieuwe 'levensruimte' in het heelal, omdat zij vanwege problemen met de ozon-laang waar heb ben we dat meer gehoord op de duur geen zuurstof meer zul len hebben. Een hoogst actueel gegeven, Captain Kirk (rechts) oog in oog met e i zijn vijanden BIOSCOPEN FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend BASIC INSTINCT •LID0 1, EURO 1 OOOO Adembenemende thriller van Paul Verhoeven Inspecteur Nick Curran (Michael Douglas) leidt het onderzoek naar de moord op een vormalige rockzanger. Hoofdver dachte is de koele, biseksuele Catherine Tramell (Sharon Stone), die Curran lang ir vinger windt. Door Tramells seksuele intimidatie verandert n geestelijk en lichamelijk wrak. ooo ictromsch laten transplante- iidenseen autorace in 1990 Alex (Emiho Estevez) op een operatie toekomst belandt. Hij weet te ontsnappen, maar dat is pas het begin van zijn problemenOok met Mick Jagger MY COUSIN VINNY LIDO 3. EURO 2 OOO Twee New Yorkse jongens worden door een misverstand aangezien voor de plegers van een roofmoord op een winkelbediende Dat wordt dus ne elektrische stoe tenzij neef Vinny. die advocaat s. het duo kan redden. Vmny (Joe Peso) deed eenter heel lang over zijn studie en heeft nog nooit een rechtszaal van binnen gezien. Peso doet zijn best. maar kan het rammeiende verhaaltje niet redden BEETHOVEN LIDO 4. EURO OO Ais een hef kiem mormeitje betreedt de St Bernhardshond Beethoven het leven van het gezm Newton Het dier Doept. piest, kw jit en bemoddert dat het een aard heeft, maar weet met zijn heldendaden toch de harten van de gezinsleden te stelen Ais Beethoven door een gemene dierenarts wordt gestoler zet het gezm a es op a' les om met hét dier herenigd te worden. Tamelijk voorspe baar. maar met aardige mo- 13.30, 16, 19.30, 22, dag. 14, 19.30,22 ALFA 2 Grand Canyon a I dag. 14, 18 45, 21.30, za zo ma 13, 15.30, 18.45, 21.30 ALFA 3 Hamlet a.l dag. 14, 18.45. 21 30, za zo ma 13. 15.30, 18 45. 21 30 Sneeuwwitje en de zeven dwergen al, za zo 13. 16. wo 14 ALFA 4 De Noorderlingen 12 j., dag 14, 19.30 en 22. za zo ma 13.30, 16. 19.30,22 ALHAMBRAltel 6233192 Basic Instinct 16 j dag 13.45, 1845.21 30 ALHAMBRA 2 J.F.K. 12 j dag 14.20 BELLEVUE CINERAMA tel 6234876 Shining through 12 J .dag 13 45. 18.45.21.30. zo ma 13.15. 16. 18.45.21.30 CINERAMA Stop, or my mom will shoot a i dag 14. 19 15. 22. zo ma 13.30. 16 15. 19.15,22 CALYPSO 1 tel 6234876 Final Analysis 12 lag 14. 19 15 22. zo ma 13 30. 16.15. 19 15.22 CALYPSO 2 Cape Fear 16 i dag 13 45. 18 45. CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Urga 16 j dag. 14.30, 17,19.30, 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Le petit criminel 16 j., dag 14.30, 17. 19.30. 22 CINECENTER-PIERROT Mississippi Masalaa l dag. 14.30, 17.19.30.22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Delicatessen a I dag 14.30, 17.15 19 45. 22 CINEMA 1 INTERN tel 6151243 Basic instinct 16 j dag 18 45. 21 30. za zo ma ook 14 CINEMA 2 INTERNATIONAL My cousin Vinny a i dag 19,21.45, za zo ma ook 14.30 CINEMA OSCAR J.F.K. 12 j. vr za wo20 CITY 1 tel 6234579 Startrek VI a I.. dag. 14. 18 45. 21 30. zo ma 13. 15 45. 18 45. 21 30 CITY 2 Free Jack 16 j dag 13 45.1845, 21 30. zo ma 13. 15 45. 18 45. 21 30 CITY 3 The last boy scout 16 i dag 14 15. 19.21.30, zo ma 13 15. 15 45. 19. CITY 4 Silence of the lambs 16 j dag 14 15. 18 45. 21 30. zo ma 13. 15 45. 18.45.21 30 CITY 5 Freddy's dead 16 j .dag. 14.15, 19, 21 30, zo ma 13.15,15 45,19, 21.30 CITY 6 Beethoven a.l.. dag. 13 45. 19, 21 30, zo ma 13.15, 15.45, 19. 21.30 CITY 7 My cousin Vinny a I .dag 14.15, 18 45.21 30. zo ma 13.15. 15 45. 18 45.21.30 DESMET tel 6273434 A Idade Maior dag. 21, zo ook 14 Trust dag 19 La belle noiseuse. dag 19 45 Late night movie, dag 23.15. zo 14 KRITERION 1 tel. 6231708 Raise the red lantern, dag 17 30. 22 Akiradag 19 45 Studio K Abel dag 18 Barton Fink dag 22 15 Porcile dag 20 RIALTO 1 6623488 Pasolmi-biografie, vr Um zo 17.45, zo 14. mad wo do 18 Jacquot de Nantes dag. 20 Urga dag 22 15 RIALTO 2 Le crime de monsieur Lange dag 18 Lola dag 20.21 45 THE MOVIES 1 tei 6245790 Raise the red lantem. dag 17 19 30 Hamlet dag 21 45. zo ook 14 30 THE MOVIES 2 i soldaat daf 19 45 THE MOVIES 3 Scream of stone dag 17.45, 20. 22. 21 30. zo ma 13 15, 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI 2 Hook a I dag. 14. 20 TUSCHINSKI 3 The mambo kings a l dag 14, 18 45. 21.30. zo ma 13 15. 16, 18 45.21.30 TUSCHINSKI 4 Other people's money a dag 14. 18 45.21 30. zo ma 13 15. 16. 1845.21 30 TUSCHINSKI 5 De Noorderlingen 12 j dag 18 45. 21.30, vr di do ook 14 TUSCHINSKI 6 The pope must die a I dag 14. 18 45. 21.30. zo ma 13 15. 16.18 45.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven a i dag 14 18 4S 21 30. zo ma 13 15. 16. 18 45. 21 30 DE UITKIJK tel 6237460 Edward II 16 j dag 22 15 Shadows and fog a dag 18 45. Daantje de wereldkampioen zo ma 13 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. In een interview met een New Yorkse krant schijnt Mela nie Griffith, hoofdrolspeelster in Shining Through, gezegd te hebben dat ze altijd had gedacht dat de nazi's 'slechts' enkele honderdduizende joden hadden gedeporteerd. Pas sinds de research voor haar rol was de omvang van de holocaust tot haar doorgedrongen. Ze wijt die onwe tendheid aan de Amerikaanse massamedia, die de men sen geen historisch besef bijbrengen. Jammergenoeg is Shining Through ook een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Griffith speelt de rol van Linda Voss, een volks meisje uit Brooklyn, half joods, half Iers. Ze is tweetalig opgevoed en dat helpt haar aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog bij haar sollicitatie als secretaresse bij een handelsmaatschappij. Haar baas (Michael Douglas) is al snel onder de indruk van de scherpzinnigheid waarmee z'n employée ontrafelt dat de hele onderneming een dekmantel is voor spionageactiviteiten. Al haar kennis komt voort uit oor logsfilms die ze gezien heeft, maar dat blijkt ruim voldoende om codes te verbeteren en infil tranten te ontmaskeren. Een onwaarschijnlijk verhaal natuurlijk, dat nog wel char mant had kunnen zijn, ware het niet dat veel van de waardering die Linda krijgt voortkomt uit het feit dat ze 'plat Berlijns' spreekt. Melanie Griffith doet dat zo knullig dat het eerder op Roemeens lijkt. Niettemin wordt ze dankzij (lie taalbeheer sing met een spionageopdracht naar Berlijn gestuurd De ma kers geloofden kennelijk zelf al zo weinig in het belang van die missie (alsof het saboteren van een Duitse vliegende bom een sinecure is) dat ze de heldin ook nog van een in Berlijn onderge doken loods nichtje hebben voorzien. Zo worden fouten gemaakt die typerend zijn voor de Holly- woodhlm van tegenwoordig historisch besef wordt verward met aandacht voor de juiste aankleding en morele keuzes vervallen tot kitscherige senti mentaliteit. Uiteindelijk had Shining Through net zo goed over de Krimoorlog kunnen gaan. getuige de volkomen be lachelijke scène waarin Griffith in wapperende avondjurk door nachtelijk Berlijn rent. met de gestapo «»p haar hooggehakte hielen. En het is echt niet als parodie bedoeld. zoals er ook andere verwijzin gen zijn naar onze huidige tijd. Nimoy liet zich bij het schrijven van zijn verhaal duidelijk leiden door het einde van de koude oorlog, waarbij de Klingons te vergelijken zijn met de Russen. Hun president Gorkon (lees: Gorbatsjov) streeft, na een lang durige periode van gewapende conflicten naar vrede. Helaas zijn er een paar verraders die dat mooie plan dwarsbomen, waardoor Kirk wordt verbannen naar de 'Goelag' van Rura Ren te, om uiteraard net op tijd te worden gered en vervolgens de wereld te kunnen benoeden voor de ondergang. De echte Star 7reMans zullen ongetwijfeld met tranen in hun ogen in de bioscoop afscheid nemen van hun helden, maar de doorsnee-toeschouwer zal er niet warm of koud van worden. Voor veel mensen was Star Trek toch een soort slap aftreksel van de Star WvKyaa van ieorge Lucas: toevallig ook gestopt na zes films. En ook daar zat na zes afleveringen stevig de klad in. Star Trek is intussen terug naar waar het ooit allemaal is begonnen: de televisie. Onder de noemer SfcV IhÉ MBf generation, mag worden gepro beerd in de komende vijfen twintig jaar een nieuwe genera tie liefhebbers te vinden voor dit genre. Maar voor Kirk, Spock, McCoy, Scotty, Chefaov en Sulu is de reis ten einde. Zij zijn intussen met hun Enterpri se op weg naar de planeet der bejaarden om daar rustig te gaan genieten van hun welver diende oude dag. Armand Assante en Antonio Banderas als The Mambo Kings 5/06 Studo lesten Nu de plotse commotie rond opzwepende dansfilms als Dirty Dancing. Salsa en lam bada is verstomd, probeert Hollywood het genre nog een keer via een chique draai te gelde te maken. The Mambo Kings is een dansfilm 'met een verhaal een mixture van mambo, rumba en lief en leed tussen twee broers op hun weg naar de top. Een wat al te bekend verhaal misschien, maar er zijn heuse sterren in gehuurd om het te verlevendi gen: Antonio Banderas, Maruschka Detmers en top- camcraman Michael Ballhaus. Die Mambo Kings (geba seerd op het gelijknamige boek van Oscar Hijoelos. be kroond met een Pulit/er-prijs) opent in Havana. 1952. Daar wordt Osar Castillo bijna ver moord omdat hij het in een liefdestwist opneemt voor zijn jongere broer Nestor. Van meet af aan is duidelijk dat de ze twee personages rijker ge schakeerd zijn dan we nor maal in een doorsnee Holly- woodproduktie te zien krijgen Osar (Armand Assante i is het haantje van de twee, leeft bij de dag. heeft immer groot se plannen en laat zkh door niemand wat voorzeggen Nestor is de wat melancholie ke dromer. Hij staat op het po dium minder in het licht dan z'n broer maar is wel het mu zikale brein, en probeert zich aan te passen aan de 'Ameri can way of life* middels het le zen van ile weg naar succes' van multimiljonair Vandcrbilt. Het noodlot dat de twee broers u>t?lkaar drijft heeft al lereerst dc gedaante van een vtouw. Dolores Fucntos (Maruschka Detmers op haar charmantst) is dc eerste vrouw die Nestor zijn in uba achter gebleven geliefde doet verge len. Maar liet is ook duidelijk dat Dolores en tx-sar zich tot elkaar aangetrokken voelen, dat wordt uitgedrukt in een aanstekelijke dans, vol inge houden erotiek. Het noodlot heeft nog een andere vorm; de dansclubs in New York zijn in handen van machtige managers met wie Osar niets te maken wil heb ben. Hij vertrouwt koppig op eigen kracht, terwijl Nestor langzaam beseft dat de Ameri kaanse realiteit anders is dan hij in z'n succesboek leest. Ge noeg ingrediënten voor een kiassiei drama, aangrvuld met swingende, zeer fraai gefoto grafeerde mu/icksccncs. snelle dialogen, en zelfs heuse satire wanneer dc broers optreden in de Lucille Ball-show en moe ten doen alsof ze geen Lngcls spreken. Toch is The Mamlm Kings met steeds even ondorhou dend; de film glijdt soms af naar sentimentaliteit en cli chés. Maar het sentiment is soms ook doeltreffend: wie geen traan wegpinkt wanneer esar. onwetend van de deal die Nestor met een clubeigr- naar heeft gesloten de door zijn broer geschrevrn bolero ten gehore brengt, heeft een hart van steen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25