Cultuur Kunst Pas gaan samenwonen? Bezuiniging funest voor toneelsector Carver ontstijgt gootsteenrealisme l ewondering 99 'Ik ben niet kerks, wel gelovig' VRIJDAG 29 ME11992 Ulysses a In de film Pink Ulys- /- T1 ses wordt het mooie lichaam van Odysseus door de camera gestreeld REDACTIE CEES VAN HOORf Drie winnaars Grafiekprijs Amsterdam De Nederlandse Grafiekprijs 1992 is toegekend aan drie grafici. Vincent van Ojen uit Deurne kreeg de prijs voor zijn kleurcnhoutsnedes, Antje Veldstra uit Groningen voor haar kleu renhoutdrukken en Rolt Weijburg uit Utrecht voor zijn kleuret sen. Eervolle vermeldingen gingen naar Hewald Jongenelis uit Amsterdam, Eliza Kopec uit Rotterdam en Jan Prins uit Vlaar- dingen. De Grafiekprijs - waaraan voor de winnaars bedragen van 6.000 gulden zijn verbonden is de belangrijkste onder scheiding die jonge grafici tot 40 jaar in Nederland kunnen win- RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Koorts door theatergroep Carver Spel. Beppie Melissen, Rent- van 't Hof. Leny 27/5 LAKtheater /.<i maar v maar een keuken van een of an der groot restaurant. Dat is het uitgangspunt van de voorstel ling 'Koorts', van de groep Car ver, waarmee het LAK dit thea terseizoen afsluit. Ongeveer anderhalf uur zien we drie vrouwen en twee man nen in hun weinig vrolijke alle daagse routine vervallen. Al thans die suggestie wordt ge wekt, want de beeldende voor stelling van deze jonge maar in middels veelgeprezen theater groep ontstijgt nu juist elk soort gootstéenreaïisme. De één sor teert bijvoorbeeld alle aardap pelen op een grote tafel, waarna een ander ze weer met enig aplomb ongeschild terug in de emmer gooit. Betrekkelijk wei nig 'normale' werkzaamheden worden er dus verricht, maar desondanks gaat er de schijn van uit dat dit hun vele dage lijks terugkerende karweitjes zijn. Dat is knap. Tussen de bedrijven door moet zo'n geestdodend bestaan op andere lotgenoten worden afgereageerd. Pesterijtjes, machtspelletjes en onbeholpen toenaderingspogingen dienen voor afwisseling te zorgen. In de voorstelling leveren zulke mo menten wat extra dramatische spanning op. Ook kunnen op deze manier de personages af zonderlijk of met z'n tweeën iets meer op de voorgrond tre den. Echt veel komen we niet te weten over deze hier tot samen werking gedoemde mensen, maar wel net voldoende om de aandacht vast te houden en de eigen fantasie te prikkelen. Ter wijl het meest moederlijke type haar eenzaamheid met enig bravoure tracht te verbergen, geeft de meest uitdagende van de drie vrouwen blijk van angst om haar aantrekkingskracht voor de mannen te verliezen. Nummer drie is het schuchterst, totdat zij haar woede koelt op een van de beide mannen, wier achtergronden nog vager blij ven. Ook al zijn er hierbij een paar opvallende solonummers, het vindingrijk geregisseerde reilen en zeilen van het collec tief draagt de voorstelling. Bureau Berenschot uit kritiek op minister De toneelsector kan hooguit anderhalf miljoen gulden extra zelf verdienen. Om dat te bereiken moet eerst nog een investering van een half miljoen gulden worden ge daan. Er blijft dus slechts een miljoen over dat door de toneelwereld zelf kan worden opgebracht, terwijl minis ter d'Ancona van cultuur zich in haar Kunstenplan, een onderdeel van de Cultuurnota, een korting van 3,2 mil joen gulden voorstelt. DEN HAAG Dat concludeert onderzoeksbu reau Berenschot. Het bureau deed in opdracht van de Vereni ging van Nederlandse Toneel gezelschappen onderzoek naar de gevolgen van de Cultuurno ta. De korting van d'Ancona zal leiden tot vermindering van de activiteiten. De door de minis ter beoogde grotere publiekaan- tallen zullen juist niet worden bereikt, denkt Berenschot. Randstad De minister hoopt nu wel dat het zelf verwerven van meer in komsten stimulerend zal zijn, maar bij inkrimping van omzet en activiteiten komt daar vol gens Berenschot niets van te recht. De Vereniging van Toneelge zelschappen is wel bereid de ge noemde miljoen gulden zelf te gaan verdienen. Berenschot heeft ook een aantal ideeën aan de hand gedaan om iets aan het vastgelopen toneelbestel te doen. Nu de behandeling van de Cultuurnota, op 15 en 22 juni door de Tweede Kamer, nadert, neemt de kritiek op deze nota in hevigheid toe. In een brief aan de Tweede-Kamercommis sie voor Welzijn en Cultuur stel len negen niet-randstedelijke provincies dat minister d'Anco na van cultuur zich vergist als zij zegt dat ze geen geld voor de kunsten van de regio naar de Randstad laat verdwijnen. Aan de hand van een financiële ana lyse van de Cultuurnota maken de provincies duidelijk dat „eer der het tegendeel" het geval is. Driekwart Twintig jeugdtheatergezel schappen hebben de cultuur woordvoerders van de politieke partijen in de Tweede Kamer een brief gestuurd waarin ze protesteren tegen de in het Kunstenplan voorgestelde ver laging van het budget Inciden tele Jeugdtheaterprodukties met 1,4 miljoen gulden. Die heeft mogelijk opheffing voor drie kwart van de gezelschappen tot ALKMAAR. JAN VRIEND Het doet Willem Nijholt weinig dat zijn 31-jarige toneelloop baan hem het predikaat 'beken de Nederlander' opleverde. „Die status heeft de waarde van iets wat je op de schoorsteen zet." Maar gevierd acteur zijn, dat moet toch voordelen bie den? De man van Oebele, Son- neveld, De stille kracht, musi cals, films en meer dan honderd toneelstukken hoort het glimla chend aan. Zwijgt. Kent het klappen van de zweep. Weet beter. „Door mijn doos met persoonlijke triomfen hoef ik in ieder geval nooit terug te kijken op een mislukt leven." Hij zegt het alsof zijn laatste dag nadert. Alsof de vereenzel viging met aartsbisschop Tho mas Becket van Canterbury, de rol die hij de komende tijd speelt in 'Moord in de kathe- Ik bewonder de zan geres Natascha M Wright. Ze raakt niet alleen in het hart met haar stem, ze ziet er ook nog erg mooi uit. Als ik 's avonds, na het werk hier, in de auto terug naar Oostzaan rij, zet ik haar laatste nummer 'What'cha gonna do' keihard aan en dan voel ik alle vermoeidheid uit mij wegspoe len." „Haar stem blijft je meteen bij, lijkt op die van Vanessa Willi ams maar heeft toch een geheel eigen karakter. Wat Wright zingt is een mengeling van rock, soul en house. En er zit ook een klein stukje rap in 'What'cha gonna do'. Het begint met een prach tig intro, met het gekrijs van meeuwen erboven. Dat geluid geeft op de een of andere ma nier ruimte aan hel liedje, ver plaatst je naar een stil strand. De tekst is eenvoudig, het the ma van alle tijden: een meisje dat door haar vriend is verlaten vraagt zich af wat die jongen gaat doen met zijn leven. De belangrijke dingen in het leven zijn altijd eenvoudig, denk ik." „Het is zonde dat Natascha Wright hier in Nederland nog zo weinig aandacht krijgt. Ze is één keer op de televisie geweest of zo. Ik heb haar voor het eerst zien optreden tijdens het Sche- veningse Songfestival. Meteen was ik gehoeid door haar ver schijning. Want dat is één van de dingen die een artiest voor mij altijd moet hebben: uitstra ling. Natascha heeft 'personali- 'y'" „Toen ze begon te zingen zag ik even, in een flits, mezelf daar op het podium staan. Ik wilde \Toeger dolgraag zangeres wor den, maar ik zong zo vals als wat. Mijn broers en zusters zei den: Esmée, hou daar toch als jeblieft mee "op. Natascha Wright is wat ik in mijn jeugd heb willen zijn. Mijn droom wens. Ik denk dat bewondering vaak uit dit soort gevoelens ont staat." „Wat mij meteen opviel aan Natascha is dat ze mooie nagels heeft, mooie handen ook. Han den zeggen erg veel. Ze liegen niet. Voor een zanger zijn de handen erg belangrijk. 'Ze zin gen mee', om hei maar eens gek te zeggen. Ze spelen bij de pre sentatie van het liedje een be langrijke rol. Er worden gebaren mee gemaakt die de inhoud er van een extra accent kunnen meegeven." In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een kunstvoorwerp waaraan zij bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daartussenin zit. Vandaag spreekt Esmé Caupain van Nail Service Esmé aan de Leidse Breestraat haar bewondering uit voor de zangeres Natascha Wright. draal', compleet is. Nijholt (58) voelt zich sterk verbonden met de strijdende middeleeuwse kerkleider: „Becket is iemand die bewust kiest en om die keu ze wordt vermoord. Een held als Kennedy, met de strijdlust van Mandela en tegelijk behept met het fanatieke van een type als mevrouw Goeree. Innerlijk is hij verscheurd. Natuurlijk bekoopt de strijder het met zijn dood. Dat gebeurt toch nog dagelijks? Nijholt hééft wat met 'Moord in de kathedraal'. Hij vond de tekst van het mysteriespel van Nobelprijswinnaar T.S. Eliot als 23-jarige in de bibliotheek bij hem in de buurt. Het was het enige toneelstuk in de rekken en hij was naarstig op zoek naar een tekst voor zijn toelatings examen voor de Amsterdamse toneelschool. „Noodgedwongen werd de kerstpreek uit het stuk de monoloog waarmee ik als beginner in de wereld van het toneel stapte. Ank van der Moer moest me beoordelen. Die schrok zich een hoedje toen ze me met een kruisteken zag be ginnen. Ze dacht dat ik de he mel echt om hulp riep." De aartsbisscnop die de ac teur in het oratorium (een to neelstuk waarin ook zang en muziek te horen zijn) tot leven brengt, keert na zeven jaar bal lingschap in Frankrijk terug naar Engeland. Hij is gevlucht na een conflict met koning Henry II over de macht van kerk en staat. De kerkleider weet dat de vorst zijn 'ontrouw' faan de staat met de dood zal bestraf fen. Toch buigt de bisschop niet. „Dat starre in het karakter was moeilijk om in de klauwen te krijgen. Vooral omdat we in die waanzinnig inspirerende kerk- sfeer konden repeteren, lukt dat uiteindelijk toch. Het geheel is gaan glanzen. Door de combi natie van spel, muziek, koor zang en effecten." In de ogen van Nijholt speelt het Godshuis zelf ook een karakteristieke rol bij de vertolking. Het Haarlems Toneel koos voor deze locatie in verband met de sfeer van het gebouw. Handicaps als echo en oncontroleerbare lichtinval worden daarom voor lief geno- Verlangen •^pln Marcel Mörings Z. D roman Het grote j verlangen gaan drie kinde- j ren op zoek naar hun ver leden. Met hun ouders verloren ze God en het ge heim van de liefde Willem Nijholt: „Laat mi] nou maar gewoon een beetje hopen dat de wereld me de laatste jaren van mijn le ven laat doen waarin Ik goed ben." roro.cpo Willem Nijholt in mysteriespel 'Moord in de kathedraal' men. De hoofdrolspeler: „Zelf ben ik niet kerks. Ook met de bijbel heb ik niks. Veel te stram. Maar ik ben wel weer hartstikke gelo vig." Ter overtuiging tovert de 'bisschop' twee Mariaplaatjes uit zijn agenda. „Ik word be schermd, zie je." Een acteur die 27 jaar van de ene freelance-job naar de an dere springt, kan wel wat be scherming gebruiken. In kringe tjes van'gesubsidieerde toneel- vernieuwers als Gerardjan Rijn- ders past Nijholt niet. In het warme circuit van Aalsmeer evenmin. Toch waaien de klus sen hem aan. Hij speelt deze zomer een filmrol, staat straks een seizoen met Anne Wil Blan- kers in een stuk van Noël Co ward en maakt wekelijks ('op mijn vrije dag') een literaire wandeling voor het AVRO-tele- visieprogramma Hollands De cor. Nijholt doet bewust geen co medy of soap. „'Goede Tijden Slechte Tijden' is buigen naar de luie stoel van het publiek. In het theater laten we ze juist uit die stoel opveren." Steeds maar doorwerken. Heeft dat gedraaf te maken met vluchtgedrag? „Tuurlijk. Altijd een beetje. Ik doe het allemaal omdat ik er niet aan moet den ken als een oude afgedankte ac teur thuis op een aanbieding te moeten zitten wachten. Maar het aocepteren van veel werk heeft ook te maken met eerge voel. Je voelt je gevleid door een aanbieding. Je weet dat ze je kiezen omdat ze bij jou op in houd en kwaliteit kunnen reke nen. Maar het overkomt me ook allemaal maar. Laat mij nou maar gewoon een beetje hopen dat de wereld me de laatste ja ren van mijn leven laat doen waarin ik goed ben." 'Moord in de kathedraal', een oratorium van het Haarlems toneel met orgelspel van Ber nard Bartelink en Gonny van der Maten en een koor van zes tig stemmen is vanavond en morgenavond te zien de Oos- terkerk in Hoorn en op 3, 4, 5, 10, 11, 12, 17, 18 en 19 juni in de Grote kerk te Haarlem. Tempo hoog bij Whiskey Priests RECENSIE HANS KEUZERS Concert The Whiskey Pnests, Ce- zien: 28/5 LVC, Leiden Op een podium zul je zel den een verlegen folkband zien staan. The Whiskey Priests waren gisteren geen uitzondering. De uit Dum- ham (Engeland) afkomstige zesmansformatie gaf giste ren een concert waar de spetters van afvlogen en met de voor folk gebruike lijke tomeloze grensover schrijdende inzet. Verwijzingen naar the Pogues zijn natuurlijk snel gemaakt. Maar dan wel de ongepolijste ten tijde van het klassieke album 'Rum, Sodomy the Lash'. The Whiskey Priests - getooid in 'working class outfit' com pleet met de onvermijdelij ke bretels - komen graag uit voor hun sociale bewust zijn. Tussen de songs is er uitgebreid aandacht voor de inhoud van de num- Het up tempo-werk be paalt het grootste gedeelte van de set. 'Time is straight' van het gelijknamige nieu we album en de uitsmijter 'The hard men' zijn exem plarische voorbeelden. De heerlijk doorlopende fiddle aangevuld met ondersteu nende mandolineklanken brengen het LVC eigenlijk al na de eerste noten volop in beweging. Maar niet al leen bij het snelle werk boeien de folkies. 'Poor Johnny' en het door de bas1 sist ongelooflijk laag gezon gen 'Darlene' zijn ballads die compleet staan. Zanger Gary Miller, een dreumes eerste klas, heeft zeker geen wereldstem en over schreeuwt zichzelf bijna. Door de ongelooflijke inzet van de perfect op elkaar in gespeelde formatie blijkt deze valsheid slechts een minimaal minpuntje. Leider theater krijgt ontslag Artistiek leider Agaath Witte- man van het Theater van het Oosten vertrekt bij dit toneelge zelschap. Het bestuur heeft het contract van Witteman niet ver lengd. Als reden worden 'inter ne spanningen' genoemd. Be stuursvoorzitter L. Hermans, burgemeester van Zwolle, stelt dat Witteman „haar artistieke beleid intem niet goed heeft vorm gegeven." Het bestuur acht het belangrijk, mede ge zien de perikelen rond de rijks subsidie aan het gezelschap, „dat er nu rust in de gelederen komt." Witteman is „volkomen verrast" door het besluit en hoopt dat ze het artistiek leider schap zorgvuldig kan overdra gen aan een opvolger. Op de televisie zijn handen vaak lang in beeld. Hoeveel films zijn er niet gemaakt waarin mensen zenuwachtig met hun nagels op de tafel trommelen? Ik heb het idee dat ik met mijn beroep een beetje meer schoonheid in de wereld breng. Ik krijg hier vrou wen die nagelbijten. Waarom ze dat doen. is vaak niet te zeggen. Het is niet altijd nervositeit, zoals vaak wordt beweerd. Ik vraag er niet naar. Ik zorg er al leen voor dat ze zich niet' meer voor hun handen hoeven te schamen." „Ik hou van de geur van nagel lak. Die geur heeft iets bed wel- mends. Het gekke is dat ik me al van kinds af aan met nagels heb beziggehouden. Wij woonden vroeger op een boerderij en dan ging ik altijd naar het kippen hok om losse veren te rapen. Van de vleugelpennen maakte ik grote aanplaknagels." „Nagels hebben een erotiseren- de werking. Ze zijn de bloesems van de hand, althans, ze kun nen dat zijn. Ik zou de nagels van Natascha wel willen verzor gen en onderhouden. Ik zou haar best op de een of andere manier willen sponsoren, met de verzorging van haar cosmeti ca en kleding bijvoorbeeld, want ik heb ook nog een mode zaak. Misschien ont moet ik haar nog wel eens een keer. Kan t ik mijn eigen droom eens aanraken. I NA ÉÉN RONDJE MEUBELPLEIN WOON JE VEEL MOOIER. Informatie 071-416585 FOTO LOEK ZUYDERDUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 22