'Ze zijn allemaal zichzelf gebleven'
Koos Postema gaat vreemd
Fascinerende beelden over
het ontstaan van een ballet
Rtv show
DINSDAG 19 ME11992
Bewoners van perceel 'Nummer 28' gaan binnenkort ieder huns weegs
STRIPS
BOLLEBOOM
naar zijn tentamens. Hij vond
dat het net leek of hij nooit wat
uitvoerde en dat dat beeld niet
klopte met de werkelijkheid. Hij
had bijvoorbeeld al een paar
tentamens gehaald, zei hij. We
hebben dat, zeg maar, 'sportief
afgestraft' door zijn pogingen
om die vraag gesteld te krijgen,
in de uitzending te laten zien."
„Het is natuurlijk hun goed
recht om dingen niet te vertel
len", gaat Latour verder.
„Nieuwsgierigheid is een goede
eigenschap voor een televisie
maker, maar daar zaten wel
grenzen aan in dit huis. Het ijs
waar we op liepen, was heel
dun. Soms had ik wel iets dich
ter bij ze willen zitten, iets intie
mer willen zijn. Dan vertelden
ze iets en zag je aan hun ogen
dat ze nèt iets verdrietiger of
eenzamer Waren dan dat ze wil
den laten merken. Dan was het
moeilijk om erbuiten te blij-
Kijkcijfers
„Ik vond het fantastisch te zien
dat van de zeven mensen van
nummer 28 er geen één naast
zijn schoenen is gaan lopen. Ze
zijn allemaal zichzelf gebleven.
Het enige wat ze deden, was de
kijkcijfers bijhouden."
Latour zegt dat het een illusie
is om te denken dat zeven men
sen die bij elkaar in een huis ge
stopt worden, automatisch
vrienden worden. „Het zijn ge
woon mensen met hun eigen
voorkeuren, grillen, sympathie-
en en antipathieën. Er is een
hechte vriendschappelijke band
ontstaan tussen de vijf bewo
ners van het 'bovenhuis', maar
de twee anderen, Brenda en De
borah, hebben ervoor gekozen
foto kippa
geen deel uit te maken van het
sociale leven in het huis. En
daardoor ging het er soms har
der aan toe dan we verwacht
hadden."
„Het is je eigen soap en daar
sta je middenin", zegt camera
man Toekook over Nummer 28.
„En het leuke is dat het echt is.
Je bent echt als observeerder
aanwezig. Wij kwamen op de
vreemdste tijden binnenvallen,
's Morgens, 's avonds, in het
weekeinde, daar hoorde je nie
mand over. Als je net binnen
was, vroegen ze soms wel iets,
maar daarna ging het normale
leven gewoon door. We maak
ten wel alles mee. maar zijn
nooit echt deel van de groep uit
gaan maken."
In tegenstelling tot wat de ti
telrol vermeldt, was er nooit een
geluidsman aanwezig tijdens de
opnamen. „Op de rol staat de
naam Arno Dinero, maar die
bestaat helemaal niet", onthult
Latour. „Als je Ar weg haalt
staat er No Dinero, Spaans voor
Geen Geld. Een geluidsman kon
er niet af. Er is zo weinig geld
beschikbaar voor jongerenpro
gramma's, dat is echt belache
lijk. En volgend jaar willen ze
zelfs een nog kleiner budget
gaan hanteren."
Latour en zijn collega's vin
den het aan de ene kant jam
mer dat er een einde aan de se
rie komt, maar aan de andere
kant ook weer niet. „Het is fy
siek nog al vermoeiend", ver
klaart Tholens. „Je bent er de
hele week mee bezig, en dat ze
ven maanden lang. Daarom ben
ik blij als het afgelopen is, maar
zou toch ook wel weer graag in
de gaten willen houden hoe het
verder met ze gaat."
10 meest bekeken programma's/
van de afgelopen week
1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder
dag j programma
wo Ajax Torino
NOS 32% 4.350
zo. Journaal 20.00 uur
NOS 22% 2.970
Porky's
VOO 16% 2.210
za. Flying Doctors
VARA 16% 2.180
di. Goede lijden
RTL-4 14% 1.890
NOS 14% 1.890
zo. Studio Sport
NOS 13% 1.790
0 I di Oppassen
VARA 13% 1.750
9. I di De verleiding
VARA 13% 1.720
di. Mag hel iets meer
RTL-4 12% 1.640
Op visite bij bekende Nederlanders in het buitenland f
HILVERSUM FRANCOISE LEDEBOER
Tot cn met 30 juni zendt de
NOS zendt met ingang van van
avond twaalf dansdocumentai-
res uit onder de titel 'Let's dan
ce'. De serie pretendeert een in
druk te geven van wat er alle
maal komt kijken eer een voor
stelling rijp is voor de première.
Choreografen blijken perfectio
nisten die eindeloos schaven
aan hun bewegingsmateriaal.
Zelfs topdansers moeten onge
looflijk hard ploeteren om zich
de juiste interpretatie van een
rol eigen te maken.
Vooral de beelden over de be
vlogenheid waarmee choreo
graaf en danser samen probe
ren iets unieks tot stand te
brengen zijn heel spannend:
dansvoorstellingen maken is
spitsroeden lopen, zo ziet de
kijker meteen. Een goed voor
beeld is de trainingsarbeid van
Gérard Lemaitre en Hans van
Manen voor 'Evergreens', on
derdeel van een produktie van
het Nederlands Danstheater 3,
die tijdens het laatste Holland
Dance Festival haar première
beleefde.
Van Manen doet eindeloos
voor wat hij van lemaitre ver
wacht. Nooit is hij niet tevre
den, telkens weer zegt hij dat
Lemaitre veel beter kan. Elk
moment verwacht je een knal
lende ruzie, maar zover komt
het niet omdat ook de danser
weet dat Van Manen gelijk
heeft.
Deze scène is op 2^ mei te
zien in de documentaire 'Ko
men en gaan', waarin de ge
boorte van de NDT 3-produktie
voor dansers boven de veertig -
stap voor stap wordt gevolgd.
Naast Hans van Manen zien we
ook de choreografen William
Forsythe, Mats Ek en Jiri Kylian
aan het werk.
Zonder afbreuk te doen aan
de kwaliteiten van dit drietal,
bevestigen de beelden vooral
dat Van Manen niet alleen een
groot choreograaf, maar boven
dien een verrukkelijk humoristi
sche en aardige man is. Hij sti
muleert Lemaitre weliswaar
met een strenge aanpak („Ik
weet dat ik zo het beste uit Gé
rard haal en dat weet hij zelf
ook"), maar gebruikt daarnaast
zijn gouden gevoel voor humor.
Zo valt er ook veel te lachen in
'Komen en gaan'.
Verrassing
Hans van Manen staat zoals be
kend centraal tijdens het ko
mende Holland Festival. De
NOS sluit daar in deze serie op
aan met de uitzending op 2 juni
van 'Video Amicorum'. Daarin
zijn bijdragen opgenomen van
vrienden, medewerkers en an
deren die Van Manen inspireer
den of die door hem werden ge-
inspireerd.
Benno Premsela. Jean-Paul
Vroom, Keso Dekker, Ischa
Meijer en anderen verzonnen
een onderdeel van ten hoogste
drie-en-een-halve minuut,
waaraan als enige voorwaarde
was gesteld dat er geen bewon
dering voor Van Manen mocht
worden geuit. Over zijn kwali
teiten is immers iedereen het
eens, aldus de NOS. Omdat de
inhoud een verrassing moet
blijven, is nu alleen bekend dat
tot slot de klompendans 'Dutch
Souvenir' wordt gepresenteerd
door alle dansers die sinds 1959
ooit met Van Manen hebben
gewerkt. Op 3 juni staat boven
dien zijn veel geprezen choreo
grafie 'Corps' centraal.
In 'Let's dance' komen we
verder vertrouwde bekenden te
gen als Alexandra Radius en
Alan Land (met 'De maan in de
trapeze', 7 juni) en het Royal
Ballet (met de klassieker 'La
Bayadère', 24 mei). Het meest
verrassend zijn echter de uit
zendingen over minder beken
de buitenlandse groepen als
DV8 Physical Theatre en Carbo-
ne 14 en het onderdeel over de
grote kwaliteiten van dansers in
pop- en videoclips.
Het bekijken van het rauwe
bewegingstheater over seksuele
machtspelletjes in 'De nacht
van de dromende mannen'
door DV8 Physical Theatre (9
juni) is bij voorbeeld eet] over
rompelende ervaring. De NOS
doet dansminnend Nederland
met déze veelzijdige serie be
slist veel plezier en vormt voor
anderen misschien de aanlei
ding toch eens naar een voor
stelling te gaan.
(Nederland 3, vanavond om
20.53 uur)
Jef Rademakers en Koos Postema, even de klas uit en samen op pad in den vreemde. foto
Koos Postema heeft
er even genoeg van
om elke week met
een bekende Nederlander in
een stoffig klaslokaal te zitten.
Tijdens het zomerreces van
'Klasgenoten' maakt u zich
niet ongerust, in het nieuwe sei
zoen gaat dat gewoon door
gaat Koos op reis. Hij bezoekt
een aantal Nederlanders, be
kende Nederlanders natuurlijk,
anders is het niet interessant,
die in het buitenland wonen en
werken en die daar naam ge
maakt hebben. 'Postema op
pad' is de titel en vanavond
kunt u de eerste uitzending be
kijken, waarin Koos op bezoek
gaat bij de inmiddels wereldbe
roemde - geschat jaarinkomen
11 miljoen dollar - Nederlandse
regisseur Paul Verhoeven in Los
Angeles.
„Moet die Postema nu ook al
zo nodig op pad?", is de veelge
hoorde reactie naar aanleiding
van dit nieuwe RTL 4 program
ma. „Gaat dat niet te veel lijken
op Ivo Niehe, die met zijn 'TV-
Show' ook nogal wat afreist?"
Het antwoord is neen. De pro
gramma's van Koos en Ivo zijn
niet met elkaar te vergelijken.
Immers Niehe fladdert tijdens
zijn tripjes van het ene korte
onderwerp naar het andere, ter
wijl Postema een vol uur aan
dacht besteed aan de hoofdper
soon van die uitzending. De kij
ker krijgt hierdoor een gedegen
indruk van het leven van suc
cesvolle landgenoten in den
vreemde. En 'Postema op pad'
lijkt ook niet op de serie waarin
Willibrord Frequin zichzelf we
kelijks transformeerde tot pop
zanger, clown of persfotograaf,
al zien we Koos een aantal voor
hem hoogst ongebruücelijke
dingen doen, zoals een stukje
rijden in een Formule I wagen,
een tochtje maken op een wie-
belkameel en half stikken tij
dens een diepzeeduik-avon-
Overstap
Paul Verhoeven, de hoofdper
soon van vanavond, geldt mo
menteel als de succesvolste Ne
derlander in de showbizz. In
dertijd gaf hij zijn wis- en na
tuurkunde studie op voor een
opleiding aan de filmacademie,
waarna hij in eigen land naam
maakte met films als 'Turks
Fruit', 'Keetje Tippel' en 'Sol
daat van Oranje'. Hij waagde de
overstap naar Hollywood en
brak in 1987 internationaal door
met een van de grootste kas
successen aller tijden, 'Robo-
cop'. Zijn nieuwste, wederom
zeer bejubelde, film 'Basic In
stinct' is inmiddels in de Neder
landse bioscopen te bewonde
ren. Verhoeven, die in Los An
geles een riant optrekje be
woont dat schuilgaat achter een
hek met twee levensgrote gefi
guurzaagde Hollandse
blaarkopkoeien, wordt door
Koos op de voet gevolgd tijdens
onder andere de montage van
'Basic Instinct'. Interessant om
te zien, en grappig ook om elke
keer weer te constateren dat
een Nederlander na een paar
jaar buitenland
een substantieel
gedeelte van zijn
eigen taal ergens
onderweg verlo
ren blijkt te zijn.
Op 26 mei
leidt het pad van
Koos naar auto
coureur Arie
Luyendijk in
Phoenix, Arizo
na. Wie weet
wordt dit een
memorabele uit
zending, want
de volgende dag
start Luyendijk
in de beruchte
500 mijl van In-
deanapolis, en
daar kunnen zo
u weet de engste
dingen gebeu
ren. Op 2 juni
gaat Koos op bezoek bij Maria
Liberia Peters op Curagao. Een
bezoek dat hem nog lang zal
heugen: tijdens het betreden
van het erf van de Curagaose
presidente werd hij aangevallen
door twee levensgevaarlijke
bloedhonden. Koos moest ren
nen voor zijn leven, deed het
letterlijk in zijn broek van angst
en gelukkig bleven daarbij de
camera's draaien zodat we alle
maal kunnen meegenieten. Op
16 juni is Koos te gast bij Char
lie Brouns, ex-Rotterdammer en
sinds vijftig jaar kastelein op
Aruba: 23 juni is hij in Moskou
waar hij de mysterieuze ex
KGB-spion George Blake ont
moet en 30 juni wordt een be
zoek gebracht aan de gepensio
neerde journalist Jan Brusse -
ici Paris - aan de Cote d' Azur.
In totaal zijn er elf reisreporta
ges gepland, maar aangezien de
RTL 4-directie het programma
schema voor het derde kwartaal
„Dit is wat exclusiever, wat
meer voor een kleiner publiek
dan 'Klasgenoten'." Radema
kers en Postema mochten de
gok echter wagen van RTL 4.
Rademakers: „We hadden door
het succes van 'Klasgenoten'
zoveel krediet gekregen dat RTL
4 ons geheel vrij liet om eens te
doen wat we zelf wilden." De
vorm waarvoor gekozen is, is
die van een persoonlijk inter
view, afgewisseld met beeld
fragmenten
Het
Wereldje
PANDA DE
L'ISLE
hoogtepunten
uit het leven van
de hoofdperso
nen. Koos zelf is
dol op dit soort
programma's.
Hij houdt ervan
om, zoals hij het
zelf uitdrukt,
'met de zilveren
dozen op pad te
gaan'. Een soort
van jeugdsenti
ment voor Koos
die uitlegt: „Ik
zie er jong uit,
maar ik ben ei
genlijk al heel
erg oud. Dit zijn
de dingen die ik
vroeger deed,
dus voor mij is
dit ook een soort
rug-
Bovendien vindt
hij het ontzettend leuk om te la
ten zien dat Nederlanders wer
kelijk overal ter wereld zitten.
„En ze zijn zo eigen, dat ont
roert me, daar smul ik van. Het
is ook enig om te praten met
mensen die al jarenlang niet
meer in Nederland geweest zijn.
Dan zit ik bijvoorbeeld met Arie
Luyendijk aan de borrel, en dan
zegt hij: jij zit toch bij 'Achter
het Nieuws? Heerlijk is dat."
Wanneer Koos over zijn nieuwe
programma vertelt, wordt hij al
pratend steeds enthousiaster. Er
komen de fraaiste verhalen los.
De bloedhonden van Liberia
Peters die hem bijna geconsu
meerd hadden nemen ongeveer
per minuut in bloeddorstige
omvang toe, tijdens het snorke
len op Aruba is hij bijkans ge
storven - „Goden, wat had ik
het benauwd, ik kan het echt
niet, zulke dingen." - en dan
volgt er nog een groot aantal
belevenissen in een vierwiel-
nog niet klaar heeft is nog niet aangedreven jeep. Bloedstollen-
bekend of een en ander aanslui- de momenten bij de vleet, het
tend dan wel met een zomeron-
derbreking uitgezonden zal
gaan worden.
mag een wonder heten dat Koos
alles dapper overleefd heeft en
we de serie überhaupt te zien
krijgen. En die serie, die deugt.
Géén oppervlakkige prietpraat,
geen hijgend achter beroemd
heden aanlopen, maar fraaie en
Producent Jef Rademakers eerlijke documenten, gemaakt
meent met dit programma eens door et
niet gekozen te hebben voor de houdt,
meest evidente publiekstrekker.
BOES
Nummer 28, een van
de opvallendste en
tegelijk onopval
lendste series op de Nederland
se televisie gaat zondag 31 mei
voor het laatst de lucht in. Op
dat moment verliezen ook ze
ven jonge mensen hun kamer
in Amsterdam. Zij bewonen tot
die zondag het pand Den Tex-
straat 28. De zeven verlieten ze
ven maanden geleden hun ou
derlijk huis om in Amsterdam
op kamers te gaan wonen.
Nummer 28 was gehuurd door
de produktiemaatschappij On
Air TV, die de zeven voor de
KRO-televisie tijdens hun eerste
wankele schreden op de weg
naar onafhankelijkheid volgde
en daar wekelijks, iedere zon
dag, via de televisie verslag van
deed.
Erik Latour, een van de ma
kers en bedenker van de docu
mentaireserie, en zijn team ne
men na zeven maanden met
gemengde gevoelens afscheid
van het huis met zijn interes
sante bewoners. Hij woont zelf
al dertien jaar in Amsterdam.
Hij kwam op het idee om zeven
jongeren te volgen die voor het
eerst op kamers gingen en ze
daarvoor in één huis in de
hoofdstad te stoppen. Vorig jaar
werden geschikte kandidaten
gezocht en gevonden. Sander
(19), Joris (20), Brenda (19), Ro-
wena (18), Carolien (18), Debo
rah (19) en Jan Jaap (20) teken
den een contract met daarin de
bepaling dat ze iets meer dan
een half jaar gratis in het huis
op nummer 28 mochten wonen
en in ruil daarvoor mee zouden
werken aan het tv-programma
over hun belevenissen.
Moeilijk
„Het was voor ons heel moeilijk
Om ferbuiten te blijven staan,
echt als buitenstaanders de si
tuatie filmen", vertelt Latour in
zijn fraaie appartement in de
binnenstad van Amsterdam. Bij
hem zijn Joost Tholens, de ca
meraregisseur van Nummer 28,
cameraman Ron Toekook en
Jeroen Hendriks, die samen met
Latour zorgt voor de eerste
montage. Triolens en Toekook
hebben van het viertal de mees
te tijd in nummer 28 doorge
bracht. Latour begaf zich één
maal in de week naar de Den
Texstraat om de bewoners te in
terviewen. „Wij vertelden Erik
dan wat er zo allemaal gebeurd
was die week", zegt Tholens.
„Dan zeiden we tegen hem: 'Je
moet aan die en die maar eens
dat en dat vragen!' Dat leverde
soms heel aardige interviews
op-
De bewoners werden op die
manier vaak met uitspraken ge
confronteerd die een ander over
hen had gedaan. „Die ongezou-
plaats voor de bewoners zelf.
„Carolien werd daar het eerste
slachtoffer van", vertelt Latour.
„Zij had haar ouders verteld dat
ze niet meer rookte, of in ieder
geval niet meer zo veel. Maar
dat deed ze in beeld juist wel.
Dat zagen haar ouders natuur
lijk ook. De bewoners kregen
soms niet de kans iets aan hun
ouders te vertellen. Die hadden
alles al gezien. Alleen Rowena
was meestal zo slim even voor
de uitzending met haar ouders
te bellen om te zeggen dat er
iets in zat dat ze nog niet wis
ten."
De 'kinderen' zoals Tholens
ze soms liefdevol noemt, heb
ben regelmatig geprobeerd be
paalde zaken uit de uitzending
te houden. Soms met succes,
soms met iets minder succes.
„Het mooiste was natuurlijk als
we ergens achter kwamen dat
zij voor ons verborgen wilden
houden", zegt Latour lachend.
„Maar we zijn wel integer ge
weest. Als ze een goede reden
aanvoerden waarom iets niet in
de uitzending kon, deden we
dat ook niet."
„Maar ze gebruikten de ca
mera nooit", vult Tholens aan.
Al laat hij direct daarop volgen
dat VQoral aan het einde van de
serie sommige bewoners dat
wel eens probeerden. „Jan Jaap
wilde dat we hem eens vroegen
Slachtoffer
Dat materiaal zorgde soms voor
verrassingen, niet in de laatste
ten uitspraken over elkaar lever
den soms conflicten op die an
ders misschien onderhuids zou
den zijn gebleven", vertelt La
tour. „In dat opzicht heeft onze
aanwezigheid effect gehad.
Maar wat we uiteindelijk ge
leerd hebben, is dat een camera
het leven niet tegen kan hou
den. Alles gaat gewoon door. Ze
krijgen ruzie, worden verliefd,
vegetarisch, ga zo maar door.
We hadden van tevoren een lijst
gemaakt met dingen die er zou
den kunnen gebeuren en heb
ben die onlangs weer tevoor
schijn gehaald. Toen bleek dat
alles wat we dachten dat er kón
gaan gebeuren, ook gebeurd
In het begin van de serie
kwam de cameraploeg na een
week filmen met bijna zes uur
opnamen terug. „En dat moest
een programma van een half
uur worden", verzucht Latour.
„Dan zaten we dagen en nach
ten te monteren. De eerste afle
vering was zeven minuten voor
uitzending in Hilversum! Later
is het beter gegaan, nu hebben
we over het algemeen zo n één
anderhalf uur materiaal."
De bewoners van nummer 28.