'We wilden eens iets anders' Kleuring van radiozenders speelt commercie in kaart Rtv show Licht in de duisternis MAANDAG 18 MEI 1992 .10 Een geval van verwaarlozing Na vijftien jaar in Australië te hebben ge woond en gewerkt, komt Piet Dijkstra te rug naar Nederland. Hij wil zijn inmiddels 18-jarige dochter Ellie ontmoeten. 1 het wordt hem al snel duidelijk dat dit moeilijker is dan hij had verwacht. In de Bijlmer verwijst zijn ex-vrouw Connie hem naar de hulpverlening in de meest brede zin van het woord. Hij raakt verstrikt in de doolhof van hel maatschappelijk werk, de pleegzorg en de psychologische hulpverlening. Zijn doch ter is verworden tot 'het geval Ellie Dijk stra', een typisch voorbeeld van vroegere verwaarlozing. „Met zo'n meisje is ii verleden al zoveel misgegaan, dat je dat later bijna niet meer terug kunt draaien." Naarmate de zoektocht van Piet vor dert, dringt de vraag zich op of hulp nog wel helpt. (Nederland 3, vanavond om 20.25 uur) Piet Dijkstra (Wouter Steenbergen) en zijn ex (Olga Zuiderhoek). Broertjes Rob en Ferdi Bolland zijn trots op hun nieuwe cd 'Darwin FilmNet breidt activiteiten uit MAASTRICHT GPD FilmNet is van plan de activitei ten fors uit te breiden. Daartoe wordt - vooralsnog voor drie maanden - een samenwerkings verband aangegaan met 'IV Ga zet. Op deze kabelkrant, die in de meeste plaatsen van Lim burg is te ontvangen, gaat Film- Net haar 'Juni Filmfestival' pro pageren. Door in deze maand maar liefst 356 verschillende speelfilms te vertonen, hoopt men heel wat nieuwe betalende tv-abonnees binnen te halen. Bij gebleken succes wil Film- Net ook elders in Nederland met kabelkranten in zee gaan. Flevoland is dan als volgende aan de beurt. Het Commissari aat voor de Media (CvdM) in I lilversum vindt dat IVrazet in Limburg de Mediawet over treedt zodra deze kabelkrant overgaat tot 'bewegende beel den'. De heer Kip van dit secretari aat liet gisteren desgevraagd weten dat door de wetgever on derscheid wordt gemaakt tus sen 'groeibeelden' (opeenvol gende stilstaande plaatjes) en 'bewegende beelden', zoals TV Gazet die wil brengen. „Bewe gende beelden mogen niet, groeibeelden wél," aldus Kip. „Maar we willen niet vooruitlo pen op mogelijke ontwikkelin gen in Limburg, daarvoor is het nu nog te vroeg. Maar we hou den alles wel nauwlettend in de gaten." CLOSE UP HILVERSUM ALE VAN PUK De manier waarop dezer dagen in Hilversum wordt getracht de vijf radiozenders opnieuw in te delen, speelt het almaar groei ende aantal commercïele sta tions volledig in de kaart. „We gaan in Nederland New York achterna, waar honderden commercïele radiozenders dag en nacht de wensen van het pu bliek inwilligen", voorspelde VPRO-radiodirecteur Jan Haas broek tijdens een bijeenkomst van omroepdeskundigen, die onlangs discussieerden over de vraag of „Hilversum het jaar 2000 haalt." Veel publieke omroepen zijn zo commercieel gaan program meren, aldus Haasbroek, dat een groot deel van het publiek al heeft afgehaakt en naar com mercïele zenders is gaan luiste- In meerderheid blijken de Hilversumse omroepen niet be reid de programmatrend van de laatste jaren om te buigen. Een en ander werd bevestigd door Albert van den Heuvel, bij de NOS programma-commissaris radio en tv. Als voorbeeld werd genoemd dal AVRO, TROS en Veronica nauwelijks belangstelling tonen voor het vullen van de culturele zender Radio 5. Daarentegen is de EO bereid alle zendtijd op Radio 3 in te leveren, als daar dan maar wel de volledige zendtijd van een A-omroep op Radio 5 tegenover staat. Albert van den Heuvel: „Als we het beleid ongewijzigd laten, haalt Hilversum het jaar 2000 niet." FOTO DIJKSTRA Haasbroek: „Je blijft ermee zitten, dat sommige omroepen geld in het scoren van grote luisterdichtheden willen blijven steken, terwijl andere dat blij ven doen in juweeltjes, die des noods door minderheden wor den beluisterd. Omroepen, die tot voor kort nog uit het bestel wilden om commercieel verder te gaan, blijken nu de felste ver dedigers van handhaving van de formules van het oude be stel. Terwijl het handhaven van vijf publieke radiozenders in fei te te veel is." Haasbroek gaf nog een voor beeld. Op de vraag waar journa listenfora horizontaal zouden moeten worden geprogram meerd, kreeg hij van de zijde van de omroepen onder meer de volgende vier reacties. Reactie 1: Wij willen helemaal geen journalistenfora gaan ma ken. Reactie 2: Journalistenfora horen niet op 5. maar op de nieuwszender Radio 1. Reactie 3: Wij hebben op Ra dio 5 geen zendtijd tussen 1 en 2 uur 's middags. Reactie 4: Ons forum duurt maar een half uur. Zowel Haasbroek als Van den Heuvel meent dat er in Hilver sum te veel autonome omroe pen zijn. De vraag of het voor de omroepen geen tijd wordt zichzelf op te heffen om er „cluster-omroepen" voor in de plaats te vormen, is door een ruime meerderheid voorlopig geheel van de agenda's ge schrapt. Vanuit Den Haag valt voorlopig geen politieke steun voor clustervorming te ver wachten. De luisterdichtheid van de vijf Hilversumse radiozenders zakte de afgelopen jaren van 90 naar 60 procent. Dat percentage zal volgens ingewijden ondanks de nieuwe zenderkleuring nog ver der dalen. Maar de verwachting is dat er nog tientallen commer cïele stations bij zullen komen. Van den Heuvel: „Er is maar een relatief kleine investering nodig. Als we het beleid onge wijzigd laten, haalt Hilversum het jaar 2000 niet. Tot dat jaar zal de politieke discussie dezelf de blijven." Gerard van Putten BLARICUM GPD Het gaat de broertjes Rob en Ferdi Bol land goed. Met ge paste trots presenteren ze hun nieuwe cd 'Darwin - The Evolu tion'. Een project met mede werking van onder anderen Co lin Blunstone, Suzi Quatro, Bar clay James Harvest, Falco, Peter Hofmann en lan Gillan. De cd wordt behalve in Ne derland en België gelijktijdig uitgebracht in Duitsland, Zwit serland, Oostenrijk en Scan dinavië. Rob: „De redenering van de platenmaatschappijen in Nederland is: een plaat moet eerst hier een succes zijn, voor dat we zelfs maar over het bui tenland beginnen te denken. Wij hebben de logica daarvan nooit ingezien. Een plaat die niet in Nederland aanslaat, kan het best goed doen in een ander land." Ferdi: „We hebben echt geluk gehad toen van onze eerste elpee 'The Domino Theory', met daarop de single 'In the ar my now', in 1981 over de hele wereld 200.000 exem plaren werden verkocht." Een van de redenen voor de Bollands om het op eigen houtje te proberen was onvrede over de gang van zaken bij de platenmaatschap pij waar ze tot dan toe in Ne derland onder contract waren. Rob: „Als je zoals wij je eigen nummers schrijft, heb je precies in je hoofd hoe ze uiteindelijk moeten klinken. Ie hangt daar vreselijk aan, want je hebt het allemaal zelf bedacht. Maar in de eindfase hadden wij totaal geen controle meer over ons produkt." Radiostations En dan was er nóg een zaak die de heren stoorde. Ferdi: „Veel artiesten klagen dat hun plaatje niet op de radio wordt gedraaid. In een aantal gevallen is dat te recht. Maar er zijn ook mensen met kwaliteit die het slachtoffer worden van de structuur van de media in Nederland." „Kijk, in de Verenigde Staten zijn honderden radiostations, allemaal met een eigen beleid. Vang je als artiest bij het ene station bot. dan probeer je het een deur verder. In Nederland moet alles door één trechter, le dereen die muzikaal iets te mel den heeft, is afhankelijk van een Dame Edna verovert Hollywood HILVERSUM De VARA zendt een tweetal shows uit van Dame Edna. De excentrieke gastvrouw, waar achter Barry Humphries schuil gaat, zorgt voor de meest spraakmakende talkshow van de Britse televisie. Op 23 en 30 mei worden twee speciale afle veringen uitgezonden vanuit Hollywood. Dame Edna Everage ontmoet in haar programma op 23 mei: Cher, Mel Gibson, Lany Hag- man en Golden Girl, Bea Arthur (Dorothy). In de tweede uitzen ding komt een ander Golden Girl, Rue mcClanahan (Blan che), in het programma van de Dame. Verder zijn Chevy Chase, Kim Basingcr, Robin Williams, George Hamilton en Ringo Starr te gast. en hetzelfde eindstation." „Wij proberen door alleen te werken, die fase te omzeilen. En als ik alleen zeg, dan bedoel ik: wij samen. We jutten elkaar voortdurend op, bekritiseren el kaar ook. Maar we kunnen veel van elkaar hebben. We weten hoe de ander in elkaar zit. Als we het allebei in ons eentje hadden moeten doen, weet ik niet of we het hadden gered." Rob: „Door het ook voor ons onverwachte succes van ons eerste album, kregen we moed om door te gaan. Er kwam in eens zo veel op ons af. We kre gen overal in de wereld contac ten en niet van de minste men sen in het vak. Zodoende kon den we uitbreiden. We konden een eigen studio beginnen, waardoor we niet meer afhan kelijk waren van de toevallige beschikbaarheid van andere op namestudio's. En we kwamen in aanraking met mensen die ons uitdaagden onze creativiteit steeds op een hoger plan te brengen." Ferdi: „En we konden men sen benaderen met de vraag mee te werken bij de uitvoering van onze plannen. Zie het pro ject Darwin. Toen we de num mers schreven, hadden we be paalde mensen op het oog van wie we dachten dat zij ze eigen lijk zouden moeten zingen. Co lin Blunstone bijvoorbeeld, die we altijd mateloos hebben be wonderd. Toen we hem vroegen of hij mee wilde doen, zei hij ja. En zo ging het ook met de an deren. Zoals lan Gillan van Deep Purple." - Hoe zijn jullie op het idee ge komen voor Darwin? Ferdi: „We wilden eens iets anders. Of laat ik het zo zeggen: we wilden een cd maken die een thema had, waarin een ver haal werd verteld. Kortom: een project. We houden van dat ge nre, met als grote voorbeeld na tuurlijk Alan Parsons. We heb ben lang nagedacht over het thema. Heel wat bekende men sen hebben de revue gepas seerd." Rob: „Onder wie Columbus. Zou actueel zijn geweest. Maar we vreesden dat tegen de tijd dat de cd zou uitkomen de plaat: niet meer zou opvallen tussen alle herdenkingen rond Colum- bus." Ferdi: „Uiteindelijk hebben we gekozen voor Darwin. Er zit een historisch aspect aan, maar ook een actueel, gezien de be langstelling die er voor het milieu is. En verder is de man zelf interessant: z'n bevindingen en de strijd die hij heeft moeten voeren om daarmee naar buiten te komen. Eerst de innerlijke; strijd en daarna de strijd met de buitenwereld. Bovendien hangtj er een zweem van mysterie rond z'n persoon." „We zijn veel gaan lezen om uiteindelijk songteksten te kun nen maken. Wat dat betreft zijn wij songwriters van de oude stempel. Met als grote voorbeel den Rodgers en Hammerstein.j Sedaka en Greenfield, Lennoni en McCartney en Bacharach enj David. Ik bedoel: we willen songs maken met een kop en, een staart, met inhoud voor op, z'n minst tien tot twintig jaar." Renee Soutendijk en Gijs Scholten van Aschat, de hoofdrolspelers in de driedelige tv-serie 'Op Afbetaling'. en nauwgezet uitgevoerde sociale I j controle hield de jaren vijftig keu- rig binnen de nonnen van het i sc hijn) fatsoen. Langzaam opkrabbelend van de destructie van vijf jaar Duitse bezet ting hield Nederland in wederopbouw zich star aan regels, wetten en plaatselijke veror deningen. Fietslampjcs brandden in die tijd nog. vrijwel niemand haalde het in het hoofd artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht met voeten te treden. Verboden toegang wès verboden toegang. De kerk nam nog een dominante plaats in de sa menleving in. Dominee en pastoor voorza gen menig gezin van geestelijke verzorging. Met een regelmaat die de lichamelijke verre overtrof; een keer per week een hoenbeurt in de teil volstond in die dagen. Mensen die door plaatselijke autoriteiten waren gestig matiseerd als a-socialen, werden in sommi ge steden gedwongen bijeen te hokken in aparte, ommuurde wijkjes. I luisvrouwen, die uitsluitend na zonsondergang matten klopten, spaarden zich suf aan zegeltjes. Op de lat, op de reutel, op de pof, of gewoon op afbetaling kopen was ongepast. Scheiden ging trouwens ook niet een, twee, drie. Was in dat tijdperk van burgertrutterij een regelrechte schande. I leel wat koude oorlog voerende echtelieden bleven in de jaren vijftig bij elkaar voor dominee, pas toor, huren of voor de kinderen, die tussen haakjes eikaars kleren moesten afdragen. Homoseksualiteit werd doorgaans wegge stopt achter een eeuwig vrijgezel bestaan. En overspel was evenzeer taboe. Daar werd niet over gesproken, hooguit tegen de roomskatholieke geestelijke die de biecht afnam. Maar het bestond en gebeurde destijds na tuurlijk wel. In het stiekeme weliswaar, maar toch. Auteur Simon Vestdijk schreef er in 1952 al over in zijn'roman 'Op Afbeta ling'. overigens niet een van ziin meester werken. Aangemoedigd door de waardering van insiders voornamelijk, minder van het publiek die vorig jaar de dramaserie 'Bij Nader Inzien' kreeg, werd ook 'Op Afbe taling' geprepareerd voor televisie. Jan Blokker schreef het scenario voor een drie delige dramaserie, net als 'Bij Nader Inzien' verfilmd door Frans Weisz. 'Op Afbetaling' vertelt het verhaal over de betrekkelijk jeugdige advocaat Hendrik Grond en diens blonde echtgenote Olga. Samen hebben ze een zoontje Charlie, door Hendrik consequent aangesproken als Ka- relt je. Tot zover niets aan de hand. De fami lie Grond schijnt in elk geval voor de bui tenwereld geheel ingebed in het harmoni euze gezinspatroon, zo karakteristiek voor de jaren vijftig. Alles wordt anders als Grond op een kwade dag vroeger dan gewoonlijk thuiskomt en zijn echtgenote op heterdaad betrapt tij dens haar overspel met mr. Piet Grewes- tein, Gronds oudere compagnon. Olga heeft niet het flauwste vermoeden door haar man te zijn bespied, nog minder heeft ze notie van de ellende die haar wacht. Zonder een woord te zeggen trekt de gekrenkte Grond de deur achter zich dicht, buiten zint hij op wraak. Emotioneel overweegt hij Grevestein dood te slaan en Olga te wurgen, bij nader inzien kiest Grond voor een meer bereken de ontlading van zijn wrok. Van een tamelijk innemende persoonlijk heid verandert de pleiter in een geborneerd, kil, gevoelloos type. Hoewel wetend dat zijn vtouw hopeloos met het voorval in haar maag zit, laat hij haar uit pure machtswel lust spartelen. En zelfs laat hij haar letterlijk vallen, als zij staande op een wankel huis houdtrapje hem om steun vraagt. De produktie van 'Op Afbetaling' heeft trouwens behoorlijk wat gevergd van de medewerkenden. Regisseur Frans Weisz greep na geruime tijd onthouding ten einde raad naar de sigaret. Op de set liepen de discussies over en weer zo hoog op, dat Weisz en producent René Seegers op een gegeven moment met de gedachte speel den de opdracht tot verfilming van 'Op Af betaling' terug te geven aan de VPRO. Meer dan eens botsten Weisz en hoofdrolspeler Gijs Scholten van Aschat. Al filmend begon de regisseur zich af te vragen of de acteur, die hij overigens zelf had gevraagdde hoofdrol wel aankon. En op zijn beurt stoorde Scholten van Aschat zich in hoge mate aan de veelheid van aanwijzingen die Weisz op hem losliet. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. En terecht. Noch met Blokkers scenario, noch met de rolbezetting is iets mis. Als Willem Nijholt en Coen Flink bijrollen ver vullen, zegt dat in feite al genoeg. Hoofdrol speler Gijs Scholten van Aschat geeft wel haast onhollands gestalte aan Grond. En ook de door Hollywood te licht bevonden Renee Soutendijk heeft niets van de toneel diva's die vroeger zo prachtig onnatuurlijk op toneelschooltoon communiceerden. Als er al iemand van de medewerkenden aan 'Op Afbetaling' valt te blameren is dat Weisz zelf. Het is bepaald storend dat de ci neast zijn voorliefde voor het maken van kleurenfilm in zwartwit niet heeft kunnen intomen. Meer uit dit land stammende ci neasten hebben die neiging trouwens. Al leen door hun rolprenten onder te belich ten schijnen ze tot opperste artistieke be vrediging te geraken. Dat het publiek daar bekant staar van krijgt, daar lijken de heren zich minder om te bekommeren. Kijken naar 'Op Afbetaling' doet vermoeden dat Nederland de jaren vijftig in volstrekte zonsverduistering heeft doorleefd. En dat is natuurlijk je reinste onzin. Er moesten op z'n tijd dan wel gaspenningen in de gasme ter worden gedeponeerd, elektriciteit was destijds absoluut niet op de bon. Een enke ling vierde zijn of haar spaarzaamheid bot door de avonden in het schijnsel van waxinelichtjes door te brengen, maar pre mier Willem Drees was nu ook weer niet zo zuinig dat de zon licht en energie perma nent achter een grijs wolkendek verborgen moest houden. Er zijn lichtjaren overheen gegaan, maar in Vrij Nederland heeft Weisz te kennen gegeven nu zelf genoeg te heb ben van zijn filmische gescnemer. Weisz, die zich ooit heeft laten ontvallen liever een film te maken voor twee bioscoopbezoekers dan voor miljoenen tv-kijkers, zal toch niet alsnog wijs zijn geworden?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10