Vele wegen naar een Gouden Palm
'Wat als niemand het mooi vindt?'
Nationale Ballet
vreest ontslagen
Behaagzieke groepsdans
De Nieuwe Dansgroep
Cultuur Kunst
U KUNT WEER TEGEN
EEN STOOTJE,
'Langsheen een brokkelig pad':
niet echt boeiend open lucht-theater
Spook waart weer rond
VRIJDAG 15 MEI 1992
9
REDACTif CHS VAN MOOIE ANNEMiEK RUVGRO* iCHU JAN RiiSDAM
SASKIASTOtUNCA
Cannes baadt in glitter, goud, zon en lauw zeewater
Als jaarlijkse uitspatting voor de internationale filmge
meenschap lijkt het Festival van Cannes nog steeds aan
glamour en allure te winnen. De stad baadt in glitter,
geld, goud, zon en lauw zeewater. Als je daarbij stilstaat -
maar daar heeft niemand de tijd voor - is de buitenkant
van dit festival een fenomeen van heel bijzondere orde.
Maar kijken we naar de fïlmoogst van 1992, dan houdt,
heel eerlijk gezegd, het programma niet over.
Het festival van Cannes als jaarlijkse uitspatting voor de filmgemeenschap. De Engele pornoster Taylor Way
ne poseert gewillig voor de fotografen. foto epa
cannes pi eter van uerop
Grote ontdekkingen zijn er nog
niet gedaan, maar ze hebben tot
zondag de tijd zich alsnog aan
te dienen. De ervaring leert dat
het festival altijd een paar klap
pers in de staart verstopt. Overi
gens zijn er wel degelijk een
paar hele mooie films vertoond,
maar die vielen in de categorie
'degelijk werk en gevestigde re
putaties', zoals Altmans Holly
wood-satire 'The Player'. Maar
werkelijk magnifiek is 'Howards
End', van James Ivory. Deze ci
neast is een geboren Ameri
kaan, maar eigenlijk is hij in
middels Britser dan willekeurig
welke Brit, met een speciale lief
de voor de Engelse literatuur
van eind vorige eeuw, begin de
ze eeuw.
Al twee keer verfilmde hij een
roman van Henry lames en het
nu in Cannes vertoonde How
ards End' is zijn derde ver
filmingvan een E.M. Forster-ro-
man. De vorige twee waren 'A
room with a View' en 'Maurice',
maar 'Howards End' is nog be
ter. Een haarscherpe zedenro
man over de Britse klassen
maatschappij, met drie door el
kaar gesponnen familiedrama's.
De reconstructie van Engeland
anno 1910 is subliem en het ac-
teerpeil (Anthony Hopkins, Va
nessa Redgrave, Helena Bon-
ham Carter en Emma Thomp
son) slaat alles wat Cannes tot
dusver op dit gebied te zien
heeft gegeven.
Terence Davies is de regisseur
van The long day Closes', een
andere Britse produktie die hier
nogal wat indruk heeft gemaakt.
Een in kleine fragmentjes opge
deelde terugblik op een gelukki
ge jeugd in een arbeidersbuurt
van Liverpool in 1956. Familie
tafereeltjes met oudere zussen,
veelvuldig bioscoopbezoek, de
hoogtijdagen van de radio, ka
tholieke mystiek en aanpas
singsmoeilijkheden op een jon
gensschool met streng regime.
Vertederd terugbladeren in an
dermans familiealbum, terwijl
de geluidsband zich nostalgisch
verlustigt aan de liedjes van die
tijd.
De Spanjaard Victor Erice laat
telkens tien jaar voorbij gaan
voor hij een nieuw werkstuk ter
inzage geeft. Zijn twee eerdere
films vormden zwaar melan
cholieke reflecties op de Spaan
se burgeroorlog. Zijn nieuwe
film heet 'El Sol Del Membrillo'
en gaat over zoiets schijnbaar
eenvoudigs als een schilder die
in zijn achtertuintje een peren-
boompje probeert te schilderen.
Hij begint met schilderen in
september, verrukt geraakt door
een heel speciaal soort Lichtval
van de zon op een boompje.
Maar hij treft het slecht. Er valt
een boze herfst in met voortdu
rend grauw wolkendak en stort
regens, waartegen zelfs het
plastic afdak niet helpt, dat Lo
pez gebouwd heeft Doven zijn
ezel en zijn boompje. Tweeën
eenhalf uur lang mogen we het
volgen, totdat in nov ember het
fruit verrot aan de takken hangt
en Antonio moet capituleren.
Hij zal zijn peren nooit geschil
derd kunnen krijgen zoals hij
het had willen hebben
De film is een semi-docu-
mentaire en als je navertelt
waar het over gaat. zal het vast
heel belachelijk klinken. En
toch, als je Erice funt volgen in
zijn fascinatie voor die volhar
dende schilder en diens obses
sie voor het gekozen onder
werp, dan werkt het als een ab
soluut uniek en zelfs emotio
neel en zeldzaam puur drama.
Tl Sol Del Membrillo' is als va
riant in filmkunst nauwelijks
minder hoogwaardig dan Alt-
mans 'The Player' of Ivory's
"Howards End'. Vele wegen
kunnen leiden naar een Gou
den Palm, hoewel ik niet ver
wacht dat Erice het haalt.
DANS
RECENSIE MAARTEN BAANDE RS
Voooteftng 'l« Typhoos' doof O N«eu-
wr Damgrorp CNxeograf* to*Up Bj-
Muzwk Coryt.us Hwvcti Genen 14/5.
LAK theater. Letter
Afgunst, giengheid. hoogmoed,
drift, ledigheid, vraatzucht, wel
lust. en d.it •Braad In één vijf
tig minuten durende voorstel
ling! De Nieuwe Dansgroep trad
in het LAKtheater op met 'Les
Typhons'. een dans- en acteer
spel over de zeven hoofdzon
den. Elk van de dansers perso
nifieerde er éën van en het was
duidelijk dat zij niet onder hun
zonden gebukt gingen. Het was
een vrolijk, aanstekelijk, ondeu
gend en bizar schouwspel
In dans, mimiek, muziek en
woorden probeerde iedere dan
ser de andere mee te nemen in
zijn eigen zonde. Soms lukte dat
en volfpte ei bijvoortweld een
behaagzieke groepsdans of een
scène met hoogmoedige, gedis
ciplineerde bewegingen. Andere
zonden schrokken de anderen
juiat Prachtig me het hoe ie
dereen voor Vraatzucht op de
vlucht sloeg omdat ze alles wil
de opeten, zelfs de bil van één
van de dansers en uiteindelijk
ook haar eigen lichaam. Ook
voor Drift, met zijn krachtige,
argwanende gebaren, ruimde
iedereen het veld. De dansers
waren bezeten van hun zonde.
Er kwam geen eind aan. Hoog
moed marcheerde zelfs nog
door toen hij op de grond lag.
Aan alle aspecten van de
voorstelling was zorg besteed
De kostuums WHTBB WOlUk (O
grappig. Leuk was bijvoorbeeld
het taartvormige rokje van
Vraatzucht De begeleiding be
stond gedeeltelijk uit een colla
ge van muziek, die gewoonlijk
met bij elkaar hoort en werd ge
deeltelijk door de dansers /elf
gemaakt op roestige ijzeren bui
zen, instrumenten die eigenlijk
geen muziekinstrumenten zijn:
ook dit WM mi tra dr middr
len om alles op een demonische
manier op zijn kop te zetten. De
tekst bestond uit een grappig
fantasietaaltje, dat je telkens het
gevoel gaf dat er wel een of an
dere echte vreemde taal gespro
ken werd. De dansers hebben
laten zien dans uitstekend te
kunnen combineren met acte
ren, mimiek i-n musu. r. :i I lor
grillig de choreografie ook was.
steeds was duidcli|k dat alles
beheerst en overdacht uitge
voerd werd.
Recente plannen van de over
heid om het dansbeleid te ver
anderen hebben er toe geleid
dat De Nieuwe Dansgroep op
geheven wordt. Gezien de kwa
liteit van deze en eerdere voor
stellingen is dat een slechte
aak i u t is duidelijk te den del
de medewerkers van De Nieuwe
Dansgroep een goed op elkaar
ingewerkt gezelschap vormen,
dat een heel eigen bijdrage le
vert aan de moderne ontwikke
lingen in de Nederlandse dans-
wereld.
Alleen mei goede schokdempers is hel
veilig autoniden Laat ze daarom door
Profile Tyrecenter controleren en zo nodig
vervangen
Wij leveren kwalitatief
vakwerk legen scherpe PROFILE
MIT PROFIEL
BANDEN UITLIJNEN BALANCEREN TREKHAKEN
LICHTMETALEN WIELEN «APK
PROFILE TYRECENTER BERK
Leiden, Kaasmarkt 6, teleloon 071 -12 53 41
Concert van kinderkoren
leiden De kinderkoren van de Streek Muziek School Leiden e.o.
geven zaterdag 16 mei hun jaarlijkse concert onder leiding van
Wim de Ru. Het concert is om 19.30 uur in de Lokhorstkerk.
'Augustijns' theaterfestival
leiden Augustinus organiseert op 20, 21, en 22 mei een theater
festival. Op woensdag 20 mei speelt toneelgroep Art-i-shock een
deel uit 'Ayaya', een bewerking van de Odysseus en brengt My-
lou Frencken haar cabaretprogramma 'Waar zijn ze?'. Donder
dag 21 mei is er (onder voorbehoud) een lezing over theaterge
schiedenis. Het festival wordt vrijdag 22 mei afgesloten met een
voorstelling van Toneelgroep Wolfsmond, een Flamenco-dans
groep en een a capella-koor. Alle avonden beginnen om 21.00
uur. De eerste-twee avonden worden gehouden in Augustinus,
Rapenburg 24 en de laatste in de Volksuniversiteit K&O, Oude
Vest 45.
Jan Rot in Magnifiosi
ljsse Na het Alphense Kasteel (woensdag 20 mei) doet Jan Rot
donderdag 21 mei Magnifiosi aan. Zijn theaterprogramma 'Jan
Rot gaat nooit uit elkaar' gaat over muziek, seks en tuinieren. De
voorstelling begint om 20.30 uur.
'Muziek in de Pancras'
leiden i Voor de elfde achtereenvolgende keer organiseert orga
nist Joop Brons deze zomer in samenwerking met de kerkvoog
dij van de Hervormde Gemeente Leiden een concertserie in de
Hooglandse Kerk. De serie, bekend onder de naam 'Muziek in
de Pancras' begint zaterdagmiddag 23 mei om half twee. Rolf
Wolfensberger, die orgel en piano studeert aan het Sweelinck
Conservatorium, zal dan de spits afbijten. Het historische De
Swart/Hagerbeerorgel van de Hooglandse Kerk zal ook nu weer
worden bespeeld door jonge, begaafde organisten. Op 6 juni is
ook een kooroptreden van de Leidse Cantorij o.l.v. Hans Brons
te horen. De optredens hebben het karakter van wandelconcer
ten. Elke zaterdagmiddag tot en met 19 september kunnen be
langstellenden de kerk in- en uitlopen.
Dutch Swing College Band blijft
Amsterdam De leden van de Dutch Swing College Band hoeven
niet op zoek naar een andere naam. De Amsterdamse recht
bankpresident mr. Vrakking wees gistermiddag deze eis van de
weduwe van voormalig bandleider Peter Schilperoort af. Volgens
de uitspraak van mr. I. Vrakking heeft de vrouw onvoldoende
kunnen aantonen, dat haar man de orkestnaam in de jaren vijf
tig voor zichzelf als merk heeft gedeponeerd en is een naamsver-
bod na zoveel jaar „een veel te ingrijpende maatregel."
Museum in Dronten aangepast
dronten Het Rijksmuseum voor Scheepsarcheologie in Dron
ten is het eerste museum in Nederland dat zijn collectie toegan
kelijk heeft gemaakt voor visueel gehandicapten. Via een infra-
rood-gestuurd systeem ontvangen de blinden en slechtzienden
door een koptelefoon de informatie die bij een bepaald object
hoort. Ook zijn er reliëftekeningen van de Zuiderzee en het IJs-
selmeer gemaakt en kan de bezoeker in aanraking komen met
schepen door middel van tekeningen en houten modellen.
recensie marjolein van rotter
dam
Kortom Producties met 'Langsheen een
brokkelig pad' Gezien 14/5 Nog te
Het speel# zich allemaal af in
een oude loods, ergens in Lei
den. De loods is niet groot, veel
meer dan een keukenblok, een
kaptafel en een bed past er niet
in. Toneelgroep Kortom Pro
ducties speelt er zijn 'Langs
heen een brokkelig pad'.
'Langsheen een brokkelig
pad' is dus theater op locatie,
toneel op een niet speciaal
daarvoor bestemde plaats. En
dat was tijdens de première
gisteravond goed te merken.
Het geroezemoes van buiten
leidde de aandacht van de ac
teurs af, er werd geklopt op de
deur op momenten waarop dat
niet hoorde, en er klonk mu
ziek die ook al niet erg bij het
verhaal paste.
Het verhaal van 'Langsheen
een brokkelig pad' gaat over
twee uitzichtloze liefdes. In
twee dialogen, door regisseur
Kees Epskamp soepel door el
kaar lopend in de ruimte gezet,
wordt over die liefdes verteld.
De ene betreft de liefde tussen
de ruim 700 jaar oude graaf
Fosca en een dame uit de thea
terwereld, de andere die tussen
een bluesdrummer en een al-
coholiste. De eerste dialoog is
l op Simone de Beau-
'Alle mensen zijn sterfe
lijk', de tweede geschreven
door Martien Douw.
Terwijl de twee stellen afwis
selend liefkozen en ruzie ma
ken, staat onverstoorbaar een
schilder in wielrenbroek een
Rubens-achtige engel over te
schilderen. Het is de Schepper,
God zelf. Alleen tegen het einde
van het stuk verlaat deze schil
der even zijn keukentrap om
naast de verlaten drummer te
gaan zitten.
Dat is het enige ontroerende
moment van het stuk. Want
echt boeien kan het niet. De
zinnen die de acteurs roepen
hebben wel iets weg van diep
zinnigheid, maar stemmen
nooit echt tot nadenken. „Zijn
woorden waar?" roept de
drummer bijvoorbeeld tegen
zijn vriendinnetje.
Enig verband tussen de twee
dialogen is er al evenmin, zij
het dat in beide relaties naar
stig naar het verloren paradijs
van de ware liefde wordt ge
zocht. Maar jgevonden wordt
dat paradijs niet. Het stuk ein
digt met de laatste, wanhopige
poging van de actrice de on
sterfelijke graaf over te halen
zich nog één keer aan de liefde
te geven. „Twintig jaar van
jouw leven vraag ik je. Wat is
voor jou nu twintig jaar?"
Het klonk allemaal net iets te
moeizaam en verveeld. Mis
schien is het toch niet zo raar
dat het geluid van buiten de
aandacht bleef afleiden.
Eerste expositie van Leidenaar Jan Ziegelaar
leiden marjolein v
De geboren en getogen Leide
naar Jan Ziegelaar houdt zater
dag 16 mei in de Hooglandse
Kerk zijn eerste expositie. Het is
tevens de eerste in een serie zo-
mertentoonstellingen in die
kerk.
Ziegelaar exposeert er overi
gens niet alleen. Er is ook werk
tentoongesteld van Irène Prin
sen die een 13 meter lang
kunstwerk over het leven van
Christus van geknipt staal in de
kerk heeft opgesteld. Voorts is
er ook een project van studen
ten van de foto-academie te
Het werk van de Leidenaar
bestaat uit zo'n dertig aquarel
len en acrylschilderijen. Hij
moest door vrienden worden
overgehaald om te exposeren,
'want zelf is hij niet zo'n exhibi
tionist'. Pas na zijn vut is Ziege
laar met schilderen begonnen.
Althans, als kunstschilder, want
huisschilder was hij zijn leven
lang al. De meeste technieken
heeft hij zichzelf geleerd. „Toen
ik aenmaal had bedacht dat ik
wilde aquarelleren, ben ik wel
naar zo n cursus gegaan, maar
daar was ik na drie weken al
weer weg. Ik ben een eigenwijs
pot nat en ik kon er niet tegen
om alleen maar fijne blaadjes
en bloemetjes te maken, zoals
ze daar deden. Ik hou meer van
het grovere en ruigere werk.
Centrale thema's in Ziege-
laars werk zijn luchten - liefst
met duidelijk zichtbare strepen
neergezet en vergezichten.
Ook vindt hij water altijd weer
Vorig
ichzelf
If de techniek
schilderen met acrylverf bijge
bracht. Hij wilde ook weieens
een donkere achtergrond ma
ken. en dat kan niet met aqua
relverf. En voor olieverf vond hij
fk h/rll niet geschikt. ..Ik hen
iemand die graag snel werkt, en
dan is die acrylverf ideaal. Dat
droogt bliksemsnel."
Ziegelaar ziet zijn eerste ten
toonstelling met spanning tege
moet „Ik knijp hem als een ou
we dief', zegt hij. „Want wat
moet ik als niemand het mooi
vindt? Alweer een hele nieuwe
hobby beginnen?" Hij hoopt op
een beetje waardering en zou
het, bij wijze van spreken, zelfs
niet erg vinden als ziin schilde
rijen gestolen werden. „Dan
weet je tenminste zeker dat ie
mand ze mooi vindt."
leiden/den haag Ken HtM's The Phantom of the Opera' waart weer
rond in Nederland. Vrijdag 29 en zaterdag 30 mei komt deze produk
tie naar het Congresgebouw in Den Haag Voor toegangskaarten
voor beide voorstellingen kan men van 17 tot en met 22 mei terecht
bij het Uitbureau van K&O.
De zomertentoonsteUtng
wordt zaterdag 16 mei feestelijk
geopend. Vanaf 11.00 uur is er
muziek in de kerk. De tentoon
stelling is op maandag te bezzie-
krn van 13.00 lot 1530 uur
dinsdag tot en met vrijdag
11.00 tot 15.30 uur en op /i
dag van 11.00 tot 16.00 uur
op
Tekort naar 2,2 miljoen gulden
amsterdam hu»koisi llpctofr
De vermindering van de subsi
die aan Het Nationale Ballet
fors aantal gc-
zakelijk leider Dick Hendriks
tijdens een hoorzitting van de
raadscommissie cultuur over
het Amsterdamse kunsten
plan „Wij staan met de rug te
gen de muur en voelen ons ui
terst verbolgen", aldus Hen
dnks
Het ge/e|s< hap kri|g1 in de
penode 1993 1996 6.5 ton
minder subsidie van dc hoofd
stad en 4,4 ton minder MB het
rijk. Hendriks waarschuwde
dat het stnif turele tekort daar
door stijgt naar 22 miljoen
gulden, omdat Het Nationale
Ballet al eerdeT onverwachte
bezuinigingen kreeg opgelegd.
„Het »s een illusie te denken
dat verhoogde toegangsprijzen
tot meer inkomsten zullen lei
den Daar jaag je het publiek
juist mee weg. zo is inmiddels
uit onderzoek gebleken
<>ok zakrli|k leider a-rrit
Korthals Altes van Toneel
groep Amsterdam stelde dat
de nchtlijncn van minister
d'Ancona voor de verhoging
van eigen inkomsten niet
haalbaar zijn ..De bezuiniging
van in totaal 63 ton zal in elk
geval betekenen dat we min
der produktics kunnen maken
Hostelling van het repertoire
om meer publiek te trekken, is
voor ons bovendien absoluut
onaanvaardbaar
Gultuurwrthouder Bakker
kreeg echter een compliment,
omdat hij wil streven naar een
theatrr sour hei gr/H
•ik*''"
har
>ap.
-oncertgebouw directeu r
Marlijn Sanders noemde het
een schande dat de gemeente
met 13 ton bezuinigt op het
onderhoud van de mooéste
concertzaal van Nederland
We hebben nu een maximale
bezettingsgraad en dal zal al
leen maar minder kunnen
worden door de/e voome
mens Ik heb niets aan een
tien als rapportcijfer als dr gr
meen te ons vervolgens laai