De schetsende broer van John Cleese Moeder en drie dochters exposeren in bibliotheek Cultuur Kunst Humor gevangen in een enkel beeld Gemengde gevoelens over Anna Prucnal Organisatie Werfpop in andere handen North Sea: diverse thema's Tentoonstelling over Schilders van Katwijk DINSDAG 12 MEI 1992 9 iMBC RUVCROK fCNl V.' Schrijver-tekenaar Glen Baxter exposeert in Leiden en Haarlem BEELDENDE KUNST RECENSIE NANCY STOOP Gezien expositie met tekeningen va Glex Baxter; Te zien: tot 7 juli Antiquar aat van Paddenburgh. Diefsteeg 14. Le den. Geopend: di t/m vr van 13-18 ui en za van 12-17 uur Leiden Precies een jaar geleden ex poseerde tekenaar Benoit bij Van Paddenburgh. Zijn illustra ties voor een Nederlandse kwa liteitskrant konden niet op de waardering van een groot le zerspubliek rekenen. Tot begin juli is het werk van de Engelse tekenaar Glen Baxter bij dit Leidse antiquariaat te zien. Zeer waarschijnlijk zal de ironische dubbelzinnigheid van deze te keningen ook niet iedereen en thousiast maken, maar het fraaie affiche lokt misschien ve len naar de Diefsteeg. Baxter ontwierp speciaal voor deze ge legenheid een poster met een variatie op een bestaand motief, dat aangepast werd voor bet Nederlandse publiek, door de toevoeging van een Delfts-blau we vaas met rode tulpen. Glen Baxter geniet inmiddels faam in zijn geboorteland en de VS, maar hij was lènge tijd on dergewaardeerd. Wonderlijk ge noeg werd Baxters talent her kend door een Nederlandse uit gever, waarna deze kon uit groeien van een onbekend le raar aan een kunstacademie tot een beroemd illustrator, die zo wel voor The New Yorker als voor Vrij Nederland en het Pa rool werkt. Op krantepapier zijn de teke- nihgen van Baxter voor ieder een bereikbaar, maar inmiddels worden in Amerika enorme be dragen betaald voor zijn origi nele tekeningen. In Leiden en Haarlem zijn voor het eerst in veertien jaar tentoonstellingen rond het werk van Baxter geor ganiseerd. De expositie bij Anti quariaat van Paddenburgh om vat een bescheiden keuze uit Glen Baxter signeert mijn exemplaar van zijn prachtige boek The Billiard Table Murders in zijn karakteristieke, geblokte handschrift. Hij dateert het op 6 mei 1922 en creëert er prompt het volgende mysterie mee. Opzet? Grapje? Of toch een onbewuste vergissing? EXPOSEERT BJJ ANTIQUARIAAT van PADDLNSURGH DIEFSTEEG 14 LEIDEN T.i/'r.,ovi imos CECPEND DINSDAG V« VRIJDAG 13-18 DONDERDAGAVOND 19 21 ZATERDAG 12-1? MEI ?JUU1??Z Baxter ontwierp speciaal voor deze gelegenheid een poster met een va riatie op een bestaand motief, dat aangepast werd voor het Nederland se publiek, door de toevoeging van een Delfts-blauwe vaas met rode tulpen. ILLUSTRATIE GLEN BAXTER oorspronkelijke pentekeningen, litho's; een deel daarvan zal ook voor verkoop bestemd zijn. De humor van Baxters werk zit gevangen in een enkel beeld. Zijn voorstellingen zijn momen ten vol invallen en gedachten- sprongen. Wat eraan voorafging en wat volgt moet je zelf aan vullen. Baxter illustreert geen teksten in de zin dat hij een voorstelling bij een bestaande tekst maakt, maar bij hem zijn tekenaar en schrijver verenigd in een persoon. Of je zijn humor kunt waarde ren of niet, Baxter is een fantas tisch tekenaar. De selectie bij Van Paddenburgh geeft in kort bestek prachtig zijn belangrijke motieven en werkwijze weer. De getekende wereld van Baxter roept de spanning en gloedvolle verwachting op van jongens boeken die levenslang de bele ving van een lezer beïnvloeden. Zijn helden zijn cowboys en Ro bin Hood. De tekeningen zijn misleidend in hun eenvoud en directheid. Door een typerende cartoonachtige jongensboeken stijl en de afstandelijk observe rende onderschriften zet Baxter de beschouwer vaak op het ver keerde been. Dit effect is prachtig te zien in een prent vol western-elemen ten. Twee stoere cowboys in een rotsachtig rivierlandschap kijken naar een dubbele, onder gaande zon. De opzettelijke misdruk van de zon en de tekst 'He seemed to be pointing to a badly printed sunset' maken de beschouwer bewust van het feit dat de werkelijkheid van het verhaal en de beleving van de werkelijkheid elkaar op dat mo ment op een vreemde wijze na deren. Baxter geeft met wonderlijke distantie momenten weer die gekleurd zijn door de jeugdige onbevangenheid waarmee je als kind de wereld beziet en een ironische visie op het menselijk bestaan. LEIDEN/HAARLEM JOHN OOMKES De Stripdagen Haarlem (vol gend weekeinde) werpen hun schaduw ver vooruit. In Galerie Robarts opende Frans Piët afge lopen week een kleine expositie die een strenge selectie omvat uit het werk van Joost Swarte, de initiatiefnemer van de drie daagse manifestatie. Een dag la ter openden Jet en Koosje Veen- endaal (alias Koot en Bie) een veelbelovende expositie van te kenwerk van de Engelse illustra tor, schrijver en tekenaar Glen Baxter bij galerie Tanya Rumpff. En van diezelfde Baxter ging vo rige week in Leiden bij antiqua riaat Van Paddenburgh even eens een expositie open. De verwantschap tussen Kees van Kooten, die Baxters laatste werk Zijn Leven Jaren van Strijd zo goed en zo kwaad als het ging vertaalde, ligt voor de hand. Beiden zijn liefhebbers van het oeuvre van P.G. Wo- dehouse en diens tovenaars leerlingen in de meest Engelse toepassing van het begrip hu mor het understatement. Bax ters Billiard Table Murders' is misschien wel het summum wat dat betreft. In een lugubere kostschool plaatst hij het idiote verhaal van Gladys Babbington Morton op een niet te kopiëren wijze; strenge, droge teksten fungeren als uitgebreide onder titels bij knappe, nog drogere en zelfs wat naïeve tekeningen. De 48-jarige Londenaar zou je het beste kunnen omschrijven als een vleesgeworden ironicus die nog een ernstige bedreiging voor John Cleese had kunnen opleveren als hij naast zijn lite raire en beeldende kwaliteiten de beschikking had gehad over een nog fraaier fysiek. Je kan niet alles hebben. Nee, beaamt Baxter. „Neem nou de waarde ring die ik thans in eigen land geniet. Daar beschouwt de kri tiek me als 'ouwe lui'. I'm an old fart" Baxter kreeg zijn opleiding aan de kunstopleiding in Leeds en week daar in de jaren zestig al af van de doorsnee-kunste naar die in die tijd zich graag door Amerikaanse voorbeelden liet leiden. „Ik wilde iets maken dat door en door Brits is, niet een kopie van zo maar een voorbeeld. Ik ben zelf vrij naïef geworden in mijn werk. niet clever. Het is net als bij Magrit- te: als hij beter schilderde, zou zijn idee niet overkomen. Dan zou de techniek zijn creativiteit in de weg staan.'' ,Neem deze tekening nou. Die tank. Als ik zit te werken heb ik de tv aan en dan hoor je, half afwezig, een losse zin als Security was stepped up, 'de be waking werd geïntensiveerd'. Glen Baxter „Ik doe veel research naar voorwerpen en dingen. Ik hou van die archaïsche troep." Als je dan opkijkt, is het tv- beeld net versprongen en zie je een tank. Die vertraging tussen wat je hoort en ziet, zet bij mij het brein aan het werk. Als je dan werkt aan een kostschool- verhaal. kun je zo'n cadeautje meest onlogische omgeving: de goed gebruiken." tennisbaan van de kostschool. „Je past dat dan toe in je ver- Hoe belachelijker hoe grappi- haal en maakt de abusrditeit er- ger. Met humor krijg je een ei- van alleen maar groter door gen commentaar op dingen, zo'n tank te plaatsen in de Heb je al tanks in Joegoslavië op FOTO UNITED PHOTOS DE BOER een tennisbaan zien staan? Nog niet. hè? Bovendien zou je niet zo'n tank daar zien verschijnen. Ik doe veel research naar voor werpen en dingen. Ik hou van die archaïsche troep."' Sagan, Brecht. Biermann en Pasolini In de Leidse Schouwburg op 11 mei. Nog le ho ren en te zien: zondag 17 mei, Stads schouwburg, Amsterdam Ze kan (bijna) net zoveel met haar stem gis Greetje Bijma. Soms zit er een zweem in van Dalida, dan weer doet haar ma nier van zingen denken aan Barbara. Anna Prucnal stond gisteren voor het eerst op het podium van de Leidse Schouw burg. Een slecht gevulde zaal onbekend maakt onbemind is hier het onvermijdelijke cliché straalde bepaald geen warm te uit. Dat is misschien de reden dat er ook niet echt een vonk van het podium naar die kille zaal oversloeg. De gebaren van Prucnal zijn aan de theatrale kant. Soms, wanneer zij voor de zoveelste keer haar hand dra matisch tegen haar voorhoofd legt, is dat ergerlijk. Haar volume is af en toe ver bazingwekkend en in elk geval bijzonder. Maar waar de chan sons een ingetogen behande ling vereisen, houdt ze zich, lijkt het, met moeite in. Dan klinkt het bepaald niet boeiend, die hese klank, alsof zij hoge tonen niet kan halen. Vóór de pauze zijn de num mers temperamentvol. Haar zingen zet zij kracht bij met woeste gebaren, stampvoeten en heftig hoofdschudden. Het is weinig subtiel. In het tweede gedeelte van haar programma zingt zij liede ren die de liefhebber van het Franse chanson wat meer aan spreken. Toch is er ook dan niet die ontroering die een Brei, een Aznavour. een Barbara of een Piaf konden overbrengen. Het best is Prucnal nog in lie deren van Bertold Brecht en Kurt Weill. De Duitstalige 'Bil- bao-song' leent zich voor haar hese stemgeluid, evenals de prachtige 'Alabama-song'. Misschien komt de zangeres in een volle zaal beter over, maar gisteravond liet zij het handjevol publiek met gemeng de gevoelens achter. Een be vreemdende avond. LVC ziet er jaartje van af Voorafgaand aan het zeventiende North Sea Jazz festival wordt op donderdag 9 juli een Midsummer Jazzgala gehouden waaraan wordt meegewerkt door zanger Tony Bennett, de bigband van Lio nel Hampton, zangeres Rachelle Ferrell en bigband de Skymasters. Het festival zelf, op 10, 11 en 12 juli in het Congresgebouw in Den Haag, biedt dit jaar bekende jazzmusici die verschillende thema's verzorgen. Zo is er een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Miles Davis. Verder wordt de 75ste verjaardag van trompettist Dizzy Gil lespie gevierd. Een bijzonder project is The New York Jazz Giants, met musici als Jon Faddis, Tom Harrell, Bobby Watson, Lew Ta- backin en Mulgrew Miller. Even leek het er op dat het openlucht-popfestival WU pop dit jaar niet door zou gaan. Het LVC, dat het festival traditioneel organiseert, vond dat het voor de organisatie te weinig tijd had en wilde er daarom van af. De gemeente had volgens het LVC te lang geaarzeld met het toekennen i subsidie; pas twee weken geleden zegde de gemeente definitief een bijdrage van 8000 gulden toe voor het festi val van zondag 12 juli. Ferry Rigauit neemt de orga nisatie van het festival nu over Rigauit vond het zonde als het pnplcstival in het Van der Wcrfpark niet door zou gaan. Hij was in 19R1 een van de ini tiatiefnemers van Werfpop en organiseerde het festival al ze ven keer. Rigauit is niet van plan veel aan het festival te veranderen. „Er komen net als anders vijf groepen, waarvan zoals ge woonlijk een buitenlandse en een leidse hand i n miss. hu n dat er dit jaar iets met straat- theater bij komt." Dat Rigauit pas in een vrij laat stadium aan de organisa tie van Werfpop kan beginnen. heeft volgens hem geen conse quenties voor de kwaliteit van het festival. „In twee maanden kun je een hoop doen. Dus dat lukt wel. Bovendien is het wel vaker gebeurd dat er pas een paar maanden van tevoren werd begonnen. En het aan- bod in pooi pnoM Het LVC onderhandelt in tussen met de gemeente over de subsidietoekenning voor volgend jaar. Als rr &ÊB HM vlotter een definitieve beslis sing komt. wil he centrum Werfpop v ganiseren. Ook A.F van der Ree van de afdeling cultuur van de ge meente. denkt met dat de pro bhncn blijvend zijn „De poli tiek vindt het belangnjk dat Werfpop blijft. Het enige na deel is. dat er elk jaar meer geld voor nodig is. Maar er blijft zeker geld voor beschik baar Alleen hadden we dit jaar het probleem dat de pot voor open hNÉNGthMM leeg was. Daarom hebben we even moeten broeien op een alternatief. Dat is uiteindelijk gevonden in de gelden die voor het LVC zeil zijn be stemd. Daar zat nog wel emgr rek in." Het hese stemgeluid van Anna Prucnal past het best bij de liederen van het duo Brecht/Weill. NOORDWUKERHOUT. Van een tentoonstelling hier of daar horen ze bij de familie Putman niet meer op; behalve moeder Trudy be wegen vijf van de zeven kinderen zich in de wereld van de kunst en regelma tig houden er Putmans exposities. Toch is de tentoonstelling die nu in de openbare bibliotheek van Noordwij- kerhout te zien is. ook voor de familie Putman een unicum: nog niet eerder werd werk van vier gezinsleden tege lijk getoond. „Het zat er altijd in", zegt Trudy Putman, „er werd door onze kinderen van jongsaf aan veel meer getekend en geschilderd dan door andere kinderen. Ik had zelf veel interesse voor de kunst en waarschijnlijk heb ik dat spelender wijs doorgegeven. Vijf van de zeven kinderen gingen na demiddelbare school naar de kunstacademie: op den duur was het bijna vanzelfsprekend dat er weer een die richting op wilde. Nadelen had al dat gekleur en gek lieder niet, vindt Trudy. „Bang voor vieze toestanden ben ik gelukkig nooit geweest. Er werd weieens gevochten om de kleurtjes zeker waar nog een punt aan zat zodat ze die niet hoefden te slijpen maar verder hadden we nergens last van." AJ het kleuren en kliederen had be hoorlijk resultaat: de drie dochters die aan de expositie meedoen, hebben zich allen gespecialiseerd in,teken- en schilderwerk. Van Dorien hangen er vooral werken in waterverf, van Maai ke olieverfschilderijen en van luultje vooral illustraties uit kinderboeken. Trudy is de enige van de vier die niet op het platte vlak werkt, van haar staan twee vitrines met keramiek in de bibliotheek. „Ik had altijd wel dingen met naald en draad en gedaan. Veel wandkleden gemaakt. Maar uiteinde lijk wilde ik weieens wat ruimtelijks maken. Dus ging ik de opleiding mo numentale vormgeving doen." Trudy was de laatste van het gezin die aan een opleiding aan de kunstacademie begon Pas nadat de laatste telg het diploma van de kunstacademie op zak had. was er tijd om zelf te gaan studeren. Na negen tien jaar in Noordwijkerhout te heb ben gewoond, vertrok Trudy met haar inmiddels gepensioneerde man naar Kampen. Daar werd ze student aan de kunstacademie. Vijf jaar lang zat ze er MM MfeMB die zo'n dertig jaar P;er waren. Toch had ze van dat tijdsverschil nooit last Mn lo k wel wat op thuis. Het waren net alle maal kinderen van me." De expositie van Trudy, Dorien, Maaike en luultje Putman is nog tot 30 mei te zien. De bibliotheek is op maandag, woensdag en vrl|dag ge opend van 14.00 Int 17.00 uur m up donderdag en zaterdag van 10.00 tol 12.30 uur. KATWUK KATWUK Meer dan 600 schilders woon den ooit in Katwijk en maakten er schilderijen. Galerie De Witte Duif verzamelt die olievcrfschll- 11r111n .iqu.irtiirn. litho's en etsen. Van veertig kunstenaars zijn de laatste aanwinsten te zien op de tentoonstelling Vhildcrs \an katwijk', die za - lerdag begint. Een van degenen van wie werk is te zien. is J.H. Weijns (1864-1945) \\ri|ns was docent aan de Tekenacademie in Rot terdam. In De Witte Duif hangt een oHmwfel lulderij dat waar schijnlijk 'Het nest te Katwijk aan de Rijn' voorstelt. Weijns is geen onbekende in Katwijk: de gemeente is eigenaar van Weijns" olieverfschilderij 'Rijnoever te Katwijk aan de Rijn'. Ook het Haagse Gemeen temuseum en Museum Boy mans van Beuningen in Rotter dam hebben werken van Weijns in hun bezit Van de schilderes F.H. Broeksmit (1875 1945). van wie al bij veel Katwijkers iets aan de muur hangt, zijn op dc t stelling een paar opvallende nieuwe aanwinsten te zien. Van 1012 tot 194 woonde rn werkte deze schilderes In Katwijk. In die periode maaktr zij onder meer een aquarel die ze 'Kat- wijksc bomschuit, eigendom van de Kerk' noemde liit werk is op de tentoonstelling te be wonderen. Een andere kunstenaar die aandacht verdient, is I P.F. de Nocker (1884 1955 Dezes* KI der was vooral bedreven in hef aquarelleren De belangstelling voor zijn werk neemt de laat st e jaren steeds meer toe Verschil lende aquarellen worden in De Witte Duif tentoongesteld, on der meer een Doorki|k|r n.t.tr Zee'. Behalve werk van dc boven genoemde drie schilders, zijn op de tentoonstelling ook doe ken van zeer veel andere schil ders. onder wie lozef Israels en Toorop, tc zien. De tentoonstelling la op za- Irrdagrn te bezoeken van 11.00 tot 13.00 en van 14.00 lot 17.00 uur. De trntoongrsteide werken zijn te koop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9