'Dit was de laatste keer; tenzij ze me weer vragen' Rtv show 'De geschiedenis van Het Land van Ooit' is een wonderlijk verhaal Hoeveel krediet krijgt de soamedy? 'The Bold The Beautiful' trekt steeds meer kijkers MAANDAG 11 ME11992 Logan voorgoed mister Songfestival dank zij triomf Linda Martin MALMO THEO HAKKERT Hartverscheurende taferelen achter de schermen, een on geëvenaard grillig verlopen puntentelling, een defecte ge- luidslijn, waardoor Nederland tijdens het eind van de telling verstoken bleef van commen taar, een redelijk tevreden Humphrey Campbell, vreselijke afstraffingen voor met name Duitsland en Zweden, maar bo venal natuurlijk een legendari sche derde overwinning van Johnny Logan, wiens com positie 'Why me' door Linda Martin naar de overwinning werd gezongen. Het 37ste Euro visie Songfestival had weer alles in zich.. Het was de avond van 22 ver liezers en één grote overwin naar: Ierland. Terwijl de van de zenuwen trillende Ralph Siegel, de Duitser die zelf zo overtuigd was van de overwinning, zijn van teleurstelling ingestorte vrouw naar de uitgang probeer de te loodsen, stond de Ierse equipe het Hollandse 'olé, olé' te schreeuwen. Bij gebrek aan gewone woorden om de vreug de over de winst tot uiting te brengen. Mijn ambitie Linda Martin kwam niet verder dan: „Dit was mijn ambitie. Ik heb gerealiseerd wat ik altijd al heb willen halen. Ik ben op deu ren blijven kloppen. En soms gaan ze open." Johnny Logan, die vooraf in deze krant al verklaarde dat 'Why me' het te kloppen lied zou zijn, bracht het niet verder dan groeten aan zijn vader en zijn kinderen. Met twee eigen overwinningen in 1980 en 1987, een tweede plaats in '84 (Linda Martin zong toen lagans com positie 'Terminal 3') en nu met de winst van 'Why me', is Logan echt uitgegroeid tot Mister Songfestival. Hij kondigde tussen een paar Trots houdt de Ierse Linda Martin de trofee omhoog. slokken champagne dan wel aan nooit meer iets voor het Songfestival te willen doen, maar in dezelfde zin nog relati veerde hij dat weer met: „Tenzij ik gevraagd word." Voor Linda Martin betekent de winst in Malmö een enorme opsteker voor een niet bijster grootse carrière tot nu toe. „Een 200 procent-gelegenheid er nu iets van te maken," vond ze zelf. De overwinning van Ierland tekende zich pas laat af. Linda Martin kreeg van de eerste drie jury's maar acht punten. Turkije en Griekenland gaven haar ver volgens de volle mep van twaalf punten en later ook Malta. De landen rond de Middellandse zee sleepten haar er doorheen. Het waren vooral de zes tienen die ze kreeg die de doorslag ga ven. De Engelse inzending kreeg zelfs vier keer twaalf pun ten, maar Michael Ball kwam uiteindelijk zéstien punten te kort. Het was toch opvallend hoe goed dit jaar de Engelstalige liedjes het deden. Malta -na af loop uitzinnig van vreugde - haalde een mooie derde plaats met het Engelse 'Little child'. Op de nummers 4, 5 en 6 ein digden de in eigen taal gezon gen liedjes van Italië, dat twaalf punten kreeg van Nederland, Griekenland en Israël. Teleurstellend Uiteindelijk was er maar één fa voriet die volledig de boot miste en dat was Duitsland. Een scha mele 27 punten waren er voor Wind, dat er waarschijnlijk be ter aan had gedaan het lied niet als een duet, maar als solo-stuk van zangeres Petra Scheeser te brengen. Helemaal teleurstellend ver liep het festival voor de Scan dinavische landen. Denemar ken werd nog twaalfde, Noor wegen echter achttiende en Zweden en Finland eindigden onderaan. Vooral voor Zweden, dat het Songfestival perfect had georganiseerd, was de avond een hard gelag. Nooit eerder werd een gastland zo slecht met punten bedeeld als dit jaar. De Zweedse krant die binnen een uur na het bekend worden van de uitslag de eerste exemplaren 'De geschiedenis van Het Land van Ooit' is een lang en wonderlijk verhaal. Het eindigt met de betovering van Wildebras en Rondalia, Graaf en Gravin van Ooit. Beiden veranderen in zwart- nekzwanen, waarna de Gouverneur het bestuur over het zeer kindvriendelijke landje over neemt. Over al deze en nog heel veel andere ge beurtenissen gaat deze zesdelige dramaserie, die de VARA gaat uitzenden. De serie is het afgelopen voorjaar opgeno men in het gelijknamige kasteelpark tussen Drunen en Vlijmen. Er doen ruim tachtig ac teurs en actrices aan mee, tien paarden en zelfs een bionische vechtstier. Het verhaal begint met de onfortuinlijke zee heer en zijn dekzwafkertje, die met hun schip Tune' ergens in de buurt van Nieuw Zeeland zijn verdwaald. Hun schipbreuk heeft de 'Yurre' rechtop met de steven omhoog in het lief lijke landschap van Ooit doen belanden. De precieze toedracht van het ongeluk blijft duis ter. Gelukkig trekt Madelieve, jonkvrouwe van de hoogste stand zich het lot van beide zeelieden aan. Zij licht de mannen in over de toestand waarin 'Het Land van Ooit' zich bevindt. En over het feit dat de geschiedenis ervan dermate treurig is, dat geen Ooiter deze kan opschrijven. Hun tranen wissen het geschrevene steeds weer uit. Maar zeeheer en dekzwalkertje-willen deze taak best op zich nemen, al was het alleen maar om zelf te snappen waar zij zijn terechtgeko- (De geschiedenis van Het land van Ooit, dins dag 12 mei, 17.14 uur, Nederland 2) foto anp van de zondageditie al in de ijs hal had liggen, opende dan ook met het prettige nieuws dat de Zweedse ijshockeyers de finale van de wereldkampioenschap pen hadden bereikt. De 37-ste editie van het Song festival betekende ook het af scheid van Frank Naef, de EBU chef die sinds 1978 nauwgeze de puntentelling heeft geleid Geëmotioneerd liet hij zijn fes tival achter. Hij kreeg bloemen van Carola, de winnares va rig jaar, die tijdens de punten telling door haar stoel zakte. Ierland heeft nu het recht he festival volgend jaar te organise ren. Voor de derde keer ir twaalf jaar. dat gaat in de papie ren lopen. Het hoofd van de Ier se delegatie kon dan ook garanderen dat Ierland het doet. Gaat het wel door dan gaan de gedachten er naar ui om het festival in Cork te hou den. De vraag is echter of Cork een televisie-evenement, waar 800 miljoen mensen naar ke ken, qua accommodaties en in frastructuur wel aan kan. 'Wijs me de weg' wordt uitgebouwd tot een musical MALMO THEO HAKKERT Net als Gerard loling in 1988 eindigde Humphrey Campbell op de negende plaats bij het Eurovisie Songfestival. „Ik had ge hoopt op .een plek bij de eerste tien. Gewenst was een plaats in de top 5, maar ik ben heel erg tevreden," was zijn eerste reactie na afloop. Campbell kondigde meteen aan dat 'Wijs me de weg', het lied van Edwin Schimscheimer, zal worden uitgebouwd tot een musical onder die titel. „Pin me niet vast op een datum, maar over drie a vier jaar moet die op de planken staan." Het is nog te vroeg om over de rollen in de musical te praten, maar wat Humphrey Campbell be treft, die in de musical The Cotton Club zong, komen zijn broers Carlo en Ben er zeker voor in aanmerking. „De cellen en de bellen hebben het fantastisch ge daan," sprak hij cryptisch. Met de cellen doelt hij Ben, die bacteriologisch analist is en met bellen op Carlo, conciërge op een school in Amsterdam. „Het is een enorme pres tatie van hen om zo uit het niets op dit internationale niveau te opereren. Zonder bühne-ervaring. Ik ben heel trots op ze." Humphrey was meer dan tevreden over het Neder landse optreden. „Het ge voel op het moment zelf was goed. Ik voelde me lekker en het liep ook lekker." De samen werking met Schimschei mer is wat hem betreft een blijvende. Vandaar ook het idee voor de musical. „Om dat ik nog steeds geloof in wat ik gedaan heb." Zelf had Campbell gegokt op een overwinning van Griekenland, Italië of Cy prus. „Maar ik heb een rare smaak, hoor. Italië was goed, prachtig. Het heeft een grote muzikale indruk op mij gemaakt." CLOSE UP Gerard van Putten HILVERSUM Liefhebbers van de soap-serie 'The Bold The Beautiful' kun nen hun hart ophalen. RTL 4 heeft 260 nieuwe afleveringen aangekocht van de serie rond de families Forrester en Logan. De serie wordt vrijwel dagelijks om 15.30 uur uitgezonden en trekt steeds meer kijkers. Vooral bij oudere vrouwen is de serie enorm populair. In de Verenigde Staten is 'The Bold" al meer dan vijf jaar een doorslaand succes. Daar is men inmiddels toe aan de 1.300ste aflevering. Hoewel de serie moet opboksen tegen populaire soaps die al tientallen jaren draaien, scoort 'The Bold' hoog. Momenteel wordt de serie in 22 landen uitgezonden, waaronder Spanje, Griekenland, Duitsland, De bankier is meer mens geworden en minder de rechtschapen notabel van weleer. Het bankgeheim is ook niet meer wat het is geweest. Maar anders dan bij sommige bankinstellingen is tot dusver bij de 'Vereenigde Algemeene' geen zwart geld in de witwas gestopt. Dan nóg zou je als kleine spaarder er toch niet aan moeten denken dat het loslippige zootje ongeregeld van 'De Veree nigde Algemeene' de zorgvuldig opzij gelegde duiten in beheer hebben. Daar een persoonlijke lening afsluiten, zou ongetwijfeld betekenen dat de hele Financiële santekraam op straat kwam te liggen. Dat kwekt maar aan tegen alles en iedereen, de totale (jorpsroddel gaat er over de balie en gewerkt wórdt er nauwelijks. Je zou een dergelijk bankfiliaal bijna een overval gun- Maar goed, de VARA heeft 'De Vereenigde Alge meene' als een knaller van een primeur op de tv-kijkers afgevuurd. Hooggeëerd publiek, wij presenteren u de soamedy. De wat? De soame dy, dat houdt het midden tussen een soap en een comedy. Een verhaal met een lange adem. dat van het ene naar het andere grappig be doelde voorval boemelt. Een en ander voltrekt zich in stilte; de serie is zonder publiek opgeno men en de VARA heeft zich godlof ook niet verlaagd tot het gebruiken van ingeblikte lachers. Derhalve zal het gelach echt van de kij kers moeten komen. Maar of ze in de huiska mers plat gaan voor de 'Vereenigde Algemeene' is nog maar de vraag. Eindredacteur Jan Rutger blijkbaar is ook de VARA niet meer in staat die hockeyvoornamen buiten de deur te houden Achterberg mikt op een kijkdichtheid van 2,5 miljoen kijkers en een dikke zeven als waarderingscijfer. Alleen dan mag het schrijversduo Gerrit Mollema en Gerrit de Jager straks een vervolg breien aan de serie afleveringen die nu uitzendklaar op de plank liggen. Nou jongens, verzin het maar! Of het zover komt is een tweede. Mollema en De Jager moeten over een boven matig ontwikkelde duim beschikken, afgaande op de absurditeiten die in de eerste afleverin gen van 'De Vereenigde Algemeene' zijn geëx poseerd. Het is waar. de bank is al lang niet meer het exclusieve domein van gortdroge, on kreukbare, nooit lachende en altijd brildragen- de cententellers. Los van de wetenschap dat centen niet meer worden geslagen bij de Rijks munt in Utrecht heeft het uiterlijk van de bank een frivoler aanzien gekregen. Soms zonder knellende stropdas probeert de bankier zich vandaag de dag te profileren als de sportieve meedenker van z'n cliëntèle. Antracietgrijs en donkerblauw schijnen nu ook in de bankwereld uit de mode; het mantelpakje is als een stoffe lijk anachronisme weggehangen. Maar als instituut is de bank nu ook weer niet zo ingrijpend veranderd dat volslagen verknipte dorpsidioten met de centen van de cliënten mogen gaan goochelen. Waarom gaan Neder landse scriptschrijvers altijd weer van de ner gens op gebaseerde stelling uit dat humor uit sluitend en alleen kan worden aangedragen door van die karikaturale typetjes? Het schijnt hier altijd weer komischer te moeten dan ko misch, met het gevolg dat het lachen menige kijker zal vergaan. Neem alleen die dwaas van een filiaalhouder maar. Onvoorstelbaar dat ze op het hoofdkan toor van 'De Vereenigde Algemeene' een vol waardige zakkenwasser zo lang op de gewich tigste bureaustoel van het filiaal hebben laten zitten. Aardige man, daar niet van, maar abso luut niet geschikt om een geldwinkel te runnen. Misschien dat een dergelijk type op z'n plaats is als paljas in een pretpark, maar in de bankwe reld zijn ze gelukkig nog niet zover om Blauw- boeren verantwoordelijke functies toe te ver trouwen. En ze zullen wel gek zijn het zover te laten komen, anders zou het er op een kwade dag nog van komen dat de bank bij zichzelf in het rood komt te staan. Maar in dit filiaal van de 'Vereenigde Algemee ne' kan het allemaal maar. Goed, het hoofdkan toor heeft een streberig nufje naar de provincie gestuurd teneinde op termijn orde op zaken te stellen. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar, anders zou de soamedy al aan z'n einde toe zijn nog voor die goed en wel op gang is gekomen. Dus blijft Blauwboer, ondanks al het stiekeme gezaag aan z'n stoelpoten, zitten waar hij zit. Meneer is nog lang niet aan de vut toe. En daardoor kan nota bene de jongste bediende, baliemedewerkster Simone, gewoon doen waar ze zelf zin in heeft. De klant aan de balie treft het slecht als madame toevallig telefoon heeft. Zakelijk gesprek? Daar doet dat kwebbelende kreng niet aan, de disco daar gebeurt het. On der de baas z'n tijd praten over oogcontact met een stuk van een knul is veel spannender dan een of andere geldinlegger te woord te staan. In het normale bankverkeer zou dat kind binnen de kortste keren aan de andere kant van de ba lie komen te staan, want wat heb je aan derge lijke de kantjes er van af-loopsters? Ongeloofwaardig allemaal en daardoor worden op zich goede acteurs in een rol geperst waar mee weinig valt te beginnen. Hoeveel naturel Titus Tiel Groenesteege en Karin Bloemen ook stoppen in hun creatie, het blijven typetjes. Ka rikaturen. Net niet Lanting, om het anders te zeggen. Vanuit het medewerkersbestand van 'De Veree nigde Algemeene' hebben al hoopvolle en tege lijk twijfel verradende stemmen geklonken. „De serie moet nog groeien." Maar het vervelende is dat programmamakers lang zo veel krediet niet krijgen als rekening houders bij een bank. Bij de televisie laat het proces van kapitaliseren zich absoluut niet ver gelijken met de vermogensaanwassende wer king van een spaar/groeirekening bij een bank. Een tv-programma moet snel rendement ople veren, anders wordt het opgeheven. Denemarken, Taiwan en Brazi lië. De productie van de serie is een familieonderonsje. Produ cent en schrijver van 'The Bold' is William J. Bell. Samen met zijn vrouw schrijft hij zo'n 250 afleveringen per jaar. De twee zonen van de familie Bell zijn de zakelijke directeuren van de maatschappij. Dochter Laura Lee is actrice en speelt in 'The Young and the Restless', ook een Bell-produktie die het goed doet in Amerika. Bijna alle opnamen voor 'The Bold" worden gemaakt in de studio, waar de Bells hun eigen woonkamer hebben laten na bouwen. Zelfs het uitzicht dat de Bells vanuit hun huis hebben op Los Angeles is op decors na geschilderd. De buitenopnamen vinden plaats in hun tuin. Baliemedewerkster Simone, een kwebbelende nietsnut en filiaalhouder Blauwboer is meer op zijn plaats als paljas in een pretpark. foto kippa Weer 260 nieuwe afleveringen over het wel een wee van de familie For rester. FOTO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10