In de ban van een ijskoningin Vijfde Editie Speelfilm Encyclopedie flink uitgebreid Bette Midler als exhibitionistische primadonna Cultuur&Kunst Films 'Zondagsjongen' met dubbele nationaliteit i DONDERDAG 7 ME11992 4 Ongeëvenaarde bulk aan informatie alleen in gebonden vorm te koop BIOSCOPEN Na vier jaar eindelijk weer een nieuwe edi tie van de Speelfilm Encyclopedie. Carry on Gerald Thomas London Vijftien jaar na Carry on Emmanuelle wordt Engelands langst lopende filmserie alsnog voortgezet. Veteraan-regisseur Gerald Thomas (72), die sinds 1956 alle Carry o/?-films draaide, is begonnen aan Carry on Columbus, een parodie op de twee nog te verschijnen Columbus-verfilmingen. Thomas' versie zal in het najaar in de Britse bioscopen verschijnen, tegelijk met de films van John Glen en Ridley Scott. Op Afbetaling ook in de bioscoop haarlem» Om de problemen te voorkomen die zich voordeden bij de Gouden Kalveren voor Bij Nader Inzien, heeft regisseur Frans Weisz van z'n nieuwste televisieserie Op Afbetaling gelijk al een verkorte bioscoopversie gemaakt. Nadat er vorig jaar veel kritiek kwam op het feit dat een voor de televisie gemaakte pro- duktie filmprijzen ontving, veranderde de directie van de Film dagen het reglement. De vraag blijft of Weisz nu met zijn bio scoopversie van een voor t.v. bedoeld drama nu toch weer in aanmerking kan komen voor een onderscheiding. Op Afbetaling wordt komende zondag door de VPRO uitgezonden. FILMS IN LEIDEN Duits/Nederlandse filmer zoekt zijn identiteit OVERZICHT WILFRED SIMONS De Zondagsjongen. Te zien donderdag 14 mei, 20 en 22.15 u Kijkhuis, Leiden. The Boston Strangler. Te zien, dinsdag 12 mei, 22.15 u: LAK-theater, Leiden. itet heeft Pieter Verhoeff naar eigen zeggen veel moeite gekost ODi de roman De Zondagsjon gen van Cherry Duyns tot film om te werken. De roman is frag mentarisch en zit vol flash backs, waardoor de structuur niet direct zichtbaar is. Ver- Jioeffs moeite werd echter ruimschoots beloond. De Zon dagsjongen, volgende week in het Kijkhuis te zien, is een ster ke, zij het ietwat spanningsloze film geworden. Verhoeff laat de film spelen in juni 1988, omstreeks'de tijd waarop Nederland het EK won en de bevolking vooral na de wedstrijd tegen Duitsland een massaal en uitzinnig volksfeest vierde. Dit is een centraal gege ven in de film, vooral voor de hoofdpersoon Anton Berg (ge speeld door Rik van Uffelen als volwassene en door Tom van Hezik als jongen). De 44-jarige Anton is namelijk van gemengd Duits-Nederlandse afkomst en tijdens het EK wordt hij meer dan ooit verscheurd door twee loyaliteiten. In een serie flashbacks leren we de achtergronden van Anton kennen. Het eerste geluid dat Anton hoort na zijn geboorte in een ziekenhuis jn Wuppertal, is het donderende lawaai van in slaande bommen en het gegil van sirenes als de stad wordt gebombardeerd. De zuster, die het maar niets vindt dat een Duitse een kind baart van een 'Hollander', is onvriendelijk te gen Antons moeder. Die is ech ter niet onder de indruk: vol te derheid streelt zij het hoofdje van haar pasgeboren zoon. Vooral tijdens deze liefdevolle maar niet sentimentele momenten, die Verhoeff als een tovenaar door zijn film heeft ge strooid, toont zich de hand van de meester. Antón groeit op in beide lan den en blijft daardoor een bui tenstaander. Voor zijn Duitse vriendjes is hij een 'kaaskop' zijn Nederlandse klasgenoten schelden hem uit voor 'moF. In 1966 raakt Anton als aanko mend filmer betrokken bij de 'Claus Raus'-rellen in Amster dam. Hij voelt zich op dat mo ment gedwongen tot een keuze en besluit zijn Nederlandse .identiteit voorop te stellen. Maar als in 1988 de kwestie op nieuw actueel wordt, moet An ton weer kiezen. Hij besluit te rug te keren naar Wuppertal om zijn identiteitsprobleem defini tief op te lossen... In het LAK-theater zijn vol gende week onder het thema Van kwaad tot Erger twee films te zien: The Grifters, die vorig jaar al met veel succes in de Ne derlandse bioscopen draaide en The Boston Strangler. Deze film uit 1968 van Richard Fleischer is klassiek geworden door het spel van Tony Curtis, door de pure kwaliteit van het verhaal en door de spannende semi-docu- mentaire stijl van filmen. The Boston Strangler is geba seerd op een waar verhaal. In een tijdsbestek van achttien maanden vermoordde Albert de Salvo (Tony Curtis) dertien vrouwen, waardoor hij bekend kwam te staan als 'De wurger van Boston'. De politie kon De Salvo slechts na veel moeite op sporen en aanhouden. Door zijn gespleten persoonlijkheid kon De Salvo zich van zijn mis daden niets meer herinneren. Met deze gegevens als basis toont Fleischer in de film over tuigend aan dat de grens tussen goed en kwaad en tussen ge zond en ziek, vaak niet makke lijk kan worden bepaald. Even leek het erop dat de Vierde Editie van de Speelfilm Encyclo pedie (1988) tevens de laatste zou worden. De Haarlemse uit gever Robert Hofman doekte zijn bedrijf Rostrum op en ver trok met de noorderzon, en de tweejaarlijkse uitgave bleef in 1990 uit. Nu is met enige vertra ging de Vijfde Editie alsnog ver schenen, zei het dat Lijtingh- Sijthoff de verspreiding heeft verzorgd en Hofman zich be perkte tot de redaktie. In de afgelopen vier jaar is de markt voor filmnaslagwerken explosief gegroeid, en kan de consument kiezen uit tientallen binnen- en buitenlandse ency clopedieën op titels, acteurs, filmmakers en andere onder werpen. Toch denk ik niet dat de bijzonder populaire Speel film Encyclopedie veel potentië le lezers zal hebben verloren. Het boek is opnieuw uitgebreid met tienduizend films wat het totale bestand op zestigdui zend titels brengt en is daar mee nog immer de grootste in z'n soort. De ruggegraat van de bundel wordt gevormd door Leonard Maltin's TV Movies, waardoor de Amerikaanse cinema bijge werkt is tot eind vorig jaar. Maar Hofman heeft inmiddels een keur aan specialisten in dienst die het boek voorzien van films uit de meest exotische lokaties. Zo vermeldt de flap meer aandacht voor onder meer de cinema uit de voorma lige Sovjet-Unie, uit Noord-Afri- ka en het Midden-Oosten. Één specialist die z'n diensten niet meer kan aanbieden is schla ger-koning Ham- Thomas, die vorig Jaar overleed. Met zijn en cyclopedische kennis van de heimat-cinema en de western was hij jarenlang een van de trouwste medewerkers, en de Vijfde Editie is dan ook aan hem opgedragen. Intensief gebruik \an de Speelfilm Encyclopedie bracht nog wel eens foutjes naar bo ven, maar de uitgever verzekert de lezer dat daar aan gewerkt wordt. Zo is de complete tekst doorgelopen op schrijf- en stijl fouten, en blijven op- en aan merkingen van lezers welkom. Tevens is het zetwerk verbeterd, en is het complete fotobestand vernieuwd. Wel begint de enor me hoeveelheid tekst (1408 pa gina's) de handzaamheid wat te belemmeren. Dat is de reden waarom deze editie uitsluitend nog gebonden wordt verkocht, maar ik denk dat in de toe komst een extra band onont koombaar zal zijn. Een en ander maakt de Speelfilm Encyclope die prijzig (fö9,50). maar daar voor ontvangt de koper een on geëvenaarde bulk aan informa- Nieuwe Paul Verhoeven opwindend en scherp U kent waarschijnlijk Basic Instinct, de hype.Een peper duur scenario, boze homo-activisten, problemen met de filmkeuring. Nu de film in de Nederlandse bioscopen draait wordt het echt tijd de aandacht te verplaatsen naar Basic Instinct, de film. seksueel uit, wat Curran niet kan weerstaan. Tegen het uit drukkelijk advies van zijn colle ga in raakt hij steeds meer be trokken bij de geraffineerde spelletjes van de manipulatieve blondine. Terugkijkend op de bezwaren van de homo-activisten valt in derdaad op dat alle vrouwelijke hoofdpersonen in Basic Instinct óf lesbisch óf bi-sexueel zijn, en allen verdacht worden van moord. Maar terwijl dit gegeven in een andere context mis schien smakeloos zou zijn ge weest, keert het zich in dit geval niet tegen de film. In de visie van schrijver Joe Eszterhas en Paul Verhoeven zijn de vrouwen hier superieur aan hun manne lijk tegenpolen. Ze weten hun seksualiteit te scheiden van hun werk en ambities, terwijl de mannen en met name Michael Douglas' karakter absoluut niet overweg kunnen met hun lus- Paul Verhoeven's derde volledig Amerikaanse rolprent speelt zich af op een terrein waar de regisseur zich duidelijk thuis- voelt. Reeds in De Vierde Man (1984) koppelde hij obsessieve seksualiteit aan suspense, en creeërde zo een overtuigende thriller. Nu gaat deze vergelij king niet helemaal op, aange zien Verhoeven zelf aan de ba sis van De Vierde Man stond, en hij bij Basic Instinct andermans scenario heeft verfilmd. Maar de regisseur is vertrouwd met de combinatie van seks en spanning, en laat dat in zijn laatste film overtuigend blijken. Basic Instinct opent gelijk al met een spectaculaire bedscè ne, die eindigt in een bloedige moord. Voormalig rockzanger Johnny Boz blijkt door een on bekende minnares te zijn dood gestoken. Inspecteur Nick Cur ran (Michael Douglas) leidt het onderzoek, dat hem in contact brengt met Boz' vriendin Ca therine Tramell (Sharon Stone). Deze onbewogen schoonheid vertelt de inspecteur openlijk over haar seksuele voorkeuren (ze is bi-sexueel), en blijkt een boek te hebben geschreven waarin een moord plaatsvindt die sterke overeenkomsten ver toont met de moord op Bozz. Het maakt haar verdachte nr.l, hoewel niemand iets hard kan maken en Catherine een ver hoor aan de leugendetector doorstaat. Bovendien weet ze iedere verdachtmaking puur op overredingskracht te pareren. Terwijl het onderzoek vast loopt en Curran onder zware druk komt te staan wegens zijn disfunctioneren in een andere zaak, begint Catherine hem langzaam in te pairoen. Ze wil hem model laten staan voor een romanfiguur en daagt hem Het maakt Curran een bekla genswaardige, zelfs ruggegraat- loze figuur. Reeds bij de eerste ontmoeting met ijskoningin Stone verzekert deze hem dat hij spoedig het roken weer zal opnemen, en even verderop in de film zit hij zelfs weer aan de eerder afgezworen whisky. Hoe slecht hij met zijn seksuele ge voelens overweg kan wordt geïl lustreerd in een brute scène, waarin Douglas zijn ex-vriendin thuis verkracht. Eenmaal tot dit niveau afgezakt, kan het alleen nog maar verder bergafwaarts gaan, en Verhoeven schetst Currans lijdensweg met duivels genoegen. Sharon Stone daar entegen blijft ongenaakbaar, wat treffend naar voren komt in het beste moment van de film, Catherine's eerste verhoor. Zoals al bleek uit The Music Box en Jagged Edge, houdt sce narist Eszterhas van onver wachte ontknopingen, en ook die van Basic Instinct is zowel verrassend als ietwat gefor ceerd. Als thriller is de film dan Inspecteur Nick Curran (Michael Douglas) in de ban van de onbewogen schoonheid Catherine Tramell (Sharon Stone). ook een goede middenmoter, spannen verhouding tussen de die het meer van z'n uitzonder- seksen is zo scherp uitgebeeld, lijk expliciete seks-scenes dan en levert zulke opwindende scè- van z'n plot moet hebben. Het nes op dat het gebrek aan ge is vooral de regie van Verhoe- loofwaardighcid voor lief te ne ven die Basic Instinct boven z'n men is. Verder heeft de regis- genre doet uitstijgen. De ge- seur zijn cast weten te inspire ren en kunnen met name Douglas en Stone terugkijken op intense vertolkingen. Ik durf dan ook te stellen dat het aan zienlijke succes van de film vooral Paul Verhoeven's werk is. For The Boys: Smartlap van het ergste kaliber FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend delicatessen KIJKHUIS OOOOO In een halfverwoeste stad heerst hongersnood, maar een slager weet zijn schappen toch te vullen met het vlees van onschuldige voorbijgangers. Als een nieuwe huurder jn de buurt komt wonen, wrijven de bewoners zich in de handen. Binnenkort is er weer vlees! Het loopt echter anders af... cape fear LUXOR OOOO Remake van de gelijknamige film uit 1962, maar beter. Een gezin wordt bedreigd door de gevaarlijke psychopaat Max Cady (Robert de Niro). De familieleden hebben echter net zoveel met elkaar te stellen als met de gek. want de vader is overspelig, de moeder cynisch en de dochter eigenzinnig. Uitstekende thriller van Martin Scorsese. de noorderlingen LIDO 40000 Tweede, opnieuw geheel originele speelfilm van Alex van Warmerdam. De hoofdper soon, het jongetje Thomas. (Leonard Lucieer) slaat het leven gade in een kiem, onaf- gebouwd en winderig nieuwtjouwbuurtje anno 1960. Het leven is er verstikkend keu rig. maar vlakbij ligt een bos met een vennetje waar erotiek, vriendschap, chaos en creativiteit wel een uitlaatklep kunnen vinden. hook LIDO 2, EURO 3 OOO Voor volwassenen flauwe, maar voor kinderen wellicht wél leuke verfilming van J.M Barne's boek Peter Pan De volwassen geworden Peter Banning (Robin Williams) laat zich pas verleiden om naar Neverland terug te keren, als zijn kinderen door kapi tein Hook (Dustm Hofmann) worden bedreigd Regisseur Steven Spielberg schiet te kort. doordat hij in de film de werkelijkheid teveel loslaat kuifje en het haaienmeer CC VOORSCHOTEN OOO Goede tekenfilm met de wereldberoemde reporter Kuifje in de hoofdrol. Professor Zonnebloem is erin geslaagd driedimensionale kopieén te maken, maar de uitvin ding raakt in verkeerde handen. Dit heeft ernstige gevolgen. De film werd niet naar een bestaand stripalbum van Hergé gemaakt en daardoor komen de karakters niet ^e'enaal uit de verf. Tuschinski 3, Amsterdam „Vlinders in je buik?" vraagt een kleedster aan zangeres Dixie Leonard, wanneer ze haar de buut maakt in de show van Ed die Sparks, voor een zaal vol soldaten tijdens de Tweede We reldoorlog. „Olifanten," hikt Dixie als antwoord. Het is een mate van overdrijving die ken merkend is voor de volledige speelduur (twee uur en een kwartier) van For the Boys. Soms weet je het al tijdens de openingstitels. Hoofdrol voor Bette Midler, een naam die even later opnieuw verschijnt als co-producent. Arme regis seur, denk je dan. Want als Mid ler samen met Streisand met afstand aan de top wat betreft het grootste ego in damesfilm land ook achter de camera de lakens uitdeelt, wie moet zo'n film dan nog in de hand houden? Het resultaat is er naar. Midler fêteert zichzelf op meer dan genante wijze als kloeke revuezangeres die zich eea leven lang door veel tegen spoed heenslaat. De goden zijn hard voor Dixie: ze verliest haar man tijdens de Tweede Wereld oorlog, tijdens een showbezoek aan Korea sterft een jonge sol- James Caan en Bette Midler als revue-artiesten. daat in haar'armen en haar eni- aan het front tot tranen toe had ge zoon sneuvelt voor haar geroerd. Terwijl diezelfde stone ogen in Vietnam, nota bene net de soldaten even daarvoor toch nadat ze met een erg gevoelig nog hadden geprobeerd een liedje het zooitje ongeregeld danseresje uit de show aan te randen. Dixie is niet alleen dapper wanneer het haar persoonlijk tegenzit, ze springt ook op de bres bij ander onrecht; wanneer tijdens de McCarthy-tijd een tekstschrijver wordt ontslagen wegens vermeende communis tische sympathieën scheldt ze producenten, sponsors en le gertop het schaamrood op de wangen. For The Boys is, u raadt hei u, een srauliftp vu hel Mg ste kaliber. Regisseur Mark Ry- dell. die ooit met The Rose aan de wieg stond van Bette Mid ler's filmcarrière, heeft geen moment greep op z'n exhibitio nistische primadonna. Ze pruilt, huilt, laent, schoffeert alles met de finesse van de olifant waarover ze sprak toen iemand een vlinder te nerde bracht. James Caan doet nog een tijd je z'n best als de charmante playboy I ddie Sparks, maar te gen de tijd dat oij volgens het scenario voor het karakter van Midler door de knieën mort. houdt hij het voor gezien. Hele maal aan het eind van de film zien we Dixie, al ver in de tach tig, nog één keer met Eddie op het podium. Het lijkt een vct wijzing naar Fellini's Ginger and Fred, over de schaamteloze wij ze waarop de televisie twee be jaarde revuoariirsten misbruikt Maar Bette Midler is natuurlijk veel ijdeler; haar personage laat ook die jongens van de tv nog eens even wat zien. Twintig jaar geleden was Midler zonder meer ontwapenend en brutaal. Nu zwelgt ze in haar ego. AMSTERDAM ALFA ltd 6278806 De Noorderlingen 2 j. vr za zo 13 30. 16. 19 30 22. ma d« wo ÖO 14. 19 30. 22 ALFA 2 The lover 161 dag 18 45,21.30, ma d' do ook 14 Sneeuwwitje en de reven dwergen ai vi ra zo 13. 1530. wo 14 ALFA 3 My own private Idaho 16 vr ra ZO 13 30. 16, 19 30. 22. ma d. wo do 14. 19 30. 22 ALFA 4 Raise the red lantern 16 j vr za ZO 13. 15 30. 18 45. 21.30. ma d. wo do 14, 18 45.21 30 ALHAMBRA 1 iet 6233192 J.F.K. 12 i dag 14.20 ALHAMBRA 2 People of the forest a i dag 13 45 The prince of tides 12 dag 18 45. 21.30 BELLEVUE CINERAMA tot 6234876 Basic instinct 16 j vr za zo 13 .30. 16 15. 19 15. 22. ma di wo do 14. 19 15. 22 CINERAMA Bugsy 12 j vr za zo 13 30. 16 15. 19 15. 22. mad'wo do 14. 19 15. 22 CALrPSO 1 tel 6234876 Cape fear lb j vr za zo 13.15. 16. 18 45.21 30. ma di wo do 13 45. 1845.21 30 CALYPSO 2 Thelma Louise 12 j vt za zo 13 15. 16. 1845.21 30. ma d< wo do 13 45. 18 45.21 30 CINECENTER-CINE MA CORAL INE Liinbaansgiacht 236 tel 6236615 Mississippi Masata a I dag 14 30. 17. 19.30.22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE NAPPA Trust 16j .dag 14 30. 17, 19 30. 22 CINECENTER-PIERROT Europa 161 dag 14.30,19 30 Delicatessen a l dag 17. 22 15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO j La double vie de Veronique 16 J dag 14.30. 17 15. )9 45. 22 CINEMA 1 INTERN tel 6151243 Basic instinct 16 j dag 18 45. 21.30, vrza zo ook 14 CINEMA 2 INTERNATIONAL Hook a 1 dag 20. vr za zo ook 13 30. 16.30 CINEMA OSCAR Dead again 16 j wo vr za wo 20 j Babar a i vr za zo wo 14 30 CITY 1 tel 6234579 Hook a l vr za zo 13 45. 16 45, 20 15.madiwodo 1345.20 15 CITY 2 Beethoven a I vr za zo 13 .15. 15 45. 19. 21.30, mad. wo do 13 45. 19.21 30 CITY 3 The people under the stairs 161vr za zo 13 15. 15 45. 19. 21 30. ma di wo do 14 15. 19.21 30 I CITY 4 Deceived 12 dag 19.21 30. ma d.do 14 15 Babara i. wzazo 13 15. 15 45, wo j 14.15 CITY 5 Freddy's dead 161vr za zo 13 15. 15 45. 19.21 30, mad" wo do 14.15, 19.21 30 CITY 6 The last boy scout 16 j v? za zo 13 15. 1545, 19. 21 30. mad. wo do 13 45. 19.21 30 CITY 7 Silence of the4 lambs 16 j vrzazo 13. 1545. 1845.21 30. mad. wo do 14 15. 18.45.21 30 DESMET lei 6273434 A Idade Maior dag 21. zoook 14 15 Trust dag 19 La belle noiseuse dag 19 45 Late night movie, dag. 23 KRITERION 1 lei 6231708 La grande bouffe. dag 17 30 Cheb dag 20 30 L'ascenseur pour I'echataud dag 22.15 KRITERION 2 De ontkenning dag 18.19 30.21 Barton Fink dag 22 RIALT01 lei 6623488 De spiegel dag 18 Jacquot de Nantes, dag 19 45. 22. zoook 13. 15 15 RIALT0 2 Rumble Fish dag. 18 Films Wim Wenders vr za zo 20 15. mad. wo do 1945.21 30 THE MOVIES 1 tel 6245790 Raise the red lantern, dag 17, 19 30. 22. zoook 14 45 THE MOVIES 2 Shadows i Fog dag 7 30. 21 45 The commitments i 9 15. zo ook 15 THE MOVIES 3 Melina dag 1 7. 22 Les amants du pont neui dag 19 30. TUSCHINSKI 1 lei 6262633 Basic Instinct 16 vr za zo 13 15. 16. 18 45.21 30. ma d. wo do 14 18 45.21 30 TUSCHINSKI 2 De Noorderlingen 1 2 j vr za ZO 13 15. 16. 1845.21 30.mad.wo do 14, 1845.21 30 TUSCHINSKI 3 For the boys 12 j dag 14.20 TUSCHINSKI 4 The doctor a wza zo 13 15. 16. 1845.21 30. ma d. wo do 14, 18 45.21 30 TUSCHINSKI 5 The kwer 16 dag 1845.21 30. ma di do ook 14 TUSCHINSKI 6 Father of the bride al vr za ZO 13 15. 16. 1845 21 30. mad'wo do 14. 18 45.21 30 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven i w r» ZO 13 15. 16. 18 45.21 30. ma di wo do 14. 18 45.21 30 OE UITKIJK tel 6237460 Edward II16 j dag 20 45. 22 15 Shadows and tog a i dag 20 30 Het programma van Leidie en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25