Invloed Japan op Nederlandse kunst Cultuur Kunst Beeldende kunst op festival De Boulevard De nieuwe 'JAS' en zijn liefde voor de tulp Kunst en vaarwerk naar Japan Verleidelijke bouw van architect De Ley ZATERDAG 2 MEI 1992 'Koppen' in Sylvius leiden In vier vitrines in de hal van het Sylviuslaboratorium aan de Wassenaarseweg 72 exposeren vanaf maandag een aantal kunstenaars met het onderwerp 'Koppen'. Deze presentatie die tot 30 juni duurt en tijdens kantooruren is te bezichtigen, is ge organiseerd door de Stichting Beeld en Grafiek. Comeniusjaar in Naarden naarden Op zaterdag 16 mei heeft de opening plaats van het nieuwe Comenius Museum in Naarden. De opening van dit mu seum vormt het hoogtepunt van de herdenkingsactiviteiten die de Stichting Comenius (1592-1670) organiseert ter gelegenheid van het 400ste geboortejaar van de Tjechische geleerde Jan Amos Comenius. I er gelegenheid van de opening zal de ten toonstelling 'De zichtbare wereld van Wenceslaus Hollar 1607- 1677)', prenten uit de collectie van Museum Boymans-van Beu- ningen, te zien zijn. Wedstrijd drumbandsolisten noordwukerhout In het sociaal-cultureel centrum De Schelft zullen zondag 104 drumbandsolisten of ensembles met elkaar wedijveren om een van de kampioenspenningen. De deelne mers zijn geselecteerd uit de zeven aangesloten bonden van de Federatie van Katholieke Muziekbonden in Nederland. Aanvang 10.00 uur. Op het theaterfestival De Boule vard. dat dit jaar van 7 tot en met 16 augustus in Den Bosch plaatsheeft, wordt ook aandacht besteed aan beeldende kunst. Twaalf Brabantse kunstenaars maken van de binnenkant van evenzoveel kleine houten cabi nes een kunstwerk. Bezoekers van De Boulevard kunnen in die cabines plaatsne men en zo het kunstwerk on dergaan. Het programma van De Boulevard, dat dit jaar voor de achtste keer wordt gehou den, staat in hoofdlijnen vast. Het Semola Theatre uit Barcelo na verzorgt in de eigen theater arena. die wordt opgesteld in de tuin van schouwburg het Casi no. zes voorstellingen. Voor het eerst zullen in het programma ook een aantal voorstellingen van modeme dans worden op genomen. Daarnaast wordt ook aan dacht besteed aan jazzmuziek. Op dit moment wordt nog on derhandeld met een aantal En gelse theatergezelschappen. Festivaldirecteur Claessen ver wacht dat er in augustus sprake zal zijn van een duidelijk her kenbare Britse inbreng in het programma. Expositie 'Imitatie en inspiratiein Rijksmuseum Amsterdam Het Rijksmuseum huisvest tot eind juli de tentoonstelling die de Rijksdienst Beeldende Kunst vorig jaar maakte ter gelegenheid van het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Japan. Onder de titel 'Imitatie en inspiratie' wordt met schilderijen, grafiek, keramiek, textiel, lakmeubilair, zilver en modeme gemengde technieken getoond hoe verrassend groot de invloed van Japan op de Nederland se kunst is geweest. AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER De expositie beslaat het tijdvak van 1650 tot heden. Zo wordt duidelijk dat lapan onze kun stenaars en ontwerpers van ge bruiksvoorwerpen al vele eeu wen tot hoogstandjes van bij zonder vakmanschap inspireert. De culturele kruisbestuiving tussen beide landen kwam op gang door de langzame groei van handelscontacten vanaf het begin van de 17de eeuw. De on derhandelingen over het ope nen van een handelspost na men lange tijd in beslag en mondden in 1641 uit in de ves tiging van een VOC-nederzet- ting op het eiland Deshima in de baai van Nagasaki. De Nederlandse kooplieden hebben meteen gretig gebruik gemaakt van hun exclusieve handelsrechten. Zij transpor teerden vooral zijden watten, rijst, kampfer, koper, thee en gember naar Europa, maar de lading van een schip uit 1651 bevatte bij voorbeeld ook '200 stucx japanse syden rocken'. Zeker is verder dat de zeelieden curiositeiten meenamen waar mee zij na terugkeer privéhan- deltjes begonnen. Uit bronnenmateriaal is be kend dat na de val van de Chi nese Ming-dynastie vanaf 1659 op grote schaal export van Ja pans Arita-porselein op gang kwam. Het Rijksmuseum laat zien dat op Nederlands aarde werk uit die periode al snel Ja panse vormen en decoraties als bloem- en vogelmotieven wer den aangebracht. Als illustratie van deze imitatie en inspiratie' zijn naast Delftse kaststellen, potten, borden en schalen ook voorbeelden van Arita-porselein neergezet. Pronkstukken Ware pronkstukken vormen de Japanse lakdozen die in het 17de eeuwse Nederland een ge liefd verzamelobject voor de rij ken vormden. De techniek van het verlakken was bij Neder landse meubelmakers al vanaf 1610 bekend, maar zij lieten zicb net als de ontwerpers van aardewerk al snel door Japanse decoraties beïnvloeden. Vooral bij de kostbare meubelen uit de 18de eeuw leidde dit tenslotte tot prachtige resultaten. De ver lakte withouten en met paarle moer ingelegde kast uit om streeks 1700 is daarvan een schitterend voorbeeld. Een intiem schilderijtje van Frans van Mieris (1635 1681) toont ons een in Japanse kimo- gens alleen de njken zich een kimono penni tieren. Uit later tifd wisten we al dat kunstenaars als Vincent van Gogh en George Hendrik Breit- ner gefascineerd waren door de Japanse cultuur. Het Ri|ksmuse um heeft natuurlijk terecht plaats ingeruimd voor topwer ken als de courtisane van Van Gogh uit 1887 en het meisje in witte kimono van Breitner uit 1893. De sfeervolle litho's en te keningen Theo van Hoytema (1863 1917) met natuurtafereel tja zijn veel minder bekend. ■j daarom des te n die in diepe brief schrijft. Samen met voorbeelden van 'echt' Japanse kimono's en Ne derlandse imitaties wordt /o duidelijk hoe populair dit kle dingstuk in de 17de en 18de eeuw in ons land was. Vanwege de hoge kosten konden overi- Datzelfde geldt voor het ont werp dat Jan 1 isenloffel (1876- 1957) omstreeks 1900 voor een negendelig theeservies maakte, waarbij hij zich voor de theepot liet inspireren door het uiterlijk van de lapanse sakeketel Het strak vormgegeven servies is werkelijk een juweeltje van vormgevmgskunst Hedendaagse bijdragen van Willem van Hussern (1900- 1971 M.nk Bram m Hooy kaas/Stansfleid en hristiaan Bastiaans geven tenslotte aan dat de al eeuwen levende aan drang tot 'imitatie en inspiratie nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet De expositie maakt duideli|k dat de Nederlandse cultuur daar ook in de toekomst alleen maar baat bij kan heb ben. De expositie 'Imitatie en inspi ratie' in het Rijksmuseum (Stadhouderskade 42) duurt tot en met 26 juli. I>e u|>e ningstijden van het museum zijn van dinsdag tot en met za terdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Maandag gesloten. BEELDENDE KUNST RECENSIE NICOLE ROEPERS JAS' m kunstgalen) Catharina. Meer straatpromenade 12b, Hillegom (02520- 19977). openingstijden dinsdag t/m vn|- dag 10 00-12 30 en 13 30-17 30 uur. za terdag 1000-17 00 uur Tot en met 16 "Ik wilde zeeman worden, maar dit mocht niet en werd uit het hoofd gepraat nadat ik temet verzopen was! Word maar mis dienaar of bollenjongen! Thans reis ik, en breng mijn Tulpen naar vele landen, gek né?" JAS schrijft dit op een fotocol lage die hij speciaal voor zijn tentoonstelling in Hillegom ver vaardigde. Een serie autobio grafische werken, waarin hij ou de foto's over de geschiedenis van Hillegom verwerkte. De nil in België wonende, maar in 1945 in Hillegom gebo ren JAS (Johannes Adrianus Smit), heeft van zijn verleden in de bollenstreek zijn handels merk gemaakt Of het nu de autobiografische foto-collages, de installatie-achtige projecten of zijn abstracte-expressionis- tische schilderijen betreft, in zijn werk neemt de tulp een prominente plaats in. De ruim 20 schilderijen op deze exposi tie kregen zelfs de (Engelse) ti tels van tulpensoorten mee. IAS schildert grote kleurrijke doeken, die verwantschap to nen met werken van abstract- expressionisten als Willem de Kooning en in mindere mate met de tulpenschilderijen van Jan Cremer. Cremer bejubelt in zijn werk voornamelijk het hol- landse platteland in combinatie met bloemen als de tulp en schildert dit op een vrij realisti sche en vlakke wijze. IAS daar entegen gebruikt verf echt als materie: met paletmes of kwast brengt hij gigantische lagen olieverf op linnen aan. wat de werken tot letterlijk zware, maar tegelijkertijd qua kleur tot zeer heldere doeken maakt. Gerechtvaardigd haalt IAS in de begeleidende catalogus een uitspraak van Willem de Koon ing aan. die meent dat je vorm als een concrete ervaring moet zien. Evenals De Kooning, die hij in 1984 ontmoette en voor wie hij zogenaamd JAS-krijt maakte (een kleurstift, waarin verschillende kleuren zijn sa mengebracht en waar hij patent op kreeg), behoudt IAS de grip op de werkelijkheid en blijft er in zijn werk altijd sprake van enige figuratie. In navolging van De Kooning ook. schilderde hij in de jaren tachtig een serie vrouwenfiguren, lieflijker echter dan de dikwijls agressief neer gezette vrouwen van de Neder lands/Amerikaanse schilder. Prominent aanwezig in alle kunstuitingen van IAS is en blijft echter de liefde voor de tulp en de geschiedenis van landarbeiders en bollentclers. Voort bordurend op een plan dat hij in 1991 al in Antwerpen toepaste toen hij daar het pro ject The Yellow Fmperor ten doop hield, ontwikkelde JAS voor de huidige tentoonstelling medio apnl de installatie scUl /ture'. noemt hij het zelf) Me morial Red. Voor The Yellos Fmperor bevestigde hij op een driehoekige stalen constructie ruim een miljoen gele tulpen koppen. Memorial Red bestond uit 462 bollenmanden die over dekt waren met rode tulpen - knoppen en was bedoeld als een hommage aan de landar beiders. Ondanks het tijdelijke karakter van zo n installatie - de tulpenkoppen verwelken snel - maakte JAS een kunstwerk dat de inwoners van Hillegom te ver ging, gezien de vernielingen waarover in deze krant al eerder werd bericht Een videoregistra tie bij galerie C atharina is het enige wat overbleef van deze in stallatie. Het bewijst wel dat IAS in zijn ontwikkeling als kunstenaar niet stil staat, dat hij het inmid dels vaste stramien van zijn ex pressieve schilderijen zo nu en dan loslaat en originele scul (plturen durft te maken Memo rial Red zou op de kunstten toonstelling 'Allocaties' op de I loriade zeker niet hebben mis staan. De kunstenaars van het Rotter damse collectief Kunst en Vaar werk realiseerden zich niet dat zij een vooruitziende blik had den. toen zij in hun promotie folder een lapanse tekst opna men. Het was bedoeld als grap, maar het tekstje komt binnen kort uitstekend van pas. Kunst en Vaarwerk heeft een opdracht gekregen voor de vervaardiging van zes kunstwerken bij een nieuw stadsdeel van de Japanse havenstad Kobe. Het gaat goed met Kunst en Vaarwerk. oftewel de kunste naars Hans Citroen, Cor Kraat en Willem van Drunen. Deze week werd de laatste hand ge legd aan een drie meter hoog kunstwerk in Aalsmeer, dat amusementskoning loop van den Ende van het voltallige per soneel kreeg ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag. De bijdrage aan een internationale Pop Art expositie in het Muse um van Bommel-van Dam in Venlo is in voobereiding. De filosofie achter het ver bond van de drie kunstenaars- /vrienden, het plaatsen van 'landmarks' in het landschap rond de stad, heeft voor de er kenning gezorgd. Onlangs werd in het Spaanse Sevilla voor het Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling Expo'92 een meccano-molen gebouwd. De internationale doorbraak is met de lapanse opdracht een feit Cor Kraat en Hans Citroen kregen de opdracht voor de stadsmarkering ideeën in pop art in de prak iik u- bn Qgi Q Ml de Japanse zuster-havenstad van Rotterdam. Kobe. De kunst werken zijn bestemd voor langs de in- en uitvalsroutes van een nieuw stadsdeel. Over de exacte plaats van de kunstwerken is nog niets be kend. Wel dat een aantal via- lim MB .1.11));. Il.-.-.F dB 1MB M worden. „De Japanners waren 'weg' van onze oplossingen van knus! op en aan viaducten /jj ervaren een viaduct als verve lend. Onze aanpak sprak ze aan en daar spelen wij op in," aldus Hans Citroen. Concours hiphoppers in Stathuys Onder de naam Down into HipHop Combat' houdt de /uidhollandse Popunie deze maand een concours voor aankomend hiphop talent eerste voorrondt- daarvan is vanavond in 't Stathuys aan de Breestraat in Leiden, /es deelnemers - hiphop a-s - strijden om de eer The Kay LC. met een gastop treden van 2-Juicr. sluit de avond af. Aanvang 19.00 i precies. BOUWKUNST Wie langs molen De Valk in dc richting van lu i Schuttersveld wandelt, waant zich heel even in een dorpje aan de Middelandse Zee. Op de hoek van de Rijnsburgersingel en de Schuttersveldweg is een opvallend nieuw gebouw verre zen, ontworpen door de Am sterdamse architect Paul de Ley, in opdracht van woningbouw vereniging Ons Doel. Het pro ject omvat 43 woningen, vooral bestemd voor ouderen, en 650 vierkante meter kantoorruimte op de begane grond. Meest opmerkelijk aan het complex zijn de mediterrane kleuren, zandgeel en hemels blauw, die aangenaam contras teren met de omgeving. Van een architect wordt gewoonlijk verwacht dat hij een gebouw ontwerpt dat er goed uitziet en past in de buurt. In het onder havige geval was dat niet ge makkelijk. De Ley werd gecon fronteerd met een hoekig bouwterrein, ingeklemd tussen hoge kantoorgebouwen aan de ene kant en lage woninkjes aan de andere kant Dicht achter de bouwlokatie is bovendien de school 'De Twee Sleutels' gele gen. Van enige bouwkundige samenhang of een herkenbare buurtkarakteristiek was geen sprake. Integendeel de omge ving maakt een gefragmenteer de. rommelige indrulL Het bestemmingsplan voor de Stationsbuurt schrijft een aan eengesloten bebouwing langs de singel voor. Architect De Ley koos daarom voor een gebogen JAS, ofwel Johannes Adrianus Smit, wilde eigenlijk zeeman worden. Nu reist hij en brengt zijn Tulpen naar vele landen. vorm, waardoor het gebouw meedraait met de weg en de lichttoetreding tot de achter het complex gelegen school is gega randeerd. Aan de kant van het Schuttersveld telt hel complex acht verdiepingen dat geleide lijk afloopt naar vier bouwlagen aan de zijde van de Rijnsburger singel. Op deze wijze wordt een 'natuurlijke' overgang bereikt tussen de hoogbouw aan de ene kant en de laagbouw aan de an dere kant. Dc hoogste bouwlaag is gedeeltelijk naar achter ge plaatst en heeft een uitstekende daklijst die het complex een duidelijke beëindiging gerft Behalve de gebogen gevel, de trapsgewijze opbouw en het kleurige, isolerende, gevelstuc werk zijn er nog de rondlopen de trappenhuizen die aan de nieuwbouw een heel eigen ka rakter geven. Maar daarnaast valt het complex ook op door eenvoud en strakheid. De Am sterdamse architect weet een beeldende vormgeving en me diterrane kleurkeuze uitstekend te combineren met een functio naliteit die wortelt in een oer- hollandse traditie. Paul de Ley is er in geslaagd om de complexe bouwlokatie met grote zorgvuldigheid en oog v oor detail uit te buiten Het ge bouw heeft in meer opzichten een gunstige invloed op z'n om geving: het levert een belangrij ke bijdrage aan het herstel v an het stedelijk weefsel en geeft de straat weer de status van een echte singel. De opdrachtgever, woning bouwvereniging Ons DoeF ver dient een compliment omdat zij niet alleen oog heeft gehad voor. Kantoor en woningen op de boek van de Rijnvburgenmgei en Schut tersveldweg Architect Paul de Ley werkte hier met de met alledaagse kleuren zandgeel en hemelsblauw roro*»«fuo woningen die goed(koop) zijn en weinig onderhoud vergrn. maar ook voor stcdebouwkun dige en architectonische kwali teiten Het ontwerp van De ley hoort zonder meer thuis is bet njt je hoogwaardige bouwkunst die de afgelopen jaren In leiden is grrealiseerd Des te merk waardiger is bet dat deze archi tect door de gemeenir I rtden zo grmakkrli|k aan dc kant is geschoven bij de onrwtkkHing van een bouwlokatie aan hei («algrwatrr l>r prestatie die De lev aan dc RjjnshurgcrsingH heeft grievrrd. verdient het om dat nog eens goed te maken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9