Eén vrouw, twee gezichten De opkomst van de NERD zatp-:- ZATERDAGS BIJVOEGSEL Wat hebben Sean Connery, Robert Redford, Jack Nicholson, Bruce Willis, Burt Reynolds, Mickey Rourke, Jeff Bridges en Sam Shepard met elkaar gemeen Stuk voor stuk hebben ze ooit in een film kunnen ontdekken dat verliefd worden op de langgelokte Kim Basinger doorgaans catastrofale gevolgen heeft. Ook Richard Gere moet nu in Final Analysis (Nederlandse première 22 mei) ontdekken hoe zijn liefde voor Kim fataal kan uitpakken. In een Parijse hotelsuite zit Kim Basin ger er bij als de onschuld zelve. Als 'the cat who ate the canary', zoals ze in het Engels zeggen. Phil Joanou, regisseur van haar nieuwe film Final Analysis, deelt het aanhalige gezelschap van de blondine uit Ge orgia: een vrolijke zenuwpees. Ze blijkt wa rempel haar wilde haren te hebben geknipt. Zo maar voor de verandering, of vanwege een nieuwe filmrol? Kim Basinger. „Vanwege een nieuwe rol èn omdat ik het een goed idee vond. Emotioneel heb ik al twee jaar geleden afstand gedaan van dat lange haar. Ik kon alleen geen goede schaar vinden op het goede moment. Zes weken geleden is het er toch van gekomen." Kun je dat eigenlijk naar willekeur doen? Ik bedoel, het is voorstelbaar dat men u voor een film gecast heeft met de onwillekeurige voorstelling van Kim Basinger, met inbegrip van dat weelderige krulhaar. En vervolgens verschijnt u op de set met een steil page-kop- je? „Zoiets kan inderdaad een verrassing in houden waar men niet blij mee is. Ik heb het meegemaakt toen ik gevraagd werd voor Blind Date. Daar wilden ze me juist ènders hebben; met donker haar. Dus ik nam braaf een spoeling, maar eentje die langzamer hand weer verdween met elke keer dat ik on der de douche ging. Dus ik begon aan die film. zo donker als Maria in West Side Story. Geleidelijk veranderde dat in rood, en vervol gens steeds lichter. Ik was een soort toverbal. Daar gingen ze ongemakkelijk van kijken, maar ze reageerden laconiek, zo van: 'Nou, als Kim er zo bij wil lopen, dan doet ze maar'. Anders was het bij The Man Who Loi>ed Wo men. Toen had ik gezegd dat ik er wel iets van af wilde halen, maar die operatie liep uit de hand en dat werd toen heel kort haar. Ze waren razend. Maar ja. het is mijn haar per slot van rekenirlg. Daar doe ik mee wat ik wil. De enige restrictie die ik in acht neem is om het niet halverwege de opnamen af te knip- Lijken Onvergetelijk is Kim Basingers komische op treden in Blind Date geweest, als een meisje dat niet tegen drank kan en die door tóch te drinken de ene calamiteit na de andere ver oorzaakt. waar vooral Bruce Willis voortdu rend de dupe van wordt. Nu. in Final Analy sis. speelt Kim andermaal een vrouw die niet tegen drank kan. En dit keer vallen er lijken. „Ja, het begint óp typecasting te lijken, niet? Heb je een meisje nodig dat niet tegen drank kan? Vraag Kim Basinger! Maar ontoe rekeningsvatbaar gedrag gaan vertonen na het gebruik van zelfs maar een beetje alcohol, dat is een pathologische afwijking die serieus is en echt bestaat. Ik heb het zelf eens mee gemaakt dat we zaten te tafelen met in ons gezelschap een meisje dat niet tegen wijn kon. Met wodka had ze nooit problemen, maar ze nam één glas rode wijn en ze ging fi naal tegen de vlakte. Zware ademhalings- stoomissen. We moesten met haar naar een ziekenhuis om haar maag te laten leegpom pen. Ze was er bijna geweest." Regisseur Phil Joanou mengt zich in het gesprek: „Het script voor Final Analysis is ge schreven door Wesley Strick. dat is de man die ook het script voor Scorsese's remake van Cape Fear heeft gemaakt. Voor het script van onze film heeft Wesley samengewerkt met Robert Berger, een New Yorkse psychiater. Omdat deze film nogal met psychiatrie te maken heeft. Berger bezit kennis over echte gevallen van deze zeer serieuze afwijking. Het enige verschil met de praktijk is dat pa thologische vergiftiging door alcohol in wer kelijkheid helemaal niet zo controversieel als in deze film gesuggereerd wordt. In de rechtszaal-scènes laten wij twijfel zaaien over de mogelijkheid van dit verschijnsel. Dat ge beurt als spanningselement. Omdat we te maken hebben met een geval dat de perfecte moord zou kunnen zijn. Van de vraag of Kim Basingers personage een echt dan wel gefin- K W I J Nog met lang haar in haar nieuwste film 'Final Analysis': „Heb je e drank kan? Vraag Kim Basinger!" geerd slachtoffer is van die afwijking, hangt af of die vrouw wel of niet terecht beschuldigd wordt van een moord waarvan zij claimt zich niets te kunnen herinneren. Het hele idee voor deze film is vanuit die gedachte opge start: Stel dat iemand de perfecte moord zou willen plegen door zich te beroepen op deze afwijking. Die schijnt men namelijk che misch niet te kunnen testen, via bloedonder zoek of zo." Aantrekkelijk Kim Basinger „Dat dubbelzinnige van de rol, dat is natuurlijk precies wat ik er zo aantrek kelijk aan vond. Die vrouw dient zo gespeeld te worden dat het publiek haar acceptabel moet kunnen vinden als beklagenswaardig slachtoffer getrouwd met een hele nare kerel en dan ook nog psychiatrisch patiënt. En te gelijkertijd moet die vrouw eveneens overtui gend zijn als wellicht toch een vreselijk geraf fineerd kreng dat ben gefingeerde afwijking probeert te gebruikèn als alibi voor een lang vind ik niet onwaarschijnlijk. Ik denk dat er in het werkelijke leven een hoop scherpzin nig bedachte slechtheid bestaat die nog veel krasser is. Maar je hoort er meestal niks over, juist omdat die geniale slechteriken kunnen zorgen dat ze niet tegen de lamp lopen, want dèar gaat het juist om. Ze komen ermee weg. Sommige gewetenloze breinen bezitten een bijzonders sluwheid in het bedenken van anderen te manipuleren." Hoe heeft ze zich op de rol voorbereid? „Ik heb me helemaal niet voorbereid. Dat is iets wat ik ook altijd al zo geforceerd vond tijdens mijn acteer opleiding. Dan moest ie dereen om'de beurt laten zien hoe men een bepaalde rol interpreteert. Dan kreeg je eerst wat tijd om je mentaal voor te bereiden. Ik speelde dat braaf mee, ik deed alsof tenmin ste. Maar als het mijn beurt was, vroeg ik me zelf af: Voel ik me nu anders dan daarstraks?' En het antwoord was: 'Helemaal niet!' Alle maal aanstellerij. Als voorbereiding op Final 'Tijdens repetities ben ik niks waard. Maar als het telt is er niks aan de hand' tevoren geplande moord. Wie van die twee vrouwen is ze? Op die vraag hangt de hele film. Zo'n rol spelen, dat is een zeer attractie ve uitdaging voor een actrice. Maar het is wel een probleem, want van het moment af dat ik voor de eerste keer het script had uitgele zen. wist ik immers wie van de twee vrouwen ze werkelijk is. Wat ik geprobeerd heb is om na te gaan in hoeverre de twee gezichten toch samenvallen. Ik kwam tot de conclusie dat ze hoe dan ook een vrouw is die ziek is; hoe dan ook een vrouw die slachtoffer was en die geprobeerd heeft haar lot in eigen hand te nemen. Via pen moord. Onbewust in het ene geval, of zeer bewust en koelbloedig in het tweede geval. Zo ben ik. voor mijn gevoel, met die ambivalentie weggekomen.'' „t)at je tot zulke oplossingen komen kunt. betekent dat je te doen hebt met een goed script. En Final Analysis heeft een erg goed, buitengewoon intelligent geschreven plot. De kille boosaardigheid achter deze misdaad Analysis heb ik vijf minuten gekeken naar een scène uit een oude film waarin Olivia de Havilland gek wordt en almaar rondholt met een kandelaar Ik probeer me wel een idee te vormen over hoe ik iets ga spelen, maar ik hou het tegelijkertijd op een afstand alsof ik me er eigenlijk tegen verzetten wil. Speciaal in deze film zitten nogal wat scènes waarsan ik tevoren dacht: dit wil ik helemaal niet doen. want dan geef ik me te veel bloot. En zo zit ik 's ochtends nog steeds te broeden en me mentaal te verzetten als een klein meisje dat niet in tuig wil. En ik realiseer me steeds beter, tot in details van de scène die aan de beurt is. waarom ik het niet wil doen Als een assistent-regisseur me komt halen, dan ga ik naar de set alsof het gaat om mijn executie Maar op het moment dat de camera gaat draaien floept het er zo uit. Want door me te voren zo precies voor de geest te halen waar om ik het allemaal niet wilde, ben ik er aardig achter gekomen waar het precies in die scë Rol van 'femme fatale' is Kim Basinger op het lijf geschreven nes op aan komt. Zo werkt dat bij mij. Tij dens repetities ben ik niks waard. Camera-re petities vind ik het ergste wat bestaat. Maar op het moment dat het telt is er niks aan de hand. Onmiddellijk daarna ben ik dan weer immens ppgelucht dat het voorbij is ook." Vreselijk Phil Jouanou: „Kim is vreselijk tijdens repeti ties. Dan kom je er als regisseur absoluut niet achter wat ze ervan gaat maken. Bij haar ge beurt het allemaal tussen Action!" en 'Cut!' En dat is precies wat belangrijk is. Dat is trouwens precies zo bij mijn goede vriend Gary Oldman met wie ik State Of Grace ge maakt heb en met wie ik deze zomer in Panjs een film ga maken over de schilder Modiglia- ni. Het zijn niet de slechtste acteurs en actri ces die zuinig zijn op hun kruit." Kim Basinger „Dat mentale verzet is geen kinderachtigheid. Het heeft ermee te maken dat je, om het te kunnen spelen, gedwongen wordt om je te verdiepen in situaties en emo ties die - zeker in een geval als deze psycho- thriller - weinig plezierig zijn. En je moet je dus verbeelden hoe het zou zijn indien ze jou zouden overkomen. Als het je lukt om die voorstelling goed te maken - en dat is de be doeling - dan is dat een onaangenaam, soms zelfs pijnlijk proces. Daar wil ik niet eerder aan dan strikt noodzakelijk is. En ik wil het weer van me afschudden zo snel als mogelijk is. Soms is het nodig een shot verschillende keren overnieuw te doen. Dat is dus zwaar, maar wat dan telt is de mentaliteit van de re gisseur. Ik heb met een aantal van Amerika's grootste regisseurs gewerkt en de meesten van hen huren acteurs in vanuit het vertrou wen dat acteurs voor zichzelf zorgen; alle in spiratie uit zichzelf halen. En dat moet ook. Uiteindelijk sta je het toch altijd alleen te doen. Maar het maakt enorm verschil wan neer een regisseur je tenminste laat weten dat hij beseft hoe veel moeite het allemaal kost. En wat dat betreft is Phil - en dit zou ik ook gezegd hebben als hij niet hier op de bank zat iemand die de communicatie openhoudt. Iemand die ervoor kan zorgen dat je bron niet opdroogt. Zodat je bereid bent meer te geven dan waartoe je jezelf in staat achtte." Altijd Bezig Kim Basinger is niet alleen actief als actrice. Ze is ook actief als zangeres, zoals ze demon streerde in The Marrying Man. Ze partici peerde in B52-optredens tijdens de campag ne van presidentskandidaat Jerry Brown. Ze heeft inmiddels een rock album opgenomen, waarover ze echter niet tevreden is. Ze werkt nu aan een verbeterde versie en die zou nog dit jaar op Giant Records worden uitge bracht. Maar was Kim trouwens ook niet be zig met het schrijven van een filmscript? „Ach. je weet hoe dat gaat met ons arties ten. We zijn altijd bezig met van alles en nog wat. Dan stop je ermee, dan ga je weer een tijdje door. Ik heb twaalf onvoltooide scripts in een la. naast drie scripts die wel af zijn en waarmee maar eens iets moest gebeuren. Anderhalf jaar geleden zat ik hier in Parijs, in ditzelfde hotel, te schrijven aan een script dat intussen nog steeds niet klaar is. Dat was een komedie over een beroemd actrice die naar het Filmfestival van Deauville gaat en dood moe wordt van al die journalisten die niet echt geïnteresseerd zijn in haar filmwerk, maar die alleen willen weten met wie ze heeft geslapen Tot ze tegen zichzelf zegt 'Nu Is het afgelopen' Nu ga ik het doen ook!' En ze kruipt het bed in met alle vreselijk beroemde personen in Deauville. En al doende komt ze die ene kerel tegen op wie ze werkeli)k vre- se lijk verliefd wordt Maar die laat haar zak ken. omdat ze al met al die anderen geweest is." „Ik meen dat het een leuk verhaal ls. En ik denk dat een festival 'n leuke achtergrond zou vormen voor een film. Omdat de mensen er altijd zo veel over horen en lezen, terwijl maar weinigen zich kunnen voorstellen hoe het er echt aan toegaat. Terwijl festivals, zoals zeker Cannes deze maand, toch een leuk soort carnaval zi|n. Dat is het idee... Nee. dat zég ik niet. of dat verhaal waar gebeurd Is. Dat behoor jij ook helemaal niet te weten te komen!" U kent het type wei Hij waart rond door de gan gen van scholen en uniivrsiteiten, pennen en potloden links en rechts uit zijn overhenul: ken stekend. Beschamend onhandig als hij is in de gymnastiekzaal, op het sportveld en in de so ciale omgang, kent hij zijn gelijke niet achter de computer of in de technische werkplaats Nuan van dit menstype: de NERD. De term 'Nerd' (spreek uit: neurd") werd in 1988 gelan ceerd door de psycholoog David Forrest in een artikel met de op merkelijke titel 'Nerds: een bij drage aan de toekomst van de karakterkunde'. Nero staat voor Neuro Evolutionary Rostral Deve loper In ForTests opvatting verte genwoordigen de nerds een zeer gespecialiseerd type mens. Het is de variëteit die het best is aange past aan onze snel groeiende technologische informatie-be schaving. Het meest opvallende kenmerk van de nerd is dat zi|n hersenen het best ontwikkeld zijn in het gedeelte direct achter het voor hoofd. In vergelijking daarnlee is het achterwaartse gedeelte van zijn hersenen - het gebied van- waaruit waarneming, beweging en emotionele functies worden bestuurd - minder goed ontwik keld. Dit unieke patroon ver klaart een groot deel van de be kende eigenschappen van de nerd. die vrijwel altijd van het mannelijke geslacht is. Bijvoorbeeld: nerds zijn berucht vanwege hun onhandigheid in atletiek en gymnastiek, activitei ten die een sterk beroep doen op vaardigheden die gestuurd wor den door de waamemings-bewe gingscentra in het achtergedeelte van ons brein. Daarentegen ma ken vaardigheden als begripsvor ming, abstract denken, onder woorden brengen, uitrekenen en verbanden leggen, sterk gebruik van de meer geavanceerde fron tale hersenkwabben, mogelijk vooral in de linkerhersenhelft. Nerds zijn rypisch niet geïnteres seerd in de drie favoriete alle daagse bezigheden van de door snee man; hot looks, fast cars and high bucks' (sex, snelle wa gens en een hoop poen). Volgens Forrest hebben ze daarentegen een haast erotische belangstel ling voor denkprocessen: nerds, met andere woorden, doen het met ideeën. Nerds hebben ook een meer dan gemiddelde kans om bijziend te zijn. Kenmerkend voor de bij ziendheid van de nerd is dat die gepaard gaat met een intense be langstelling voor de kleine onre gelmatigheden in de directe, tastbare omgeving. Een nerd die een bureau koopt, zal alvorens het ding uit de meubelzaak mee te slepen een zeer grondige in spectie uitvoeren, waarbij zelfs zeer minuscule onregelmatighe den en weeffouten niet onopge merkt blijven. Tegelijk is het heel goed mogelijk dat de nerd pas na een half jaar ontdekt dat uit het plantsoen aan de overkant van de straat alle bomen zijn ge kapt. en dan nog alleen maar omdat een ander hem erop at tent maakt. Maar bijziend of niet. nerds zijn buitengewoon sterk visueel inge steld. wat onder meer blijkt uit hun grote belangstelling voor het gedrukte woord, het beeld scherm en alles wat ze daarop kunnen toveren, en voor foto's en film. Uit een aantal recente studies valt af te leiden dat er een ver band bestaat tussen bijziendheid en intelligentie. Zo bleek in een onderzoek in Israël onder I r>0 fXKI re< nitrn dal degenen met een hoger IQ en een hogere opleiding ook vaker bijziend wa ren. Een studie onder universi teitsstudenten in de Verenigde Staten toonde hetzelfde aan Daarbij moeten we bedenken dat er geen bewijs Ls voor de veclge hoorde stelling dat bijziendheid wordt veroorzaakt door heel veel lezen of andere 'close-up' activi teiten Bijziendheid is vermoede lijk een aangeboren eigenschap die vaker wordt aangetroffen bij (op bepaalde gebieden) inteili gen tere en ijverige mensen. Volgens Forrest komen nerds. om onbekende redenen, vaker In bepaalde etnische groepen voor dan in andere Zo zouden ze va ker voorkomen onder Europese joden en Oostaziatische volken \oor beiden gekit in inier gr\a) dat ze een gemiddekl veel hoger risico op bijziendheid hebben Maar of er nou wel of niet een verband besraat met etnische achtergrond, de werkelijk inte ressante vraag is natuurlijk, hoe moeten wc de opkomM van het nerd-type in deze tijd erklarcn Waar komen de ni hps vandaan Een moghjjk aangrijpingspunt levert de theorie van een .m dc bekendste hcrvenondctzockers uit de tachtiger jaren, Norman Geschwind. Volgens Grhvvtmi wordt de ontwikkeling van onte hersenen in belangrijke m t>< paald door de honnonen die tij dens dc zwangrrv hap op dc vrucht inwerken Een van de belangnjkste van dk hormonen is testosteron, het mannelijkheidshomx» oi vnu hi nou het het anrip XI men j>atroon heeft (ch" men zijn de dragen, van di rfc- lijkheid). als er ti|dens de zwn i gerschap geen of te weinig teslo- steron op de vrucht Inwerkt, wordt het kind een mo I »e gouden regel v an Moeder ituur is dus: 'vrouwelijk, tenzij anders aangegeven Dat 'tenzij anders aangegrv en' betekent testosteron Een effect van testosteron is volgens G« schwind dat het de ontwikkeling van bejiaalde hersengebieden kan afremmen, vooral dc Imker hersenhelft. Omdat mann< - tijdens de zwanger si hap aan veel meer testosteron bloot an d.m vrouwtjes - ze produceren da.tr zelf eenvoudig v eel meer van i de kans op een remming van dc ontwikkeling van de linker her senhelft. vanwaaruit vooral func ties als taal en uitdrukkmgsv .ui digheid worden geregeld, ook groter. Maar de natuur heeft het zo gt regcld dal. als de ontwikkeling van een bepaald godr-elm van di hersenen wordt afgeremd, rit ontwikkeling van andere gcriccJ ten vaak juist wordt versterkt Dus als testosteron de ontwikke ling van de linker hersenhelft meer beïnvloedt dan de recht r, dan zou dat het typische man ik lijke patroon kunnen verklaren van relatief slechte laai en com municatiev aardigheid (links ge stuurd) en relatief goede ruimte lijke oriëntatie (rechts gestuurd) Het prototype van dat manrv lij ke patroon is dat van de prof voetballer, die de meest fraaie hoogstandjes met een bal aan voet en borst kan uitvoeren (ruimtelijk inzicht), maar van wie je geen samenhangend com mentaar moet verwachten. schwind noemt dit de 'patholo- gtc van de supcrionteii Waarin je aan de ene kant superieur bent. ben je aan de andere Lint inferieur De nerd. exact de tegrnhang' r van de profvoetballer zou ook een hormonaal brjvaaklr afw ij king van de normale ontwik! ling zijn. maar dan ren waarin juist de linker hersenhelft in het voorhoofdgrbied zich superieur heeft ontwikkeld ten koste van de achterwaartse liggende gebie den. Wat precies nt hormonaIr Is waaruit de ni hi> wordt j ren. is onbekend Maar dal opduikt Lin haast geen toe zijn. want hij past wel pree het type mens dat we .ian c stuursiafel van onze inforn technologist he samenlrvin ken nodig te hebben Niet i cho. niet agressief, niet te e tionerl, wel bekwaam, wel Forrest meent dal de nerd garantie wordt op internat! vrede en veiligheid Waars lijk is de eerste lichting (n< affe) ni rik al lang onrirr de personen van saaie lei» als (tcorgr Rush. lohn Majf toch ook. Ruud Lubbers RENE CMEKSTRA hoogleraar klinische en gezondhekfspsycholog>e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 41