'Ierland zal weer hoge ogen gooien' Ria Valk kauwt, Jerney lacht en Gert 'houst' Rtv show r~7 Een juweel van een natuurserie 'Stemmen voor de Korenslagnog op zoek naar vocalisten VRIJDAG 1 MEI 1992 10 De eeuwige binding van Johnny Logan met Songfestival HERTME THEO HAKKERT M ijn naam zal zijn hele W leven verbonden blij- mven met het Eurovisie Songfestival, omdat hij er als enige in slaagde het festival twee maal te winnen. Ook dit jaar is de Ier Johnny Logan weer van de partij. Hij is zaterdag 9 mei in het Zweedse Malmö bij de finale van het Songfestival aanwezig als componist van de Ierse inzending 'Why me', die wordt gezongen door Linda Martin. Weer Johnny Logan dus. Hij won in 1980 met 'What's ano ther year'. Hij herhaalde het kunststukje zeven jaar later met 'Hold me now'. Ln nu ziet hij Ierland weer als een van de grootste kanshebbers. Zonder overigens alle inzendingen te hebben gehoord. Ook Humphrey Campbells 'Wijs me de weg' kent hij nog niet. „Veel mensen zijn vergeten dat ik in 1984 ook al het Ierse lied geschreven had. Voor de groep Terminal 3, waar Linda Martin toen in zong. We eindig den toen tweede, achter Zwe den. Linda en ik zijn goede vrienden gebleven. Nu hebben we er samen aan gewerkt. 'Why me' is een lied geworden dat net zo sterk is als 'Hold me now'. Ik geloof oprecht dat het moeilijk zal zijn Ierland te ver slaan. Iemand vertelde me dat we eigenlijk alleen concurrentie hoeven te verwachten van Joe goslavië. Dat is weer zo'n jong grietje." Ballad met power l.ogan doelt op het bekende Da na-, Nicole- en Sandra Kim-ef- fect van de jonge zangeresjes, die de jury zo wisten te vertede ren. Zelf gelooft hij heilig in de goede song. „Ik werd benaderd door Linda's management. Ze bleven aan me trekken. Uitein delijk ben ik er voor gaan zitten. Ik probeerde eerst volgens de geijkte formules een lied voor raar te Ktotfvn. Dat werkte niet. Toen dachr ik aan num mers die ik al voor mezelf had geschreven. Een ervan van was 'Why me'. De tekst is sterk. Het is een ballad met power. Qua opbouw lijkt het sterk op 'Hold me now". „Er is een succesformule, ja. Natuurlijk is er de bijna ver plichte octaafverhoging. Maar daarnaast worden vooral stom me teksten gebruikt. Kijk naar het nummer dat Terminal 3 versloeg in '84: 'Diggi-loo-diggy- ley in my golden boots'. Met alle respect voor de Zweedse bevol king en de Herrey's die het zon gen: dat was een lied volgens de formule en het verkocht voor geen meter. Leuk om er het Songfestival mee te winnen, maar je komt er niet verder mee". „Kijk naar 'Hold me now'. Dat kwam zelfs op nummer 1 in Australië. In heel Europa werd het nummer 1 of 2. Ik stond drie- weken bovenaan in Engeland. Ik heb vreselijk veel geld ver diend aan 'Hold me now'. Ik heb volledige vrijheid van han delen, een paar auto's, een prachtig huis, een gezonde bankrekening en een mooie nieuwe cd. De laatste vijf jaar zijn de beste van mijn leven". „Ik word dan wellicht blijvend met het Songfestival geassoci eerd. Maar de beide liedjes waar ik mee gewonnen heb zijn wel standards geworden. Hold me now' werd vlak voor Kerst door de luisteraars van Capitol Radio in Ixmdon gekozen bij de vijftig beste songs aller tijden. Dan kan het toch niet slecht zijn?" Springplank Volgens de Ier moet je als artiest het Songfestival niet als doel, maar als middel zien. Als springplank voor je verdere car rière. „Er zijn zo veel winnaars waar je nooit meer iets van hoort. Het publiek heeft veel over muziek geleerd. Het aan bod op radio en televisie is enorm verbreed. Er is heel veel muziek beschikbaar. Je houdt het publiek niet meer voor de gek. Een lied moet ze raken. Het moet iets voor ze betekenen. Een fout die veel gemaakt wordt bij het Songfestival is dat de ar tiest binnen het tijdbestek van drie minuten teveel wil. Er wordt van alles in zo'n nummer gestopt, maar meestal is minder juist meer". Hou het simpel, is de bood schap. En wees origineel. Zoals de saxsolo in 'What's another year', die de geijkte orkestsolo verving. „Ik heb moeten vech- Johnny Logan: „Ik heb vertrouwen in het Songfestival." ten om die saxsolo erin te krij gen. Het was eerst een country- nummer met een gitaarsolo. Toen ik voorstelde er een saxso lo van te maken, vroegen ze zich af hoe dat in beeld ge bracht moest worden. Het was een echt gevecht, maar het pak te goed uit. Het jaar daarop wa ren er vier liedjes met een sax solo". Johnny l>ogan is een van de weinige Songfestival-winnaars die een aardige carrière hebben opgebouwd. Maar pas na 'Hold me now'. Ook Logan ging na zijn eerste succes onderuit. Uit onervarenheid. „Eigenlijk moet je een managementscursus vol gen voor je aan een Songfestival begint. Wanneer het festival voorbij is, is het oud nieuws. Maar als de artiest succes wil boeken, moet zij of hij binnen een maand in elk land in Euro pa aan het werk. Er is ook druk om veel concerten te geven in je eigen land. In de eerste plaats moet je fit zijn en vastberaden. En vergeet niet dat je business bent geworden. Ik zag mezelf als zanger, maar ik was handel". CLOSE UP Jolanda Oukes Natuurfilms en -do cumentaires beho ren tot het zeldza me soort tv-amusement dat kwalitatief gezien bijna altijd op hoog niveau staat. Wat dat be treft maakt het niets uit of ze vanuit het buitenland zijn aan gevoerd of niet. I )e makers weten feilloos hoe ze hun liefde vooi de natuur op de kijker moeten overbrengen. Een vak apart, zo blijkt maar weer. Want waar andere programma makers de plank vaak flink mis slaan, daar slagen de makers van natuurfilms en -documen taires praktisch altijd. De KRO heeft thans een juweel tje in huis. 'Het liind van de Arend', een achtdelige Britse se rie, waarvan volgende week al weer het derde deel wordt uit gezonden. Een 'moetje' voor degenen die zich vanuit de luie stoel willen laten meevoeren door ongerepte wouden, zinde rende steppen of woeststro- mende rivieren. 'Het Land van de Arend' is ge maakt naar aanleiding van Co lumbus' ontdekking van de Nieuwe Wereld. 500 jaar gele den. De serie concentreert zich op de natuur in Canada en de Verenigde Staten. Centraal staat de invloed die de eindeloze stroom kolonisten uit de Oude Wereld hebben uitgeoefend op flora en fauna. Maar 'Het Land van de Arend' is meer dan alleen een natuurdo- cumentaire. Het is in feite een natuurserie, gebaseerd op de geschiedenis. Naast informatie over planten- en dierenwereld krijgt de kijker ook een histo risch overzicht van wat er sinds 1492 is gebeurd met kolonisten, planten, dieren en oorspronke lijke bevolking. 'Het land van de arend': een moetje voor de natuurliefhebbers onder de tv-kijkers. De verdeling in aandacht is goed gekozen. De beelden laten de natuur zien in al haar ver schijningsvormen, het com mentaar wordt onder meer ge leverd door nazaten van de oor spronkelijke bewoners. Bij de werkelijk schitterende beelden van een arend die zich op de wind over heuvels en dalen laat voeren, vertelt een Iherokee- indiaan over de mytische bete kenis van de vogel. En bij beel den van de blauwrugkreeft wordt verteld hoe de indianen die vingen en waarom de eerste lading kolonisten het met een aanzienlijk minder smakelijke soort moest doen. Deze combinatie werkt goed. De fraaie beelden drukken het commentaar niet weg omdat ook het gesproken woord de kij ker boeit. 'Het Land van de Arend' is eigenlijk een spannen de geschiedenisles die aan de hand van prachtige opnamen ook nog eens het oog streelt. De al eerder aangehaalde opna men van een vliegende arend waren ronduit indrukwekkend. De camera bevindt zich, zo lijkt het tenminste, boven de arend. Vanaf dat punt zie je dus de arend vliegen boven een glooi end landschap. In feite geeft de camera een indruk van hetgeen de arend onder zich ziet. De kijker laat zich graag bedon deren. dus als voor deze opna men een kast vol trucs is leegge haald, wil de kijker dat maar lie ver niet weten. Ontluisterend wat dat betreft was een docu mentaire die onlangs op de Britse televisie te zien was. Om dat de fraaiste dierenopnamen alleen met gigantische telelen zen kunnen worden gemaakt, valt het geluid helemaal weg. In een studio worden de geluiden erbij gemaakt, als ware het een hoorspel. Voor het vrolijke gespetter van een speelse otter in een beekje bijvoorbeeld zit een studiome dewerker tot aan de ellebogen in een afwasbakje met water. En voor de zachte tred van een ijs beer in de sneeuw worden chi- ARCHIEFFOTO MARTIJN DE JONGE rurghandschoenen verfrom meld. Geluidsjagers kunnen vinding rijk zijn, dat was al lang bekend. Niettemin is het toch elke keer weer leuk te vernemen dat der gelijke experts bereid zijn de gekste attributen naar de studio slepen om het realistische ge luid voort te brengen dat bij de beelden past. Nooit wordt ove rigens geluidtrucage vermoed bij het zien van de aandoenlijke beelden van een badende baby olifant. Zo levensecht klinken de begeleidende kunstmatige baddergeluiden. AMSTERDAM Minder dan een maand voor de Koren- slag in het Olympisch Stadion, hebben duizenden individuele zangers en 650 zangkoren zich gemeld als deelnemers aan de recordpoging zingen in het open baar. Binnen de organiserende vereni ging 'Stemmen voor de Korenslag' wordt ernaar gestreefd op zaterdag 16 mei ten minste 80.000 vocalisten binnen de poorten van het Amsterdamse stadion te krijgen, teneinde een eervolle vennel ding te verkrijgen in het Guinness Book of Records. De recordpoging zal onder muzikale leiding staan van Geert van Tijn. Hoewel nog dagelijks honderden in schrijvingen binnenkomen op het vere- nigingsecretariaat telt het 'zangkoor' nog niet de 80.000 lieden, vereist voor een nieuw wereldrecord. Koren en groepen kunnen zich telefonisch melden op 020- 624.84.12. Individuele belangstellenden kunnen volstaan met het overmaken van 10 gulden op girorekening 332478 t.n.v. Korenslag Amsterdam. Het deelnamebe wijs wordt na 6 mei verzonden. Op verzoek van vele niet-hoofdstede- lijke deelnemers is het aanvangstijdstip van het eveitfement vervroegd. De Koren- slag, waarin onder meer het speciaal door Theo Loevendie gecomponeerde klankstuk ten gehore zal worden ge bracht, duurt nu van 19.00 uur tot 21.00 uur. In de weken voorafgaande geeft di rigent Geert van Tijn nog tal van open bare zanglessen. Vandaag deed hij dat al bij Radio Noord-Holland. In samenwerking met het Nationaal 4 5 mei Comité organiseert Korenslag op Bevrijdingsdag nog een 'laatste opmaat' voor de massale samenzang in het Olympisch Stadion in Groningen, Am sterdam, Haarlem, Vlissingen, Wagenin- Ben Cramer ceremoniemeester van het dufste feest sinds jaren Dureco - Dutch Re cord Company - be staat veertig jaar. Hetgeen gevierd wordt met een zo vermeldt althans de uitno diging spectaculaire tv-spe- cial, gepresenteerd door Dure- co-veteraan Ben Cramer. Aan sluitend is er een party, vandaar dat feestelijke kleding gewenst is. Dus hijs ik me in zwart flu weel, rijd een ingewikkeld aan tal rondjes op een verlaten in dustrieterrein in Utrecht en weet ten slotte de bijgelever de plattegrond is van een inge nieuze ingewikkeldheid de Central Studio's te localiseren waar de festiviteiten zullen plaatsvinden. Een vurige Spaanse band zingt de genodigden een warm welkom toe. „Waarom hebben ze hier geen bier?", moppert Vincent Steinmetz. de society- specialist van De Krant op Zon dag. We proberen een glaasje wijn en komen tot de conclusie dat verdere consumptie hiervan sterk af te raden is, willen we de spectaculaire feestelijkheden zonder knetterende hoofdpijn kunnen blijven volgen. Inmid dels stroomt de grote hal vol be zoekers. Voornamelijk Dureco- personeel, de aangekondigde internationale sterren laten vooralsnog op zich wachten. Gouden dag De feestelijke kleding varieert deze avond voor de heren van spijkerbroek met t-shirt tot smoking, met alles erop en er aan. Wat betreft de dames is het hoofdzakelijk Groot Gala: satijn, lakschoenen en veel glitter. Ik merk terloops voor u op dat het décolleté definitief uit is, en de broekrok of city-bermuda defi nitief in. Geen aantrekkelijke ruil. Hoe dan ook, de Utrechtse kappers en zonnebankcentra hebben ongetwijfeld een gou den dag gehad vandaag. Chiel van Praag probeert wanhopig een alcoholvrij biertje te krijgen. Ook Vincent Steinmetz is nog steeds op zoek naar iets drink baars. Er zijn twee rijkgevulde bars die ieders gretigheid op wekken, maar daar wordt voor alsnog niet geschonken. „Na de tv-opnamen, geloof ik", meent een barman. Men is zeker bang dat de Dureco-me- dewerkers massaal ladderzat op de tv zullen verschijnen. We hangen wat aan een tafeltje in afwachting van de dingen die komen gaan. En worden wegge stuurd. „Deze tafel is gereser veerd voor de ouders van Ben Cramer," deelt een hostess ons mee. „Wij zijn de ouders van Ben Cramer," legt Vincent Steinmetz beleefd uit. Inventie ve geesten daar bij De Krant op Zondag. En dan, ha! Daar is de eerste Ster: Ria Valk. In wit mini, sma kelijk kauwgom kauwend en vergezeld van haar nieuwe lief de, de alom gespierde Bobbie. Leuk hier, Ria? „Ja énig!" Een dikke oude man in een te krap pe smoking biedt me een pla tencontract aan. Ik moet dan wel na afloop van de party even met hem mee naar huis om 'wat zaken te regelen'. Dan gaan gelukldg de deuren van de studio open en worden we naar binnen gedirigeerd. Op de tafels plastic bekertjes, blikjes fris en chocoladekoekjes. Voor de pro- Dufheid kende volgens Panda en vele andere aanwezigen geen tijd op de Dureco-party, al houste Gert Timmerman er lustig op los. Hermien (rechts) houdt het op een gereserveerde blik. foto frank fahrner Het Wereldje PANDA DE L'ISLE minenten, op een speciaal po dium, wordt iets beter gezorgd: schalen met asperges en flessen lauwe Griekse wijn. Gert en Hermien De prominenten bestaan uit platenbonzen, een ouder echt paar dat op Ben Cramer lijkt, Ria Valk met Bob bie, Jerney Kaag man en Gert en Hermien Tim merman, met nieuwe jeugdige kapsels. Gert en Hermien? Leven die nog? Jawel. En hoe! Gert knip oogt naar me en Hermien kijkt glimlachend toe. Over de opnamen vertel ik u verder niets - kijk en ge niet vanavond zelve. Laat mij slechts vermelden dat Dureco Senior nummer één - Ben Cramer (drie gouden platen, één keer Songfes tival) - van de trap rolde waardoor er een opname over moest en dat alom getwijfeld werd aan het waarheidsgehalte van de aan kondiging dat hij alles live zong. „Hij zal wel blij zijn dat Dureco jarig is," wordt er achter me ge mompeld, „dan kan hij weer eens optreden." Wat zijn de mensen toch vals. Na de opnamen dan eindelijk het knalfeest. Hoera! De bar is open. Er speelt een voortreffelij ke band, de Belgische "Vaja con dios'. Er staat een haringkar met meer dan perfecte waar. Er is een toren van champagnefles sen. En er is een koud buffet dat qua omvang alle grenzen der verbeelding overschrijdt, (,,'t Kost wat hè, zo'n buffet", aldus een medewerkster van Dureco. „Baby, this is business", aldus haar baas.) Verder is dit het dufste feest dat ik sinds jaren heb meege maakt. Men staat maar wat te staan. Men hangt maar wat. Men propt wat gerookte paling in z'n binnenzak. Echt waar, ik heb het zelf gezien. Waarom doet u dat? „Ga ik straks thuis opeten, ik vind er hier niets twee bussen. Ge- jes. Ach ja. juich: „Ha, de Fransen zijn er!" Ik ga ma< Het blijken de medewerkers van aan. Dureco's Franse cd-fabriek. Fi les onderweg, dus ze hebben het hele programma gemist, maar ze storten zich met groot enthousiasme op de haringkar. „Qu'est-ce-que e'est que faLeg dat maar eens uit. zich enorm, 't is een leuk feest en de bitterbal len smaken pri ma. Nog heel even geduld en dan komen ze helemaal terug met een nieuwe cd. En met een nieuwe single: 'House'. Gert houst een paar pasjes voor me en geloof me, dat belooft wat. Ad Visser en zijn vrouw hebben het programma gemist, maar zijn toch naar de party gekomen omdat Ad Dure co een goede platenmaat schappij vindt, omdat ze veel aandacht schen ken aan het Nederlands reper toire. Ad zelf is thans druk met zijn nieuwe televisie program ma 'Natuurlijk Nederlands', vertelt hij, voor hij zich naar een wat rustiger plek haast omdat de band hem wat te hard in de oren klinkt. Lekkere prestatie Justian, vierde bij het Nationale Songfestival, hoort ook bij de Dureco 'stal'. Vindt hij het erg dat hij niet naar Malmö gaat? „O nee, helemaal niet. Vierde is een hele lekkere prestatie. En ik heb er veel van geleerd. Je staat toch ineens voor een miljoe nen-publiek. Het Nationale Songfestival heeft mij er ook toe geïnspireerd om Nederlandse stukken te gaan schrijven. Ne derlandse nummers hebben op het moment veel succes, dus daar moet je op inspringen." De avond vordert. Jerney Kaagman lacht naar iedereen die eruit ziet als een fotograaf. Ria Valk kauwt kauwgom. Dries Roelvink hapt in een bitterbal. Annie de Reuver neemt een slokje fris. Gert Timmermans doet nog een paar 'house'-pas- s vroeg op huis STRIPS BOLLEBOOM gen, Zwolle en Den Bosch. In deze ste den worden op locale festivals openbare zanglessen gegeven. Eveneens op 5 mei organiseert de vereniging 'Stemmen voor de Korenslag' in Eindhoven, Utrecht en Nijmegen regionale repeti ties. Tijdens alle zangjessen wordt het klankstuk van Loevendie en het speciaal voor Bevrijdingsdag gecomponeeerde 5 mei-lied 'Hier sta ik' gerepeteerd. De VARA zal overigens op 16 mei een live-reportage verzorgen van de Koren slag. 'Sonja' zal geheel in het teken staan van het evenement. BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10