Cultuur Kunst
'Couveusekindjes door subsidies'
Lakenhal opent Kunstestafette
Koor-4 mei: herdenking
massamoord Armenië 1915
Hebt u al een I.D. van uw nieuwe keuken?
SieMatic Keukencenter Leiderdorp SfcMatir
DONDERDAG 30 APRIL 1992
19
Een berg zoenen
*5 /t In de film 'Cinema
Z I Paradiso', volgende
week in Het Kijkhuis, be
landt een grote berg zoe
nen op de grond naast de
filmprojector
Sch rijversmuseum
Eindelijk heeft Du-
ZZ blin zijn eigen schrij
versmuseum. Over het flu
welen vest van Joyce en
een schrijver die schreef
met zijn linkervoet
redactie cees van hoore annemiek ruygrok CHEf i jan rijsdam saskia stoelinca
Kunstrovers doden twee mensen
moskou Twee kunstrovers hebben woensdag in het museum
van de Oekrainse plaats Lvov twee museummedewerkers ge
dood en gingen aan de haal met drie 19de eeuwse schilderijen.
De twee rovers gooiden een rookbom in de Poolse afdeling van
het museum en sneden door de rook en opwinding ongezien
schilderijen van Arthur Grotger en Van Mateiko uit de lijsten.
Een manager en een afdelingshoofd van het museum werden
door de rovers doodgeschoten toen ze probeerden hun vlucht te
beletten. Museumwachten konden niets doen omdat ze niet be
wapend waren.
Gelderland offert orkest niet op
arnhem» De provincie Gelderland is niet bereid Het Gelders Or
kest op te offeren aan een nieuw fusie-orkest van 145 orkestle
den in Oost-Nederland.
Gedeputeerde Staten van deze provincie zien geen heil in zo'n
'orkestpool' omdat het spelen in wisselende formaties ten koste
gaat van de kwaliteit. Dat stelt de provincie in een reactie op het
Kunstenplan van minister d' Ancona. Gelderland zegt 'verbijs
terd' te zijn over het plan.
Bakker en Thijsse in Alphen
alphen aan den run Bij galerie Hofman Van der Zee exposeren
van 3 mei tot en met 12 juni Sjoerd Bakker en Thom Thijsse.
Sjoerd Bakker (Amsterdam, 1943) maakt etsen en aquarellen,
waarvoor hij de onderwerpen veelal uit Azië haalt. Hij woont in
Amsterdam maar verblijft enkele maanden per jaar in japan.
Bakker maakt etsen die sterk doen denken aan het werk van Ho-
kusai, al heeft hij een zeer eigen schriftuur. In de brochure bij de
tentoonstelling zegt Bakker: „Wie reist let dubbel op, en het me
rendeel van mijn werk bestaat uit beelden, in Azië ontmoet.
Waarom Azië?
Behalve dat ze daar oog voor detail hebben en van prenten hou
den weet ik het niet. Op zoek naar de verloren 'baboe'. Het is
niet aan mij om passies te analyseren. Ik geef er gul aan toe.
Misschien Zuid-Amerika in een volgend leven." Thom Thijsse
(Amsterdam, 1945) studeerde aan de Rietveldakademie waar hij
sinds 1975 zelf docent is.
Zijn kleurrijke houtsneden houden het midden tussen abstractie
en figuratie. Zelf vindt de kunstenaar dat onderscheid nauwe
lijks belangrijk.
'Excelsior' in Katwijk a/d Rijn
katwijk aan den run De Christelijke Oratoriumvereniging Excel
sior geeft op vrijdag 8 mei een concert in de Dorpskerk in Kat
wijk aan den Rijn.
Op het programma staan drie werken van Mozart: Benedictus sit
Deus KV117, Litaniae de venerabili altaris sacramento KV243 en
Requiem KV 626. Medewerking wordt verleend door Charlotte
Margiono (sopraan). Caren van Oijen (alt). Marius Kwaks (tenor)
en Nico Pauw (bas). De begeleiding wordt verzorgd door het
RandstedelijkBegeleidingsorkest.
Dirigent is Wim van Herk. Aan het orgel zit Tijn van Eijk. Aan
vang van het concert 20.15 uur.
Katwijker Jan van der Plas schrijft popnota Amsterdam
leiden/amsterdam
Een Katwijker die zelf in een bandje speelt Les Zazdus
en die Amsterdam wel even zal vertellen hoe het een
toonaangevende popstad kan blijven. Jan van der Plas
gruwt van de kenschets die hij zelf heeft verzonnen. Toch
woont hij in de badplaats en is hij de auteur van de nota
'Popmuziek in Amsterdam een inventariserend onder
zoek'.
deel uit van het bestuur van het
belangrijkste poppodium van
deze regio en is momenteel ver
wikkeld in een heftige discussie
met de gemeente. Die wil het
LVC slopen en er winkels bou
wen. Voor z'n popconcerten
moet het LVC dan uitwijken
naar de Stadsgehoorzaal. „Zulke
plannen kun je alleen maar ma
ken als je niet wordt gehinderd
door enig benul van popcul
tuur. Het pluche in een gebouw
met klassieke orkesten laat zich
niet verenigen met popcultuur.
En je hoeft ook geen groot
akoesticus te zijn om te begrij
pen dat als De Dijk in de grote
zaal staat te denderen het een
eind verderop met het pianore
cital niet wil lukken."
WIM KOEVOET
In het stuk beveelt hij extra gro
te en kleine concertzalen aan,
de oprichting van een popdocu
mentatiecentrum en meer mu
ziekcafés en oefenruimten. Nu
zijn er nog heel veel oefenruim
ten in het oostelijk havenge
bied, maar die moeten het veld
ruimen voor de ambitieuze IJ-
oeverplannen.
De opdracht voor de nota is
afkomstig van de Stichting Pop
muziek Nederland (SPN), de
Melkweg en Paradiso. Van der
Plas: „Ik doe dit soort dingen
wel vaker. Ik ben popjournalist
bij Music Maker, voor 20 uur
per week. Ik heb ook veel gehad
aan m'n ervaring met het schrij
ven van beleidsnota's en jaar
verslagen voor ziekenhuizen en
pr-bureaus. Verder heb ik Ne
derlands gestudeerd. Het is om
die redenen dat de opdrachtge
vers eind december vorig jaar
bij mij zijn terechtgekomen."
Dat er in Amsterdam nie
mand is te vinden die een door
timmerde nota kan schrijven,
verbaast Van der Plas nauwe
lijks. „De wethouders en de
ambtenaren hebben geen flauw
idee van popmuziek. In Amster
dam zijn net als in Leiden de
veertigers aan de macht en die
weten nog net waar hun kinde
ren naar luisteren. Maar naar
Paradiso of het Leids Vrijetijds
centrum (LVC) zijn ze al 15 jaar
niet geweest."
Van der Plas noemt Leiden en
het LVC met nadruk. Hij maakt
Provocerend wijst de Katwij
ker de Leidse raadsleden op ae
electorale mogelijkheden van
de popcultuur. „Hoe veel kie
zers denken ze te trekken met
het centrum voor beeldende
kunst? In het LVC komen weke
lijks 2500 bezoekers. Is dat niet
zo'n beetje de kiesdrempel in
Leiden? Zo beschouwd is het
ook ongelooflijk dat de organi
satie van het Werfpopfestival
jaar in jaar uit moet knokken
voor die tien mille subsidie. De
gemeente blijft maar vragen of
acht niet genoeg is."
Dezer dagen kan Van der Plas
heel wat positiever zijn over
Amsterdam. De popcultuur
bloeit er als nooit tevoren. Er is
•een breed zalenaanbod. Het be
reik ook onder etnische groe
peringen en lagere inkomens
groepen is enorm: minstens
Jan van der Plan: „Pop in de Stadsgehoorzaal? Zulke plannen kun je alleen maken als je niet wordt gehinderd door enig benul van popcultuur ror
O DfCK HOGFWONING
30 procent van de Amsterdam
mers bezoekt met enige regel
maat een popconcert. En de
meeste toonaangevende groe
pen zoals De Dijk, Tröckener
Kecks, Nits. Lois Lane, C. Dul-
fer. Claw Boys Claw en Quazar
komen uit Amsterdam. Deze
groepen boeken ook in het bui
tenland redelijke successen.
Couveusekindjes
Ondanks de superstatus die
Amsterdam als popstad heeft
gaat maar 2,5 miljoen gulden
van de 130 miljoen gulden tel
lende kunstbegroting naar pop
muziek. Van der Plas: „In Am
sterdam worden de podia ge
subsidieerd. niet de groepen
Dat is een hard maar perfect
systeem. Als je groepen gaat
subsidiëren, zet je allemaal cou
veusekindjes op de wereld. Dat
zie je ook met subsidies aan or
kesten: of ze nu vals spelen of
niet. ze krijgen hun geld toch
wel." Wil Amsterdam de hoofd
stad van Nederpop blijven dan
moeten er volgens Van der Plas
zowel 'kleine, intieme zalen
voor singer songwriters' als gro
tere zalen bij. Volgens de Kat
wijker is er ren groeiend, wat
ouder poppubliek, dat zweert
bij concerten van 'de man of de
vtouw met de gitaar op schoot'.
Die treden nu nog op in Paradi
so. „En dat is hoe je het ook
wendt of keert een rock roll
hal." Gek genoeg is er in Am
enschede theo hakkert
Noem het gerust engagement.
Hoe moet je anders de drijfveer
noemen, die Frank Deiman we
kelijks van Enschede naar Gro
ningen doet reizen om er een
koor te dirigeren. Deiman doet
dat uit betrokkenheid bij de bij
zondere projecten, die het koor,
genaamd 'Vereniging Het 4
mei-project', nu al twaalf jaar
onderneemt. „Elk jaar organise
ren we iets wat te maken heeft
met de strijd tegen fascisme, ra
cisme en sociaal onrecht. We
noemen dat 'Het 4 mei-project'.
Want wij vinden dat 4 mei er
niet alleen is om te herdenken,
maar ook om te waarschuwen:
koppen er bij, nu is er ook wat
aan de hand. Dit jaar richten we
ons op Armenië."
Onder de noemer 'Armenië
door de tranen heen' geeft het
koor concerten in Paradiso Am
sterdam op 3 mei, de Ooster-
loort in Groningen op 4 mei en
)e Flint in Amersfoort op 6 mei.
.Vorig jaar", vertelt Deiman
(33), „kwam er een koorlid met
een cd met daarop een Ar
meens oratorium. Het bleek te
om het 'Oratorium ter Na
gedachtenis van de Slachtoffers
van de Genocide van 1915' van
de Armeense componist Khat-
chatour Avedissian. We vonden
het een mooi muziekstuk en
ook het onderwerp leende zich
goed voor onze aanpak."
Het oratorium werd geschreven
naar aanleiding van de moord
op naar schatting anderhalf mil
joen Armeniërs, die door de
Turken in 1915 werd gepleegd.
Nooit heeft Turkije de massa
moord willen toegeven. Nooit is
zelfs maar internationaal er
kend dat de slachting heeft
plaatsgehad.
Deiman: „Het is triest dat de
internationale gemeenschap de
genocide nooit heeft erkend.
Wat wij willen, is de mensen er
rond 4 mei op wijzen dat er niet
alleen in de Tweede Wereldoor
log genocide is gepleegd, maar
dertig jaar daarvoor ook al. Het
is een vergeten massamoord."
„Ik belde met Paradiso in
Amsterdam. Daar bleek iemand
het Oratorium te kennen. We
hebben Ararat, de Armeense so
ciaal-culturele stichting, bena
derd en met z'ri drieën een
clubje gevormd. Naast concer
ten in Enschede, Amersfoort en
Groningen zijn er ook uitvoerin
gen en manifestaties in Paradi
so en de Nieuwe Kerk in Am
sterdam. Er is een fototentoon
stelling met foto's van Armenië
in de* jaren voor de slachting.
Verder zijn er lezingen en films.
De keuze voor Avedissians
oratorium stelde 'Het 4 mei
project' voor een bijzonder pro
bleem: „Het is niet alleen eeq
mooi zangstuk, maar er hoort
ook een orkest bij met Armeen
se instrumenten. Die kun je in
Nederland niet vinden. Mis
schien een, maar zeker geen
compleet orkest. We waren het
snel eens: er moest een orkest
uit Armenië komen."
Per telefoon en fax bleek dat
niet te regelen. Zodat Deiman
naar Armenië trok om de af
spraken te maken. Het Volks-
muziekensemble van het Con
servatorium uit )e re wan komt
nu naar Nederland. Het koor '4
mei' leerde zelfs Armeens om
het Oratorium uit te kunnen
voeren.
„Het Oratorium zelf is heel
weemoedig. Er spreekt vooral
een verlangen uit naar het ver
loren land. Met deze actie voor
Armenië willen we niet de Ar
meniërs steunen in de agressie
ve strijd, die ze nu voeren. We
willen .alleen maar bereiken dat
de genocide van 1915 niet
wordt vergeten."
sterdam geen grote zaal als de
Rotterdamse Ahoy-hal of de
Haagse Statenh.il De l.i.ip
I denhal is al lang geleden onge
schikt voor popconcerten be
vonden. Grootschalige concer
ten gaan door dit gemis structu
reel aan Amsterdam voorbij en
dat kan niet. vindt Van der Plas:
„Er zijn hooguit investerings
subsidies nodig, geen exploita
tiesubsidies. Maar dat neemt
niet weg dat de overheid niet te
krenterig moet zijn."
Brando wil uit
Columbus-film
BAR CEL OKA RUUD PC WtT/GRQ
Marion Brando (68) wil niets
meer te maken hebben met de
film Cristobal olon IJ descu
brimiento' ('Cristoffel Colum
bus, de ontdekking') van de
Britse regisseur lohn Glenn. Aan
de film wordt op dit moment de
laatste hand gelegd. De acteur,
die de rol van de gevreesde in
quisiteur Torquemada speelt,
vindt dat de film een on|uist
beeld geeft van de oofspronke-
lijke inwoners van Amerika, de
indianen. Hij wil om die reden
uit de film worden geschrapt,
en beroept zich op zijn contract
met de producers, vader en
zoon Alexander en llva Salkind.
Hierin is de bepaling opgeno
men. dat de indianen in de film
niet. in een negatief daglicht
zouden worden geplaatst
De mededeling van Brando - hij
kreeg bijna tien miljoen gulden
voor slechts tien dagen filmen -
in de toonaangeve nde Holly
woodse blad Daily Variety heeft
voor grote nngrnisthn.l gr
zorgd bi) zowel ae producers aLs
bij de Spaanse overheidsstich-
tmg entmano irn bedrag
van bijna 4 miljoen gulden in de
film gestoken.
Frank Deima: „Het is triest dat de
internationale gemeenschap de
genocide nooit heeft erkend."
FOTO ANP
I i i '1 00
leiden» jan rusdam
In het stedelijk museum De Lakenhal be
gint op 15 mei de Kunstestafette, een serie
manifestaties in zes steden die de afgelopen
jaren een actief beeldend-kunstbeleid heb
ben gevoerd. Elke stad heeft een eigen the
ma waarbij evenementen worden georgani
seerd. In Leiden is het thema: Bloemen in
de beeldende kunst en poëzie.
De kunstestafette is een initiatief van de
provincie Zuid-Holland, de Culturele Raad
Zuid-Holland en de gemeenten Leiden,
Delft. Vlaardingen, Gouda, Dordrecht en
Schiedam. leiden bijt de spits af met een
bijzonder beeldend kunstproject van Gale
rie Stelling: een Fax-estafette. Vanuit Ix*iden
wordt een door een kunstenaar gemaakte
fax verzonden naar Delft, waar de volgende
estafette-manifestatie wordt gehouden. In
Delft reageert een kunstenaar met een fax
richting Vlaardingen, enz. Wanneer alle
deelnemende steden zijn gepasseerd ko
men alle faxen naar loeiden waar ze dezelf
de middag nog worden geëxposeerd.
De Zuidhollandse gedeputeerde G. Brou
wer geeft op vrijdag 15 mei in De lakenhal
het startsein voor de kunstestafette en zal
tevens het eerste exemplaar van het 'Uit-in-
Zuid-Holland Magzazine' overhandigen
aan de Rotterdamse 'nachtburgemeester'
Jules Deelder. Dit blad, dat voor het derde
achtereenvolgende jaar verschijnt, bevat al
le informatie op cultureel, toeristisch en re
creatief gebied in heel Zuid-Holland. Burge
meester Goekoop zal door gedeputeerde
Brouwer de estafettestok uitgereikt krijgen,
een kunstwerk van glas. gemaakt door Win
nie Teschmacher. in opdracht van de pro
vincie Zuid-Holland. Elke deelnemende
stad heeft een moment uitgekozen waarop
de estafettestok wordt doorgegeven.
In De Lakenhal krijgt het Leidse thema
'Bloemen en poëzie in de beeldende kunst'
volop aandacht in de expositie 'Uit tijd ge
plukt' waarop de bloem centraal staat. Ter
gelegenheid van de kunstestafette wordt
vanaf 15 mei ook een expositie gehouden
van genomineerde werken van de teken-,
schilder- en poëziewedstrijd georganiseerd
door De lakenhal in samenwerking met het
Leidsch/AJphen Dagblad. Op 24 mei zullen
de winnaars van deze wedstrijd bekend
worden gemaakt.
Meubelplein 9. Leiderdorp Tel 071-412615 0' etage Mijnders Meubelen) UlW'lUUt
Geopend van 9 3Q1730 uu< Donderdag koopavond lol ?1 uur ZalaidaBvan9301700 uu»Induidtlt'fl Design