Het Auschwitz van de Armeniërs 'Ook kiezers trekken van CDA en VVD' Feiten Meningen Voetgangers tellen niet mee APRIL 1992 2 Margada herbergt de bewijzen van een vergeten holocaust De heuvel van Margada is steil en bezaaid met zwart vul kanisch gesteente, een gebied met felle lichtstralen en schaduwen hoog boven de oostelijke Syrische woestijn. I let is koucf op de top en de winterregens hebben scheu ren gemaakt in de modder tussen de rotsen. Beneden in de diepte verdwijnt de rivier de Khabur tussen de grauwe boomloze oevers, slingerend door de zandheuvels, een rivier van zwarte geheimen. Men hoeft niet te weten wat er 77 jaar geleden in Margada is gebeurd om deze plek wat sinister te vinden. Zoals de bossen in het oosten van Polen, is de heuvel van Margada een plek die het uitge wiste geheugen symboliseert. Armeniërs hebben al sinds de 14e eeuw te maken met invasies en onderdrukking. Toch behielden zij hun ei gen cultuur, taal en religie. Voor de Eerste Wereldoorlog woonden er naar schatting 2.5 miljoen Armeniërs in het Ottomaanse Rijk. Bijna anderhalf miljoen van hen zouden sterven. In Margada. dat nu in Syrië ligt wer den in 1917 tienduizenden Armeniërs vermoord. Ook vandaag de dag kent het Armeense volk geen vrede. In de Armeense enclave Nagomo-Karabach (Azerbajdzjan) wordt nog steeds gevochten, waardoor veel Armeen se gezinnen van huis en haard worden verdreven. foto epa vassili shaposhnikov ROBERT FISK THE INDEPENDENT In dit kleine killing field zijn 50.000 Armeniërs vermoord door hun Turkse onderdruk kers. Margada en de Syrische woestijn zijn zoals duizenden dorpen in wat eens Turks Arme nië was het Auschwitz van het Armeense volk. de plek van 's werelds eerste, vergeten holo caust. De vergelijking met Auschwitz is niet loos. Het terreurbewind van Turkije tegen de Armeense bevolking was een poging het Armeense ras uit te roeien. De Armeniërs hadden sinds de achtste eeuw voor Christus het oostelijke deel van Anatolië en de Transkaukasus bewoond. Zij hadden daar een christelijk ko ninkrijk gevestigd, dat tot de 14e eeuw bleef bestaan. On danks herhaalde invasies be hielden zij hun cultuur, taal en christelijke geloof. Voor de Eer ste Wereldoorlog woonden er naar schatting 2,5 miljoen Ar meniërs in het Ottomaanse Rijk. Bijna anderhalf miljoen van hen zouden sterven. Terwijl de Turken in het open baar spraken over de noodzaak hun Armeense bevolkingsgroep 'opnieuw te helpen vestigen' op de manier waarop de Duit sers later over de joden zouden spreken waren de ware be doelingen van de Turkse rege ring meer specifiek Op 15 sep tember 1915 bijvoorbeeld, tele grafeerde de Turkse minister van binnenlandse zaken, Talaat Pasja, de volgende instructies naar zijn prefect in Aleppo. „U bent er al van op de hoogte ge steld dat de regering heeft be sloten alle aangegeven perso nen die in Turkije wonen hele maal te vernietigen", zo schreef hij. „Hun bestaan moet worden beëindigd, hoe tragisch de te nemen maatregelen ook mogen zijn. Er kan geen rekening wor den gehouden met leeftijd of geslacht of met wat voor gewe tensbezwaren dan ook Margada Hier stonden we dan, op de heuvel van Margada, tussen wat over was van de 'aangegeven personen'. Borhus Dakessian, die zijn 5-jarige neefje Hagop had meegenomen toen hij ons vanuit de Syrische stad Deir ez Zor langs de Khabor naar boven reed, wist alles van de 'tragische maatregelen'. „De Turken brachten hele families naar bo ven om ze te doden. Dat ging dagenlang door. Zij bonden hen in rijen aan elkaar vast, man nen, kinderen, vrouwen, de meesten halfverhongerd en ziek. velen van hen naakt. Dan duwden ze hen de heuvel af de rivier in en schoten een van hen dood. De dode zou de anderen meetrekken en verdrinken. Op die manier was het goedkoop. Dat kostte maar een kogel." De tragedie van de Armeniërs en hun afslachting door de Ot tomaanse Turken is in het wes ten voor een groot deel verge ten, aan het gezicht onttrokken door de omvangrijker joodse holocaust, die nog geen dertig jaar na de Armeense massa moord in Europa begon. Turkije heeft zijn verantwoordelijkheid nooit toegegeven voor het uit voeren van de eerste holocaust ter wereld. Ook werd geen recht gedaan aan de Armeniërs toen het Ottomaanse Rijk aan het eind van de Eerste Wereldoor log ineenstortte. Er waren geen processen a la Neurenberg voor de moordenaars van de Arme niërs, de Armeniërs kregen hun rechten of eigendommen niet terug. Er waren alleen anderhalf miljoen geraamten, waarvan de Turken het bestaan later zou den ontkennen. Ottomaanse Rijk In 1915 was het Ottomaanse Turkije in oorlog met de gealli eerden Groot-Brittannië, Frankrijk en Rusland. Turkije beweerde dat de Armeense be volkingsgroep, die in 1895 al werd onderdrukt, de christelijke vijanden van Turkije steunde. Inderdaad vochten 200.000 Ar meniërs uit het Russische Ar menië in het leger van de tsaar. Maar ook deden duizenden Ar meniërs dienst in de Ottomaan se strijdkrachten. De Turken be schuldigden de Armeniërs er van de geallieerde zeevloot te hebben geassisteerd in het Mid dellandse Zeegebied, hoewel ze nooit met bewijs daarvoor zijn gekomen. De werkelijkheid was dat de be weging van Jonge Turken of ficieel het Comité voor Eenheid en Vooruitgang binnen het Ottomaanse Rijk de macht had overgenomen van Sultan Abdul Hamid II. In het begin was dat een liberale partij, waaraan de Armeniërs hun steun gaven. Maar spoedig verwierf zij zich een nationalistische, racistische 'pan-Turkse' geloofsovertuiging en stond zij een Turksspreken- de islamitische natie voor die zich zou uitstrekken van Con- stantinopel tot Baku. Deze droom werd in 1918 kort be waarheid en wordt vandaag de dag alleen maar in de weg ge staan door het bestaan van de nieuwe onafhankelijke Armeen se republiek. De christelijke Ar meniërs raakten snel teleurge steld in de nieuwe leiders van het Turkse rijk. Aangemoedigd door hun over winning over de geallieerden in de Dardanellen in 1915, deden de Turken een aanval op de Ar meniërs. Sindsdien wordt 24 april 1915 door de Armeniërs herdacht als de Dag van de Ar meense Massamoord. Die dag werd door de Turkse regering uitgekozen om alle belangrijke Armeense intellectuelen van Constantinopel op te pakken en te vermoorden. Zij vervolgden deze pogrom met de algehele en systematische vernietiging van het Armeense ras in Turkije. Surbohi Pappasian werd door een Arabische jongen gered. Zoals zoveel Armeense vrouwen die een schuilplaats zochten bij niet-Turkse islamieten, bekeer de zij zich tot de islam. Zij hoor de pas later wat er met de rest van haar familie was gebeurd. „De Turken stuurden hen alle maal naar het noorden de woestijn in", vertelt zij. „Zij bonden hen samen met veel andere mensen. Mijn vader en mijn zusters werden samenge bonden. Toen brachten zij hen naar een heuvel bij een plaats die Margada heet en waar veel lijken lagen. Toen wierpen ze hen in de modder van de rivier en schoten een van hen dood ik weet niet wie en zo ver dronken ze allemaal samen." Ergens in de zachte klei van Margada liggen hun lijken van daag nog. Maar de Armeense killing fields zijn verspreid over de Syrische woestijn. Tachtig ki lometer naar het noorden, ten oosten van het dorp Sjedadi, ligt ook een klein Auschwitz, een grot waar Turkse troepen tij dens de deportaties duizenden Armeense mannen in dreven. Borhus Dakessian en ik konden de plaats gemakkelijk vinden, middenin wat nu een Syrisch olieveld is. Een deel van de grot is al lang ingestort, maar het was nog mogelijk om door de ingang in de rots te kruipen en, met behulp van een aansteker, kronkelend onze weg te vinden in het onheilspellende binnen ste van de grot. Het strekte zich onder de grond misschien an derhalve kilometer uit. „Zij heb ben hier ongeveer 5000 van on ze mensen gedood", zegt Dakessian. „Zij stopten ze in de grot en stookten toen een vuur hier in de ingang en vulden de grot met rook. Ze stikten. Zij bleven allemaal hoesten totdat zij stierven." Het duurde een paar seconden voor de waarheid van dit verslag dat is bevestigd door docu menten uit die tijd doordrong. Hier in de koude, droge woestijn maakten de Tur ken van deze scheur in de aard korst de eerste gaskamer van de eeuw. In zekere zin is het prin cipe van de technologische massavemietigtng hier in de Sy rische woestijn uitgevonden, in de kleine ingang van deze on schuldige grot, in een natuurlij ke kamer in de rots. VERTAUNC LUUTJE NIEMANTSVERDRIET STANDPLAATS ATHENE Het voetgangerslicht bij het Plein van de Grondwet springt op groen. Het groepje aspirant- overstekers echter blijft voorals nog staan. Men kijkt naar links, men kijkt naar rechts wat doen de auto's? Die rijden door, hun tempo verhogend. Plotse ling stopt er een. met gierende remmen en duidelijke tegenzin. Die achter hem moeten zijn voorbeeld wel volgen. Ook van de andere kant stremt nu de stroom. Het aarzelende groepje komt op gang. Men blijft loeren, naar links en naamrechts, want met die auto's en motorfietsen weet je het maar nooit. Op sommige kruispunten blij ven ze trouwens doodgemoede reerd om de bocht komen ter wijl de voetgangers oversteken. En ze doen dat legaal: ook hun licht staat op groen, knipper- groen, ten teken dat ze een beetje moeten opletten. Maar ze maken niet de indruk dat te doen. Dagelijks zie ik stomver baasde toeristen die dit 'sys teem' niet kennen opzij sprin gen om hun hachje te redden. Toeristen zie je ook nog wel- eens blijk geven van verwonde ring als het groene licht al na luttele seconden weer voor rood plaats maakt. Lastig voor oude re mensen of invaliden. Maar de Atheners, die zich bij andere ge legenheden zo lichtgeraakt kun nen tonen, tonen bij verkeers lichten een fatalisme dat bijna oosters aan doet. Vuisten wor den zeer zelden gebald. Ik ken lang niet alle hoofdste den en Caracas schijnt ook heel erg te zijn, maar ik zou niet ver baasd zijn als Athene toch de voetgangers-onvriendelijkste stad ter wereld was. Voetgan gers zijn wel in grote getale aan wezig, maar ze zijn niet 'in tel', ze zijn wat de Fransen noemen 'een te verwaarlozen hoeveel heid'. Het nieuwste Atheense feno meen is een groot aantal pas opgeleide vrouwelijke ver keersagenten, die op het stads centrum zijn losgelaten. De be doeling is kennelijk dat ze een vuurdoop in het record-verkeer ondergaan. Gecontroleerd door oudere collega's moeten ze het op de drukste kruispunten 're gelen', hetgeen neerkomt op het corrigeren van de verkeers lichten en laten zien dat zij als menselijk materiaal toch nog machtiger zijn, als het er op aan komt. In meerderheid zijn ze ontegen zeggelijk aantrekkelijk, maar hun functioneren in het verkeer werkt voornamelijk complice rend. En wat ook hier weer op valt: de voetgangers zijn lucht voor hen. Die moeten zichzelf maar zien te redden. Ook hun mannelijke instructeurs denken Een ander sprekend symptoom is de droevige gesteldheid van de trottoirs. Daar staan duizen den auto's en zelfs hele auto bussen op geparkeerd, zodat de voetganger zich menigmaal zelf op de drukke rijweg moet wa gen. Elke keer als ik stuit op de groei ende begrotingstekorten van Griekenland, wordt mijn mee warigheid ietwat afgeremd door de gedachte: waarom gaat men niet eens één of twee dagen al die door groen rijdende auto mobilisten, al die parkeerders op het trottoir, al die motorfiet sers die de lawaaigrens passe ren, gewoon bekeuren? Dan zou dat miljardentekort aan drachmen behoorlijk worden ingelopen. Maar het verdient wel aanbeveling zoiets daags na de verkiezingen te doen, niet daarvóór. FRANS VAN HASSELT CORRESPONDENT TOM JANSSEN Voorzitter Marijke Vos van Groen Links: „Groen Links is op zoek naar een eigen positie in het politie ke krachtenveld. Daar zijn we nog niet zo in geslaagd. Maar je kan niet zomaar zeggen dat wij een partij links van de PvdA zijn. Wij zijn niet de partij die echt op de belangenbehartiging van de minima gaat zitten, al is armoede bij ons wel een be langrijk vraagstuk." Een opmerkelijke uitspraak van een opmerkelijke vrouw. Bij de oprichting van Groen Links als bundeling van PPR, PSP, CPN en EVP, nu anderhalfjaar gele den, haalde de kerverse partij voorzitter Marijke Vos (34) fors uit naar de Tweede-Kamerfrac tie. Het moest maar eens uit zijn met het eeuwige opgeheven vingertje. En met het aangekon digde vertrek van oermoeder Ria Beckers zou ook een aantal andere kamerleden moeten ver dwijnen. Vers bloed in een nieuwe partij. Sindsdien is niet veel meer ver nomen van Vos. Als het aan de biologe ligt, komt daar nu dras tisch verandering in. Per 1 juni heeft zij haar baan als docente milieukunde aan de universiteit in Leiden opgezegd om zich ge heel te kunnen wijden aan het - betaalde - voorzitterschap. Haar werkkring in de wereld van de wetenschap beschouwt zij zelf als de belangrijkste ver klaring voor de radiostilte die zij als partijvoorzitter in acht heeft genomen. Bovendien is zij een half jaar met zwangerschaps verlof geweest. „Dat maakte het moeilijk om mij te profileren." Platform Haar nieuwe profiel en vooral dat van de partij staan nu bo venaan op de agenda. Daarbij is in elk geval één ding duidelijk. De partij moet een platform worden voor alle mensen voor wie behoud van het milieu be langrijker is dan vergroting van de materiële welvaart. Vos denkt dat als Groen Links erin slaagt zich te profileren als een progressieve partij met radicale standpunten op milieugebied, maar met een realistische kijk op sociaal-economische ont wikkelingen, het ook mogelijk moet zijn om kiezers te trekken uit de hoek van CDA en WD. „Ik denk dat wij aantrekkelijk zijn voor een breed scala aan kiezers. Niet al onze ideeën zijn in het hokje links te plaatsen. Dat laten we ook al zien door zelfs met de WD in zee te gaan", aldus Vos. Met de libera Marijke Vos: „Wij staan niet in alles len en D66 heeft Groen Links een wetsvoorstel gemaakt voor banen voor allochtonen, terwijl een gezamenlijk plan voor her vorming van de sociale zeker heid in de maak is. Vos zegt dat de positie van de minima en het migrantenvraag stuk weliswaar hoog op de hit lijst van Groen Links staan, maar dat traditionele linkse ideeën zoals CPN en PSP die vroeger hadden, onderge sneeuwd raken. „En ik ben daar een voorstander van. Het oude idee van iedereen is gelijk, gaat natuurlijk niet meer op. Wat dat betreft zijn wij bezig met een soort hervorming van het links gedachtengoed." Wat opvalt in het betoog van Vos is de nadruk die zij enkele malen legt op mogelijke samen werking met andere partijen dan alléén de PvdA of D66, waarbij de naam van de WD meer dan eens valt. De toon waarop zij over de partijen van Wim Kok en Hans van Mierlo praat is soms zelfs een tikje kor zelig. D66 verwijt zij te blijven steken in vrijblijvende vaagheid, vooral op het milieuterrein. Daar wil len ze het milieu redden op ba sis van afspraken tussen over heid en bedrijfsleven, maar „je moet bedrijven natuurlijk ge woon hard aanpakken met wet telijke maatregelen. Anders links van de PvdA." komt er niets van". De oproep van haar collega Rot tenberg van de PvdA tot bunde ling van de progressieve krach ten is in huize Groen Links met grote belangstelling aange hoord. Maar voor de wijze waarop de partijtop de kamer fractie van de PvdA voortaan onder controle wil houden, heeft Vos geen goed woord over. „Zo'n Politbureau dat de fractiediscipline gaat handha ven, is naar mijn gevoel in strijd met de wens in die kring naar een meer open partij met dis cussieplatforms. Een slechte zaak voor de politiek." Een fusie met PvdA en D66 tot een Pro gressieve Volkspartij is voor Vos „absoluut niet aan de orde". Regeringsdeelname wel. Vos streeft ernaar bij de volgende kamerverkiezingen tien tot twaalf zetels te behalen. Rege ringsverantwoordelijkheid is volgens haar weliswaar voorlo pig geen doel, maar als de kans er in zit „Ik zie wel mogelijkheden om met andere partijen een kabinet te vormen, waarbij ik geen en kele partij uitsluit, behalve de CD van Janmaat natuurlijk. Ik denk dan nog eerder aan de WD dan aan het CDA, want die partij is toch meer behoudend met haar visie op het gezin als hoeksteen van de samenleving. Kijk, wat veranderd is in Groen Links is, dat wij niet louter en alleen meer een getuigenispartij willen zijn. We willen ook wel eens gelijk krijgen in plaats van alleen maar gelijk te hebben." Beckers Het is overigens niet te hopen voor Groen Links dat het kabi- net-Lubbers/Kok voortijdig valt, want dan zit de partij in de pro blemen. De opvolging van Ria Beckers als politiek leider en fractievoorzitter in de Tweede Kamer is nog lang niet geregeld. In het partijbestuur leen vol gens Vos nog geen begin van een gedachte wie „de nieuwe Beckers" moet worden. Het partijcongres heeft vorig jaar besloten de volgende lijst trekker in oktober 1993 per refe rendum te kiezen. De verkiezin gen zijn immers voorzien voor maart 1994. Of zo'n referendum snel na een kabinetscrisis kan worden georganiseerd, is voor Vos nog maar de vraag. .Anders moet een noodprocedure in el kaar gedraaid worden", aldus Vos. Zij wil zich niet uitlaten over de vraag wie in aanmerking komt voor het lijsttrekkerschap. Op verzoek wil zij nog wel kwijt dat zij Wim de Boer, fractieleider van Groen Links in de Eerste Kamer, een goede kandidaat zou vinden. foto anp marcel antonisse Vos zegt over het algemeen te vreden te zijn over de fractie in de Tweede Kamer. Gaandeweg zijn de zes kamerleden steeds beter in gpede doen geraakt, meent ze. Belangrijk wapenfeit vindt ze nog steeds de duidelij ke stellingname van Groen Links tegen de oorlog in de Golf. Een duidelijker profilering dan tot nu toe wil ze van de fractie in het debat over de sociale ze kerheid. In de wao-discussie bijvoorbeeld is van de fractie te weinig vernomen, vindt Vos. Het partijbestuur komt in mei naar buiten met een nota over de sociale zekerheid, kondigt zij aan. De hoofdlijn is arbeidstijd verkorting, de 32-urige werk week. „Dat is essentieel om het sociale zekerheidsstelsel betaal baar te houden." Arbeidstijd verkorting sluit bovendien aan op de sterk m Groen Links le vende emancipatiegedachte: „Iedereen moet in de gelegen heid zijn om naast een betaalde baan ook bezig te zijn in de vrij willige zorg voor anderen", al dus Vos. Het idee van een basisinkomen voor iedereen is niet helemaal losgelaten, maar is vanwege twijfel over de financiële haal baarheid nu veel meer „een op tie voor de langere termijn", al dus Vos.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2