'Rododendron' als je met een hamer op je duim slaat 'Godsdienstles heeft nog zin Religie ZATERDAG 25 APRIL 1992 21 Bond tegen het Vloeken bestaat 75 jaar 'Als je met een hamer op je vingers slaat, als iemand je pijnlijk op de tenen trapt, wat moet je dan zeggen? In elk geval geen term waarin God uitgebreid een rol wordt toe gemeten. Roep dan maar 'Rododendron'. Dat was een kwart eeuw geleden het advies dat propa gandist N.M. Laarman van de Bond tegen het Vloeken in het tv-programma Mies-en-scène aan Mies Bouwman gaf en daarmee aan het gehele Nederlandse volk. ste organisaties van Nederland. Dankbaar voor elke regel aan dacht die aan zijn streven wordt besteed. Het alleraardigste ge denkboekje dat onlangs onder de titel 'Zo'n Wonderlijke Club' is verschenen, ademt ook van de eerste tot de laatste pagina bescheidenheid. Men slaat zich niet op de borst voor behaalde prestaties. Die zijn trouwens ook moeilijk meetbaar. Men doet zijn werk en zo lang dat werk nodig is, acht de bond elke vorm van zelfgenoegzaamheid uit den boze. Er ontstond nogal wat beroering over. De Bond zelf was aanvan kelijk ook niet zo gelukkig met de vondst van zijn propagan dist. Men vond dat het woord rododendron wat te veel klank overeenkomst vertoonde met de grofst mogelijke vloek. An derzijds wekte het alternatief in het land de nodige hilariteit. Volgens de Bond is 'rododen dron' later in de taal opgeno men als voorbeeld van een 'ge vaarloze vloekvervanger'. Mis schien is dat wel zo, maar of er veel gebruik van wordt ge maakt. valt te betwijfelen. De Bond tegen het Vloeken, die dit jadf 75 jaar bestaat, be hoort tot de keurigste en kalm Ingezonden stuk De stoot tot de oprichting van de bond werd in september 1916 gegegeven door J. Baas uit Den Helder via een ingezonden stuk in De Standaard, Abraham Kuypers dagblad voor het gere formeerde volksdeel. Er moest iets gedaan worden aan 'de er gerlijke zonde van het vloeken'. Een bond tegen het vloeken met betalende leden en dona teurs? De grote leider Kuyper vond het idee niets en de naam nog minder. Toch kwam de bond in de loop van 1917 tot stand. Het Tweede-Kamerlid voor de Anti-Revolutionaire Partij, dr. J.G. Scheurer, werd de eerste voorzitter en de van ijver blakende Baas de eerste propa gandist. Eind 1917 had de bond al 1700 leden, die elk een gulden per jaar aan contributie betaal den. Mijdrecht meldde zich als eerste gemeente aan (10 gulden per jaar), er zouden er honder den volgen. Zwijndrecht was de eerste gemeente waar officieel een vloekverbod gold. Op over treding stond boete of hechte nis. In 1927 kenden 160 ge meenten een dergelijke veror dening. Dat was overigens weer niet naar de zin van Kuyper die ge meentebesturen niet de juiste organen vond om het vloeken strafbaar te stellen. De Gerefor meerde Kerken hadden immers uit artikel 36 van de Geloofsbe lijdenis' de zinsnede geschrapt dat de overheid 'alle afgoderij en valsche godsdienst moet we ren en uitroeien om het rijk des antichrists te gronde te werpen'. Het leidde intem wel tot ver deeldheid, niet tot scheuring. De bond bleef één doel nastre ven: de heiliging van Gods Naam. Het initiatief tot oprichting was van gereformeerde kant ge komen, maar de bond wilde breder georiënteerd zijn. Met de hervormden lukte dat wel, met de rooms-katholieken niet. Ze stonden wel sympathiek tegen over het streven, maar daarbij bleef het. Volgens de Bond had den de rooms-katholieken 'zo'n heel andere opvatting over vloe ken dan de protestanten'. Vergaderingen van de bond werden altijd zeer slecht be zocht. Men hield er eens één in een kerk en daar was behalve het bestuur slechts de koster van het kerkgebouw bij aanwe zig. Nee, de bond leefde vooral via zijn affiches op stations, in Een van de affiches van de Bond tegen het Vloeken, die regelmatig te zien zijn op stations, foto» wimdijkman trams, kazernes, wachtkamers, fabrieken, bedrijven e.d. Een van de bekendste was 'Spreek vrijmoedig over God, maar mis bruik nooit zijn naam'. Een an dere waarop kritiek kwam, was 'God hoort u. vloek niet'. Dat had volgens sommigen te veel weg van een God die de men sen hatelijk bespioneerde. In Amsterdam werd bovendien achter 'u' de letter w gekalkt. De tekst werd daarna gewijzigd in "Vloek niet, God hoort u'. Te genwoordig staat papegaai Tom uit Ouwehands Dierenpark op de affiche met de mededeling "Vloeken is aangeleerd, word geen naprater'. Er waren ook andere propa- ganda-uitingen, zoals lezingen, vlugschriften, kaartenacties. Een enkele keer moest het be stuur de propagandist in vaste dienst afremmen. Zoals in 1949 toen deze met Pasen eieren wil de laten bestempelen met de opdruk "Vloek nooit'. Kreeg deze 'wonderlijke club' (de uitdrukking komt van de Leidse hoogleraar dr. J.G. Bom- hoff) nooit met tegenwind te kampen? Jazeker. In de jaren zeventig Icreeg de Bond het ver wijt te horen dat ze selectieve verontwaardiging aan de dag legde, want over andere Moe ken' zoals atoombewapening en rassendiscriminatie werd ge zwegen. De nadruk kwam wel heel scherp te liggen op één van de tien geboden. Maar de bond week niet. 'Uw Naam worde ge heiligd'. dat was een onwnkbaar MMa Een zware klap kreeg de bond in 1985 te verduren. ftNB I dl puteerdc Staten van Gelderland tot voorlopige schorsing beslo ten van de vloekverbod en in de politieverordeningen van Har derwijk. Putten en andere ge meenten. G.S. vonden dat zo'n verbod indruiste tegen de nieu we grondwet van 1983. Uitin gen van meningen en gevoelens vielen onder de vrijheid van meningsuiting. De Raad van State was het daarmee eens. In de loop der jaren heeft de bond ook tal \.in pnMpU den laten horen. Tegen het vloeken in boeken en toneel- tukloen en oo televisie; egn de film "The last temptation of Jesus', tegen het liedje 'Het wijnjaar nul' van Van Kooten en De Bie, tegen een programma van Robert Long en leen Jonge- w.t.mi, tegen een iwbtei m Bre da die een verdachte had gead viseerd maar eens te vloeken in plaats van op de vuist gNfl Het is maar een greep. Voor deze wonderlijke club, die nu 12.5(H) inden It. td OOg tot in lengte van jaren werk aan de winkel blijven. Want. zo zegt de Bond wat triest ter afsluiting: tr komen steeds meer mensen die de naam van God en van Zijn Zoon alleen nog kennen als leeg stopwoord of als kracht "Zo'n Wonderlijke dub' door dr. |.H. «n de Bank rn Hen» Werkman. Uit geverij Bul)(en en Schlpperhdjn. Am- Kinderen zijn weer enthousiast bij de stof betrokken TINE VAN IREN-DOEVEN ,,Wat betekenen al die feestdagen eigenlijk die op de kalender staan? Daar begin ik ge woon mee", zegt Nel Rus, leerkracht bij de Stichting Godsdienstonderwijs Openbare Scholen te Leiden. Een van de uitgangspun ten van het GOOS is dat het godsdienston derwijs moet aansluiten bij de leef- en bele vingswereld van het kind. De wereld van het kind is een pluriforme wereld, zowel op cultureel als op godsdienstig gebied. Dit houdt in dat in het godsdienstig vormings onderwijs rekening moet worden gehouden met de multiculturele samenleving, ervan uitgaande dat de Nederlandse traditie is geënt op Christendom en Humanisme. Mevr. Nel Rus:Al in het begin van de vo rige eeuw was er sprake van godsdienston derwijs op de scholen. Het was een apart vak dat niet door de gewone leerkrachten werd gegeven, maar door predikanten en pastoors." In 1917 kwam er een einde aan de schoolstrijd en werd financiële gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs een feit. Men bleef wel waarde hechten aan de pluriformiteit van het openbaar onder wijs. Daarom moest na 1920 de mogelijk- Nel Rus: „Ik be- heid tot het geven van godsdienstonderwijs gin met de bete- op de openbare scholen blijven bestaan, kenis van de Het GOOS heeft de algemene leiding over feestdagen." al het godsdienstig onderwijs op de open- foto holvast bare scholen. Het werk wordt uitgevoerd door één betaalde kracht en een aantal vrij willigers. Nel Rus heeft een cathechetenop- leiding gevolgd en is na jarenlang als vrij willigster bij het projekt te hebben gewerkt, nu de coördinator. Nel Rus: „Ik begin zelf altijd heel prak tisch: ik pak een agenda en ga dan met de kinderen na wat de betekenis is van al die feestdagen; wat voor soort kerken zie je in de stad; waarom loopt een man uit een an dere cultuur met een soort jurk aan? Wat hebben al die uiterlijkheden met godsdienst te maken? Ik vind het boeiend kinderen wegwijs te maken in waarden en normen van allerlei geloven; ik probeer ze verdraagzaamheid bij te brengen door ze dingen te laten be grijpen." De godsdienstige opvoeding op school heeft te maken met de vraag welke rol de kerk en het geloof spelen in de geschiede nis, in de maatschappij en de cultuur. „Het is beslist niet de bedoeling wervend of evangeliserend bezig te zijn", aldus Nel Rus. „Op mijn programma staan altijd de pri mitieve godsdiensten, het Jodendom, Christendom, hindoeïsme, boeddhisme en ik vertel iets over de Egyptische cultuur Het is belangrijk die geschiedenis op een speel se en creatieve manier te brengen: naast schooltelevisie-programma's zorg ik zelf voor veel materiaal: spelletjes, een kleur plaat of een quiz". Het GOOS is verantwoordelijk voor het werven van de scholen. Het is heel verschil lend hoe de openbare scholen met het godsdienstonderwijs omgaan. Bij de invoe ring van de nieuwe wet op het basisonder wijs werd het vak geestelijke stromingen in gevoerd. Nel Rus: „Helaas is het misvrrstand bij sommige scholen toen OOttlMB dti h. t godsdienstonderwijs overbodig was gewor den. Het is erg belangrijk of de schoollei ding het nut van het godsdienstonderwijs inziet. Als de leiding het belangrijk vindt, kan hij ook de ouders van het nut overtui gen. Er is een school waar ik 4 klassen met 30 leerlingen heb, en er is een school waar ik maar met 3 leerlingen zlL" Nel Rus: „Je moet grote affiniteit met het godsdienstonderwijs hebben, want het is niet altijd makkelijk; soms moet je knokken voor een plekje op een school. Financieel is het ook niet echt aantrekkelijk. Het GOOS is afhankelijk van giften, jaarlijkse collecte e.d. De vrijwilligers krijgen wel een kleine ver goeding, maar er wordt veel van ze ge vraagd. Het is dan ook moeilijk vrijwilligers te krijgen." „Wat de kinderen met al die verhalen over godsdienst doen. weet je niet. maar ze zijn wel enthousiast bij de lessen betrokken Het lijkt alsof het geloof een generatie over slaat. Kinderen vertellen vaak dat hun grootouders nog wel een bijbel hebben; zij komen dan vaak met spullen van oma's en opa's naar school. Dat is hartvcrwami. ml en boeiend aan dit vak. Daarom vind ik het nog steeds de moeite waard!" KERKDIENSTEN s Mostert, 11.45 Oecumeni sche studentendienst, 19 Cantatedienst, ds Alblas, mmvgem kamerkoor 'Lingua Musica'; Marekerk 10 ds Verboom. As- Oecumemsche geloofsgem DeRegen- Bethlehemkerk (Driftstr.) lOdsvd Bom; Haasteren. Die 10.30 rk. dienst, en zo 10.30 ds Keu- ning, Noordwijk. Groenhoven 10 ds Nau- ta. vd Willigenhöf 17 mw drs Drtessen. Geref. Kerk Vredeskerk - Maranathak. - Bevrijdingsk. - Merenwijk zie herv. ge meente; Geref. K. Vrijg. (Herengr10 en 17 ds vd Haar Chr. Geref. K. (Steen- schuur) 10 en 17 ds Den Hertog. Geref. Gem. (zie Leiderdorp). Geref. Gem. in Ned. (Bethlehemkerk Driftstr.) 11.30 en 17.30. Evang.-Luth. Gem (Hoogl. Kerk- gr.) 10 SoW-dienst in Hooglandse Kerk. Doopsgez. Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10 mw ds Marthe de Vries, Rotterdam. Baptistengem. (aula 'Nieuweroord'. Ri|nsburgerweg 124) 10 ds Tieleman, mmv gemeente koor. Evang Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 en 10.30evMeuienberg EvangeTiecen- trum-Pinksterbew. (Bethlehemskerk Lammermarkt) 10 en 19evZiilstra Pinkstergem. (0. Vest 13) 10 hr Eiker- bout. Volle Evangelie Gem (Haarlem merweg 36) 11 ev Daniël Christenge meenschap (Vestestr. 49) geen dienst. Leger des H (hoek Ves testr. /Groenesteeg) 10 en 17. Nieuw- Apost Kerk (H Rijnd 24): 9 30 en 17. wo 20 Zevendedag-adventisten ('De Ontmoeting'. Noordhofland V,schoten) Haagweg za 19 Avondmis, zo 10 30 Ge zongen Euch. viering; Herensingel za 19. zo 11; Rijndijk (Stevenshof) za o9.30. Steenschuur za 10 en 19. zo 8 30. 10 hoogmis. 11 30. 18. 19 lof. Boshuizerkade za 19 Euch viering, zo 10 Euch. viering mmv cantor. Lammen- schanswegza 19. 10, Haarl.straat za aarlanderveen Geref. Kerk 10 ds De Lange, Aalsmeer, 18.30 drè Bras. Sassenheim. Chr. Geref. Kerk 9 30 en 16 ds De Boer Rk Kerk za 19. zo 10.30 alphen aan den rijn Herv. Gem. Adventskerk 10 ds Hemste de, 18.30 ds 't Hooft; Kruiskerk 10 ds 't Hooft; Opstandmgskerk 10 ds Dub beldam; G. Herderkerk 10.ds Brom- bacher, 18.30 dienst in De Bron; De Bron 9 en 10.30 ds Bakker. 18.30 Open Peters; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 kand. v Dam, Utrecht, 18.30 ds Ouwen- di|k. Geref. Kerk Maranathakerk 10 dr Vree, Weesp, 18.30 ds Huisman, Ha- zerswoude; Salvatorikerk 10 ds Huis man, Hazerswoude, 18.30 dsOmme- ring; Kerk en Zanen 10 dr Bade. Geref. K. Vri|g. (school Beatrix). 4) 9.30 ds Scherff, 14.30 ds Groenenberg. Ned Geref Kerk (school Willemstr.) 9 30 ds Janssens, 16.30 ds Schuurman, Den Haag Chr Geref. Kerk (Grijpenstemstr.) 9 30 en 16.30 dsvd Meij. Óud-Geref. Gem (Hooftstr 240) 9 30 en 16 Bapt- ,gem (Molenwerfstr 1) lOevBestman, 18.30 ev Ramaker Bapt gem Noord Herv. Gem Dorpskerk 10 ds De Koeiier, Baarn, 18.30 ds Koning; Salvatorkerk 10 prof dr vd Beek, Valkenburg. 16.30 ds Zonneberg, Benschop; Bethiehem- k (Nieuwerbrug) 10 ds vd Scheur, boskoop Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 kand. v Dol- der, Utrecht, 18 30 dr Haitsma. af scheid; De Stek 9.30 ds Jansen. Geref. Kerk 9.30 dsv't Hof, 17. Chr. Geref kerk (Ri|nsoever) 10 ds vd Berg. 171 Qonssen Overduin 14 15dsvGulik Herv Gem 'De Rank' (Helmbergweg 10) lenst) 10 hr Landman. Geref. K. Vrijg Riinsoever 293) 9.30 en 19 kand Dek ker Chr. Geref. K. 10 en 17 dsVeenen- daai Geref Gem in Ned. (Louwestr.) 10 i 17. Onafh. baptistengem. (Am- dijsje', v. Neslaan 4) 9.30 hr Godschalk. bachtsweg 2) 10 ev Piet. hazerswoude Herv. Gem. 9 ds Alblas, 18 30 ds Zon neberg. Benschop. Geref. Kerk 9.30 h 19 SoW-die Geref. Kerk lOmwds Kok, Oostzaan, 19 SoW-dienst in Herv. Kerk. nieuwkoop Herv Gem 9 30 ds Hoogendijk, Alphen, 18 30 prof dr vd Beek, Valkenburg ZH Geref Kerk 9 30 ds Baane, Nieuwveen. Chr Geref Kerk 9 30 en 14 15 dsv Zonneveld. Schevenmgen Remonstr. Gem. 10. Evang. gem (gebouw 'De Rank'. Regthuyspiem) 12. Rk Kerk za 19. zo 9 en 10.45. nieuwveen Herv Gem 9.30 ds Kielder, Vianen, 18 30 ds De Mei|. Uithoorn Geref Kerk 9 30 ds De Brum, Oegstgeest. 18 30 ds nieuw-vennep Herv Gem 9.30 ds Quack, Berkel-Ro- denrns. 19gez dienst in Geref Kerk Geref Kerk9 30drs Kraan, 19Gez Ontmoetingsdienst, ds Braam, Uddel Chr Geref Kerk 9 30 en 16.30 ds Vis- Rk Kerk za 19, zo 10. v Jongerenkoor, Anker za 19 mmv Bernarduskoor, zo 10.30; Bernarduszo hillegom Herv Gem. Maartenskerk lOGez. diei in De Hoeksteen. Geref. Kerk ('Hoek- gaarse gasten Chr Geref KerklOdsDe Groot. Den Haag. 17 ds Dunsbergen, ilinge. Rk Ken i 18 30 ds Luttikhuis; Scheppingskerk ds De Koei|er, Baarn Geref Kerk (W 10 mwds Karreman, i Ie evang. gem. ('De Ark', Pr Hendril 54) 10 hr Schoenaerts Pinkstergem 'Het Licht' (A v. Burenlaan 15) 10. Christengem 'De Hoeksteen' (geb 'Bet hel'. hoek Emmalaan) lOhrDeGrood. Schagen Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 1/uur Remonstr Gem. (Van Man- dersloostr. 36) geen dienst Rk Kerk Bo- n.faciusk za 19. zo 9 45 en 11.30, P.- usk za 19. zo 9 en 10 30, De Bron za 19 Jongerenviering met H Vormsel. 9.30. 11 mmv De Bro 9.30 en 18 dsv Aalst. bodegraven geest. Rk Kerk za 19. zo 9 15. katwijk aan den rijn Herv Gem Dorpsk 10 ds Schuurman, 18 Jeugddienst, ds Piet, Aalsmeer. Ont- moetmgskerk lOds Bouman. Scheve ningen. 18.30 ds Verboom. Rnnsburg Geref. Kerk (Open Hofkerk) 9 30 en 17 H A ds v Breevoort Rk Kerk za 19. zo 9.30 katwijk aan zee Herv Gem Hervormd Kerk Centi 9 30 ds Molenaar, Nieuwe Ke'k lOds Bogaard. 16 30 ds Stam |r18 30ds lisse Herv Gem. Grote Kerk 10 ds De Gelder. 19 gez ieugddienst in Geref Kerk; Pauluskerk 10 ds Driebergen. Katwijk. Geref Kerk 10 drs v Midden. 19 Gez. Jeugddienst, dsGeursen, Ove»veen, mmv The Messengers Geref K Vrijg. (Prinsessestr 1) 10 45en 16 30ds Kerk 10 en 16 30 dsv Dt|ken Geref Gem 10 en 16Leesd.enst Evangelie gem (Hee'eweg 52a) 10 hr Steffens. Rk Kerk Agathakerk za 19 Bioemenmis mmv Anak. zo 10 Euch viering mmv groot koor. 11 30Euch viering, Poel pol- r - ""(oor, a 19 Verlaat) 10 hr Fluit, Gouda, 19 h Schreuder Rk kerk za 19 Euch viering, zo 9 Euch viering, 10 30 Euch. viering mmv gem. koor Cantabo. noordwijk Herv Gem Grote of St Jeroensk lOds Lapré. 17 ds Sc hi paan boord, Waddm*- veen, Hoofdstr (Zee) 10 ds Tromp. Krimpen ad Lek, 19 ds Eigersma, De Rank (Golfbaan) 10 ds Boer, Benthui- Bergh-stichtmg 11 hr De Ridder. •nneim Sole Mo' 9 mw De Peute'. Ned Prot Bond (aula 0 Zeew g aans. mmv herenkoor. 11 r Jozefk za 19. zo 9. 10 30 mmv gem koor, De Z'lk za 19 pastoor Buskermo- len. mmvgem koor, ZO 10 30 pastoor 10 Hoogmis, pater Stefan (afscheid). Ichthuskerk 10 ds Bladowsk., di 19"H M s H Ammerlaan oegstgeest Kerk (Gem centrum) 8 45 ds Strating, Den Haag. 16 hr Broek Van Wi|cke- slooth 16dsRi|ksen Endegeest lOds Friederich Volle-evange imgem (Gem- v Schola, di 9 Mis, vr 9 Mis geest, 19 gez dienst, dhr Sipke vd Land, Wassenaar Geref K 9 30dsWi|ngaar den, Nieuw Vennep. 19 gez dienst in Herv Kerk. Remonstr Gem geen dienst Rk Kerk za 19, zo 10 30, 12 ir de ouderen. Petrus B za 19. i rijnsaterwoude Herv Gem 9 30 ds v Soest, Rotterdam. 19 ds v Dok. Alphen Chr Geref K 9 30 en 14 15 dsvd Weerd. Oordrecht rijnsburg Herv Gem Grote Kerk 9 30 ds v Nief. 17 ds W.sse, Betheikerk 9 30 ds W sse Geref Kerk Petrakerk 9 30 ds Snel. 17 ds Terpstra Jmmanueikerk 9 30 ds 10.30(HBiji. W.|k Noord 17 Grutter Chr Geref K 9 30 en 1 7 ds Boogaard. Thoien Evang Chnstengem (au'a mavo) 10 hr Vork. Heeroe R» Kerk za 19. zo 9 30 en (chr tuinbouwschool) sassenheim Hp% Gem 9 ds Schipper Rotterdam. 10 30 Kinderdienst. Os Schipper 19 f 17) geen dienst RkKerkzal9 Hoogmis, mmv heren koor. ZO 9 30 Euch. viering. 11 Hoogmis, mmvgem koor uit Diessen. 12.30 Gez Doopvie- 18 30 ds Vlasblom Geref Kerk 9 30 d Claassen. Zwanenburg. 18 30 ds Den Heeten. Hoofddorp Rk Kerk Aardam za 19. zo 9 en 12. kerk Langeraar za 19, z 9 30 en 11 30 18 30 Jeugddienst, ds Jonkman, Alphen ad Ri|n Geref Kerk 9 30 kand G Glas bergen van Harten, 18 30 kand T Glav bergen, Kampen Gerei K Vr.jg 9 30dS Geelhoed, Den Haag. 19 ds 8i|T, Rijns- burg. Rk Kerk za 19. zo 9 30 en 11 16 30dsHev Amemoider Hulpen Heil kerk ('Sc haken bos'. LexJschendam) lOdrVerheuie Geref Kerk (Het Kryv punt) 10 ds Ledegang. mmv Harmon.e Voorschoten 19 ds ledegang mmv Can- forij Geref k vnjg (Bachlaan) 9 30dn Geervng. 16 30 ieesd«ensl Rk Kerk Laui *er« za 19 Euch wermg. pater v Beresteyn. zo 11 Euch viering, pastor Paardekope». mmv Laurentiuskoor m Godskerk za 19 Euch viering, pastor Paardekoper. zo 9 30 Euch ver mg pav tor Paardekoper Aogi«can Ourch (Br. s Ha'spints) 10.30 Appt-vienng Geref Kerk Kruiskerk 10 15mw ds Schipper-Schermerv Cape lie ad lissei Ontmoetmgskerk 9 30 Jtufddienit. 1 7 14.45 ds H wJBi Gem 9 30 en17 dsvd wam Oud Ge ref Gem (Mercu' wvweg 29) 10en 18 30 leesdiensf Remonstr Gem geen Bifthoven. 16 30 ds Schaap, verm K.evetherk ('Samen op ds Janse ric Jongp Mess 10 SoW ffK dienst, ds Hellendoom, Dorpscentrum 9 30 ds Meiers Zeist Gerei KerkZ-j' laan 10 SoW dienst in Mesvavfce-v 17 ds Riensfra, Schevenmgen Ned Prof i 11. Will 119, zo9 30 en 11GH zi 18 30 eerw hr Bergman. Katwi|k Geref zevenhoven Herv Gem 9 30ds Vasbtom. Ter Aar. 19 gez d>enst m Ge»H Ke»k Gere* zuil ik woud* Herv Gem lOdsWofhaus Rk Kerk St Jan/jl9 30Mcmetza-e zo9 30 Woord- en Commun<ev«er.rw EmmauS- kape' zo 9 30 H m s Chr D e-^ark zo Kootw .•ertxoev 1 7 ds vVUet. Aalst Hoeksteen 9 30 kand Emaus Thoien. 15 ds Roetman Ermek». 18 30kard Burger. Wade-nreen Be*h»'»n** geen opgave. Rehoboth-schooi 9 30dsGoos- Leeuwen zwammerdam Hr-. Gem lOdsHaekmen. BuSftum 18 30 kand OeGoe-en. Utrecht Oref Kerk lOhrScheps, N imegen 18 30 drs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 27