i
'Muziek is het complete geluk'
Rtv show
Het 5-Uur Show-bloemetje
np
GTST in
het Duits
Concert Anita Meyer in Ahoy'
Rel rond Belgisch liedje Songfestival
De Stoel Overzee bezet
met kleurrijke gasten
VRIJDAG 24 APRIL 1992
10
irieke is er ooit mee
begonnen: een praat-
programma in de late
middag waarin gezelligheid
voorop staat. Hapje, drankje en
een heleboel gezellige mensen,
die eigenlijk niets hebben te
zeggen. Maar dat is met theevi
site vaker zo.
In de loop der jaren heeft Tine
ke er wat programma-opzet be
treft concurrenten bijgekregen.
Passage, Service Salon en de 5-
Uur Show, om er maar een paar
te noemen. Voor mensen die
buitenshuis werken is het on
mogelijk om dergelijke pro
gramma's te volgen, maar als de
griep of ander ongemak heeft
toegeslagen, is zo'n babbelpro
gramma nog wel te pruimen.
Onlangs heb ik om die reden
enkele afleveringen van de 5-
Uur Show kunnen volgen. Het
programma wordt om beurten
gepresenteerd door Catherine
Keyl en Viola Holt. Het is moei
lijk te zeggen wie het t best
doet, maar een beetje treurig is
het wel. In beide gevallen.
Het publiek bestaat voorname
lijk uit vrouwen. En dat is zo op
vallend dat Viola Holt eens bij
het betreden van de studio ver
rast uitriep: ,,Wauw, er zitten
vier mannen in de zaal!" En
daarbij waren de mannelijke
gasten niet eens meegerekend.
De 5-Uur Show bevat een aan
tal vaste elementen zoals de as
trologe, de huisarts, het tele-
foonspel en de gast. Het meest
in het oog springend is echter
het bloemetje.
Een persoon heeft iets goed te
maken en doet dat via het 5-
Uur Show-bloemetje. De geef
ster zit in de studio en is er via
de monitor getuige van hoe me
dewerkers van de show het
bloemetje overhandigen aan
degene waarmee geefster slaan
de ruzie of op zijn minst com
municatieproblemen heeft ge
had.
Het overhandigen gaat als volgt:
Trring! De deur wordt geopend
en in het schemerduister van de
net te kleine vestibule staat de
vrouw des huizes verrast te kij
ken. „Goedemiddag", zegt de
camera, „ik ben op zoek naar
Ans Krans." „Dat ben ik", klinkt
het halfverscholen vanachter de
deur. „Ik kom u namens de 5-
uur Show een bloemetje aan
bieden. Kijkt u wel eens naar
het programma?" Vanachter de
deur wordt nauwelijks zichtbaar
geknikt.
„Dan weet u ook dat u dit bloe
metje van iemand krijgt die iets
heeft goed te maken. Een hele
goede vriendin, die u al een tijd
je niet heeft gezien. Waarmee u
niet echt ruzie heeft gehad,
maar waarmee toch het contact
is verbroken. Heeft u enig idee?
De ontvangster is een en al
verbazing, weet absoluut niet
waar de camera het over heeft
en geeft zich na enkele ogen
blikken gewonnen. „Ik heb geen
flauw idee." De camera weet
van geen ophouden. „U kent
haar al vanaf de kleuterschool....
U ging ieder jaar samen met va
kantie.... Zij heeft ooit uw nieu
we auto in de prak gereden...."
De camera geeft het op en
floept er ineens een naam uit.
„Jeanet...Jeanet van Dam."
De deur gaat nu helemaal open
en de bijna tot tranen toe ge
roerde Ans Krans pakt het boe
ket aan. „Ooo, wat geweldig.
Wat vind ik dit leuk! Die Jeanet.
Nou, ze mag gerust langskomen
hoor, de deur staat altijd open.
Ze is in a{ die jaren geen mo
ment uit mijn gedachten ge
weest."
Terug in de studio. De geefster
heeft zelfs een pak zakdoekjes
moeten aanbreken. „Geweldig,
dat ik dit mag meemaken. Ik ga
haar zeker opzoeken 5-Uur
Show bedankt."
Na dit ontroerende moment is
zowel Catherine als Viola altijd
even de kluts kwijt. Het publiek
valt stil en voor de geefster moet
een glaasje water worden aan
gerukt. Voor het improvisatie
talent van beide dames is dit
net even te veel. Hortend en
stotend wordt het volgende pro
gramma-onderdeel aangekon-
digd.
De rest verloopt vlotjes, maar
dat zal wel komen doordat alles
volgens een vast strarnien loopt.
Het gesprekje met de gast be
gint altijd met 'stellingen' en het
telefoonspel steevast met de
zin:Als het goed is (en dat is
het altijd) heb ik puntje-puntje
aan de lijn."
De 5-Uur Show: een program
ma dat weinig verrassende ele
menten in zich heeft, of het
moet het weigeren van het 5-
Uur Show-bloemetje zijn. Vaste
onderwerpen die op de seconde
af niet langer duren dan tien
minuten en die variëren van
gordelroos, kinderen krijgen op
je zestigste en kindveilig speel
goed.
Toch wordt de 5-Uur Show niet
slecht bekeken. Maar iedereen
zal, net als ik, wel een goed ex
cuus hebben.
Plan voor vaste
hoorspel avond
op woensdag
HILVERSUM GPD
Vanaf 1 oktober moet de
woensdagavond op de klassieke
muziekzender Raaio 4 wekelijks
een vaste hoorspelavond wor
den. Dit voorstel komt binnen
kort aan de orde in het NOS-be-
De omroepen, die nog altijd
hoorspelen uitzenden (TROS,
KRO, NCRV, NOS en enkele
kleine zendgemachtigden) zou
den volgens het plan de woens
dagavond-zendtijd in onderling
overleg moeten verdelen.
De hoorspel medewerkers van
de omroepen hebben al en
thousiast gereageerd. Ze klagen
er al enige tijd over dat hoor
spelen in de programma-sche
ma's niet voldoende worden
aangekondigd. Een hoorspel
wordt vaak slechts aangekon
digd met de letters 'hrsp' achter
de titel. Een vaste hoorspel-
avond maakt een eind aan veel
gezoek.
HILVERSUM GPD
'Goede tijden, slechte tijden' is
binnenkort ook in Duitsland te
zien. In mei gaat de Duitse
commerciële televisiezender
RTL plus van start met 'Gute
Zeiten, Schlechte Zeiten'. Van
de Duitse versie van de van oor
sprong Australische soapserie
zijn inmiddels een paar hon
derd afleveringen gemaakt. Het
programma wordt elke werkdag
uitgezonden.
Catherine
Keyl
en Viola Holt: het
presentatie-duo van de 5-Uur Show.
TV Masqué dingt mee naar Gouden Roos Festival
Het is twijfelachtig of België op 9 mei wel mag
meedoen aan het Eurovisie Sonfestival in het
Zweedse Gothenburg. Rond de afvaardiging van
het jonge Luikse zangeresje Morgane is een rel
omdat het liedje dat zij zingt plagiaat
i en liedjesschrijvers die de r
tionale Belgische finale hebben verloren, hebben
een oproep gedaan aan de Franstalige omroep
RTBF om Morgane niet naar Gothenburg te stu
ren en een nieuwe selectie te houden. Volgens de
componisten is de selectie ongeldig. De RTBF
voelt daar niets voor.
De beschuldiging van plagiaat komt van de
Luikse componist Luciano Mannente. Het refrein
van Morganes liedje 'Nous on veut des violons'
lijkt als twee druppels water op passages uit 'Dé-
calcomanie', een liedje dat Mannente vorig jaar
schreef. Bovendien wijkt de versie die componist
Claudio Barzotti van zijn 'Nous on veut des vio
lons' door Morgane op de plaat heeft laten zetten,
af van de versie die de nationale finale heeft ge
wonnen. En dat is volgens de reglementen van de
Eurovisie even verboden als plagiaat.
De muziekauteursrechtenorganisatie SABAM
zegt vooralsnog weinig te kunnen doen. De klacht
tegen Barzotti is niet ontvankelijk, omdat het ver
eiste klachtengeld niet was voldaan. Maar ook an
derszins is het volgens de juristen moeilijk be
wijsbaar dat het hier gaat om plagiaat.
Volgens de RTBF die bij toerbeurt met de
Vlaamse BRTN de kandidaat voor het Songfesti
val mag leveren is er geen kans op een nieuwe
finale. Ook is de tijd tot het songfestival te kort
om nog op zoek te gaan naar andere kandidaten
of liedjes, aldus het hoofd amusement Paul
Meyer.
Volgens Barzotti en de RTBF is sprake van een
hetze door 'slechte verliezers'. Ook vorig jaar
stond de Belgische inzending van de groep Clou-
seau onder verdenking van plagiaat. Clouseau
ging toch naar Rome en eindigde roemloos in de
achterhoede.
Anita Meyer voor de derde keer in Ahoy'. foto carel van hees
ROTTERDAM LOUIS PU MOUUN
Anita Meyer geeft in december
twee gala-concerten in Ahoy'.
Haar rentree in het Rotterdam
se sportpaleis is voor Lee To
wers reden om dit jaar af te zien
van gelijksoortige plannen.
Twee prestigieuze evenementen
kort na elkaar zou te veel van
het goede zijn geweest, menen
beide artiesten na rijp beraad.
„Twee iaar geleden hebben
Anita en Leen samen in Ahoy'
gestaan", aldus Anita's manager'
Ton de Leeuwe. „Daarna is To
wers er vorig jaar teruggekeerd
en hebben wij besloten om
even niets te doen. Dit keer zijn
de rollen dus omgedraaid."
Lee Towers heeft lang geaar
zeld met het doorhakken van de
knoop, ook omdat hij sinds
1984 in Ahoy' met zijn 'Gala's
Of The Year' een traditie heeft
opgebouwd. „Maar bij het op
een rijtje zetten van alle plussen
en minnen kreeg ik toch het ge
voel dat het beter was om eens
een jaartje over te slaan, wat ik
overigens in 1988 ook al heb ge
daan' stelt de Scheveningse
zanger.
„Een zwaarwegende factor is
bijvoorbeeld geweest dat ik voor
1993 al een sponsoraanbieding
op zak heb die te interessant is
om te laten lopen. Het is daar
om verstandiger even de krach
ten te sparen."
Anita Meyer treedt vrijdag 11
en zaterdag 12 december op in
Ahoy'. De kans dat er nog een
derde avond bijkomt is niet uit
gesloten. Medwerking verlenen
het Metropole Orkest (o.l.v.
Harry van Hoofk het Holland
Showballet en sfyecial guest Ge
rard Joling. Kaarten kunnen
worden gereserveerd bij het Na
tionaal Bespreekbureau in La
ren (02153-12344).
Frans Booi, de hoedenman van Bonaire, in De Stoel Overzee.
foto anp
Het is een vreemd gezicht als je
De Stoel, de rieten fauteuil,
waarin Rik Felderhof 'bijzonde
re mensen' na veel gesjouw laat
plaatsnemen door een tropi
sche omgeving ziet glijden en
op de woelige baren ziet dobbe
ren. Ook de muziek van een
steelband en het vrolijke sfeertje
eromheen maakt de nieuwe
NCRV-serie van De Stoel an
ders. Deze reeks van vijf heet
dan ook 'De Stoel Overzee' en is
opgenomen op de Nederlandse
Antillen.
Het is niet voor het eerst dat
de stoel in het buitenland staat.
Zo gleed Luns met De Stoel op
ski's door St. Moritz en was Kla-
zien uit Zalk in Cannes gezeten.
Maar dat waren uitzonderingen.
Dit keer gaat het om gasten die
in het buitenland wonen.
De eerste aflevering vanavond
op Nederland 1 is opgenomen
op Bonaire. Centraal staat Cai
Cai, een man die op de bonne
fooi toeristen begeleidt, ook nog
taxi-chauffeur is, maar voorna
melijk de romantiek tot zijn vak
heeft verheven. Een tweede gast
is Frans Booi, de hoedenman
van Bonaire. Hij verzamelt en
draagt niet alleen de meest
vreemdsoortige hoofddeksels,
maar ontleent er ook zijn stem
ming, gedrag en filosofie aan.
Bovendien is hij behept met op
merkelijk, spirituele gedachten
over de natuur. De zee is voor
hem een vrouw die je streelt. En
hij noemt zichzelf een leguaan
die een schildpad moet worden.
In de tweede aflevering ma
ken we kennis met Vi Co-Co.
Hij is de man met het smalste
eet- en drinktentje op Curasao
en een voor iedereen aansteke
lijke lach paart aan heel serieu
ze, diepgaande gedachten over
leven en dood. Iemand die 'zijn
eigen vriend' wil zijn en verga
deringetjes met zichzelf belegt
over hoe het hem die dag is ver
gaan. Het cliché 'ik ben al mijn
hele leven op zoek naar mezelf,
klinkt uit zijn mond waarachtig.
De Stoel staat of valt met de
gasten. Wat dat betreft kan deze
serie gewoon niet stuk.
(De Stoel Overzee, van
avond, Ned 1, NCRV, 21.24
uur)
Hoorspelen ncicir 'muzikaleboeken Theun de Vries
CLOSE UP
Het knappe van deze
bewerkingen tot
hoorspel vind ik de
manier, waarop het verhalende
element uit mijn romans met
dé beschreven muziek is ge
combineerd", zegt schrijver
Theun de Vries. Op de dag dat
hij 85 jaar wordt, begint de
TROS op Radio 4 met het uit
zenden van een serie hoorspe
len naar vier van zijn romans.
Marlies Cord ia, hoofd van de
TROS-hoorspelafdeling: „We
hebben uit de grote reeks boe
ken van De Vries bewust vier
historische romans gekozen, die
een componist of muziek in het
algemeen tot onderwerp heb
ben."
De serie past in de reeks
hoorspelen, die de TROS-al een
aantal jaren naar boeken van
prominenten uit de Nederland
se literatuur laat maken. Werk
van Couperus, Margo Minco,
Hermans, Vestdijk. Slauerhoff
en Bordewijk was al in hoor-
spelvorm te beluisteren. Cordia:
„Het idee voor de De Vries-serie
is afkomstig van de Friese jour
nalist-schrijver Pieter Terpstra."
Terpstra (72): „Ik had ruim
twintig jaar geen hoorspelen
meer geschreven wegens ande
re werkzaamheden. Tot mijn
vijftigste schreef ik veel voor de
NCRV en Radio Fryslan. Een in
terview met Marlies Cordia in
de Leeuwarder Courant bracht
me op het idee voor de De
Vries-serie, die ik aan de TROS
hed doorgespeeld. Ik ben een
groot bewonderaar van de boe
ken van De Vries en ik had weer
wat tijd."
Theun de Vries: „Ik ben nog altijd gek van muziek, volgens mij de
hoogste vorm van kunst en tegelijkertijd de diepste."
FOTO PAUL VREEKER
Terpstra tekent voor de be
werking van de in 1990 versche
nen historische roman 'De pre
mière' over de componist
Puccini (uitzending 26 april) en
'De dood kwam met muziek'
(10 mei). Sylvia Lieffrinck, regis
seuse van alle vier hoorspelen,
nam 'Het motet van de kardi
naal' (3 mei) en 'Het hoofd van
Haydn' (17 mei) voor haar reke
ning. Lieffrinck: „Voor de mu
ziek hebben we vooral uit histo
risch materiaal geput. Waar De
Vries over Caruso schrijft horen
we de zanger in een authentieke
opname.-Waar Puccini de am
biance kritiseert, waarin een
compositie van zijn hand wordt
gezongen, laat ik een acteur
zanger horen."
Theun de Vries, evenals be
werker Terpstra Fries van ge
boorte, heeft veel over mdziek
gepubliceerd. Hij schaart zich
wat dat betreft in het rijtje Vest
dijk, Thomans Mann, Proust en
Huxley. De Vries: „Ik ben nog
altijd gek van muziek, volgens
mij de hoogste vorm van kunst
en tegelijkertijd de diepste. Als
jongetje heb ik heel kort viool
gestudeerd, maar vervolgens
ben ik luisteraar geworden.
Luisteraar naar klassieke mu
ziek. Moderne muziek is niet
aan mij besteed. Ik ervaar er
niet het complete geluk mee,
die ik wel ervaar bij het luiste
ren naar onze klassieken. Archi
tectuur betovert, maar is alleen
iets voor het oog. Literatuur en
schilderkunst hebben in verge
lijking met muziek ook hun be
perkingen. Literatuur bijvoor
beeld beperkt zich tot de uit
werking van woorden en be
grippen."
Tegelijkertijd met zijn verjaar
dag en de start van de hoorspel
serie verschijnt De Vries' nieuw
ste roman: Sint Petersburg. De
Vries: „Ik heb zelf in mijn leven
veel hoorspelen geschreven.
Maar daar begin ik nu niet meer
aan. Daarom ben ik zo blij, dat
anderen dat nu doen op basis
van mijn werk."
Wiens woonkamer wordt deze
keer tot tv-studio verbouwd?
Welke nietsvermoedende onbe
kende Nederlander wordt de
ster van de uitzending? Wie
krijgt een telefoontje van Ralph
Inbar? Rond die vragen draait
Ralph Inbars programma TV
Masqué, dat vanavond wordt
uitgezonderi om 20.37 op Ne
derland 2.
De vorige aflevering van TV
Masqué gaat naar het Gouden
Roos Festival in Montreux. Het
programma dingt daar mee in
het zogenaamde producerscon
cours. Hoofdpersoon in deze af
levering was de gepensioneerde
kankerchirurg en slagerszoon
Sally van Coevorden. Hij werd
geconfronteerd met zijn favo
riete zangeres (Anita Meyer),
zijn favoriete actrices Anja Win
ter en Arinemiek Verdoom en
zijn familie in Brazilië die hij in
30 jaar niet had gezien.
STRIPS
BOLLEBOOM