'Critici kregen waas voor hun ogen' Cultuur&Kunst Films Sovjet-propaganda, Toonder-veteraan en clips Dansend monster met pumps en walkman Emma Bovary magistraal vertolkt door Huppert DONDERDAG 23 APRIL 1992 Lynch, Altman en Lumet in Cannes cannes» Onlangs is de lijst bekend gemaakt van films die op het festival yan Cannes, dat op 7 mei van start gaat. mee doen aan de competitie. De bekendste regisseurs zijn: Robert Altman (The Player), Bille August (met het op een Ingmar Bergman-script ge baseerde Den Goda Viljan), Terence Davies The Long Day Clo ses), Victor Erice (El Sol Del Membrillo), Hal Hartley (Simple Men James Ivory (Howards End), Sidney Lumet (Close To Eden), David Lynch Twin Peaks Fire Walk With Me), Raul Ruiz (L'Oeil Qui Ment), Fernando Solanas (Le Voyage), Gianni Amelio (II Ladro Di Bambini) en Edouard Niermans (Le Retour De Casano va). Er bestaat nog een kleine kans dat twee korte films van Paul Ruven, of De Provincie (van Jan Bosdriesz) zullen worden uitge nodigd voor de debutanten-sectie 'Semaine de la Critique'. India opent grenzen voor Hollywood new-Delhi De Indiase regering heeft besloten haar ban op de import van Amerikaanse speelfilms op te heffen. Tegelijk heeft ze aangekondigd de import van Amerikaanse video's in overwe ging te nemen, en harder op te treden tegen video-piraterij. In dia is een van de laatste grote filmmarkten waar Hollywood nog geen dominerende factor is. Het land heeft zelf de grootste film- produktie ter wereld, maar zet die voornamelijk af op islami tische en hindoestaanse markten. Franse bank wil Orion overnemen parus Credit Lyonnais, de Franse eigenaar van het in financiële moeilijkheden verkerende MGM, heeft plannen bekend ge maakt voor de overname van Orion Pictures. Deze studio balan ceert al maanden op de rand van faillissement. Met de overna me van Orion wil Credit Lyonnais proberen MGM weer te voor zien van een eigen filmcatalogus. Deze was de gerenommeerde studio bij een eerdere overname aan media-magnaat Ted Tur ner kwijtgeraakt. Ook de geplande overnames van kleinere pro- duktiemaatschappijen als Hemdale en Epic door de bank heb ben tot doel MGM van een nieuwe collectie te voorzien. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel. 6278806 De Noorderlingen 12 j, dag. 19.30, 22, vr ma di ook 14, za ook 13.30, 16, zo 16.30, 19.30, 22 ALFA 2 The lover 16 j., dag. 18.45,21.30, vr madi 14 ALFA 3 My own private idahodag. 14, 19.30, 22,za zo 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 4 Raise the red lantern 16dag. 14, 18.45,21.30; zazo 13, 15.30, 18.45,21.30 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 People of the forest a.l., dag. 13.45, 19,21.45 ALHAMBRA 2 The prince of tides 12 j., dag. 14, 18.45,21.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Beethoven a.l., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CINERAMA Bugsy 12 j., dag. 14, 19.15, 22, zo 13.30, 16.15, 19.15, 22 CALYPSO 1 Marmxstraat 402 tel. 6234876 Cape fear 16dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 CALYPSO 2 Thelma Louise 12 j.dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINECENTER-CINEMA COR. tel. 6236615 Europa 16 j.. dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Trust 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15 CINECENTER-PIERROT Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17, 19.30,22 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO La double vie de Veronique 16 j dag. 1-4.30, 17.15, 19.45, 22 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Hook dag. 20, za zo ook 13.30, 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Beethoven a.l., dag. 19, 21.30, za zo ook 14, 16 CINEMA OSCAR Hotshots a.l., vrza 20 Pospero's Books 16 j., ma di 20 Fievel in het wilde westen a.l., za zo 14.30 CITY 1 tel. 6234579 Hook a.l., vr ma di 13.45, 20.15, za zo 13.45, 16.45, 20.15 CITY 2 Silence of the lambs Ï6 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45,21.30 CITY 3 Deceived 12 j dag. 19, 21.30, vr ma di ook 14 .15 Babar a.l., za 14.15, zo 13.15, 15.45 CITY 4 De Johnsons 12 j., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30 CITY 5 Freddy's dead 16 j., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30 CITY 6 Knight moves 16 j., dag. 13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45, 21.30 CITY 7 The last boy scout 16]., dag. 14.15, 19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30 DESMET tel. 6273434 Trust, dag. 19, 21, zo ook 14.15 La belle noiseuse, dag. 19.45 Late night movie, dag. 23 KRITERION 1 tel. 6231708 La grande bouffe, dag. 17.30 Siki dag 20.30 L'ascenseur pour l'echafaud dag 22.15 Studio K De ontkenning dag. 18, 19.30, 20.45 Barton Fink dag 22 RIALTO 1 tel. 6623488 mijn vriend Ivan Lapsjin dag 18 Jacquot de Nantes, dag 19.45, 22, zo ook 13, 15.15 RIALTO 2 Documentaires over Armeense holo caust dag. 18, zo ook 15 Cheb, dag. 20,21.45 THE MOVIES 1 tel. 6245790 Raise the red lantern, dag. 17, 19.30, 22, zo ook 12.15, 14.45 THE MOVIES 2 Shadows Fog, dag. 17.30, 19.30, 21.30, zo ook 15, wo alleen 17.30, 21.30 THE MOVIES 3 Les amants du Pont-Neuf, dag. 17.15, 19.30, zo ook 12.30 The commitments dag. 22, zo ook 15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 JFK 12 j., dag. 14, 20 TUSCHINSKI 2 De Noorderlingen 12 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Father of the bride a l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 The doctor a.l., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Little man tate a.l., dag. 18.45, 21.30, vr ma di ook 14 De Notenkraker za 14, zo 13.15, 16 TUSCHINSKI 6 The lover 16 j., dag. 14, 18.45, 21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Hot shots a I dag. 18.45, 21.30, vr ma di ook 14 Sneeuwwitje en de zeven dwergen a.l., za 14, zo 13.15, 16 DE UITKIJK tel. 6237460 Edward II 16 j dag 18.45, 20.15 Shadows and fog a.l dag 20.30 Pippi zet de boel op stelten a.l za zo ma di 15.15 De gebroeders leeuwenhart a.l., za zo ma di 13 Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'. FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend THELMA AND LOUISE» FILMHUIS LISSE OOOOO Aanstekelijke en meeslepende film van regisseur Ridley Scott deed enkele heilige huisjes in Hollywood instorten. Thelma (Susan Sarandon) en Louise (Geena Davis) laten hun sloofjesleven achter zich voor een weekendje uit, maar als Louise bijna verkracht wordt, escaleren de zaken en krijgt het duo een groeiend legertje FBI agenten achter zich aan. Als mythische heldinnen trekken de twee vrouwen door het westen van de Verenigde Staten. FATHER OF THE BRIDE LIDO 4 OOOO Een nieuw ster-vehikel voor de Amerikaanse komiek Steve Martin. Pa kan met ver kroppen dat zijn 22-jarige dochter gaat trouwen en maakt zich vooral zorgen over de vraag wat zo'n trouwerij niet allemaal moet gaan kosten. Hij wil alles regelen, maar belandt in plaats daarvan in een politiecel. Veel gekke typetjes en Martin isgoed op HOOK EURO 2, LIDO 1 OOO Voor volwassenen flauwe, maar voor kinderen wellicht wél leuke verfilming van J.M. Barrie's boek Peter Pan. De volwassen geworden Peter Banning (Robin Williams) laat zich pas verleiden om naar Neverland terug te keren, als zijn kinderen door kapi tein Hook (Dustin Hoffman) worden bedreigd. Regisseur Steven Spielberg schiet te kort doordat bij in de film de werkelijkheid teveel loslaat. BEETHOVEN LIDO 2, EURO 1 OOO Als een lief klein mormeltje betreedt de St. Bernhardshond Beethoven het leven van het gezin Newton. Het dier poept, piest, kwijlt en bemoddert dat het een aard heeft, maar weet met zijn heldendaden toch de harten van de gezinsleden te stelen Als Beethoven door een gemene dierenarts wordt gestolen, zet het gezin alles op alles om met het dier herenigd te worden. Tamelijk voorspelbaar, maar met aardige mo menten. WHITE ROOM LVC OOO Tweede film van de Canadese cineaste Patricia Rozema is een verhaal vol symboliek, maar op de moeilijke momenten gelukkig lichtvoetig genoeg. Norman (Maurice Go din) heeft veel fantasie, maar kan zich op papier niet goed uitdrukken. Hij zoekt steun bij de dubbelgangster'van een vermoorde zangeres (Kate Nelligan), maar komt er te laat achter dat hij inbreuk maakt op haar zorgvuldig gekoesterde isolement. Vierde Holland Animation Film Festival vandaag van start utrecht mark van den tempel Tekening uit animatiefilm 'The Tune' van de Amerikaan Bill Plympton. Vandaag is in Utrecht het \ierde Holland Animation Film Festival begonnen. Vier da gen lang zal filmtheater 't Hoogt plaats bie den aan recente produkties uit de wereld van de internationale animatie, om zo „een breed publiek te attenderen op en te inte resseren voor de kwalitatief betere anima tiefilm in al z'n facetten," zoals de organisa tie het zelf stelt. Die betere animatiefilm is overigens in Nederland volop te vinden, gezien het grote aantal eigen produkties dat dit jaar ver toond wordt. Zo zal er nieuw werk te zien zijn van de bijzonder produktieve Paul de Nooijer en Haarlemmer Gerrit van Dijk. Ook is er een retrospectief en een nieuwe film van jury-lid Paul Driessen en wordt Toonder-veteraan Harrie Geelen als eregast in het zonnetje gezet met een overzicht van zijn werk. Verder zijn er competities voor clips, commercials, voorlichtingsfilms en leaders. Door deze categorieën te belichten wil het Festival aandacht besteden aan ani matie als opdrachtfilm. De competities moeten een brug slaan tussen animators en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Ook filmhistorisch belooft het vierde Hol land Animation Film Festival een bijzonde re editie te worden. Een speciaal program ma is gewijd aan de animatiefilms uit de voormalige Sovjet-Unie. Naast 'vrij' werk worden er ook diverse propagandafilms vertoond, afkomstig uit ondermeer het Rus sische Staatsarchief voor Foto- en Filmdo- cumentatie. Doordat de Sovjet-filmmakers nooit afhankelijk waren van doelgroep of kijkcijfers konden ze een geheel eigen stijl ontwikkelen, wat in de loop van de geschie denis artistiek gezien prachtige, maar in houdelijk soms behoorlijk dubieuze anima tiefilms heeft opgeleverd. Dit laatste geldt ook beslist voor Van den Vos Reytiaerde, een stuitend anti semitische propagandafilm die tijdens de oorlog door Nederlandse animators in opdracht van de bezetter werd vervaardigd. Hierin wordt de bekende oud-Nederlandse fabel verwron gen tot een nazistische kijk op rassenver menging. Fen kleurenfragment van de film werd vorig jaar teruggevonden in het Ne derlands Filmmuseum, en zal in Utrecht voor het eerst aan publiek getoond worden. De film is onderdeel van het programma Amuscmdht en Propaganda in de Residentie Den Haag '41'44. Voor meer informatie over dit en andere programma onderdelen kunt u bellen met 't Hoogt, te Utrecht. Tel. 030-312218. Verhoeven zet Amerika op stelten met erotische 'Basic Instinct Dat hij in Amerika met Basic Instinct zijn derde nummer 1 -hit op rij heeft gehaald, doet Paul Verhoeven deugd, maar hij kan het relativeren ook. Want inmiddels is die toppositie al weer twee keer door een andere film overge nomen. Buitengewoon verguld evenwel is de in Holly wood werkzame, Nederlandse regisseur met de uitver kiezing om met zijn erotische thriller op 7 mei het Festi val van Cannes te openen. In Amerika ben je er met 'Ba sic Instinct' in geslaagd iedereen producenten, keurders, kritici en actie-groepen de gordijnen in te jagen. „Het was alsof ze een rood waas voor de ogen hadden ge kregen uit irritatie, woede of voornamelijk morele gekwetst heid en ze daardoor die film in een totaal verwrongen perspec tief hebben gezien. Alsof ze zijn gaan zitten met dat vooroordeel 'Nu gaan we naar een homofo be film kijken!' En toen kregen ze daarvoor in de plaats een op lazer met die heteroseksuele seks en pal daarna komt er dan die vrouw die zegt dat ze het wel jammer vind dat haar vriend dood is, omdat ze het al tijd wel lekker gevonden had om hem te neuken. Dat is van een plompverloren directheid die de kritici deed duizelen: een vrouw die zo praat. Zoiets zet onmiddellijk verkeerd bloed in Amerika." Verhoeven: „Dat is immers voor artistieke films het meest presti gieuze podium ter wereld, ter wijl ik nooit geacht werd een ar tistieke cineast te zijn. De Vierde Man negen jaar geleden is ge weigerd voor Cannes en toen we destijds Turks Fruit voor deelname hadden aangemeld, reageerden de heren zelfs bele digd omdat we 'zoiets ordinairs' durfden in te sturen." Opmerkelijk is trouwens de thematische verwantschap tus sen De Vierde Man en nu Basic Instinct. Want Renée Soutendijk speelde toen ook al een fatale vrouw die verzuchtte: „Iedereen van wie ik houd, gaat dood. Erg hé?" En ook toen werd al de vergelijking uitgesproken over de vrouwtjesspin die na de co pulatie de mannetjesspin doodsteekt. En ook toen al was er sprake van een man en een vrouw die bij elkaar in bed te rechtkomen, hoewel een van de twee verondersteld werd homo seksueel te zijn. Die overeen komsten blijken puur toevallig te zijn. Paul Verhoeven: „Al die ele menten zaten al verwerkt in het script van Joe Eszterhas dat mij ter verfilming werd aangebo den. Ik heb er zo goed als niets aan veranderd. Maar het is al licht niet toevallig, dat ik andere scripts heb geweigerd en juist dit script heb geaccepteerd." Paul Verhoeven regisseert Michael Douglas in 'Basic Instinct'. De film is bijna feministisch? „Precies. Dit is een vrouw die situaties naar haar hand zet en die met mannen omgaat zoals Amerikaanse mannen het maar heel gewoon vinden als zij zo met vrouwen omgaan. Hier kun je beslist voor vrouwen iets emancipatorisch in zien. Dat is zo. En wie dan opmerkt dat het niet precies een aardig beeld is van zo'n sterke vrouw, die zal toch moeten toegeven dat ook Michael Douglas als haar tegen pool evenmin het ideaal is van een aardige man. Basic Instinct is niet een film over aardige mensen die met aardige dingen bezig zijn. Eerder het omge keerde. Geen van de personages wordt met warmte getekend. Dit is een film die zich volledig in de schaduwkanten afspeelt. Maar je moet heel krom kijken om er vijandigheid jegens ho moseksuelen of jegens vrouwen in te herkennen." Met Joe Eszterhas, de script schrijver van 'Basic Instinct', heb je een conflict gehad dat zo hoog opliep dat die toch zeer gere nommeerde scenarist aan de kant werd geschoven. „Michael Douglas en ik had den een paar ideeën die afwe ken van wat Eszterhas voor ogen had gestaan en achteraf heb ik me gerealiseerd dat Estz terhas eigenlijk veel meer gelijk had dan ik. Ik had gezegd: 'Er zit zo veel heteroseksuele seks in, maar het gaat ook over een lesbische relatie, dus moet er ook lesbische seks in!' Dat was mijn stelling waar Eszterhas het ^meeste op flipte. Achteraf moest ik ontdekken dat het «erin bren gen van lesbische seks, drama turgisch gewoon niet klopte. Daar ben ik tijdens het her schrijven achter gekomen en toen heb ik het weer laten val len. Maar Eszterhas was pisnij dig. Toen heb ik later in kranten toegegeven dat Joe eigenlijk ge lijk had gehad. Toen hebben we het weer goed gemaakt." Een speciaal genoegen was het voor Paul Verhoeven om weer eens te kunnen werken met Jan de Bont, de cameraman die in Pauls Nederlandse tijd verant woordelijk geweest is voor de fotografie van Turks Fruit, Keetje Tin/tel en De Vierde Man ,,Ik was bijzonder geïmponeerd door de totale greep die Jan heeft op wat je allemaal met licht kunt doen. Dat is ook het belangrijkste eigenlijk. Want ea rn era-be wegingen, dat is het simpelste. Maar lef hebben met licht, of hoe donker je het maakt. Vroeger had Jan altijd al een neiging om vrij donker te werken. Hij gebruikt dat vroege re 'clair obscur' nog steeds heel duidelijk in een hoop dingen, maar nt^is het een Amerikaans 'clair obscur' geworden en dat is toch nog tamelijk helder Een soort Amerikaanse briljantie, met een Rembrandteske onder toon. Heel gewaagd, op het randje van dc onderbelichting soms, maar hij maakt er nooit ook maar een enkel foutje mee," FILMS IN LEIDEN Edward II: Aanval op repressie ten aanzien van homoseksuelen FILM OVERZICHT WILFRED SIMONS Madame Bovary Te nen van vnjda# 24 t/m maandag 27 apnl, 20 uur Kijkhuts, Leiden C'eravamo Tanto Amati Te nen dinsdag 28 apnl, 22 uur LAK, Leiden RECENSIE JOS DE PUTTER Edward II Te zien vanaf vnjdag 24 april De Uitkijk, Amsterdam Derek Jarman is een nogal ri goureuze vernieuwer van de filmtaal, met een sterke voor keur voor het cerebrale en het operateske. Zijn films worden gekenmerkt door associatieve beeldreeksen, barokke enscene ringen met overweldigend kleurgebruik. Jfyman is ge fixeerd op de thematiek van (vaak homoseksuele) liefde en dood. Zijn nieuwe film Edward II sluit aan op de rest van zijn oeuvre en levert dus opnieuw stevige kost voor een kleine, maar fervente groep bewonde raars. Edward II is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Christopher Marlowe (een tijd genoot van Shakespeare) over de homoseksuele Britse koning Edward II. De film opent met het bericht dat Edward's vader is overleden, waarop de jonge prins onmiddellijk zijn geliefde Piers Gaveston laat ontbieden, met het verzoek 'het koninkrijk samen te delen'. Jarman geeft het decadente verhaal vorm in uiterst gestileerde beelden, die soms doen denken aan zijn ge vierde film over de schilder Ca- ravaggio. Maar het is dc regis seur ditmaal niet enkel te doen om esthetische perfectie: Edward II is tegelijkertijd een felle aanval op dc huidige re pressieve Britse politiek ten op zichte van homoseksuelen. Steven Haddington in Edward II. Jarman (die zelf al jaren lijdt aan aids) toont de angst en de vooroordelen waarmee de maatschappij behept is, een geestesgesteldheid die uit mondt in verraad, moord, vam pirisme, en burgeroorlog. Jar man vermengt hel klassieke theaterstuk (de dialogen wor den in rijm gedeclameerd) met een hedendaagse art-direction (de militairen aan het hof dra gen uniformen van huidige pa ratroopers, overal rinkelen tele foons en ratelen typemachines, en om het anachronisme com pleet te maken zingt Annie Len nox opeens een liedje). De film komt tot een climax wanneer koningin Isdficlla, ver teerd door jaloezie, zich tot een monster ontwikkelt (gekleed in het soort haute couture die re gelrecht is afgeleid uit de sado masochistische cultuur). Alle ongebreidelde heerszucht, haat en decadentie culmineren in ri tuele moorden waarin lust en doodsdrift in eikaars verlengde liggen. Derek Jarman heeft be paald geen vrolijke film ge maakt: zelfs het jonge prinsje, symbool voor de toekomst, danst aan het eind als een mon ster met pumps en walkman op de kooi waarin zijn moeder ge vangen zit. omdat deze zo perfect in elkaar stak dat er niets van kon wor den gemist zonder dat het ver haal geweld zou worden aange daan Helaas heeft deze aanpak Madame Bovary iets saais en af standelijks gegeven; een film is nu eenmaal geen boek en regis- .seurs die geen heldere keu/es uit het beschikbare materiaal maken, worden er meestal door overmand. Dit is Chabrol ook overkomen. Toch kan de film niet slecht worden genoemd. Chabrol heeft een overtuigend negen- tiende-eeuws landschap ge schapen en er wordt heel goed geacteerd. Vooral Isabelle Hup pert is magistraal als Emma Bo vary en dc benepen katholieke apotheker Homais (lean Yanne) is bijzonder goed getypeerd. Onder de titel 'Humor en weemoed in de Italiaanse film' brengt het 1AK komende dins dag twee films: La Stazione van Sergio Rubini uit 1990 en 'era vamo Tanto Amati ("Wij hielden zoveel van elkaar') van Ettore Scola. waarmee de laatste in 1977 zijn doorbraak maakte naar een groot publiek In dc film geeft Scola een beeld van drie vrienden, die In de Tweede Wereldoorlog in het verzet hebben gezeten. Nadien bouwen ze ieder een eigen car rière op. maar toch blijven ze elkaar zo nu en dan ontmoeten. Uit hun gesprekken blijkt dat de vriendschap, ondanks alle te genstellingen en ruzies die er ook zijn. in stand is gebleven. Met de film wilde Scola op een menselijk niveau een geschio denis van het na oorlogse ltalié; schetsen, hij brengt daarbij veel ontwikkelingen nauwgezet in beeld, waaronder de betrokken heid van de mafia bij dure bouwprojecten. Dc roman Madame Bovary van Gustave Flaubert, die in 1856 verscheen, oefent al lange tijd een grote aantrekkingskracht uit op Franse cineasten. De ver filming van de roman lijkt voor de hand te liggen: Flauberts ver haal is zo scherp en helder ge schreven en zo realistisch, dat de lezer al haast geen beelden meer nodig heeft om zich van het verhaal een levendige voor stelling te maken. Misschien is Madame Bovary juist daardoor wel zo'n grote uitdaging voor filmmakers, maar ook een hele moeilijke, omdat iedere ver filming zich zal moeten meten met het boek. Een eerste verfilming van Jean Renoir, dateert al uit 1933. Een tweede ambitieuze poging werd vorig jaar ondernomen door Clauae Chabrol. Hij wilde dc film al lang maken, maar pas nadat hij Isabelle Huppert had weten te strikken voor de titelrol durfde hij het project aan Het verhaal is overbekend. F.mma Bovary verveelt zich in haar huwelijk met een brave plattelandsarts en probeert haar leven spanning en inhoud te ge ven door allerlei vormen van overspel. Haar gedrag is in feite een reactie op het domme en benepen leven op het Franse platteland, maar uiteindelijk slaagt ze er niet in om de stnjd van de bourgeoisie te winnen. Ze slikt in wanhoop rattegif en sterft op akelige wijze. Chabrol heeft in deze ver filming de roman zeer nauwge zet gevolgd, naar eigen zeggen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21