Cultuur Kunst Trompetgeschal over Binnenhof gratificare nostra ncerca Uitstekende cast maakt nog geen goede musical Meer van hetzelfde, maar minder indrukwekkend De stille schreeuw van Elektra IPjlONDERDAG 23 APRIL 1992 19 Madame Bovary *S/| Iedere verfilming I van Madame Bo vary zal zich moeten me ten met het boek. Claude Chabrol durfde de vergelij- king aan Lenins hersenen Tilman Spengler jL Z schreef een roman over de hersens van Lenin. Vandaag op de boekenpa gina SASKIA STOElINGA Meespelen in echt orkest oegstgeest Na de zomervaltantie komt er in het Jeugd Sympho nic Orkest een aantal plaatsen vrij. Er is plaats voor de volgende instrumenten: trompet, hoorn, fagot, trombone, fluit, klarinet en strijkinstrumenten. Afhankelijk van de leeftijd (8 t/m 11 jaar 11 t/m 15 jaar; 16 jaar en ouder) en muzikale ontwikkeling, worden de jongelui in de speelgroep, het juniorenorkest of het senioren orkest geplaatst. Inlichtingen en aanmelding: Johan Top 071- 171043, John Knight 071-410554 of Margriet Lugt 071-170302. Rijnsburg-Oranje Expositie runsburg In het gemeentehuis van Rijnsburg wordt maandag 27 april de 'Rijnsburg-Oranje Expositie' geopend door Abe van der Werff, directeur van de Culturele Raad Zuid-Holland. Op de ze voorjaarsexpositie zijn beeldhouwwerken te zien van Marian ne Hoi, etsen van Wim van der Meij, maritieme olieverven van Robert Murk, olieverven van Leny Noyen-Pander, collages van ongesponnen wilde zijde op papier van Lya de Rooij en bloem- arrangementen van Wim de Winter. '2 Live Crew' bedreigd omaha Rapper Luther Campbell van de popgroep '2 Live Crew' heeft een openbaar optreden afgezegd na telefonische bedrei gingen. Campbell zou in een platenwinkel in de Amerikaanse stad Omaha praten over de censuur op zijn muziek. Een van de opbellers, die wist met welk vliegtuig en hoe laat Campbell in Omaha zou aankomen, dreigde met moord. Campbell wilde de stad bezoeken, omdat een raadslid ijvert voor de vervolging van beheerders van platenwinkels die een aanstootgevend album 2 Live Crew aan tieners verkopen. De seksueel getinte tek sten van 2 Live Crew hebben voor veel opschudding gezorgd in de Verenigde Staten. Vee! winkels verkopen het album, waarop een waarschuwing is aangebracht, niet aan tieners onder de 18 jaar. 'Canaletto' brengt 33 miljoen op londen Een schilderij van de Italiaan Canaletto (1697-1768) heeft op een veiling bij Christie's in Londen een recordbedrag van 33 miljoen gulden opgebracht. Het betreft een meesterwerk uit de Londense periode van Canaletto. Op dezelfde veiling is portret van Constantijn Huygens met zijn vrouw Susanne Baerle verkocht voor 397.000 gulden aan het Mauritshuis in Den Haag. Het werk wordt toegeschreven aan Jacob van Cam- pen (1595-1657). Geoff Ferris onder anderen Karin Bloemen. Paul Hado- pas, Robert Zanfini Gezien in Carré, Am sterdam Nog te zien t/m 10/5 rij Choreograaf Rick Atwell liet voor de musical 'Move!' uit ver- e schillende delen van de wereld izijn beste dansleerlingen over- e'komen. Het is inderdaad voor- a treffelijk wat zijn 'droomcast' presteert op het gebied van zin- "i gen en dansen. En waarschijn- lijk acteren ze ook goed, maar e 'Move!' biedt de meesten onvol- doende mogelijkheden om dat te bewijzen. Een uitstekende ,j cast maakt nog geen goede mu- g sical. 'Move!' heeft in deze En- n gelstalige voorstelling de dub- t bele betekenis van 'bewegen' en 'oprotten'. Bewegen, dat doen de dansers in Jack Morans stu- jj dio op een verdieping van een s oud Newyorks pand. Oprotten moeten ze van projectontwik- r keiaar Leona Trumpley, die een 1 kantoorgebouw wil neerzetten op de plaats van de studio. Helaas heeft die dubbelzin- - riigheid geleid tot tweeslachtig- j heid. Het verhaal en de dans- scènes zitten elkaar in de weg. Atwell heeft de choreografische mogelijkheden goed uitgebuit, j Het is prachtig hoe hij de war- ming-up en balletoefeningen j heeft verweven in zijn dansen, Gilius van Bergeijk maakt muzikaal Kamerstuk Koperblazers die vanuit de wijdgeopende ramen hun partij laten schallen en trommelaars die hun slagenregen over de keien jagen: binnenkort is het Haagse Binnenhof weer het toneel van ouderwetse taferelen. Op 28 april wordt er ter ere van de officiële opening van het nieu we Tweede Kamergebouw een uitvoering gegeven van Het Kamerstuk, een compositie die speciaal is vervaar digd door een collectief compositie-studenten van het Haags Koninklijk Conservatorium. Compositiedocent Gi lius van Bergeijk begeleidde het project. den haag monique brandt „Een bonte collage van aller hande muzikale stijlen," zo om schrijft Van Bergeijk 'zijn' stuk. De muzikale mengelmoes is op gebouwd uit twaalf verschillen de tableaus waarvan de stijlen variëren van folk, avantgarde- pop tot een 'kunstzinnig strij kersstuk'. Ook de gebruikte in strumenten vormen soms ver assende combinaties: een viool met een doedelzak, een vrou wenkoor dat wordt begeleid door een popband. Het Conservatorium heeft in de eigen studio cd-opnamen van Het Kamerstuk gemaakt. Enkele weken geleden al ont ving Kamervoorzitter Wim Deetman het eerste exemplaar van de cd, gegoten in een on mogelijk te openen perspex- verpakking. Het stuk zal niet eerder dan op 28 april voor het publiek te beluisteren zijn in een uitvoering door bijna hon! derd studenten van de conser vatoria in Den Haag, Rotterdam en Maastricht. Voorstel Vorig jaar kregen de Nederland se conservatoria het verzoek een voorstel in te dienen voor een muziekstuk dat het grote "Verhuisfeest' op 28 april zou moeten omlijsten. Het idee van het Haags conservatorium bleek het meest in de smaak te vallen, aldus Van Bergeijk. „Voor ons stond vast dat zo'n stuk gecomponeerd mot den door een collectief, om zo veel mogelijk verschillende stemmen aan bod te laten ko men'. De samenwerking van de uitgekozen studenten resulteer de in deze twaalf tableaus, die naar mijn mening goed weerge ven hoe onze democratie ziet: een 'melting pot' van schillende stijlen en stemmen Opvattingen die soms lijnrechi tegenover elkaar staan. Toch vormen al deze 'onderdeeltjes' alhoewel ze een zelfstandig bestaan leiden één geheel." Voordat het project werkelijk begon, brachten de studenten enkele bezoeken aan de nieuw bouw van de Tweede Kamer. De verschillende muzikale ta bleaus moesten immers passen bij de ruimte waar ze op 28 april worden uitgevoerd. Zo zullen enkele stukken tijdens de offi ciële ingebruikname van de ver gaderzaal en de receptie wor den gespeeld. „Dat zijn dan ook nogal bescheiden strijkersstuk ken geworden", vertelt Van Producent Marga Helmich e lijsten. Bergeijk. „In de grote hal paste een zwaarder stuk, wat bom- bastischer. Daar worden dus vrij veel koperblazers ingezet." Aan i componist/compositiedocent Gilius van Bergeijk v het einde van de avond zal de „Een feest ter ere van het collage in zijn geheel op het nieuwe huis van ons parlement Binnenhof ten gehore worden moet een zo breed mogelijk in gebracht. zicht bieden in de opvattingen hoe hij een van zijn dansers een sensuele pas de deux laat doen met een bezem en hoe hij een Chippendale-striptease heeft vormgegeven. De choreografie met de draaiende spiegels is fantastisch. Maar dat alles staat vrijwel los van het verhaal van de bedreiging en de sloop van de studio. Binnen in die studio is het knus, zoveel wordt wel duide lijk. Het is een toevluchtsoord voor echte mensen, met hun problemen en dromen. De Boze Buitenwereld bestaat in 'Move!' uit karikaturen: de onvermurw bare huisbaas, de kruiperige ad vocaat, de hielenlikkende archi tect, de onverbiddelijke dien ders en de immer wakkere jour nalist. Karin Bloemen speelt haar rol van Leona Trumpley geweldig, maar de kluchtige ac- teertrant maakt het verschil met de scènes in de studio alleen maar groter. Muzikaal past 'Move!' hele maal in de Amerikaanse musi cal-traditie, wat niet vreemd is met een Amerikaans componis tenduo. De dansmuziek van de Nederlander Willem Ennes is wat avontuurlijker. Behalve het misplaatste duet 'We have each other', dat te veel naar de jaren vijftig riekt, zitten er geen slech te stukken in. Vooral de ensem blestukken zijn krachtig. In die wervelende zang- en dansscè nes is de cast op zijn best. Wat mij betreft had er nog wat meer dans en wat minder verhaal in 'Move!' mogen zitten. beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie Cirkelwerk van Krikor Momdjian. Te zien tot 17/5. dag 1000- 17 00 uur, Galene AZL. Rijnsburgerweg Meer van hetzelfde, maar minder indrukwekkend. Die ge dachte dringt zich op bij het be kijken van het recente werk van Krikor Momdjian in de galerie van het AZL. Momdjian (1947) is geen onbekende in het Leidse kunstcircuit. Hij exposeerde eerder in het AZL, en ook in de Waag en de Lakenhal. Uit zijn werk blijkt dat de kringloop van de natuur oorsprong, bloei, vergaan, dood een onuitput telijke inspiratiebron is voor de in Nederland wonende Ar meense kunstenaar. En dan met name de positie van de mens in die eeuwig durende cirkelgang van het leven. Momdjians expressionis tische schilderijen zitten vol symboliek met een vaste beeld taal. Die 'taal' is onderzocht ter gelegenheid van de expositie in de Lakenhal. De appel staat bij voorbeeld voor de aarde en de ronde vorm van deze vrucht voor harmonie oftewel voor de natuurlijke kringloop. Ook de door Momdjian gebruikte kleu Detail uit Circelproject '92-1, een ets van Krikor Momdjian, te zien in de galerie van het AZL foto kleisfn ren hebben een betekenis. Zo drukt rood onder meer harts tocht uit, en groen het jeugdige. Deze combinatie van expres sie en symboliek heeft menig mooi, gloedvol doek opgele verd. Een paar zijn te zien in AZL Het zijn wnuiai van vorige expositie, zoals schimmige Adamsfiguur uit 1986 die een sterk gevoel van eenzaamheid oproept. Daarbij vallen de recente werken een serie van tien etsen, een vloer object en een vijftal schilderijen in het niet. Ze zijn tentoonst- gesteld onder de naam 'Cirkel - project'. De etsen laten het voortdu rende proces van schepping en vernietiging zien, waaraan de mens blootstaat. Die natuurfilo sofische lading blijft mooi. maar de symbolen als een hart. een appel en een driehoek verliezen hun kracht, nu de meeste ervan per ets zijn geïsoleerd en uitge voerd in een daarvoor te sober grijs/zwart. De vloerinstallatie toont de etsplaten in cirkelvorm op een aluminium plaat, omgeven door roodachtig zand als sym bool voor de fa mom >s m bn n van het leven. De schilderingen tonen gedeelten van de cirkel in een werveling van kleuren. Het zijn opnieuw grotendeels op zichzelf staande symbolen die iets gebrekkigs hebben in hun keurige geronde vorm. Gelukkig laat de indrukwek kende Adamsfiguur zien wat Momdjian vermag. En dat maakt een bezoek aan het AZL nog altijd meer dan de moeite waard. die in onze maatschappij leven. Met deze uiteenlopende stuk ken is dat prima gelukt, vinden we", aldus van Bergeijk. Dietrich siert poster festival CANNES» Het portret van actrice Mariene Dietrich siert dit jaar de poster van het 45ste Filmfestival van Cannes. De beeltenis dateert uit 1932 toen de actrice werd gefo tografeerd voor de film 'Sjangai Express'. Dit jaar zullen 22 films strij den om de .ouden Palm. waar onder Paul Verboeven» gerucht makende 'Basic Instinct'. Ver hoeven is tevens uitgenodigd mei zijn rolprent net film- een film van een Nederlandse regisseur het hoofdprogramma s.in anm» h.i.ilt In 197S haal de Jos Stelling het meest presti gieuze filmpodium ter wereld met 'Mariken van Nieumeg- hen'. DUITSERS GEVEN gemiddeld meer aan boeken uit dan inwo ners van 21 andere landen, maar de Zweden lezen het meest, zo bli|kt uit een verslag van een Engels marktonder zoeksbureau. Volgens de onder zoekers gaven Duitsers in 1990 gemiddeld 224 gulden per jaar aan boeken uit. gevolgd door de Zweden (215 gulden) en de Fin nen en de Noren 178 gulden). O J 7 II T. Wat zoveel wil zeggen als 'het bevredigen van onze speurtocht naar geluk Voor wie niet zoveel tijd heeft om te filosoferen, heeft Stoutenbeek Wooncentrum een Italiaanse maand geor ganiseerd Tot 2 mei bent u van harte welkom in ons filiaal te Beverwijk en/of Leiderdorp Stoutenbeek. fascinerend creatief. stoutenbeeh Beverwijk Parallelweg 10,02510-29033 uioancentrum Leiderdorp Meubelplein 1071 -899323 RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Elektra van Sofoktot door toneelgroep Car- route! Regie: Lidwien Roothaan Genen 22/4. LAK theater. Leiden Nog te rteo 23/4 Het eerste wat we van deze Elektra horen, is een harde schreeuw, het vervangt de woorden 'O. o. ongelukkig ben ik', zoals die in de tekstuitgave staan. Haar eerste echte woor den staan als 'lyrisch recitatief aangeduid. Vertaler Gerard Koolschijn geeft in een voetnoot als verklaring hierbij dat in een klassiek Griekse tragedie 'ge sproken'. 'gereciteerd' (d.w.z. zangerig gesproken met muzi kale begeleiding) en 'gezongen' werd. Voor ons zijn dat op dit ter rein nauwelijks hanteerbare nu anceringen. De regisseuse heeft dan ook gekozen voor een slechts een enkele keer door een woede uitbarsting onder- broken bedeesde spreektoon. FJektra mompelt bijna haar rouwbeklag voor zich uit. Ze wacht op haar broer Orestes om samen met hem wraak te ne men op hun moeder die met de hulp van haar minnaar Aigist- hos Mektra's vader heeft ge dood. Als (naar pas later blijkt: ten onrechte) bencht wordt, dat Orestes is omgekomen, slaakt zij in opperste vertwijfeling een geluidloze kreet. En bet is pre cies die stille schreeuw die zo kenmerkend is voor het uiter mate ingetogen spel van Debby Korper als Elektra Het effect is er niet minder om. Integendeel, klassieke tek sten kunnen nogal gauw gaan galmen. De strakke, beheerste vorm van deze voorstelling door toneelgroep Carrousel is een ijzersterk punt De spreektoon is doorgaans ook verre van ver heven. Veelal richten de acteurs rilh nbA mü in in prilMrii pose rechtstreeks tot de toe schouwers in de zaal. Het is dan ook méér voordracht dan to neelspel wat we hier zien. Hal In hi ririMOdl optre den van moeder klvtaimnestra (gespeeld door Fncda httoors) en de wraakneming zelf met dc komisch kwaad vs ordende Ai- gisihos (Victor Löw) zijn wat minder passende scènes die in deze door beheerste woede ge domineerde voorstelling ge lukkig niet echt vreselijk storend uit de toon vallen. Titelrol vertolkster Debby Korper draagt namelijk het stuk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19