'Dit ben ik en dit is m'n kind' Natuurserie KRO over verstoord evenwicht „Ik wil kunnen tanken zonder geld op zak." Rtv show Benny Hill overleden DINSDAG 21 APRIL 1992 Zanger Tony Hadley van Spandau Ballet niaakt soloplaat Een 'vissende' beer bij Brook Falls in Alaska. hilversum jos Het land van de arend is de toepasselijke titel van de eerste bijdrage van de KRO aan het Jaar van Columbus, en diens ontdekking van Amerika. Al in de eerste beelden is de toon gezet van deze achtdelige natuurserie: een zeearend die traag, majestueus en ook hautain klapwiekt over een groots landschap. Voor de indianen was die arend de vader, de grote geest, de brenger van leven. Voor de 'nieuwe Amerikanen' werd hij het sym bool van de bevochten vrijheid en onfhankelijk- heid. De serie heeft als thema het conflict tussen de bewoners van Noord-Amerika en hun natuurlijke omgeving. Oftewel de gestage teloorgang van het natuurlijk milieu sinds de Europese pioniers er voet aan land zetten. De eerste aflevering gaat over de Engelse kolonisten die in 1584 in het 'New Found Land' terechtkwamen. Zij noemden hun land Virginia, naar de Virgin Queen Eliza beth. Net zoals alle kolonisten zagen ze al snel dat er veel te graaien was. En zoals bij indringers en be zetters gebruikelijk, deden ze dat zonder enig me dedogen voor de bevolking en haar tradities. In die eerste aflevering wordt onder andere de nadruk gelegd op het natuurbegrip in die twee volkomen verschillende en botsende culturen. De indianen leefden volgens het principe van het evenwicht. Alles is je 'goed gezind', als je er maar voor zorgt, was hun filosofie. Als zij tabak plantten - als medicijn en als middel om te mediteren - brandden zij net als de Europeanen een stuk bos af. Maar na de oogst lieten zij dat stuk verder met rust, zodat zich de natuur daar kon herstellen. Ui teraard doodden zij ook de nodige dieren voor hun voedsel, maar vqor de anderen zorgden zij dan ook goed, als een soort aflossing van hun schuld. De dieren en planten waren hun gelijken, hun bondgenoten die ze met respect behandel den. Zij traden ook als sprekende personages op in hun sagen en legenden. In de Europese cultuur was de mens superieur aan de natuur. De natuur kon getemd worden en beheerst en dus ook geschoffeerd. En de indianen waren 'natuur'. In de film wordt vooral duidelijk gemaakt dat de blanken het evenwicht verbraken. Het land en de natuur veranderden. Dus ook de indianen, die allengs geen vissen meer met de speer of zelfs met hun handen vingen, maar met netten, omdat vissen ruilobject werden. In land van de arend wordt met name het pro ces getoond dat waar sprake is van louter winst bejag, dit op langere termijn alleen maar kan lei den tot uitputting en uitsterving. Gaat het in de eerste aflevering onder andere om de tabak, in andere afleveringen gaat het om de pelshandel waar de Fransen opdoken, om de goudkoorts en de slavenhandel van de Spanjaarden. De serie eindigt in Californië, waar de American Dream verwezenlijkt werd, maar waar ook de eerste ac ties op gang komen van mensen die ontdekten dat de natuurlijke bronnen niet onuitputtelijk zijn. Het is niet het enige positieve in deze serie. Gelukkig zijn er ook veel interssante feiten en vooral ook mooie natuuropnamen te zien. Het land van de arend is zoals gezegd een eer ste bijdrage van de KRO aan het jaar van Colum bus. In augustus volgt nog een 7-delige serie over Columbus zelf. En er komt ook nog een los pro gramma over de reis van Columbus. Het land van de arend, die niet alleen maar documentaire, maar ook een mooi gefilmde natuurserie is, is in ieder geval een interessante voorzet. (Uitzending: woensdag 22 april, 19.00 i derland 1) ir, Ne- hilversum ton de jong Allemaal zullen ze hem die vraag stel len. 'Nee', zal Tony Hadley zeggen, 'dit album is niet het einde van Spandau Bal let. Ik had alleen wat frisse lucht nodig'. Frisse lucht. Voor Tony Had ley was zingen in een van Enge- lands meest succesvolle pop groepen uit de jaren tachtig bij na een kantoorbaantje gewor den. Plaat maken, promotie, toemee, plaat maken, promotie, toemee. Steeds hetzelfde liedje. „We waren echt toe aan een adempauze", verzucht hij. „Twaalf jaar in hetzelfde ritme gaan je niet in je koude kleren zitten. Bovendien werd de mu ziek een beetje flets. In het be gin van je loopbaan is het alle maal anders. Je bent twintig en je wilt maar één ding: beroemd worden en zoveel mogelijk pla ten verkopen. Maar je wordt ouder, je hebt het allemaal al een keer meegemaakt, je gaat trouwen, je krijgt kinderen, an dere interesses... Financieel gaat het je voor de wind... Tja, dan ontkom je er niet aan dat het frisse enthousiasme wat begint te slijten." Met zijn solo-album, 'The sta te of play', zal Hadley de honger van menig Spandau-fan voorlo pig weer even kunnen stillen. En aan volgelingen heeft het de band altijd keurig in het pak, onberispelijk gedrag en bood schappers van de gepolijste pop ook in Nederland nimmer ontbroken. Een paar jaar gele den stonden de heren nog ze ven opeenvolgende avonden in een uitverkocht Ahoy. Toemee Hadley's kenmerkende bariton, dat krachtige, soms afgeknepen geluid, maakt het niet eenvou dig zijn solo-werk los te zien van Spandau Ballet. Ook op 'The state of play' keert die cocktail van theatrale liefde en pathos weer terug. Toch ziet Hadley zelf wel degelijk ver schillen. „De songs zijn anders, meer rocky, vind ik. Geen saxo foon, geen blazers, weinig key boards, maar wel gitaarsolo's. Die zul je op een Spandau-plaat niet tegenkomen. In ieder geval: geen plaat met twee fantasti sche nummers en verder vuil nis. En aan het eind van de dag is dat toch wat telt: goede songs, een goede stem. Het is geen plaat die je 's nachts om twee uur over een dansvloer hoort scheren en die je een uur later alweer vergeten bent." De beslissing om solo te gaan is, volgens Hadley, in goed over- giromaatpas terecht. niet geschikt voor O i elektronisch betalings gratis 06-0400 voor Een thuisbankier betaalt dan gewoon de folder 'Elektro met z'n giromaatpas. nisch geld opnemen en betalen'. Een thuis- Op dit moment kunt u bij elektronisch betalen. Overal bankier moet tenslotte ook vrijwel alle tankstatic van de afgebeelde kunnen tanken als hij geen geld ïen groeiend aantal winkels vignetten ziet, kunt u met uw bij zich heeft. POSTBANK feO Thuisbankieren doe je met de Postbank. Soloplaat van Tony Hadley betekent niet het einde van Spandau Ballet. leg met de rest van de band ge- dau-werk weer heel verfrissend nomen. Zijn uitstapje betekent kan worden. Het is geen schan- immers dat nieuwe Spandau- de, wanneer je als band een activiteiten voorlopig in de ijs- tijdje niet consistent bent. Kijk kast moeten. Hadley wil met maar naar groten als Bowie of zijn baby, zoals hij 'The state of de Stones, ga hun carrières play' zelf noemt, de hort op. Er maar eens na. Niemand is een worden plannen gemaakt voor hele loopbaan lang consistent." Europa, Azië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Eerder dan c|jjDer eind '93 zullen de heren elkaar^;- niet in een studio treffen. Wisselvallig of niet, Spandau „Dat is ver weg, inderdaad, Ballet heeft met de single 'True' maar misschien is het echt e beter, zo. In tegenstelling tot wat een hoop mensen denken, geloof ik namelijk niet dat Spandau met True', 'Parade' en 'Through the barricades' zijn creatieve piek al bereikt zou hebben. Tot dusver schreef on ze gitarist Gary Kemp vrijwel al les alleen. Als je nagaat dat ik n van de grootste slijpers aller tijden in het balboekje staan. Verrassend genoeg ge bruikten de jongens van PM Dawn die wereldberoemde gi taarlick vorig jaar als thema voor hun rap-single Set adrift on memory bliss'. Hadley, ver eerd met de nieuwe bewerking, verscheen zelfs in hun video- sinds drie jaar zelf muziek clip. „Waarom niet? Ze hadden schrijf en dat Steve Norman John Keeble óók schrijven, dan denk ik dat toekomstig Span- londen ap Benny Hill, de Britse komiek die een van meest gewaardeerde tv- programma's ter wereld maak te, is gisteren dood in zijn wo ning aangetroffen. De 67-jarige Hill was behan deld wegens hartklachten. Er bestond niet onmiddellijk dui delijkheid over de doodsoor zaak en het tijdstip van overlij den. Scotland Yard zei dat de poli tie was gewaarschuwd door een buurman, die Hill levenloos had gevonden. Hill was een van de eerste komieken op de Britse te levisie. Hij wist met zijn mimiek en music-hall humor kijkers in meer dan 80 landen aan zich te binden. 'De Benny Hill Show', een half uur durende selectie van schetsen uit zijn Britse shows, was ook in de Verenigde Staten een langdurig succes. Hills ver meende seksisme kostte hem in Groot-Brittannie uiteindelijk zijn zendtijd. Thames Televi sion schrapte de shows in 1989, naar aanleiding van beschuldi gingen van vulgariteit. Maar el ders bleef hij het goed doen. Hill bleef zijn hele leven vrij gezel. Hij laat, behalve zijn pu bliek, niemand na. het ook met smaak gedaan, mooi melodisch. Het doet je toch wel wat, als zo'n plaat na negen jaar nog zo blijkt te wer ken. En ik mocht voor de clip naar Miami komen, dus het zijn goede jongens, haha." In Miami houdt hij even een weekje vakantie. Eerst nog naar Duitsland om de single 'Lost in your love' te promoten, na Mia mi terug naar Italië om een nieuwe clip op te nemen, ver volgens naar Griekenland. In ju ni staat Frankrijk te trappelen. Kortom, het zijn hectische tij den. „Ja", geeuwt hij, vermoeid, „ik sta er zelf ook van te kijken. Je denkt toch: Spandau Ballet is één ding, Tony Hadley op eigen benen is iets anders, maar je vraagt je af of het nog gekker kan dat dit Ik ren van inter view naar tv-show en omge keerd. Maar de band waarmee ik 'The state of play' heb opge nomen gaat met me mee en sa men hebben wc veel lol. De sfeer doet me zelfs denken aan de vroege dagen van Spandau. Ik heb me in tijden niet zo op gewonden gevoeld als nu. Dit ben ik, en dit is m'n kind. Ik ben er trots op. Iedereen mag het zien en horen. Ongetwijfeld zal er van bekende kanten kritiek komen, zullen mensen het al bum geen echte kans geven maar niettemin: ik ben opge staan en ik heb het gewoon ge daan. I know this much is t Luchthartige film over Rossini: componist en kok Tweehonderd jaar geleden werd de 'Zwaan van Pesaro', zoals de Italiaanse componist Gioacchi- no Rossini werd genoemd, ge boren. Was hij na zijn 38e jaar volledig uitgeput of was hij van mening dat hij genoeg had ge componeerd? Of wijdde hij, zoals in de wandelgangen wordt gefluisterd, de rest van zijn le ven aan de kookkunst? De luchthartige film schom melt heen en weer tussen wer kelijkheid en Fictie. De hoofd persoon, Leon Rizag, gaat op zoek naar het antwoord. Hij be zoekt tijdens zijn speurtocht ve le vooraanstaande musici en zangers waaronder Pavarotti, Riccardo Muti, Ruggero Rai- mondi en Paul Gulda. Casper Höweler schrijft over Rossini: „In zijn vroegste jeugd bleken reeds twee eigenschap pen, die zijn verdere leven be paalden: zijn grote muzikale ta lent en zijn enorme luiheid. Te kenend is de anekdote, dat Ros sini, als zo vaak, in bed compo neerde en dat het haast volge schreven blad muziek op de grond viel. Liever dan het op te rapen, maakte hij een nieuwe aria." Wie was deze Rossini, die van zijn 38e tot aan zijn dood op 76- jarige leeftijd, niets meer heeft gecomponeerd? Waarvan kon hij rentenieren? Was het de Rossini-roes in Europa die hem veel geld opbracht of verdiende hij zijn brood met andere werk zaamheden? Leon Rizag is journalist en es sayist en gaat op zoek naar het antwoord. Een fantasiewereld, die af en toe wordt doorbroken door de werkelijkheid, brengt hem met steun van dokter Christina Blume naar Rossini's geboorteplaats Pesaro. Ook komt hij in de keukens van Franco Ridolfi, een meesterkok, die gespecialiseerd is in recep ten a la Rossini. Op zijn speutocht in de ar chieven in Modena, het conser vatorium in Bologna en het the ater San Carlo in Napels ont moet Leon experts die hem hel pen om de relatie tussen mu ziek en kookkunst aan te tonen. Zijn zoektocht eindigt in Parijs, waar hij het boek hoopt -te vin den dat Rossini schreef: 'La cui sine de Rossini'. In de loop van het verhaal krijgt Leon een schat aan informatie over Rossi ni's leven en werk, terwijl hij wordt begeleid door diverse composities van Rossini. BRT in geldnood De Vlaamse openbare omroep, de BRT, dreigt in geldnood te komen. De Vlaamse regering heeft besloten de omroep dit jaar bijna 6,8 miljoen gulden minder te geven. „We zijn daar door verrast en ontsteld", aldus de hoogste chef van het bedrijf, Cas Goossens, tijdens een pers conferentie in Brussel. Volgens Goosens blijft de BFfr nu geen andere mogelijkheid over dan het aanboren van andere in komstenbronnen. Er zullen meer reclame-inkomsten nodig zijn en er zullen meer program ma's gesponsord moeten wor den. Goossens heeft protest aangetekend tegen het besluit van de Vlaamse regering. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12