Weg met het saaie rijtjeshuis Het ei van Columbus ZATERDAG 18 APRIL 1992 ZATERDAGS BIJVOEGSEL De Filmwijk in Almere is gebouwd In de vorm van een halve cirkel vol eigenzinnige bouwsels. luchtfoto aerocamera michel hofmeester Onze taal 'Modem acropolisme': boogvormige twee-onder-een-kapwoningen met zachtgroe ne daken en in diverse tinten geschilderde muren doen aan een rustige Amerikaanse villawijk uit de Jaren vljfig denken. foto cpd Eigenzinnige woningbouw in Filmwijk Almere laat zien hoe het anders kan 'Coupe Soleil'. 'Cayennepeper'. '12 Óscar-nominaties'. Eigenzinnige namen voor eigenzinnige woningbouw. Te vinden in een bijzondere en nog gloednieuwe woonwijk van Almere: de Filmwijk, gelegen aan het Weerwater dicht bij het stadscentrum. Een bezoek is een must voor alle gemeentebestuurders, woningbouwcorporaties en stedebouwkundigen in ons land. In de Filmwijk kunnen zij ideeën opdoen voor het creatiever vormgeven van onze toekomstige nieuwbouwwijken. De Nederlander laat zich immers niet meer kritiekloos in een saaie slaapstad stoppen. In Almere is te zien hoe het allemaal anders kan. Appartementen in Twins Pare'. JOZEFIEN HAAGEN De gloednieuwe Filmwijk in Al mere is dezer dagen lot ten- toonstellingsgebied verklaard onder het motto Bouwen en Wonen 1992'. De buitenexpositie was de afgelopen week onderdeel van de Vakbeurs voor Bouwen en Wonen, georganiseerd door de Nationale Woning Raad (NWR) en tot 26 april is de wijk In Almere open voor iedereen. in 1990 werd voor de eerste keer een soort gelijke expositie gehouden. Ook in Almere, in de Muziekwijk. „Het idee ontstond na een bezoek aan Denemarken. In de Scandinavi sche landen worden veel woonexposities bui ten gehouden", legt coördinator C. van der Schoot van het bureau Bijzondere Projecten van de NWR uit. „We organiseerden al tien jaar de Bouw-Ral. Allemaal leuke stands, maar we wilden een aantal zaken ook eens in het echt laten zien." Samen met de gemeente Almere werd de eerste buitenexpositie opgezet. In de Muziek wijk ging het om 240 woningen. De Filmwijk telt ruim het dubbele: 588 huizen, een school en een gezondheidscentrum. In totaal 38 projecten in de huur- en koopsector, in di verse prijsklassen. „Het unieke van de Filmwijk is dat tevoren geen stedebouwkundige randvoorwaarden werden opgesteld. Afwijkend was ook dat de opdrachtgevers niet de eigen architecten meenamen, zoals dat gebruikelijk is. We heb ben een toporkest van architecten samenge steld en geprobeerd hen te koppelen aan een opdrachtgever", zegt Van der Schoot. Het stedebouwkundige plan kwam pas tot stand nadat alle plannen waren ingediend. Dit leidde uiteindelijk tot de halve cirkel waaruit de Filmwijk bestaat: drievoudige be bouwing aan de buitenrand en een stervor mig stratenpatroon binnen de halve cirkel. „De opdracht voor alle deelnemers was dat ze een toekomstgericht huis moesten bou wen. Niet té experimenteel, maar wel flexibel en vrij indeelbaar. Grensverleggend bouwen, zoals ook de titel luidt van het boek dat we in het kader van de expositie uitbrengen", zegt Van der Schoot. „Het grappige is dat, hoewel dat geen op dracht was, er ontzettend veel glas is ge bruikt. Misschien is dat een reactie op de kleine ramen die de afgelopen tijd in huizen werden gezet." Variatie Tijdens onze wandeling door de Filmwijk, waar nog volop wordt gewerkt, valt de enor me variatie en kleurenrijkdom onmiddellijk op. Alsof je door een kaleidoscoop kijkt. Geen enkele straat is zelfs maar aan één kant het zelfde. Hier wordt definitief afgerekend met het geijkte rechte stratenpatroon met de keu rige, maar o zo saaie rijtjeswoning. Ook in de Filmwijk ontbreken de rijen niet, maar elk project heeft z'n eigen aankleding, vorm en kleur. Van gelijkvormigheid, laat staan saai heid, is dan ook geen sprake. Langs de centrale as van de Filmwijk, de Hollywoodlaan, zijn daarvan prachtige voor beelden te zien. Zoals de Soli-woning, ont worpen door Atelier Pro Architecten in Den Haag. Prijs rond de twee ton. Doordat elk huis van het andere is gescheiden door een doorzichtige lichtschacht, lijkt het op zichzelf te staan. De Soli kan op allerlei manieren worden ingedeeld. Zo spelen de ontwerpers in op de toenemende individualisering en verande rende leefgewoonten. Ook de twiritig jonge- renwoningen van Woningbouw Vereniging Almere kenmerken zich door flexibiliteit. Uit gangspunt is de 'woon-unit': alleen de toe gang en de plaats van keuken, douche en wc staan vast. De verdere indeling ligt in handen van de bewoner. De voorkant van het jonge- rengebouw is uitgerust met een grote glazen kap, waardoor één grote gezamenlijke ruimte ontstaat. In de Filmwijk is aan allerlei leeftijdsgroe pen gedacht. Ook dat is flexibel bouwen. Er staan zelfs woningen voor 45-plussers. De échte ouderen wonen in het welluidende project 'Première'. Dat bestaat uit twee bouwblokken: 17 ouderenwoningen (huur) •met een gemeenschappelijke huiskamer, op korte afstand van de wijkvoorzieningen. De twee in zachtgrijze tinten uitgevoerde blok ken buigen naar elkaar toe, waardoor een vriendelijk en intiem hofje is ontstaan. Ook het 'Halfrond', aan de andere kant van de wijk. heeft zijn eigen sfeer en intimiteit doordat de huizen in een halve boog naar el kaar toe zijn gebouwd. Het 'Halfrond' is min der gesloten dan 'Première' en zeer speels van architectuur. De woningen lijken om te vallen doordat de voor- en achterzijde uit schuine wanden bestaan. Hierdoor wordt aan de tuinkant optimaal gebruik gemaakt van het invallend zonlicht. wlnnie-de- oeh Het toppunt van flexibiliteit en individualiteit in de Filmwijk is het Almeerhuis waarvan er 12 zijn gebouwd. De ontwerpers van archi- tectenburo BNA Gjalt de Jong/jnbo in Drach ten lieten zich inspireren door het beroemde beertje Winnie-de-Poeh: „Winnie-de-Poeh en Knorrie pakten het huisje van takken van Iejoor op en zetten het aan de andere kant van het Honderd-Bunder-Bos weer neer. waar het eigenlijk beter staat." Het Almeerhuis staat weliswaar op een vaste plek in de wijk, maar het kan op allerlei manieren worden uitgebreid en aangepast. Dat is ook te zien. De ene woning heeft een dakterras aan de voorzijde, de andere aan de achterzijde. Een derde heeft op de dezelfde plek een dakkamer laten bouwen. Het aardi ge is dat de twaalf woningen, ondanks alle varianten, zich als één geheel presenteren. Zuinig omgaan met energie en het milieu sparen. Ook daar gaat het om in de heden daagse woningbouw. In de Filmwijk spelen enkele projecten daar op in. Interessant zijn de Zonneblokwoningen die Wiek Röling sa men met Mike langa ontwierp. Twee witte bouwblokken met elk acht eengezinswonin gen in de koop- en huursector. Het ene blok is gebouwd volgens de traditionele serie- bouw. In het andere zijn allerlei milieuaspec ten verwerkt: Dit 'Eko-blok' is te herkennen aan de overdekte binnenstraat en de vegeta tiedaken op de derde bouwlaag. Op en top milieuvriendelijk is het 'Zuinig Huis', een gezamenlijk project van de ener giedistributiemaatschappij PGEM en de Flevolandse Drinkwater Maatschappij (FDM). Deze woning is uitgerust met allerlei snufjes die tot energiebesparing leiden: zon neboiler, thermostatische mengkranen, ener giezuinige douchekop, waterbesparend toilet en een grijs watercircuit. Regenwater wordt opgevangen en hergebruikt voor het door spoelen van het toilet. Ook is dit huis voor zien van een speciaal type dubbel glas waar van de isolatiewaarde twee keer zo hoog is als bij gewoon glas. Kleuren In het oog springend is de enorme kleuren rijkdom in de Filmwijk. Alle kleuren van de regenboog zijn aanwezig. Van felgeel en an traciet tot turkoois en groen. De twee kleur rijkste projecten zijn wel 'Modem acropolis me' en 'Cayennepeper'. Het laatste project bestaat uit zeven in pasteltinten uitgevoerde koopwoningen die schots en scheef zijn neergezet. Alsof iemand een handjevol ge kleurde blokken naar beneden heeft laten dwarrelen. De bewoners hebben veel eigen inbreng gehad bij de woningindeling, materi aalgebruik en puiontwerp. Helaas verdient niet elke Cayennepeper de schoonheidsprijs. 'Modem acropolisme' mag wat mij betreft tot 'snoepje van de week' worden uitgeroe pen. De boogvormige twee-onder-een-kap- woningen met zachtgroene daken en in di verse tinten geschilderde muren, doen aan een rustige Amerikaanse villawijk uit de jaren vijfig denken. Een echte blikvanger. De Filmwijk is nog niet helemaal bewoond. Sommige woningen gaan pas na de buiten expositie in de verkoop. Ook is het gezond heidscentrum van Aldo van Eyck, aangepre zen in de tentoonstellingscatagolus, nog lang niet klaar. Het half afgebouwde centrum ligt pal naast de hoofdingang van de expositie en is bepaald geen visitekaartje. Hier liep het 'huwelijk' tussen opdrachtgever en architect dus niet zo vlekkeloos... Voor de bewoners worden het een paar drukke weken, voorspelt Van der Schoot van de NWR. De Filmwijk zal ook daarna een kijkdoos zijn, want een dagje 'woning kijken* is voor velen een toeristische attractie. Voor de heer en mevrouw Mulder, die mij gastvrij onthalen tussen de verhuisdozen, maakt het allemaal niets uit. Zij kochten een prachtig appartement in 'Twins Pare' en laten het al lemaal rustig over zich heen kpmen. Ze ver kochten hun woning in het Brabantse'Berg- eyk en trokken naar de Flevopolder. „Het was daar niet meer wat het was. Moet je hier eens kijken wat een rust en ruimte. En het licht is hier anders, net als op de Wad deneilanden". vertelt mevrouw Mulder en thousiast. „Het is hier echt genieten", vult haar man aan. „Zo'n aparte wijk. daar houden wij wel De builenexposilie Bouuvn en Wonen in Almere- Centrum is tói en met zondag 26 april dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur. Op vrijdag 24 april tol 21 uur. De toegangsprijs 12,50 gulden (voor kinderen tot en met 11 jaar en houders van Pas 65 kost een kaartje 5 gulden). Vijfhonderd jaar geleden is Amerika ontdekt en morgen is het Pasen. Vandaar dat het nu moet gaan over het ei van Co lumbus. Hoe zet je een ei recht overeind? Dit probleem schijnt opgelost te zijn door Columbus (1451-1506). Hij zette het ei zo hard neer dat het aan de on derkant kapotging waardoor het recht overeind bleef staan. Het is overigens niet zeker of Columbus de ontdekker was van deze onpraktische manier van eieren neerzetten. De eerst keer dat het verhaal ons verteld wordt, is in Benzoni's 'Historia del mondo nuovo', een boek uit 1565. Dat wil zeggen: 59 jaar na de dood van Columbus. Eerder al, in 1550, wordt over zo'n ei verteld door de geschiedschrijver Va- sari, maar volgens hem was Brunelleschi de uitvinder van het rechtstaande ei. Er zijn trouwens meer personen uit die tijd ge noemd die een ei op die manier hebben neergezet. Zodat je haast gaat denken dat het niks bijzonders was en dat menigeen destijds z'n ei zo neerzette, toen het eierdopje blijk baar nog niet uitgevonden was. In ieder geval krijgt Columbus, terecht of ten onrechte, meestal de eer. Het verhaal wil dat hij in 1493 te eten was gevraagd bij kardinaal Mendoza, de raadsman van Isabella van Cas- tilië en Ferdinand van Aragon. Columbus is dan juist terug van zijn eerste grote reis en klaar met het ontdekken van Amerika. Hij is ineens een beroemd man en we kijken er niet vreemd van op dat hij aan tafel zit bij de gro ten van het land. Een der disgenoten betoogt, uit jaloezie of gewoon om te treiteren, dat de ontdekking van Amerika eigenlijk niets bijzonders was. En dat, als Columbus niet toevallig de eerste was geweest, een andere zeeman het vroeger of later wel ontdekt zou hebben. Niet aardig gezegd, maar wel waar natuurlijk. Bovendien gebeurde dat ontdekken per ongeluk, want Columbus was eigenlijk op zoek naar een westelijke scheepvaartroute naar China en Japan. Columbus wordt boos, geeft niet meteen ant woord, maar pakt een ei en vraagt het gezel schap wie van hen een ei rechtop kan laten staan. Als niemand dat kan, zet hij het ei zelf op de bekende manier hardhandig neer. Met andere woorden: het is simpel, maar je moet er maar op komen. Zo zou ook het ontdek ken van Amerika weliswaar simpel zijn, maar je moet maar op het idee komen. De historie vermeldt niet of de disgenoten overtuigd waren. Ik ben in ieder geval niet overtuigd. In de eerste plaats overtreedt Co lumbus duidelijk de spelregels, want het ging om een gaaf ei. Anders zou ieder spiegelei ook een goed antwoord zijn. Maar afgezien daarvan, uit het feit dat iemand een ei kapot kan maken, volgt natuurlijk nog helemaal niet dat zo iemand een briljant ontdekkings reiziger is. Veeleer toonde Columbus zich een gewiekste verkoper, door een mislukking te presenteren als een briljante vondst. Het probleem van het ei kon hij net zo min oplossen als ieder ander, maar over zijn 'oplossing' spreekt men na 500 jaar nog steeds. En de westelijke scheepvaartroute heeft hij dus niet gevon den, maar dat werd overstemd door het feestgedruis om de ontdekking van Amerika. Columbus was vooral een hele handige jon gen. Zo komt het rtu dat ik bij de uitdrukking 'het ei van Columbus' eigenlijk altijd moet den ken aan zoiets als 'handige jongen' of 'ver kooptruc', terwijl het voor de meeste mensen toch heus betekent: 'onverwacht simpele op lossing'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 40